Spring naar bijdragen

Openbaring 17: de hoer van Babylon en de zeven bergen


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei sjako:

Welnee, ik heb eens gegoogled en heb al zo twee exegeten gevonden waarin de zeven bergen ook uitgelegd worden als zijnde wereldmachten. De uitleg gaat al vaak mis over het tijdstip waarin het zich afspeelt. Openbaring 1:10 zegt 10Door inspiratie kwam ik in de dag van de Heer, en achter me hoorde ik een krachtige stem als van een trompet,

Sommigen vertalen dit ‘op een zondag’ en daar ga je al mis. De dag van de Heer ligt namelijk in de toekomst. Zie bijv 1Kor 5:5 5 dan moeten jullie zo iemand aan Satan overgeven voor de vernietiging van het vlees, zodat de geest gered wordt op de dag van de Heer.

Nou kom maar eens met die exegeten…

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ga uit van mijn eigen overtuiging en wat onze broeders ons leren. Voor veel mensen is Openbaring een gesloten boek. Een mening van een ander aanhalen geeft je niet altijd gelijk. Je zou er trouwens

Dat is echt niet fijn wat jij hier doet. Voortdurend de bijbel ontkrachten. Nu ook moeten de profeten eraan geloven. Waarom geloof jij eigenlijk in God? En op basis waarvan? Waarom vertrouw je wel op

Naar mijn mening ontkracht je dan het hele boek. De keizeruitleg klopt gewoon niet omdat er veel meer keizers zijn geweest dan 8. En als je eenmaal door hebt dat Openbaring en Daniël veel overeenkomst

2 minuten geleden zei Breuk:

Jehova's getuigen zien deze hoer als "het wereldrijk van valse religie", dat wil zeggen alle religies (christelijk of niet christelijk) buiten Jehova's getuigen.

Het gaat erom dat de hoer ALLE valse religies voorstelt. Dat de JG zich daar niet toe rekenen lijkt me vrij logisch. Je moet ook uit haar gaan, anders krijg je alle plagen die haar ook treffen. In valse religies kunnen hele oprechte mensen zitten overigens, dus gaan we geen oordeel vellen wie wel en wie niet gered gaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Voor mensen als jij die niet in willen zien dat het om wereldmachten gaat die van invloed op Gods volk waren.

Ik heb hier al verschillende kleuren laten zien dat je verhaal over de wereld machten niet klopt en dat vele grote machten daarbij worden vergeten. 

Maar jij ziet overal graag bewijs in van de eindtijd. Terwijl de Jehovas zich al 3x hebben bewezen als valse profeten. In 1890, 1914 en 1975 brak het einde niet aan, ondanks de voorspellingen, die dus fout bleken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Breuk:

Nou kom maar eens met die exegeten…

"Het beest, dat u gezien heeft, was en is niet, maar staat op het punt om uit de afgrond op te stijgen en zal in het verderf neerstorten. " Het beest, dat Johannes het laatst zag, is het beest in de woestijn, vroeger het beest uit de zee. Het beest in de woestijn kan evenwel niet bedoeld worden, wanneer de ziener zegt: "Het beest was en is niet; " want het beest in de woestijn, de volksheerschappij, is in dezen tijd de zesde wereldmacht, die door het zesde hoofd wordt afgebeeld, dat naar Revelation 17:10 is, na de val van de vijf eerste wereldmachten. Het beest, dat was en niet is, is het beest uit de zee, namelijk het Tienkoningschap zonder het Pausdom, dat als hoer bestaat en op het beest in de woestijn rijdt, nadat juist het beest in de woestijn het Tienkoningschap heeft doen vallen, zodat het niet meer is.

Bron: https://www.studylight.org/commentaries/dut/dac/revelation-17.html#google_vignette

 

3 minuten geleden zei Hermanos2:

Iedereen kiest de exegese die het best in zijn straatje past. Wat is dan nog de waarde van exegese? 

Het is maar hoe je Openbaring 1:10 uitlegt. Is Johannes op een zondag tot inspiratie gekomen of kreeg hij visioenen over de dag des Heren waarover de Bijbel al eerder sprak?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar jij ziet overal graag bewijs in van de eindtijd. Terwijl de Jehovas zich al 3x hebben bewezen als valse profeten. In 1890, 1914 en 1975 brak het einde niet aan, ondanks de voorspellingen, die dus fout bleken.

Er is geen engel of zo verschenen. Russell wist dat die data belangrijk waren maar wist nog niet precies wat voor implicaties die zouden hebben. 1914 is trouwens wel uitgekomen. Openbaring zegt dat satan uit de hemel werd geworpen en tekeer zou gaan op de aarde. Iets wat duidelijk ook gebeurde in 1914.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Breuk:

Ik ontkracht de bijbel niet en zeker geen profeten, maar probeer wel door magische voorstellingen heen te prikken.    
Je zult zien dat het aan de kracht van de bijbel niets afdoet.  
Magische voorstellingen zijn compleet ongeloofwaardig voor vele gelovigen en ongelovigen.  
Kom eens met een goede onderbouwde exegese (door iemand anders) ipv persoonlijk te worden. 
 

Als jij hier een exegeet aandraagt weet ik al bij voorbaat wat ie gaat zeggen. Daar schieten we dus niets mee op. 

24 minuten geleden zei Breuk:

Waarom zet je die troef zelf niet in voor Openbaring 17.  
Hoe legt men de hoer van Babylon dan uit? 
 

En is dit onderstaande ook jouw mening?

 

Jehova's getuigen zien deze hoer als "het wereldrijk van valse religie", dat wil zeggen alle religies (christelijk of niet christelijk) buiten Jehova's getuigen.

Zie de laatste zin op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoer_van_Babylon

De JG wordt bedankt!    
Dit (wij zijn de ware religie) is een criterium voor en sekte. Waarvan acte.

Ik denk dat we hier enige ruimte moeten laten. Niet iedere JG is het 100% eens met leerstellingen die van bovenaf worden opgelegd. Dat is overigens in iedere denominatie het geval. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hermanos2:

Wat betreft het boek Openbaring staat Greg Beale bij mij bovenaan. 

 

https://jamesbradfordpate.wordpress.com/2012/09/14/beale-on-revelation-17/

Beale thinks that the woman represents Rome, in some capacity.  But, because Revelation 17 depicts the Beast killing the woman, Beale believes that the woman and the Beast represent different components of Rome: the woman is the religious-economic aspect, whereas the Beast is the political-military.  But Beale also says that, in a sense, the churches that compromise with Rome’s idolatry are part of Babylon.  For Beale, Revelation 17 is about how other nations benefit from Rome economically and are influenced by her idolatry (but Beale probably also believes that Revelation 17 somehow relates to the church age).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

https://jamesbradfordpate.wordpress.com/2012/09/14/beale-on-revelation-17/

Beale thinks that the woman represents Rome, in some capacity.  But, because Revelation 17 depicts the Beast killing the woman, Beale believes that the woman and the Beast represent different components of Rome: the woman is the religious-economic aspect, whereas the Beast is the political-military.  But Beale also says that, in a sense, the churches that compromise with Rome’s idolatry are part of Babylon.  For Beale, Revelation 17 is about how other nations benefit from Rome economically and are influenced by her idolatry (but Beale probably also believes that Revelation 17 somehow relates to the church age).

Ik ken James Bradford niet. Wat moet ik beginnen met dit citaat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier de traditionele visie van de kerk  @Breuk deelde. Dus daarvoor excuses ik die niet eerder opmerkte. https://www.catholic.com/audio/ddp/666-and-the-roman-emperors

En dus is het boek openbaring een verledentijdsvoorspelling volgens de eigen auteurs en het boek openbaring heeft zich al afgespeeld voordat het geschreven was. Dan is het toch einde draad voor mij. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

"Het beest, dat u gezien heeft, was en is niet, maar staat op het punt om uit de afgrond op te stijgen en zal in het verderf neerstorten. " Het beest, dat Johannes het laatst zag, is het beest in de woestijn, vroeger het beest uit de zee. Het beest in de woestijn kan evenwel niet bedoeld worden, wanneer de ziener zegt: "Het beest was en is niet; " want het beest in de woestijn, de volksheerschappij, is in dezen tijd de zesde wereldmacht, die door het zesde hoofd wordt afgebeeld, dat naar Revelation 17:10 is, na de val van de vijf eerste wereldmachten. Het beest, dat was en niet is, is het beest uit de zee, namelijk het Tienkoningschap zonder het Pausdom, dat als hoer bestaat en op het beest in de woestijn rijdt, nadat juist het beest in de woestijn het Tienkoningschap heeft doen vallen, zodat het niet meer is.

Bron: https://www.studylight.org/commentaries/dut/dac/revelation-17.html#google_vignette

Aan alle kanten Rome dus, maar het liefst gekoppeld aan de Paus (maar dat lukt dan niet zo makkelijk). Wat een een RK fobie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar jij ziet overal graag bewijs in van de eindtijd. Terwijl de Jehovas zich al 3x hebben bewezen als valse profeten. In 1890, 1914 en 1975 brak het einde niet aan, ondanks de voorspellingen, die dus fout bleken.

Er is geen engel of zo verschenen. Russell wist dat die data belangrijk waren maar wist nog niet precies wat voor implicaties die zouden hebben. 1914 is trouwens wel uitgekomen. Openbaring zegt dat satan uit de hemel werd geworpen en tekeer zou gaan op de aarde. Iets wat duidelijk ook gebeurde in 1914.

Gaan we nu keer op keer dezelfde discussie voeren, waarbij ik eerst wijs op Koninkrijken die moeten worden verdraaid naar wereldmachten, daarna dat er veel grotere wereldmachten waren dat Perzie of het Romeinse Rijk, daarna dat er veel grotere oorlogen waren dan WO1 en dat het voor Jehovas goed zijn om over hun eigen verleden eens iets onafhankelijkers te lezen dan dat wat hun eigen leiding hun daarover voor schotelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Breuk hoe zit het met andere zaken in openbaring zoals de plagen en fiolen die de engelen op aarde losgelaten hebben tijdens het Romeinse tijdperk. Heb je daar een link van? 

Je kan verklaren dat bij de opkomst van de RKK dit tijdperk tot heden de nieuwe hemel en aarde zijn. Of via het AD en BC concept.

Klopt dat hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Breuk:

De JG wordt bedankt!    
Dit (wij zijn de ware religie) is een criterium voor en sekte. Waarvan acte.

Nagenoeg elke religie heeft dit standpunt (d.i: wij zijn de ware religie), dus dat is niet noodzakelijk een criterium voor een sekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nagenoeg elke religie heeft dit standpunt (d.i: wij zijn de ware religie), dus dat is niet noodzakelijk een criterium voor een sekte.

https://godsdienstvrijheid.be/checklist-sekten/

6. De groep is een elite (uitverkoren), de rest van de mensheid is ziek – of gaat verloren. Enkel wie meedoet kan gered worden.

10. De groep noemt zich de ‘ware familie’ of gemeenschap.

52 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ken James Bradford niet. Wat moet ik beginnen met dit citaat? 

Ik kende Beale niet maar vond een recensie van zijn boek over Openbaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

https://godsdienstvrijheid.be/checklist-sekten/

6. De groep is een elite (uitverkoren), de rest van de mensheid is ziek – of gaat verloren. Enkel wie meedoet kan gered worden.

10. De groep noemt zich de ‘ware familie’ of gemeenschap.

Ja en, dat een site dat noemt...?

Elke kerk noemt zich 'gemeenschap' toch, en vind dat je moet aansluiten om gered te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:

 

Ik kende Beale niet maar vond een recensie van zijn boek over Openbaring.

Tuurlijk, ik begreep dat meteen. Maar ik hield me van de domme omdat ik niet kan reageren op James Bradford. Want die ken ik dan weer niet. Beale's werk heeft goede reviews van andere kenners die op hun beurt ook weer als kenners worden gezien. 

Aanvulling: haha, wat een kromme zin... 

Michael Heiser doet ook een duit in het zakje. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ja en, dat een site dat noemt...?

Elke kerk noemt zich 'gemeenschap' toch, en vind dat je moet aansluiten om gered te worden.

Ik blijf nu even streng on topic, open maar een ander topic als je wilt doorpraten over dat elke kerk een sekte is.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Ik blijf nu even streng on topic, open maar een ander topic als je wilt doorpraten over dat elke kerk een sekte is.

Ik wil doorgaan over JOUW bewering dat de JG een sekte is, en met name over jouw grond voor die bewering. Waaron specifiek de JG als op basis van jouw grond ook andere kerken een sekte zijn. Extra ecclesiam nulla salus (buiten de kerk geen redding), een dogma van de RK kerk. Waarom dan niet de Rk kerk verwijten, maar wel de JG? Dat is wat ik graag van je wil horen, want dat was jouw bewering in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Dus de vrouw staat wel voor Rome?

Persoonlijk geloof ik (voorlopig nog) niet dat de paus de antichrist is en ook (voorlopig nog) niet de valse profeet. Maar dat de vrouw mogelijk voor Rome staat acht ik zeker niet uitgesloten.  Het Vaticaan en de paus bemoeien zich overal mee en ontvangen vele rijken en regeringsleiders. Wat is er erg aan om te geloven dat de vrouw wel eens Rome zou kunnen zijn? in iedere denominatie zitten oprechte en onoprechte gelovigen. 

https://nos.nl/collectie/13963/artikel/2500051-paus-roept-wereldleiders-op-hoor-noodkreet-van-de-aarde-kom-met-klimaatdoorbraak

https://kro-ncrv.nl/elon-musk-ontvangen-door-paus

https://www.deroerom.nl/nieuws/2022/08/door-paus-benoemde-bisschoppen-leiden-chinese-kerk/

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Flawless victory:

Persoonlijk geloof ik (voorlopig nog) niet dat de paus de antichrist is en ook (voorlopig nog) niet de valse profeet. Maar dat de vrouw mogelijk voor Rome staat acht ik zeker niet uitgesloten.  Het Vaticaan en de paus bemoeien zich overal mee en ontvangen vele rijken en regeringsleiders. Wat is er erg aan om te geloven dat de vrouw wel eens Rome zou kunnen zijn? in iedere denominatie zitten oprechte en onoprechte gelovigen. 

https://nos.nl/collectie/13963/artikel/2500051-paus-roept-wereldleiders-op-hoor-noodkreet-van-de-aarde-kom-met-klimaatdoorbraak

https://kro-ncrv.nl/elon-musk-ontvangen-door-paus

https://www.deroerom.nl/nieuws/2022/08/door-paus-benoemde-bisschoppen-leiden-chinese-kerk/

Zoals ik het zie is Rome nog altijd een wereldmacht. Omdat zij leidinggevend is aan RK kerk over de hele wereld en zichzelf ziet als de ware kerk die de kaders mag uitzetten en mag voortborduren op de bijbel. In dat opzicht heeft de RK kerk dus helaas ook sektarische tintjes. 

Als er werkelijk één kerk op aarde zou zijn die de ware kerk is dan is Jeruzalem de enige plek waar die kan zijn. Alle andere kerken zijn gewoon menselijke pogingen. Die overigens best heel goed kunnen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid