Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 02 oktober 2004 00:50:06 schreef etna het volgende:

En dan nog inderdaad.. is de zondag niet de sabbat.. maar ja. Men moet naar de overheid luisteren he. En die heeft ooit gezegt dat de zondag de rustdag is. het lijkt me dat het misverstand hierdoor is gekomen.

Hoi Etna,

Misverstand is een beetje zachtjes uitgedrukt.

Dit hele "misverstand" bestaat al sinds de 4e eeuw.

En de overheid heeft dit gewoon overgenomen.

En zoals ik al eerder zei in mijn vorige posting,

wie ga je gehoorzamen: een menselijke inzetting (zondag) of een G'ddelijke inzetting (Shabbat, zaterdag) ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 03 oktober 2004 20:52:47 schreef Chill het volgende:

[...]

Hoi Etna,

Misverstand is een beetje zachtjes uitgedrukt.

Dit hele "misverstand" bestaat al sinds de 4e eeuw.

En de overheid heeft dit gewoon overgenomen.

En zoals ik al eerder zei in mijn vorige posting,

wie ga je gehoorzamen: een menselijke inzetting (zondag) of een G'ddelijke inzetting (Shabbat, zaterdag) ?

Beste Chill,

Het gaat erom dat je een dag vrijmaakt voor de Heer en deze dag aan Hem toewijdt, God ziet daarbij het hart aan, en met welke instelling je deze dag viert. Welke dag het precies is doet er minder toe vind ik zelf. Mensen die de zondag vieren oprecht, die gehoorzamen God net zo goed.

Volgens de joodse traditie van de shabbat heb je wel gelijk dat we niet de zondag behoren te vieren. Maar of God ons enkel daarom zal beoordelen, dat denk ik niet, en een christen die de zondag viert en een dag vrijmaakt voor God daarvan zal God bepalen met welke instelling hij of zij dat doet.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 oktober 2004 20:52:47 schreef Chill het volgende:

Misverstand is een beetje zachtjes uitgedrukt.

Dit hele "misverstand" bestaat al sinds de 4e eeuw.

En de overheid heeft dit gewoon overgenomen.

En zoals ik al eerder zei in mijn vorige posting,

wie ga je gehoorzamen: een menselijke inzetting (zondag) of een G'ddelijke inzetting (Shabbat, zaterdag) ?

waar staat dat de shabbat de zaterdag is? Dat is iets wat de joden er van gemaakt hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeeeeeeeeeeeeeetje!!! Hier gaan mijn nekharen echt van overeind!

Meen je dit nu echt Ambertjuh???????

Ik weet niet of je het weet hoor, maar de Bijbel is voor het grotendeels geschreven in het Hebreeuws hoor, dus is de Bijbel op en top Joods!!!!!!!!! Ga maar je maar eens verdiepen in het christendom. Want wat jij nu verkondigt is je reinste vervangingsleer!!! BAH!!

De dagen van de week zijn in het Hebreeuws als volgt:

1e dag zondag yom rishon

2e dag maandag yom sheni

3e dag dinsdag yom sh’lishi

4e dag woensdag yom r’vi’i

5e dag donderdag yom chamishi

6e dag vrijdag yom shishi

7e dag zaterdag yom shabat

De zevende dag heet in het Hebreeuws dus Yom Shabat of Yom haSh’vi’i, maar hij wordt in de Nederlandstalige bijbels sabbat genoemd. De instelling van de Shabat als wekelijkse rustdag vinden wij in de 10 Woorden ofwel de 10 Geboden zowel in Sh’mot [Exodus] 20:8-11 alsook in D’varim [Deuteronomium] 5:12-15. Daar lezen wij: "Gedenk Yom Shabat [de sabbatdag] dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de Shabat [sabbat] van de HERE, uw G’d; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE Yom Shabat [de sabbatdag] en heiligde die".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 04 oktober 2004 19:48:41 schreef Chill het volgende:

Ga maar je maar eens verdiepen in het christendom.

Daar las ik trouwens nog een paar interessante stukjes over:

De eerste of de zevende dag?

Niemand zal er enige opzet achter zoeken dat er gesproken wordt over de zevende dag. Ieder begrijpt dat het gaat om de zondag. Maar dat is de eerste dag van de week. Op grond van anti-joodse overwegingen is in de eerste eeuwen de zondag in de plaats van de sabbat gekomen. Met de beslissing van keizer Constantijn werd deze funeste ontwikkeling definitief bekrachtigd. Zo schijnt het ons op dit moment toe tenminste. Bijbels gezien heeft de christen echter geen been om op te staan. Met het schijnvrome argument van het gedenken van de opstanding van de Here Jezus kan niets bewezen worden. Op die manier heeft men later een verkeerde ontwik­keling proberen toe te dekken. Na de publikatie van mijn artikel in Luisterpost december 1998 heb ik ongelooflijk veel reacties ontvangen. Voor niemand bleek het mogelijk te bewijzen dat het naar de bedoeling van de heilige Geest was dat we de zondag als rustdag zijn gaan houden. Als een ketter zoekt men wel ijverig naar een letter, maar bij voorbaat kun je weten dat dit zoeken tot mislukken gedoemd is.

Bron

En daarbij: Waarom vieren we de sjabbat niet ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 oktober 2004 19:48:41 schreef Chill het volgende:

De zevende dag heet in het Hebreeuws dus Yom Shabat of Yom haSh’vi’i, maar hij wordt in de Nederlandstalige bijbels sabbat genoemd. De instelling van de Shabat als wekelijkse rustdag vinden wij in de 10 Woorden ofwel de 10 Geboden zowel in Sh’mot [Exodus] 20:8-11 alsook in D’varim [Deuteronomium] 5:12-15. Daar lezen wij: "Gedenk Yom Shabat [de sabbatdag] dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de Shabat [sabbat] van de HERE, uw G’d; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE Yom Shabat [de sabbatdag] en heiligde die".

Gelukkig ben ik vrij gekocht van de wet! Maar goed, blijf vooral leven naar de WET, blijf gebonden aan de WET...maar weet dat de letyter dood en de GEEST levend maakt! GODS zegen!

]edit[ Dus je mag geen arbeid verrichten op de shabbat/sabbat/rustdag? Hmmmmzzz....mag je dan wel 112 bellen als er iets ernstigs gebeurd? Mag je dan uberhaupt wel in n gemeente spreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Ambertjuh,

Hou er rekening mee dat de wet voor de Joden nooit is afgeschaft. Dat zegt Jezus ook: er zal geen letter of jota van de hele wet verloren gaan. Het verbond met Israël is altijd gebleven. De niet-Joden nemen wel deel aan het verbond door hun geloof, maar hoeven zich inderdaad niet aan deze wet te houden.

Dit alles werd besloten in de vergadering ter Jeruzalem (zie Handelingen 15). In die tijd hielden de christelijke Joden nog steeds de wet, in tegenstelling tot de christelijke niet-Joden. Lees voor preciezere details over de relatie tussen Joden en christenen in Romeinen 11.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 oktober 2004 01:09:30 schreef Ambertjuh het volgende:

[...]

Gelukkig ben ik vrij gekocht van de wet! Maar goed, blijf vooral leven naar de WET, blijf gebonden aan de WET...maar weet dat de letyter dood en de GEEST levend maakt! GODS zegen!

]edit[ Dus je mag geen arbeid verrichten op de shabbat/sabbat/rustdag? Hmmmmzzz....mag je dan wel 112 bellen als er iets ernstigs gebeurd? Mag je dan uberhaupt wel in n gemeente spreken?

Shalom Ambertjuh,

Jij bent niet vrijgekocht van de wet....wij zijn vrijgekocht van de VLOEK van de wet!!

Je moet niet zomaar wat dingen gaan roepen.

Vrijgekocht van de vloek van de wet betekent niets minder dan dat we zijn vrijgekocht van al onze overtredingen die we dagelijks doen, wat vroeger de doodstraf betekende.DUS WE ZIJN VRIJGEKOCHT VAN DE DOOD. Yeshua (Jezus) is aan het kruis gegaan voor onze overtredingen, maar niet om de "wet" aan het kruis te nagelen.

Als de wet niet meer toedoet voor jou, dan ben je immers wetteloos, dus mag je lekker alles doen wat Adonai verboden heeft.

En wat betreft het bellen van 112 op Shabbat....natuurlijk mag dat!

Waarom zou dat niet mogen? Ik moet mezelf of anderen maar laten doodbloeden omdat er niet gewerkt mag worden op Shabbat? Nou klink je net als een farizeeer, die Yeshua en Zijn leerlingen verbood om op Shabbat aren te gaan plukken. Had Yeshua na een hele dag spreken tot een grote gemeenschap en niet gegeten had maar honger moet lijden omdat men op Shabbat niet mag werken?

En waarom zou je niet mogen spreken op Shabbat?

Het is eeuwen een gewoonte om op Shabbat en ja ook Yeshua ( Jezus) naar de synagoge te gaan.

Soms botsen 2 geboden tegen elkaar en weeg je af welke zwaarder weegt.

In Israel waar zoveel aanslagen gepleegd worden, worden de slachtoffers bijelkaar geraapt door orthodoxe Joden. En ja, ook op Shabbat, want het redden van een mensenleven telt zwaarder dan het niet werken op Shabbat.

Nogmaals is het goed om je wat meer te verdiepen en niet zomaar dingen te gaan roepen die geen hout snijden, want je kwetst er mensen enorm mee....

Shalom in Yeshua,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 oktober 2004 01:34:27 schreef Oogje het volgende:

Sjaloom Ambertjuh,

Hou er rekening mee dat de wet voor de Joden nooit is afgeschaft. Dat zegt Jezus ook: er zal geen letter of jota van de hele wet verloren gaan. Het verbond met Israël is altijd gebleven. De niet-Joden nemen wel deel aan het verbond door hun geloof, maar hoeven zich inderdaad niet aan deze wet te houden.

Dit alles werd besloten in de vergadering ter Jeruzalem (zie Handelingen 15). In die tijd hielden de christelijke Joden nog steeds de wet, in tegenstelling tot de christelijke niet-Joden. Lees voor preciezere details over de relatie tussen Joden en christenen in Romeinen 11.

Shalom Oogje en Danny,

Bedankt voor jullie reacties!knipoog_dicht.gif

Zoals ik al eerder schreef aan Ambertjuh...Yeshua heeft de G'ds leefregels niet teniet gedaan.

Yeshua heeft wel door Zijn dood, onze dood overwonnen.

Maar de leefregels blijven bestaan, voor zowel de Jood als de Griek (niet- Jood).

Zoals Sha'ul (Paulus) vermeldt in Romeinen 11, zijn de niet- Joden de ingeente takken op de Edele Olijfboom. De bestaande takken zijn de Joden die Yeshua hebben erkent als hun Verlossen. De weggebroken takken zijn de Joden die Yeshua niet hebben aangenomen. Mee eens toch?

De Messiasbelijdende Joden en de gelovigen uit de volken zitten op DEZELFDE Olijfboom.

Als men een boom zijn voeding geeft, dan geeft men hetzelfde water/ voeding aan de takken van deze boom.

Men gaat niet voor de ingeente takken en de bestaande takken aparte voeding geven.

Zo ook voor de Jood en de Griek.

Sluiten we als gelovigen in Yeshua aan bij de G'd van Israel, dan gelden dezelfde leefregels (voeding)voor de gelovigen alsook voor Israel.

Kan je vergelijken met iemand uit het buitenland die hier in Nederland komt wonen. Voor diegene geldt dezelfde wetten en rechten als voor de Nederlander.

Hij wordt burger van Nederlander, maar met behoud van zijn cultuur.

Ook zo voor de gelovigen in Yeshua.

Men hoeft geen Jood te worden! Men wordt burger van G'ds volk, gelden dezelfde wettten en rechten voor hun, met behoud van zijn cultuur.

Sha'ul roept de gelovigen uit de volken aan om de weggebroken takken tot naijver te wekken en zich niet tegen hun te beroemen.

Hoe kunnen we een Jood die Yeshua niet heeft erkent tot naijver te wekken?

Door te zeggen dat Shabbat is afgeschaft? Dat we de spijswetten niet meer hoeven te doen in ons leven?

Dat men de "Joodse" feestdagen niet meer hoeven te vieren? (lees Bijbelse feestdagen), maar een heidens feest zoals kerst wel moeten vieren?

Kunnen we op deze manier de weggebroken takken jaloers maken....ik denk het niet.

En dan over Hand. 15.

19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. 21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.

De 4 grondbeginselen worden hier vernoemd.

Het onthouden van door goden bezoedeld, hoererij, het verstikte en van bloed.

Maar lees eens verder in vers 21.

Mozes (Torah, wet) wordt al zo lang uit voor gelezen en geleerd in ieder stad, op elke Shabbat in de synagogen.

De niet-Joden konden immers de Torah niet meteen uit hun hoofd leren en toepassen in hun leven.

Met de 4 grondbeginselen konden ze beginnen en de rest zou men leren als men meeging naar de synagogen op Shabbat, zoals dat de gewoonte was. Er was immers geen Nieuwe Testament, dan alleen de Tenach.

Shalom in Yeshua,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat doet mij denken aan een artikel in de Opbouw. Ging over wel of niet een ijsje kopen op zondag. De een zei: nee, mag absoluut niet. De ander zei: hij werkt toch al, dus dat ene ijsje maakt niet uit. (dat was ongeveer de strekking uit het verhaal zover ik het begreep knipoog_dicht.gif) En ik kan me wel vinden in dat laatste. Maar dat betekend niet dat ik op zondag ga winkelen ofzo.

Iedereen ziet die zondagsrust anders denk ik. Voor de een is dat heel de dag stil op de bank zitten met een handwerkje. Voor de ander is dat op een informatie dag staan van StaatBosBeheer om uitleg te geven over je hobby.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me geheel bij Chill aan, ook al ben ik geen messiasbelijdende Jood, of een Zevendedag Adventist. Ik denk dat het correcter en bijbelser zou zijn als christenen op zaterdag zouden samenkomen, in plaats van op zondag.

Het is niet zo dat Jezus de zondag heeft ingesteld als de nieuwe rustdag, hooguit lezen we in Handelingen dat de discipelen de eerste dag der week samen kwamen.

Persoonlijk geloof ik ook niet zo in de uitlegging, dat we op Zondag samenkomen, omdat Jezus op zondag is opgestaan; ik geloof namelijk dat Jezus op zaterdag opstond, zoals ik elders op dit forum al uitvoerig heb uitgelegd.

Inderdaad zijn we niet bevrijd van de wet: het zou immers geen zin hebben deze nog elke week voor te lezen, zoals wij in onze kerken gewend zijn. We zijn verlost van de gevolgen van de wet: namelijk de zonde. Zoals Paulus uitvoerig beschrijft: zonder de wet is er ook geen zonde. De wet - lees eens Psalm 119 in zijn geheel: wat een prachtige dingen worden daar gezegd over de wet! - houdt als het ware een spiegel voor: dit is een kind van God.En alleen dankzij het offer van Christus mogen we die spiegel inkijken, en concluderen: ik bén een kind van God!

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 05 oktober 2004 15:53:55 schreef Jona het volgende:

(..)

Inderdaad zijn we niet bevrijd van de wet: het zou immers geen zin hebben deze nog elke week voor te lezen, zoals wij in onze kerken gewend zijn. We zijn verlost van de gevolgen van de wet: namelijk de zonde. Zoals Paulus uitvoerig beschrijft: zonder de wet is er ook geen zonde.

"De christen en de wet", daar plaatste ik HIER ( <<< klik !) al eens eerder een bijdrage over.

Ik vond dat wel een mooie uitleg. Misschien ook wel op z'n plek in deze discussie (?!).

Link naar bericht
Deel via andere websites

zondags werk is niet sterk....maar ik doe het zelf ook en ik heb ook veel respect voor mensen die kiezen voor beroepen waarbij ze weten dat ze op zondag moeten werken... voor je medemens he. en als zondag dan geen rustdag word dan is het wel een andere dag. God loves you anyway

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het er ook aan ligt naar welke kerk je gaat. Als je op Zaterdag naar de kerk gaat is Zaterdag je rust dag.En kun je gewoon op Zondag gaan werken.Als je op Zondag naar de kerk gaat is Zondag je rust dag en Werk je niet op Zondag.Zelf ga ik op Zaterdag naar de kerk en werk dus niet op Zaterdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 oktober 2004 00:29:21 schreef Ambertjuh het volgende:

[...]

waar staat dat de shabbat de zaterdag is? Dat is iets wat de joden er van gemaakt hebben...

Letterlijk genomen klopt de joodse sabbat wel en is het idd de zaterdag. Wat dat betreft is het discuseren daarover altijd een verloren zaak. Echter waar ik het niet mee eens ben is dat als christenen de zondag vieren dit absoluut tegen Gods wet ingaat. De algehele boodschap is dat de mens een dag vrijhoud voor God en wijd aan God. De christenen hebben daar later de zondag van gemaakt, maar anderzijds denk ik dat het gaat om de intentie waarmee je die dag viert, en dat het gaat om je gerichtheid op God, dat geeft de doorslag in mijn ogen. Maar puur naar de letter van de schrift genomen zou idd de sabbat gevierd moeten worden op de zaterdag. De joden hebben wat dat betreft wel hun gelijk aan hun kant, daarover zou ik niet eens willen discuseren met joodse gelovigen, maar wel over de intentie van zo'n viering en of de exacte dag altijd bepalend is, en of God het dan niet accepteerd dat de christenen God op de zondag eren(tijdens de dienst) en zich speciaal richten op

God. Dit soort geschillen waren er al ten tijde van de apostel paulus!

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 oktober 2004 14:32:24 schreef Chill het volgende:

[...]

Shalom Oogje en Danny,

Bedankt voor jullie reacties!
knipoog_dicht.gif

Zoals ik al eerder schreef aan Ambertjuh...Yeshua heeft de G'ds leefregels niet teniet gedaan.

Yeshua heeft wel door Zijn dood, onze dood overwonnen.

Maar de leefregels blijven bestaan, voor zowel de Jood als de Griek (niet- Jood).

Zoals Sha'ul (Paulus) vermeldt in Romeinen 11, zijn de niet- Joden de ingeente takken op de Edele Olijfboom. De bestaande takken zijn de Joden die Yeshua hebben erkent als hun Verlossen. De weggebroken takken zijn de Joden die Yeshua niet hebben aangenomen. Mee eens toch?

De Messiasbelijdende Joden en de gelovigen uit de volken zitten op DEZELFDE Olijfboom.

Als men een boom zijn voeding geeft, dan geeft men hetzelfde water/ voeding aan de takken van deze boom.

Men gaat niet voor de ingeente takken en de bestaande takken aparte voeding geven.

Zo ook voor de Jood en de Griek.

Sluiten we als gelovigen in Yeshua aan bij de G'd van Israel, dan gelden dezelfde leefregels (voeding)voor de gelovigen alsook voor Israel.

Kan je vergelijken met iemand uit het buitenland die hier in Nederland komt wonen. Voor diegene geldt dezelfde wetten en rechten als voor de Nederlander.

Hij wordt burger van Nederlander, maar met behoud van zijn cultuur.

Ook zo voor de gelovigen in Yeshua.

Men hoeft geen Jood te worden! Men wordt burger van G'ds volk, gelden dezelfde wettten en rechten voor hun, met behoud van zijn cultuur.

Sha'ul roept de gelovigen uit de volken aan om de weggebroken takken tot naijver te wekken en zich niet tegen hun te beroemen.

Hoe kunnen we een Jood die Yeshua niet heeft erkent tot naijver te wekken?

Door te zeggen dat Shabbat is afgeschaft? Dat we de spijswetten niet meer hoeven te doen in ons leven?

Dat men de "Joodse" feestdagen niet meer hoeven te vieren? (lees Bijbelse feestdagen), maar een heidens feest zoals kerst wel moeten vieren?

Kunnen we op deze manier de weggebroken takken jaloers maken....ik denk het niet.

En dan over Hand. 15.

19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. 21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.

De 4 grondbeginselen worden hier vernoemd.

Het onthouden van door goden bezoedeld, hoererij, het verstikte en van bloed.

Maar lees eens verder in vers 21.

Mozes (Torah, wet) wordt al zo lang uit voor gelezen en geleerd in ieder stad, op elke Shabbat in de synagogen.

De niet-Joden konden immers de Torah niet meteen uit hun hoofd leren en toepassen in hun leven.

Met de 4 grondbeginselen konden ze beginnen en de rest zou men leren als men meeging naar de synagogen op Shabbat, zoals dat de gewoonte was. Er was immers geen Nieuwe Testament, dan alleen de Tenach.

Shalom in Yeshua,

Chill

Beste Chill,

Niemand anders dan de joden zelf kennen de wetten van God het best. Wel heb ik zo mijn bedenkingen over het opleggen van de joodse wetten aan niet joodse christenen. Deze conflicten waren er al ten tijde van de apostel Paulus, en ook tijdens Jezus rondgang hier op aarde was er al sprake van dit soort geschillen.

Over de spijswetten, zei Jezus dat vooral hetgeen uit de men zelf komt hem of haar onrein maakt, en de apostel Paulus kreeg het visioen met het laken vol met onreine dieren. Het ging erom dat heidenen de prediking van Jezus Christus hoorden, dat gaf de doorslag, niet om de heidenen met bepaalde wetten te belasten waarin men niet is opgegroeid. Heidenen die Christus niet kenden aten altijd al dingen die in de ogen van echte joden niet kosjer waren. Maar daar gin g het niet om. Paulus zei ook dat we geen aanstoot moesten nemen als de 1 en de ander zich niet aan de spijswetten hield. Een ieder die er goed aan denkt te doen moest het niet laten, maar andere niet veroordelen die dat niet deed.

Deze discussie speelde zich dus al eeuwen geleden ook af, omdat veel heidenen met andere gewoonten (ook eetgewoonten) tot geloof kwamen. De vraag is in hoeverre de joodse wetteb dan doorgevoerd moeten worden, men kan weleens de kern van de boodschap kwijtraken door enkel en het alleen opleggen van wetten, terwijl het daar uiteindelijk niet om draait.

Ik zeg hiermee trouwens niet dat je geen gelijk hebt en dat deze wetten er wel staan in het oude testament, maar ook de wijze waarop Jezus soms deze wetten toepastte verschilde nogal van de hele wettische joden.(farizeeen, schriftgeleerden)het letterlijk naleven van regels uit de bijbel maakt je nog geen christen

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Dannyr,

Bedankt voor jouw reactie.

Laat ik als eerste voor op stellen dat als een Messiasbelijdende Jood jou of een ander christen over de leefregels van HaShem vertelt om die toe te passen in jouw geloofsleven, het NIET moet ervaren als het

"opleggen van". Dat geenzins waar!

Dat is immers eeuwen lang juist andersom geweest (Kerk-> Joden).

Ik geloof niet in het "opleggen van", omdat het averechts werkt.

Er sluimert nog steeds een vorm van vervangingstheorie in willekeurige gemeenten/ kerken, die deze theorieen waarvan jij een aantal hebt opgenoemd. Als een MBJ jou op de leefregels van de Eeuwige wijst is dat meer om jouw oorspronkelijke wortels van jouw geloof te onderzoeken. De Bijbel lezen met een "Joodse oftwel oosterse bril". En men zal algauw merken dat de Kerk velen op een verkeerd spoor hebben gebracht, dat reeds nu nog wordt verkondigd in de gemeenten.

Afgelopen was het Simchat Tora, de Vreugde van de Wet, dat over hele wereld door Orth./MBJ Joden en ook niet-Joodse gelovigen wordt gevierd.

Hoe kan het toch dat men er zoveel vreugde aan heeft aan de "wetten" van G'd, dat juist Christenen er niks van willen weten? Zien het als een juk/ last?

Terwijl tot de 4e eeuw dit nog een gewoonte was voor zowel de Jood als de niet-Jood? Vreemd, vind je ook niet?

In de tijd van Sha'ul (Paulus)waren er inderdaad Joodse gelovigen die wilden dat de niet-Joden zich zouden besnijden, maar dat hoefde niet, omdat het zowiezo door G'd verboden was om een niet- Jood te besnijden.

Ik heb je immers eerder vermeldt omtrent Hand. 15, dat de niet-joodse gelovigen zich in 1e instantie moesten houden aan de 4 beginselen en de rest zou men mettertijd leren in de synagoge door de wekelijkse bezoeken op Shabbat. Men kan niet in één dag de wetten G'ds toe passen, dat gaat geleidelijk aan.

En trouwens het gebod van het niet mogen stelen staat hier ook niet vermeld, maar toch wordt deze tekst in Hand.vaak aangehaald om de wet te kunnen ontkrachten.

Je hebt over het missen van de kern van de boodschap als men zich teveel bezig zou houden met de wetten van G'd. Ik ben het levende bewijs dat het niet zo is!

Als men de Tora zou bestuderen en G'd hierom wijsheid vraagt, zal Zijn wetten door Zijn Roeach (Geest) in jouw binnenste gelegd worden. Dat was Zijn Verbond met Israel en Juda en later pas de niet- Joden.

Anyway, over al het andere wat je schreef (het rein verklaren van spijze, visioen van Kefa, het aanstoot geven van eten)heb ik een nieuwe topic over gestart, omdat het niet over het onderwerp gaat van deze topic.

Ik zou het fijn vinden als je dat ook zou willen lezen,omdat het juist de teksten weergeeft die jij hier had vermeld.

Liefs en shalom in Yeshua,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 11 oktober 2004 15:27:29 schreef Chill het volgende:

Shalom Dannyr,

Bedankt voor jouw reactie.

.

Anyway, over al het andere wat je schreef (het rein verklaren van spijze, visioen van Kefa, het aanstoot geven van eten)heb ik een nieuwe topic over gestart, omdat het niet over het onderwerp gaat van deze topic.

Ik zou het fijn vinden als je dat ook zou willen lezen,omdat het juist de teksten weergeeft die jij hier had vermeld.

Liefs en shalom in Yeshua,

Chill

Beste Chill,

Heb je een link naar deze topic, dan kunnen we daar verder gaan knipoog_dicht.gif

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Chill,

Vanuit de index pagina of de AT-lijst zouden de knoppen onderaan uitkomst moeten bieden voor het starten van een nieuw topic. Als het nog niet lukt, stuur dan even een e-mail. Het onderwerp waarover je een topic wil beginnen klinkt interessant moet ik zeggen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:51:03 schreef Chill het volgende:

Shalom Dannyr,

Ik heb meerdere malen geprobeerd een nieuwe topic te starten, maar het werkt niet. Ik probeer het later nog eens! Sorry voor het ongemak! :-(

Chill

Beste Chill,

Geeft niet de moderators schieten je dan meestal wel te hulp knipoog_dicht.gif

Alle goeds

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid