Spring naar bijdragen

Openbaring 17: de hoer van Babylon en de zeven bergen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ga uit van mijn eigen overtuiging en wat onze broeders ons leren. Voor veel mensen is Openbaring een gesloten boek. Een mening van een ander aanhalen geeft je niet altijd gelijk. Je zou er trouwens

Dat is echt niet fijn wat jij hier doet. Voortdurend de bijbel ontkrachten. Nu ook moeten de profeten eraan geloven. Waarom geloof jij eigenlijk in God? En op basis waarvan? Waarom vertrouw je wel op

Naar mijn mening ontkracht je dan het hele boek. De keizeruitleg klopt gewoon niet omdat er veel meer keizers zijn geweest dan 8. En als je eenmaal door hebt dat Openbaring en Daniël veel overeenkomst

6 minuten geleden zei sjako:

Ik vind het prima, maar nogmaals de hoer kan de wereldhandel niet zijn want die gaat rouwen over de hoer. Ze kan niet rouwen over zichzelf want ze is er niet meer.

 

ik volg je reactie niet:

3 Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde.

 

9 En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen, en rouw over haar bedrijven, wanneer zij den rook haar brands zullen zien;

Dan zullen ze toch rouwen als haar uur gekomen zal zijn?

 

Ik zal je niet ledig laten. Lees Jesajot 14 er nog even op na. Neem wat moeite met mijn lezing in de vorige pagina. Jesajot 14 heeft veel meer gelijkenis met openbaring dan de beelden van Daniël. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 17:9 Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10. Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.

Van der Laan: zeven koningen. Gevallen zijn Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius en Nero. Eén is er: Vespasianus. Kort: Titus

Openbaring 17:11 En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.

De opnieuw opgestane Nero (volgens de Romeinen) en dat is de huidige keizer en vervolger Domitianus. De achtste.

1 uur geleden zei sjako:

De zeven bergen staan voor de zeven wereldmachten die van invloed zijn geweest op Gods volk: Egypte, Assyrie, Babylon, MedoPerzie, Griekenland, Rome en nu Engeland-Amerika. In Johannes tijd zijn er dus 5 gevallen, een is er (Rome) en éen moet nog komen (Amerika).

Of toch de versie van Sjako…

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Breuk:

Openbaring 17:9 Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10. Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.

Van der Laan: zeven koningen. Gevallen zijn Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius en Nero. Eén is er: Vespasianus. Kort: Titus

Openbaring 17:11 En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.

De opnieuw opgestane Nero (volgens de Romeinen) en dat is de huidige keizer en vervolger Domitianus. De achtste.

Of toch de versie van Sjako…

https://www.geographyrealm.com/wp-content/uploads/2020/01/map-tallest-mountain-continents.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei leren_schoen:

 

Het is de wereldhandel wel. Want er staat als haar uur gekomen zal zijn. Dan pas zullen de naties rouwen.

 

Ik weet het niet, ik vind in ieders visie wel iets aannemelijks zitten. Wel vind ik het opmerkelijk dat wat er nu in de Rode Zee gebeurt Operation Prosperity Guardian wordt genoemd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Prosperity_Guardian

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Flawless victory:

Ik weet het niet, ik vind in ieders visie wel iets aannemelijks zitten. Wel vind ik het opmerkelijk dat wat er nu in de Rode Zee gebeurt Operation Prosperity Guardian wordt genoemd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Prosperity_Guardian

😛
 

nog een opmerking: “de ander is nog niet gekomen” kan je aansluiten op Antartica want daar is nog geen staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De keizers van Rome (zie de uitleg rechts)    
https://bijbel.eo.nl/bijbel/openbaring/17

Het gaat om Rome en zijn keizers:      
https://www.theologie.nl/openbaring

Naastepad zijn boek ‘Geen vrede met het bestaande’
Rome en zijn keizers

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoer_van_Babylon zie hieronder:

De meeste commentatoren interpreteren Babel als Rome, maar niet primair als een historische, aardrijkskundige grootmacht maar als dogmatische grootheid: zijn geloof wil daar de overal aanwezig gedachte satanische machten concreter lokaliseren. Reeds in de Hebreeuwse Bijbel en zeker bij Daniël was Babel eerder een symbolisch centrum voor menselijke hoogmoed en anti-Israël krachten dan dat het een historische benaming was; met Babel = Rome zal het niet anders geweest zijn. Vers 6 beschrijft de vrouw als "dronken van het bloed van de heiligenen van de getuigen van Jezus", een duidelijke zinspeling op de christenvervolgingen door Nero of Domitianus.

De in vers 9 genoemde zeven heuvelen worden algemeen gezien als verwijzing naar de zeven heuvelen van Rome.[1] In vers 10 en 11 wordt gezegd dat ze ook zeven "koningen" afbeelden, waarvan er "vijf gevallen zijn, één er is en de ander nog niet is gekomen". De meeste commentatoren kiezen voor een van de volgende toepassingen, waarbij de eerste keizer al dan niet antichristelijk is.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Ik wel. Hier worden de wereldse regeringen tegenover het Koninkrijk van God gezet. Dat beeld van Daniel 2 is de complete regering dat van invloed was op Gods volk. Wij zitten in de voeten, want de benen is Rome. In die tijd komt er een rots uit de ruimte die de hele menselijke regering omver werpt en die rots vult de hele aarde. Die rots is Gods Koninkrijk dat nooit ten gronde wordt gebracht.

De tabernakel was het zichtbare symbool van God op aarde. Jezus was dat ook en zo je een parallel met Jezus en de tabernakel. De bouw van de tabernakel was negen maanden heb ik op YouTube gezien. Ook geen toeval. Waarschijnlijk is Jezus in het voorjaar geboren, eind maart begin April. De herders lagen dan bij nachte om de schapen die dan gingen lammeren in de gaten te houden. In de winter lagen er echt geen herders in het veld, veel te koud en het had geen nut.  Ook een bepaalde constellatie van sterren kwam toen voor. Vandaar dat rond die tijd de wijzen de bijbehorende koning kwamen zoeken.

Jezus is geboren in het najaar. De berekening kan gemaakt worden omdat we weten wanner Johannes de Doper geboren werd. Een half jaar eerder dan Jezus. Zijn vader Zachariah behoorde bij de orde Abijah en 1 Kronieken verteld wanneer deze orde tempeldienst verichtte. De herders lagen buiten zolang het weer het toeliet om de kudde te beschermen tegen roofdieren en dieven. Feast of trumpets en meteen erna Loofhuttenfeest past perfect in het verhaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

De keizers van Rome (zie de uitleg rechts)    
https://bijbel.eo.nl/bijbel/openbaring/17

Het gaat om Rome en zijn keizers:      
https://www.theologie.nl/openbaring

Naastepad zijn boek ‘Geen vrede met het bestaande’
Rome en zijn keizers

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoer_van_Babylon zie hieronder:

De meeste commentatoren interpreteren Babel als Rome, maar niet primair als een historische, aardrijkskundige grootmacht maar als dogmatische grootheid: zijn geloof wil daar de overal aanwezig gedachte satanische machten concreter lokaliseren. Reeds in de Hebreeuwse Bijbel en zeker bij Daniël was Babel eerder een symbolisch centrum voor menselijke hoogmoed en anti-Israël krachten dan dat het een historische benaming was; met Babel = Rome zal het niet anders geweest zijn. Vers 6 beschrijft de vrouw als "dronken van het bloed van de heiligenen van de getuigen van Jezus", een duidelijke zinspeling op de christenvervolgingen door Nero of Domitianus.

De in vers 9 genoemde zeven heuvelen worden algemeen gezien als verwijzing naar de zeven heuvelen van Rome.[1] In vers 10 en 11 wordt gezegd dat ze ook zeven "koningen" afbeelden, waarvan er "vijf gevallen zijn, één er is en de ander nog niet is gekomen". De meeste commentatoren kiezen voor een van de volgende toepassingen, waarbij de eerste keizer al dan niet antichristelijk is.

Er zijn wat meer heuvels rondom Rome.

Ook staat er bergen. Geen heuvels.

Het is beetje een fluitpot theorie. 

Die Romeinse keizers hebben ook weinig invloed gehad. Wellicht Caesar zijn biografie wat een mooi verhaal maakt. 

Fluitpot is wat een hoop lawaai maakt. Maar wat in dit geval nergens op slaat.

Er zijn helemaal geen verwijzingen die op Rome slaan. Zelfs de zeven heuvelen niet. Want het zijn tiental heuvelen rondom Rome. Dus er is helemaal geen verband met Rome. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het opgezocht dat het waarschijnlijk een Duitser was genaamd wissowa die deze theorie bedacht heeft. Maar ik weet het niet zeker. 

Als je mijn theorie erop aan wilt houden kan je minimaal nog een halve eeuw wachten. Tot dat er een staat is in antartica die “een klein moment” zal bestaan zodra die er is. Voordat “ de grote stad valt.” 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei leren_schoen:

Er zijn wat meer heuvels rondom Rome.

Ook staat er bergen. Geen heuvels.

Het is beetje een fluitpot theorie. 

Die Romeinse keizers hebben ook weinig invloed gehad. Wellicht Caesar zijn biografie wat een mooi verhaal maakt. 

Fluitpot is wat een hoop lawaai maakt. Maar wat in dit geval nergens op slaat.

Er zijn helemaal geen verwijzingen die op Rome slaan. Zelfs de zeven heuvelen niet. Want het zijn tiental heuvelen rondom Rome. Dus er is helemaal geen verband met Rome. 

Vandaar dat alle beetje serieuze bronnen het uitleggen als Rome en de keizers.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_heuvels_van_Rome

Ik heb hierboven minimaal 6 referenties gegeven.  Ik zie graag andere serieuze verwijzingen die het anders zien.  

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Breuk:

Vandaar dat alle beetje serieuze bronnen het uitleggen als Rome en de keizers.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_heuvels_van_Rome

Je moet met een betere bron komen. De wiki pagina heeft geen bron naar de oorsprong van de mythe.

Ik kom alleen bij ene Wissowa. Er zijn niet echt serieuze bronnen. Of ik ben benieuwd naar je onderzoek. 

Het is een interessante discussie (Op 17). Er is weinig over. 

Waarom en hoe de theorie ontstaan is vanwege het hoofdstuk in openbaring. Los van het feit heel Rome een heuvelgebied is. Heel Italië is een heuvelgebied.

Als ik de Engelse wiki bekijk kom ik wel bij wat bronnen. Maar het zeven heuvels van Rome is niet in de oudere literatuur. 

Ik zal je eerlijk zeggen dat mijn persoonlijke theorie hier voor het eerst op credible online komt. Dit is een exclusive. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei leren_schoen:

Je moet met een betere bron komen. De wiki pagina heeft geen bron naar de oorsprong van de mythe.

Ik kom alleen bij ene Wissowa. Er zijn niet echt serieuze bronnen. Of ik ben benieuwd naar je onderzoek. 

Het is een interessante discussie (Op 17). Er is weinig over. 

Waarom en hoe de theorie ontstaan is vanwege het hoofdstuk in openbaring. Los van het feit heel Rome een heuvelgebied is. Heel Italië is een heuvelgebied.

Als ik de Engelse wiki bekijk kom ik wel bij wat bronnen. Maar het zeven heuvels van Rome is niet in de oudere literatuur. 

Ik zal je eerlijk zeggen dat mijn persoonlijke theorie hier voor het eerst op credible online komt. Dit is een exclusive. 

Kan jij geen Nederlandse bronnen lezen?  
Ik heb het idee dat jij niet Nederlands talig bent en via Google vertaalt.

Zoek zelf eens op zeven heuvelen en Rome.

 

En heb jij een theorie, het is mij ontgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk naar het onafhankelijkheidstablet welke het Vrijheidsbeeld in haar hand heeft en de tijdlijnen die ik gaf. Dan kom je ook bij 17e begin 18e eeuw uit.

Zojuist zei Breuk:

Kan jij geen Nederlandse bronnen lezen?  
Ik heb het idee dat jij niet Nederlands talig bent en via Google vertaalt.

Zoek zelf eens op zeven heuvelen en Rome.

 

En heb jij een theorie, het is mij ontgaan.

Welke bronnen. De wiki pagina die je deelt heeft er geen. Ik verwijs je juist naar de Engelse pagina. Ik zal je toon maar matigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei leren_schoen:

Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde.

Neem nu bijv Rooms Katholieke kerk. Hoeveel kathedralen, kunst en goud heeft die wel niet gehad en nog. De kooplieden werden er rijk van. Als die niet meer bestaat hebben ze er geen winst meer van. En dan gaan ze weeklachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Breuk:

Van der Laan: zeven koningen. Gevallen zijn Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius en Nero. Eén is er: Vespasianus. Kort: Titus

En wat voor invloed hebben die keizers gehad op Gods volk over de hele geschiedenis bezien, niet zo heel veel. Ik vind onze uitleg veel aannemelijker vooral ook omdat het correspondeert met Daniël.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Neem nu bijv Rooms Katholieke kerk. Hoeveel kathedralen, kunst en goud heeft die wel niet gehad en nog. De kooplieden werden er rijk van. Als die niet meer bestaat hebben ze er geen winst meer van. En dan gaan ze weeklachen.

Rome is een heel belangrijke stad voor het vroeg christendom en in het NT. En voor Paulus. Deze (stad) komt een handjevol positief voor in het NT.  

Dit is helaas gewoon anti rkk retoriek. Of iaw de RKK is altijd de slechterik. Maar welke verbanden kun je nou werkelijk leggen dat het hier in dit hoofdstuk over de RKK gaat. Eigenlijk geen één. Je hebt de zeven heuvelen theorie welke eigenlijk de spijker misslaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Een half jaar eerder dan Jezus. Zijn vader Zachariah behoorde bij de orde Abijah en 1 Kronieken verteld wanneer deze orde tempeldienst verichtte.

Er schijnt wat betreft de functie van Zacharias wat te staan in de Dode zeerollen. Er zijn een hoop aanwijzingen dat Jezus geboren is een voorjaar maar ook rond oktober. Heb ze naast elkaar gelegd maar vind het voorjaar aannemelijker. Kom er nog op terug.

6 minuten geleden zei Monachos:

Ben blij dat sommige mensen nog opmerken dat er alweer een topic compleet off topic gaat. @sjako met alle respect: jij hoort daar als moderator op te letten maar gaat er helemaal in mee.

Ja inderdaad, het gaat nu teveel of topic. Misschien eens opsplitsen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

En wat voor invloed hebben die keizers gehad op Gods volk over de hele geschiedenis bezien, niet zo heel veel. Ik vind onze uitleg veel aannemelijker vooral ook omdat het correspondeert met Daniël.

Het is niet aannemelijk.
Het getal 666 wijst naar (de verheerlijking van) Nero. Alles ademt de afkeer van de Romeinse onderdrukking. Niet heel onlogisch voor die tijd.
Kom nu eens met een serieuze bron van b.v. een Nederlandse theoloog.  
Niet met eigen aannames die je niet onderbouwt.  
Israël was een onbeduidend volkje wat moet ik dan aantonen, dat de keizers deden in die tijd t.o.v. Israël. 

Daniel is weer een verhaal apart, hoewel Johannes daar wel naar verwijst.  
Daniel is ook niet geschreven in de Babylonische tijd maar in de tijd van de overheersing door de tirannieke Syrische heerser Antiochus IV Epiphanes. De Joden kwamen in opstand onder leiding van de Makkabeeën.  
Men plaatst het echter terug in de tijd (heb ik vaker verteld).  
https://nl.wikipedia.org/wiki/Daniël_(boek)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei leren_schoen:

@Breuk Sorry dat ik dit moet zeggen maar je hebt weinig verstand van zaken.

Nero leefde voor het boek openbaring geschreven was. Denk nou is na gozer.

Ja logisch dat hij eerder leefde en daarom noemt de schrijver van Johannes hem.    (Hij kan alleen zaken die bekend zijn beschrijven)
Nero had zelfmoord gepleegd maar er was een mythe dat hij uit de dood op zou staan.  
Die mythe is door Domitianus aangegrepen om zich als de nieuwe Nero te presenteren.  
Lees nou eens die talloze referenties die ik gaf (niet alleen over de 7 heuvelen van Rome, dat ook vrij bekend is).

En jouw theologische en exegetische bagage maakt ook niet heel veel indruk (partijtje verplassen?).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Ja logisch dat hij eerder leefde en daarom noemt de schrijver van Johannes hem.    (Hij kan alleen zaken die bekend zijn beschrijven)
Nero had zelfmoord gepleegd maar er was een mythe dat hij uit de dood op zou staan.  
Die mythe is door Domitianus aangegrepen om zich als de nieuwe Nero te presenteren.  
Lees nou eens die talloze referenties die ik gaf (niet alleen over de 7 heuvelen van Rome, dat ook vrij bekend is).

En jouw theologische en exegetische bagage maakt ook niet heel veel indruk (partijtje verplassen?).

Indrukwekkend dat je dit allemaal weet te rijmen met openbaring 17. Lees wat je schrijft hier en daarna nog eens op 17.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-12-2023 om 22:56 zei sjako:

Ik heb er alle vertrouwen in. Ik hoop dat we allemaal er getuige van mogen zijn.

De Jehova's hadden ook vertrouwen in de wederkomst in 1890, 1914 en 1975.
Je zou toch zeggen: daar leren ze van.
Nee, ze blijven overtuigd van hun eigen gelijk, ook al hadden ze 3 keer ongelijk.
3 keer het bewijs van een valse profeet.
Het enige waar ze op dit moment voor uitkijken is het noemen van een concreet jaar.
Maar na 3 eerder pogingen weten we dat ze dit ongetwijfeld ooit toch wel weer zullen gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid