Spring naar bijdragen

Ik geloof (niet) omdat...


Aanbevolen berichten

Quote:

Op vrijdag 28 juli 2006 21:40:34 schreef Divalici0us het volgende:

Ik geloof niet omdat ik religie's zie als de bron van al het kwade ind ewerled en dat ik het er niet mee eens ben hoe men religies toepast toen en nu.

Ik zie de hangjongeren idd ook al oma's in elkaar rossen met bijbels, de tora en het laatste tikkie met de koran.

Watersnoden ontstaan omdat er Christenen bestaan. De aarbevingen zijn natuurlijk toe te schrijven aan de Islam en het Boedisme is de reden dat mijn band lek is gegaan.

Religie is de bron van al het kwaad in de wereld, het is toch wat...

Ik denk dat eerder de mens de bron van al het kwaad is. Mensen misbruiken teksten en uitspraken om hun eigen positie te verbeteren. Als je dat bedoeld kan ik je wel gelijk geven. Altijd al zo geweest dat heilige teksten verkeerd gebruikt worden om andere mensen te onderdrukken en waarschijnlijk zal dit ook nog wel een tijdje door blijven gaan.

Religie wordt misbruikt en is niet de reden dat er zoveel onrecht is. De mens is de reden van dit onrecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 649
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

maar zonder de Religie's (Uitgezonderd het Boedisme) zou er eens tuk minder kwaad zijn.

De dingen die jij beschijft 'Groninger'gaan over menselijke dingen die altijd blijven zullen bestaan. Ik doelde meer op het kwaad als Kruistochten, slavenhandel, temeliers, jihads, en andere zaken die zijn gedaan uit reden omdat iemand of een volk iets anders is/gelooft dan het uwe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 01:36:37 schreef Divalici0us het volgende:

maar zonder de Religie's (Uitgezonderd het Boedisme) zou er eens tuk minder kwaad zijn.

Waar baseer je dat op? Heb je daarmee al een keer een onderzoek gedaan?

Quote:
De dingen die jij beschijft 'Groninger'gaan over menselijke dingen die altijd blijven zullen bestaan.

En dus niet afhankelijk van een religie flower.gif

Quote:
Ik doelde meer op het kwaad als Kruistochten, slavenhandel, temeliers, jihads, en andere zaken die zijn gedaan uit reden omdat iemand of een volk iets anders is/gelooft dan het uwe.

Die zaken op zich slaan ook nergens op. Ook voor het eerst dat ik iemand hoor zeggen dat slavenhandel gedaan is vanuit religieus oogpunt...

Het is dus niet de religie die zorgt voor die kwade dingen, maar de mensen die in naam van die religie dat besluiten te gaan doen. De religie schrijft niet voor "dood uw naaste om mijn wil", maar (het Christendom) schrijft voor "Heb uw naaste lief als uwzelf". En als we dat zouden gaan doen, hoeft religie ook niet misbruikt te worden.

Niet geloven, omdat religie voor kwaad in de wereld zorgt vind ik dan wat kort door de bocht. Omdat het kwaad niet door de religie komt, maar vanuit de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel omdat ik daarme opgevoed ben, en daar toevallig wel wat overeenkomsten in zie met mijn levenswijze en denkwijze.

Ik geloof niet omdat ik nooit maar iets heb gemerkt van de aanwezigheid van God. Waarom zou ik dan in hem geloven?

Ik twijfel of ik nou wel geloof of niet. Ieg, wat betreft het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 21:40:34 schreef Divalici0us het volgende:

Ik geloof niet omdat ik religie's zie als de bron van al het kwade in de wereld en dat ik het er niet mee eens ben hoe men religies toepast toen en nu.

ik vind dit een heel goede opmerking. het raakt iets heel belangrijks. het is jammer dat we dit van een ongelovige horen, maar de gelovigen hebben in de afgelopen millenia heel wat fouten gemaakt. ze hebben de bijbel niet goed gelezen en vergaten dat God geloof moet geven, niet geweld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik doelde meer op het kwaad als Kruistochten, slavenhandel, temeliers, jihads, en andere zaken die zijn gedaan uit reden omdat iemand of een volk iets anders is/gelooft dan het uwe.

Zoals Natan al zegt, is het heel erg dat dat is gebeurd. Christenen hebben maar wat vaak de Naam van God misbruikt.

Maar denk je niet dat het kwaad in de mens zelf zit, i.p.v. in de godsdienst? Als er geen religies bestonden, zouden mensen wel andere redenen hebben gevonden om elkaar af te slachten. Het komt namelijk ook vaak voor dat mensen elkaar afslachten, zonder dat religie er een rol in speelt.

Mensen zijn helaas vaak niet zo'n goede spiegel van God. Er is maar Één "mens" geweest die wel een goede spiegel was, en dat was Jezus. Hij was de persoon die zei dat je je naaste lief moet hebben als jezelf en dat je voor je vijanden moet bidden. Hij zou dus niet hebben meegelopen in een kruistocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 14:21:14 schreef Anne13 het volgende:

Ik geloof wel omdat ik daarme opgevoed ben, en daar toevallig wel wat overeenkomsten in zie met mijn levenswijze en denkwijze.

Ik geloof niet omdat ik nooit maar iets heb gemerkt van de aanwezigheid van God. Waarom zou ik dan in hem geloven?

Ik twijfel of ik nou wel geloof of niet. Ieg, wat betreft het Christendom.

Omdat dat een levens overtuiging is die zover bekent bij mij vreedzaam is en niet er op gericht is om zieltjes te winnen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof, maar het blijft moeilijk met alle ellende in de wereld en zeker nadat ik in het afgelopen jaar mijn moeder heb zien aftakelen en sterven aan de gevolgen van kanker.

Ik blijf geloven, hoe klein en moeilijk mijn geloof soms is.

Aan de andere kant kan ik mij de reactie van veel mensen goed voorstellen dat ze niet geloven ... Het leven is vaak niet te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 30 juli 2006 02:55:09 schreef Divalici0us het volgende:

[...]

Omdat dat een levens overtuiging is die zover bekent bij mij vreedzaam is en niet er op gericht is om zieltjes te winnen

En dat is ook religie. En jij zei dat alle religieen de oorzaak is van de problemen in de wereld. verbaasd.gif

Dit zei je namelijk : Ik geloof niet omdat ik religie's zie als de bron van al het kwade ind ewerled

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze kennis was vroeger echt een puinhoop! hij werkte voor een sterke maffia in Nederland.. hij was de bodyguard.. en bij wonderlijke wijze kwam hij tot geloof.. nu is hij echt veranderd.. hij is aardig.. enz. dus NIKS IS ONMOGELIJK VOOR GOD!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 02 augustus 2006 15:03:54 schreef Ciedric het volgende:

Ik had een soort gelijk topic geopend wat meteen weer is gesloten omdat deze er al is
:-d

Mijn vraag dus: heb jezelf voor het geloof gekozen (Katholiek, Protestant, Moslim, etc.) of heeft iemand anders dat voor jou gedaan (je ouders bijvoorbeeld)?

Ik heb wel een christelijke opvoeding gehad. Maar uiteindelijk kies je zelf voor of je Jezus wilt volgen en Hem aan wilt nemen in je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ouders hebben voor mij gekozen. Daarna hebben ze bij de eerste heilige communie weer voor mij gekozen. Toen ik een jaar of 12 was heb ik zelf gekozen bij het vormsel.

Daarna raakte mijn geloof een beetje op de achtergrond, maar door allerlei gebeurtenissen ben ik sinds een jaartje weer beleidend Katholiek.

Dus ik heb er uiteindelijk zelf voor gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 02 augustus 2006 15:09:16 schreef Tom het volgende:

Ongeveer hetzelfde verhaal als Thorgrem hierzo.

Wot fannie! Ik ook al! Heb nog een poosje gesnoept bij de Mormonen (vond ik hele fijne mensen), bij het paganisme, bij boeddhisme en new age, en nog wat meer van deze clubjes. Bleef wel orgel spelen in de Romana, en ergens begin 20 zag ik het licht. Als tiener studeerde ik al heel veel over religies, en nog steeds. Na een aantal ervaringen is het voor mij duidelijk; ik ben thuis in de R.K. Kerk, en ik hou heel veel van Jesus.

Ergo: Ja, ik geloof, ik ben belijdend lid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik geloof niet, omdat ik zo niet ben opgevoed. Ik heb wel een hele tijd gezocht naar een geloof dat bij mij past, maar een geloof zoals het christendom, waarin God de enige god is, en alles in de wereld zou beïnvloeden past niet bij mij.

Ik heb vier hele moeilijke jaren achter de rug, waarin mijn moeder kanker heeft gehad, mijn vader ook, hij is helaas overleden. Ook zijn mijn ouders daarvoor nog gescheiden, en ik ben al mijn grootouders kwijtgeraakt. Dat was best veel voor een nu 16-jarig meisje. In die periode heb ik *God* of allah, of wie dan ook daarboven gevraagd om hulp, maar die hulp kwam niet, ik heb zelf altijd mijn eigen problemen moeten verwerken. Wel geloof ik dat elke persoon iets goddelijks in zich heeft, en zo anderen kan helpen. Mijn vrienden hebben me namelijk erg geholpen in deze moeilijke tijd.

Waar geloof ik dan wel in? Tjah, ik weet het niet, ik geloof dat er meer is dan het aardse leven, maar ik geloof niet in hemel of hel. Misschien geloof ik gewoon wel in "iets" en ben ik "ietsist".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet op de manier van de christelijke geloofsbelijdenis omdat ik niet kan geloven dat Jezus dit gewild heeft. Ik geloof niet in het dogma dat in de wording van de christelijke kerk een heilige geest aanwezig zou zijn geweest. De rituelen en de manier van denken van het christendom zijn m.i. teveel een product van allerlei Griekse en Romeinse geloofsinvloeden. En dat alles vermengd met een onzuiver beeld van wie Jezus was en wat hij leerde.

Ik kan me wel voorstellen dat allerlei mensen onder de indruk zijn van 2000 jaar kerkelijke geschiedenis, maar ik heb dat ontzag zelf helemaal niet. Ik probeer in het Nieuwe Testament nog de echo's te lezen van de bedoelingen van Jezus en de rest is aan mij niet besteed. Er zit te veel mythe en vermenging met andere dingen in.

Ik herken in Jezus wel iemand die meditatie onderwees en die zelf een hoge mate van zelf-realisatie had verkregen. Waarschijnlijk was Jezus iemand die bij tantrische yogi's en/of lama's in de leer geweest was. Zijn leringen sluiten daar in elk geval perfect bij aan en al die wonderen en het gedoe rond de kruisiging wijst ook in die richting.

Maar het christelijke geloof is me te klassiek en te weinig "Jezus". En daarom kan ik daar niet in geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 02 augustus 2006 15:03:54 schreef Ciedric het volgende:

Ik had een soort gelijk topic geopend wat meteen weer is gesloten omdat deze er al is
:-d

Mijn vraag dus: heb jezelf voor het geloof gekozen (Katholiek, Protestant, Moslim, etc.) of heeft iemand anders dat voor jou gedaan (je ouders bijvoorbeeld)?

Mijn ouders hebben voor mijn (protestantse) geloof gekozen, en vinden dat ik dit door moet zetten. Hier ga ik verder niet op in, maar eigenlijk is er voor mij niet echt een keuze niet te geloven. Maar zonder dat mijn ouders het weten twijfel ik dus wel heel erg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid