Spring naar bijdragen

Gedenkwaardige posts


Aanbevolen berichten

Hoewel het gesprek hier heel interessant is, heeft het niet meer zoveel te maken met het plaatsen van gedenkwaardige posts. Gelieve hier ontopic te gaan en het gesprek ergens anders voort te zetten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 668
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Annzie en ik zijn van mening dat Sacerdos vaak érg geniale opmerkingen heeft, en hier zo weer een:

Quote:

De ramen staan open in de snoezelkamer en schermerlampen blijven aan staan voor de avond als ze terug komen uit Leiden van de bijeenkomst van Credible Ridders en Jonkvrouwen;het wordt vanbavond een top snoezelavond;er zullen schalen met koude annanasschijven rondgedeeld worden die doordrenkt zijn van kaneellikeur.

Ook in de snoezelkamer is het ZOMER---ZOMER--- ZOMER---en nog eens ZOMER.
party.gifparty.gifparty.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Je weet toch wat veel mensen doen als je ergens een bordje hangt met "niet lezen"?
knipoog_dicht.gif

Quote:

[...]

mm, die ga ik even uitproberen:

Olorin wordt absoluut NIET katholiek en maak absoluut GEEN geld over naar mijn bankrekening!

Quote:

Weleerwaarde heer Diakio, zou ik uw heilige bankrekeningnummer mogen ontvangen?

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
de kern van het mysterie is dat ze geen enkele menselijke hulp nodig heeft om in stand te worden gehouden. Ik wil helemaal niet helpen haar in stand te houden, ik wil slechts gehoor geven aan haar roep en opdracht me te voegen in haar gelederen.

Ik denk dat het je moeite gaat kosten om een hechte organisatie te vinden, uitgegroeid tot meer dan een miljard leden, met een levensduur van inmiddels bijna 20 eeuwen, die zoveel moordadigheid, machtswellust, misbruik en vernietiging van mensen, etc., etc., onder haar verantwoordelijkheden mag rekenen als de heilige katholieke Kerk. Al 20 eeuwen keren mensen zich individueel en groepsgewijs walgend af van deze stinkende poel, van Waldenzen en Katharen tot Lutheranen en Calvinisten, van Grieks-Orthodoxen tot Oud-Katholieken. En naar menselijke maatstaf moet je keer op keer zeggen: die mensen, die groepen, hadden gelijk. Ze kozen voor de zuiverdere weg, voor de terugkeer naar een zuiverder Evangelie. Evenzovele keren moet je constateren dat deze afgesneden takken langzaamaan verdrogen, verpieteren, en afsterven. Geen lid van die groepen zal dat makkelijk erkennen, maar dat is wel mijn waarneming, en als je mij vraagt naar mijn motieven zal je het daar even mee moeten doen
smile.gif
.

Wat betekent dat? Mogelijk betekent dat dat het kwade overwint. Maar als dat waar is, is er geen God en geen recht. Ik kan dus niet in God geloven, en tegelijk geloven dat het kwade overwint. Maar als het kwade niet overwint, en de beerput van Rome wel, dan
moet
op basis van redelijkheid, de conclusie wel zijn dat in die beerput óók Gods meest werkzame aanwezigheid gevonden moet worden.

Dit is, naar mijn vaste overtuiging en geloof, het geheim van de Kerk: dat de Kerk en de heilige Maagd één zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

En wat nu als iemand vreselijk zou lijden onder een ongeneeslijke ziekte, maar toch blijft volharden in het geloof, juist vrede vindt in zijn of haar ziekte en zo duizenden christenen inspireert? En wat nu als juist rondom die doodzieke gelovige vele wonderen zouden gebeuren, terwijl de gelovige zelf doodziek blijft, maar eigenlijk ook graag zo met Christus meelijdt?

Die verhalen zijn er namelijk ook en wel in overvloed. Blijkbaar is er geen bepaald schema die zegt dat God je óf wil genezen, óf je wil laten delen in Christus' lijden. Blijkbaar gaat God met verschillende mensen verschillende wegen en kun je daar niets stelligs over zeggen. De één geneest Hij omdat diegene dat nodig heeft, de ander geneest Hij niet, omdat diegene dát nodig heeft.

Weet je wat ik denk? Dat zowel christenen die zo de nadruk leggen op genezing als christenen die zo de nadruk leggen op het lijden als vertroosting dezelfde fout maken: ze leggen te eenzijdig nadruk op het ene en verachten daarom het andere. Ik geloof dat een bovennatuurlijke genezing even waardevol is als een inspirerende volharding in het lijden. En dat God als enige kan bepalen wie wat nodig heeft.

Wie zijn wij om te bepalen wat meer waarde heeft? Als voor een ziek iemand een Lourdes-wonder zo enorm veel betekent, wie zijn wij dan om te zeggen dat het slechts een "lager wonder" betrof? En als iemand doodziek in volkomen vrede het lijden aan Christus opdraagt, wie zijn wij dan om te zeggen dat Christus hem juist zo graag had willen genezen? Zijn wij Gods raadsman, kennen wij zijn wegen? Weten wij precies wat een ieder precies in zijn leven nodig heeft?

Ik denk dat dáár vooral het probleem ligt bij veel christenen, ook bij mij. We denken God als het ware in onze broekzak te hebben en te kunnen zeggen: zó wil God werken, dát is véél waardevoller dan dit. Ik denk dan dat we God dat vooral zelf moeten laten bepalen. En als Hij iemand met een bovennatuurlijk wonder wil genezen van zijn ziekte, dan is Hij alleen maar te prijzen. En als Hij iemand laat delen in het lijden van Christus, dan is Hij alleen maar te prijzen.

Uiteindelijk krijgt mijns inziens elk mens wel zijn kruis en wel het kruis dat hij of zij kan dragen. De ene persoon zal een zwaarder kruis kunnen dragen dan de ander, maar dat is aan God, niet aan ons. We mogen ons laten inspireren door zowel mensen die op een geweldige wijze worden genezen door God, als mensen die zo vredig en positief blijven onder hun lijden. En we zijn dan ook nog altijd geheel vrij in wat wij aan wonderen willen geloven en wat niet, zolang we het echte Wonder maar blijven belijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vorige week was het onze beurt om een tochtje te maken in de snelledeeltjetijdmachien,wie kwamen wij tegen keizer Hirohito,hij zat wat noedels te eten op een Zuid Afrikaans terras in Mexcicostad,hij vertelde dat de deeltje te hard gingen en hij was aan het wachten op de loodgieter om het zwarte gat te dichten,wij waren blij dat we weer thuis waren.Peppie en Kokkie stapten net in en gingen naar een melksalon uit de jaren 50.

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Raido! Een verademing om iemand de diepten van het gereformeerde geloof te horen verwoorden. worshippy.gif

Quote:

[...]Ja, mevrouw-of-meneer-de-ex-vrijgemaakte-die-allemaal-zo-rationeel -als-de-pest-zijn. Paulus kan mij aan mijn reet roesten, net als Paulus zegt dat wij niet moeten twijfelen en niet moeten zondigen zijn wij mensen die zondigen, twijfelen en ons gevoel ook erg belangrijk vinden.

Gevoel, verstand en geloof gaan naar mijn overtuiging hand in hand. Ook in deze (voor mij, wezenlijke zaak).

[...]Dat klopt, dat is de letter van de Schrift en voor mij een pure reductie van het Evangelie. Het is veel meer dan 'Ik ben een zondaar + Jezus stierf voor zondaren = Jay! Ik ben gered!' (Nu mag ik niet meer twijfelen, Nu moet ik altijd aan het avondmaal et cetra). Ja dat is wat overdreven, maar ik ken dat soort denken uit mijn omgeving.

Ik heb dus écht een broertje dood aan dat soort christenen. (zonder
knipoog_dicht.gif
)

[...]Daarom is er ook iets in het gereformeerd spectrum wat 'zelfonderzoek' heet, ook wel censura morem of voorbereiding op het avondmaal. Je gaat dan onderzoeken of je inderdaad een kind van God bent, of je overeenkomstig Gods Woord probeert te wandelen, je zoekt in je leven of God nog bezig is, of dat jij bij Hem aan het weglopen bent. Daar komen ook gevoelsmatige aspecten bij te kijken.

Ik kan andersom exact dezelfde vraag stellen, bij mij hoort gevoel bij het geloof samen met het verstand. Ik laat me niet 'leiden door het gevoel' (wat ook door Satan gegeven kan zijn). Ik weet niet of je het ooit gehoort hebt, maar zekerheid/overtuiging van jou eigen geloof, of de overtuiging dat je een kind van God bent kan ook door Satan in jou hart gebracht zijn.

[...]Dat klopt maar tot zekere hoogte. In het avondmaalsformulier van onze kerken staan toch hele duidelijke richtlijnen, ook in de Heidelberger Cathechismus komt dat heel erg duidelijk naarvoren. Dat iemand die in zonden leeft en is (en dan komt die hele lijst) die horen niet deel te nemen aan het avondmaal van de Heer. Daarna komt die zinsnede met 'wij zeggen dit niet zodat er niemand zou aangaan aangezien wij allemaal zondaren zijn'.

In de HC komt een stuk voor over de toorn van God over de gemeente wanneer er mensen deelnemen aan het Avondmaal in de gemeente die in zonden leven. In de Gereformeerde Gemeenten waar ik vandaan kom is het verstand en misschien zelfs het geloof gereduceerd tot iets miniems wat getrokken moet worden door de bevinding van de ziel (dat is géén gevoel, dat is bevinding). Ik de GKv is dat totaal afwezig. Om maar weer met Paulus te leuren, hij schrijft dat wij niet moeten zondigen en hij schrijft dat wij niet kunnen stoppen met zondigen. Het gaat om intenties.

[...]Ik denk van niet
knipoog_dicht.gif
(maar dat is slechts op basis van gevoel, dus tja weg er mee).

[...]Er zijn geen officiele redenen (naast de tucht) om je af te houden van het avondmaal. Echter wil dat niet zeggen dat het voorkomt dat mensen afblijven omdat zij 'niet de vrijmoedigheid hebben'. Je kunt dan hoog en laag springen met een hele karrevracht dogmatiek en Bijbelteksten in je hand, die vrijmoedigheid komt niet zomaar opeens.

Ik denk dat het goed te vergelijken is met een plotseling gevoel wat ik soms heb als ik ga bidden, dan kan ik dat opeens niet. Ik voel mij dan heel ver weg van God (en ja, dan moet ik JUIST bidden alleen kan ik dat dan niet en roepen ens schreeuwen tegen mij dat ik dat wel moet doen helpt juist niet). Of zoals ik dat kan hebben dat ik opeens heel erg bang ben om in de trein te stappen ik wacht dan een trein en stap dan wel in. Je zult me echter op het moment dat ik dan bang ben met geen stok die trein in krijgen hoor.

Zo zit dat ook met mensen die in een enorme twijfeling in hun geloof hebben, die op een moment geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Dat kan, nee dat is niet direct goed te praten, dat wil echter nog steeds niet zeggen dat het niet voorkomt.

Ik hoop heel hard dat jou geloof meer is dan het instemmen met de dogmatiek en kerkleer en meedoen aan de Sacramenten omdat dat nou eenmaal moet

P.S. Met zo'n tekst zullen in mijn kerk eerder mensen van het Avondmaal afblijven dan aangaan. Een van de grote twijfelpunten bij een wedergeborene is namelijk of zijn geloof inderdaad van God gegeven is (=) of hij inderdaad in geplant is in het Verbond (=) dat hij inderdaad een rokende vlaswiek en een gekrookt riet is.

De Bijbel voor bevindelijken (of voor mij als neobevindelijke ofzo) moet persoonlijk gemaakt worden. Er staat 'wij zijn rokende vlaswieken' dan is voor mij belangrijk of ik mij ook een rokende vlaswiek voel voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

BELGEN NOEMEN KIND GRAAG EZEL

AMSTERDAM - Belgen blijken hun kind graag te vernoemen naar een dier. Zo werden vorig jaar de namen Wolf, Lion, Vos en Stier (bij jongens) en Vlinder, Merel, Beertje, Berin, Bambi en Ezel (bij de meisjes) geregistreerd op de Belgische gemeentehuizen.

Quote:

Egyptische ezel cel in wegens diefstal

CAIRO - Een ezel in Egypte heeft onlangs een celstraf van 24 uur uitgezeten nadat hij een maïskolf uit een akker had gestolen. Dat meldden Egyptische media donderdag.

Quote:

Logisch toch, als je een maiskolf steelt moet je gestraft worden. Belgische vrouwen staan niet boven de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 18 september 2008 10:35:48 schreef Hester het volgende:

BELGEN NOEMEN KIND GRAAG EZEL

AMSTERDAM - Belgen blijken hun kind graag te vernoemen naar een dier. Zo werden vorig jaar de namen Wolf, Lion, Vos en Stier (bij jongens) en Vlinder, Merel, Beertje, Berin, Bambi en Ezel (bij de meisjes) geregistreerd op de Belgische gemeentehuizen.

Ezeltje Bim is heel lief,en wat is er mis als zoon Stevige Stier heet, en dochter Machtige Berin,alleen de voorkeur zou allereerst moeten zijn de prachtige Hollandsche en Vlaamsche namen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarom komen christenen zo gelukkig over als ik ze bij gelegenheid tegenkom op zondagochtend na een nachtje doorzakken in de kroeg. (maar 1 keer per jaar of zo, ons word oud heh....)

Ja, altijd handig - doorzakken, niet naar bed en gelijk door naar de kerk widegrin.gif

(oh, bedoelde MC dat niet! smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid