Spring naar bijdragen

Een reconstructie en bespreking van de (geheime) instructies van Jezus aan zijn eerste volgelingen


Aanbevolen berichten

Ik snap dat het idee, dat de Quelle moet worden gezien als een document dat afkomstig was van een geheime cultus met Jezus als de Meester of Spirituele  Leraar, op het eerste gezicht vreemd mag lijken, terugblikkend vanuit onze eeuwenoude christelijke context.

Maar in de context van de Antieke Wereld, waar ook Galilea toen deel van uitmaakte, is zoiets helemaal zo vreemd niet. Godsdienst in die tijd in de Antieke Wereld leek veel meer op India dan op het Europa en Amerika en de Islamitische wereld van tegenwoordig. Wij zijn die relatieve eenvormigheid als een soort norm gaan zien, maar dat was toen helemaal nog niet zo en je ziet tegenwoordig gelukkig dat we nu ras terugkeren naar die meer veelvormige en vrije wereld van levensbeschouwingen en cultussen.

Als je kijkt naar de paar eeuwen vóórdat het Christendom de enig toegestane staatsgodsdienst werd in het Romeinse Rijk, was die veelvormigheid nog overal te vinden. Er waren veel meer soorten evangelie-verhalen en allerlei soorten gnostische teksten en cultussen en groepen rond Jezus. Ook de Kerk van Marcion bloeide toen en er was geen sprake van een "norm" op het gebied van hoe je wel of niet moest geloven, dat kon je zelf uitkiezen, men wisselde veel vaker van de ene cultus naar de andere of dat nu een Jezus cultus was of iets anders.

Ergens in de vierde eeuw of later is alles "gestold" in Europa en dat werd afgedwongen. Mogelijk omdat je eerder al verplicht de Keizer moest vereren (naast andere godsdienstbeoefeningen) en dat is blijkbaar overgesprongen op de dwang vanuit de Kerk van Rome.

Wat David Litwa hierover te zeggen heeft:

 

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 225
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vraagje: als de instructies van oorsprong geheim zijn, waarom wil je ze hier dan publiceren en bespreken? Ze zouden dan toch het beste hun thuis vinden in een mysteriegodsdienst, onderhouden door een

In dit topic citeer ik gereconstrueerde gezegden van Jezus die je eventueel ook kunt nalezen in Lukas/Evangelion (vroege Lukas) en/of in Mattheus. Maar ze zien er soms wat anders verwoord uit omdat Ev

Hoop doet leven! 

Op 11-7-2023 om 11:30 zei Breuk:

@neohumanist beweert de historische Jezus op het spoor te zijn. Nu is over de historiciteit van Jezus al heel veel discussie geweest en het is eerlijker om te zeggen dat we heel weinig weten over dit onderwerp. Maar wat we weten, weten we alleen (indirect) via de teksten uit het NT en externe bronnen zoals Josephus.

Ik ben niet de enige die de Quelle tekst associeert met de historische Jezus, dat toen talloze theologen ook zo. Wat deze theologen ook zeggen, is dat je buiten de Quelle inderdaad heel weinig kunt vinden van de historische Jezus, omdat het vertellingen zijn die grotendeels aan de fantasie van de schrijvers zijn ontsproten.

Ik ben ten opzichte van dit soort theologen afwijkend, omdat ik zogenaamde "wonderen", oftewel het gebruik van verborgen krachten, door spiritueel verlichte mensen (zoals ook Jezus was), niet uitsluit. Dus er kan wat mij betreft ook in de eerste helft van Markus nog wel enigszins sprake zijn van waar gebeurde dingen, misschien wat aangedikt hier en daar. Hetzelfde geldt misschien voor soortgelijk tekstmateriaal in het vroegste verhalende deel van Evangelion (vroegste Lukas).

Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld Mattheus? Als je Mattheus zegt, dan zeg je alle tekst die in Mattheus staat en die niet uit de Quelle tekst of uit Markus overgenomen is. Daarin staat volgens mij niets dat historisch is. En ook het verhaal over de kerygma, zeg maar de tweede helft van Markus, is vrijwel niet historisch, het is een vertelling om de christelijke ideologie een pseudo-historische basis te geven.

Maar waarom kan dan niet ook de Quelle gewoon zo'n zelfde soort tekst zijn, die niet van Jezus afkomstig hoeft te zijn? 

Daarin verschil ik ook met al die theologen. Ik zie de Quelle tekst als praktische spirituele instructies van de historische Jezus met een herkenbare spritueel-filosofische (logisch samenhangende) basis. Het is een heel andere benadering dan de rest van de evangelieverhalen hebben. Het is geen religie, maar universele spiritualiteit. En dat kan alleen maar afkomstig zijn van een spirituele meester zoals Jezus. Zoiets verzinnen kan niet door schrijvers zoals die in het NT, daar hebben ze juist duidelijk geen kaas van gegeten. De Quelle tekst zelf is het bewijs dat de echte Jezus bestaan heeft.

En dat er niet allemaal van die malle verwijzingen naar de Joodse Schrift in staan, komt omdat Jezus geen schriftgeleerde is, maar iemand die vanuit innerlijke kennis en ervaring spreekt, daarom is het universeel. Jezus is echt heel anders dan de schrijver van de Mattheus teksten ons wil doen geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei neohumanist:

En dat er niet allemaal van die malle verwijzingen naar de Joodse Schrift in staan, komt omdat Jezus geen schriftgeleerde is, maar iemand die vanuit innerlijke kennis en ervaring spreekt, daarom is het universeel. Jezus is echt heel anders dan de schrijver van de Mattheus teksten ons wil doen geloven.

Johannes legt uit dat Jezus het Woord is en dat woord verwijst naar de Heilige Schrift. correct dat Jezus leert vanuit wat Hij weet en dat weten is kennen en dat kennen betekent beleven. Hij spreekt dus vanuit zichzelf. Echter, een mens kan zichzelf  leren kennen door reflectie waarbij hij gebruik maakt van kennis die hij van anderen overneemt. Men spiegelt zich (reflecteert zich) aan anderen. Zo leert men zichzelf kennen. Daaronder zou men psychologische kennis kunnen stellen. Jezus nu was God en Hij reflecteerde zich aan de Heilige Schrift (destijds het OT). Zo leerde HIj zichzelf kennen zoals er geschreven staat dat Hij op twaalfjarige leeftijd vragen stelde aan de schriftgeleerden in de tempel. Jezus was dus zowel een leraar uit "kennen" als een leraar van de schrift, een schriftgeleerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei neohumanist:

Ik ben niet de enige die de Quelle tekst associeert met de historische Jezus, dat toen talloze theologen ook zo. Wat deze theologen ook zeggen, is dat je buiten de Quelle inderdaad heel weinig kunt vinden van de historische Jezus, omdat het vertellingen zijn die grotendeels aan de fantasie van de schrijvers zijn ontsproten.

Ik ben ten opzichte van dit soort theologen afwijkend, omdat ik zogenaamde "wonderen", oftewel het gebruik van verborgen krachten, door spiritueel verlichte mensen (zoals ook Jezus was), niet uitsluit. Dus er kan wat mij betreft ook in de eerste helft van Markus nog wel enigszins sprake zijn van waar gebeurde dingen, misschien wat aangedikt hier en daar. Hetzelfde geldt misschien voor soortgelijk tekstmateriaal in het vroegste verhalende deel van Evangelion (vroegste Lukas).

Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld Mattheus? Als je Mattheus zegt, dan zeg je alle tekst die in Mattheus staat en die niet uit de Quelle tekst of uit Markus overgenomen is. Daarin staat volgens mij niets dat historisch is. En ook het verhaal over de kerygma, zeg maar de tweede helft van Markus, is vrijwel niet historisch, het is een vertelling om de christelijke ideologie een pseudo-historische basis te geven.

Maar waarom kan dan niet ook de Quelle gewoon zo'n zelfde soort tekst zijn, die niet van Jezus afkomstig hoeft te zijn? 

Daarin verschil ik ook met al die theologen. Ik zie de Quelle tekst als praktische spirituele instructies van de historische Jezus met een herkenbare spritueel-filosofische (logisch samenhangende) basis. Het is een heel andere benadering dan de rest van de evangelieverhalen hebben. Het is geen religie, maar universele spiritualiteit. En dat kan alleen maar afkomstig zijn van een spirituele meester zoals Jezus. Zoiets verzinnen kan niet door schrijvers zoals die in het NT, daar hebben ze juist duidelijk geen kaas van gegeten. De Quelle tekst zelf is het bewijs dat de echte Jezus bestaan heeft.

En dat er niet allemaal van die malle verwijzingen naar de Joodse Schrift in staan, komt omdat Jezus geen schriftgeleerde is, maar iemand die vanuit innerlijke kennis en ervaring spreekt, daarom is het universeel. Jezus is echt heel anders dan de schrijver van de Mattheus teksten ons wil doen geloven.

Het universeel zijn van Jezus is omdat Jezus God is, schepper is, koning is en hoofd van de gemeente is. Hij is degene die alles gemaakt heeft en alles kent. Want een leider moet kunnen begrijpen en kunnen meevoelen met alles wat onder zijn leiding gebeurt. God is zo'n koning.

Alle aspecten van het leven moeten voorkomen in het OT omdat het oude testament het woord is en dat woord God (en Jezus) is. De wet van Mozes is ook een wet ten leven en dat leven omvat alle aspecten daarvan zodat de wet alle aspecten van het leven moet beschrijven want wanneer één onderdeel van het leven niet leeft is het niet geheel levend. Het woord omvat ook de relatie tussen God en mens en is bedoeld als leidraad aan alle mensen en daarom bevat het boek alle aspecten van het leven. Zij het dat deze op het hoogste abstractieniveau en meest extreme situaties besproken worden omdat God op het hoogste niveau handelt.

Jezus leert vanuit het OT, HIj onderwijst dat Hij zelf de vervulling van de wet en de profeten is. Hij is gekomen om alle zonden der mensen weg te nemen en daarom heeft Hij alle zonden der mensen, alles wat mogelijk is dat een mens God de schepping of een ander aandoet, moeten ondergaan en het lijden ervan dragen. Daarom is Hij alles in allen.

Met de verwijzing dat Hij de vervulling der wet en profeten is maakt Jezus duidelijk dat Hij God is en verwijst Hij in ëén zin naar het grootste deel van het OT.

bewerkt door Barnabas
typfouten
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zijn inderdaad allemaal christelijke theorien over Jezus. Theorien die ik nooit op die manier zou kunnen onderschrijven, maar ze zijn wel knap bedacht en je kunt er alleen maar respect voor opbrengen.

Jezus is zelf niet universeel, hij heeft een bepaalde persoonlijkheid, een bepaald karakter, waardoor je je wel of niet met Hem wilt verbinden. In India zouden ze zeggen, je kunt Hem wel of niet als je Ista devata of Guru (goddelijke persoonlijkheid die je het Heil kan brengen) aanvaarden.

Maar Zijn onderwijs in de Quelle is wél universeel. Er zit geen verschil tussen de aard van het onderwijs dat Krishna of Shiva onderwijzen of wat Jezus onderwijst of welke gerealiseerde messias-achtige Meester dan ook, omdat ze het Woord vanuit hun gerealiseerde Zelf gaven.

Dat sluit helaas slecht of bijna niet aan op het christelijke onderwijs in de rest van het Nieuwe Testament, dat syncretisch ontworpen werd door vroege christenen die al een bepaalde manier van godsdienstig denken hádden vanuit hun religieus-culturele achtergrond. Er waren ook andere vroege christenen, zoals de persoon die het Thomas evangelie schreef. Zijn onderwijs sluit mogelijk qua algemene strekking ietsjes beter aan op het onderwijs van Jezus zelf, maar helaas ook niet echt.

Voor christenen doet dat er allemaal niet zo toe, omdat er een scheuring plaats vond tussen de overgang van de missie van Jezus naar de missie van de vroege christenen. Door die scheuring is men het contact met het onderwijs van Jezus zelf kwijtgeraakt en heeft men de tekst met dat onderwijs op twee verschillende manieren in stukken geknipt en op twee verschillende wijzen vervormd tot iets anders waar men vertrouwder mee was.

Christenen zien dus het onderwijs van de Historische Jezus wel in zijn twee vervormde versies, maar eigenlijk zien ze het ook weer helemaal niet vanwege die inbedding in dat andere onderwijs. Wat ze nog wel zien, is het veelvormige netwerk van onderwijs van hun voorgangers, de vroege christenen, die aan de teksten van het NT schreven. Zonder overigens als schrijvers ooit te vermoeden dat dit in een Bijbelse boekenbundel terecht zou komen. Christenen zien niet wat Jezus onderwees, het is voor hun als het ware een gesloten onherkenbaar ingebed en vervormd boek geworden.

En als je dat boek voor hen alsnog terughaalt en het onderwijs erin uitlegt, dan zien ze het nóg niet, omdat hun eigen onderwijs hen in de weg zit. Ze zijn hun eigen onderwijs belangrijker gaan vinden omdat ze niet beter weten. Net zoals de Mormonen het onderwijs van Joseph Smith weer belangrijker zijn gaan vinden dan dat van de vroege christenen. 

Maar Joseph Smith en de vroege christenen waren zelf geen Meesters, zij beheersten het type onderwijs dat Jezus onderwees helemaal niet. De geschiedenis kan tragische wendingen hebben, met grote consquenties.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei neohumanist:

Dat zijn inderdaad allemaal christelijke theorien over Jezus. Theorien die ik nooit op die manier zou kunnen onderschrijven, maar ze zijn wel knap bedacht en je kunt er alleen maar respect voor opbrengen.

Jezus is zelf niet universeel, hij heeft een bepaalde persoonlijkheid, een bepaald karakter, waardoor je je wel of niet met Hem wilt verbinden. In India zouden ze zeggen, je kunt Hem wel of niet als je Ista devata of Guru (goddelijke persoonlijkheid die je het Heil kan brengen) aanvaarden.

Maar Zijn onderwijs in de Quelle is wél universeel. Er zit geen verschil tussen de aard van het onderwijs dat Krishna of Shiva onderwijzen of wat Jezus onderwijst of welke gerealiseerde messias-achtige Meester dan ook, omdat ze het Woord vanuit hun gerealiseerde Zelf gaven.

Dat sluit helaas slecht of bijna niet aan op het christelijke onderwijs in de rest van het Nieuwe Testament, dat syncretisch ontworpen werd door vroege christenen die al een bepaalde manier van godsdienstig denken hádden vanuit hun religieus-culturele achtergrond. Er waren ook andere vroege christenen, zoals de persoon die het Thomas evangelie schreef. Zijn onderwijs sluit mogelijk qua algemene strekking ietsjes beter aan op het onderwijs van Jezus zelf, maar helaas ook niet echt.

Voor christenen doet dat er allemaal niet zo toe, omdat er een scheuring plaats vond tussen de overgang van de missie van Jezus naar de missie van de vroege christenen. Door die scheuring is men het contact met het onderwijs van Jezus zelf kwijtgeraakt en heeft men de tekst met dat onderwijs op twee verschillende manieren in stukken geknipt en op twee verschillende wijzen vervormd tot iets anders waar men vertrouwder mee was.

Christenen zien dus het onderwijs van de Historische Jezus wel in zijn twee vervormde versies, maar eigenlijk zien ze het ook weer helemaal niet vanwege die inbedding in dat andere onderwijs. Wat ze nog wel zien, is het veelvormige netwerk van onderwijs van hun voorgangers, de vroege christenen, die aan de teksten van het NT schreven. Zonder overigens als schrijvers ooit te vermoeden dat dit in een Bijbelse boekenbundel terecht zou komen. Christenen zien niet wat Jezus onderwees, het is voor hun als het ware een gesloten onherkenbaar ingebed en vervormd boek geworden.

En als je dat boek voor hen alsnog terughaalt en het onderwijs erin uitlegt, dan zien ze het nóg niet, omdat hun eigen onderwijs hen in de weg zit. Ze zijn hun eigen onderwijs belangrijker gaan vinden omdat ze niet beter weten. Net zoals de Mormonen het onderwijs van Joseph Smith weer belangrijker zijn gaan vinden dan dat van de vroege christenen. 

Maar Joseph Smith en de vroege christenen waren zelf geen Meesters, zij beheersten het type onderwijs dat Jezus onderwees helemaal niet. De geschiedenis kan tragische wendingen hebben, met grote consquenties.

 

 

Ieder mens dient zijn eigen God en leermeester te kiezen. het komt er op aan om Hem te kiezen die werkelijk ten leven onderwijs geeft. De bijbel is geschreven opdat de mens leeft en het onderwijs van Jezus is ten leven. Welk boek de juiste leer brengt zal zich bewijzen aan de hand van de toepassing er van. Welke woorden ten leven zijn zal blijken uit de toepassing van die woorden. De schrift zegt dat de mens leeft van ieder woord dat uit de mond van God komt.
Dat er geen verschil zit in het onderwijs dat Jezus geeft of dat een andere godsdienst onderwijst bestrijdt ik ten ene male. Jezus onderwijst duidelijk dat Hij de weg de waarheid en het leven is. Zijn onderwijs is duidelijk, er komt een oordeel en alle mensen derven de heerlijkheid van God en behoudt vindt alleen plaats door de messias en het offer dat Hij gebracht heeft. Een andere weg is er niet. Daarom staat er dat Hij de weg is.
Voor Christenen doet het er wel degelijk toe omdat christenen Christus erkennen en het er op aankomt de ware Christus te volgen. Wie een verkeerd beeld van Christus heeft komt bedrogen uit, hij gelooft niet in de waarheid.
Het blijkt dat de juiste Chirstus niet door jou onderwezen wordt omdat je niet ziet dat er eenheid is tussen het onderwijs van Jezus en dat van Zijn discipelen. De toets is of hetgeen je schrijft waar is en wanneer het niet waar is kan het niet uit de almachtige God zijn. Dan zou je je onderwijs moeten herzien.
Christus is het woord en de schrift is dat woord. Alle onderwijs dient dus in overeenstemming te zijn met het oude testament. Daarnaast wordt dit geschreven in het nieuwe testament en leert het NT dat de gehele Heilige Schrift door de Heilige Geest, dat is God, geïnspireerd is. Omdat God ten leven onderwijst dient alles wat in de Heilige Schrift staat één te zijn zoals God één is. Omdat de mens leeft van ieder woord dat uit de mond van God komt moet ook de Schrift (oude én nieuwe testament) één geheel zijn. Er mag geen afwijking in staan.
Ieder boek dat claimt Gods woord te zijn en waardig is om als leidraad ten leven te dienen mag dus geen tegenspraken bevatten want dan diskwalificeerd het zich als eenheid en woord van Jezus oftewel woord ten leven.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat je als christen wel móet geloven dat het onderwijs van de vroege christenen (dat waren niet de discipelen van de historische Jezus, onderzoek dat maar eens grondiger) hetzelfde is als dat van de historische Jezus zelf. Anders stort je hele geloof in. 

Mijn geloof in de waarachtigheid van de historische Jezus is juist bevestigd geraakt door het lezen van Zijn onderwijs. En dat kan niemand mij afnemen, geen Mormoon en geen volgeling van de vroege christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wereldbeeld dat achter het onderwijs van Jezus ligt, begint heel voorzichtig ook de aandacht te trekken van filosofen en wetenschappers. Het universum en al haar materie zijn een projectie binnen de Heilige Geest en is dus ook continu met ons individuele bewustzijn dat snakt naar hereniging met Zijn Heerschappij, met die Heilige Geest (dat Kosmische Bewustzijn).

https://www.groene.nl/artikel/materie-die-bestaat-alleen-in-onze-geest

Religie mag dan teveel de irrationele kant zijn opgegaan, wat conflicten geeft met de wetenschap, dat geldt niet voor het onderwijs van de historische Jezus. Die stond nog met beide benen in de werkelijkheid.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei neohumanist:

Het wereldbeeld dat achter het onderwijs van Jezus ligt, begint heel voorzichtig ook de aandacht te trekken van filosofen en wetenschappers. Het universum en al haar materie zijn een projectie binnen de Heilige Geest en is dus ook continu met ons individuele bewustzijn dat snakt naar hereniging met Zijn Heerschappij, met die Heilige Geest (dat Kosmische Bewustzijn).

https://www.groene.nl/artikel/materie-die-bestaat-alleen-in-onze-geest

Religie mag dan teveel de irrationele kant zijn opgegaan, wat conflicten geeft met de wetenschap, dat geldt niet voor het onderwijs van de historische Jezus. Die stond nog met beide benen in de werkelijkheid.

In het artikel staan allerlei onjuiste aannames.  (Die mij bekend voor komen) In feite is dat een nieuw geloof: new age.  Het enige wat dit artikel aan toont is dat de mens een religieus wezen is en dat nu de kerken zo teleurstellend zijn, men een nieuw geloof schept.   Op dit thema zijn dan weer eindeloos veel variaties mogelijk, Neale Donald Walsch bijvoorbeeld. En zo meandert men maar verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie geen onjuiste aannames maar enkel overeenkomsten met de spirituele filosofie die ik al zo goed ken en die ook door Jezus werd onderwezen.

Ik word altijd erg enthousiast als wetenschap dichterbij de spirituele filosofie komt in plaats van zich ertegen af te zetten op oneigenlijke gronden. Wat de irrationele aspecten van religies niet minder irrationeel maakt natuurlijk, maar dat zei ik al.

New age is een heel ander verhaal, dat is een heel vage categorie die geen eigen filosofie kent.

New Age is meer de afkeer van de dogmatische geinstitutionaliseerde religies en geestelijke ontwikkeling meer te koppelen aan allerlei losse, vrijwel altijd commerciele "leraren", die leuren met cursussen en boekjes. Het is meer spiritualiteit als vrijetijdsbesteding, als life style, die je geheel naar eigen smaak in kunt richten. Een beetje zoals je meubels regelmatig wisselen bij de IKEA en dan soms een boeddhabeeld meenemen en de volgende keer een mariabeeld met gekleurde lampjes op een schaaltje met wierrookhouders.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Het hele probleem gaat in rook op als we het brein niet zien als de basis en oorsprong van ons bewustzijn, maar als een materiële ‘afbeelding’ ervan.

Het brein als afbeelding?  Zoiets is klinkklare onzin.   De schrijver verzint maar wat.   En dan vind ik het vreemd dat je de Bijbel afwijst, maar dit soort uitspraken als iets wat Jezus onderwezen zou hebben?

Citaat

Om zo min mogelijk aannames te doen, gaat Kastrup ervan uit dat er maar één vorm van bewustzijn is, wat in de filosofie ook wel mind wordt genoemd. Daar is geen plattegrond van te maken, want het wordt pas werkelijkheid als het ervaren wordt. Er is geen kennen buiten ervaring. 

Zo'n quote, daar zou zelfs een amateur filosoof zich voor schamen.   Bewustzijn heeft sowieso geen vorm en er is meer kennen buiten ervaring.  Anders zou de liefde des Vaders niet gekend kunnen worden.

Ga hier ajb niet op in, het zijn slechts een paar voorbeelden van pseudo-religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-7-2023 om 10:56 zei neohumanist:

Daarin verschil ik ook met al die theologen. Ik zie de Quelle tekst als praktische spirituele instructies van de historische Jezus met een herkenbare spritueel-filosofische (logisch samenhangende) basis. Het is een heel andere benadering dan de rest van de evangelieverhalen hebben. Het is geen religie, maar universele spiritualiteit. En dat kan alleen maar afkomstig zijn van een spirituele meester zoals Jezus. Zoiets verzinnen kan niet door schrijvers zoals die in het NT, daar hebben ze juist duidelijk geen kaas van gegeten. De Quelle tekst zelf is het bewijs dat de echte Jezus bestaan heeft.

Waarin je nog meer verschilt met al die theologen: die onderbouwen hun bewering beter dan "dat kan niet anders, want zoiets verzin je niet".

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarin je nog meer verschilt met al die theologen: die onderbouwen hun bewering beter dan "dat kan niet anders, want zoiets verzin je niet".

Je kunt het in een wetenschappelijk vertoog fraaier inpakken met heel veel woorden. Zoals wetenschappers dat plegen te doen. Maar eigenlijk zeggen ze dan steeds, 'dit is de meeste logische manier van denken om tot deze conclusie te komen'.

Je kunt een aap miljoenen jaren lang met een letterspelletje laten spelen, maar er zal nooit een gedicht uit volgen of een begrijpelijke tekst. Zo is het ook met de Quelle tekst, de kans dat er vanuit de christelijke manier van denken ineens een logisch samenhangende set van niet-christelijke mystieke instructies uit tevoorschijn kan komen is nihil als die tekst niet door een mysticus zelf gemaakt/gesproken was.

Dat atheisten en gelovigen zo'n tekst, zelfs na uitleg, niet snappen, heeft te maken met hun relatieve onwetenheid over wat mystiek of esoterische beoefening is of inhoudt. Het enige wat ze dan rest, is uit onwetendheid als reactie lelijke verbale drollen draaien, schimpen en daarmee zichzelf te kakken zetten, zoals ook jij steeds opnieuw weer doet. 

Misschien vind je het vervelend om op 1 hoop gegooid te worden met gelovigen, maar als je dat wilt vermijden zal je toch met echte argumenten aan moeten komen, in plaats van zo inhoudsloos te blijven reageren. In die zin hebben bepaalde fundies op dit forum gelijk als ze stellen dat je je gedraagt als een troll.

 

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Dit zijn "gewone" christenen uit waarschijnlijk (zo te horen) het zuiden van de VS die Q bespreken, maar die er niets vreemds of geheimzinnigs in zien, de oudere man is een universitaire professor.

Leuk zijn de kleurtjes op die kaart aan de muur, waardoor je makkelijk de "overlaps" kunt localiseren.

Helaas voor ons te klein om dit echt te kunnen bestuderen, maar je krijgt een idee over hoe ongeveer de verdelingen liggen qua herkomst.

Wat onbesproken blijft, is het dogma dat in canonieke Lukas helemaal niets vanuit Mattheus kan/zal zijn overgenomen.

Waar ze ook de mist in lijken te gaan is de aanname dat "Markus Q niet zou hebben gekend" omdat hij de meeste Q-gezegden heeft "weggelaten" uit zijn evangelie. Dat is een rare aanname, het kan ook een (eventueel geheime) aparte tekst zijn geweest in de tijd dat Lukas en Mattheus nog niet bestonden.

Bovendien is de aanname van 3 synoptische auteurs voor de 3 canonieke versies van deze verhalen een dogmatische ouderwetse aanname.

 

 

In het tweede filmpje zie je de professor Dr. John Kloppenborg uitleggen waarom de Farrer-hypothese niet geldig kan zijn omdat het te ver gezocht is (volgens Kloppenborg), hij legt uit waarom dan volgens hem te ver gezocht is. Hij is een van de grotere verantwoordelijken voor de meest geraadpleegde reconstructie van de Quelle-tekst.

 

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

De nummering van de bijbelse teksten is pas in de Middeleeuwen toegevoegd, eerder schreef men alles nog gewoon achter elkaar.

Als je de tekstdelen uit Q ordent naar thema, dan krijg je ongeveer dit, waarbij de aangrenzende tekstregels een sterke filosofische samenhang hebben, die ze in de bewerkingen in het NT ontnomen is, door inbedding in de uiteenlopende (!) christelijke verbeeldingen van de evangelieschrijvers en bewerkers.

QUELLE

Lukas 8: 9-10 = Mattheus 13: 11-12a, 13 (= Markus 4: 11b-12) Triple Tradition; Q [-] / Mattheus 7: 6 Sondergut

9 10 Aan jullie is het gegeven de geheimnissen van de Heerschappij van God te kennen; maar voor de rest via gelijkenissen, opdat ziende ze het niet kunnen waarnemen; en horende ze het niet kunnen begrijpen. (-) Geef je ringen niet aan de honden; werp je parels niet voor de zwijnen; opdat ze ze niet onder hun poten vertrappen en omkeren en je aan stukken scheuren.

Evangelion 6: 21-23, 27-32, 35-38 = Mattheus 5: 3-4, 6, 11-12, 44, 7: 1-5, 12, 15-16b, 5: 46-47, 12: 33-35

20b Gezegend zijn jullie eenvoudigen van geest, want voor jullie is de Heerschappij van God. 21 Gezegend zijn jullie die hongeren, want jullie honger zal gestild worden. Gezegend zijn jullie die rouwen, want jullie zullen getroost worden. 22 Gezegend zijn jullie als jullie beledigd en vervolgd worden vanwege de Mensenzoon. 23 Jullie vaders hebben datzelfde al de profeten aangedaan. 27 Heb je tegenstanders lief 28 doe goed aan wie je haten, zegen degenen die een loopje met je nemen 30 Geef aan degene die je iets vraagt en vraag niet terug wat van jou is. 29 Als iemand je op je wang slaat, bied hem dan de andere wang aan. Als iemand je jas weggrijpt, laat hem dan ook je hemd. 31 Doe aan anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. 32 ... Als je enkel hen liefhebt die van jou houden, wat is dan je beloning? Doen niet zelfs de belastinginners hetzelfde? 36 Heb compassie net zoals je Abba compassie heeft, 35 c-d opdat jullie Kinderen van jullie Abba, de Allerhoogste zullen worden, want Hij laat zijn zon opkomen voor de slechten en de goeden. 35 a-b In plaats daarvan , heb je tegenstanders lief en doe het goede, en leen zonder iets terug te verlangen. Je beloning zal groot zijn en jullie zullen kinderen van God zijn. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 wat je een ander aandoet, zal je in gelijke mate aangedaan worden. 41 Waarom zie je de splinter in je broer zijn oog, terwijl je de balk in je eigen oog over het hoofd ziet?  42 Hoe kun tegen je broer zeggen: Laat me de splinter uit je oog weghalen en kijk eens naar de balk in je eigen oog? Huichelaar, gooi eerst die balk uit je eigen oog en dan zul je helder genoeg zien om de splinter uit je broers oog te kunnen verwijderen. 43 .. Geen gezonde boom draagt rotte vruchten, noch draagt een verdorde boom gezonde vruchten. 44 Want door de vruchten ken je de boom. Worden vijgen geplukt van doornstruiken, of druiven van distels? 45 De goede persoon brengt uit zijn goede schat goede dingen voort, en de kwade persoon uit zijn slechte schat slechte dingen. Want waar het hart vol van is, zo spreekt de mond. 

Lukas 6: 39-40, 46-49, 16: 13, 9: 57-60, [61-62], 10: 2-11, 16, 19-20, 23b-24, 14: 26, 17:33 = Mattheus 5: 14, 10: 24-25, 6: 24, 7: 21, 24-27, 8: 19-22, 9: 57-60, [61-62], 10: 40-41, 13: 16-17, 37, 16: 25-26

39 Kan een blinde een andere blinde de weg wijzen? Zullen ze niet allebei in een kuil vallen? 40 Een discipel staat niet boven zijn Meester, het is genoeg om te worden zoals zijn Meester.  13 Niemand kan twee meesters dienen; want hij zal ofwel de een haten en de ander liefhebben, of toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Je kunt niet God én de Mammon dienen. 46 .. Waarom noem je mij: Meester, Meester, en doe je niet wat ik zeg? 47 Iedereen die Mijn woorden hoort en ze in praktijk brengt, 48 is als iemand die zijn huis op rotsbodem bouwde; en de stortregens kwamen neer en de plotselinge overstromingen kwamen, en beukten tegen dat huis, en het stortte niet in, want het was gegrond op rotsbodem. 49 En iedereen die mijn woorden hoort en er niet naar handelt is als iemand die zijn huis op zand bouwde; en de stortregens kwamen neer, en beukten in op dat huis, en prompt viel het in elkaar en die val was verwoestend. 57 Iemand zei tegen hem: Ik zal U volgen waar U ook gaat. 58 En Jezus zei tegen hem: Vossen hebben holen, en de vogels van de lucht hebben nesten; maar de Mensenzoon heeft nergens waar Hij zijn hoofd neer kan leggen. 59 Maar een ander zei tegen Hem: Meester, sta me toe om eerst mijn vader te begraven. 60 Maar Hij zei tegen hem: Volg mij, en laat de doden hun eigen doden begraven. 61 Weer een ander zei: Meester, ik zal U volgen, maar laat me eerst afscheid nemen van mijn familie. 62 En Jezus zei tegen hem: Niemand die zijn hand aan de ploeg zet en terugkijkt, is geschikt om de Heerschappij van God binnen te gaan. 2 Hij zei tegen zijn volgelingen: De oogst is overvloedig, maar er zijn weinig werkers. Vraag dus aan de Heer van de oogst om werkers naar de oogst te zenden. 3 Ga op weg! Kijk, ik stuur jullie als schapen tussen de wolven. Wees dus zo spitsvondig als de slangen en zo onschuldig als de duiven! 4 Draag geen beurs, geen knapzak, geen sandalen, geen stok, en groet niemand langs de weg. 5 Welk huis je ook binnengaat, zegt eerst: Vrede aan dit huis! 6 En als daar een zoon van vrede is, laat je vrede op hem rusten maar zo niet, laat je vrede dan op je terugkeren. 7 En blijf in dat huis, eet en drink er wat men je voorzet, want de werker is zijn beloning waard. Ga niet van huis tot huis. 8 En welke stad je ook binnengaat en ze je niet verwelkomen, 11 schudt het stof van je voeten bij het verlaten van die stad. 16 Wie maar ook jou binnen laat, laat Mij binnen, en wie maar ook Mij binnen laat, laat Degene binnen die Mij gezonden heeft. 19 Zie, Ik geef jullie de autoriteit om slangen en schorpioenen te vertrappen en all machten van de 20 vijand. En niets zal jullie op welke manier dan ook kwaad kunnen doen. Desalniettemin, verheug je niet dat de geesten zich aan je onderwerpen, maar verheug je dat je bestemd bent om de Heerschappij van God te bereiken. 24 Gelukkig de ogen die zien wat jullie zien! Ik zeg jullie, veel profeten en koningen wensten dat ze hadden kunnen zien wat jullie nu zien, maar het nooit te zien kregen; te horen wat jullie horen, maar het nooit te horen kregen. 26 Degene die zijn vader en moeder niet verlaat, kan mijn discipel niet zijn; en degene die zijn zoon en dochter niet verlaat, kan mijn discipel niet zijn. 33 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen en wie zijn leven verliest vanwege Mij, zal het vinden.

Mattheus 6: 3-4, 17-18, 6-8 Sondergut, Lukas 11: 2, 19-13 = Mattheus 6: 9-10a, [10b (Sondergut)], 7: 7-11

3 Als je een goede daad doet, laat je linkerhand niet weten 4 wat je rechterhand aan het doen is; je goede daad moet geheim zijn en je Abba die in het geheim ziet wat er gedaan wordt zal je belonen. 17 Als je vast, smeer dan olie 18 op je hoofd en was je gezicht, opdat mensen niet kunnen zien dat je vast, maar alleen je Abba die in het geheim kan zien zal je belonen. 6 Als je mediteert, ga alleen een kamer binnen, sluit de deur, en mediteer op je Abba die daar is in de geheime plek, en je Abba die ziet wat er geheim is, zal je belonen. 7 In je meditatie, ga niet aan het babbelen zoals de heidenen, die zich inbeelden dat hoe meer ze zeggen, hoe waarschijnlijker ze 8 zullen worden gehoord. Doe ze dat niet na. Je Abba weet al wat je noden zijn voordat je het Hem vraagt.

2a Als je mediteert, zeg:
2b Abba,
(geliefde Papa) Jouw Naam worde geheiligd (niet in Evangelion);

Evangelion en vroege Lukas prefereren: Abba, laat Je Kosmische Bewustzijn komen[Mattheus en late Lukas prefereren: Abba, laat Je Heerschappij komen] 

[-] Abba, Jouw Wil geschiede. (niet in Evangelion of vroege Lukas)

9 Ik zeg jullie, vraag en het zal gegeven worden, zoek en je zal vinden, klop en je zal open gedaan worden. 10 Want een ieder die vraagt ontvangt, en degene die zoekt vindt, en degene die klopt zal het geopend worden. 11 ... Wie van jullie zal, als vader zijnde, als zijn zoon hem om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of in plaats van een ei, een schorpioen? 13 Dus als jullie, hoewel niet perfect, weten hoe goede giften te geven aan jullie kinderen, hoe veel meer zal jullie Kosmische Vader het Kosmische Bewustijn geven aan hen die daarom vragen?

Lukas (Evangelion versie) 11: 21-26 = Mattheus 12: 29-30, 43-45

21 Wanneer maar ook de sterke persoon, die goed bewapend is, het eigen huis mag bewaken, dan is het bezit van die persoon in vrede. 22 Maar wanneer maar ook een sterkere persoon, hebbende aangevallen, die eerste zou  overmeesteren, dan verwijdert die sterkere persoon de bewapening waar die laatste zijn vertrouwen in stelde, en verdeelt de buit. (Mattheus versie:)  [Hoe kan iemand inbreken in het huis van een sterke persoon en er met de goederen vandoor gaan tenzij hij de sterke man heeft vastgebonden alvoren het huis te plunderen?] 23 Degene die niet met mij is, is tegen mij, en degene die niet bijeen brengt, verdeelt. 24 Als de bezoedelende geest de persoon heeft verlaten, dwaalt hij door waterloze streken op zoek naar een rustplaats, en vindt er geen. Dan zegt hij, ik zal terugkeren naar mijn huis waar ik vandaan kwam. 25 En als het aankomt vindt hij het huis geveegd en opgeruimd. 26 Dan gaat hij zeven andere geesten halen die nog kwader zijn dan hijzelf, en er intrekkend, vestigen zij zich. En de laatste omstandigheden van die persoon zullen erger zijn dan de eerste.

Lukas 11: 33-34, 39b, 42-44, 46b, 52 = Mattheus 5: 15, 6: 22-23, 23: 25-26, 23, 6, 27, 4, 13, 29-36

33 Niemand steekt een lamp aan en plaatst het op een verborgen plek, maar op een kandelaar, en het geeft licht voor iedereen in het huis. 34 De lamp van het lichaam is het oog. Als je oog grootmoedig is, dan is heel je lichaam stralend; maar als je oog geelzuchtig is, is heel je lichaam donker. 39b Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie zuiveren te buitenkant van de beker en schaal, maar van binnen zijn ze vol van inhaligheid en genotzuchtigheid. 42 Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie innen de tienden van de munt en de dille en komijn, en vergeten de rechtvaardigheid en genadigheid en trouw. 43 Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie houden van de ereplaatsen bij de banketten en de voorste zitplaatsen in de synagoges en de lofbetuigingen op de marktplaatsen. 44 Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie zijn als onherkenbare graven waar mensen overheen lopen zonder dat ze het door hebben. 46b En wee aan jullie uitleggers van de Wet, want jullie binden de mensen aan lasten en laden die op hun ruggen, maar jullie zelf willen geen vinger uitsteken om ze voort te bewegen. 52 Wee aan jullie uitleggers van de Wet, want jullie (Lukas versie:) nemen de sleutel weg tot gnosis (introspectieve kennis) en (Mattheus versie:) sluiten de Heerschappij van God af voor de mensen, jullie gaan zelf niet naar binnen, noch laten jullie mensen toe die proberen binnen te komen. 

Lukas 14: 5 = Mattheus 12: 11-12

5 Is er iemand onder jullie die een os heeft en als het in een kuil valt op de sabbat, het er niet onmiddellijk uit hijst? 

Lukas 12: 2-12, 33-34 = Mattheus 10: 26-33, 12: 32ab, 6: 25-34, 8, 19-21

2 Er is niets bedekt dat niet aan het licht zal komen, en verborgen dat niet bekend zal worden. 3 Wat je in het donker zegt, zal in het licht gehoord worden; en wat in iemand's oor ingefluisterd wordt in de geheime kamer, zal van de daken worden verkondigd. 4 Wees niet bang voor degenen die het lichaam kunnen doden, maar de ziel niet; 5 vrees de Ene die na het doden in staat is je in Gehenna te werpen. 6 Worden niet twee mussen verkocht voor twee cent? En toch zal geen van ze naar de aarde vallen zonder toestemming van je Abba. 7 Maar zelfs de haren op je hoofd zijn genummerd. Wees niet bang, je bent meer waard dan vele mussen. 8 Een ieder die zich publiekelijk voor mij uitspreekt, zal de Mensenzoon zich ook voor hen uitspreken voor 9 God. Maar wie mij publiekelijk ontkent, zal voor God worden ontkent. En een ieder zich die tegen de Mensenzoon uitspreekt, het zal hun vergeven worden; 10 maar een ieder die zich tegen de Heilige Geest uitspreekt, het zal hun niet vergeven worden.  11 Als ze jullie voor de leiders en andere autoriteiten voeren, wees niet bezorgd over hoe je iets of wat je moet zeggen, 12 want het zal jij niet zijn die spreekt maar de Geest van je Abba in jou. 22 Wees niet bezorgd over je leven, over wat je zal kunnen eten, noch over je lichaam, met wat je jezelf zal moeten kleden. 23 Is het leven niet meer dan eten, en het lichaam meer dan kleding? 24 Kijk naar de raven: Zij zaaien, noch oogsten, noch verzamelen ze in schuren, en toch voedt God ze. Zijn jullie niet beter dan vogels? 25 En wie onder jullie kan door bezorgdheid ook maar een centimeter toevoegen aan zijn lengte? 26 En waarom maak je je zorgen over je kleding? 27 Kijk naar de lelies en het gras: Zij kaarden niet noch spinnen ze en toch zijn ze gekleed. Ik zeg je: dat Salomon in al zijn glorie niet zo fraai was uitgedost als een van dezen. 28 Als dat zo is, hoeveel meer zal Hij jullie kleden, Oh jullie van klein vertrouwen? 29 Maak je dus geen zorgen, zeggende, Wat moeten we eten? Of: Wat moeten we drinken. Of: Waarmee moeten we ons kleden? 30 Je Abba weet dat jullie ze allemaal nodig hebben. 31 Zoek liever Zijn Heerschappij, en al deze dingen zullen je toekomen. 33 Koester op aarde geen schatten, waar motten en knagers het aantasten en waar rovers voor inbreken en het stelen, maar koester voor jezelf tijdloze schatten. 34 Want waar je schat ligt, daar ook ligt je hart.

Lukas 12: 49, 51 [eerste helft is Sondergut], 58 = Mattheus 10: 34-36, 12: 54-56 (Markus 9: 43-48) 18: 8-9), 5: 25

49 Ik ben gekomen om vuur te werpen op de aarde, en hoezeer wenste ik dat het al opgebrand was! 51 Denk je dat ik gekomen ben om vrede op aarde te werpen? Ik ben niet gekomen om vrede te werpen, maar een zwaard! 30 Als je rechterhand je ondergang brengt, hak het af en werp het weg; het is beter om een deel van je lichaam te verliezen dan dat het hele lijf de hel in gegooid wordt. 29 En als je rechteroog je op tot een verkeerde weg leidt, ruk het uit en smijt het weg; het is beter voor je om een deel van je lijf te verliezen dan dat het geheel naar de hel gaat. 54 Als je wolken zich op ziet bouwen in het Westen, zeg je meteen, "Het gaat regenen", en 55 regenen gaat het. En als de wind uit het Zuiden komt, zeg je, 56 "Er zal een hittegolf komen", en daar is ze. Wat een huichelaars zijn jullie! Jullie weten hoe je de verschijningsvormen van de aarde en de lucht moeten interpreteren; 57 Hoe komt het dan dat jullie voor jezelf niet [] kunt beoordelen wat de juiste koers is?  58 Terwijl je met je tegenstander langs de weg gaat, span je dan in om je van hem los te maken, opdat de tegenstander je niet overdraagt aan de Rechter, en de Rechter aan de assistent, en de assistent je in de gevangenis gooit. 59 Ik zeg je, je zult daar niet weer uitkomen tot je de laatste cent hebt betaald.

Lukas 9: 27, 13: 18-21, 24, 18: 25, 14: 11, 18: 14, 7: 20b-21 = Mattheus 16: 28 (= Markus 9: 1), 13: 31-33, 7: 13-14, 19: 23-25a (= Markus 10: 25), 20: 26-28, 23: 12, 24: 26

27 Ik zeg je dit: er zijn er die hier aanwezig zijn die de dood niet zullen smaken voordat ze de Heerschappij van God gezien hebben. 18 Hoe is de Heerschappij van God, waarmee kan ik het vergelijken? 19 Het is als een zaadje mosterd, dat iemand nam en in zijn tuin wierp. En het groeide en ontwikkelde zich in een boom, en de vogels van de lucht nestelden in haar takken. 20 En nogmaals: Waarmee kan ik de Heerschappij van God vergelijken? 21 Het is als een stukje desem, dat een vrouw nam en in drie delen bloem verborg tot het volledig was gefermenteerd (gerezen). 24 Worstel om binnen te gaan door de nauwe deur, want velen zullen trachten binnen te gaan en weinigen zijn degenen die er doorheen gaan. 25 Het is eenvoudiger voor een kabel (kameel?) om door het oog van een naald te gaan, dan voor een rijke persoon de Heerschappij van God binnen te gaan. 11 Iedereen die zichzelf verheerlijkt zal vernederd worden en degene die zichzelf nederig maakt, zal verheerlijkt worden. 20b De Heerschappij van God komt niet door observatie. 21 Ze moeten niet zeggen" "Hij kan geobserveerd worden in de wildernis, noch in de binnenste, geheime kamers". Want de Heerschappij van God is binnen jezelf!

Lukas 14: 34-35 = Mattheus 5: 13

34 Zout is goed; maar als het zout zijn zoutheid verliest, 35 waarmee moet het dan gekruid worden? Noch voor de aarde noch voor de mestvaalt is het geschikt - het wordt weggegooid. 

Lukas 14: 28-32 Sondergut

28 Zou iemand van jullie bedenken om een toren te bouwen zonder er eerst voor te gaan zitten om de 29 kosten te berekenen, om zo te zien of je het kunt opbrengen om het af te bouwen? Anders, als hij de fundamenten had gelegd en dan niet in staat is om 30 het af te maken, zullen alle toeschouwers hem uitlachen."Daar is de man", zullen ze zeggen, "die begon te bouwen en het niet 31 af kon maken.

Lukas 17: 3-4 = Mattheus 18: 15, 22

3 Als je broer tegen je zondigt, dan wijs je hem terecht; en als hij berouw toont, vergeef hem. 4 En als hij zeven keer per dag tegen je zondigt, vergeef hem dan ook zeven maal.

Lukas 19: 26-27 = Mattheus 25: 29

26 Aan eenieder die heeft, zal gegeven worden; maar van 27 degene die niet heeft, zelfs wat hij heeft zal hem afgenomen worden.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

James Tabor maakte ook een eigen reconstructie, die hier en daar afwijkt van de mijne.

https://jamestabor.com/wp-content/uploads/2023/08/Tabor-Q-Based-on-Luke.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=Zua__tpFvXo

Enerzijds is zijn versie "vervuild" met schijnbaar "dubbeltraditie" tekstmateriaal uit Mattheus dat er in de vroegere Lukas versie (Evangelion) nog niet bij stond (feitelijk dus geen echt, maar vals dubbeltraditiemateriaal). Anderzijds ontbreken er teveel zogenaamde "sondergut" gezegden die uit Lukas zijn weggelaten, maar niet goed bij het echte Mattheus tekstmateriaal passen en wel bij de Quelle. Zoals zoveel theologen heeft ook Tabor geen verstand van esoterische spirituele filosofie en dat kun je in dit geval niet missen om helder te krijgen wat wel en wat juist niet bij de Quelle tekst past of behoort. De Quelle tekst is een sterke eenheid, maar die moet je wel kunnen herkennen omdat er van alles heen en weer is verplaatst bij de composities van Lukas en Mattheus (door meerdere auteurs of latere bewerkers).

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 26-8-2023 om 12:06 zei neohumanist:

De nummering van de bijbelse teksten is pas in de Middeleeuwen toegevoegd, eerder schreef men alles nog gewoon achter elkaar.

Als je de tekstdelen uit Q ordent naar thema, dan krijg je ongeveer dit, waarbij de aangrenzende tekstregels een sterke filosofische samenhang hebben, die ze in de bewerkingen in het NT ontnomen is, door inbedding in de uiteenlopende (!) christelijke verbeeldingen van de evangelieschrijvers en bewerkers.

QUELLE

Lukas 8: 9-10 = Mattheus 13: 11-12a, 13 (= Markus 4: 11b-12) Triple Tradition; Q [-] / Mattheus 7: 6 Sondergut

9 10 Aan jullie is het gegeven de geheimnissen van de Heerschappij van God te kennen; maar voor de rest via gelijkenissen, opdat ziende ze het niet kunnen waarnemen; en horende ze het niet kunnen begrijpen. (-) Geef je ringen niet aan de honden; werp je parels niet voor de zwijnen; opdat ze ze niet onder hun poten vertrappen en omkeren en je aan stukken scheuren.

Evangelion 6: 21-23, 27-32, 35-38 = Mattheus 5: 3-4, 6, 11-12, 44, 7: 1-5, 12, 15-16b, 5: 46-47, 12: 33-35

20b Gezegend zijn jullie eenvoudigen van geest, want voor jullie is de Heerschappij van God. 21 Gezegend zijn jullie die hongeren, want jullie honger zal gestild worden. Gezegend zijn jullie die rouwen, want jullie zullen getroost worden. 22 Gezegend zijn jullie als jullie beledigd en vervolgd worden vanwege de Mensenzoon. 23 Jullie vaders hebben datzelfde al de profeten aangedaan. 27 Heb je tegenstanders lief 28 doe goed aan wie je haten, zegen degenen die een loopje met je nemen 30 Geef aan degene die je iets vraagt en vraag niet terug wat van jou is. 29 Als iemand je op je wang slaat, bied hem dan de andere wang aan. Als iemand je jas weggrijpt, laat hem dan ook je hemd. 31 Doe aan anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. 32 ... Als je enkel hen liefhebt die van jou houden, wat is dan je beloning? Doen niet zelfs de belastinginners hetzelfde? 36 Heb compassie net zoals je Abba compassie heeft, 35 c-d opdat jullie Kinderen van jullie Abba, de Allerhoogste zullen worden, want Hij laat zijn zon opkomen voor de slechten en de goeden. 35 a-b In plaats daarvan , heb je tegenstanders lief en doe het goede, en leen zonder iets terug te verlangen. Je beloning zal groot zijn en jullie zullen kinderen van God zijn. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 wat je een ander aandoet, zal je in gelijke mate aangedaan worden. 41 Waarom zie je de splinter in je broer zijn oog, terwijl je de balk in je eigen oog over het hoofd ziet?  42 Hoe kun tegen je broer zeggen: Laat me de splinter uit je oog weghalen en kijk eens naar de balk in je eigen oog? Huichelaar, gooi eerst die balk uit je eigen oog en dan zul je helder genoeg zien om de splinter uit je broers oog te kunnen verwijderen. 43 .. Geen gezonde boom draagt rotte vruchten, noch draagt een verdorde boom gezonde vruchten. 44 Want door de vruchten ken je de boom. Worden vijgen geplukt van doornstruiken, of druiven van distels? 45 De goede persoon brengt uit zijn goede schat goede dingen voort, en de kwade persoon uit zijn slechte schat slechte dingen. Want waar het hart vol van is, zo spreekt de mond. 

Lukas 6: 39-40, 46-49, 16: 13, 9: 57-60, [61-62], 10: 2-11, 16, 19-20, 23b-24, 14: 26, 17:33 = Mattheus 5: 14, 10: 24-25, 6: 24, 7: 21, 24-27, 8: 19-22, 9: 57-60, [61-62], 10: 40-41, 13: 16-17, 37, 16: 25-26

39 Kan een blinde een andere blinde de weg wijzen? Zullen ze niet allebei in een kuil vallen? 40 Een discipel staat niet boven zijn Meester, het is genoeg om te worden zoals zijn Meester.  13 Niemand kan twee meesters dienen; want hij zal ofwel de een haten en de ander liefhebben, of toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Je kunt niet God én de Mammon dienen. 46 .. Waarom noem je mij: Meester, Meester, en doe je niet wat ik zeg? 47 Iedereen die Mijn woorden hoort en ze in praktijk brengt, 48 is als iemand die zijn huis op rotsbodem bouwde; en de stortregens kwamen neer en de plotselinge overstromingen kwamen, en beukten tegen dat huis, en het stortte niet in, want het was gegrond op rotsbodem. 49 En iedereen die mijn woorden hoort en er niet naar handelt is als iemand die zijn huis op zand bouwde; en de stortregens kwamen neer, en beukten in op dat huis, en prompt viel het in elkaar en die val was verwoestend. 57 Iemand zei tegen hem: Ik zal U volgen waar U ook gaat. 58 En Jezus zei tegen hem: Vossen hebben holen, en de vogels van de lucht hebben nesten; maar de Mensenzoon heeft nergens waar Hij zijn hoofd neer kan leggen. 59 Maar een ander zei tegen Hem: Meester, sta me toe om eerst mijn vader te begraven. 60 Maar Hij zei tegen hem: Volg mij, en laat de doden hun eigen doden begraven. 61 Weer een ander zei: Meester, ik zal U volgen, maar laat me eerst afscheid nemen van mijn familie. 62 En Jezus zei tegen hem: Niemand die zijn hand aan de ploeg zet en terugkijkt, is geschikt om de Heerschappij van God binnen te gaan. 2 Hij zei tegen zijn volgelingen: De oogst is overvloedig, maar er zijn weinig werkers. Vraag dus aan de Heer van de oogst om werkers naar de oogst te zenden. 3 Ga op weg! Kijk, ik stuur jullie als schapen tussen de wolven. Wees dus zo spitsvondig als de slangen en zo onschuldig als de duiven! 4 Draag geen beurs, geen knapzak, geen sandalen, geen stok, en groet niemand langs de weg. 5 Welk huis je ook binnengaat, zegt eerst: Vrede aan dit huis! 6 En als daar een zoon van vrede is, laat je vrede op hem rusten maar zo niet, laat je vrede dan op je terugkeren. 7 En blijf in dat huis, eet en drink er wat men je voorzet, want de werker is zijn beloning waard. Ga niet van huis tot huis. 8 En welke stad je ook binnengaat en ze je niet verwelkomen, 11 schudt het stof van je voeten bij het verlaten van die stad. 16 Wie maar ook jou binnen laat, laat Mij binnen, en wie maar ook Mij binnen laat, laat Degene binnen die Mij gezonden heeft. 19 Zie, Ik geef jullie de autoriteit om slangen en schorpioenen te vertrappen en all machten van de 20 vijand. En niets zal jullie op welke manier dan ook kwaad kunnen doen. Desalniettemin, verheug je niet dat de geesten zich aan je onderwerpen, maar verheug je dat je bestemd bent om de Heerschappij van God te bereiken. 24 Gelukkig de ogen die zien wat jullie zien! Ik zeg jullie, veel profeten en koningen wensten dat ze hadden kunnen zien wat jullie nu zien, maar het nooit te zien kregen; te horen wat jullie horen, maar het nooit te horen kregen. 26 Degene die zijn vader en moeder niet verlaat, kan mijn discipel niet zijn; en degene die zijn zoon en dochter niet verlaat, kan mijn discipel niet zijn. 33 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen en wie zijn leven verliest vanwege Mij, zal het vinden.

Mattheus 6: 3-4, 17-18, 6-8 Sondergut, Lukas 11: 2, 19-13 = Mattheus 6: 9-10a, [10b (Sondergut)], 7: 7-11

3 Als je een goede daad doet, laat je linkerhand niet weten 4 wat je rechterhand aan het doen is; je goede daad moet geheim zijn en je Abba die in het geheim ziet wat er gedaan wordt zal je belonen. 17 Als je vast, smeer dan olie 18 op je hoofd en was je gezicht, opdat mensen niet kunnen zien dat je vast, maar alleen je Abba die in het geheim kan zien zal je belonen. 6 Als je mediteert, ga alleen een kamer binnen, sluit de deur, en mediteer op je Abba die daar is in de geheime plek, en je Abba die ziet wat er geheim is, zal je belonen. 7 In je meditatie, ga niet aan het babbelen zoals de heidenen, die zich inbeelden dat hoe meer ze zeggen, hoe waarschijnlijker ze 8 zullen worden gehoord. Doe ze dat niet na. Je Abba weet al wat je noden zijn voordat je het Hem vraagt.

2a Als je mediteert, zeg:
2b Abba,
(geliefde Papa) Jouw Naam worde geheiligd (niet in Evangelion);

Evangelion en vroege Lukas prefereren: Abba, laat Je Kosmische Bewustzijn komen[Mattheus en late Lukas prefereren: Abba, laat Je Heerschappij komen] 

[-] Abba, Jouw Wil geschiede. (niet in Evangelion of vroege Lukas)

9 Ik zeg jullie, vraag en het zal gegeven worden, zoek en je zal vinden, klop en je zal open gedaan worden. 10 Want een ieder die vraagt ontvangt, en degene die zoekt vindt, en degene die klopt zal het geopend worden. 11 ... Wie van jullie zal, als vader zijnde, als zijn zoon hem om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of in plaats van een ei, een schorpioen? 13 Dus als jullie, hoewel niet perfect, weten hoe goede giften te geven aan jullie kinderen, hoe veel meer zal jullie Kosmische Vader het Kosmische Bewustijn geven aan hen die daarom vragen?

Lukas (Evangelion versie) 11: 21-26 = Mattheus 12: 29-30, 43-45

21 Wanneer maar ook de sterke persoon, die goed bewapend is, het eigen huis mag bewaken, dan is het bezit van die persoon in vrede. 22 Maar wanneer maar ook een sterkere persoon, hebbende aangevallen, die eerste zou  overmeesteren, dan verwijdert die sterkere persoon de bewapening waar die laatste zijn vertrouwen in stelde, en verdeelt de buit. (Mattheus versie:)  [Hoe kan iemand inbreken in het huis van een sterke persoon en er met de goederen vandoor gaan tenzij hij de sterke man heeft vastgebonden alvoren het huis te plunderen?] 23 Degene die niet met mij is, is tegen mij, en degene die niet bijeen brengt, verdeelt. 24 Als de bezoedelende geest de persoon heeft verlaten, dwaalt hij door waterloze streken op zoek naar een rustplaats, en vindt er geen. Dan zegt hij, ik zal terugkeren naar mijn huis waar ik vandaan kwam. 25 En als het aankomt vindt hij het huis geveegd en opgeruimd. 26 Dan gaat hij zeven andere geesten halen die nog kwader zijn dan hijzelf, en er intrekkend, vestigen zij zich. En de laatste omstandigheden van die persoon zullen erger zijn dan de eerste.

Lukas 11: 33-34, 39b, 42-44, 46b, 52 = Mattheus 5: 15, 6: 22-23, 23: 25-26, 23, 6, 27, 4, 13, 29-36

33 Niemand steekt een lamp aan en plaatst het op een verborgen plek, maar op een kandelaar, en het geeft licht voor iedereen in het huis. 34 De lamp van het lichaam is het oog. Als je oog grootmoedig is, dan is heel je lichaam stralend; maar als je oog geelzuchtig is, is heel je lichaam donker. 39b Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie zuiveren te buitenkant van de beker en schaal, maar van binnen zijn ze vol van inhaligheid en genotzuchtigheid. 42 Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie innen de tienden van de munt en de dille en komijn, en vergeten de rechtvaardigheid en genadigheid en trouw. 43 Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie houden van de ereplaatsen bij de banketten en de voorste zitplaatsen in de synagoges en de lofbetuigingen op de marktplaatsen. 44 Wee aan jullie Farizeeërs, want jullie zijn als onherkenbare graven waar mensen overheen lopen zonder dat ze het door hebben. 46b En wee aan jullie uitleggers van de Wet, want jullie binden de mensen aan lasten en laden die op hun ruggen, maar jullie zelf willen geen vinger uitsteken om ze voort te bewegen. 52 Wee aan jullie uitleggers van de Wet, want jullie (Lukas versie:) nemen de sleutel weg tot gnosis (introspectieve kennis) en (Mattheus versie:) sluiten de Heerschappij van God af voor de mensen, jullie gaan zelf niet naar binnen, noch laten jullie mensen toe die proberen binnen te komen. 

Lukas 14: 5 = Mattheus 12: 11-12

5 Is er iemand onder jullie die een os heeft en als het in een kuil valt op de sabbat, het er niet onmiddellijk uit hijst? 

Lukas 12: 2-12, 33-34 = Mattheus 10: 26-33, 12: 32ab, 6: 25-34, 8, 19-21

2 Er is niets bedekt dat niet aan het licht zal komen, en verborgen dat niet bekend zal worden. 3 Wat je in het donker zegt, zal in het licht gehoord worden; en wat in iemand's oor ingefluisterd wordt in de geheime kamer, zal van de daken worden verkondigd. 4 Wees niet bang voor degenen die het lichaam kunnen doden, maar de ziel niet; 5 vrees de Ene die na het doden in staat is je in Gehenna te werpen. 6 Worden niet twee mussen verkocht voor twee cent? En toch zal geen van ze naar de aarde vallen zonder toestemming van je Abba. 7 Maar zelfs de haren op je hoofd zijn genummerd. Wees niet bang, je bent meer waard dan vele mussen. 8 Een ieder die zich publiekelijk voor mij uitspreekt, zal de Mensenzoon zich ook voor hen uitspreken voor 9 God. Maar wie mij publiekelijk ontkent, zal voor God worden ontkent. En een ieder zich die tegen de Mensenzoon uitspreekt, het zal hun vergeven worden; 10 maar een ieder die zich tegen de Heilige Geest uitspreekt, het zal hun niet vergeven worden.  11 Als ze jullie voor de leiders en andere autoriteiten voeren, wees niet bezorgd over hoe je iets of wat je moet zeggen, 12 want het zal jij niet zijn die spreekt maar de Geest van je Abba in jou. 22 Wees niet bezorgd over je leven, over wat je zal kunnen eten, noch over je lichaam, met wat je jezelf zal moeten kleden. 23 Is het leven niet meer dan eten, en het lichaam meer dan kleding? 24 Kijk naar de raven: Zij zaaien, noch oogsten, noch verzamelen ze in schuren, en toch voedt God ze. Zijn jullie niet beter dan vogels? 25 En wie onder jullie kan door bezorgdheid ook maar een centimeter toevoegen aan zijn lengte? 26 En waarom maak je je zorgen over je kleding? 27 Kijk naar de lelies en het gras: Zij kaarden niet noch spinnen ze en toch zijn ze gekleed. Ik zeg je: dat Salomon in al zijn glorie niet zo fraai was uitgedost als een van dezen. 28 Als dat zo is, hoeveel meer zal Hij jullie kleden, Oh jullie van klein vertrouwen? 29 Maak je dus geen zorgen, zeggende, Wat moeten we eten? Of: Wat moeten we drinken. Of: Waarmee moeten we ons kleden? 30 Je Abba weet dat jullie ze allemaal nodig hebben. 31 Zoek liever Zijn Heerschappij, en al deze dingen zullen je toekomen. 33 Koester op aarde geen schatten, waar motten en knagers het aantasten en waar rovers voor inbreken en het stelen, maar koester voor jezelf tijdloze schatten. 34 Want waar je schat ligt, daar ook ligt je hart.

Lukas 12: 49, 51 [eerste helft is Sondergut], 58 = Mattheus 10: 34-36, 12: 54-56 (Markus 9: 43-48) 18: 8-9), 5: 25

49 Ik ben gekomen om vuur te werpen op de aarde, en hoezeer wenste ik dat het al opgebrand was! 51 Denk je dat ik gekomen ben om vrede op aarde te werpen? Ik ben niet gekomen om vrede te werpen, maar een zwaard! 30 Als je rechterhand je ondergang brengt, hak het af en werp het weg; het is beter om een deel van je lichaam te verliezen dan dat het hele lijf de hel in gegooid wordt. 29 En als je rechteroog je op tot een verkeerde weg leidt, ruk het uit en smijt het weg; het is beter voor je om een deel van je lijf te verliezen dan dat het geheel naar de hel gaat. 54 Als je wolken zich op ziet bouwen in het Westen, zeg je meteen, "Het gaat regenen", en 55 regenen gaat het. En als de wind uit het Zuiden komt, zeg je, 56 "Er zal een hittegolf komen", en daar is ze. Wat een huichelaars zijn jullie! Jullie weten hoe je de verschijningsvormen van de aarde en de lucht moeten interpreteren; 57 Hoe komt het dan dat jullie voor jezelf niet [] kunt beoordelen wat de juiste koers is?  58 Terwijl je met je tegenstander langs de weg gaat, span je dan in om je van hem los te maken, opdat de tegenstander je niet overdraagt aan de Rechter, en de Rechter aan de assistent, en de assistent je in de gevangenis gooit. 59 Ik zeg je, je zult daar niet weer uitkomen tot je de laatste cent hebt betaald.

Lukas 9: 27, 13: 18-21, 24, 18: 25, 14: 11, 18: 14, 7: 20b-21 = Mattheus 16: 28 (= Markus 9: 1), 13: 31-33, 7: 13-14, 19: 23-25a (= Markus 10: 25), 20: 26-28, 23: 12, 24: 26

27 Ik zeg je dit: er zijn er die hier aanwezig zijn die de dood niet zullen smaken voordat ze de Heerschappij van God gezien hebben. 18 Hoe is de Heerschappij van God, waarmee kan ik het vergelijken? 19 Het is als een zaadje mosterd, dat iemand nam en in zijn tuin wierp. En het groeide en ontwikkelde zich in een boom, en de vogels van de lucht nestelden in haar takken. 20 En nogmaals: Waarmee kan ik de Heerschappij van God vergelijken? 21 Het is als een stukje desem, dat een vrouw nam en in drie delen bloem verborg tot het volledig was gefermenteerd (gerezen). 24 Worstel om binnen te gaan door de nauwe deur, want velen zullen trachten binnen te gaan en weinigen zijn degenen die er doorheen gaan. 25 Het is eenvoudiger voor een kabel (kameel?) om door het oog van een naald te gaan, dan voor een rijke persoon de Heerschappij van God binnen te gaan. 11 Iedereen die zichzelf verheerlijkt zal vernederd worden en degene die zichzelf nederig maakt, zal verheerlijkt worden. 20b De Heerschappij van God komt niet door observatie. 21 Ze moeten niet zeggen" "Hij kan geobserveerd worden in de wildernis, noch in de binnenste, geheime kamers". Want de Heerschappij van God is binnen jezelf!

Lukas 14: 34-35 = Mattheus 5: 13

34 Zout is goed; maar als het zout zijn zoutheid verliest, 35 waarmee moet het dan gekruid worden? Noch voor de aarde noch voor de mestvaalt is het geschikt - het wordt weggegooid. 

Lukas 14: 28-32 Sondergut

28 Zou iemand van jullie bedenken om een toren te bouwen zonder er eerst voor te gaan zitten om de 29 kosten te berekenen, om zo te zien of je het kunt opbrengen om het af te bouwen? Anders, als hij de fundamenten had gelegd en dan niet in staat is om 30 het af te maken, zullen alle toeschouwers hem uitlachen."Daar is de man", zullen ze zeggen, "die begon te bouwen en het niet 31 af kon maken.

Lukas 17: 3-4 = Mattheus 18: 15, 22

3 Als je broer tegen je zondigt, dan wijs je hem terecht; en als hij berouw toont, vergeef hem. 4 En als hij zeven keer per dag tegen je zondigt, vergeef hem dan ook zeven maal.

Lukas 19: 26-27 = Mattheus 25: 29

26 Aan eenieder die heeft, zal gegeven worden; maar van 27 degene die niet heeft, zelfs wat hij heeft zal hem afgenomen worden.

Prachtig. Een mengelmoes van Thomas en *Ev. Ik herken overigens enige deelnemers hier, zoals Barnabas en Hopper, en vrees terecht te zijn gekomen op een forum dat ik enige tijd geleden kort heb bezocht maar al weer snel heb verlaten vanwege de grote overmaat aan ongefundeerde meningen

John heb ik nog niet echt kunnen overtuigen maar hij lijkt wel geïnteresseerd. Mark staat aan de andere kant en daar valt geen enkel vat op te krijgen - maar goed, gelukkig begint het Marcion onderzoek vaste grond te krijgen sinds nu ruim een decennium, waarbij de Patristiek wordt gevolgd in plaats van enkel het NT. Ik lees graag verder, neohumanist!

Oh ja, voor ik het vergeet: dit staat dus letterlijk in P. Oxy. 5575:

De oogst is overvloedig, maar er zijn weinig werkers. Vraag dus aan de Heer van de oogst om werkers naar de oogst te zenden. 3 Ga op weg! Kijk, ik stuur jullie als schapen tussen de wolven. Wees dus zo spitsvondig als de slangen en zo onschuldig als de duiven!

En dat kopieer ik vanuit jouw citaat...

Op 5-9-2023 om 20:22 zei neohumanist:

James Tabor maakte ook een eigen reconstructie, die hier en daar afwijkt van de mijne.

https://jamestabor.com/wp-content/uploads/2023/08/Tabor-Q-Based-on-Luke.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=Zua__tpFvXo

Enerzijds is zijn versie "vervuild" met schijnbaar "dubbeltraditie" tekstmateriaal uit Mattheus dat er in de vroegere Lukas versie (Evangelion) nog niet bij stond (feitelijk dus geen echt, maar vals dubbeltraditiemateriaal). Anderzijds ontbreken er teveel zogenaamde "sondergut" gezegden die uit Lukas zijn weggelaten, maar niet goed bij het echte Mattheus tekstmateriaal passen en wel bij de Quelle. Zoals zoveel theologen heeft ook Tabor geen verstand van esoterische spirituele filosofie en dat kun je in dit geval niet missen om helder te krijgen wat wel en wat juist niet bij de Quelle tekst past of behoort. De Quelle tekst is een sterke eenheid, maar die moet je wel kunnen herkennen omdat er van alles heen en weer is verplaatst bij de composities van Lukas en Mattheus (door meerdere auteurs of latere bewerkers).

De grap is dat Mattheus de redacteur van *Ev is en er Lukas van heeft gemaakt terwijl hij bezig was met zijn eigen compositie. De originele kern waardes heeft hij zichzelf toegeëigend (de Vader, het Koninkrijk van de hemelen, etc) terwijl hij Lukas opzadelde met zijn eigen kant van het verhaal, dwz God. En ook dat zien we nu in P. Oxy. 5575

Ik ben zeer onder de indruk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei mlinssen:

Prachtig. Een mengelmoes van Thomas en *Ev. Ik herken overigens enige deelnemers hier, zoals Barnabas en Hopper, en vrees terecht te zijn gekomen op een forum dat ik enige tijd geleden kort heb bezocht maar al weer snel heb verlaten vanwege de grote overmaat aan ongefundeerde meningen

John heb ik nog niet echt kunnen overtuigen maar hij lijkt wel geïnteresseerd. Mark staat aan de andere kant en daar valt geen enkel vat op te krijgen - maar goed, gelukkig begint het Marcion onderzoek vaste grond te krijgen sinds nu ruim een decennium, waarbij de Patristiek wordt gevolgd in plaats van enkel het NT. Ik lees graag verder, neohumanist!

Oh ja, voor ik het vergeet: dit staat dus letterlijk in P. Oxy. 5575:

De oogst is overvloedig, maar er zijn weinig werkers. Vraag dus aan de Heer van de oogst om werkers naar de oogst te zenden. 3 Ga op weg! Kijk, ik stuur jullie als schapen tussen de wolven. Wees dus zo spitsvondig als de slangen en zo onschuldig als de duiven!

En dat kopieer ik vanuit jouw citaat...

De grap is dat Mattheus de redacteur van *Ev is en er Lukas van heeft gemaakt terwijl hij bezig was met zijn eigen compositie. De originele kern waardes heeft hij zichzelf toegeëigend (de Vader, het Koninkrijk van de hemelen, etc) terwijl hij Lukas opzadelde met zijn eigen kant van het verhaal, dwz God. En ook dat zien we nu in P. Oxy. 5575

John Kloppenborg lijkt zeker geinteresseerd, maar moet natuurlijk oppassen, want het is zeker nog geen gemeengoed in die kringen om Evangelion als het originelere "Lucas" te zien. Maar die doorbraak is gelukkig nu wel gaande. Hij en dat team hebben natuurlijk veel werk gestoken in die reconstructie die op een "vervuilde" Lucas is gebasseerd. Maar het tast zijn theorie niet echt aan, maar verklaart juist die toch al lastig gevonden afwijkende gezegden die nooit in Q stonden, maar er vanuit Mattheus zijn bijgekomen.

Mark wil er uiteraard niet van horen (heb ik gemerkt), want heel zijn faam berust op zijn afwijkende tegengestelde visie.

Nederland is een wat achtergebleven gebied waar het aankomt op het aanvaarden van modern wetenschappelijk denken in het kijken naar het Nieuwe Testament. Ik vermoed dat het deel van de bevolking dat daar voor open zou kunnen staan, zich allang van het Christendom heeft afgekeerd. Je moet het dan zoeken op Engelstalige platforms, maar ook daar heb je nog een hoop mensen die vast zitten in een bepaalde manier van denken.

De relatie tussen Thomas en de Quelle tekst ontgaat me. Ze delen dezelfde blik op praktische en directe mystiek, maar bij de Quelle zit allerlei praktisch (gedrags- en denk-) advies over hoe er te komen, waar Thomas veel meer zweverig en vaag blijft. Als Thomas niet ook zo oud was, had ik de neiging het een New Age versie van de Quelle te noemen. Dat trekt ook dat soort mensen aan. Maar wat het deelt met de Quelle tekst is de verborgen beeldtaal die om ontsleuteling vraagt. Misschien heb ik gewoon die Thomas sleutel nog niet gevonden, al betwijfel ik dat, ik vrees dat er niet zo heel veel achter zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2023 om 12:49 zei Robert Frans:

Vraagje: als de instructies van oorsprong geheim zijn, waarom wil je ze hier dan publiceren en bespreken? Ze zouden dan toch het beste hun thuis vinden in een mysteriegodsdienst, onderhouden door een broederschap of zusterschap à la de vrijmetselarij, waarbinnen je pas na een gedegen initiatie de instructies kunt lezen, bestuderen en toepassen?

Waarom zou dat wat schijnbaar geheim is geheim moeten blijven, is dat niet nu net contradictorisch? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid