Spring naar bijdragen

Bestaat de hel?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

En dan is het eigenlijk best wel heel dubbel als iemand zegt: "ik geloof niet in God/ik wil God niet accepteren/etc...

Je geeft die 2 voorbeelden naast elkaar alsof ze hetzelfde betekenen, maar het zijn 2 compleet verschillende dingen. Mensen die niet in God geloven zeggen niet dat ze God niet accepteren. Ze geloven er gewoon niet in. En aangezien er geen bewijs voor is kan je ze dat moeilijk kwalijk nemen. Zeggen dat je God niet accepteert betekent dat je wel in God gelooft, maar eigenwijs zegt dat je niet bij Hem wil zijn.

Dus als er een God is, en dus ook een hemel, en dan waarschijnlijk dus ook een hel, dan zijn het alleen de gelovigen die God afwijzen die niet in de hemel zouden kunnen komen, omdat ze daar niet heen willen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 278
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Citeren uit het Oude Testament betekent ook dat je het wereldbeeld van het OT moet meewegen. In het Nieuwe Testament is er geen twijfel over of er een hel is en gaat de discussie hier over wat die hel dan inhoudt.

Als Gods woord in het Nieuwe Testament het woord Gehenna (hel) gebruikt dan heeft dit steeds een definitieve betekenis, en wordt enkel en alleen gebruikt in verband met de tweede dood; (een tweede maal in de toestand van ontbinding maar nu onomkeerbaar en voor eeuwig).

De Gehenna ,hel of het hellevuur is volgens de Bijbel een definitieve vernietiging van de mens bij middel van vuur als gevolg van zijn opstand tegen God en het verwijst naar “ een poel van vuur (Limne) in het dal van Hinnom ( Gej Ben-Hinnom) waarin het afval door vuur volledig werd opgebrand ( dus voor altijd (eeuwig) vernietigd)

Judas verwijst hiernaar als hij zegt “ Zoals Sodom en Gomorra…daar liggen onder een straf van eeuwig vuur†(Judas 1:7) waarbij hij dus duidt op het definitief (eeuwig) gevolg van de verbranding en niet op het feit dat Sodom en Gomorra nog aan het branden waren.

Het is echter wel jammer dat bij bepaalde vertalingen o.a. de Statenvertaling , Engelse King James vertaling, e.a.; woorden die in de Bijbelse grondtekst een totaal andere betekenis hebben , ook met het woord "hel" vertaald worden.

Wat het geval is met de woorden "Hades" en "Sheool" (het dodenrijk , de onderwereld, de afgrond, het graf) die gebruikt worden in de Bijbel om een slaaptoestand te beschrijven en niet de hierboven beschreven betekenis van de hel of hellevuur hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citeren uit het Oude Testament betekent ook dat je het wereldbeeld van het OT moet meewegen. In het Nieuwe Testament is er geen twijfel over of er een hel is en gaat de discussie hier over wat die hel dan inhoudt.

Als Gods woord in het Nieuwe Testament het woord Gehenna (hel) gebruikt dan heeft dit steeds een definitieve betekenis, en wordt enkel en alleen gebruikt in verband met de tweede dood; (een tweede maal in de toestand van ontbinding maar nu onomkeerbaar en voor eeuwig).

De Gehenna ,hel of het hellevuur is volgens de Bijbel een definitieve vernietiging van de mens bij middel van vuur als gevolg van zijn opstand tegen God en het verwijst naar “ een poel van vuur (Limne) in het dal van Hinnom ( Gej Ben-Hinnom) waarin het afval door vuur volledig werd opgebrand ( dus voor altijd (eeuwig) vernietigd)

Judas verwijst hiernaar als hij zegt “ Zoals Sodom en Gomorra…daar liggen onder een straf van eeuwig vuur†(Judas 1:7) waarbij hij dus duidt op het definitief (eeuwig) gevolg van de verbranding en niet op het feit dat Sodom en Gomorra nog aan het branden waren.

Het is echter wel jammer dat bij bepaalde vertalingen o.a. de Statenvertaling , Engelse King James vertaling, e.a.; woorden die in de Bijbelse grondtekst een totaal andere betekenis hebben , ook met het woord "hel" vertaald worden.

Wat het geval is met de woorden "Hades" en "Sheool" (het dodenrijk , de onderwereld, de afgrond, het graf) die gebruikt worden in de Bijbel om een slaaptoestand te beschrijven en niet de hierboven beschreven betekenis van de hel of hellevuur hebben.

Dat valt nogal mee maar ik heb weinig zin om dit hele topic te herhalen m.n. Olorin heeft hier het nodige over geschreven in dit topic. Ik zou zeggen lees een stukje verder terug in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het voorgaande heb ik niet gelezen en ik weet niet of de volgende tekst al is vermeld, maar ik vind die tekst wel duidelijk genoeg.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken, dezen tot eeuwig leven en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid