Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 09 december 2004 17:32:45 schreef Tom het volgende:

Nogmaals Bookman: Smeer jij ook bloed op je deurposten tijdens het paasfeest?
smile.gif

Shalom Tom,

Ik vraag me af waarom je dit nu vraagt?

Ik vind dit eigenlijk best...sorry...een beetje een domme vraag en kom je over om Bookman een hak te zetten.

Alles...maar dan ook alles is in teken van Yeshua!

Alle Feesten, alle gedenkdagen, alle geboden dienen in teken en in lijn te staan met Yeshua.

De Ruach (Geest) zal hier de gelovigen in begeleiden.

In plaats van iemand een "hak" te zetten, probeer eerst zelf het te onderzoeken en in teken te plaatsen van Yeshua....dan kom je al heel ver, en hoef je zulke vragen niet eens meer te stellen.

bye.gif

Chilly

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Volgens mij staat er in de bijbel: gedenkt de sabbat en houdt deze heilig.

Er staat nergens, "dat moet op een zondag."

Namen van de dagen heeft de mens zelf verzonnen, evenals wanneer er een nieuwe week begint.

Je kan net zo goed op een dinsdag een rustdag inplannen.

God heeft in het boek Exodus duidelijk aangegeven dat de sabbat op de zaterdag valt door tegen Mozes te zeggen op welke dag ze een dubbele hoeveelheid manna in moeten zamelen.

De zondag is geen sabbat maar de Dag van de Heer. De sabbat heeft te maken met het feit dat God op de zevende dag rustte en hoort bij het Oude Verbond terwijl de Dag van de Heer de dag is waarop Christus opstond uit de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Tom,

Interessante theorie die ik deels ondersteun. Ik geloof dat we de sabbath niet hoeven te houden, maar... waar lees je in de bijbel dat je op de zondag rust moet houden, om de reden dat het de Dag van de HEER is? Of staat het in een van de deuterocanonieke boeken, of een buitenbijbelse bron (niet verwijtend bedoeld, gewoon nieuwsgierig)? Alvast bedankt voor je antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert nergens in de bijbel lees je dat het verplicht is om de Dag van de Heer te houden. Ik denk ook niet dat het verplicht is. Wel zijn er bronnen uit de vroegste Kerk die laten zien dat de Dag van de Heer door hun werd gevierd om Christus te gedenken terwijl ze de sabbat niet meer vierde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 12 december 2004 22:23:01 schreef Tom het volgende:

Ja ik probeer hem in de eerste plaats inderdaad een hak te zetten omdat ik een fundamenteel andere mening als hem heb, zoals jij natuurlijk wel weet.

Verder is het ook een vrij eerlijke vraag hoewel ik het antwoord al denk te weten.

Shalom Tom,

Dan vind ik dat je hierin een grove fout maakt als moderator, om één van je leden een hak te zetten met weer een misplaatste smiley, erg kinderachtig vind je ook niet? Ik vind dat nl. geen voorbeeld voor de leden, maar ook hier hebben we het al eens over gehad.

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je probleem niet echt Chill. Ik mag toch gewoon deelnemen aan discussies en kritische vragen stellen? Ik krijg het idee dat jij vooral problemen hebt met het feit dat ik jouw ideeën niet deel.

Als je problemen met me hebt kun je de crew mailen of een topic opstarten in de feedback.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 december 2004 13:54:34 schreef Tom het volgende:

Ik snap je probleem niet echt Chill. Ik mag toch gewoon deelnemen aan discussies en kritische vragen stellen? Ik krijg het idee dat jij vooral problemen hebt met het feit dat ik jouw ideeën niet deel.

Als je problemen met me hebt kun je de crew mailen of een topic opstarten in de feedback.

Ik heb er geen problemen mee als iemand niet mijn mening deel,er zijn hier genoeg mensen die het niet met mij eens zijn, maar toch een prettige discussie kunnen voeren, maar de manier waarop stoort me enorm bij jou. En hier laat ik het bij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 december 2004 11:39:36 schreef candylipz het volgende:

Volgens mij staat er in de bijbel: gedenkt de sabbat en houdt deze heilig.

Er staat nergens, "dat moet op een zondag."

Namen van de dagen heeft de mens zelf verzonnen, evenals wanneer er een nieuwe week begint.

Je kan net zo goed op een dinsdag een rustdag inplannen.

Niet helemaal waar Candylipz.

De zevende dag heet in het Hebreeuws dus Yom Shabbat of Yom haSh’vi’i, maar hij wordt in de Nederlandstalige bijbels sabbat genoemd.

Een van de problemen waar men tegen aan loopt, als men zich als Christen oriënteert op de Joodse wortels van zijn geloof, is het feit dat beide g’dsdiensten een verschillende wekelijkse rustdag hebben: het Jodendom de Shabbat, die vrijdagavond bij zonsondergang begint en weer zaterdagavond bij zonsondergang eindigt, en het Christendom de zondag welke duurt van middernacht tot midder-nacht.

Als wij dezelfde G’d aanbidden en beiden dezelfde bijbel als G’ds woord beschouwen en de inhoud daarvan in ons leven toepassen, dan rijst onmiddellijk de vraag: waarom houden wij niet dezelfde rustdag? Of is de Shabat alléén voor de Joden? Volstrekt niet! Het is een historisch feit, dat de eerste christenen ruim 300 jaar lang de Shabbat vierden (dus óók niet-joden).

En Yeshayahu haNavi (de profeet Jesaja) zei reeds meer dan 2700 jaar geleden: "Welzalig die sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de Shabbat, zodat hij hem niet ontheiligt" Yeshayahu [Jesaja] 56:2). Let wel: hij zegt niet "Welzalig de Israëliet", maar hij zegt heel universeel en wereldomvattend: "Welzalig ieder mensenkind, dat de Shabbat houdt!"

Shalom,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
God rustte op die dag omdat Hij eenvoudigweg klaar was met Zijn werk. Maar nog steeds verplicht dat vers ons niet om te rusten. Het is heel verstandig, maar niet verplicht.

God rust nooit, en toch wordt er duidelijk gezegd dat Hij ging rusten. Er stond niet: "En op de 7e dag was God klaar met Zijn werk." Er staat dat God rustte, wat heel bijzonder is, omdat God volgens de Bijbel juist nooit rust.

Ik heb nergens gezegd dat dit ons verplicht een rustdag te nemen, maar ik vind er wel een boodschap in zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Skippy,

Zeer zeker zit daar een prachtige boodschap in. Zoals in het hele scheppingsverhaal, als we ons niet steeds zo kleinzielig focusden op die "schiep-God-nu-in-6-dagen-vraag.

Het geeft aan dat rust belangrijk is en je ook gewoon eens mag stilstaan om ontspannen van je werken te genieten. De situatie waarin Matha voor Jezus aan het werk was en haar zus naar Hem luisterde sluit daar mooi op aan: werken is mooi, maar stilstaan, luisteren, genieten, spelen, ontspannen net zo goed ook.

Maar wat ik al zei: er zit geen verplichting in. En daar ging het me even om. Want heel veel gemeenten leggen hun leden een zondagsrust op, die somsheel strikt moet worden genomen en meer last dan rust brengt, terwijl dat dus niet verplicht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

komen we weer uit op constantijn de grote... die de christenen in die tijd liet afzweren om Sabbat te houden. Ik zelf vind het erg belangrijk en heb ook enige onderbouwingen.

Ik vind het voornamelijk een helder contrast met hoe Jesaja begint. Waar we lezen dat de Eeuwige een afkeer heeft van bepaalde dingen, onderandere van de Sabbat waarbij Hij zegt dat hij het niet duld naast het wangedrag van de mens. Hij zegt zelfs dat de mensen kunnen bidden, maar dat de Almachige zich afkeert van de mens. De mens moet zich reinigen. Dit staat aan het begin van Jesaja. Jesaja eindig echter op het oordeel van de Eeuwige, NB het laaatste vers van Jesaja eindigt op dat alles weer terug zal komen bij God en zich zal buigen, ik interpeteer dat stuk, dat mensen weer waarlijk zullen buigen voor God, op Sabbat en Nieuwe Maan.

Jesaja wordt enorm veel aangehaald door menig christen, daarom heb ik ervoor gekozen om een reactie te geven op deze topic NAV Jesaja.

Daarnaast geloof ik tot nu toe nog steeds, dat de Almachtige dezelfde is, gisteren, vandaag en morgen... voor altijd. Ik denk dus persoonlijk, dat God Sabbat niet voor niets heeft ingedient. Vele teksten zou ik kunnen opnoemen hierover, maar ik hou het hierbij.

Ik hoop dat God ons mag vervullen met de rechte kennis van Zijn wil, wat betreft dit soort onderwerpen.

God zegen jullie allen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 december 2004 17:27:49 schreef Tom het volgende:

Concilie van van Laodicea

"Christians should not Judaize and should not be idle on the Sabbath, but should work on that day; they should, however, particularly reverence the Lord’s day and, if possible, not work on it, because they were Christians" (Canon 29 [A.D. 360]).

Fijne Concilie dan...daar is de ellende begonnen.

Lees in Jesaja:

Het is een historisch feit, dat de eerste christenen ruim 300 jaar lang de Shabat vierden (dus óók niet-joden).

En Yeshayahu haNavi (de profeet Jesaja) zei reeds meer dan 2700 jaar geleden:

"Welzalig die sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de Shabbat, zodat hij hem niet ontheiligt" Yeshayahu [Jesaja] 56:2).

Let wel: hij zegt niet "Welzalig de Israëliet", maar hij zegt heel universeel en wereldomvattend: "Welzalig ieder mensenkind, dat de Shabbat houdt!"

Shalom, Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Sabbat is voor eeuwig, voor allen die JHWH willen dienen…

Exodus 20

8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.

9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; [dan] zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, [noch] uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Mattheüs 5:17-19:"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert <1321>, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert <1321>, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelenâ€.

Jes 56

1 Alzo zegt de HEERE: Bewaart het recht, en doet gerechtigheid; want Mijn heil is nabij om te komen, en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.

2 Welgelukzalig is de mens, [die] zulks doet, en des mensen kind, [dat] daaraan vasthoudt; die den sabbat houdt, zodat gij dien niet ontheiligt, en die zijn hand bewaart van enig kwaad te doen.

3 En de vreemde, die zich tot den HEERE gevoegd heeft, spreke niet, zeggende: De HEERE heeft mij gans en al van Zijn volk gescheiden; en de gesnedene zegge niet: Ziet, ik ben een dorre boom.

4 Want alzo zegt de HEERE van de gesnedenen, die Mijn sabbatten houden, en verkiezen hetgeen, waartoe Ik lust heb, en vasthouden aan Mijn verbond;

5 Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan der zonen en dan der dochteren; een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden.

6 En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;

7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.

8 De Heere HEERE, Die de verdrevenen van Israel vergadert, spreekt: Ik zal tot hem nog meer vergaderen, nevens hen, die tot hem vergaderd zijn.

9 Al gij gedierten des velds, komt om te eten, [ja], al gij gedierten in het woud!

10 Hun wachters zijn allen blind, zij weten niet; zij allen zijn stomme honden, zij kunnen niet bassen; zij zijn slaperig, zij liggen neder, zij hebben het sluimeren lief.

11 En deze honden zijn sterk van begeerte, zij kunnen niet verzadigd worden, ja, het zijn herders, die niet verstaan kunnen; zij allen keren zich naar hun weg, elkeen naar zijn gewin, [elk] uit zijn einde.

12 Komt herwaarts, [zeggen] [zij]: ik zal wijn halen, en wij zullen sterken drank zuipen; en de dag van morgen zal zijn als deze, [ja], groter, veel treffelijker.

Openbaringen 22

11 Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde.

12 En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.

13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.

14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

15 Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet.

Jesaja 66;23:â€En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt JHWH.â€

Barouch Haba Basem Adonai Matt 23:39

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Fijne Concilie dan...daar is de ellende begonnen.[/qote]Het is jammer dat sommige mensen het lijden van het joodse volk willen gebruiken om christelijke leerstellingen onderuit te halen.

Het is een historisch feit, dat de eerste christenen ruim 300 jaar lang de Shabat vierden (dus óók niet-joden).

Kom maar op met je bewijzen. Hier heb je alvast die van mij dat het niet zo was:

"But every Lord’s day . . . gather yourselves together and break bread, and give thanksgiving after having confessed your transgressions, that your sacrifice may be pure. But let no one that is at variance with his fellow come together with you, until they be reconciled, that your sacrifice may not be profaned"

Didachè (De Leer van de Twaalf Apostelen) [A.D. 70]

"We keep the eighth day [sunday] with joyfulness, the day also on which Jesus rose again from the dead"

De Brief van St. Barnabas 15:6–8 [A.D. 74]).

"[T]hose who were brought up in the ancient order of things [i.e. Jews] have come to the possession of a new hope, no longer observing the Sabbath, but living in the observance of the Lord’s day, on which also our life has sprung up again by him and by his death".

Letter to the Magnesianen 8 (geschreven door Ignatius van Antiochië) [A.D. 110]].

Dit zijn slechts een handje vol van de bewijzen dat ze allang met de sabbat waren gestopt voor 200 na Christus.

Quote:
"Welzalig die sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de Shabbat, zodat hij hem niet ontheiligt" Yeshayahu [Jesaja] 56:2).

Dit is geschreven voor het Nieuwe Verbond.

Quote:
Mattheüs 5:17-19:"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er
niet een jota of een tittel
vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert <1321>, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert <1321>, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelenâ€.

Zeg mij eens, smeer jij ook bloed aan je deurposten tijdens het Feest van de Ongedesemde Broden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 21 december 2004 18:41:02 schreef Tom het volgende:

[...]Dit is geschreven voor het Nieuwe Verbond.

Beste Tom,

Jesaja 66;23:â€En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt YHWH.â€

Jesaja profeteerde dit, en dit is nog niet uitgekomen, ik geloof dat dit ook een voorspelling is over de komende Sabbat Millenium of wel het duizendjarig vrederijk, indien één profetie niet vervuld wordt,is de betreffende profeet, schuldig bevonden aan de doodstraf, en heeft hij voorzeker niet gesproken in de Naam van YHWH, dit houd ook echter in als je toch één lijn trekt, dat zijn voorspellingen over de Messias ook niet kloppen… dus OT afgedaan?

Nog niet zolang geleden ontdekte ik juist dat de hele Tenach vol staat met het meesterplan van G’d,

en dat het mede daarom nog steeds actueel is, alleen in het licht van Yeshua, de Messias was echter al aanwezig in de Tenach alleen herkende men Hem niet, vele spraken: ‘ik heb G’d gezien en toch leef ik’ dat kon men toen nog niet bevatten...

Tom zei:

Zeg mij eens, smeer jij ook bloed aan je deurposten tijdens het Feest van de Ongedesemde Broden?

Interessante vraag stelling:

29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh 1

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen Math 5

Yeshua is ons Pascha Lam, dat houd niet in dat het (oude) verbond niet meer geld, nee !!! Yeshua leerde ons dat Hij gekomen is, om de werkelijke betekenis aan de wet te geven:

Het geen wat nog steeds refereert aan Yeshua’s bloed is het heilig avondmaal, dus gelukkig hoef ik niet met bloed te kliederen, maar ik weet mij veilig onder Zijn bloed…

Barouch Haba Basem Adonai

Link naar bericht
Deel via andere websites

Chorusensemble hoe selecteer jij je geboden? Het gebruik van het paaslam heeft toch te maken met het feit dat de engel des doods de Israëlitische huizen in Egypte passeerde tijdens zijn tocht door Egypte? God heeft de Israëlieten toen in het Oude Verbond geboden om dat te blijven toen om die gebeurtenis te herdenken. Ik zie niet in wat Christus' offer daar mee te maken heeft. Jij wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid