Spring naar bijdragen

Het grote computerproblementopic


Aanbevolen berichten

Vraagje aan dingo of een ieder ander die me hierbij kan/wil helpen.

Momenteel heb ik Intel Core 2, 2 cpu's van 1.86 Ghz

en 2GB werkgeheugen. Ik wil dat nog gaan uitbreiden naar 4GB binnenkort.

Mijn idee is om een Gastheer OS te hebben, Ubuntu in mijn geval, en ik heb een Externe HDD die ik dan als een soort enorme "Mijn Documenten" wil gebruiken.

De bedoeling is dan om middels VMware images van andere OS'es te kunnen draaien op redelijke snelheid. Ik wil daar best de tijdelijke bruikbaarheid van de Gastheer voor opgeven, als het maar me de reboot bespaart.(Heb nu Dual Boot Ubuntu-XP) En ik vind het leuk om met andere OS'es te experimenteren en te klooien. Ik wil dat ze allemaal die Externe HDD gebruiken als een shared "Mijn Documenten." Dus alle data die ik gebruiken wil niet opgeslagen staat in het lokale image van de gast OS, Dus als er een tijd komt om te updaten ik dat zonder probleem kan doen.

Ik heb alleen geen flauw idee of mijn specs dit toe laten, mijn computer kan virtualisation en dat heb ik aangezet in een scherm waar ik kon komen bij het opstarten. Kan iemand mij helpen hoe ik dit een beetje netjes kan configureren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 666
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wil je vanuit Ubuntu en XP op die externe schijf schrijven? Dan moet deze FAT32 zijn anders kan dit niet.

Wil je virtuele machines maken dan kan het volgende (geen reden iets in je BIOS te wijzigen hiervoor):

Installeer in Ubuntu (host OS) Virtualbox(.org). Maak daarin een virtule machine van, pak 'm beet, 10GB aan en ken het wat geheugen toe, met 2 GB kan je veilig 768MB toekennen. Installeer hierop je gast OS. Als dit klaar is installeer je de "add-ons" (dat gaat via het menu Tools, kijk even op de site). Bij de instellingen van de virtuele machine geef je deze toegang tot de externe harde schijf.

Dit wordt in een Windows VM een netwerk schijf. Daar kan je "mijn documenten" dan laten wijzen naar deze schijf.

Met een Linux guest OS is het niet direct mogelijk, bij mijn weten, om deze externe schijf als /home te laten werken. Bij installatie van Linux is het raadzaam twee partities te maken een / (voor het systeem) en een /home. Bij een upgrade overschrijf je dan alleen de / en de /home blijft bewaard (en dus je documenten en instellingen).

Bij een Linux guest weet ik niet op welke manier Linux de schijf zal herkennen (extern of netwerk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij thuis heb ik een hulpprogramma geïnstalleerd waarmee ik vanuit XP het ext3-bestandssysteem kan lezen en schrijven en dat werkt prima, ik zal later vandaag een link posten. Omgekeerd, vanuit Linux naar ntfs is tegenwoordig ook betrouwbaar te doen en zit in alle grotere distro's zover ik weet. Fat32 is behoorlijk inefficiënt dus als je dat kunt vermijden moet je dat zeker doen. Niet voor een usb-sticky van een paar Gb maar wel voor grote externe schijven van honderden Gb's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mij thuis heb ik een hulpprogramma geïnstalleerd waarmee ik vanuit XP het ext3-bestandssysteem kan lezen en schrijven en dat werkt prima, ik zal later vandaag een link posten. Omgekeerd, vanuit Linux naar ntfs is tegenwoordig ook betrouwbaar te doen en zit in alle grotere distro's zover ik weet. Fat32 is behoorlijk inefficiënt dus als je dat kunt vermijden moet je dat zeker doen. Niet voor een usb-sticky van een paar Gb maar wel voor grote externe schijven van honderden Gb's.

Toen ik hem kocht was hij geformatteerd in FAT32, en met het eerste erop zetten had ik al problemen gezien de maximale bestandsgrootte op FAT32 te zetten. Meteen NTFS van gemaakt, en ik heb een programma waarmee ik op NTFS kan schrijven met Ubuntu. Het gaat me meer om specifieke instellingen die ik moet maken bij mijn Virtual Machine om dat goed te laten draaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Even een berichtje tussendoor, mensen die een draadloos netwerk gebruiken moeten even
op Webwereld lezen.

So what? WPA is te kraken in 1 minuut. Nou en? Een raam ingooien met een steen doe ik in een paar seconden. Ik loop binnen en jat je TV met gemak. Loop daarna naar buiten en heb een nieuwe TV big-smile.gif

Ik bedoel dus: wie doet nou zoiets? Wie gaat er nou moeite doen om iemands WPA te kraken? En waarom? De enige rede dat ik zoiets zou doen is om 'ff gebruik te maken van iemand's internet wanneer mijn eigen verbinding niet bereikbaar is of niet werkt. (zoals bijv. wanneer ik op straat ben en 'ff internet nodig heb)

Theoretisch gezien is het echter mogelijk om - wanneer je iemand's WPA key heb - alle verkeer te onderscheppen om zo wachtwoorden van niet-beveiligde verbindingen te achterhalen. Lees: NIET BEVEILIGDE verbindingen. ALLE banken en 9 van de 10 websites met een login maken gebruik van een beveiligde verbinding.

Bij 99 van de 100 mensen maakt het geen ene drol uit dat hun WPA gekraakt kan worden door de gemiddelde MBO/HBO ICT'er wanneer-ie 'ff moeite doet.

Als een echte mafkees iets schadelijks wil doen door het hacken van iemand's WPA geval, dan kan-ie dat ook wel via 1 van de andere 100.000 wegen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Wil je weten hoe makkelijk het is een ethernetadres of IPadres te "spoofen"?

Ja. Vertel het eens. Ben wel benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

So what? WPA is te kraken in 1 minuut. Nou en? Een raam ingooien met een steen doe ik in een paar seconden. Ik loop binnen en jat je TV met gemak. Loop daarna naar buiten en heb een nieuwe TV
big-smile.gif

Ik bedoel dus: wie doet nou zoiets? Wie gaat er nou moeite doen om iemands WPA te kraken? En waarom? De enige rede dat ik zoiets zou doen is om 'ff gebruik te maken van iemand's internet wanneer mijn eigen verbinding niet bereikbaar is of niet werkt. (zoals bijv. wanneer ik op straat ben en 'ff internet nodig heb)

Theoretisch gezien is het echter mogelijk om - wanneer je iemand's WPA key heb - alle verkeer te onderscheppen om zo wachtwoorden van niet-beveiligde verbindingen te achterhalen. Lees: NIET BEVEILIGDE verbindingen. ALLE banken en 9 van de 10 websites met een login maken gebruik van een beveiligde verbinding.

Het meeste lokale netwerkverkeer tussen bijvoorbeeld twee pc's bij je thuis is niet beveiligd en vrij toegankelijk voor iedereen die over je WPA-key beschikt. Al je documenten, je opgeslagen banktransacties, je muziekverzameling, je natuurfoto's, alles ligt daarmee op straat.

Quote:
Bij 99 van de 100 mensen maakt het geen ene drol uit dat hun WPA gekraakt kan worden door de gemiddelde MBO/HBO ICT'er wanneer-ie 'ff moeite doet.

Als een echte mafkees iets schadelijks wil doen door het hacken van iemand's WPA geval, dan kan-ie dat ook wel via 1 van de andere 100.000 wegen.

En wat als die mafkees wat wil bijverdienen door een paar miljoen spamberichten te versturen via jou accespoint? Daar wordt je provider niet vrolijk van en sluit je gegarandeerd af van zijn netwerk.

Quote:
Samengevoegd:

[...]

Ja. Vertel het eens. Ben wel benieuwd.

Zo simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wat als die mafkees wat wil bijverdienen door een paar miljoen spamberichten te versturen via jou accespoint? Daar wordt je provider niet vrolijk van en sluit je gegarandeerd af van zijn netwerk.

Wij zijn dus in quarentaine geplaatst een paar keer. En da's niet leuk widegrin.gif

Zo'n pda is dan wel makkelijk widegrin.gif

Met HSDPA en functionerend als modem uiteraard widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toen ik hem kocht was hij geformatteerd in FAT32, en met het eerste erop zetten had ik al problemen gezien de maximale bestandsgrootte op FAT32 te zetten. Meteen NTFS van gemaakt, en ik heb een programma waarmee ik op NTFS kan schrijven met Ubuntu. Het gaat me meer om specifieke instellingen die ik moet maken bij mijn Virtual Machine om dat goed te laten draaien.

Het is wat later geworden maar ik heb de volgende instellingen in Virtualbox gekozen Windows XP Pro:

geheugen 1024 Mb

harde schijf: 10 Gb

Virtualisatie/Nested paging: on

Video memory: 12 Mb

3D Acceleration: enabled

Guest Additions zijn geïnstalleerd

Ik gebruik Shared folders waarbij alle virtuele Windowsmachines dezelfde directory op het host systeem gebruiken. In theorie kun je via usb-ondersteuning ook rechtstreeks een usb-hdd aansturen vanuit je virtuele machine maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ga ik eerdaags wel een keer doen maar het staat niet hoog op mijn prioriteitenlijstje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

ik kan via blackboard videocolleges bekijken, in theorie dan.. ze doen het natuurlijk weer niet, ik krijg de melding 'kan de webpagina niet vinden' off hij opent wel in windows media player maar zegt dan 'Kan het bestand niet afspelen. Mogelijk biedt de speler geen ondersteuning voor het bestandstype of de codec die is gebruikt om het bestand te comprimeren.' .. Ik heb de helpdesk van de uni al gemaild enzo hoor, maar ik moet eigenlijk NU eventjes iets bekijken dus weet iem. hier mss heeeeel toevallig wat dit kan zijn?


Samengevoegd:

yess.. bijna een uur later maar tis gelukt.. via een hele omslachtige manier en ik weet nu nog steeds niet wat er nu mis is met mijn internet/windows media player/whatever, maar goed.. ik heb iig beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Rechtermuisknop
op je usb stick,
Properties
-> naar tabblad
Autoplay
-> en kan je daar instellen wat er moet gebeuren
smile.gif

Nee, dat is voor als je zo'n uitneembare schijf aansluit. Dan krijg je een dingetje dat jou vraagt wat je ermee wil doen, en hier kun je en standaardactie instellen. Dus... tweede suggestie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid