Spring naar bijdragen

Gedenkwaardige posts


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 668
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik zie het al voor me: die arme Zion staat door zijn vingers in diverse gaten in de dijk te houden. bij het elfde gat probeert hij het nog met zijn voeten de zaak te redden. De dijk breekt en Eli roept van af zijn dak: "Ik doop u in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest".

Weer een atheist minder, zieltje erbij dus een schoon geweten en niet eens nat geworden.
engel.gif

Dit is gewoon een heerlijk hilarische post. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Mijn ervaring is dat veel seculier-humanisten niet zelden nog redeneren vanuit een laat-modernistisch perspectief dat soms zelfs logisch-positivistische trekjes vertoont. Als je dit onderkent, en behandelt als een geloofsuiting (wat geen diskwalificatie is, maar gewoon een epistemologische realiteit) dan zou het gesprek wél een stuk makkelijker verlopen."

... gesprekken met dergelijk woordgebruik verlopen nooit 'makkelijk'
puh2.gif


Samengevoegd:

"...een niveau waar ik credible liever boven zie blijven."

Nee het astronomisch hoge niveau van 'mag ik een string dragen van God?', 'masturberen tijdens het bidden' en 'het paard- en ponytopic' zal het waarschijnlijk niet halen...

nosmile.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ga gewoon eens naar een gothicfeestje, kom je wel eens mannen in korset tegen. Maar ik waarschuw je, er is weinig aan, vrouwen in korset zien er door de band genomen veel beter uit.
puh2.gif

Liever niet, ik heb een hekel aan feestjes waar ik de enige ben met een broek aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, de rok-dragende mannen zijn nog steeds in de minderheid hoor (wat een goede zaak is aangezien er sowieso maar een minderheid goed mee staat). En anders leen je toch gewoon iets van je vriendin, pas je mooi bij de rest. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze kwam ik tegen in een oud topic - had 'm nog niet eerder gezien. Een mooi getuigenis met (voor mij) ook veel herkenbaars smile.gif

Quote:

[...]

Ik herken veel in je verhaal, ik ben ook gedoopt, de eerste Communie gehad en het Vormsel ontvangen terwijl ik eigenlijk nog een soort kindergeloof had dat je kunt vergelijken met het gloven in Sinterklaas. In en na m'n pubertijd ben ik een die-hard atheist geweest, tot dat ik dat geloof (want dat is het) zélf eens aan een kritisch onderzoek onderwierp. Daarna heb ik de gnostiek onderzocht, en daar ben ik redelijk van geschrokken, zodat ik op zoek ging naar het tegendeel daarvan. Dat bleek toch het Christendom te zijn, wat op zich al vervelend was, want ik was erg lang vrij betweterig geweest tegenover Christenen. Ik heb me geprobeerd te verdiepen in de Evangelische variant van het Christendom, en ik had toen al wel een gevoel dat Jezus tegen me sprak, maar er zaten zoveel gaten in de leer, dat ik bijna gewoon niet kón geloven dat het waar was, want dat is wel belangrijk, het Christendom is een geloof dat gestoeld is op historische feiten (ja of niet, dat is dus de kwestie). Want een gevoel alléén zegt verder niets, dat kan net zo goed zinsbegocheling zijn, daar zijn heel veel materialistische verklaringen voor te vinden die vrij plausibel klinken. Toen heb ik eens verder gezocht, en kwam ik bij de Gereformeerden (de Vrijgemaakten in dit geval) terecht. Wat mij daar aanstond, was de feitelijke benadering, het is zoals het is, maar na een tijdlang onderzoeken, kwam ik er achter dat daar ook gaten in de leer zaten, weliswaar meer in de details, maar toch.

Maar wat steeds in dit proces voorop heeft gestaan is: 'Ik ga
niet
meer terug naar de katholieke Kerk', met haar vreemde rituelen, het gedoe rondom Maria, Priesters die niet mogen trouwen, schandalen uit het verleden, de macht van de Paus, allerlei 'buitenBijbelse' leerstukken en de verhalen over de 'hoer van Babylon' hielpen ook niet echt mee, hoewel ik het overdreven vond, maar je gaat toch denken; 'waar rook is, is vuur'.

Tot dat ik stukje bij beetje ontdekte dat de gaten in de leer bij die andere stromingen prima werden opgevangen door de katholieke leer, én dat ik heel veel vooroordelen had over de Kerk. Aartsbisschop Fulton Sheen zei het zo: "Er zijn maar weinig mensen die een hekel hebben aan de katholieke Kerk, maar er zijn heel veel mensen die een hekel hebben aan wat ze denken dat de katholieke Kerk is"

En in dat proces zit ik ei-gen-lijk nog steeds, ik ben overtuigd van de juistheid van de leer, maar er zijn nog best wel wat dingen die me qua smaak tegenstaan, maar eigenlijk geeft me dat tegenwoordig juist wel rust. Het kruis was volgens de Bijbel voor de Joden aanstootgevend en voor de Grieken een dwaasheid en eigenlijk is dat met Zijn Kerk niet anders.

Als ik zo vrij mag zijn, denk ik dat jij op z'n minst een paar vooroordelen hebt.
smile.gif
Het duidelijkst lijkt dat naar voren te komen v.w.b. Maria, eigenlijk is het geen goede term om te zeggen dat we naar haar bidden (dat is een beetje een taaltechnische kwestie hoor), maar het komt hierop neer: in de bijbel staat dat we voor elkaar moeten bidden -> er staat ook dat het gbed van een rechtvaardig mens krachtiger werkt -> mensen die in de hemel zijn, zijn maximaal gerechtvaardigd door Christus -> dus werkt hun gebed ook beter. Want dat doe je als je voorspraak vraagt (dat is de betere term), je vraagt Maria of een ander in de hemel om voor jou tot Christus te bidden. Het valt ook prima te onderbouwen vanuit de Bijbel, en we vinden ook in de vroege Kerkgeschiedenis terug dat dit een normale gang van zaken was.

Desondanks vraag ik meestal alleen voorspraak bij speciale gelegenheden, ook weer zo'n smaakkwestie.
knipoog_dicht.gif

Dan is er nog iets, de reden dat katholieken in dit topic misschien wat fel over komen, is denk ik ten diepste een emotionele. Een paar maand geleden werd een andere mede-katholiek overgedoopt, en ik kan het niet verklaren, ik ben nou niet bepaald een emo-diertje, maar dat deed mij persoonlijk pijn, terwijl ik die persoon helemaal niet kende. Later sprak ik de persoon in kwestie eens op een meeting, en toen kon ik het nog niet goed uitleggen. Ik kan me voorstellen dat ditzelfde verschijnsel, al zij het in mindere mate wellicht, ook niet vreemd is aan andere katholieken.

Het lijkt er ook een beetje op (maar dat is mijn eigen invulling hoor) dat zoiets dergelijks ook nog bij jezelf aanwezig is, je zegt bijvoorbeeld: "maar ik voel me toch nog altijd RK, en dát wil ik juist niet meer". Dat vind ik dus best herkenbaar, bij mij was er ook altijd 'iets' wat me bond, dat kon zelfs haat zijn, maar het liet me nooit koud, je ziet het in mijn ogen ook terug bij het 1/3e deel van de Cristenen die Protestants zijn, de Kerk laat ze nooit koud, zelfs als ze haar ronduit haten, dan nog is er eigenlijk een vorm van familieverwantchap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja dat snap ik Aalt, maar waarom juist dat woord terwijl er veel alternatieven zijn die veel leuker zijn.

Harde-kern-christen (compleet met holygans
knipoog_dicht.gif
)

Holygans (Stoer en toch christelijk)

Die hard Christen (tevens een leuke knipoog n/h eeuwige leven)

Jezus-alto (lekker om je te onderscheiden)

En zo kan ik nog wel een paar alternatieven verzinnen.

Ik vind hem erg leuk. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou laat ik je eerst eens feliciteren met het feit dat je juist deze vraag als 666-ste post stelt. Dan weet je ook gelijk wat mijn antwoord is denk ik. Ik ben nicht en heb dus geen verstand van voetbal, maar ajax is een wanstaltige voetbalclub. Het gezicht van onze hoofdstad is voor eeuwen ontsiert door een middelmatige replica van de neergestorte ufo's uit "Indipendence Day". Middelmatig omdat het vuur en de ontploffingen uit de film ontbreken.

Ajax wordt niet voor niets gebruikt als naam voor een middel om wc's schoon te maken. het antwoordt is dan ook:

NEE!!!!!!!!!

Owkee... welke voetbalclub is wel de moeite waard?

als we hier op credible ooit de competitie de grappigste nicht gaan houden, dan win jij zeker, maar ik denk dat je een flink end zou komen met het verslaan van alle hetero's hier widegrin.gif. Chapeau puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja zekers komt die er!!!

Zie wat de Heilige Geest aan het doen is in Nederland!

big-smile.gif
wahoej!

Let the Fire fall let the Wind blow, let Your Glory come down!
big-smile.gif

OPEN HEAVENS ABOVE ALL NETHERLANDS!!! HEAVENLY INVASION WILL COME!

HEAVEN WILL TOUCH EARTH!
big-smile.gifbig-smile.gifbig-smile.gifbig-smile.gifbig-smile.gif

Quote:

[...]Het is toch een beetje triest dat als we een opwekkking in Nederland krijgen, dat het in matig Nederlands komt. Je zou bijna denken dat de geest niet in staat is tot het spreken van fatsoenlijk Nederlands.

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het woord doet me weinig. Zeker omdat termen zoals:
We moeten radicaal voor Jezus gaan!!!
me helemaal niets zeggen. We kunnen als mens niet voor Jezus (en dus ook niet voor God en/of de "H.G.") kiezen. God heeft al voor ons gekozen.

Wat radicaal betekent? Wie radicaal waren? Luther, John Wesley, Jonathan Edwards, Loren Cunningham, Keith Green, Jezus, Smith Wiggglesworth, Billy Graham, Moeder Theresa, Majoor Boshart.

Wat maakt hun voor mij radicaal? Dat ze lieten/laten zien dat geloven geen kunstje is of dat Christen-zijn geen succes-evangelie prediken betekent.

Ze deden en/of doen zichzelf en het evangelie niet anders voor dan dat het is. Ze maakten er geen poppenkast van en stonden gewoon met beide poten in de modder van de wereld. Heel hard werken en nog harder bidden, zonder vergangelijke beloning voor ogen.

Onbaatzuchtig schatten in de hemel verzamelen zonder daarbij oog te hebben voor aardse rijkdommen: DAT is voor mij radicaal.

mooie definitie waar ik me helemaal in kan vinden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zal Amerika een westgedeelte moeten inleveren niet voor de Joden, dat ze daar kunnen gaan wonen, maar omdat er niet met God te spotten valt!

Zeker God is liefde maar ook rechtvaardig
knipoog_dicht.gif
kom niet aan Zijn Oogappel!

Vandaar dat die Andreasbreak er ook ligt (San Fransisco etc)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist door mijn kritische geest wordt ik gezegend.


Samengevoegd:

Niet supergrappig, maar wel leuk:

Quote:
"Booster" schreef het volgende:

"God is bigger than our imagination"

Quote:
"The Black Mathematician" schreef het volgende:

Nou, dan kunnen we dit forum wel opdoeken, want waarover moeten we dan nog verder discussiëren? Voetbal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid