Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Sorry Maus,

Ik ben het helemaal met Oogje eens. We zijn nu niet meer onder een tuchtmeester (in wezen zijn wij heidenen dat nooit geweest) maar we zijn zonen (en dochters) door het geloof.

De gedachten die wij hebben over de zondag komen voort uit het leven onder de wet. Natuurlijk is het goed om een dag te rusten, maar dat hoeft niet persee op de zondag. Natuurlijk is het goed om God te aanbidden, maar dat hoeft niet allen op de zondag, sterker nog ons hele leven van zondag t/m zaterdag moet vol zijn van onze aanbidding voor God.

Ook al begrijp ik en respecteer ik de gedachten die er nu zijn over het werken op zondag, (hulp/nooddiensten mag wel, ander werk mag niet) toch is het niet bijbels. Dit betekend echter niet dat je maar kunt doen waat je wilt op de zondag, ook hier geldt de algemene regel geen aanstoot te geven aan mede-gelovigen.

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zal ook nog een duit in het zakje doen: als mensen niet op zondag zouden willen werken, zou onze maatschappij stilvallen.

Ik werk zelf bij een fabriek, die halffabricaat voor de levensmiddelenindustrie maakt (gemodificeerd zetmeel, glucosestroop; iedereen heeft producten in huis waar dit in zit).

Als onze fabriek stil moet, wordt er twee dagen schoongemaakt. Opstarten duurt eveneens twee dagen. Als de zondagsrust in acht genomen zou moeten worden, kan er dus maar twee dagen effectief worden geproduceerd.

Onze huidige maatschappij staat dat niet toe. De supermarkt zou maar ééntiende van de producten kunnen aanbieden, als fabrieken zoals de onze er niet zouden zijn.

Als hedendaagse christen moet de overweging dan ook veel meer zijn: wáár kan ik het Licht laten schijnen. Als ik op zondag naar mijn werk ging (gelukkig werk ik niet meer in de ploegen) dan merkten ze aan mij wél, dat de zondag een bijzondere dag voor mij was. En zeg nu zelf: als alle christenen zich uit die takken van de arbeidsmarkt zouden terugtrekken, hoe kan het werk van God dan, ook in die delen van de maatschappij, doorgang vinden?

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het geheel met jullie een hoorknipoog_dicht.gif. Ik was benieuwd naar hoe anderen hier over dachten, toen ik besloot hier een topic over te gaan openen kwam ik deze tegen, waar in het begin, iedereen zei dat je je aan de zondagsrust moest houden. Nu is het dus precies omgedraaid. Ik wil dus wel eens weten van die mensen die er tegen zijn dat er op zondag gewerkt word, hoe het inderdaad dan verder moet met de economie.

Aan de andere kant, je word nu dus wel een slaaf van de economie. "als de economie maar goed draait...". Ik zou er niet vrijwillig voor kiezen om op de zondag te gaan werken, ze moeten mij vragen en als ik er dan geen gegronde reden voor zie, doe ik het niet. Als ik in de kerk kan zitten, zit ik er.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 30 september 2004 09:49:58 schreef gabriël het volgende:

De gedachten die wij hebben over de zondag komen voort uit het leven onder de wet. Natuurlijk is het goed om een dag te rusten, maar dat hoeft niet persee op de zondag.

de gedachte die God heeft over de rustdag is dat t verstandig is om 1 dag per week te rusten, dat is geen kwestie van moeten, maar van advies....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Amberjuh eens! Het is een advies geen wet. ik vind het persoonlijk een zeer goed advies: zondag ga ik naar vrienden toe en ga leuke dingen doen. Ik heb er dus ook geen moeite mee op zondag naar de bios, diertuin, zwembad ed. te gaan. Veel vrienden van mij zijn daar wel tegen: die willen nergens heen waar er mensen voor moeten werken. Dit vind ik persoonlijk een beetje te..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laatst moest ik op een christelijke site wezen, op zondag. In plaats van de site kreeg ik echter een pagina met de mededeling dat de site gesloten was, omdat ze op zondag geen informatie aanbood.

Een site die op zondag niet bereikbaar is... los van wat ik daarvan vind, is dit een uniek staaltje consequentie waarom ik alleen maar kan glimlachen. Echt goed bedacht! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet uitgebreid gaan winkelen op zondag. En ik neem zo mijn rust. Al zijn er beroepen waarbij je wel moet werken op zondag(denk maar aan de gezondheidszorg) maar dan moet men denk ik ook niet wettisch zijn. Maar als het kan is het goed je gewone werkzaamheden aan de kant te zetten en tot bezinning te komen knipoog_dicht.gif

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom allemaal,

Ik heb zo een aantal reacties gelezen en het verontrust me best wel dat men zo stellig zegt dat men op zondag niet mag werken.

Ten eerste is het natuurlijk wel fijn om te weten waar er staat in de Bijbel dat zondag DE rustdag is.

Ik kan je al vast verklappen dat het nergens staat.

Zoals sommigen van jullie weten heeft het Joodse volk zijn rustdag van vrijdagsavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang.

Ook Yeshua (= Hebreeuwse naam voor Jezus)rustte op deze dagen, zoals Hij als Jood gewend was, alsook Zijn Talmidiem (Leerlingen).

In de Hebreeuwse grondtekst staat dat G'd rustte op de 7e dag, Shabbat, wat men vertaalt naar zaterdag. De zondag komt hier helemaal niet voor als rustdag in de grondtekst, maar als de eerste dag van de week.

De zondag is als "rustdag" officieel ingesteld door Constatijn de Grote in de 4e eeuw. Voor die tijd hadden de Joden die in Yeshua geloofden en de gelovigen uit de volken (heiden)hun rustdag gewoon op zaterdag (omdat vrijdagavond na zonsondergang de zaterdag al begon).

De zondag is dus een menselijke inzetting, terwijl Shabbat oftewel zaterdag door G'd is ingesteld, zoals in de grondtekst te lezen valt. het is dus wel belangrijk om voor jezelf af te wegen , wat nu belangrijker is: een menselijke inzetting of een inzetting die G'd aan ons heeft gegeven.

Dit wilde ik jullie toch wel even mee geven.

Shalom in Yeshua,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de branche waar ik werk (ICT) komt in het weekend werken met regelmaat voor. Er moeten dan dingen worden gedaan die niet tijdens kantooruren kunnen.

Aangezien ik voor een detacheringsbureau werkt, wordt je vaakt gedetacheerd voor projecten. Deze projecten kunnen dus ook in het weekend plaats vinden.

Zo kreeg ik een keer een vacature onder me neus. Ze wilde me detacheren bij een krantenboer (1 van de grootste van nederland). Het nadeel van deze baan is, dat je 1x per maand op zondag moet werken (de krant voor maandag wordt tenslotte op zondag gemaakt).

Ik was het daar niet mee eens (zondag werken). Ben toen naar 1 van de (cluster) directeuren gegaan en mijn verhaal gedaan.

Nadat ik toen een preek heb moeten aanhoren(je hebt eigenlijk het verkeerde vak gekozen, blabla, je moet er een plaats voor zien te vinden), zei hij dat je wettelijk de zondag vrij heb en hij mij alleen de preek wilde mee geven. smile.gif

Later bleek ik dus afgewezen te zijn voor die functie (en ik weet waarschijnlijk wel waarom yes.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 01 oktober 2004 22:43:36 schreef =Dennis= het volgende:

In de branche waar ik werk (ICT) komt in het weekend werken met regelmaat voor. Er moeten dan dingen worden gedaan die niet tijdens kantooruren kunnen.

Aangezien ik voor een detacheringsbureau werkt, wordt je vaakt gedetacheerd voor projecten. Deze projecten kunnen dus ook in het weekend plaats vinden.

Zo kreeg ik een keer een vacature onder me neus. Ze wilde me detacheren bij een krantenboer (1 van de grootste van nederland). Het nadeel van deze baan is, dat je 1x per maand op zondag moet werken (de krant voor maandag wordt tenslotte op zondag gemaakt).

Ik was het daar niet mee eens (zondag werken). Ben toen naar 1 van de (cluster) directeuren gegaan en mijn verhaal gedaan.

Nadat ik toen een preek heb moeten aanhoren(je hebt eigenlijk het verkeerde vak gekozen, blabla, je moet er een plaats voor zien te vinden), zei hij dat je wettelijk de zondag vrij heb en hij mij alleen de preek wilde mee geven.
smile.gif

Later bleek ik dus afgewezen te zijn voor die functie (en ik weet waarschijnlijk wel waarom
yes.gif
)

Beste Dennis,

Wel knap dat je dit zei tegen die werkgever, het is soms lastig om als christen voor je principes op te komen, jij deed dat wel en daar heb ik respect voor.

Alle goeds

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 oktober 2004 00:48:31 schreef etna het volgende:

natuurlijk mag je werken op zondag. Het is dan wel de rustdag, maar als jij alleen een baan kunt krijgen voor een aantal dagen en daar valt zondag ook onder. Tja. soms kun je die keuze niet maken. En ik denk dat God dat ook wel begrijpt.

Etna,

Wat dat betreft heb je in die zin gelijk dat branches zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg, politie ed. wel moeten werken op zondag dat kan niet anders. Maar winkelen op zondag vind ik zelf weer niet nodig, en is minder van levensbelang. Daarom maak ik voor me zelf de keuze om niet op zondag uitgebreid te gaan winkelen. Maar goed dat is mijn keus, iemand anders kijkt er misschien weer anders tegen aan.

mvg

DAnny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 oktober 2004 10:51:14 schreef Dannyr het volgende:

[...]

Etna,

Wat dat betreft heb je in die zin gelijk dat branches zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg, politie ed. wel moeten werken op zondag dat kan niet anders. Maar winkelen op zondag vind ik zelf weer niet nodig, en is minder van levensbelang. Daarom maak ik voor me zelf de keuze om niet op zondag uitgebreid te gaan winkelen. Maar goed dat is mijn keus, iemand anders kijkt er misschien weer anders tegen aan.

mvg

DAnny

Ik wil ik wat aan toe voegen. Ik ben persoonlijk van mening dat je wel mag weten als bv. bij de politie zit. Maar dan niet als je bij de politie werkt en op zondag heel de dag adminstratief werk doet.

Dat vind ik dan weer niet nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid