Spring naar bijdragen

Ik geloof (niet) omdat...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 649
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:33:57 schreef Gusto het volgende:

[...]

En verder kan God ook dingen buiten Zijn wil om doen omdat dat beter zou zijn voor de mens lees klaagliederen 3:33 maar:

slechts met tegenzin brengt hij leed en rampspoed over de mensen

Die ga ik even geel maken in mijn bijbel smile.gif Iig bedankt ik heb wel een boekje thuis..

En God bedacht zich... omdat zijn volk er om vroeg.. geen idee 1,2,3 welke schrijver het is. Maar die moet ik nog lezen flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:37:31 schreef sondorp het volgende:

Jouw God heeft er echter wel een hoop dreigement voor nodig om de mensen naar zich toe te trekken Gusto

Nee hoor Hij is alleen wel zo eerlijk om te zeggen om bijde kanten te belichten smile.gif

verder zou God nooit mensen dwingen om te geloven of mensen bang maken zodat ze voor Hem zouden kiezen. Dan denk je veelste klein van Hem. Hij heeft geen angst nodig Hij hoeft mensen niet bang te maken. Als je ziet wie Hij echt is als je Zijn liefde ziet en er een deel van begrijpt dan wil je echt niets anders meer dan in Hem geloven big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 02 december 2006 12:36:58 schreef Princess. het volgende:

[...]

Ikzelf geloof ik Jahweh, maar ik ga jou niet vertellen wat je
moet
geloven

[...]

Is inderdaad je goed recht
smile.gif
Maar ik vraag me af, wat geloof je precies en op welke manier. Vind ik altijd intressant om te horen.

[...]

Jup.. Ik geloof niet omdat ik bang ben voor iets of iemand. Maar ik geloof omdat ik weet dat Jahweh bestaat en dat Hij leeft. Ik ben tot geloof gekomen omdat ik in de put zat en Jezus degene is die mij bevrijd heeft en mij eruit geholpen heeft. Heb in mijn keuze voor God nooit stil gestaan bij of die keuze inhoudt dat ik naar de hel ga ja of neen?

Vraag van mij aan jou? Hoe zit het met jou hemel en hel beeld.. ben jij er bang voor?

Ik geloof je niet princess. Ik geloof niet dat een deel van jou niet gelooft uit angst. Soms doe je toch dingen niet die je anders wel had gedaan (als je geen christen was geweest)

Waar ik precies in geloof. Ik geloof nergens precies in. OOk niet in mezelf. Dat wil zegggen, als ik zou zeggen dat er een precieze versie van mij zou bestaan, zou ik liegen. ER bestaat alleen een voortgaand proces. En op die manier geloof ik ook in God. Denk je nou echt dat de God die de eerstgeborenen laat afslachten(OT) de zelfde is als de God die de barmhartige Samaritaan in zijn verhaal opneemt? Was de barmhartige Samaritaan trouwens christelijk bye.gif ?

Mijn geloof in hemel en hel? Ik geloof niet in een plek van eeuwigdurende marteling, nog in een plek van eeuwigdurende vrede. Ik geloof ook niet dat ik na de dood de zelfde zal zijn, d.w.z. hetzelfde bewustzijn zal hebben als dat ik nu op aarde heb. Het is een ander weten. En daar wil ik het op houden. En meer hoef ik er ook niet over te weten.

Samengevoegde post 02-12-2006 12:50:59:

Achg, moet ik dat nou echt uitleggen met die dreigementen? De Bijbel staat vol met bloedige verhalen. Als jullie nu niet luisteren dan zal ik jullie doden etc. NIet in de laatste plaats wordt er in het oh zo fijne boek der Openbaringen gesproken over de Poel des Vuurs waarin alle zondaars en de duivel zullen worden geworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:45:19 schreef sondorp het volgende:

[...]

Ik geloof je niet princess. Ik geloof niet dat een deel van jou niet gelooft uit angst. Soms doe je toch dingen niet die je anders wel had gedaan (als je geen christen was geweest)

Maakt niet uit smile.gif Zolang ik zelf maar weet wat ik geloof en waarom.

Ik doe sommige dingen niet omdat ik weer dat ze niet goed voor me zijn.

En soms doe ik inderdaad iets uit liefde voor God.. Bijv hem aanbidden.. Als ik niet geloofde had ik Hem ook nooit aanbeden. Nu doe ik dat omdat ik het leven in Zijn nabijheid gewoon geweldig vind en omdat ik denk dat Hij mijn aanbidding waard is party.gif

Quote:
Waar ik precies in geloof. Ik geloof nergens precies in. OOk niet in mezelf. Dat wil zegggen, als ik zou zeggen dat er een precieze versie van mij zou bestaan, zou ik liegen. ER bestaat alleen een voortgaand proces. En op die manier geloof ik ook in God. Denk je nou echt dat de God die de eerstgeborenen laat afslachten(OT) de zelfde is als de God die de barmhartige Samaritaan in zijn verhaal opneemt. Was de barmhartige Samaritaan trouwens christelijk
bye.gif
?

Mijn geloof in hemel en hel? Ik geloof niet in een plek van eeuwigdurende marteling, nog in een plek van eeuwigdurende vrede. Ik geloof ook niet dat ik na de dood de zelfde zal zijn, d.w.z. hetzelfde bewustzijn zal hebben als dat ik nu op aarde heb. Het is een ander weten. En daar wil ik het op houden. En meer hoef ik er ook niet over te weten.

Ok dus je geloof in God, maar anders dan de God van Jakob, Isaak en Abraham smile.gif En waar haal jij je Godsbeeld vandaan als ik vragen mag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:45:19 schreef sondorp het volgende:

[...]

Samengevoegde post 02-12-2006 12:50:59:

Achg, moet ik dat nou echt uitleggen met die dreigementen? De Bijbel staat vol met bloedige verhalen. Als jullie nu niet luisteren dan zal ik jullie doden etc. NIet in de laatste plaats wordt er in het oh zo fijne boek der Openbaringen gesproken over de Poel des Vuurs waarin alle zondaars en de duivel zullen worden geworpen.

Ja de geschiedenisboeken staan er ook vol mee smile.gif

God laat je de keuze.. Een eeuwig leven met Hem of een eeuwig leven zonder Hem

Ik heb geen idee hoe de hel precies zal zijn, maar ik weet dat God er niet is. En dat is dan inderdaad een hel voor mij een ultiem leven zonder God.

Samengevoegde post 02-12-2006 12:54:47:

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:53:14 schreef sondorp het volgende:

Van de Wijzen uit het Oosten, Princess

Die geloofde blijkbaar ook in Jezus knipoog_dicht.gif

Maar je hebt veel Oosterse Religies.. kan je iets specifieker zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:17:48 schreef sondorp het volgende:

[...]

1.dus met andere woorden; God is de belemmering ervoor dat ik mezelf niet kan ontplooien? Voordat ik de vraag beantwoord of ik ja dan nee eigendom ben van God wil ik eerst een tegenvraag stellen. Bestaat er eigenlijk wel zoiets als IK? D.w.z. bestaat er een IK dat is afgescheiden van de rest.?

Niet God maar de mens heeft voor het kwaad gekozen toen hij nog wel een vrije wil had. Vanaf het begin hebben we dus al moeite om zijn wil te doen. En ja ieder mens is uniek, wat niet weg neemt dat mensen sociale wezens zijn.

Quote:
Kom hier later op terug.

Pittige discussie trouwens, leuk met jullie christenen.
party.gif

Samengevoegde post 02-12-2006 12:24:15:

God doet wat Hij wil, ik doe wat ik wil. Ben namelijk volgens de officiele leer geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.

Een foto is ook beeldend en kan heel goed gelijken (of niet).

Samengevoegde post 02-12-2006 13:14:29:

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:31:24 schreef sondorp het volgende:

[...]

Een vraagje: zou je/jullie ook in God hebben geloofd als er niet met zoiets als de hel zou worden gedreigd?

De hel maakt geen enkel verschil want wat zou mij de hel boeien als ik niet geloof dat ie bestaat?

Maar als je om je heen kijkt hoef je je niet af te vragen of het kwaad bestaat want dat is heel goed waarneembaar en daar wil Jezus me juist van bevrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 02 december 2006 11:36:59 schreef sondorp het volgende:

[...]

Allereerst, interessante reply.

De maan is niet van kaas, dat klopt. Maar ik heb ook geen enkele wens dat de maan van kaas zou moeten zijn. Waarom zou ik dat willen?

Sorry, ik heb blijkbaar op het verkeerde niveau ingestoken, mijn inschattingsfout. Ik hoopte dat evident zou zijn dat het niet draait om de maan, of om kaas, maar om de vraag of de werkelijkheid afhankelijk is van je wil.

Quote:
Ik heb echter wel een diepe wens m'n leven zo in te vullen zoals ik het wil.

Dat kan. Maar of je er nu metafysica bij haalt of niet, het kan niet anders of je hebt inmiddels alweer ruim 30 jaar de ervaring dat je knap weinig invloed hebt op je leven. Een beetje bijsturen hier en daar, ongetwijfeld. Maar je talenten, je vaardigheden, de plek waar je geboren bent, veel van wat je overkomen is en zal, op dat alles heb jij geen greintje invloed gehad.

Quote:
Zoals jouw God

Het is niet mijn God. Of God bestaat, of niet, dat weet ik niet. Maar Zijn bestaan of niet-bestaan is volstrekt onafhankelijk van mijn of jouw geloof, wensen of voorkeuren.

Quote:
in den beginne de wens had het universum zo in te vullen zoals Hij dat graag wilde, zo heb ik de wens om me zonder al te veel bemoeienis van anderen te ontplooien tot wie ik ben cq wie ik wil zijn. Heb jij dat niet??

Ik heb wat meer realiteitszin wellicht. Toen ik 16 was liep ik inderdaad ook, vol hormonen, vol vertrouwen in mijn lichaam en geest die plotseling aan kracht wonnen en die me een waan van onafhankelijkheid gaven, rond met de overtuiging dat ik mijn leven in eigen hand ging nemen. Maar ik heb de tijd van puberale overmoed alweer een flinke tijd achter me gelaten. De werkelijkheid is dat ik keuzes kan maken, een vrije wil heb, binnen uiterst nauw afgebakende marges van externe factoren die ik niet kan beïnvloeden. En met Schopenhauer twijfel ik zelfs aan de juistheid van de ervaring van die vrije wil.

Quote:
Wat is "de waarheid" dan volgens jou?

Waarom denk je dat het zin heeft als ik je dat vertel? Zolang jij denkt dat waarheid een gevolg is van de wil, heeft wat ik zeg geen enkele betekenis. Één ding tegelijk dus maar.

Quote:
Een gepredestineerde werkelijkheid waarin alles al is ingevuld over hoe en wat je dient te zijn?

Waar heb je de indruk aan overgehouden dat ik calvinist ben?

Quote:
Is dat dan de plek waarin ik mijn vrije wil moet gaan ontplooien? En we hadden het er gisteren al over: wat is eigenlijk die vrije wil? Is die wel zo vrij als je voor het minste geringste zou worden verbannen tot eeuwige marteling zoals enige van jullie beweren?

Ik heb met "enige van jullie" niks te maken, en eerlijk gezegd is de kans groot dat ik het begrip "van jullie" hier niet erg op zijn plaats vindt. In ieder geval voldoet de omschrijving die je geeft volstrekt niet aan wat ik geloof. En ik ben niet van plan een door jou gemaakte projectie te verdedigen.

Overigens, filosofisch valt er inderdaad stevig te twijfelen aan de vrije wil. Ik verwees al naar Schopenhauer. Maar zijn basis ligt in een wereldbeeld dat niet het mijne is.

Quote:
Niet dat ik dat geloof, maar toch vele onschuldige zielen lijden onder deze immer weer verkondigde doctrine.

Ah, je komt op voor de vele onschuldige zielen, wat aardig van je.

Samengevoegde post 02-12-2006 14:13:43:

Quote:

Op zaterdag 02 december 2006 12:00:22 schreef sondorp het volgende:

ik heb romeinen 9 gelezen. welnu, what can i say? ik moet dus gewoon ophouden met zeuren?

ik geloof in de eeuwigdurende evolutie, jullie in de gepredistineerde semi-vrijheid die het christendom jullie waarschijnlijk al van kinds af aan heeft geindoctrineerd.

Het is in het algemeen tamelijk respectloos om anderen te vertellen wat ze geloven, bedoelen, zeggen, willen, etc. Het is daarnaast buitengewoon respectloos om te veronderstellen dat iemand met een afwijkende visie die niet heeft ontwikkeld op dezelfde manier als jij de jouwe, maar bijvoorbeeld dor indoctrinatie.

Als je geen respect kan opbrengen voor je gesprekspartners, waarom voer je dit gesprek dan precies?

Samengevoegde post 02-12-2006 14:15:07:

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:06:01 schreef sondorp het volgende:

je hoeft je niet aangesproken te voelen als je het er niet mee eens bent, nynthe. als jij niet tot die groep behoort die ik hierboven beschrijf, voel je dus ook niet aangesproken.

En dat is dan weer een retorisch truucje, dat opnieuw van bitter weinig respect getuigt. Voor de intelligentie van Nynthe bijvoorbeeld.

Samengevoegde post 02-12-2006 14:16:42:

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:12:21 schreef sondorp het volgende:

God is dus een dictator?

En wellicht kan je ook gewoon wat nauwkeuriger formuleren, en niet naar conclusies springen die overduidelijk slechts tot doel hebben te provoceren. Nogmaals, wat wil je eigenlijk?

Samengevoegde post 02-12-2006 14:19:57:

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 12:31:24 schreef sondorp het volgende:

Een vraagje: zou je/jullie ook in God hebben geloofd als er niet met zoiets als de hel zou worden gedreigd?

rofl.gif mag ik opmerken dat je je laat kennen als een bijzonder vooringenomen denker, met erg weinig kennis van de mensen met wie je zo leuk in gesprek denkt te zijn?

Samengevoegde post 02-12-2006 14:22:43:

Quote:

Op zaterdag 02 december 2006 12:45:19 schreef sondorp het volgende:

[...]

Ik geloof je niet princess.

Leuk, dat jij het leuk vind om met "jullie christenen" een pittige discussie te voeren. Maar de werkelijkheid is dat je in discussie bent met jezelf. Je projecteert, jij bepaalt wat anderen denken, geloven, bedoelen, wat hun intenties en motivaties zijn. Je vertoont geen greintje respect, je inhoudelijke kennis is bedroevend, en je gedraagt je bijzonder narcistisch.

De vraga blijft dus nog steeds: wat wil je eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Diakio, misschien zou je even willen uitleggen wat jij precies gelooft, want dat is me niet helemaal duidelijk.

Ik kom hier om te vertellen dat de bijbel een bijzonder respectloos boek is en dat de god die erin wordt beschreven een projectie is van de mensen in die tijd.

Het gevaar is dat we hierin blijven steken en dat wil nog niet zeggen dat ik nu opeens immoreel ben of dat ik vind dat iedereen maar zijn gang zou moeten kunnen gaan.

Ik verwijt niemand hier iets op dit forum, ik bespeur alleen een "algemeen verdedigen"van de predestinatieleer. Geloof jij daar niet in, dan laat ik jou daar buiten.

Feit is wel dat miljoenen homosexuelen zich door (o.a.) het "wat zwaardere"christendom voelen gediscrimineerd en ze vaak eindeloos moeten struglen teneinde hun zelfwaarde te kunnen behouden.

Wat ik zou willen bereiken is dat christenen iets meer voor zichzelf zouden denken, en niet zo vaak referen aan "de Bijbel zegt het dus is het zo" of "God vindt dit, dus vind ik dit ook maar, want ik ben slechts een nietig onderdanig schepseltje, geheel en al afhankelijk van zijn voor/afkeuren"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 15:33:58 schreef sondorp het volgende:

Feit is wel dat miljoenen homosexuelen zich door (o.a.) het "wat zwaardere"christendom voelen gediscrimineerd en ze vaak eindeloos moeten struglen teneinde hun zelfwaarde te kunnen behouden.

1) Ben je zelf homoseksueel?

2) Als het antwoord ja is, voel jij je gediscrimineerd?

3) Als het antwoord nee is, waar haal je het vandaan dat homoseksuelen zich gediscrimineerd voelen

Ik heb mijzelf nooit gediscrimineerd gevoeld namelijk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan ben je waarschijnlijk in een homovriendelijk christendom opgegroeid, princess. Gelukkig maar voor jou.

Check misschien eens wat sites van mensen die niet zo gelukkig waren als jij.

Samengevoegde post 02-12-2006 15:47:09:

Ik ben overigens geen homosexueel

Samengevoegde post 02-12-2006 15:48:49:

www.godhatesfags.com

Samengevoegde post 02-12-2006 15:50:04:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 15:46:36 schreef sondorp het volgende:

dan ben je waarschijnlijk in een homovriendelijk christendom opgegroeid, princess. Gelukkig maar voor jou.

Ik ken natuurlijk mensen die er iets tegen hebben ja.

Maar ik denk niet dat als een minderheid zo reageerd dat je dan gelijk alle christenen daarop mag afrekenen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 15:33:58 schreef sondorp het volgende:

en ze vaak eindeloos moeten struglen teneinde hun zelfwaarde te kunnen behouden.

De bijbel heeft nog nooit mijn zelfwaarde afgebroken knipoog_dicht.gif eerder versterkt. Mensen kunnen het inderdaad afbreken, maar daar zoek ik mijn eigenwaarde ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 15:33:58 schreef sondorp het volgende:

Diakio, misschien zou je even willen uitleggen wat jij precies gelooft, want dat is me niet helemaal duidelijk.

Ik geloof in eerlijkheid, en respect. Ik geloof in het verbale gevecht als het persé moet, maar ik geloof vooral in de kracht van elkaar serieus nemen en naar elkaar luisteren.

Quote:
Ik kom hier om te vertellen dat de bijbel een bijzonder respectloos boek is en dat de god die erin wordt beschreven een projectie is van de mensen in die tijd.

Ah, je wil gewoon een betoog kwijt. Goed te weten. Ik had even het rare idee dat je een gesprek wilde, maar je wil alleen publiek dus.

Quote:
Het gevaar is dat we hierin blijven steken en dat wil nog niet zeggen dat ik nu opeens immoreel ben of dat ik vind dat iedereen maar zijn gang zou moeten kunnen gaan.

Nee, het wil hooguit zeggen dat mijn interesse snel op raakt. Je betoog rammelt, en je zoekt toch alleen maar een publiek. En als je hier nu genoeg 14 - 25 jarigen met wat drogredenen en retorische trucs de mond gesnoerd hebt, wat dan? Slaap je dan lekkerder?

Quote:
Ik verwijt niemand hier iets op dit forum, ik bespeur alleen een "algemeen verdedigen"van de predestinatieleer. Geloof jij daar niet in, dan laat ik jou daar buiten.

Aha, is dat het.

Quote:
Feit is wel dat miljoenen homosexuelen zich door (o.a.) het "wat zwaardere"christendom voelen gediscrimineerd en ze vaak eindeloos moeten struglen teneinde hun zelfwaarde te kunnen behouden.

En jij bent de kampioen der homosexuelen? Wie heeft je daarvoor gevraagd?

Quote:
Wat ik zou willen bereiken is dat christenen iets meer voor zichzelf zouden denken, en niet zo vaak referen aan "de Bijbel zegt het dus is het zo" of "God vindt dit, dus vind ik dit ook maar, want ik ben slechts een nietig onderdanig schepseltje, geheel en al afhankelijk van zijn voor/afkeuren"

Kortom, je gaat nog even door met je respectloze projecties. Voor een volwassen vent, een leraar nota bene, niet erg indrukwekkend allemaal. Op de basisschool zeiden we tegen dit soort gedrag meestal: zoek eens iemand van je eigen grootte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste sondorp,

Omdat je postgedrag ons in negatieve zin opvalt, spreken we je nu aan.

Dat je een negatieve houding hebt ten opzichte van het christelijk gedachtengoed, is jouw goed recht. Wel zitten hier kantekeningen aan, hier gelden namelijk grenzen die je terug kunt vinden in de FAQ, neem deze nog eens rustig door alvorens je verder post.

Het is niet de bedoeling op een forum, specifiek gericht op christenen, deze doelgroep aan te vallen.

Probeer je manier van vragen stellen anders te formuleren en mensen in hun waarde te laten wat geloofsovertuiging betreft. Want het is prima als je kritische vragen stelt, het maakt echter wel verschil op welke manier dit gedaan wordt.

Vriendelijke groeten,

Diana

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Zullen we anders maar weer BOT?

Ik geloof omdat God mij duidelijk heeft gemaakt dat ik een weg was ingeslagen die niet viel te combineren met God. Ik heb die weg toen meteen helemaal verworpen. Ik weet dat ik geen perfecte volgeling van Jezus ben, maar ik doe m'n best en ik voel dat God van mij houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid