Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 00:37:59 schreef Michiel het volgende:

Shalom Chill,

Vanuit de index pagina of de AT-lijst zouden de knoppen onderaan uitkomst moeten bieden voor het starten van een nieuw topic. Als het nog niet lukt, stuur dan even een e-mail. Het onderwerp waarover je een topic wil beginnen klinkt interessant moet ik zeggen
smile.gif

Thanks Michiel!

worshippy.gif

Het gaat nu wel...hoop dat het zo blijft!

Ik ga de topic plaatsen op "Bijbel".

Greetz,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik sta versteld dat nog niemand heeft "gemeld" dat het in de Bijbel gaat over de zaterdag als sabbat oftewel de rustdag.

Maar in het nieuwe testament wordt ook duidelijk gezegd dat je geen dag boven een andere moet stellen omdat alle dagen gelijk zijn .

Buiten dat zouden wij ,die in Christus een nieuwe schepping zijn ,moeten weten dat deze nieuwe schepping, die wij zijn door de inwoning van de Helige Geest,niet onder de wet gesteld kunnen worden die op het vlees gelegt is .Volgen Rom 7:6 !!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende kun je in de bijbel over de Zaterdag vinden:

Shemoth 20: 8. Denk aan de Sabbath-dag, door hem wijding te geven. 9. Zes dagen kun je werken en al je werk doen, 10. Maar de zevende dag is een Sabbath voor de Eeuwige, je G'd; doe generlei werk, jij, noch je zoon of dochter, noch je slaaf of slavin, noch je vee, noch degeen die een vreemdeling bij je is binnen je poorten. 11. Want in zes dagen heeft de Eeuwige de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is en hij rustte op de zevende dag; daarom heeft de Eeuwige de Sabbath tot een zegen gemaakt en hem wijding gegeven.

Over de Zondag als rustdag staat er niets... Jezus is, volgens de Evangelieën, het NT, op een Zondag opgestaan. Daardoor heeft de christelijke kerk deze dag 'geheiligd' om de opstanding te herdenken. Maar dat wil niet zeggen, dat het gebod voor de Sabbath-dag komt te vervallen. Een gebod dat door G'd Zelf is ingesteld, en niet door de kerk...

Op Zondag werken... Waarom niet? zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

een rustdagnemen op zondag is een goede zaak, maar voor sommige beroepen kan dat nu eenmaal niet precies ja als je in een ziekenhuis werkt of bij de politie als de dus een dienstverlendende baan hebt moet je ook op zondag werken zelfs met de kerstdagen. dus geja (blondine) ik hoop voor jouw dat je nooit een ernstig ziek word op zondag of dat er bij je word ingebroken op zondag want helaas ik mag je niet helpen want ik heb een rustdag sorrij!!!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 oktober 2004 01:54:51 schreef Cem_H het volgende:

Het volgende kun je in de bijbel over de Zaterdag vinden:

Shemoth 20: 8. Denk aan de Sabbath-dag, door hem wijding te geven. 9. Zes dagen kun je werken en al je werk doen, 10. Maar de zevende dag is een Sabbath voor de Eeuwige, je G'd; doe generlei werk, jij, noch je zoon of dochter, noch je slaaf of slavin, noch je vee, noch degeen die een vreemdeling bij je is binnen je poorten. 11. Want in zes dagen heeft de Eeuwige de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is en hij rustte op de zevende dag; daarom heeft de Eeuwige de Sabbath tot een zegen gemaakt en hem wijding gegeven.

Over de Zondag als rustdag staat er niets... Jezus is, volgens de Evangelieën, het NT, op een Zondag opgestaan. Daardoor heeft de christelijke kerk deze dag 'geheiligd' om de opstanding te herdenken. Maar dat wil niet zeggen, dat het gebod voor de Sabbath-dag komt te vervallen. Een gebod dat door G'd Zelf is ingesteld, en niet door de kerk...

Op Zondag werken... Waarom niet? zou ik zeggen.

Werk jij dan ook op een zaterdag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik geloof dat rust in jezelf moet worden gevonden & niet alleen op zondag!

ik heb een job waarin ik onregelmatig werk...niet een baan waarbij je kunt zeggen alles of niets de zaak dicht...bye.gif zullen veel mensen liggend op de intensive care niet blij mee zijn..

mn moeder zit bij de politie en OOK op zondag heb je spoed gevallen (reanimatie begeleiding naar t ziekenhuis of een geweldadige overval bij een gezin thuis)...wake up in the real world people..

als mn ma op zondag de was ophangt is dat omdat ze die dag de was wil ophangen. haar manier van doen...

bye.gif

oogkleppen af dus aub

fijne dag hoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets meer respect mag wel Kiwie...

Ik heb geen oogkleppen op, de andere Christenen evenmin...maar we bekijken dingen op een andere manier; en als je een beetje van dit topic had gelezen, zag je ook dat er uitzonderingen zijn (oa. ziekenhuis, politie, brandweer...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 19:49:20 schreef Dennis het volgende:

[...]

Werk jij dan ook op een zaterdag?

Dit was mijn antwoord op de topic vraag. Ik zie niet in waarom je op Zondag niet zou mogen werken, omdat het nergens verboden staat. Er staat alleen een gebod m.b.t. de Sabbath-dag.

Of ik dat zelf ook ten uitvoer breng? Nee. 't Is tegenstrijdig met m'n vorige post. Ik weet 't, maar ja... Alhoewel ik zaterdags dan wel niet werk, ga ik bijvoorbeeld wel winkelen, uit eten enzo... dus ik gedenk de Sabbath niet. Alweer een van de tien woorden die ik niet ten uitvoer breng (naast het verbod op het maken van beelden... ik teken en fotografeer namelijk erg graag).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 01:05:33 schreef Cem_H het volgende:

[...]

Dit was mijn antwoord op de topic vraag. Ik zie niet in waarom je op Zondag niet zou mogen werken, omdat het nergens verboden staat. Er staat alleen een gebod m.b.t. de Sabbath-dag.

Of ik dat zelf ook ten uitvoer breng? Nee. 't Is tegenstrijdig met m'n vorige post. Ik weet 't, maar ja... Alhoewel ik zaterdags dan wel niet werk, ga ik bijvoorbeeld wel winkelen, uit eten enzo... dus ik gedenk de Sabbath niet.

Maar mag ik dan vragen waar jij je dan druk over maakt?

Quote:
(naast het verbod op het maken van beelden... ik teken en fotografeer namelijk erg graag).

daar is al uitgebrei over gesproken, gebruik het knopje: "zoek" maar eens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 10:37:11 schreef Cem_H het volgende:

Ik maak me er niet druk om. Alleen in het topic werd de Zondag aan de kaak gesteld, en ik kan vind het religieus gezien onzin om de te zeggen dat je op Zondag niet mag werken...

Wij hebben onze shabbat op een zondag. Dan vind ik het ook logisch dat je niet op zondag werkt. Als onze shabbat op een zaterdag was, dan zouden we op zaterdag niet werken. Ik vind de dag niet zo belangrijk, als er maar 1 dag in de week is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de sabbath op zondag, is gekomen omdat wij geloven dat Jezus op zondag is verrezen; de dag na de sabbath (zoals in de Bijbel staat). En op zondag gedenken wij dit, en maken er de Dag des Heren van (officieel, maar in de praktijk is dit vaak niet zo heel goed uitgebeeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shabbat betekent niet alleen rustdag, maar ook ZATERDAG in het Hebreeuws!

En OOk ik geloof dat Yeshua op de eerste dag der week is opgestaan, zondag dus, de dag NA Shabbat, en dat is allemaal prima natuurlijk, maar nergens in de Bijbel wordt er vermeldt dat daarmee de Shabbat is verruild voor de zondag...heel simpel dus.

En btw: De Dag des Heren betekent: De Dag des Oordeels! Heel wat anders dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 oktober 2004 01:54:51 schreef Cem_H het volgende:

Het volgende kun je in de bijbel over de Zaterdag vinden:

Shemoth 20: 8. Denk aan de Sabbath-dag, door hem wijding te geven. 9. Zes dagen kun je werken en al je werk doen, 10. Maar de zevende dag is een Sabbath voor de Eeuwige, je G'd; doe generlei werk, jij, noch je zoon of dochter, noch je slaaf of slavin, noch je vee, noch degeen die een vreemdeling bij je is binnen je poorten. 11. Want in zes dagen heeft de Eeuwige de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is en hij rustte op de zevende dag; daarom heeft de Eeuwige de Sabbath tot een zegen gemaakt en hem wijding gegeven.

Over de Zondag als rustdag staat er niets... Jezus is, volgens de Evangelieën, het NT, op een Zondag opgestaan. Daardoor heeft de christelijke kerk deze dag 'geheiligd' om de opstanding te herdenken. Maar dat wil niet zeggen, dat het gebod voor de Sabbath-dag komt te vervallen. Een gebod dat door G'd Zelf is ingesteld, en niet door de kerk...

Op Zondag werken... Waarom niet? zou ik zeggen.

romeinen 14:6

Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Kol 2,16

Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat,

We moeten niet twisten om de sabbat, maar ons hart volgen, God ziet ons hart aan en waardeert zowel de christenen die God op de zondag gedenken als de joden die dat op de zaterdag doen. We moeten elkaar geen wetten opleggen zoals Paulus al leerde, anders doen we nog steeds hetzelfde als in de tijden van Paulus, waarin joodse christenen hun wetticisme oplegden aan niet-joodse christenen. Paulus leerde dat je daar voorzichtig mee moet zijn omdat de werken der wet ons niet rechtvaardigen, en dat daar de nadruk dus ook niet op ligt, maar juist op het offer van Christus, hierdoor is er een nieuw verbond in werking gesteld zie hebr 8+9

mvg en Gods zegen,

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 november 2004 00:06:21 schreef Dannyr het volgende:

God ziet ons hart aan en waardeert zowel de christenen die God op de zondag gedenken als de joden die dat op de zaterdag doen.

De Zondag rusten is niet uit eerbied voor G'ds wet, maar om te gedenken dat die dag Yeshua opgestaan is. In mijn ogen een heel groot verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 november 2004 09:16:21 schreef Cem_H het volgende:

[...]

De Zondag rusten is niet uit eerbied voor G'ds wet, maar om te gedenken dat die dag Yeshua opgestaan is. In mijn ogen een heel groot verschil.

Yeshua en de Vader zijn 1 daarbij geven we ook God de eer,daar gaat het om. Ook christenen doen dit uit eerbied voor God. Ik denk dat men daar niet over kan oordelen zoals Paulus al zei in bovenstaande schriftplaatsen die al eerder citeerde. God ziet het hart aan, en alleen God weet of we dit uit eerbied voor Hem doen. Daarbij ontstond er door het offer van Christus een nieuw verbond zie hebr 8+9.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 13:50:32 schreef Doeke het volgende:

Wat ik vind...

Hmmzz...

Ikzelf vindt dit niet zo'n moeilijk onderwerp..

Kijk.. Je hebt bepaalde beroepen waarbij je gewoon op zodag MOET werken zoals : Brandweer, Politie, Ambulance, Ziekenhuis, Verzorging.

Ik vindt.. Dat als je in die sectoren werkt... Dat je dan op zondag mag werken..

ALs het in het belang is van je medemens..

Maar als je zegmaar bij een tabaksfabriek werkt vind ik het niet kunnen dat je op zondag werkt.

Maar die mensen hebben ook een rustdag nodig. Hoeft niet per-sé de zondag te zijn, maar een verpleegster kan bijv. maandag zijn rustdag houden. Als je maar een dag in de week rust neemt en je bezint.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Dannyr,

Dit is dus wederom een tekst niet in de context lezen.

Je haalt onderstaande teksten aan:

Quote:
romeinen 14:6

Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here,
en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Lees vers 1 en 2 ook eens:"Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel.

Hier gaat het dus om...het eten van vlees of plantaardig voedsel oftewel vegetarisch! En niet alleen over het eten van wel of geen vlees, en had het ook niet over de Shabbat of de Bijbelse Feestdagen. Sha’ul had het daar helemaal niet over! Dat kan ook niet, want als hij deze inzettingen van de Tora als vrijblijvend of zelfs als ontbonden zou verklaren, dan zou hij namelijk zijn eigen woorden in Romeinen 3:31 tegenspreken, waar hij schreef:

"Stellen wij dan door het geloof de Tora buiten werking? Volstrekt niet! Veeleer bevestigen wij de Tora!"

In ‘Het Boek’ staat het nog duidelijker:

"Betekent het dan dat wij door op Jezus Christus te vertrouwen, de wet opzijschuiven? Nee, integendeel! Dan doen wij juist wat de Wet zegt!"

en in Romeinen 7:12 schrijft hij:

"Zo is dan de Tora heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed."

Het Boek: "Op G’ds Wet is niets aan te merken; wat de wet van ons eist is zuiver, rechtvaardig en goed."

Sha’ul heeft het in Romeinen 14, vers 5 niet over bepaalde heidense feestdagen, want die heeft G’d juist nadrukkelijk verboden, en hij heeft het ook niet over de bijbelse feestdagen, want die zou hij nooit als vrijblijvend beschouwen. Het is ook niet zo dat hij tegen de messiasbelijdende Joden en de gelovigen uit de heidenen zegt dat ze elkanders keuze voor de Shabat of de zondag moeten respecteren en elkaar daarin in hun waarde moeten laten, want zoals gezegd: hij heeft het helemaal niet over de Shabat en de zondagsheiliging sowieso al niet, want daar heeft hij namelijk nooit van gehoord. Bovendien had hij het nooit goedgekeurd als de zondag, die oorspronkelijk de dag ter ere van de zonnegod was, door de gelovigen in Rome gevierd zou worden door gelovige heidenen die juist uit deze zonnegod-cultus vandaan kwamen. Sterker nog: ik denk dat zij dat zelf niet eens hadden gewild, want zij hebben tenslotte een bewuste keuze gedaan voor de G’d van Israël en daar een hoge prijs voor betaald. Over welke dagen heeft Sha’ul het dan wel?

Weet je, hij springt niet van de hak naar de tak! Hij heeft het niet eerst over de eetgewoonten om dan opeens over te gaan naar dag van de eredienst en daarna weer terug te keren naar de eetgewoonten. Als eten het onderwerp van Romeinen 14 is, dan moet ook de speciale dag of dagen in vers 5 te maken hebben met eten of juist niet eten, en ik denk dat het dit laatste is: niet eten, dus vastendagen.

Er zijn in het Jodendom namelijk ook vastendagen die niet in de Tora zijn vermeld en dus ook niet berusten op een g’ddelijke opdracht, maar die voor vele Joden wel een sterke religieuze betekenis hebben omdat ze doorgaans in verband staan met de verwoesting van Jeruzalem en de tempel. Als zij op deze dagen vasten en rouwen, dan doen ze dat inderdaad voor Adonai zoals Sha’ul schrijft. Dat deze speciale vastendagen voor de gelovigen uit de heidenen, die daar geen enkele historische en emotionele binding mee hadden, niet van toepassing waren en dus ook niet toepasten, is begrijpelijk en dat vindt G’d ook helemaal niet erg, want Hij heeft het immers ook niet opgedragen. Wel verwacht Hij van de heidenen, dat ze hun Joodse broeders en zusters daarin respecteren en niet veroordelen. Van de vastendagen keert Sha’ul terug naar de eetgewoonten.

Quote:
Kol 2,16

Laat dan niemand u blijven oordelen
inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of
sabbat,

Veel gebruikt om aan te tonen dat de sabbat niet meer gehouden hoeft te worden.

Maar als je wilt weten wat hier bedoeld wordt moet de hele context gelezen worden om te begrijpen op welk probleem Paulus reageert. De gemeente in Kolosse aan wie hij schrijft is een Shabbatvierende gemeente

Allereerst staat in de grondtekst het woord "slechts" niet. Door het invoegen van het woord "slechts" is er direct een negatieve lading door de bijbelvertalers aangegeven.

Verder gaat het niet om de vraag: 'Wel of niet vieren' maar hoe de Shabbat en feesten te vieren.

De gelovigen werden nl. veroordeeld omdat ze de Shabbat enz. niet vierden op de traditionele / wettische ‘raak niet, smaak niet en roer niet aan’ manier (zie Kol. 2:22 'dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.' en 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken,)

Trouwens als het hier om het niet houden zou gaan van het 4e gebod Gedenk de sabbatdag …. Dan zou Sha'ul iets geleerd hebben waarmee hij volgens Yeshua klein zal heten in Gods koninkrijk. Yeshua liet de Wet in zichzelf vervullen inclusief de Shabbat door de Shabbat te houden.

De Shabbatdag= vrijdag van zonsondergang tot zaterdag tot zonsondergang is de dag die door G'd gezegend en geheiligd is als gedenkdag voor Zijn schepping.

Ik beschouw dus het niet heiligen van de

Shabbatdag als het ontheiligen van G'ds heilige dag .

Shalom in Yeshua,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 november 2004 01:53:40 schreef Chill het volgende:

Shalom Dannyr,

Dit is dus wederom een tekst niet in de context lezen.

Je haalt onderstaande teksten aan:

[...]

Lees vers 1 en 2 ook eens:"Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet
plantaardig voedsel.
Hier gaat het dus om...het eten van vlees of plantaardig voedsel oftewel vegetarisch! En niet alleen over het eten van wel of geen vlees, en had het ook niet over de Shabbat of de Bijbelse Feestdagen. Sha’ul had het daar helemaal niet over! Dat kan ook niet, want als hij deze inzettingen van de Tora als vrijblijvend of zelfs als ontbonden zou verklaren, dan zou hij namelijk zijn eigen woorden in Romeinen 3:31 tegenspreken, waar hij schreef:

De context duid op allerlei joodse gebruiken waaronder de sabbat zoals ik al in eerder schriftplaatsen aanduidde en de sabbat bij name genoemd word ook hier het geval. Daarbij moet je de hele schriftplaats in een tijd plaatsen waarbij joodse christenen en niet-joodse christenen het niet met elkaar eens waren zoals wij het nu ook niet met elkaar eens zijn en dat alles had betrekking op de Wet ik zie niet in waarom deze schriftplaats daar geen verband mee houd. Andere schriftplaatsen noemen de viering van de sabbat zelfs bij name, met nog de les elkaar daarop niet t veroordelen. Waarom zouden de joden zich destijds druk hebben gemaakt over het eten van vlees of plantaardig voedsel??? ik zie het verband niet.

Quote:
"Stellen wij dan door het geloof de Tora buiten werking?
Volstrekt niet! Veeleer bevestigen wij de Tora!"

In ‘Het Boek’ staat het nog duidelijker:

"Betekent het dan dat wij door op Jezus Christus te vertrouwen, de wet opzijschuiven?
Nee, integendeel! Dan doen wij juist wat de Wet zegt!"

en in Romeinen 7:12 schrijft hij:

"Zo is dan de Tora heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed."

Het Boek:
"Op G’ds Wet is niets aan te merken; wat de wet van ons eist is zuiver, rechtvaardig en goed."

Hebr 8+9 spreekt weldegelijk over een nieuw verbond, en inderdaad is er op de Torah niks aan te merken behalve dat veel wetten specifiek gelden voor het verbondsvolk van God nl de Joden, en heden ten dage worden de mensen niet gerechtvaardigd door de werken der wet. (zie mijn bijdrage over kosjer eten, daar heb ik al 1 en ander over dit onderwerp uiteengezet!)Weet ook dat Jezus in eerste instantie kwam voor de verloren schapen van het volk van Israel(aan wie Zijn boodschap in eerste instantie bedoeld was, in dat licht zie ik ook de uitspraken van Jezus over Gods wet en het onderhouden van die wet)

mvg

Alle goeds

Danny

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een baantje als bezorger van huis-aan-huisbladen en folders en ik werd een paar dagen geleden gebeld dat ik niet meer op zondag mocht bezorgen omdat bepaalde gelovigen daar problemen mee hebben.

Ik wil niet vervelend zijn maar ik zie echt niet in waarom ik niet zou mogen werken omdat iemand anders het als een plicht ziet om de Dag des Heren als rustdag te vieren.

Het is goed om de Dag des Heren te vieren en zo de Heer te gedenken en als je het als je plicht ziet om op die dag te rusten vind ik dat ook prima maar ik kan er echt niet tegen dat dat ook opgedrongen wordt aan andere mensen. Nergens in de bijbel lezen we dat christenen (uit de heidenen) de sabbat moeten vieren, laat staan dat dat op zondag zou moeten. De sabbat is van de joden.

Zo dat lucht op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dankszij iedereen hier die niet op zondag wil werken krijg ik elke zondag die ik werk 60% extra betaald. Dit stamt nog uit de tijd dat zeg maar drie kwart nederland niet op zondag wilde werken en het dus moeilijk was personeel voor die dag te krijgen. En daarvoor hartelijk bedankt, want ik vind het helemaal niet erg.

Maar zonder gekheid.

Als het goed is kun je volgens mij als je vast contract hebt laten vast stellen welke dagen je wil werken en samen met je baas kun je dan uitzoeken of dat mogelijk is. Maar ik denk niet dat je tegenwoordige winkels, snackbars, bezinestations etc tegenwoordig op zondag nog allemaal gesloten kan houden. Daarvoor is de maatschappij te veel veranderd. Want stel je voor dat op zondag je eten aan brand en je hebt niks in huis dan ben je hartstikke blij dat er mensen zijn die die dag werken en dat je alsnog kan eten. (extreem voorbeeld, ik weet het). Ik zelf als niet christen vind daarom dat christenen niet op zondag hoeven te werken mits dit goed is geregeld en bedrijven die normaal op zondag open zijn niet opeens op zondag moeten sluiten.

Greetzzz

Varuca

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Dannyr,

Je moet juist NIET jouw hart volgen, maar juist jouw verstand gebruiken in jouw handelen. Jouw verstand moet hierbij gericht zijn conform Gods wil, Zijn Tora. De Bijbel zegt duidelijk dat het hart het listigste is van de mens.

Spreuken 3:1 zegt: Heb ontzag voor de HEER Mijn zoon, vergeet mijn lessen niet, houd in je hart mijn richtlijnen vast.

Yeshua zegt ook dat UIT HET HART de boze overleggingen komen. Hij noemt dan een lijst met "boze" werken. Als je die goed naleest zijn dit de werken die men doet indien men los van G'ds wil, de Tora, leeft. Bovendien spoort Yeshua de Messias telkens aan tot het doen wat de Tora zegt. M.a.w. wij behoren met geheel ons hart overeenkomstig G'ds richtlijnen te wandelen. Over Romeinen 14 schreef jij het volgende:

Quote:

Op woensdag 03 november 2004 18:05:13 schreef Dannyr het volgende:

[...]De context duid op allerlei joodse gebruiken waaronder de sabbat zoals

ik al in eerder schriftplaatsen aanduidde en de sabbat bij name genoemd

word ook hier het geval. Daarbij moet je de hele schriftplaats in een tijd

plaatsen waarbij joodse christenen en niet-joodse christenen het niet met

elkaar eens waren zoals wij het nu ook niet met elkaar eens zijn en dat

alles had betrekking op de Wet ik zie niet in waarom deze schriftplaats

daar geen verband mee houd. Andere schriftplaatsen noemen de viering van de

sabbat zelfs bij name, met nog de les elkaar daarop niet t veroordelen.

Waarom zouden de joden zich destijds druk hebben gemaakt over het eten van

vlees of plantaardig voedsel??? ik zie het verband niet.

Ik vind het heel knap als je hier de Shabbat inziet. Feit is, namelijk, dat in de Romeinenbrief niet één keer de Shabbat wordt genoemd. De context laat duidelijk zien dat het hier niet om de Shabbat kàn gaan maar om Joodse gebruiken. De Shabbat is GEEN Joods gebruik! De fout die er nogal wordt gemaakt in Traditionele Christelijke kringen is dat er geen enkel onderscheid wordt gemaakt tussen Joodse gebruiken en Bijbelse geboden. Hecht men waarde aan een bepaalde dag hoeft men anderen er niet toe te dwingen die te houden indien het geen bijbels gebod is. Daarbij moeten we denken aan dagen zoals Tisha b'Av (verwoesting van de Tempel), Purim (Lotenfeest), Chanukka (Lichtenfeest/Feest van de Tempelwijding). Allemaal

Feesten (Joodse gebruiken) die niet geboden worden in de Bijbel, maar wel "voor de Here" in acht worden genomen. De Shabbat is géén dag die je maar onderhoudt als je zin in hebt. Dat doe je omdat God daar waarde aan hecht en het van jou verwacht. Je kunt namelijk niet de Shabbat opzij schuiven "om de Here", want Hij hecht daar waarde aan en je kan eveneens geen varkensvlees eten "voor de Here" terwijl Hij dit in Zijn Woord verbiedt. Ging dit wél om bijbelse geboden, zoals de Shabbat, dan zou Paulus hier aansporen tot ongehoorzaamheid aan Gods wil. Aan dit soort aansporingen kunnen en mogen we geen gehoor geven.

Quote:

Op woensdag 03 november 2004 18:05:13 schreef Dannyr het volgende:

[...]Hebr 8+9 spreekt weldegelijk over een nieuw verbond, en inderdaad is

er op de Torah niks aan te merken behalve dat veel wetten specifiek gelden

voor het verbondsvolk van God nl de Joden, en heden ten dage worden de

mensen niet gerechtvaardigd door de werken der wet. (zie mijn bijdrage over

kosjer eten, daar heb ik al 1 en ander over dit onderwerp uiteengezet!)Weet

ook dat Jezus in eerste instantie kwam voor de verloren schapen van het

volk van Israel(aan wie Zijn boodschap in eerste instantie bedoeld was, in

dat licht zie ik ook de uitspraken van Jezus over Gods wet en het

onderhouden van die wet)

Het gaat ook helemaal niet om rechtvaardiging middels G'ds Tora, maar het gaat om het gewoon doen wat G'd vraagt, plain and simple. Voorheen werd men ook niet gerechtvaardigd door werken der wet, maar de Tora diende wel als levenswandel voor degenen die zich hadden afgezonderd om de G'd van hemel en aarde te dienen. Deze rol werd aan Israel toegekend door de Allerhoogste, maar is met de komst van de Messias ook aan de niet-Joden (die tot de bediening van de Vader zijn geroepen) toebedeeld. Zij, samen met Joden, behoren, in de Messias een licht voor de wereld te zijn door naar Zijn wil, de Tora, te handelen. Ook Hebr 8+9 brengen hier geen verandering in. Deze hoofdstukken gaan enkel over de Tempeldienst en niet over een verbond dat weggedaan is. G'd heeft vele verbonden gesloten en niet één daarvan is herroepen toen een daarop volgend verbond werd gesticht. Ook het Nieuwe Verbond (eigenlijk Vernieuwd Verbond) is gesticht door G'd met Yisrael en Y'huda (Israël en Juda).

Dat Messias Yeshua in eerste instantie kwam voor de verloren schapen van Israel is mijns inziens geen excuus om Zijn woorden te beperken tot de verloren schapen van Israel. Hij zegt namelijk ook dat "de andere schapen" tot Zijn stal behoren (Johannes 10) en die zullen dan één kudde onder één Herder zijn. Logischer wijs geldt er dan binnen die kudde één regel voor iedere schaap. Indien jij dit zegt, dan geldt volgens jou o.a. de Bergrede uitsluitend voor de Joden en, trouwens, het grootste gedeelte van de Evangeliën ook, inclusief een groot gedeelte van Handelingen en de brieven van Petrus, Jacobus, Judas, Johannes en Hebreeën.

Shalom Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid