Spring naar bijdragen

Openbaring 17: de hoer van Babylon en de zeven bergen


Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei Flawless victory:

Maar dat de vrouw mogelijk voor Rome staat acht ik zeker niet uitgesloten.

Dat Babylon ineens Rome is sluit ik echt uit. Er zijn te veel paralellen met Babylon, een stad die bekend stond om zijn afgoderij en die daarom ook is vernietigd tot op de dag van vandaag. Dat de zeven bergen voor de Roomse kerk staat sluit ik niet helemaal uit. Maar ik denk echt dat je het breder moet zien en dat het voor alle valse, dus anti-Christelijke religies staat. Dus blijkbaar gaat de VN zich tegen religie keren.

3 uur geleden zei leren_schoen:

Je kan verklaren dat bij de opkomst van de RKK dit tijdperk tot heden de nieuwe hemel en aarde zijn. Of via het AD en BC concept.

Snap niet precies wat je bedoelt, maar de nieuwe hemel (nieuwe regering) en de Nieuwe aarde komen pas na het Duizend jarig Rijk. Jezus geeft dan het Koninkrijk weer terug aan Zijn Vader. Dan zal alles weer zo zijn zoals de bedoeling was in Genesis, maar dan beter.

2 uur geleden zei Breuk:

Ik blijf nu even streng on topic, open maar een ander topic als je wilt doorpraten over dat elke kerk een sekte is.

Ik vind het een erg flauw argument. Ga er ook niet verder op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ga uit van mijn eigen overtuiging en wat onze broeders ons leren. Voor veel mensen is Openbaring een gesloten boek. Een mening van een ander aanhalen geeft je niet altijd gelijk. Je zou er trouwens

Dat is echt niet fijn wat jij hier doet. Voortdurend de bijbel ontkrachten. Nu ook moeten de profeten eraan geloven. Waarom geloof jij eigenlijk in God? En op basis waarvan? Waarom vertrouw je wel op

Naar mijn mening ontkracht je dan het hele boek. De keizeruitleg klopt gewoon niet omdat er veel meer keizers zijn geweest dan 8. En als je eenmaal door hebt dat Openbaring en Daniël veel overeenkomst

15 minuten geleden zei sjako:

Dat Babylon ineens Rome is sluit ik echt uit. Er zijn te veel paralellen met Babylon, een stad die bekend stond om zijn afgoderij en die daarom ook is vernietigd tot op de dag van vandaag. Dat de zeven bergen voor de Roomse kerk staat sluit ik niet helemaal uit. Maar ik denk echt dat je het breder moet zien en dat het voor alle valse, dus anti-Christelijke religies staat. Dus blijkbaar gaat de VN zich tegen religie keren.

 

Ik googlede net op “de VN het beest van Openbaring” en kwam toen op dit artikel uit:

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/vragen/scharlakenrode-beest-uit-openbaring-17/

En nog een artikel  van de JG: https://indewaarheid.wordpress.com/door-wat-wordt-de-vn-volgens-het-wachttorengenootschap-afgebeeld/

Ik denk dat de JG het niet zo verkeerd zien op dit punt. De V.N. neemt ook steeds buitenproportioneel veel resoluties tegen Israël aan, terwijl ze dat niet doen tegen andere landen waar minstens evenveel reden toe is. https://www.christenenvoorisrael.nl/kennisbank/hoe-komt-het-dat-de-vn-israel-zo-vaak-veroordeelt

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Dat Babylon ineens Rome is sluit ik echt uit. Er zijn te veel paralellen met Babylon, een stad die bekend stond om zijn afgoderij en die daarom ook is vernietigd tot op de dag van vandaag. Dat de zeven bergen voor de Roomse kerk staat sluit ik niet helemaal uit. Maar ik denk echt dat je het breder moet zien en dat het voor alle valse, dus anti-Christelijke religies staat. Dus blijkbaar gaat de VN zich tegen religie keren.

Het is je eigen referentie die Rome noemt. Vanuit Rome zal je de tekst moeten bekijken. Ik kom dan niet op de pausen uit, maar op keizers, die over andere koningen heersen.


https://www.studylight.org/commentaries/dut/dac/revelation-17.html
Dat deze vrouw (Revelation 17:3), die de engel aan Johannes wil tonen, Rome betekent, is niet te miskennen; want volgens Revelation 17:9 zit zij op zeven bergen (Rome de stad van de zeven heuvels) en volgens Revelation 17:18 is zij "de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen van de aarde, dat ten tijde van Johannes door haar keizers, later door haar pausen verwezenlijkt is. Het is Rome en wel Rome als vrouw, 

 

De VN keert zich tegen religie. Is het ergens op gebaseerd en precies dat zit in de tekst verborgen? Zo kun je alles wel erbij verzinnen. Elk decennium opnieuw, wie gelooft nog dit soort uitspraken? Helaas elke tijd vallen goedgelovige er weer voor, want het is o zo spannend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

“De Verenigde Naties hebben een gigantisch standbeeld in New York geplaatst dat lijkt op een “beest” uit de eindtijd uit het boek Openbaring van het Nieuwe Testament.  De VN heeft onlangs een foto van het standbeeld getweet.”

Een bewaker voor internationale vrede en veiligheid staat buiten op het bezoekersplein voor het VN-hoofdkwartier. De bewaker is een samensmelting van een jaguar en een adelaar en geschonken door de regering van Oaxaca, Mexico.”

Talloze critici op sociale media zeggen dat het beeld lijkt op het “beest” waar de profeet Daniël over schreef in het Oude Testament en de apostel Johannes in het boek Openbaring.

Daniël hoofdstuk 7:2-4 beschrijft een beest met het lichaam van een leeuw en de vleugels van een arend:

Daniël sprak en zei: “Ik zag ’s nachts in mijn visioen, en zie, de vier winden des hemels dreven op de grote zee. En vier grote beesten kwamen op uit de zee, verschillend van elkaar. De eerste was als een leeuw en had adelaarsvleugels.”

De apostel Johannes beschreef een beest met soortgelijke kenmerken in de nieuwtestamentische passage in Openbaring 13:2. “En het beest dat ik zag was als een luipaard, en zijn voeten waren als de voeten van een beer, en zijn muil als de muil van een leeuw ; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn zetel, en grote macht. “

Een ander bijbelvers dat met dit VN-beeld wordt opgeroepen tot “vrede en veiligheid” komt rechtstreeks uit een waarschuwing voor de Eindtijd uit 1 Thessalonicenzen 5:1-4:

“Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft. Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht. Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten. Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.””

https://radioisrael.nl/vn-beeldhouwwerk-lijkt-veel-op-het-eindtijdbeest-waarnaar-wordt-verwezen-in-daniel-7-en-openbaring-13/

 

Inmiddels heeft de VN het standbeeld verwijderd: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1077710/vn-haalt-standbeeld-van-het-beest-uit-openbaring-weg

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Breuk:

Ik verzin dat niet zelf maar ga bij zo’n lastige tekst kijken naar verklaringen.  
Het is wat ik een van de leukste zaken vind aan de bijbel en dat is het (lezen over het) verklaren van teksten (en hopelijk doet het ook wat met me in het dagelijks leven). Mensen die zeggen dat je geen hulp nodig hebt met deze antieke teksten, neem ik niet erg serieus.

Het gaat dus over deze teksten uit Openbaring 17:
9. Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10. Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.
11. En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.  12-17 weggelaten (kan je zelf lezen).
18. En de vrouw die u gezien hebt, is de grote stad, die koninklijke heerschappij voert over de koningen van de aarde.

Welke referenties heb ik gegeven:  

1. Bibleproject vanaf 7:31: https://www.youtube.com/watch?v=cGdAJqhuIBM   
2. https://betacursus.nl/openbaring/Openbaring-17.pdf       
3. https://www.tweedehandschristelijkeboeken.nl/winkel/theologie/openbaring-johannes-verklaring-bijbelgedeelte-h-laan     
4. https://bijbel.eo.nl/bijbel/openbaring/17   
5. https://www.theologie.nl/openbaring    
6. https://www.bol.com/nl/nl/p/geen-vrede-met-het-bestaande/666853422
7. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoer_van_Babylon     
8. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_heuvels_van_Rome

En wat voor referenties heb jij (of Sjako)? Ik lees ze graag.

 

Ik heb geen referentie zoals ik al zei is het 7 gebergte = 7 continenten mijn eigen theorie er zijn geen referenties. Via Google is het niet te vinden.

persoonlijk vind ik het raar ik de eerste ben blijkbaar die de link legt met de 7 continenten.

Ik krijg er geen heet hoofd van om het uit te werken of zo en ik had aanvankelijk van de discussie alleen een  stel vragen aan sjako. Als het Ot  was had ik wel uitgewerkt en via de juiste kanalen maar waarom moeien waar het gras al is geschoren? Als dit over Rome gaat prima. Als je de eerdere vragen kan beantwoorden kun je jou standpunt sterker maken als je daar interesse in hebt maar ik heb al een strik over deze draad. Ik vind het niet interessant genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Breuk:

De VN keert zich tegen religie. 

Ook daar zouden de JG wel eens gelijk in kunnen krijgen. De VN gebruikt momenteel de religies voor haar eigen agenda: 

“Abumoghli voegt eraan toe dat de diversiteit van religies, allemaal verenigd in één morele verantwoordelijkheid, “een enorme rol kan spelen bij het bereiken van de gedragsverandering in onze productie- en consumptiepatronen”.

https://www.nieuwwij.nl/actueel/religie-speelt-een-enorme-rol-bij-het-keren-van-klimaatverandering-zegt-vn/


“Volgens de 'expert van vrijheid en religie' van de Verenigde Naties (VN) wordt het tijd dat de wereldreligies zich aanpassen aan de ideologie van de vredesorganisatie. De VN zou volgens hem het laatste woord moeten hebben, vermeldt een artikel van CBN News.”

https://cvandaag.nl/78345-religie-expert-vn-wil-dat-religies-toegeven-aan-gelijkheid-van-geslacht-en-geaardheid

 

“Het is ongelukkig, maar tegenwoordig weinig verrassend, dat een VN-rapport voor de verdediging van de godsdienstvrijheid en gewetensvrijheid beiden juist aanvalt. Mgr. Jurkovic” - https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/choquerend-vn-rapport-over-de-godsdienstvrijheid

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Breuk:

Het is je eigen referentie die Rome noemt.

Daar ging het helemaal niet om. Je hebt het niet goed gelezen. Het ging om de zeven bergen en dat wordt daar ook als de wereldmachten gezien. Jij hebt het over de hoer want die wordt vaak gezien voor de RKK

25 minuten geleden zei Flawless victory:

Abumoghli voegt eraan toe dat de diversiteit van religies, allemaal verenigd in één morele verantwoordelijkheid, “een enorme rol kan spelen bij het bereiken van de gedragsverandering in onze productie- en consumptiepatronen”.

Ja, je ziet steeds meer patronen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Snap niet precies wat je bedoelt, maar de nieuwe hemel (nieuwe regering) en de Nieuwe aarde komen pas na het Duizend jarig Rijk. Jezus geeft dan het Koninkrijk weer terug aan Zijn Vader. Dan zal alles weer zo zijn zoals de bedoeling was in Genesis, maar dan beter.

Ik denk vanuit het argument het een verledentijdsvoorspelling is. Ik denk mee met de 7 heuvelen van Rome theorie. In dat geval is het geen toekomstige profetie.

Als hoofdstuk 17 geen profetie maar in het verleden ligt: dan ligt hoofdstuk 16 vanzelfsprekend ook in het verleden. Dan vraag ik me af welke de plagen waren in 16 en of dat zo gezien word dat de nieuwe aarde profetie 100 jaar geleden ligt oftewel BC/AD. Hoe verantwoord @Breuk deze theorie ergens anders in het boek openbaring? Ik speculeer alleen mee.

Het is één van de twee. Het kan niet alleen met twee verzen in het boek van openbaring in het verleden liggen en de rest gaat allemaal over de toekomst? Om er achter te komen moet je het Rome concept in heel het boek van openbaring laten passen of je verliest de content. Daarom zie je mij eerder deze theorie ontkrachten. In de link van catholic.com zie je bijvoorbeeld dat ze wisten te passen in de legers van Rome omdat het beest legermachten heeft. Dan heb je 7 heuvelen van bergen gemaakt en heb je legermacht dat zijn 2 verzen. Je hebt wel meer nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schijnbaar is het een numerologie verdediging  voor  de RKK om 666 numerologie te laten passen met Romeinse keizers en niet pauzen titels. Maar je kan tienduizenden worden laten uitkomen met 666. En dit is daarna gewoon verder geaccepteerd met het boek openbaring dat het om de keizers ging die voorheen leefden. 

En dit is dan niet eens Hebreeuwse numerologie. Zoiets zei @Dat beloof ik al en daar heeft hij gelijk in. Het betekend dat numerologie in andere talen al verder verwaterd is. In de Kabbalot nemen ze numerologie met een korrel zout tenzij het waterdicht is. In deze is dat het ook niet: ze moeten er Nero + Caesar van maken is Nero Caesar. “ En in de Hebreeuwse tong”(Armageddon)

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Ja, je ziet steeds meer patronen.

Een emergent verschijnsel doemt op door onderlinge wisselwerking van componenten onder gunstige omstandigheden. Het emergente verschijnsel kenmerkt zich doordat het andere eigenschappen heeft dan de componenten waaruit het is opgebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Flawless victory:

De Verenigde Naties hebben een gigantisch standbeeld in New York geplaatst dat lijkt op een “beest” uit de eindtijd uit het boek Openbaring van het Nieuwe Testament.  De VN heeft onlangs een foto van het standbeeld getweet.”

God zorgt er wel voor dat de betekenis duidelijk wordt. Het moet de VN zijn.

14 uur geleden zei Flawless victory:

Een ander bijbelvers dat met dit VN-beeld wordt opgeroepen tot “vrede en veiligheid” komt rechtstreeks uit een waarschuwing voor de Eindtijd uit 1 Thessalonicenzen 5:1-4:

Daarom denk ik persoonlijk dat het al lang is uitgeroepen. De grote verdrukking staat op het punt uit te breken. De oorlog met Rusland dreigt steeds meer te escaleren en ze werken samen met China…..zie daar de coalitie van landen, Gog van Magog. 

9 uur geleden zei Monachos:

Persoonlijk blijf ik er moeite mee houden dat veel gelovigen heel de toekomst ophangen aan de visioenen die iemand ooit in z'n eentje op een eiland had (in dit geval Johannes). Alsof de toekomst helemaal vaststaat. 

Johannes was niet zomaar iemand. Openbaring heeft ik weet het niet hoeveel links met andere Bijbelboeken. Dat kan een mens nooit zelf verzonnen hebben. Bovendien zie je het voor je ogen uitkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Daarom denk ik persoonlijk dat het al lang is uitgeroepen. De grote verdrukking staat op het punt uit te breken. De oorlog met Rusland dreigt steeds meer te escaleren en ze werken samen met China…..zie daar de coalitie van landen, Gog van Magog. 

Misschien dat we straks nog gaan proberen te begrijpen wat een Jubeljaar precies wil zeggen, geen garantie op succes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Nee hoor. De mensheid vernietigt nu de aarde bijv. Dat kon voor de industriële revolutie niet eens. 

Ik heb je er laatst al op gewezen dat het qua oorlog tussen 1914 en 1945 veel ernstiger gesteld was.   Ook met coalities van landen.  Maar dan ga  je er niet op in.  Ik vrees dat je slachtoffer bent van een selffulfilling prophecy.

Er is qua uiterlijke omstandigheden geen enkele reden om te vermoeden dat er iets loos is.  Afgezien mss van de klimaatverandering , maar ook daar weten we nog onvoldoende van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb je er laatst al op gewezen dat het qua oorlog tussen 1914 en 1945 veel ernstiger gesteld was.

Als het altijd hetzelfde is, dan gelden nog steeds dezelfde remedies die al eeuwen oud zijn. 

20 minuten geleden zei Hopper:

Er is qua uiterlijke omstandigheden geen enkele reden om te vermoeden dat er iets loos is.

Gemis aan kennis kunnen we aanvullen, of dat binnen je cognitieve bereik valt een andere zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:

Daar ging het helemaal niet om. Je hebt het niet goed gelezen. Het ging om de zeven bergen en dat wordt daar ook als de wereldmachten gezien. Jij hebt het over de hoer want die wordt vaak gezien voor de RKK

Ja, je ziet steeds meer patronen.

Openbaring 17:9 Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
 

Rome zit op zeven bergen (NBV21 zegt zeven heuvelen).  Hoe kun je nu Rome plotten op de wereldmachten. Dat is wel een hele vrije invulling en er is een andere die veel logischer is. Dat is om Rome met de keizers te verbinden. Vrijwel elke uitleg (ook waar jezelf naar verwijst doet dat). 
Leg anders eens de verbinding met Egypte, Babel, Perzië en al die wereldmachten uit het verleden of de jouw als beest bedachte VN en Amerika.  
Het is niet overtuigend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nee hoor. De mensheid vernietigt nu de aarde bijv. Dat kon voor de industriële revolutie niet eens. 

Toepassingen van de bifurcatietheorie vindt men in de techniek, ecologie (jager-prooi systemen), economie, etc. Bifurcaties verklaren de herkomst van hysterese, oscillaties en uiteindelijk chaos. Vanwege dat laatste wordt de bifurcatietheorie ook wel chaostheorie genoemd. Een andere benaming is dynamische systeemtheorie. Maar dit is verwarrend omdat dynamische systemen op zeer verschillende manieren worden beschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als het altijd hetzelfde is, dan gelden nog steeds dezelfde remedies die al eeuwen oud zijn. 

Gemis aan kennis kunnen we aanvullen, of dat binnen je cognitieve bereik valt een andere zaak.

Ik vul mijn kennis niet aan met toekomstvoorspellingen.  Er valt slechts één ding te weten over de toekomst en dat is dat we er niks van af weten.   Ook de Bijbel leg ik slechts uit voor zover mijn kennis toereikend is.   Vandaar dat ik slechts kleine gedeeltes uit de Bijbel bespreek: mijn cognitieve kennis is beperkt.

Dus als ik passages in de Bijbel lees welke ik niet begrijp, dan zwijg ik.  Anders zou ik onzin gaan uitkramen.  En dat is niet dienstig voor mijzelf en ook niet voor de lezer alhier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Ik vul mijn kennis niet aan met toekomstvoorspellingen.  Er valt slechts één ding te weten over de toekomst en dat is dat we er niks van af weten.   Ook de Bijbel leg ik slechts uit voor zover mijn kennis toereikend is.   Vandaar dat ik slechts kleine gedeeltes uit de Bijbel bespreek: mijn cognitieve kennis is beperkt. Dus als ik passages in de Bijbel lees welke ik niet begrijp, dan zwijg ik.  Anders zou ik onzin gaan uitkramen.  En dat is niet dienstig voor mijzelf en ook niet voor de lezer alhier.

Uiteraard niet, er is alleen maar het hier en nu. Je kan Jezus gebruiken als voorhamer, gaat vlotjes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 uur geleden zei sjako:

God zorgt er wel voor dat de betekenis duidelijk wordt. Het moet de VN zijn.

Daarom denk ik persoonlijk dat het al lang is uitgeroepen. De grote verdrukking staat op het punt uit te breken. De oorlog met Rusland dreigt steeds meer te escaleren en ze werken samen met China…..zie daar de coalitie van landen, Gog van Magog. 

Je visie in dezen deel ik.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik heb je er laatst al op gewezen dat het qua oorlog tussen 1914 en 1945 veel ernstiger gesteld was.   Ook met coalities van landen.  Maar dan ga  je er niet op in.  Ik vrees dat je slachtoffer bent van een selffulfilling prophecy.

Daar sta ik niet van te kijken, want de eindtijd begon in 1914, dus dat ligt helemaal in lijn met Openbaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Flawless victory:

 

Je visie in dezen deel ik.

 

Het begint met Openbaring eerst vanuit de positie van Johannes en de beoogde lezers van deze tekst te begrijpen.  
Je ziet dat het daarna in vele tijden is geplaatst al vanaf de 2de eeuw. Ook in de vorige eeuw en deze eeuw zullen er altijd mensen zijn die zeggen: het gaat nu gebeuren, totdat de tijd ook hen weer inhaalt.   
Op YouTube plaatst een zekere Kenneth (jezuskomtspoedig) al bijna 3 jaar filmpjes dat Jezus spoedig komt.  Ook in de laatste video’s beweert men dat het nu snel gaat gebeuren.  
Ik vraag me weleens af, wanneer worden dit soort lieden ongeloofwaardig voor hun vele volgers.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid