Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 422
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gisteren weer eens Gomgashtei dar Aragh gekeken, een Koerdische film die als Engelse titel "Marooned in Iraq" heeft gekregen en als Nederlandse "Liederen uit het land van mijn moeder".

Een stukje dat ik elders op het web erover heb geschreven:

Zoals de datum van mijn vorige bericht al doet vermoeden, heb ik deze film een hele tijd geleden gezien. Dat was in een alternatieve bioscoop en ik weet nog wel dat ik er destijds behoorlijk van onder de indruk was. De film heeft zelfs een tijd lang in mijn top 10 gestaan en ook daarom wilde ik hem erg graag herzien.

Uiteindelijk een versie gevonden met nogal brakke Engelse subs, maar desondanks was de film goed te volgen. Natuurlijk heb ik hem eerder gezien, dus dat hielp, maar dat gold ook voor de vriendin waarmee ik hem keek, en die hem nog nooit had gezien.

Het eerste wat tijdens de herziening opvalt is dat het visueel behoorlijk brak is. De beelden zien eruit alsof het in de jaren 70 is opgenomen en de kadrering is ook niet bepaald geweldig. Vooral de scènes 's nachts zijn behoorlijk slecht, want je ziet echt gewoon niets.

Het tweede dat opvalt is hoe weinig er van het verhaal is weggezakt. Dat zal wellicht te maken hebben met de impact van destijds. In mijn bericht vijf jaar geleden schreef ik al dat een samenvatting zou kunnen zijn "Het begint met een lach in de woestijn en eindigt met tranen in de sneeuw." (Al zie ik nu dat ik enkele woorden vergeten ben in mijn vorige bericht.) De verschillen tussen de Koerdische en de westerse cultuur leveren enkele hilarische situaties op zoals Spoiler:

de zoon van Mirza, die zeven vrouwen en elf dochters heeft en gezworen heeft net zolang op jacht naar meer echtgenotes te gaan totdat hij een zoon krijgt. En vervolgens gebruikt hij dat ook nog als openingszin tegen een vrouw die hij op het oog heeft als achtste echtgenote! Of de dokter die medicijnen verkoopt tegen AIDS "hetgeen een gevaarlijke ziekte onder muildieren is." Dus red je muildieren en koop het medicijn!

Op het einde krijgen we behoorlijk wat ellende te zien, maar ook hier zorgen de cultuurverschillen ervoor dat het niet al te sentimenteel wordt, Spoiler:

want terwijl een vrouw huilt omdat ze het lichaam van haar vermoorde broer niet kan terugvinden in een massagraf, wordt ze door de andere zoon van Mirza eraan herinnert dat hij haar een huwelijksvoorstel heeft gedaan.

Maar wie door de cultuurverschillen heen kan prikken ziet de oprechtheid van de personages, die ook zeker niet gemaakt overkomen, en waardoor de film je niet onberoerd achterlaat, integendeel.

Erg positief was de soundtrack die bestond uit Koerdische volksmuziek. Vond ik die vijf jaar terug nogal vreemd, nu kon ik het veel meer waarderen. Als de mannen zelf in de film muziek maakten was het opzwepend, als het achtergrondmuziek was, was het wat rustiger en droeg het bij aan de sfeer.

Uiteindelijk kunnen de hilarische cultuurverschillen, de oprechtheid van de personages en de muziek de brakke beelden goed compenseren. 3*.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar dagen geleden Enemy At The Gates gezien, het is zo slecht, niet te geloven. Het gaat over de slag om Stalingrad, zit vol historische onjuistheden en het spel van de acteurs is gewoon ontzettend inadequaat. Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat de soldaten die de slag om Stalingrad moesten uitvechten niet dezelfde mimiek, manieren van praten etc kunnen hebben als personages uit een Amerikaanse screwball komedie...... Waardeloze film.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren Inception gezien. Zo, wat een geweldige film is dat.


Samengevoegd:

Quote:

Net tip gehad dat Salt ook een aanrader is!

Dat is het ook. Is echt een fijne, goede film.

Ik vond hem afgelopen donderdag de beste film van 2010, maar daar heeft Inception een einde aan gemaakt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een paar dagen geleden Enemy At The Gates gezien, het is zo slecht, niet te geloven. Het gaat over de slag om Stalingrad, zit vol historische onjuistheden en het spel van de acteurs is gewoon ontzettend inadequaat. Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat de soldaten die de slag om Stalingrad moesten uitvechten niet dezelfde mimiek, manieren van praten etc kunnen hebben als personages uit een Amerikaanse screwball komedie...... Waardeloze film.

+1

Sowieso kun je alle Amerikaanse Hollywood films waarin een geschiedkundig thema een grote rol speelt beter mijden als de pest. Geschiedkundig veelal simpelweg niet zo gegaan.

Laatst (ik geloof op Ned 3) een docu gezien over Amerikaanse oorlogsfilms. Vele films worden ondersteund door het Amerikaanse leger. In ruil daarvoor moet het leger er vooral heel positief uitkomen.

Maar om even op je voorbeeld terug te komen. Ik begin me steeds vaker grondig te storen aan het feit dat in een heleboel films iedereen Engels (en wel Amerikaans Engels) praat. Van Julias Ceasar tot Napoleon en Cleopatra tot Poetin, ze spreken allemaal vloeiend (of met gespeeld accent, nog erger) Engels. Wat dat betreft vond ik Der Untergang bijvoorbeeld echt een verademing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
smile.gif aan de andere kant, dat is echt niet typisch amerikaans. Kunstenaars, film meegerekend, die "historische" verhalen vertellen, doen dat altijd vanuit een bepaald perspectief. Sterker, ook historici vertellen een verhaal met een doel. Het idee van semi-objectieve geschiedschrijving is pas vrij recent.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat snap ik. En van mij mag je geschiedenis best opleuken om je eigen partij er net even wat beter uit te laten zien. Maar er zijn bepaalde (onzichtbare grenzen), althans voor mij. Maar goed bij een Hollywood-film pakken we gewoon een paar biertjes extra en dan is alles wel te verteren. knipoog_dicht.gif

Een leuke film die gisteravond op TV was en die ik gekeken heb: Open Range. Een heerlijke moderne western.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn natuurlijk ook gewoon Hollywood-films waarin een stuk historie wél redelijk tot heel getrouw wordt weergegeven. Hollywood is namelijk niet één bedrijf, maar een hele verzameling bedrijven die ieder vanuit eigen ideeën en visies films (laten) produceren. En inderdaad, historie kan nooit neutraal worden omschreven. De Schrift is daar natuurlijk een ultiem voorbeeld van. Geschiedenis wordt in literatuur, kunst en cinemografie toch vooral gebruikt om een spannend verhaal te vertellen, of een bepaald idee onder gedachten te brengen.

Men heeft vaak een beeld bij Hollywood-films dat ze te commercieel en te oppervlakkig zouden zijn, en ongetwijfeld zijn die films er ook in grote mate. Maar ik heb hier een kast vol met films uit voornamelijk Amerika, en dus Hollywood, waarvan het merendeel mijns inziens daar voldoende boven uitsteken. Ik probeer films daarop immers uit te zoeken en dan blijkt er toch véél meer te zijn dan menigeen misschien denkt. Gewoon iets verder zoeken in de schappen dan je neus lang is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Film is vóóral een kunstvorm. Ieder schilderij, ieder beeld, ieder muziekstuk, iedere film, is een interpretatie van de werkelijkheid. Neutrale kunst bestaat niet. Oók "historische" films moet je zien in het licht van de tijd waarin ze gemaakt worden.

Neem, bijvoorbeeld, de film Patton. Een film die historisch heel aardig schijnt te kloppen. De film vertelt het verhaal van de invasie in Europa vanuit het perspectief van generaal Patton. Maar het is óók een film uit 1970, gemaakt in het midden van de oorlog in Vietnam, en hoewel de film speelt in WO II, is het ook een commentaar op de oorlog in het algemeen en de oorlog in Vietnam in het bijzonder. Zou dezelfde film nu gemaakt worden, dan zou je een andere film krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onlangs Dolls weer eens gezien. Dit blijft één van de mooiste films die ik ooit heb mogen aanschouwen. De beelden zijn werkelijk fantastisch, dus ik plaats enkele screenshots.

p2.jpg

dolls4.JPG

dolls5.JPG

Dolls-Takeshi-Kitano-12_mid.jpg

dollsw06.jpg

Beetje jammer van die letters op de laatste afbeelding. Ze zitten in ieder geval niet in de film zelf.

Een mening die ik op een andere site heb neergepend.

Quote:

En weer eens herzien.

Ik weet nog wel dat ik het maar raar vond, de eerste keer dat ik de beginscène in het Bunraku theater zag. Je ziet duidelijk de mensen die de poppen laten bewegen. En dan die rare zang van de verteller.

Inmiddels ben ik het veel meer gaan waarderen. Ik zie mezelf nog wel eens naar een echte voorstelling gaan, mocht ik ooit in Japan terechtkomen. Ook al versta ik geen Japans, die zang heeft toch iets. Misschien is het net zoiets als naar opera- of flamencozang luisteren. Dat ben ik ook pas gaan waarderen na er wat langer aan blootgesteld te zijn.

Als inleiding op wat er verder gaat komen, is de Bunrakuscène helemaal essentieel. De verhalen staan vrijwel helemaal los van elkaar, maar de overkoepelende thema's zijn erg interessant. en elk verhaal weet te ontroeren. Alle verhalen mogen dan hun onwaarschijnlijke kanten hebben, op het einde herinneren de Bunrakupoppen ons eraan dat het slechts theater is, terwijl tegelijkertijd de vraag op komt in hoeverre de mens ook niet slechts een pop is in het kosmische theater.

De beelden die ons voorgeschoteld worden zijn echt schitterend. Kitano mag dan zelf toegeven hebben dat het enigszins cliché is om de natuurpracht van Japan door de seizoenen heen te laten zien, ik geniet er niet minder om en ik heb nog geen andere film mogen aanschouwen waarin het mooier is gedaan. Maar ook de scènes in de stad zijn bijzonder vanwege de manier waarop ze opgezet zijn, waarbij de scène met het balletje mijn favoriet is. Een andere favoriete scène is de droomscène van Sawako met de wand van windmolentjes in alle kleuren. Wat mij betreft is er niemand die zulke bijzondere droomscènes tevoorschijn kan toveren als Kitano. Ze zijn altijd bijzonder surrealistisch en hebben altijd een heerlijke vervreemdende sfeer. Gezien mijn waardering voor dergelijke scènes, mag ik me gelukkig prijzen dat Kitano zelfs een keer een andere film heeft gemaakt die vrijwel helemaal bestaat uit één lange droom.

De montage viel me ook op. Die is zonder opsmuk: als iemand een herinnering beleeft, wordt deze flashback niet voorafgegaan door een wazige overgang om de kijker eraan te herinneren dat het een flashback betreft. Fijn dat Kitano vaak snijdt in beelden die de meeste regisseurs zouden handhaven ondanks dat ze niet echt nodig zijn. We zien bijvoorbeeld voorafgaand aan het eerste shot dat Sawako gebonden is, Matsumoto kijken naar een waslijn, maar nergens zien we hoe hij haar werkelijk vastbindt. Ook gebruikt Kitano sommige beelden om te laten zien wat personages waarnemen zonder duidelijke hints te geven dat het perspectief veranderd wordt. Als je even niet oplet, mis je iets, maar dat maakt de herkijkwaarde groter.

De soundtrack is echt schitterend en wordt steeds mooier naarmate je hem vaker hoort. Echt van toegevoegde waarde voor de sfeer en ik blijf het betreuren dat Kitano niet langer meer gebruik maakt van de diensten van Hisaishi.

De film is niet helemaal vrij van minpunten, maar ze zijn klein en schaars en doen niets af aan de uniekheid van deze film. De vijf sterren en de top 10 positie blijven ruimschoots gehandhaafd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

dood.gif

Gisteren "Law Abiding Citizen" gezien. Ik kan heel wat hebben wat films betreft, maar deze vond ik (ondanks dat je niet echt 'iets' ziet) echt iew! Dat terzijde, wel een goede film, goed acteerwerk. Het einde viel een beetje tegen.

Nog meer mensen die deze film gezien hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag Atonement gezien, wat een baggerfilm, niemand deed aan kung fu in die film.

Ja, dat is altijd wel jammer. Ik heb gisteren Inglorious bastards gezien; ik vond het leuk. Er vloeide lekker veel bloed, ik heb me geen moment verveeld, en ik ben grote fan van de soundtrack. Ik ga zo denk ik voor het eerst sinds 1986 Taran en de Toverketel kijken, ik hou jullie op de hoogte.

Edit: of alweer Meet the Feebles, ik ben daar wel voor in de stemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paar dagen geleden de nieuwe Robin Hood gezien not_happy.gif

Het enige wat er van het verhaal is overgebleven zijn wat namen, als ze de mensen en steden/dorpen willekeurige namen hadden gegeven had ik de link met het originele boek niet gezien not_happy.gif

Voor wie daar geen last van heeft is het overigens wel een leuke film hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid