Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 03 januari 2005 12:53:26 schreef Tom het volgende:

Maar goed ik blijf van mening dat het sabbatsgebod niet meer geldt voor ons als christenen. De zondag is ook zeker niet verplicht maar wel goed om te onderhouden.

Het is mijn goede voornemen voor dit jaar om me aan de zondagsrust te houden. Onder zondagsrust versta ik geen werk verrichten waar je geen zin in hebt en niet persé hoeft te doen op die dag.
knipoog_dicht.gif

De Sabat is op zaterdag en niet op zondag, zondagsrust bestaat niet.

En geldt het sabbatsgebod niet meer voor christenen, waarom niet ? Klinklare onzin is dit !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk bestaat het, het is alleen door mensen verzonnen en niet door God ingesteld knipoog_dicht.gif Overigens vraag ik niet naar de bekende weg ik geef alleen mijn mening: De Sabath is de 7e dag van de week en dat is dus zaterdag, zo heeft God het ingesteld, sterker nog zo heeft God het geschapen want de Sabath is onderdeel van de schepping.

Genisis 2:2-3 Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 januari 2005 14:10:43 schreef anti religion het volgende:

De Sabath is de 7e dag van de week en dat is dus zaterdag, zo heeft God het ingesteld, sterker nog zo heeft God het geschapen want de Sabath is onderdeel van de schepping.

Dat hangt er toch maar net vanaf waar je begint met tellen of mis ik nou iets???verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel zin om de hele thread te lezen dus weet ik niet of wat ik nu ga zeggen al gezegd is. Excuus bij voorbaat puh2.gif

Tegenwoordig is het begrip 'zondagsheiliging' nogal op de helling komen staan. (Nog even afgezien van de discussie 'zaterdag of zondag', die wil ik maar even laten rusten.) 'Mag' je nou niks op zondag en 'moet' je dan naar de kerk... die discussie speelt bij mij thuis ook (errug vermoeiend soms).

Vroeger werd het vrij star ingevuld: wel of niet met vriendjes spelen, wel of niet fietsen of zwemmen of weet ik wat op zondag... Nu lijkt dat door velen te zijn losgelaten, als achterhaald beschouwd. Maar ik heb het idee dat we daarin nogal zijn doorgeschoten. Alsof de woorden: "Gij zult geen werk verrichten op...en die dag heiligen" helemaal niet meer tellen.

Wij lezen dat vaak als een gebod, en beginnen dan gelijk te zuchten: heb-ie er weer een...

Maar het is juist een regel die de levenskwaliteit verbeterd! Moet je je voorstellen, in een wereld (net als de onze) waar de economie 24 uur per dag, 7 dagen per week doordraait! De mens als productiemiddel, zich uitslovend om maar aan z'n targets te komen. Of maar doorsjouwend en akkers verbouwend omdat ie bang is dat ie anders tekort komt.

En dan zegt God: ho, doorbreek deze vicieuze cirkel eens! Waar ben je nou helemaal mee bezig? Have a break!

Dat was een buitengewoon heilzame instelling. 1 Dag om eens met Andere dingen bezig te zijn dan met werk, werk, werk (of studie, studie, studie, of ....) 1 Dag om je Schepper te heiligen, te eren, 1 Dag om met elkaar het van God ontvangen leven te vieren.

Eén geheiligde dag. En met die dag begint onze week. Da's ook mooi. Adam en Eva waren geschapen op de zesde dag. En op hun eerste volle dag waren ze al vrij! Zo is het met ons ook. Ons leven begint met de vrijheid die God ons schenkt. Daarom is het zo'n dierbare dag. En die wil ik graag voor God heiligen.

Een stelregel bij ons in huis is dan ook: gebruik de dag niet om die dingen te doen, waar je door de weeks niet aan toe komt. Dus niet om het huiswerk nog even af te maken, om die band nog even te plakken, om dit klusje of dat nog even te doen. Nee, deze dag is echt anders. En echt,ik ervaar dat als een zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opzich is zondagsrust een mooi idee. Alleen, in de dagdagelijkse praktijk van nu, is het een utopie geworden. Je komt er gewoon niet meer omheen. Alle facetten van het leven gaan op zondag gewoon door. Dat houdt niet op bij politie, brandweer en allerlei verzorgende beroepen. Ga maar eens na hoeveel mensen er op zondag moeten werken zodat een "niet op zondag werkende christen" fijn zondag kan vieren. Je gebruikt elekticiteit,gas, telefoon, dus zijn er mensen voor je aan het werk. Denk aan de procesindustrie zoals bv raffinaderijen, glasfabrieken ect. Die kunnen niet zomaar een dagje stil gelegd worden. Denk aan de luchtvaart, de scheepvaart, de beveiligingsbranche en ga zo maar door. Kortom, je ontkomt er niet aan dat er op zondag gewerkt zal moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 januari 2005 18:21:12 schreef Zareb het volgende:

Opzich is zondagsrust een mooi idee. Alleen, in de dagdagelijkse praktijk van nu, is het een utopie geworden. Je komt er gewoon niet meer omheen. Alle facetten van het leven gaan op zondag gewoon door. Dat houdt niet op bij politie, brandweer en allerlei verzorgende beroepen. Ga maar eens na hoeveel mensen er op zondag moeten werken zodat een "niet op zondag werkende christen" fijn zondag kan vieren. Je gebruikt elekticiteit,gas, telefoon, dus zijn er mensen voor je aan het werk. Denk aan de procesindustrie zoals bv raffinaderijen, glasfabrieken ect. Die kunnen niet zomaar een dagje stil gelegd worden. Denk aan de luchtvaart, de scheepvaart, de beveiligingsbranche en ga zo maar door. Kortom, je ontkomt er niet aan dat er op zondag gewerkt zal moeten worden.

Alleen hetgeen noodzakelijk is zoals brandweer politie/ziekenhuizen ed. Winkels kunnen daarintegen gerust op zondag gesloten worden de hele week en de zaterdag hebben de mensen de tijd om te shoppen. Mensen maken het noodzakelijk omdat ze perse op zondag willen winkelen bijvoorbeeld. Gelukkig zijn de meeste winkels toch nog op zondag gesloten, want ik vind de zondagsrust best belangrijk, en ik ben van mening dat ook niet-gelovigen het best lekker vinden om vrij te hebben op zondag.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Laat ik ook eens mijn mening geven over de zondagsrust. Allereerst geloof ik dat het geen wet is. Het is pure onzin dat de Bijbel zou zeggen dat je op zondag (of welke andere dag ook) niet mag werken. Het is geen wet. Mensen die vinden dat wij, als Christenen, de "sabbatsdag" moeten heiligen, maken zelf een ernstige fout. Allereerst hebben wij in principe niets met de oud-testamentische wetten te maken en ten tweede is niet de zondag, maar viert men vrijdag/zaterdag de sabbat. De zondag is een menselijke, Christelijke instellingen, maar in principe niet gebaseerd op de Bijbel.

Is het dan verkeerd om de zondagsrust in ere te houden? Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat het goed is dat de mens één dag in de week rust. Dat vond de Heer blijkbaar ook. Maar welke dag dit moet zijn mag ieder voor zich bepalen, Bijbels gezien. Desondanks ben ik een voorstander van de vrije zondag. Want niet alleen is het goed om één dag te rusten, het is ook wel degelijk een getuigenis naar de niet-gelovigen in ons land. Wij weten dat de vrije zondag te maken heeft met de kerk. Een "stille herinnering" dus aan het geloof. Het is niet nodig om de zondagsrust af te schaffen. Vroeger had ik er wel eens problemen mee, omdat zondagen vaak saaie en regenachtige dagen waren waarop ik mij verveelde. Inmmels heb ik genoeg te doen en kan ik genieten van de zondag. Ik heb niets tegen een 24-uurs economie, maar ook niets tegen een vrije zondag. Ik ga toch nét iets meer voor het laatste. Maar de andere dagen 24 uur misschien??

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
  • 5 weeks later...

Sinds wanneer geld het Oude testament niet meer voor ons? Jezus zei Zelf dat Hij terug kwam om die regels aan te scherpen, Hij wou geen Jitta (letter) veranderen, Hij kwam niet om de wet af te schaffen! We zijn geen slaaf maar van de ZONDE die de wet veroorzaakt, en bepaalde dingen gelden niet meer voor ons. De Apostelen (!!) besloten namelij dat wij (''heidenen'') niet meer besneden hoefden te worden, omdat we wel meer aan ons hoofd hadden, als jonge christenen.

Maar heel veel dingen heeft Jezus juist beter uitgelegd. Denk je dat de tien geboeden niet meer voor ons gelden? Jezus verscherpte in Mattheus zelfs de wet over overspel! Zelfs kijken is al overspel zei Hij!

De Sabbat is toch echt op zaterdag. Constantijn de Grote heeft destijds het de zondag gemaakt, omdat hij de zonaanbidders in het Romeinse Rijk ook tevreden wou houden. Er is zelfs een leger op Christenen afgestuurd die maar niet deze verandering van het Heilige Woord accepteerde!

En waar het inderdaad om gaat, is dat God zegt: rust. We werken 6 dagen per week voor de wereld (Mammon), en ik vind het niet veel gevraagd om dan een dag voor de Heer of je medemens te gaan. Want het constante werken, is zeker niet wat God wil, of wat wij zouden moeten willen. Wat bereik je nou met 7 dagen werken? Niets in het euwige leven, of wel?

Daarnaast, wat je wel en niet zou mogen doen op de Sabbat? Jezus liet verschijdene keren zelf zien dat zorgen voor een ander wel degelijk kan. Hij genas. Zoals anderen dus zeggen, gezondheidszorg en vrijwillegerswerk etc. kan gewoon!

Ik denk dat het gebod heel duidelijk is: Helig (hou) de sabbat. Leef het gewoon. Ja, leren voor je tentamen, zal vast mogen, maar de hele dag gaan werken. Dat is niet de Sabbat heiligen.

Maar ga mij nou niet wijs maken, dat een heiden zich niet aan een direct gebod van God hoeft te houden!

(Denk ik tenminste puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. Kol 2: 16.

Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. Rom 14: 5-6.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 juli 2005 21:10:51 schreef K. het volgende:

Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. Kol 2: 16.

Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. Rom 14: 5-6.

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondanks dat blijft het feit dat God zelf heeft bevolen om een rustdag te houden knipoog_dicht.gif

Was het niet Jezus die het volgende zei?

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

Dat lijkt me zeer duidelijke taal knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf werk in de gehandicaptenzorg en werken op zondag kun je bij ons echt niet voorkomen.

Maar zoals al eerder is gezegd er zijn beroepen waarbij het niet nodig is. Ben je klusjesman dan zou ik zeggen werken op zondag is niet nodig.

Maar er zijn zoveel beroepen tegenwoordig waarbij het wel nodig is!

Zelf probeer ik er op mijn werk wel rekening mee te houden dat het zondag is.

Dat ene overhemd kan ook op maandag gestreken worden. En de vloer stort ook niet in als hij eens niet gedweild is. (tenzij het echt superhard nodig is)

Dan vind ik het persoonlijk al weer een hele andere kwestie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid