Spring naar bijdragen

Ik geloof (niet) omdat...


Aanbevolen berichten

Niet als het gaat om een tsunami waarbij 100 000'den mensen sterven. Niet als het gaat om een dode of niet te redden baby. Niet als het gaat om mijn neefje van 8 dat gestorven is aan leukemie. Niet als het gaat om men vader dat doodgereden is door een dronken chauffeur toen ik 10 was.

Mensen worden op de meest afgrijselijke manieren vermoord. Kinderen en baby's dat hun onmogelijk kunnen verdedigen worden verkracht, mishandeld en afgeslacht. Mensen die sterk geloven in God sterven aan kanker, aids en andere ziektes. nu, in het verleden en in de toekomst met hele grote aantallen. Mensen die sterven aan honger en dorst, waaronder meestal kinderen. En dan heb je mensen die een probleem hebben (scheiding, rekeningen, ziekte, handicap, problemen algemeen...), om Gods hulp vragen en nog geholpen worden! Denk je niet dat deze mensen om Gods hulp gevraagd hebben? Denk je niet dat ze om Gods hulp gesmeekt hebben?

Ook nog:

WW2: Had je in een concentratiekamp gezeten en werd je uitgenodigd door die vriendelijke nazi's voor een van hun experimentjes dan had je waarschijnlijk ook niet meer in God geloofd.

Hiroshima: Had je die atoombom op je zien afkomen net voor je stierf terwijl je je kinderen stevig vasthield, had je ook niet meer in god geloofd. Zeker niet als je een van de "gelukkige" overlevenden was.

En dit zijn dan nog maar enkele voorbeelden.

Zie, ik geloof dat het enkel allemaal een kwestie van pespectiviteit is. Jij beziet het leven uit het standpunt van de "slechterikken", ik bezie het leven uit het standpunt van de slachtoffers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 649
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 11:28:32 schreef boemba het volgende:

Niet als het gaat om een tsunami waarbij 100 000'den mensen sterven. Niet als het gaat om een dode of niet te redden baby. Niet als het gaat om mijn neefje van 8 dat gestorven is aan leukemie. Niet als het gaat om men vader dat doodgereden is door een dronken chauffeur toen ik 10 was.

Mensen worden op de meest afgrijselijke manieren vermoord. Kinderen en baby's dat hun onmogelijk kunnen verdedigen worden verkracht, mishandeld en afgeslacht. Mensen die sterk geloven in God sterven aan kanker, aids en andere ziektes. nu, in het verleden en in de toekomst met hele grote aantallen. Mensen die sterven aan honger en dorst, waaronder meestal kinderen. En dan heb je mensen die een probleem hebben (scheiding, rekeningen, ziekte, handicap, problemen algemeen...), om Gods hulp vragen en nog geholpen worden! Denk je niet dat deze mensen om Gods hulp gevraagd hebben? Denk je niet dat ze om Gods hulp gesmeekt hebben?

Ook nog:

WW2: Had je in een concentratiekamp gezeten en werd je uitgenodigd door die vriendelijke nazi's voor een van hun experimentjes dan had je waarschijnlijk ook niet meer in God geloofd.

Hiroshima: Had je die atoombom op je zien afkomen net voor je stierf terwijl je je kinderen stevig vasthield, had je ook niet meer in god geloofd. Zeker niet als je een van de "gelukkige" overlevenden was.

En dit zijn dan nog maar enkele voorbeelden.

Zie, ik geloof dat het enkel allemaal een kwestie van pespectiviteit is. Jij beziet het leven uit het standpunt van de "slechterikken", ik bezie het leven uit het standpunt van de slachtoffers.

Maar veel dingen die je noemt (bijvoorbeeld je vader die is doodgereden) worden veroorzaakt door het gedrag van mensen en niet door God. Waarom leg je de verantwoordelijkheid daar dan niet? Mensen hebben nou eenmaal een vrije wil...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp me niet verkeerd, het grotendeel van mijn leven heb ik geprobeerd in God te geloven, dat probeer ik nog steeds! Maar ik heb zoveel vragen, en voor die vragen niet deftig zijn beantwoord, dwz geen antwoorden zoals: Gods wegen zijn mysterieus, ieder heeft zijn eigen pad te bewandelen, alles hoort bij een groter plan enz... blijkt mijn verstand niet te accepteren dat God bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik eigenlijk wil aantonen is dat als je gelooft in God vanwege de goede dingen in je leven, je je ook mag afvragen hoe het met de slechte dingen zit. Als ik iedere dag kijk naar alle goede dingen in mijn leven dan kan ik een God zien....kijk ik naar alle slechte dingen dan zie ik hem niet. Misschien is God wel helemaal niet aanwezig in ons leven maar staan we er allen alleen voor totdat we doodgaan. Dan verlaten we het aardse leven en dan pas heeft God invloed op ons. Dat zou ik veel logischer vinden.

Ik kom dus met negatieven dingen omdat mensen die geloven juist vaak geloven door positieve dingen om hen. Dat vindt ik dus niet direct een goede reden want er zijn ook zoveel negatieve dingen...

je kunt God niet overal in zoeken...dat is te makkelijk....denk ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Brucetheboss

Wat ik logischer vind, wat steeds in men hoofd blijft zitten is dat wij mensen bange wezens zijn. Reeds sinds mensenheugenis hebben we alles wat we niet konden verklaren toch verklaard door hekserij en tovenarij. Simpelweg om het feit dat we geen andere verklaring hadden voor die gebeurtenis. Wel, de meeste dingen zijn ondertussen vervangen door betere verklaringen, nl. wetenschappelijke. Wat we nooit hebben kunnen verklaren is het leven en de dood. Dat boezemt ons angst in. Stel je voor dat je sterft en daar blijft het bij. Je bent dood en er is absoluut niets meer, zelf geen bewustzijn meer. Is dat niet vreselijk beangstjagend? Dat als je sterft, je daaraan moet denken? Wat veel makkelijker is, is denken dat er nog iets is na de dood. Als je sterft heb je tenminste nog de troost dat je naar een betere plaats gaat, een plaats waar je voor eeuwig blijft voortbestaan. Maken wij onszelf niet gewoon iets wijs om vredevol te kunnen sterven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boemba...

Er zijn mensen die beweren dat God zich persoonlijk bemoeit...maar dat hoeft natuurlijk niet waar te zijn. Kan ook zo zijn dat we gewoon hier leven zonder invloed van God. Gewoon op eigen houtje met eigen verantwoordlijkheden. Stel je voor dat er meer is na dit leven. Dat plaats ons leven nu ook in een heel ander perspectief. Relatief gezien zijn dingen die wij ontzettend erg vinden misschien helemaal niet meer zo erg. Maar dit leven is alles wat wij hebben. Dus voor ons is het super belangrijk. Stel je voor dat je vader nu ergens anders is in vrede. Hij heeft dan nergens een probleem mee en geen vragen. Hij weet dat hij je een keer terug ziet. Maar jij hier en nu hebt heel veel moeite er mee te moeten leven omdat je niet weet wat er verder is. Voor jou is het nu heel erg....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boemba,

Laat voorop staan dat ik ook geen Christen ben. Ik geloof niet op de manier waarop de meeste hier geloven. Ik voel me daardoor echter niets minder. Wat me vaak stoort zijn de mensen die zeggen je moet zus of je moet zo leven want anders zal God je niet aanvaarden. Sinds wanneer denken bepaalde mensen woordvoerders van God te zijn? Wie bepaald dat zij de wijsheid in pacht hebben. Er wordt op deze pagina veel met teksten gegooid. Teksten die 2000 jaar! geleden geschreven zijn en zonder meer door mensen anno 2006 voor waar worden aangenomen. Iedere regel wordt letterlijk genomen. Jij probeert vanuit de bijbel logica te vinden en dat is bijna niet te doen. Wat je wel moet onthouden is dat het mensen zijn die een geloof 'claimen'. Misschien zit het allemaal wel heel anders in elkaar. Misschien zitten er een hoop mensen ontzettend naast omdat ze leven naar een boek dat ooit door andere mensen geschreven is met een totaal ander wereldbeeld. Ik denk dat het geloof vroeger heel onderdrukkend was om de mensen in het gareel te houden. Lees de teksten en je zult dit herkennen. Voor mij is de kerk en de bijbel niet de vertegenwoordiger van het geloof. Ik geloof op een andere manier. Ik geloof in mensen die bepaalde ervaringen hebben...in mensen die paranormale ervaringen hebben...in bijna-dood verhalen. De wetenschap zal altijd proberen dit soort dingen te weerleggen maar ergens zegt me iets dat dit alles niet zomaar allemaal verzonnen kan zijn. Ik denk dat als je geloof zoekt...je dit moet zoeken in de verhalen en ervaringen van mensen en niet alleen in een bijbel. Maar velen zullen het hier niet met me eens zijn. Ik hoop alleen dat je begrijpt wat ik bedoel. Het geloof wordt ons op een bepaalde manier voorgeschoteld. Maar wie zegt dat de mensen die beweren het geloof te vertegenwoordigen het bij het juiste eind hebben....?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp exact wat je bedoelt! Zo voel ik het ook... Maar toch ga ik de bijbel lezen omdat ik een onweerstaanbare aantrekkingskracht voel. Ik voel dit al enkele jaren nu. Geen idee hoe het komt en ik denk niet dat ik mezelf snel in een kerk zie zitten maar die drang is groter dan mezelf... Misschien is het gewoon nieuwschierigheid, misschien een teken. Dat kan ik maar op een manier uitzoeken en dat is door te lezen. En bedankt voor jouw eerlijk antwoord! Helpt me veel!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde gedaan als jij. Ik kan me echter niet vinden in de teksten van de bijbel. Maar het boeit me wel ontzettend hoe mensen de keuze maken te kiezen voor het geloof. Ik hoop van harte dat het je lukt en dat je een stuk vrede mag vinden hierin. Tevens kun je dan misschien proberen mij uit te leggen hoe het allemaal zit...

Ik ben kritisch maar dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor het geloof. Ik heb echter wel moeite met de manier waarop sommige het uitdragen. Bij mij kan het er namelijk niet in dat bijv. een ontzettend goed mens niet tot God kan komen als hij niet christelijk is. Lijkt een beetje op Bush....you're with us...or you're against us. Ik weet ook niet of ik wel bij zo'n groep zou willen horen. Het is toch veel belangrijker hoe je leeft als mens tov andere mensen als hoe vaak je op het kerkbankje zit? Kijk maar naar de voorbeelden van wat de mensen allemaal namens het geloof uitspoken. Ik geloof ook dat, mits er een hogere macht is, geen mens op aarde het recht heeft te bepalen hoe je je geloof mag uitoefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 04 augustus 2006 17:12:01 schreef Anne13 het volgende:

[...]

Mijn ouders hebben voor mijn (protestantse) geloof gekozen, en vinden dat ik dit door moet zetten. Hier ga ik verder niet op in, maar eigenlijk is er voor mij niet echt een keuze niet te geloven. Maar zonder dat mijn ouders het weten twijfel ik dus wel heel erg...

Waarom hebben je ouders gekozen? je kiest toch zelf voor je geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 15:36:48 schreef Brucetheboss het volgende:

....Het is toch veel belangrijker hoe je leeft als mens tov andere mensen als hoe vaak je op het kerkbankje zit?

Volgens mij maakt het niet uit hoe vaak je op het kerkbankje zit. Want je kunt wel 2x per zondag naar de kerk gaan en tegen iedereen zeggen dat je gelooft. Maar als je daden er niet naar zijn heb je nog steeds een dood geloof. Je wordt in een kerk wel gevoed in het geloof.

Quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 15:36:48 schreef Brucetheboss het volgende:

Kijk maar naar de voorbeelden van wat de mensen allemaal namens het geloof uitspoken. Ik geloof ook dat, mits er een hogere macht is, geen mens op aarde het recht heeft te bepalen hoe je je geloof mag uitoefenen.

Er zijn mensen die zeggen dat ze geloven, maar dit doen ze enkel op zondag. Als je die mensen als voorbeeld ziet, dan krijg je een verkeerd beeld. Hooligans zeggen namelijk ook dat ze fan van een club zijn, maar het zijn toch ook geen echte fans?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 11:41:12 schreef Brucetheboss het volgende:

Wat ik eigenlijk wil aantonen is dat als je gelooft in God vanwege de goede dingen in je leven, je je ook mag afvragen hoe het met de slechte dingen zit. Als ik iedere dag kijk naar alle goede dingen in mijn leven dan kan ik een God zien....kijk ik naar alle slechte dingen dan zie ik hem niet. Misschien is God wel helemaal niet aanwezig in ons leven maar staan we er allen alleen voor totdat we doodgaan. Dan verlaten we het aardse leven en dan pas heeft God invloed op ons. Dat zou ik veel logischer vinden.

Ik kom dus met negatieven dingen omdat mensen die geloven juist vaak geloven door positieve dingen om hen. Dat vindt ik dus niet direct een goede reden want er zijn ook zoveel negatieve dingen...

je kunt God niet overal in zoeken...dat is te makkelijk....denk ik...

Wil je hier nou dus mee zeggen dat de mens niets goeds in zich heeft en alleen met hulp van god je in staat bent om goede dingen te doen. Beetje zwart/wit vind je niet. Aangezien ik twijfelend ben over het geloof,en de heilige geest dus niet in mij zit, wil dat dus zeggen dat ik niets goeds kan doen in deze wereld. Hierdoor spiegel je de mens wel erg negatief af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 14:53:20 schreef freggel het volgende:

[...]

Wil je hier nou dus mee zeggen dat de mens niets goeds in zich heeft en alleen met hulp van god je in staat bent om goede dingen te doen. Beetje zwart/wit vind je niet. Aangezien ik twijfelend ben over het geloof,en de heilige geest dus niet in mij zit, wil dat dus zeggen dat ik niets goeds kan doen in deze wereld. Hierdoor spiegel je de mens wel erg negatief af.

hoi,

toen ik dit las moest ik denken aan een bijbel tekst uit romeinen 3:

‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,

11 er is geen mens verstandig,

er is geen mens die God zoekt.

12 Allen hebben ze zich afgewend,

heel de mensheid is verdorven.

Er is geen mens die nog het goede doet,

er is er zelfs niet één.

13 Hun keel is een open graf,

hun tong is bedrieglijk,

achter hun lippen schuilt het gif van een adder,

14 hun mond is vol vervloeking en venijn.

15 Ze haasten zich om bloed te vergieten,

16 brengen ellende en vernietiging.

17 De weg van de vrede kennen ze niet,

18 angst voor God kennen ze niet.’

wij zijn dus inderdaad niet meer in staat tot één enkel goed iets uit ons zelf!!! zegt de Here zelf ook in de bijbel. AL het goede komt van God!!!

maar waarom ik dan geloof? ik kan maar één reden geven en dat is dat God mij heeft willen uitverkiezen. waarom? ik weet het niet!!! ik denk wel eens, kijkende naar mezelf, als ik God was geweest had ik mij in ieder geval niet uitgekozen. dit is voor mij de hoogste vorm van liefde geworden. dat God zelfs voor mij wou sterven...

en nu ik geloof kan ik zoveel zeggen over het waarom. één ding wil ik wel noemen. het verbaasd mij steeds meer en meer hoe ongelooflijk ingenieus de wereld toch is gemaakt! dit kan geen toeval zijn! hier zit de meest Hoge, Creatieve, Wijze en Almachtige Persoonlijkheid achter die iets wou maken waar Hij tot in de eeuwigheid van zou kunnen genieten!! en waarom geloof ik dat dit JHWH is? omdat ik nooit voor mijn eigen zonde zou kunnen betalen. hier zou ik de eeuwigheid voor nodig hebben. maar gelukkig, dit heeft de Here zelf voor mij betaald. meer dan 500 mensen zijn hier getuige van geweest en ik mag het geloven... dank U God!!!

johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 06 maart 2003 19:57:24 schreef frommelke het volgende:

[...]

hoe lang moet ik dan blijven luisteren

kheb het na 3 weken opgegeven..

Het heeft niks te maken dat je moet luisteren en god zal antwoord geven. Het heeft mee te maken of je de mens wil zijn zoals god je graagt ziet. Volhardend, aardig, barmhartig, sociaal, delen, liefde geven enz. Pas als je onomstotelijk hebt bewezen dit te zijn.....kun je misschien afvragen waarom god niet luisterd. Dan zul je merken dat hij wel geluisterd heeft..Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Quote:
Johannes schreef het volgende:

wij zijn dus inderdaad niet meer in staat tot één enkel goed iets uit ons zelf!!! zegt de Here zelf ook in de bijbel. AL het goede komt van God!!!

Sorry hoor, maar ik zie toch erg veel ongelovige mensen om me heen die ongelooflijk begaan zijn met hun medemens en erg veel goede dingen doen voor de verschoppelingen in de wereld.

altruïsme heeft vrijwel niets van doen met religie.

groetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 18:08:29 schreef Hetty het volgende:

Hoi,

[...]

Sorry hoor, maar ik zie toch erg veel ongelovige mensen om me heen die ongelooflijk begaan zijn met hun medemens en erg veel goede dingen doen voor de verschoppelingen in de wereld.

altruïsme heeft vrijwel niets van doen met religie.

groetjes.

hoi,

ik weet niet wat altruïsme betekend, maar idd, veel mensen doen goede dingen.

wanneer men opzoek gaat naar een bewijs van God zou ik dit één van de meest sterke bewijzen willen noemen! wanneer je DIEP & OPRECHT in jezelf gaat kijken MOET ieder mens tot de conclusie komen dat hij of zij van zichzelf alleen maar voor zichzelf leeft!

ik PROBEER een voorbeeld te geven...

een persoon in mijn leven heeft het moeilijk, door de omstandigheden komt het zover dat hij of zij mijn hulp nodig heeft. ik geef die persoon de hulp. dit duurt één maand, dan twee en zomaar zijn we jaren verder. uiteindelijk mag het weer goed gaan met hem of haar in het leven. dan opeens gebeurd mij wat. ik kan bij niemand aankomen behalve bij die persoon. deze helpt mij, één week, één maand en dan opeens moet ik het alleen doen. ik wordt boos, verdrietig en teleurgesteld. juist van die persoon had ik meer verwacht. tenslotte heb ik hem of haar ook jaren van mijn leven gegeven.

(dit is een vb wat denk ik bijna iedereen herkend uit het leven)

wat is de conclusie: ten diepste vind ik, dat wanneer ik hulp geef, ik ook het recht heb op hulp terug wanneer dit nodig mocht blijken. namelijk, wanneer ik op voorhand weet dat hij of zij mij niet helpt wanneer ik het nodig heb, zelfs geen kaartje stuurt, zal ik bijna zeker die persoon ook aan zijn of haar lot over laten. als ik echter, ondanks die wetenschap, toch wel help ontkom ik niet aan de gedachte: "toch wel belachelijk dat hij/zij mij nu niet helpt nu ik het nodig heb"! we ontkomen niet aan de mening "voor wat hoort wat". ten diepste vind iedereen dit en dit is precies de zonde waar wij nu in leven, het zogenoemde "ik eerst". maar of iedereen dit ook kenbaar maakt naar buiten is wat anders. volmaakte liefde zal niets vragen en wij vragen allemaal!!!

de bijbel zegt ook dat zelfs het meest goede dat wij doen nog bevlekt is met zonde!

wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is dat geen één van ons het volmaakt goede WIL doen! wij doen niets zonder één enkele tegenverwachting. sterker nog: dat wij nog IETS goeds doen komt alleen door God! de daad zelf bewijst dit omdat wij zelfs het goede in zonde doen. want als het uit ons zelf zou komen zou het volmaakt zijn geweest en dat is het niet!

dit is tevens het bewijs dat God bestaat! wanneer Hij niet zou zijn, zou deze wereld, zouden wij, niet meer zijn! dit omdat we dan onze eigen natuur zouden gaan volgen. en deze hebben wij in het paradijs aan satan gegeven!! wij horen zelf niet meer bij het goede maar bij het kwade. maar zoals God zelf zegt: de zon gaat op voor rechtvaardigen, maar ook voor onrechtvaardiggen. zo is het ook met het goede, God bewerkt ook in hen goede dingen! zo zou iedereen moeten komen tot God wanneer hij of zij dit wil accepteren. maar het probleem is nu juist dat ieder mens van zichzelf denkt dat ie het niet zo verkeerd doet...

ik hoop dat dit mischien ook iets duidelijk maakt voor het leven straks wanneer mensen God niet willen erkennen..

het is een veel te lang verhaal geworden. sorry! maar ik hoop dat je kunt begrijpen wat ik duidelijk probeer te maken...

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 29 augustus 2006 11:54:35 schreef boemba het volgende:

@ Brucetheboss

Wat ik logischer vind, wat steeds in men hoofd blijft zitten is dat wij mensen bange wezens zijn. Reeds sinds mensenheugenis hebben we alles wat we niet konden verklaren toch verklaard door hekserij en tovenarij. Simpelweg om het feit dat we geen andere verklaring hadden voor die gebeurtenis. Wel, de meeste dingen zijn ondertussen vervangen door betere verklaringen, nl. wetenschappelijke. Wat we nooit hebben kunnen verklaren is het leven en de dood. Dat boezemt ons angst in. Stel je voor dat je sterft en daar blijft het bij. Je bent dood en er is absoluut niets meer, zelf geen bewustzijn meer. Is dat niet vreselijk beangstjagend? Dat als je sterft, je daaraan moet denken? Wat veel makkelijker is, is denken dat er nog iets is na de dood. Als je sterft heb je tenminste nog de troost dat je naar een betere plaats gaat, een plaats waar je voor eeuwig blijft voortbestaan. Maken wij onszelf niet gewoon iets wijs om vredevol te kunnen sterven?

Ja, ik denk het ook.

En de Bijbel is zeker door zo'n bang iemand geschreven? De mensen die in een God geloven zijn allemaal bang...hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op vrijdag 01 december 2006 17:18:56 schreef sondorp het volgende:

Maar dan had ik toch net zo goed niet mijn verhaal hoeven op te schrijven. Ik vind het niet zo soortgelijk namelijk.

Ik vind van wel dus ik wil je adviseren je verhaal te kopieren en hier te plakken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid