Spring naar bijdragen

Ik geloof (niet) omdat...


Aanbevolen berichten

Ik geloof omdat ik in de eerste plaats zo ben opgevoed, en omdat ik het gevoel heb dat God bij mij is.

Ook is mijn mening dat creatonisten geljk hebben ,en dat alle dingen in de bijbel uiteindelijk voor onze eigen bestwil zijn, en dat is voor mij een reden om Christen te zijn.

Ik weet dat God leeft!!

* Marianne knipoog_dicht.gif heeft het gevoel dat ze wartaal uitslaatnosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 649
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik geloof wel, omdat ik er niet aan moet denken dat er niks intelligenters dan de allesvernietigende mens zou zijn.

Maar gelukkig... als je dan weer naar de natuur en de sterren kijkt, weet je dat de mens zoiets nooit zou kunnen maken. Om zoiets te kunnen maken (scheppen) ben je zo groot en onvoorstelbaar liefdevol en intelligent. Dat het voor mijzelf niet eens een geloof meer is, maar een zekerheid dat er een liefdevolle God, de schepper bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 14:39:55 schreef annia het volgende:

Ik vind het mooi hoor Helena, maar in principe zeg je hier niets.

Dan heb je geluk dat ik nog even terugkwam bij dit topic knipoog_dicht.gif

Quote:
Waarom wilde je de Heer leren kennen?

Omdat ik van Hem had gehoord en ik Hem wilde leren kennen als Hij er was en inderdaad voor mij gestorven was. Als Jezus werkelijk Heer was dan zou ik Hem nodig hebben. Vandaar.

Quote:
Welke theorieen had je?

Evolutietheorie in combinatie met mijn eigen 'Er is geen god omdat...' theorieen.

Quote:
Waarom kan niemand jou van Zijn liefde scheiden?

Omdat Hij dat zegt in Zijn Woord.

Quote:
* annia houdt van uitgebreider zodat ze het kan begrijpen

Dat snap ik best, Annia...smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof omdat God wil dat ik geloof. Nou serieus, ik geloof omdat ik een hogere macht een logische verklaring vind voor het onstaan en het doel van alle dingen.

Het joodse godsbeeld past het beste bij die van mij, en ik geloof in de verdere boodschap van Jezus Christus, daarom noemt men mij wel christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 18 november 2005 00:23:11 schreef Huskarl het volgende:

[...]

Hoe weet je dat zo goed? Denk je dat schizofrenie altijd merkbaar is, dat het met een stempel op het voorhoofd staat geschreven?

sorrie vor de erg late reactie knipoog_dicht.gif en jammer dat je nu niet kunt reageren, hoop dat dat later nog komt.

Nee ik denk niet dat schizofrenie altijd merkbaar is, maar ik weet wel wat schizofrenie is (zit in de familie) en wat ik bedoel is niet te vergelijken met schizofrenie. Het is van God smile.gif. Schizofrenie is wel heel wat anders dan een verandering/bekering, die God werkt, terwijl je dat zelf nooit had verw8 van jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Ik geloof wel, maar vind het af en toe een beetje dubieus. Ik heb namelijk de laatste jaren nogal wat meegemaakt, waardoor ik denk: Waarom doet God dit. Eigenlijk denk ik dat ik boos op Hem ben, maar weet neit hoe ik dit moet oplossen. In mijn omgeving zijn drie mensen overleden ééntje heeft een ernstige ziekte gekregen en één is door een auto-ongeluk verlamd geraakt en nog steeds in coma. Dan denk ik: waarom moet dit gebeuren, hoezo laat God dit toe. Nadat ik een paar maanden neits met mijn geloof had gedaan, was ik doro een hele enthousisate dominee weer de kerk in gehaald. Ik had het daar toen twee of drie maanden hele erg naar mijn zin, maar nu is die dominee beroepen en hij is begin januari weggegaan. Nu hebben wij geen aansprekende dominees meer voor de jeugd. Wie kan mij hierbij helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet omdat ik nog nooit iets heb gezien waardoor ik zou moeten geloven. Ik ben niet gelovig opgevoed, ik heb nog nooit iets meegemaakt waaruit ik kon opmaken dat god bestaat, ik heb nooit dingen gehoord die zeggen dat er een god is, ik heb nog nooit van iets gehoord waar echt een god voor nodig is. Ook vind ik veel dingen in de bijbel onlogisch klinken en vind ik mijn eigen conclusies beter. Toch blijft het zo dat je nooit met volle overtuiging kan zeggen God bestaat of God bestaat niet, niemand kan dit zeker weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Als Jezus niet degene is die God voor ons tot een werkelijkheid maakt door te delen in onze menselijke natuur, dan is Hij óf een onbetrouwbare leugenaar óf een misleide dwaas.'

Michael Green

Vraag: Was Jezus gek of een leugenaar?

1. Heeft Jezus Zich gewoon vergist?

Was Hij psychisch labiel?

- Zou iemand die psyichisch ziek is of emotioneel verward zulke normen en waarden kunnen bedenken én verkondigen? Zou iemand zo'n leraar kunnen zijn?

- Zou iemand met grootheidswaanzin een belangeloze liefde kunnen tonen voor vrienden en medemensen?

- Zou een warhoofd logische verbazingwekkende preken kunnen houden?

Lucas was een dokter. Hij geeft in sommige situatie medische informatie. Daarbij maakt hij ook onderscheid tussen ziekte en bezetenheid. Zou hij dan geen onderscheid kunnen maken tussen een gestoord figuur en iemand waarvan de bovenkamer wel goed in elkaar zit?

-Hoe waarschijnlijk en logisch is dit?

2. Deed Jezus alleen maar alsof?

- Jezus was heel erg tegen elke vorm van schijnheiligheid. Zou Hij zijn hele leven hebben gebaseerd op een leugen?

- Verplaats je eens in de positie van een nep-prediker. Zou jij bereid zijn door die lijdensweg te gaan en je te laten kruizigen om je leugen niet aan het licht te hoeven brengen?

-Hoe waarschijnlijk en logisch is dit?

De antwoorden mag iedereen zelf bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:19:12 schreef Helena het volgende:

'Als Jezus niet degene is die God voor ons tot een werkelijkheid maakt door te delen in onze menselijke natuur, dan is Hij óf een onbetrouwbare leugenaar óf een misleide dwaas.'

Michael Green

Vraag: Was Jezus gek of een leugenaar?

1. Heeft Jezus Zich gewoon vergist?

Was Hij psychisch labiel?

- Zou iemand die psyichisch ziek is of emotioneel verward zulke normen en waarden kunnen bedenken én verkondigen? Zou iemand zo'n leraar kunnen zijn?

- Zou iemand met grootheidswaanzin een belangeloze liefde kunnen tonen voor vrienden en medemensen?

- Zou een warhoofd logische verbazingwekkende preken kunnen houden?

Lucas was een dokter. Hij geeft in sommige situatie medische informatie. Daarbij maakt hij ook onderscheid tussen ziekte en bezetenheid. Zou hij dan geen onderscheid kunnen maken tussen een gestoord figuur en iemand waarvan de bovenkamer wel goed in elkaar zit?

-Hoe waarschijnlijk en logisch is dit?

2. Deed Jezus alleen maar alsof?

- Jezus was heel erg tegen elke vorm van schijnheiligheid. Zou Hij zijn hele leven hebben gebaseerd op een leugen?

- Verplaats je eens in de positie van een nep-prediker. Zou jij bereid zijn door die lijdensweg te gaan en je te laten kruizigen om je leugen niet aan het licht te hoeven brengen?

-Hoe waarschijnlijk en logisch is dit?

De antwoorden mag iedereen zelf bedenken.

Ben je niet verward in het topic? Voor bijbelstudies of andere fratsen zijn andere topics volgensmij, Leg nu maar gewoon uit waarom je gelooft of niet natuurlijk,; als je Godslasterlijk bezig gaat.puh2.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel in veel van de wonderen die Jezus deed (dat ze echt zo gebeurd zijn) en dat Jezus een bepaalde vorm van verlichting had bereikt (tot welk niveau laat ik open) of zelfs dat Jezus misschien een was geworden met de Vader.

Het hele christelijke verhaal kan ik niet geloven, daar ben ik te zelfstandig denkend en kritisch voor. Maar mijn 'geloof' als je dat zo wilt noemen, gaat toch wel een stuk verder dan dat van de moderne gemiddelde Nederlander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is volgens mij zo dat je óf gelooft, óf niet. Niet van beide kanten wat.

Quote:
      1 Kon 18,21

      

Daar sprak Elia het volk als volgt toe: ‘Hoe lang blijft u nog op twee gedachten hinken? Als de HEER God is, volg hem dan; is Baäl het, volg dan hem.’ De Israëlieten zeiden niets.

Dat gaat er over dat de Israëlieten voor een gedeelte in God geloofden en voor een gedeelte in de Baäl. God vond dat niet goed, en gaf Elia de opdracht om ze op de goede weg te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik geloof niet, ik kan niet geloven. Mijn interpretatie van geloof is:

Wat uit concepten bestaat, is net zo gemakkelijk weer omver-gediscussieerd; concepten worden makkelijk geboren, en makkelijk de grond in geboord, afhankelijk wat jij ziet als; Aannemelijk. Aannemelijkheden, zijn leuk, maar voor mij niet genoeg grond.

Daarom gebruik ik andere woorden, voor in weze dezelfde boodschap: Ik voel, niet omdat ik lees, niet omdat ik hoor, maar omdat ik het simpelweg gewoon de waarheid voel. Niemand kan met welk standpunt dan ook, dit gevoel omver beargumenteren. Gevoelens kunnen onlogisch maar werkelijk zijn.

Wanneer ik loop, adem of werk, praat, eet of luister, of wat dan ook, altijd voel ik de aanwezigheid. Een deken van waarheid om mij heen, een deken van absolute kennis, die mij omhelst. Ik voel dit, zowaar als dat ik mijn hart voel, en het geluk dat dit mij kan geven maakt het voor mij onbetwistbaar absoluut.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 03 april 2006 21:26:33 schreef hopeloos het volgende:

Religies zijn bedacht door mensen. Dat je je van God afsluit om iets wat mensen hebben verzonnen vind ik erg jammer.... Wel begrijpelijk trouwens, want mijn vriend heeft dat ook een beetje (alhoewel hij daar nu gelukkig steeds meer op terugkomt
smile.gif
)

Dat ik iets tegen religies heb is meer een bijkomstigheid zeg maar. Ik geloof niet in God omdat ik het niet geloofwaardig vind. Ik kan me niet voorstellen dat er ergens in de ruimte een mannetje rondzweeft die ons allemaal gemaakt heeft.

Maar over dat 'rondzwevende mannetje' heeft ook ieder zo zijn eigen interpretatiesknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 03 april 2006 21:30:31 schreef Videl het volgende:

Maar over dat 'rondzwevende mannetje' heeft ook ieder zo zijn eigen interpretaties
knipoog_dicht.gif

Jup, zoals dat er geen mannetje ergens rondzweeft.

Eerlijk gezegd vind ik een rond zwevend mannetje meer weg hebben van een sinterklaasverhaaltje dan van een religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 03 april 2006 21:21:56 schreef Videl het volgende:

Ik geloof niet omdat, ik het ongeloofwaardig vindt. En omdat ik tegen religies ben.

Ik vind het knap dat je met zo'n mening je nog nergens zo anti hebt gedragen dat je niet gebant bent smile.gif

En dat is blij en lief bedoelt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom expliciet een drie-eenige God?

Quote:
Ik geloof niet omdat, ik het ongeloofwaardig vindt. En omdat ik tegen religies ben.

Ik ben tegen totalitaire systemen puh2.gif

Quote:
Ik vind het knap dat je met zo'n mening je nog nergens zo anti hebt gedragen dat je niet gebant bent

Vind ik persoonlijk ook, Videl schijnt in van wenige overtuigde agnosten/atheisten te zijn die een persoon en een groep kan scheiden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 04 april 2006 15:00:10 schreef Raido het volgende:

[...]Vind ik persoonlijk ook, Videl schijnt in van wenige overtuigde agnosten/atheisten te zijn die een persoon en een groep kan scheiden
knipoog_dicht.gif

Onzin, ik ken er zat!

Verschil is dat een forum altijd 'speciale gevallen' trekt, of dat nou atheïsten of christenen zijn.

En de motivatie om als een atheïst op een christelijk forum te posten en andersom zorgt voor nog meer speciale gevallen.

Daardoor krijg je een vertekend beeld van bepaalde groepen. En ook op dit forum trouwens valt het nog steeds reuze mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid