Spring naar bijdragen

Bestaat de hel?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 278
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ok, aannemende dat die bestaat, wat voor voorwaarden moet je hebben om daar heen te gaan?

Geen verzoening met God.

Ah...dus ik kan m'n hele leven wijden aan het helpen van anderen, maar omdat ik te nieuwsgierig ben om in God te geloven brand ik voor eeuwig in de hel...gezellig :)

Hoe kun je nou weer te nieuwsgierig zijn om in God te geloven? :? Die snap ik niet.

Ik ben te nieuwsgierig om niet in God te geloven.

Anyway, je maakt hier een conclusie die ik zelf niet heb gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen verzoening met God.

Ah...dus ik kan m'n hele leven wijden aan het helpen van anderen, maar omdat ik te nieuwsgierig ben om in God te geloven brand ik voor eeuwig in de hel...gezellig :)

Hoe kun je nou weer te nieuwsgierig zijn om in God te geloven? :? Die snap ik niet.

Ik ben te nieuwsgierig om niet in God te geloven.

Omdat ik denk dat de wereld meer is dan "God heeft het gedaan". Als ik ooit dingen zoals het begin van het universum wil begrijpen, dan moet ik niet eerst denken dat ik het antwoord al weet "Het was God", zoals veel christenen wel doen. Ik geloof in tastbare en bewezen dingen, en als ik daarvoor moet branden in de hel dan klinkt de "liefdevolle God" toch niet zo liefdevol.

Omdat als Jezus niet voor je zonden gestorven zou zijn, je nooit naar het vagevuur zou kunnen gaan, maar een enkeltje hel krijgt. Vagevuur is een grote schoonmaak. Net zoals je op dit aardse leven je zonden vergeven zijn, maar je nog steeds te maken hebt met de gevolgen ervan. En genezing ervan doet pijn. vagevuur betekend eigenlijk en zuiverende vuur, zoals in de bijbel wordt gesproken over goud waar de onzuiverheden worden uitgehaald. Iets wat kennelijk best onprettig is.

Oow..dus we gaan allemaal naar het vagevuur? Hah, dat hebben ze altijd slim weggelaten bij zondagsschool als ze zeggen dat je opa naar de hemel gaat. "Ja, hij gaat naar de hemel, maar niet voordat hij een tijdje in het vagenvuur heeft gebrand om schoongemaakt te worden"... (H)

Ik snap niet waarom je daar in zou willen geloven. Als ik 80-90 jaar heb geleefd, dan ben ik waarschijnlijk gewoon moe. Moe van het leven. Ik kan dan hooguit hopen dat ik een positieve impact heb gehad op de mensen om mij heen. Daarna wil ik gewoon rusten. Geen pijn meer, geen verdriet, gewoon niks, zoals ik mij 'voelde' voordat ik geboren werd. En dan zou ik ineens in een vagevuur belanden om schoongemaakt te worden zodat ik een eeuwigheid kan doorbrengen met al m'n geliefden in een eeuwige staat van blijdschap en geluk? Voor eeuwig met een glimlach op m'n gezicht? Nooit meer pijn voelen? Hah, nee dank je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik denk dat de wereld meer is dan "God heeft het gedaan".

'Omdat het toeval is', is evenmin een argument om niet te onderzoeken. Niet voor niets zijn de universiteiten in de christelijke middeleeuwen ontstaan en zijn er zat christelijke onderzoekers door de geschiedenis heen te vinden. Kennelijk weerhield hun geloof in God hen niet om de wereld om hun heen te onderzoeken.

Ik geloof ook in God, ik heb ook onderzoek gedaan.

Oow..dus we gaan allemaal naar het vagevuur?

Nee hoor. Als je in staat van doodzonde sterft zit je in de hel en afhankelijk van hoe je leven geweest is, kun je rechtstreeks de hemel inkomen.

Hah, dat hebben ze altijd slim weggelaten bij zondagsschool als ze zeggen dat je opa naar de hemel gaat. "Ja, hij gaat naar de hemel, maar niet voordat hij een tijdje in het vagenvuur heeft gebrand om schoongemaakt te worden"... (H)

Zat je dan op een katholieke zondagschool?

Ik probeer katholieke theologie uit te leggen, als reactie op een vraag die me gesteld werd. Dit is niet christendom breed gedeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer katholieke theologie uit te leggen, als reactie op een vraag die me gesteld werd. Dit is niet christendom breed gedeeld.

Oh en ik probeer ook het wel degelijk te begrijpen, maar wat ik niet begrijp is dat mensen hierin geloven.

-Jezus is gestorven voor onze zonden.

-Blijkbaar niet genoeg, want de gevolgen van die zonden zijn er nog.

-Daarvoor branden we in het vagevuur, anders kregen we een enkeltje hel.

-Tenzij je een 'doodzonde' begaat, want ook al ziet God ons als gelijken, is de ene zonde blijkbaar toch erger dan de andere, en krijg je alsnog een enkeltje hel, waar je voor eeuwig en altijd mag branden.

-En blijkbaar zijn sommige zonden toch minder erg dan anderen, want als je dus maar 'een beetje' hebt gezondigd, ga je alsnog rechtstreeks naar de hemel.

Klinkt heel logisch allemaal :Y

'Omdat het toeval is', is evenmin een argument om niet te onderzoeken.
Daarom onderzoekt men juist, om die toevalligheid te verklaren en te begrijpen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

ok, aannemende dat die bestaat, wat voor voorwaarden moet je hebben om daar heen te gaan?

Geen verzoening met God.

zo worden wel heel veel mensen uitgesloten.

men wordt dus verplicht zich te verzoenen met God??

er zijn een hele hoop mensen die een ander geloof aanhangen dat niks met God te maken heeft.

die kunnen zich nooit verzoenen met God, en gaan dus volgens jou naar de Hel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin schreef:

Als je in staat van doodzonde sterft zit je in de hel en afhankelijk van hoe je leven geweest is, kun je rechtstreeks de hemel inkomen.

volgens de christelijk leer kan iemand die tig moorden heeft gepleegd en zich op zijn sterfbed bekeert tot God [om wat voor reden dan ook, misschien wel uit angst] in de hemel komen en iemand die een voortreffelijk leven heeft geleid en altijd goed geweest is voor zijn naaste, maar niet in God en Jezus gelooft gaat linea recta naar de hel.

want aannemen van Jezus als verlosser schijnt een voorwaarde te zijn.

klinkt dat logisch? :?

of zijn er christenen die er ook anders over denken?

die denken dat Moslims, Joden, Hindoes, Atheïsten etc. daar ook kunnen komen?

[ongeacht of ze er wel of niet in geloven?}

zoals ik het nu ervaar is de hemel alleen bestemd voor Christenen,m.a.w. alleen voor diegenen die Jezus erkennen.

vreemd is wel dat de Joden [waar het Christendom zegt op geënt te zijn] helemaal niet in een eeuwige hel geloven.

daarentegen Moslims en Christenen wel....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Olorin schreef:
Als je in staat van doodzonde sterft zit je in de hel en afhankelijk van hoe je leven geweest is, kun je rechtstreeks de hemel inkomen.

volgens de christelijk leer kan iemand die tig moorden heeft gepleegd en zich op zijn sterfbed bekeert tot God [om wat voor reden dan ook, misschien wel uit angst] in de hemel komen en iemand die een voortreffelijk leven heeft geleid en altijd goed geweest is voor zijn naaste, maar niet in God en Jezus gelooft gaat linea recta naar de hel.

want aannemen van Jezus als verlosser schijnt een voorwaarde te zijn.

klinkt dat logisch? :?

Nee, maar dat is ook niet 'de christelijke leer'. Eerder een veel te simpel voorgestelde versie van die leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Olorin schreef:
Als je in staat van doodzonde sterft zit je in de hel en afhankelijk van hoe je leven geweest is, kun je rechtstreeks de hemel inkomen.

volgens de christelijk leer kan iemand die tig moorden heeft gepleegd en zich op zijn sterfbed bekeert tot God [om wat voor reden dan ook, misschien wel uit angst] in de hemel komen en iemand die een voortreffelijk leven heeft geleid en altijd goed geweest is voor zijn naaste, maar niet in God en Jezus gelooft gaat linea recta naar de hel.

want aannemen van Jezus als verlosser schijnt een voorwaarde te zijn.

klinkt dat logisch? :?

Nee, maar dat is ook niet 'de christelijke leer'. Eerder een veel te simpel voorgestelde versie van die leer.

hoe is die leer dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh en ik probeer ook het wel degelijk te begrijpen, maar wat ik niet begrijp is dat mensen hierin geloven.

Wat jij daar omschrijft zou ik ook niet snappen, er is ook niemand die dat gelooft. Het klinkt vooral als iets wat op de katholieke theologie lijkt, maar dan eentje die verkeerd begrepen is.

Klinkt heel logisch allemaal :Y

Vind je?

Daarom onderzoekt men juist, om die toevalligheid te verklaren en te begrijpen.

En daarom onderzoek je ook als je in God gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zo worden wel heel veel mensen uitgesloten.

men wordt dus verplicht zich te verzoenen met God??

Jupz. Hemel is in aanwezigheid van God, hel is afwezigheid.

er zijn een hele hoop mensen die een ander geloof aanhangen dat niks met God te maken heeft.

die kunnen zich nooit verzoenen met God, en gaan dus volgens jou naar de Hel?

Dat is wel een hele exclusivistische interpretatie. Het grootste deel van het christendom interpreteert dat toch wel inclusivistischer.

Veel geloven hebben wel degelijk met God te maken, maar hun godsbeeld is vanuit christelijk perspectief niet helemaal correct of gebrekkig. Of mensen die God buiten hun schuld niet kennen, maar hun geweten handelen, hun naaste liefhebben en daarin eigenlijk Christus volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoe is die leer dan wel?

Met alle respect, ik heb geen zin om lappen teksten te gaan schrijven, dan verwijs ik wel door naar de catechismus van de RKK.

dank je, maar daar heb ik geen zin in. (K)

Dan snap je het vast wel dat als je geen zin hebt het te lezen, ik al helemaal geen zin heb dat te parafraseren wat mij vermoed ik meer tijd zal kosten dan het jou kost. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met alle respect, ik heb geen zin om lappen teksten te gaan schrijven, dan verwijs ik wel door naar de catechismus van de RKK.

dank je, maar daar heb ik geen zin in. (K)

Dan snap je het vast wel dat als je geen zin hebt het te lezen, ik al helemaal geen zin heb dat te parafraseren wat mij vermoed ik meer tijd zal kosten dan het jou kost. ;)

Misschien hebben anderen wel wat aan je uitleg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor. Als je in staat van doodzonde sterft zit je in de hel en afhankelijk van hoe je leven geweest is, kun je rechtstreeks de hemel inkomen.

leg dat eens uit

Doodzonde is een bewuste breuk van de mens met God. Zonder berouw en vergeving zal die breuk definitief zijn.

En dat direct hemel, hangt af in hoeverre die loutering nog plaats moet vinden. Die loutering kan namelijk ook al (deels of volledig) op aarde plaats vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien hebben anderen wel wat aan je uitleg?

Als die anderen mij concrete specifieke vragen stellen omdat ze nieuwsgierig zijn of graag uitleg willen, dan wil ik best daar antwoord op geven.

Waar ik vooral voor pas is dusdanig algemene vragen waardoor ik een heel boek moet gaan schrijven, of vragen die eigenlijk geen vragen zijn, maar verkapte discussiestellingen waarin men niet zozeer intresse heeft want het antwoord denken ze al te weten, met een vraagteken aan het einde van de zin. Want dan weet ik leukere dingen te doen, zoals een leuk boek lezen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor. Als je in staat van doodzonde sterft zit je in de hel en afhankelijk van hoe je leven geweest is, kun je rechtstreeks de hemel inkomen.

leg dat eens uit

Doodzonde is een bewuste breuk van de mens met God. Zonder berouw en vergeving zal die breuk definitief zijn.

En dat direct hemel, hangt af in hoeverre die loutering nog plaats moet vinden. Die loutering kan namelijk ook al (deels of volledig) op aarde plaats vinden.

ok , duidelijk, ( uitleg doodzonde ), doch vraag mij af in hoevere je iemand iets kwalijk kan nemen die vanuit zijn geloofsovertuiging niet in God gelooft, maar in totaal iets anders.

er zijn in azie genoeg mensen te vinden die iets totaal anders aanhangen.

die hebben niks met God, en kunnen dus derhalve zich niet afkeren noch verzoenen met God

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok , duidelijk, ( uitleg doodzonde ), doch vraag mij af in hoevere je iemand iets kwalijk kan nemen die vanuit zijn geloofsovertuiging niet in God gelooft, maar in totaal iets anders.

er zijn in azie genoeg mensen te vinden die iets totaal anders aanhangen.

die hebben niks met God, en kunnen dus derhalve zich niet afkeren noch verzoenen met God

Klopt. En wie weet volgen ze dan de god die ze zelf niet kennen. Jezus zei dat wat je voor je naaste doet, Hij het aanrekent alsof je het voor Hem gedaan hebt.

Uiteindelijk kun je vooraf niet 100% zeker zeggen wie gered zal worden en wie verloren is. Er zijn wel zaken die je naar je verdoemenis brengt, of je zal redden. Maar uiteindelijk vindt er een oordeel plaats en alleen God weet wat dat zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met alle respect, ik heb geen zin om lappen teksten te gaan schrijven, dan verwijs ik wel door naar de catechismus van de RKK.

dank je, maar daar heb ik geen zin in. (K)

Dan snap je het vast wel dat als je geen zin hebt het te lezen, ik al helemaal geen zin heb dat te parafraseren wat mij vermoed ik meer tijd zal kosten dan het jou kost. ;)

hahaha,nu draai je het om.

dat is achteraf gepraat....beetje typisch [kinderachtig] vind je niet?

op mijn meest essentiële vragen heb ik alsnog geen antwoord gekregen.

zo moeilijk moet dat toch niet zijn om iets kort samen te vatten?>

er wordt maar omheen gedraaid, ontweken of verwezen naar de catechismus van de RKK.

daar vraag ik niet om - dat kan ik zelf ook opzoeken.

ik neem aan dat wanneer iemand verwijst naar zulks, diegene het ontbreekt aan een antwoord.

mijn vragen zijn simpel:

---is het een voorwaarde om in de hemel te komen dat je Jezus aanneemt als je verlosser?

---het Christendom is de enige religie, die leert dat Jezus de Enige Weg, de Waarheid en het Leven is en sluit daarmee in feite alle andere religies en levensbeschouwingen buiten.

---of zijn er meer wegen naar God en kunnen deze ook allemaal in de hemel komen?

---zo niet, gaan deze dan allemaal naar de hel? [boeddhisten, Hindoes, Moslims, Joden, Pantheïsten,Janaïsten, Panentheïsten, Atheïsten, etc..etc..enz.]

of is het toch zo, dat een goed en eerlijk leven leiden het belangrijkste is voor God?

ongeacht wat je gelooft of niet gelooft?

---m.a.w. is de hemel alleen voor Christenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok , duidelijk, ( uitleg doodzonde ), doch vraag mij af in hoevere je iemand iets kwalijk kan nemen die vanuit zijn geloofsovertuiging niet in God gelooft, maar in totaal iets anders.

er zijn in azie genoeg mensen te vinden die iets totaal anders aanhangen.

die hebben niks met God, en kunnen dus derhalve zich niet afkeren noch verzoenen met God

Klopt. En wie weet volgen ze dan de god die ze zelf niet kennen. Jezus zei dat wat je voor je naaste doet, Hij het aanrekent alsof je het voor Hem gedaan hebt.

Uiteindelijk kun je vooraf niet 100% zeker zeggen wie gered zal worden en wie verloren is. Er zijn wel zaken die je naar je verdoemenis brengt, of je zal redden. Maar uiteindelijk vindt er een oordeel plaats en alleen God weet wat dat zal zijn.

je bekijkt alles vanuit christelijk oogpunt

verplaats je in hun gedachtenwereld, en je verhaal klopt niet meer

Link naar bericht
Deel via andere websites
hahaha,nu draai je het om.

dat is achteraf gepraat....beetje typisch [kinderachtig] vind je niet?

Laat ik het anders zeggen: Ik heb geen enkele verplichting naar jou toe, terwijl de zeer onprettige, haast onbeschofte, manier dat je me aanspreekt dat wel suggereert. En aangezien de vragen die stelt mij de indruk wekken dat je ook niet echt de moeite neemt mijn posts in dit topic te lezen, heb ik niet echt zin om dan voor jou allemaal tijd er in te steken terwijl je zelf al te kennen geeft daar zelf geen enkele moeite voor te willen doen. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

je bekijkt alles vanuit christelijk oogpunt

verplaats je in hun gedachtenwereld, en je verhaal klopt niet meer

Ongetwijfeld, maar we opereren hier ook vanuit het christelijke paradigma. Daar werd me ook naar gevraagd.

Christelijk geloof gaat uit van haar eigen gelijk. Andere religies kunnen wel waarheid bezitten, mits het zaken betreffen die niet conflicteren met het christelijk geloof. Wanneer ze wel conflicteren, dan zijn ze van de ander onjuist.

Ik probeer ook die christelijke inclusivistische benadering te verwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je bekijkt alles vanuit christelijk oogpunt

verplaats je in hun gedachtenwereld, en je verhaal klopt niet meer

Ongetwijfeld, maar we opereren hier ook vanuit het christelijke paradigma. Daar werd me ook naar gevraagd.

Christelijk geloof gaat uit van haar eigen gelijk. Andere religies kunnen wel waarheid bezitten, mits het zaken betreffen die niet conflicteren met het christelijk geloof. Wanneer ze wel conflicteren, dan zijn ze van de ander onjuist.

Ik probeer ook die christelijke inclusivistische benadering te verwoorden.

ok, duidelijk, verder geen opmerkingen hierover

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid