-
Aantal bijdragen
12.975 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
Alles door Dat beloof ik geplaatst
-
Israël en Hezbollah, de jihad continueert.
discussie antwoordde op een Figulus van Dat beloof ik in Nieuws en actualiteit
Waarom ga je niet in op wat Paulus aanhaalt over IDF? -
De drie eenheid is een terechte afleiding uit de bijbel
discussie antwoordde op een Breuk van Dat beloof ik in Theologie
Dit bedoel ik dus met slechte uitleg. Van al deze zinnen is er bijna geen enkele uit de bijbel. Op één na, dat geen mens ooit god heeft gezien. Dat staat in Joh 1:18. Maar daar staat dan weer tegenover dat volgens Genesis 18 god aan Abraham verscheen. En in Genesis 3 spreekt en ziet de mens ook God. Voor iemand die zegt uitsluitend bijbels te redeneren is dit een bedroevend slechte tekst. Ook inhoudelijk. Want als Jezus in alles op God lijkt, is Jezus net zo min geschikt om met mensen te communiceren als zijn vader. Inderdaad kan God dan net zo goed direct naar de mens gaan. -
De drie eenheid is een terechte afleiding uit de bijbel
discussie antwoordde op een Breuk van Dat beloof ik in Theologie
Jammer van de eerste zin, maar goed als we die kant op gaan. Complete reacties aanhalen is niet je sterkste kant. Je laat van mij nu weg : "Maar bedenk wel dat iemand anders ook uit al die goden zo zijn eigen god kan kiezen. Dat heeft met vage danwel keiharde bewijzen niets te maken." Dat jij andere goden vals noemt is aan jou, maar heeft niets met keihard bewijs te maken. Iemand die een andere gos aanhangt, noemt jouw god dan weer vals. Dan is het 1-1 zonder keihard bewijs van welke kant dan ook. Nou heb ik altijd dikke cijfers gehaald voor begrijpend lezen, maar dit kan niet. -
De drie eenheid is een terechte afleiding uit de bijbel
discussie antwoordde op een Breuk van Dat beloof ik in Theologie
Ik ben het met je eens. Vanuit de theologie (ook weer bv Barth) worden allerlei theorieën over God die af te leiden zou zijn uit de natuur afgewezen. Juist in deze draad gaat het over de openbarende God in Israël en de geopenbaarde Messias Jezus zoals de bijbel dat in de geloofsgetuigenissen beschrijft. Kun je uitleggen wat de relatie is met de drie eenheid? (of moeten jullie een apart topic beginnen?). Hoe denk jij dat de NT schrijvers getuigen over Vader, Zoon en Heilige Geest. Het gaat er niet om of je dat gelooft of onderschrijft, maar hoe denk jij dat de volgelingen van Je -
De drie eenheid is een terechte afleiding uit de bijbel
discussie antwoordde op een Breuk van Dat beloof ik in Theologie
Volgens de wetenschap zou de Big Bang 13,8 miljard geleden ontstaan zijn uit een extreem heet, dicht en klein punt, een singulariteit. Nu heeft de James Webb een sterrenstelsel ontdekt dat slechts 300-400 miljoen jaar na de Big Bang zou ontstaan zijn en dat zou veel sneller zijn dan mogelijk zou zijn volgens de huidige modellen. De vuilnisbelt kan de theorie niet op, maar er kunnen wel vragen worden gesteld Maar je schreef wel dat het de vuilnisbelt op kan. Dat was dus onterecht. Als ons beeld van iets niet klopt dan betekent dit dat wij het beeld moeten aanpassen. Niet dat we het be -
De drie eenheid is een terechte afleiding uit de bijbel
discussie antwoordde op een Breuk van Dat beloof ik in Theologie
Kun je aangeven waarom precies je denkt dat de big bang theorie de vuilnisbelt op kan ? -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
3. Het is een verhaal dat is ontstaan in de tijd dat Israël nog was opgedeeld in het koninkrijk Israel en het koninkrijk Juda. Daar was veel concurrentie over wie nu precies was geloofde. Vandaar ook de vele verhalen met aversie tegen Baal en dergelijke. Het was gebruikelijk om op anderen indruk te maken met sterke verhalen over de eigen god. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Ik heb het hier over: Dus: totalitaire dictatuur. Voor mensen met zo'n moraal, tsja, dat vin ik zielig. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Zoiets noemen we tegenwoordig een totalitaire dictatuur. Als die moraal ook de jouwe is, dan vind ik dat erg zielig voor je. Tsja, het is jouw keuze. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Het is tekenend voor de enorme plaat voor je kop, dat je denkt dat ik uit jouw woorden nog een les wens te trekken nadat je me eerst uit hebt gemaakt voor leeghoofd. Leeghoofd, nou dat is bijna hetzelfde als kaalkop. En daarvoor worden in de Bijbel al 42 kinderen gedood. Het gebruik van dat soort woorden is kenmerkend voor het morele verval van jou en jouw naasten. Dat verval spiegelt op jou af en als jij daarvoor gestraft wordt, als vertegenwoordiger van al die anderen waarvan jij een nazaat bent.... sjonge dan staat je nog wat te wachten. Pas maar op voor de wilde dieren. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Nou ja, les trekken. Dat ging niet meer he, ze gingen alle 42 dood. Omdat er twee keer kaalkop waar gezegd. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
We hebben het niet over de inzittenden van MH17, maar over 42 kleine kinderen die werden vermoord (gedood, ook goed) omdat ze een oude man voor kaalkop uitmaakten. En dat kan dan niet anders dan met een verhaal van 42 kleine kinderen die worden gedood nadat ze hem uitscholden? Daar gaat het verhaal nu eenmaal over, niet over beren met territoriumdrift. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
De berinnen, dat staat er! Wat een vreemde vraag, want dat antwoord weet je wel. Tenzij je de tekst niet kent. Maar dat is de kwestie niet. De kwestie is of je het moreel gezien juist lijkt. Mij niet. Jou wel. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Er is geen verschil: de kinderen worden vermoord. Daar mag iedereen over oordelen als hij wil, dus jij en ik ook. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Uiteraard vind ik mijn morele oordeel juist. Het zou raar zijn als ik mijn morele oordeel niet als juist beschouw. Dat is dus niet opvallend. Wat mij oordeel voor mij meer waard is dan een ander, is dat het mijn oordeel is. Ik begrijp dat dit voor anderen uiteraard anders ligt. Ik zeg nergens dat je voor kindermoord bent. Ik zeg wel dat je moord van 42 kinderen in de bijbel moraal ok vindt, juist wel gekoppeld aan de context, tekst en theologische uitleg. Dat is toch zo, je vindt die moord toch rechtvaardig? -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Dit is inhoudelijk onzin, want de eerste en laatste zin zijn tegengesteld aan elkaar. Overigens ben ik het met de eerste zin eens: kwaliteit van mens zijn. Maar dat is hetzelfde als kwaliteit van eigen leven en welzijn, dus dat laatste kan niet ondergeschikt zijn. Uiteraard. Je hangt je jas aan een kapstok, maar waar de kapstok staat hangt af andere zaken dan de jas. Als ik het zo zeg, snap je dan dat bovenstaand best samen gaat. Hoop ik. Dus als iemand 42 kinderen laat verscheuren en zegt: ‘Ik voel dat dit moreel juist is’, dan mag jij dat walgelijk vinden, maar nie -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Werkelijk? Als een moslim 1 kind vermoord is ie fout, maar als 42 kinderen worden vermoord in de bijbel is dat gerechtvaardigd? Misschien heeft dat kind hem wel voor kaalkop uitgemaakt, weet jij veel? "You know what else i like? The sound of the snap, when you bite in to it". -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Als het aan mij ligt gaan we dan gewoon discussie voeren. Maar aangezien er ook bij zijn die mijn bloed wel kunnen drinken omdat ik weiger hun hogere macht te aanvaarden, denk ik dat ik het loodje leg. Ik ben nog niks, vergeleken met 42 kleine kinderen die door beren worden verscheurd. Dat dus... zegt genoeg he. Hoe vreedzaam weer. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Ik gebruik het woord zelfzucht, waar jij spreekt van eigenbelang. En dat dekt de lading, want jij verkiest je eigen levensbelang boven een hogere moraal. En weer leg je me woorden in de mond die ik nooit heb gezegd en waar ik niet achter sta. Een hogere moraal bestaat niet voor mij, dus kan ik er ook niets 'boven' kiezen. Ik kies nergens voor. Net zoals ik er ook niet voor kies dat een cirkel rond is. Het is nu eenmaal zo dat moraal is gebaseerd op levenskwaliteit. Niet moeilijk te begrijpen, maar onzin. "Ongeloof of ongehoorzaamheid tegen een hogere moraal"... -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Wederom leg je mij woorden in de mond. Ik schreef niet dat Elisa die kinderen vermoordde. Dit is triest. Kun je nu werkelijk alleen maar discussiëren door mij voortdurend zaken te verwijten die ik nooit heb gezegd, om dat dan weer af te kraken? -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Dat zeg je wel. Jij erkent geen hogere moraal en wel een beroep op zelfzucht. Daarmee diskwalificeer je jouw moraal in je eigen voorstelling. Ik erken inderdaad geen 'hogere moraal' (wat dat ook is). Jij wel, en je wijst mijn moraal af omdat ik jouw hogere macht niet erken. Het zij zo. Een moraal waarbij men het normaal vind dat kleine kinderen worden vermoord door wilde dieren, valt bij mij niet in de categorie 'hogere machten' maar in 'onvoorstelbaar diep gevallen'. Vergeet dat maar, dat kun je niet bijbenen. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Het staat iedereen vrij he. Maar aan jou is te zien dat het verdedigen van de eigen standpunten soms wel lastig is. En weer worden mij zaken in de mond gelegd. -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Dit schreef jij. En inderdaad, slavernij is dus afgeschaft zodra de meerderheid het er niet mee eens was. Een mooi voorbeeld dus hoe moraal een kwestie is van voorkeur. Mijn moraal is niet afhankelijk van de grillen van de meerderheid. De moraal van de meerderheid zorgt er voor dat regels worden bepaald. Het is niet zo dat slavernij de ene dag wordt veroordeeld en de andere weer kan. Jij hebt dat beeld omdat je alleen in uitersten denkt en moeite hebt met nuances. Maar dat beeld klopt niet. Groepsmoraal, groepsinstinct... het ligt inderdaad dicht bij elkaar. I -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
Er is wel een remedie tegen afkeer, wrevel en haat. Alleen doemdenkers denken van niet. Als je kinderen gewoon samen laat opgroeien en naar school gaan, samen spelen en ouder worden, dan gaan ze elkaar op latere leeftijd niet afschieten. Dat is het verschil tussen opgroeien in haat en opgroeien in een samenleving. Uit eigen belang volgen dan vanzelf de normen en waarden bij Levi, die zich beseft dat in vriendschap omgaan met Mohammed beter is voor zijn eigen welzijn, en andersom van Mohammed naar Levi ook. Je kunt wel per Wet vastleggen dat ze elkaar niet mogen vermoorden, maar -
Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf
discussie antwoordde op een sjako van Dat beloof ik in Bijbelstudie
En dat is ook zo. De slavernij werd afgeschaft toen de meerderheid er tegen was.... Wat dat laatste betreft: hehe, het kwartje valt. Maar ik ben niet moraal machteloos. Ik heb mijn moraal, zoals jij de jouwe hebt. En die verschillen. Iets met besnijdenis en het vermoorden van 42 kleine kinderen.