Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Ik ben het helemaal met je eens en trouwens wie heeft de zondag ingesteld ? Jezus niet en volgens mij ook niet 1 van de apostelen. Het zal me niets verbazen als een roomse paus dat heeft ingesteld ofzo. Maar ik vind nog steeds wel God heeft er wel voor gezorgd dat de zondag bij ons een vrije dag is en dat we dan kunnen rusten en tevens onderwijs kunnen krijgen. Moet je hier dan geen gebruik van maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

okeej ik werk in de zorg en dus ook op de zondagen, ik heb niet de hele topic door gelezen, maar ik heb er in het begin veel moeite mee gehad om op zondag te werken en wilde ik alleen avond diensten. Maar nu na bidden en discussieren met andere gelovigen met hetzelfde probleem ben ik van mening dat werken op zondag wel kan mits je een andere dag in de week vrij hebt zodat je wel aan je rust komt. Verder vind ik dat je als je een relatie met God hebt dat je die niet alleen op zondag hebt maar elke dag, dus je zult elke dag tijd vrij moeten maken want aan een relatie hoor je te werken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Gast Anon_phpbb

Shalom Lezers ,

Op zondag werken ? Vind dat een beetje vreemde vraag.

Het 4e van de 10 onderwijzingen zegt dat JHWH ons de Sabbat, de 7e dag, als rustdag heeft gegeven , die dag werd al ingesteld bij de schepping.

Het is een heilige dag die aan onze Schepper moet zijn gewijd , we mogen los komen van de dagelijkse routine.

De onderwijzing is gegeven uit liefde voor de mens , de Schepper weet immers wat goed voor ons is.

Natuurlijk kunnen/moeten noodzakelijke zaken uit liefde voor de Schepper en de schepping wel gebeuren.

Houd in gedachte dat de wet is gegeven uit liefde.

EX 20:8-11

8 Houd de sabbat in ere. Het moet een bijzondere dag voor je zijn. 9 Zes dagen heb je om te werken, 10 maar de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd. Verricht dan geen enkel werk. Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin. Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont. 11 Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust. Daarom heb ik de sabbat gezegend en er een bijzondere dag van gemaakt.

Jeshua vervulde/ vulde deze onderwijzing aan met voorbeelden , zoals de genezing op een Sabbat.

Zie jullie reatie

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Shalom allemaal,

Quote:

Op woensdag 23 november 2005 11:09:56 schreef Isra-el het volgende:

Verricht dan geen enkel werk. Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin

Ik kan begrijpen dat men daar, 'je slaaf en slavin', moeite mee heeft. Je zou het kunnen lezen als iemand die bij je in dienst is.

Maar volgens mij is dit onderwerp hier niet de discussie.

Graag reacties over de Sabbat/zondag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Volgens mij staat dat nergens.

Er staat wel veel in het Oude Testament over de Sabbath (en werken).

In het Nieuwe Testament staat bijvoorbeeld wel:

Rom. 14

1 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wèl eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wèl eet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want de Here is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Daaruit maak ik op dat de een bepaalde dagen als bijzonder ziet, maar de ander niet, maar dat je elkaar daarover niet moet beoordelen, maar dat ieder voor zichzelf verantwoordelijk is en moet doen waarin deze overtuigd is in de relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ja dat is ook een mooi stuk uit de bijbel! pure wijsheid!!

mijns inziens heeft het hele verhaal 'de zondag' een hele boel te maken met oude tradities van bepaalde mensen bij bepaalde kerken.

in de bijbel gaat het over de sabbath van de joden dus als je je strikt aan de bijbel wilt houden hebben we het hier over de zaterdag maarrr nu komt het moeilijke, waarom zouden we mensen uit onze directe omgeving dan vraagtekens bij ons laten zetten door bijvoorbeeld wel bewust te gaan werken op de zondag omdat jij er voor je eigen uit bent dat al, of veel van die eigengemaakte regeltjes die met de zondag te maken hebben niet bijbelgetrouw zijn maar gewoon er bij zijn verzonnen.

want volgens mij staat ook in het NT dat je een broeder op sommige punten soms beter kan ontzien van jouw eigen mening om verwarring te voorkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit staat er daarna ook nog.

7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9 Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods. 11 Want er staat geschreven:

(Zo waarachtig als) Ik leef, spreekt de Here: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God loven.

12 Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God].

13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven. 14 Ik weet en ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor hem, die iets onrein acht, is het onrein. 15 Want indien uw broeder door iets, dat gij eet, gegriefd wordt, wandelt gij niet meer naar de eis der liefde. Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus gestorven is. 16 Laat van het goede, dat gij hebt, geen kwaad gezegd kunnen worden. 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. 19 Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert. 20 Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. 21 Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot. 22 Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In sommige beroepen zul je gedwongen zijn op zondag te werken.. bv zorg of politie.. Ik denk dat je dat dan ook gewoon moet doen..

Maar God is heel duidelijk in de bijbel dat er n rustdag is.. dan kan je gaan discussieren dat het eigelijk zaterdag zou moeten zijn bladiebladiebla maar het komt er gewoon op neer dat je 1 dag in de week es niet werkt,en jezelf tot rust laat komen.. Tegenwoordig is die dag zondag geworden, dan worden er kerkdiensten gehouden waar je heen kan gaan..

Ik ga op zondag dan ook niet shoppen ofzo.. ik wil namelijk iedereen die kans geven om naar de kerk te kunnen gaan of om in ieder geval es tot rust te komen.. Dus als het even kan doe ik er alles aan om te voorkomen dat mensen door mij gedwongen worden te werken op zondag..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tijdens mijn werkzaamheden bij de plaatselijke grutter (waar ik parttime werkzaam ben) geraakte ik midden in een discussie. Dit met een zeer gewaardeerde collega. Onze meningen liepen erg uiteen wat zondagsarbeid betreft. Het lijkt me goed om hier op dit forum elkaar eens goed aan de tand te voelen. Hierbij gooi ik dan ook de volgende stelling in de discussiebak:

"Werken op zondag moet kunnen"

Wat vind jij?...

Mijn gevoel zegt van niet...

Omdat ik de zondag als rustdag wil houden.

Los van religieuze overtuigingen zou ik nog niet op zondag werken eigenlijk, heerlijk zo'n vrije dag toch widegrin.gif

Maar dan kun je dus ook de vraag stellen "Kun je dan wel winkelen op zondag als je vanuit Bijbels oogpunt problemen hebt met 's zondags werken?"

En reizen?

Najah, ik denk misschien te moeilijk puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mens is er niet voor de zondag, maar de zondag voor de mens. Ik heb een tijdje regelmatig op zondag gewerkt (horeca...) Dit beviel me totaal niet, ik heb toen geleerd wat 'n zegen de zondag als rustdag is! Sindsdien werk ik niet meer op zondag. Heerlijk!

(Behalve dan activiteiten in de kerk, maar of dat 'werk' te noemen is..?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je hier wel een verschil moet maken tussen verschillende beroepen.

Mensen die in de verpleging werken moeten ook wel op zondag werken, want die sector staat niet stil. Net als de al eerder genoemde politie en brandweer.

Maar ik vind niet dat winkels op zondag open hoeven te zijn. En als ze wel op zondag open zijn, doe ze dan op een andere dag dicht. Ik vind niet dat kleding zaken etc. elke dag open hoeven te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou je zeven dagen in de week moeten winkelen?

De mensen die in de winkels staan hebben er zelf toch niks aan want die moeten nu ook op zondag werken. Ik vind het echt belachelijk dat winkels zeven dagen per week open moeten zijn omdat een klein groepje koopzieke mensen die hun geld beter zouden kunnen doneren aan een goed doel niet weten wat ze met hun tijd aan moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is niet waarom mensen zeven dagen per week moeten winkelen (er zijn trouwens ook mensen die 5 en soms 6 dagen per week werken, mijn vader bijvoorbeeld, en een koopzondag soms een mooie dag is om eens lekker de stad in te gaan), de vraag was waarom de wens de winkels 7 dagen per week open te hebben minder zwaar zou wegen dan iemand die er voor is om ze 1 dag per week te sluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat het ook wel eens goed is om gewoon een dag niks te doen. Dat hoeft van mij niet perse op zondag, kan ook op woensdag van mijn part. Maar iedereen heeft rust nodig, ook de mensen die in de winkels staan.

Want die moeten dus ook langer en vaker werken omdat mensen steeds meer willen winkelen. En die hebben dus niks aan die zondag want dan moeten ze óók werken.

Mijn neeft heeft een viswinkel. Hij is verplicht om mee te doen aan de koopzondagen van het winkelcentrum waar zijn zaak is, of hij wil of niet. Hij moet dus zelf ook werken op die zondag, of hij nou wil of niet. En dát vind ik erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid