Spring naar bijdragen

Alle denken/leven zou voortkomen uit menselijke behoefte


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Noel2:

Het kan zijn dat “natuur” ooit zoiets als “karakter” betekende.

Ik weet het niet.   Voor mij is natuur alles wat aan verleidingen bloot staat.    Het lichaam wil allerlei sensaties ondergaan m.b.t. geld, macht, seks en persoonlijke gemoederen zoals hebzucht, jaloezie e.d.   Het gaat mij er niet om, om al die lichamelijke gewaarwordingen te ontkennen of te bestrijden.  Maar ze kunnen wel uitdoven.    Dan 'vergeestelijk' je moeiteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kun je me aangeven waar precies God's wil 'gewoon' in de Bijbel staat omschreven? En dan bedoel ik concreet en niet 'geïnterpreteerd', want dan geef je opnieuw een subjectieve mening weer.

Dat is geen drogreden van @Petra: je niet kunnen voorstellen dat iets niet bestaat. Dat is eerder een gebrek aan bewijs van de andere kant. En dus een terechte reden voor twijfel. De drogreden zi

Uiteindelijk wordt er idd heel wat afgepraat over Gods Wil. En zijn het natuurlijk nou eenmaal altijd mensen die zeggen wat zij denken wat Gods Wil is. Andere opties zijn er niet. Er zijn er die denke

2 uur geleden zei Monachos:

Jawel, o.a. in Mattheüs 4:

1 Daarna werd Jezus door de Geest naar de woestijn gevoerd om door de duivel op de proef gesteld te worden.

Als Jezus niet ontvankelijk was voor wereldse bekoringen zou het ook niet nodig zijn geweest om door de duivel op de proef gesteld te worden.

Vervolgens moet je wel even doorlezen om te kijken aan welke proeven hij werd onderworpen. Die gingen stuk voor stuk over de vraag: als je een zoon van God bent dan...  In geen enkel geval ging zo'n proef over wereldse bekoringen. Als je een Bijbeltekst gebruikt, zorg dan dat je weet waar het over gaat.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Weer iets dat door christenen is verzonnen maar nergens in de Bijbel is terug te vinden.

Dit blijft dus staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Monachos:

Jawel;

8 Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid,

Hij gang daar niet op in.
Er blijkt dus niet uit dat hij ontvankelijk was voor 'wereldse bekoringen'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Monachos:

Na de beproeving bleek Jezus niet ontvankelijk te zijn voor wereldse bekoringen. Dat was het hele punt van de beproeving, de 'test'

Fijn, want dat was exact het punt dat ik maakte.

 

21 uur geleden zei Dat beloof ik:
22 uur geleden zei Hopper:

Jezus was als vlees geworden Woord ook ontvankelijk voor wereldse bekoringen.

Weer iets dat door christenen is verzonnen maar nergens in de Bijbel is terug te vinden.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-10-2023 om 09:44 zei Hermanos2:

Dit is één van de meest respectloze opmerkingen over God die ik ooit las. 

Waarom ?

Op 23-10-2023 om 10:44 zei Noel2:
Op 23-10-2023 om 08:59 zei Petra.:

Uiteindelijk wordt er idd heel wat afgepraat over Gods Wil. En zijn het natuurlijk nou eenmaal altijd mensen die zeggen wat zij denken wat Gods Wil is. Andere opties zijn er niet. Er zijn er die denken het doorgrond te hebben of Gods stem hebben gehoord of visioenen hebben gehad. 

En daar komen best wel wat verschillende ideeën uit voort.  

Ik zeg ook wel wat ik denk wat Gods Wil is, (net zoals ieder ander), edoch zeg ik erbij dat God van harte is uitgenodigd om (op wat voor manier dan ook) duidelijk te maken dat ik dat verkeerd heb. Dus zolang dat niet gebeurt mag ik er vanuit gaan dat ik het juist heb. 

 

Expand  

Je zoekt dan in God een rechtvaardiging voor je eigen wil, die je dan gelijk stelt aan Gods wil, om gelovigen te misleiden.

Wat zeg je nou toch voor iets raars. 

Misleiden nog wel. Nou jah zeg. Wat een heftig en onnodig oordeel! Wat mankeer je Leon?????

Hoezo? 

Heb jij een betere manier dan.. HOE dan ?????

Denk je dat jij het wel allemaal weet dan ? 

 

Citaat

Net zoals Bas die wilde dat het onderwerp “Musiceren” niet over bepaalde onderwerpen ging, en die wil dan uit de Heilige Geest zei te hebben. Dat is respectloos cynisme (als het zo is dat het niet waar is).

Probleem is wel dat begrippen als “Gods Wil” en “Heilig geest” je pas iets zeggen als je weet wat het is, anders zal het inderdaad alleen maar overkomen als semantische retorische truuk.

Bas had gewoon gelijk., We waren hartstikke off topic.  Dus als het -net zoals Bas- is... vind ik het dikke prima . 

Imo.. ben je spijkers aan het zoeken.. of een stok. 

 

Op 23-10-2023 om 12:54 zei Monachos:

Wat is de wil van God?

Ja precies ja! 

Wie het WEET mag het zeggen.  Ik kan hooguit zeggen dat ik het niet precies weet, maar open sta voor verbetering. 

 

Kennelijk zijn er mensen die het denken WEL allemaal te weten of  beter te weten dan anderen. Maar waarop ze dat dan baseren vraag ik me af.. (op wat ze zelf denken / willen is mijn gedachte). 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Petra.:

Waarom ?

Wat zeg je nou toch voor iets raars. 

Hoezo? 

Heb jij een betere manier dan.. HOE dan ?????

 

Bas had gewoon gelijk., We waren hartstikke off topic.  Dus als het -net zoals Bas- is... vind ik het dikke prima . 

Imo.. ben je spijkers aan het zoeken.. of een stok. 

 

Ja precies ja! 

Wie het WEET mag het zeggen.  Ik kan hooguit zeggen dat ik het niet precies weet, maar open sta voor verbetering. 

 

Kennelijk zijn er mensen die het denken WEL allemaal te weten of  beter te weten dan anderen. Maar waarop ze dat dan baseren vraag ik me af.. (op wat ze zelf denken / willen is mijn gedachte). 

 

 

Wat je hooguit kunt zeggen, dat je het niet weet, is vele malen beter dan te zeggen dat je eigen wil Gods wil is, omdat God toch niet protesteert. Vooral dat laatste, dat niet protesteren van God als criterium gebruiken om de eigen wil als hoogste wil te brengen is cynisch.

Sommige mensen dringen door tot de hogere wil, omdat ze in Jezus zijn, met God, verlost van de eigen wil. Dat jij en Bas zich dat niet kunnen voorstellen, en dat het dan niet zou kunnen bestaan is een drogreden. Ik hoop dat je dat inziet.

Deze verloste mensen weten dus wat Gods wil is. Als je in een ander een verlost mens kunt ontdekken, is het goed om daar naar te luisteren. Dat je geen onderscheid kunt maken, omdat voor jou niemand verlost is, is ernstig vervelend, want zo krijg je dus de hoogmoed om religieuze termen als Gods wil en Heilige geest te gebruiken voor je eigen belang. 

Ik hoop toch dat je inziet dat dit een ernstige zaak is, waarmee je jezelf ernstig veroordeelt.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Monachos:

Beetje late reactie maar nee. De Bijbel is echter een verzameling geschriften die in de loop der tijd z'n huidige vorm heeft gekregen. Iemand kan beweren te weten wat de wil van God is, 'omdat dat in de Bijbel staat'. Maar de Bijbel is en blijft een verzameling geschriften die in de loop der tijd z'n huidige vorm heeft gekregen. Het is niet als een kant en klaar product uit de hemel komen vallen, met een waarmerk van God Zelf, zodat er geen twijfel over mogelijk is dat wat er in de Bijbel over God's wil staat, ook daadwerkelijk de wil van God is. Snap je een beetje wat ik bedoel? Het is nogal wat: een boek dat de pretentie heeft de wil van God in zich te hebben staan, zwart op wit. Maar dan gaan we richting het gezag van de Bijbel en dat is een andere discussie.

Ik vind het toch wonderlijk dat iemand die blijkbaar aan de Bijbel geen gezag toekent te pas en te onpas Bijbelcitaten gebruikt om iets duidelijk te maken. Wat probeer je dan werkelijk duidelijk te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Monachos:

Op wat voor manier pretendeer jij het verschil tussen deze twee soorten mensen te kennen? Wat is het criterium?

Waarom concludeer je dat ik aan de Bijbel geen gezag zou toekennen? Waar beweer ik volgens jou dat de Bijbel geen gezag heeft?

Ik probeer te herkennen of iemand “verlost” is. Dat verlost zijn betekent dat je afstand hebt tot het wereldgebeuren, en zoals Jezus kan accepteren dat je moet sterven aan een kruis bijvoorbeeld.

Je gaf aan dat de Bijbel niet Gods wil kan duidelijk maken, daarmee ontken je het gezag van de Bijbel, volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Noel2:

Deze verloste mensen weten dus wat Gods wil is. Als je in een ander een verlost mens kunt ontdekken, is het goed om daar naar te luisteren

Hoe kom je op het gekke idee dat ik niet naar een Verlost mens zou willen luisteren ? 

Zodra ik er eentje tegenkom.. zet ik mijn oren wijd open hoor!

Maar sja.. hoe herken ik zo iemand ? Door wat ik denk wat het is ? 

Mijn ervaring heeft me geleerd dat ik liever kijk naar mooie daden dan naar mooie woorden. Hence: Bekommer je om je medemens. En ik Luister! Of diegene dan verlost is weet ik niet, maar dat het op de goeie weg is denk ik wel.  En daar heb ik meer feeling mee dan Roomser dan de paus teksten. Want die geven me het gevoel van die Farizeeërs die tegen Jezus zeiden dat het zo verkeerd was wat ie DEED.  

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

Dat is dan dus een subjectieve waarneming, een eigen idee van jou.

Vind je het heel vreemd als ik concludeer dat jij jezelf nu met je eigen woorden in de tweede categorie mensen plaatst?

Ja het idee is subjectief, dat er werkelijk verlosten zijn is niets meer dan een vermoeden. 

Jij zal iedereen in de tweede categorie plaatsen, totdat je zelf gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Noel2:

Ik probeer te herkennen of iemand “verlost” is. Dat verlost zijn betekent dat je afstand hebt tot het wereldgebeuren

Jezus had geen afstand tot het wereldgebeuren. Integendeel... Jezus stond er middenin! 

Hij ging aan het kruis OMDAT IE GEEN AFSTAND HAD.  Maar zich druk maakte om de gewone mens, en tafels omsmeet in die tempel. 

Jezus verdedigde leerlingen die op sabbath  tarwe plukten, omdat ze honger hadden. Jezus genas mensen op sabbath, Jezus tafelde met alle lagen van de bevolking, Jezus veranderde water in wijn op een bruiloft. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw gedachtengang lijkt de volgende: Ja de Bijbel kan niet gods wil duidelijk maken omdat het door mensen is samengesteld en geen waarmerk van God heeft, en er dus wel twijfel is of het wel Gods wil is die duidelijk gemaakt wordt.

17 minuten geleden zei Petra.:

Jezus had geen afstand tot het wereldgebeuren. Integendeel... Jezus stond er middenin! 

Hij ging aan het kruis OMDAT IE GEEN AFSTAND HAD.  Maar zich druk maakte en tafels omsmeet in die tempel. 

Jezus verdedigde leerlingen die op sabbath  tarwe plukten, omdat ze honger hadden. Jezus genas mensen op sabbath, Jezus tafelde met alle lagen van de bevolking, Jezus veranderde water in wijn op een bruiloft. 

Het belangrijkste vergeet je nog, hij wilde dat het Kruis aan hem voorbij ging, maar HIJ ACCEPTEERDE UITEINDELIJK ZIJN LOT.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Monachos:

Dat heb ik niet beweerd. Je trekt verkeerde conclusies waardoor ik nu ga twijfelen aan je vermogen tot begrijpend lezen. Jij maakt er nu van

'de Bijbel kan niet gods wil duidelijk maken omdat het door mensen is samengesteld' enz.

Dat schreef ik niet. Ik schreef:

Iemand kan beweren te weten wat de wil van God is, 'omdat dat in de Bijbel staat'. Maar de Bijbel is en blijft een verzameling geschriften die in de loop der tijd z'n huidige vorm heeft gekregen. Het is niet als een kant en klaar product uit de hemel komen vallen, met een waarmerk van God Zelf, zodat er geen twijfel over mogelijk is dat wat er in de Bijbel over God's wil staat, ook daadwerkelijk de wil van God is.

Zie je echt het verschil niet? De Bijbel gezag toekennen is een geloofsstap, een 'leap of faith'. De Bijbel gezag toekennen doe je niet op basis van bewijs dat God's waarmerk er in staat, want dat bewijs is er niet. 

Ik ben blij dat je dan blijkbaar toch de geloofsstap hebt gedaan om de Bijbel gezag toe te kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik probeer te herkennen of iemand “verlost” is. Dat verlost zijn betekent dat je afstand hebt tot het wereldgebeuren, en zoals Jezus kan accepteren dat je moet sterven aan een kruis bijvoorbeeld.

Je gaf aan dat de Bijbel niet Gods wil kan duidelijk maken, daarmee ontken je het gezag van de Bijbel, volgens mij.

Waarom zou iemand die verlost is, afstand nemen van het wereldgebeuren? Dat is geen voorwaarde. Uiteindelijk leef je hier wel gewoon voort. We moeten niet teveel gaan vergeestelijken. Wees zeker van verlossing maar blijf in het leven staan. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Waarom zou iemand die verlost is, afstand nemen van het wereldgebeuren? Dat is geen voorwaarde. Uiteindelijk leef je hier wel gewoon voort. We moeten niet teveel gaan vergeestelijken. Wees zeker van verlossing maar blijf in het leven staan. 

afstand nemen is het niet, afstand hebben van het menselijk lichaam wel, maar ik kan er naast zitten, ik ben ook maar een wannabe christen

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

35 minuten geleden zei Hermanos2:

Waarom zou iemand die verlost is, afstand nemen van het wereldgebeuren?

Omdat je dan lekker met jezelf verlost kan gaan zitten zijn. 

Jeweetwel.... niet de lasten. 

29 minuten geleden zei Noel2:

afstand nemen is het niet, afstand hebben van het menselijk lichaam wel, maar ik kan er naast zitten,

Als je niet in je menselijke lichaam zit.. dan ben je dood of zit je ernaast. YEP!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Noel2:

Sommige mensen dringen door tot de hogere wil, omdat ze in Jezus zijn, met God, verlost van de eigen wil. Dat jij en Bas zich dat niet kunnen voorstellen, en dat het dan niet zou kunnen bestaan is een drogreden. Ik hoop dat je dat inziet

Dat is geen drogreden van @Petra: je niet kunnen voorstellen dat iets niet bestaat. Dat is eerder een gebrek aan bewijs van de andere kant. En dus een terechte reden voor twijfel.

De drogreden zit juist aan de andere kant, Ad verecundiam (autoriteitsargument): door Jezus zie ik wat de HG inhoudt en anderen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is geen drogreden van @Petra: je niet kunnen voorstellen dat iets niet bestaat. Dat is eerder een gebrek aan bewijs van de andere kant. En dus een terechte reden voor twijfel.

De drogreden zit juist aan de andere kant, Ad verecundiam (autoriteitsargument): door Jezus zie ik wat de HG inhoudt en anderen niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_ignorantiam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid