Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. Rom 7:6.

Ik leef voor God, niet voor de Wet van Mozes (ik ben namelijk dood voor de Wet, ik ben gestorven met Christus). De tien geboden blijven natuurlijk een richtlijn maar, het belangrijkste is de liefde; voor God en je medemens.

Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: Meester, wat is het grote gebod in de wet? Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. Mat 22:34-40.

Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. Rom 13:8-10.

En nogmaals: de tien geboden zijn niet voor ons heidenen, ze vallen onder het Oude Verbond tussen God en Israël. Wij leven onder het Nieuwe Verbond door het bloed van Christus; het verbond van genade en liefde.

Over Mattheüs 5: Jezus zegt dat Hij dat gekomen is om de Wet te vervullen. Hij heeft de profetieën vervult, maar ook heeft Hij de Wet voorgeleefd en vervult met Zijn Geest en liefde. Je ziet toch dat Christus zelf op sabbath geneest (bijvoorbeeld)? Jezus Christus heeft ons geleerd dat we de Wet naar de Geest moeten leven in liefde, niet naar de letter (2 Kor 3:6).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 augustus 2005 10:22:51 schreef Jonah het volgende:

De spijswetten e.d. gelden niet voor ons, wat echter wel geldt is de tien geboden. Nogmaals verwijs ik maar naar mattheus 5: 17 en 18

Ja, dat moet dan maar betekenen dat de mensen zaterdag de Sabbath maar moeten gaan houden.

Als dat niet lukt kunnen ze altijd nog ipv. op zaterdag gewoon op zondag gaan werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. Rom 7:6.

Wij zijn dood voor de Wet van Mozes, maar leven door Christus. Wij leven dus onder Zijn Nieuwe Verbond, en dat is het verbond door Zijn Geest en liefde.

En dit is de Wet van Christus:

Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. Joh 15:12.

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Rom 13:8.

Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. Mat 22: 37-40.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze Heere Jezus heeft de Tien Geboden als volgt samengevat:

Gij zult liefhebben de HEERE uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk is: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

De samenvatting van de Wet door Christus gegeven gaat dus geheel over die liefde voor God en al wat Hij geschapen heeft. Een samenvatting is in het kort wat er in het samengevatte staat. Liefde dus.

Terug naar dat wij zijn gestorven voor de Wet, klopt. Maar nogmaals, Hoe lief heb ik Uw Wet? Willen wij niet juist doen wat Hij geboden heeft? Al zijn we niet meer aan die Wet geketend?

Of is het anders? We zijn voor de Wet gestorven, wat maakt het uit wat we doen..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals: de tien geboden zijn een zeer bruikbare richtlijn, maar ik leef ze niet naar de letter. Dit was in mijn ogen ook één van de belangrijke verschillen tussen Christus en de farizeeën (afgezien van hypocrisie). De farizeeën leefden naar de letter; dus de sabbath eren. Christus leefde naar de Geest; sabbath eren, maar goed doen / Gods wil doen kan en mag ook op de sabbath.

Leven naar de Geest, niet de letter.

De Wet van Mozes gebied ook Pesach te vieren, en de Grote Verzoendag. De Wet gebied bepaalde mensen te stenigen; een oog voor een oog, een tand voor een tand.

Doe jij dit?

Ik niet, want ik ben niet gebonden aan de Wet van Mozes. Christus is mijn Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus is ook mijn Heer. Juist daarom wil ik graag Zijn geboden houden, ik heb de Wet lief.

Ik leef ze niet na op de letter, dan zou de Wet voor mij belangrijker zijn dan Christus, het is alleen zo dat ik meer en meer op Hem wil lijken. Hij hield de Wet volmaakt, is dat dan ook niet mijn wens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Allereerst een reactie op het volgende bericht:

Sinds wanneer geld het Oude testament niet meer voor ons?

Laat ik jou een vraag terug stellen: Sinds wanneer geldt het Oude Testament voor ons? De wet, waar het in dit topic om gaat, is een verbond. Het één en ander wordt wat duidelijker als we spreken over het "oude verbond". Welnu, een verbond wordt gesloten tussen twee of meer partijen. Met wie werd het oude verbond nu gesloten? Juist, met Israël! Ik ga het je sterker vertellen: het verbond tussen God en Israël was een huwelijksverbond!!! God trouwde Israël! De wet vormde als het ware de huwelijkse voorwaarden. Die wet is nimmer gegeven aan de heidenen, maar uitsluitend aan Israël!!! Ik zal er in dit topic niet verder op ingaan, maar het is zeker de moeite waard dit eens te bestuderen. (De stichting Jongeren & De Bijbel waarvoor ik werk verzorgt Bijbelstudies over dit onderwerp).

Jezus zei Zelf dat Hij terug kwam om die regels aan te scherpen, Hij wou geen Jitta (letter) veranderen, Hij kwam niet om de wet af te schaffen!

Klopt helemaal, Hij is onder de Wet gestorven en heeft altijd onder de Wet geleefd. Dat moest ook! Maar lees ook eens wat er verder staat: Hij kwam om de wet te vervullen. Wat betekent dat nu? Als je een taak vervuld hebt, is die taak dan nog steeds geldig? Nee! De wet was een tuchtmeester TOT Christus zegt Paulus. De wet was een profetie die vooruit wees naar Christus.

We zijn geen slaaf maar van de ZONDE die de wet veroorzaakt, en bepaalde dingen gelden niet meer voor ons

Bepaalde dingen? Het is bij de wet alles of niets, besef dat goed. Zo is bijvoorbeeld iemand die een gebod overtreed, schuldig aan de gehele wet! Het is namelijk één wet, één Wil van God.

De Apostelen (!!) besloten namelij dat wij (''heidenen'') niet meer besneden hoefden te worden, omdat we wel meer aan ons hoofd hadden, als jonge christenen.

Doel je op de vergaderingen die over dit soort onderwerpen gehouden worden? Waar we in het boek Handelingen veel over lezen? In dat geval wil ik je wijzen op de reactie van Paulus ;-)

Maar heel veel dingen heeft Jezus juist beter uitgelegd. Denk je dat de tien geboeden niet meer voor ons gelden?

Ja, o.a. En niet alleen de 10, ook de andere 603 geboden in de Bijbel! Denk jij dat je getrouwd bent met Israël? Denk jij dat je nog onder de wet leeft? De wet is namelijk alleen gelegd op het VLEES, is er dus voor de OUDE MENS. Ben jij nog een oude mens? Of toch een nieuw schepsel in Christus? Want als dat laatste het geval is, dan is het oude dus voorbijgegaan (DOOD, zoals Paulus leert) en het nieuwe gekomen (LEVEN IN CHRISTUS). Oke, als jij een nieuwe mens bent, geschapen in Christus, dan ben jij dus heilig en rein in de ogen voor God. Welk nut heeft de wet dan nog? De wet veroordeelt, doet onze zonden zelf te meerder worden, dat zegt Paulus in zijn Romeinenbrief. Welk nut heeft de wet voor een lichaam dat niet langer kan en wil zondigen? Geen! Maar dat oude lichaam dan...? Dat is D O O D , morsdood, het BESTAAT NIET MEER!

Jezus verscherpte in Mattheus zelfs de wet over overspel! Zelfs kijken is al overspel zei Hij!

Yup, heb je helemaal gelijk in. Maar besef je ook dat dit gedeelte officieel nog behoort bij het Oude Testament? Immers, het oude verbond loopt tot aan het Kruis. De eerste drie Evangeliën en een deel van Johannes maakt officieel deel uit van het Oude Testament. Dus lees het in de juiste context. Want niet alles wat de Here Jezus zegt is op ons of onze tijd van toepassing. Sterker nog, véél uit bijv. Mattheus gaat over Israël en niet over ons!

De Sabbat is toch echt op zaterdag. Constantijn de Grote heeft destijds het de zondag gemaakt, omdat hij de zonaanbidders in het Romeinse Rijk ook tevreden wou houden. Er is zelfs een leger op Christenen afgestuurd die maar niet deze verandering van het Heilige Woord accepteerde!

Klopt

En waar het inderdaad om gaat, is dat God zegt: rust. We werken 6 dagen per week voor de wereld (Mammon), en ik vind het niet veel gevraagd om dan een dag voor de Heer of je medemens te gaan.

Inderdaad, het gaat om rust. Wat dat achte God goed voor de mens. Maar er staat nergens dat wij de sabbat moeten vieren, noch dat wij dit op zaterdag moeten doen. Maar uit de wet blijkt Gods wil en kun je rustig stellen dat één dag rust in de week goed is voor de mens. Welke dag? Maakt dat uit? Het is nu hier in NL eenmaal de zondag. Prima toch?

Want het constante werken, is zeker niet wat God wil, of wat wij zouden moeten willen. Wat bereik je nou met 7 dagen werken? Niets in het euwige leven, of wel?

Nee inderdaad, probeer liever zo min mogelijk te werken en zo veel mogelijk aandacht te schenken aan je Schepper ;-)

Daarnaast, wat je wel en niet zou mogen doen op de Sabbat? Jezus liet verschijdene keren zelf zien dat zorgen voor een ander wel degelijk kan. Hij genas. Zoals anderen dus zeggen, gezondheidszorg en vrijwillegerswerk etc. kan gewoon!

Ik denk dat het gebod heel duidelijk is: Helig (hou) de sabbat. Leef het gewoon. Ja, leren voor je tentamen, zal vast mogen, maar de hele dag gaan werken. Dat is niet de Sabbat heiligen.

Maar ga mij nou niet wijs maken, dat een heiden zich niet aan een direct gebod van God hoeft te houden!

Ga mij nou niet wijs maken dat wij met God getrouwd zijn, want zoals gezegd: we spreken hier over de wet!

En ja, als je één van de geboden houd dan behoor je de gehele wet te houden. Anders is het zinloos en onbijbels ;-). Even dat je het weet. En als je de wet wilt houden, dan ben je bezig met zaken die naar de dood leiden, dat leert de Bijbel ook. En als je de wet wilt houden, dan zal het je zonden vermeerderen, andere eye-opener. En als je de wet wilt houden, dan leef je blijkbaar niet onder het nieuwe verbond, die IN PLAATS VAN het oude is gekomen. En als je de wet wilt houden, dan pak je dus iets af van het Joodse volk. Iets? Het belangrijkste! Wij zijn geen Joden, maar heidenen. Oke, kan nog wel even doorgaan.

Oke, ben benieuwd naar je reactie. Ik ga nu eerst 8 dagen naar Spanje, maar ben over twee weken wel weer terug. E-mail gerust naar r.hadders@bijbeljongeren.nl!

Groetjes,

Ruben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar zit met de volgende vraag:

Waar in de bijbel staat dat de zondag als rustdag moet worden gezien? Het gaat toch om "een rustdag"?

Ik werk elke week op zaterdag waardoor ik op maandag vrij ben. Voor mij is maandag dus de sabbatsdag...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is goed voor een mens om 1 dag in de week rust te houden. Dat is niet alleen voor christenen zo, het is aangetoond dat mensen beter functioneren als ze 1 dag per week rust hebben. Tjonge... wie zou dat toch zo bedacht hebben? knipoog_dicht.gif

Maar even over het oude en het nieuwe verbond. Het klopt inderdaad dat we niet onder de Wet leven en dat het Oude Testament in die zin niet op ons van toepassing is. Het was het oude verbond van God met Israel. Op het moment dat Jezus kwam ging Hij met ons een nieuw verbind aan. Namelijk, dat wanneer wij ons leven aan Hem geven en in Hem sterven en opstaan in een nieuw leven, dat we dan behouden zullen zijn.

Is het nieuwe verbond in de plaats gekomen van het oude? Ik denk het eerlijk gezegd niet. God verbreekt verbonden niet. Israel blijft Gods oogappel en zal altijd een unieke plaats innemen bij Hem.

Paulus schrijft wel dat op het moment dat het nieuwe komt, het oude niet ver is van verdwijning. En zo moeten we dat denk ik ook lezen. Het oude verbond baat de Joden niet, ook zij moeten hun leven aan Jezus geven om gered te worden, omdat ze zich niet kunnen houden aan het oude verbond (de Wet). Daarom is het nieuwe verbond ook HUN redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prima toch? Het is belangrijk dat er een rustdag is. Het is goed om als gemeente op die dag een samenkomst te hebben. Maar het uiteindelijke doel is om elke dag met God te leven en niet de rustdag als Godsdag te maken en vervolgens de rest van de week je gang te gaan.

Een echt leven met God is een leven die elke minuut van de dag (of je nou werkt, slaapt, eet of praat) gewijd is aan Hem. Dan is de zondag (of rustdag) niet anders dan de andere dagen waarop je leeft, behalve dan dat je niet hoeft te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jonah, nogmaals:

De Wet van Mozes gebied ook Pesach te vieren, en de Grote Verzoendag. De Wet gebied bepaalde mensen te stenigen; een oog voor een oog, een tand voor een tand.

Doe jij dit?

Zo niet, waarom dan selectief omgaan met de Wet van Mozes (die jij schijnbaar zo liefhebt)?

Verder sluit ik me volledig aan bij de post van Ruben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vin da je self mkoet weten wanneer je je rustdag houd want mijn zondag is niet anders dan de zaterdag behalve da ik kan shoppen op zaterdag en op zondag vaak niet(behalve koopzondag puh2.gif) Ik doe dus nie egt aan een bepaalde rustdag. mn hele weekend zijn meestal gwoon rustdagen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

misschien om de trein te laten rijden?

btw met mijn werk heb ik ook te maken dat ik de weekenden moet werken en ook de zondag ja, het enige probleem wat ik vind is dat er op zondag zoveel leuks te doen is waar ik soms niet naartoe kan gaan, concerten een festival en noem maar op, maar ja voor die artiesten is het ook weer werk wat ze op zondag verrichten en voor degene die dorst hebben ben ik er dan weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik vind dat op de zondag werken niet zozeer verkeerd is God heeft de wet aan de israelieten gegeven als teken van een verbond met hun, en God gaf de wet niet om de mens te beperken maar omdat hij wist wat de mens zou schaden. Dus het is niet gezond als je 7 dagen in de week werkt anders had God niet gezegd dat je 6 dagen zal werken en 1 dag zal rusten. In de brief romeinen gaat het over dat christenen vrij zijn van de wet. Als God jou veranderd dan veranderd hij jou wil zodat je voor Hem wil leven en wil doen wat Hij goed vind. De wet zijn goede leefregels om naar te leven en als je daarnaar leeft dat weet je dat je God geen pijn doet. Maar nu kom je dus op het punt is zondag de rustdag? ik weet het niet zo goed ik vind als je gewoon een dag mij part de woensdag rust en aan God besteed dat dan dat jou rustdag is. Maar aan de andere kant God heeft ons wel gegeven dat wij op zondag naar de kerk kunnen en dat het een algemene vrije dag is. Ik vind het werken op zondag iets tussen jou en God als jij het kan verantwoorden tegenover God dat jij op zondag werkt en een andere dag als rustdag hebt is dat toch prima! het gaat uiteindelijk om jou relatie met God Ik zou je er niet op aankijken als iemand zo'n keuze zou maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 13:50:59 schreef Geja het volgende:

[...]

Ik vind niet dat je op zondag kunt werken. In de bijbel staat duidelijk geschreven, dat je op zondag niet mag werken. Dan moeten we rusten en God aanbidden.

Maar Jezus was daar zelf niet zo erg strikt in. Hij vondt dat hele strikte van de schriftgeleerden en priesters maar niks.

Paulus schreef (in Romeinen?) dat sommigenmensen geen speciale dagen (er)kenden en dat anderen dat weer wel deden, en dat beide goed kon zijn voor God. Dat de een de ander niet moest oordelen op de verschillen.

Werken op zondag moet dus een persoonlijke keus kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid