Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper:

Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken.  Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen.

De astrochemie is een vakgebied dat onderzoek verricht naar de abundantie van elementen, de chemische reacties die optreden in het universum en de daaruit gevormde verbindingen en ionen. Het vormt een overlappingsgebied van de scheikunde en astronomie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,8k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Kunnen we terug opnieuw beginnen, met circulaire diagrammen die zichzelf onderhouden.  Sinds het christendom tijdens de Middeleeuwen steeds meer invloed in de westerse samenleving kreeg, is het

Posted Images

Op 28-6-2023 om 11:05 zei Hetairos:

Succes met het gesprek verder.

Een protoplanetaire schijf of proplyd is een soort accretieschijf die zich vormt rond een zeer jonge ster, een T Tauri-ster of Herbig-Haro-object. Protoplanetaire schijven zijn de theoretische voorlopers van planetaire systemen. De term 'accretie' dient hier echter niet te worden verward met accretie als onderdeel van de vorming van planetesimalen, hiervan is bij proplanetaire schijven nog geen sprake. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2023 om 14:30 zei Barnabas:

Begripsverwarring komt door het invulling geven aan begrippen die anders zijn dan de ander die invult.

Uit de veelheid van X-variabelen wordt het model gereduceerd tot A en B. Daarbij zie je dat variabelen X1, X2 en X3 vooral verantwoordelijk zijn voor het verschijnsel A, en variabelen X4, X5 en X6 voor het verschijnsel B.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-2-2024 om 19:20 zei Hopper:

Door de singulariteit in jezelf te realiseren, realiseer je tevens dat iedereen in de kern die singulariteit is .   Jij en ik hebben alleen betekenis in hetgeen we onderscheiden (het naar buiten kijken), maar innerlijk is de mens een singulariteit. 

Serendipiteit is door de Amerikaanse onderzoeker Julius Comroe omschreven als het zoeken naar een speld in een hooiberg, en eruit rollen met een boerenmeid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-2-2024 om 19:23 zei Hopper:

Chapeau aan wie al dat soort teksten begrijpt, het is in ieder geval de ver van m’n bed show.

Een vuistregel is een makkelijk te leren en makkelijk toe te passen procedure voor een normaal gesproken complexe berekening. In een meer algemene betekenis is een vuistregel een vereenvoudigde benadering van een complex probleem die desondanks in de praktijk bruikbaar is en voldoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2023 om 10:12 zei Hetairos:

Mijn inziens heeft het geen zin met jou (jullie?) een gesprek aan te gaan over jouw opmerking, omdat ik vermoed dat voor mij per definitie andere standaarden gelden, waaraan mijn 'unieke horizon' wordt getoetst. 

In de 13e eeuw ontstond in het gebied van het vroegere Oost-Romeinse Rijk de gebeds- en medidatiebeweging van het Hesychasme, die in de 14e eeuw tot een theologische controverse zou leiden. Een van de gebruikte gebedsvormen van de beweging bestond uit het navelstaren terwijl men een gebed sprak. Volgens de Hesychastische navelstaarders zouden zij tijdens hun meditatie het Taborlicht zien, de Goddelijke energie.

Op 25-2-2024 om 08:21 zei Noel2:

Bij verzamelingen streeft men vaak naar volledigheid. Waarom eigenlijk?  

Volgens de christelijke traditie vond op de Taborberg de gedaanteverandering van Jezus plaats, ook wel de transfiguratie genoemd. Dit verhaal staat in de synoptische evangeliën in het Nieuwe Testament (Marcus 9:2-13; Matteüs 17:1-13; Lucas 9:28-36). Hierin is sprake van een hoge berg; de naam Tabor wordt niet genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Volgens de christelijke traditie vond op de Taborberg de gedaanteverandering van Jezus plaats, ook wel de transfiguratie genoemd. Dit verhaal staat in de synoptische evangeliën in het Nieuwe Testament (Marcus 9:2-13; Matteüs 17:1-13; Lucas 9:28-36). Hierin is sprake van een hoge berg; de naam Tabor wordt niet genoemd.

Het leven en sterven en opstaan van Jezus is een reactie op een gebeurtenis in 2020, toen werd de Koning gestoken in zijn uiterste linkerzijde door het zwaard der gerechtigheid. De dader was onder invloed en kon het niet voorkomen, maar had de intentie het christusbewustzijn over te brengen, waardoor de gruwelijke aanslag alsnog iets heiligs kreeg. De onverstoorde reactie van de Koning was het zwaard verwijderen en de verbale opmerking dat het nu afwachten was, wat het witte bloed voor uitwerking zou hebben op de wereld. Dat was een periode met Covid

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Het leven en sterven en opstaan van Jezus is een reactie op een gebeurtenis in 2020, toen werd de Koning gestoken in zijn uiterste linkerzijde door het zwaard der gerechtigheid. De dader was onder invloed en kon het niet voorkomen, maar had de intentie het christusbewustzijn over te brengen, waardoor de gruwelijke aanslag alsnog iets heiligs kreeg. De onverstoorde reactie van de Koning was het zwaard verwijderen en de verbale opmerking dat het nu afwachten was, wat het witte bloed voor uitwerking zou hebben op de wereld. Dat was een periode met Covid

Herinner me prompt vaag iets over een rode koe, maar misschien nog een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Wanneer je het weer weet hoor ik het wel.

Het joodse volk is met andere woorden onvolmaakt. Volgens joodse religieuze voorschriften kan de tempel er trouwens alleen komen als er een Rode Koe geofferd wordt. De koe is de ontbrekende schakel. De as van de verbrande koe is namelijk nodig om zich ritueel te zuiveren en zo toegang te krijgen tot de tempel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-2-2024 om 19:20 zei Hopper:

Een singulariteit is in het algemeen een ongewoonheid, iets waar de normale regels of wetten niet meer geldig zijn of niet meer toegepast kunnen worden.

Een beschadigde frontale lob verliest zijn remmende werking op de amygdala, die hierdoor nóg meer overactief wordt. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel waarin je amygdala steeds scherper staat afgesteld op mogelijk gevaar en jij je hierdoor continu vermoeid, angstig en neerslachtig voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-2-2024 om 20:30 zei Noel2:

Het zal moeilijk blijven, aansluiting is niet gemakkelijk gevonden.

Na honderd keer honderd meter in spreidstand kom je misschien op het absurde idee om op z'n minst die horden weg te nemen, maar geen garantie op succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Noel2:

Wanneer je het weer weet hoor ik het wel.

Met name slaginstrumenten zoals kerkklokken en andere klokken, bellen en trommels produceren complexe en inharmonische geluiden. Wel streeft de constructeur ernaar de gewenste harmoniciteit in de constructie zo goed mogelijk te benaderen. Ook bij snaarinstrumenten is er sprake van inharmoniciteit, met name naarmate de snaar dikker en korter en minder strak gespannen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei TTC:

Het joodse volk is met andere woorden onvolmaakt. Volgens joodse religieuze voorschriften kan de tempel er trouwens alleen komen als er een Rode Koe geofferd wordt. De koe is de ontbrekende schakel. De as van de verbrande koe is namelijk nodig om zich ritueel te zuiveren en zo toegang te krijgen tot de tempel.

Dat ze die voorschriften letterlijk nemen is in mijn ogen absurd.

3 uur geleden zei TTC:

Met name slaginstrumenten zoals kerkklokken en andere klokken, bellen en trommels produceren complexe en inharmonische geluiden. Wel streeft de constructeur ernaar de gewenste harmoniciteit in de constructie zo goed mogelijk te benaderen. Ook bij snaarinstrumenten is er sprake van inharmoniciteit, met name naarmate de snaar dikker en korter en minder strak gespannen is. 

Ik kan het bijna horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Dat ze die voorschriften letterlijk nemen is in mijn ogen absurd.

Er is heel wat om te doen, niet zomaar een grapje dus.

9 uur geleden zei Noel2:

Ik kan het bijna horen.

Memen gaan van het ene brein op het andere over en gedurende de tijd, vaak eeuwen, ondergaat de meme veranderingen. De meme sterft uit, of komt in een coma-achtige staat terecht, als ze 'uit de tijd' raakt. Memen kunnen delen bevatten van ideeën, talen, melodieën, ontwerpen, morele en esthetische waarden, vaardigheden en al het andere dat wordt aangeleerd en doorgegeven aan anderen.

Op 15-2-2024 om 19:23 zei Hopper:

Chapeau aan wie al dat soort teksten begrijpt, het is in ieder geval de ver van m’n bed show.

Sommigen zien de secularisatie van bepaalde richtingen in de christelijke godsdienst als een teken van een succesvolle meme. Een 'starre' en moeilijk veranderende godsdienst zal volgens deze memetheorie versplinteren in een 'succesvol' geseculariseerd deel en (talloze) kleine afsplitsingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-6-2023 om 19:16 zei Hopper:

Ik hoef niet specifieker te zijn, ieder mens kan de waarheid in zichzelf bloot leggen.  Sterker: ik mag mensen niet helpen, want dan doen ze het niet zelf.

Iedereen heeft wel eens een deuntje in het hoofd gehad dat maar niet wilde verdwijnen. Dit fenomeen noemt men het Stuck Song Syndrome (SSS), of Stuck Tune Syndrome (STS). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Iedereen heeft wel eens een deuntje in het hoofd gehad dat maar niet wilde verdwijnen. Dit fenomeen noemt men het Stuck Song Syndrome (SSS), of Stuck Tune Syndrome (STS). 

Het denkhoofd is net een echoput.  Bij de meesten komt er ook steeds hetzelfde deuntje uit.   Slechts zelden bedenkt het denkhoofd dat hij zichzelf niet kan denken.  Het is me allemaal wat , nietwaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het denkhoofd is net een echoput.  Bij de meesten komt er ook steeds hetzelfde deuntje uit.   Slechts zelden bedenkt het denkhoofd dat hij zichzelf niet kan denken.  Het is me allemaal wat , nietwaar?

Geen idee over welk liedje je het precies hebt, er zijn  er nogal wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei TTC:

Geen idee over welk liedje je het precies hebt, er zijn  er nogal wat.

Ik ook niet.  Als er weer eens een deuntje vast zit in mijn denkhoofd, dan luister ik zintuigelijk naar een ander liedje en dan speelt de jukebox dat deuntje weer af.  Ik hoef er niet eens net zoals vroeger er een kwartje in te gooien!   

(Wat jullie in de jukebox gooiden weet ik niet, 5 franc?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Ik ook niet.  Als er weer eens een deuntje vast zit in mijn denkhoofd, dan luister ik zintuigelijk naar een ander liedje en dan speelt de jukebox dat deuntje weer af.  Ik hoef er niet eens net zoals vroeger er een kwartje in te gooien!  (Wat jullie in de jukebox gooiden weet ik niet, 5 franc?)

Het is een dubbeltje op z'n kant, maar dat is chaostheorie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het is een dubbeltje op z'n kant, maar dat is chaostheorie. 

Ik wist dat Belgen een eigen cultuur hebben die verschilt van de onze, maar een jukebox waar je dubbeltjes op zijn kant in doet, dat vind ik toch wel heel merkwaardig.

Ja, dat daar chaos van komt , daar kan ik in komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Hopper:

Ik wist dat Belgen een eigen cultuur hebben die verschilt van de onze, maar een jukebox waar je dubbeltjes op zijn kant in doet, dat vind ik toch wel heel merkwaardig. Ja, dat daar chaos van komt , daar kan ik in komen.

Ja, op het niveau van de amygdala zo door niemand bedacht wellicht, het niveau stijgt alweer. 

42 minuten geleden zei Hopper:

Als er weer eens een deuntje vast zit in mijn denkhoofd, dan luister ik zintuigelijk naar een ander liedje en dan speelt de jukebox dat deuntje weer af.

Stel, je bent aan het wandelen en je amygdala merkt dat je bijna op een slang stapt. Op dat moment stuurt zij je snel weg van de gevarenzone, nog voordat de rest van je hersenen ook maar beseft wat er aan de hand is. Deze onmiddellijke alles-of-nietsreactie van de amygdala is heel effectief; we willen tenslotte geen kostbare tijd verspillen aan details wanneer we met een fysieke dreiging worden geconfronteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2023 om 11:05 zei Hetairos:

Succes met het gesprek verder.

Voordelen van functionele organisaties zijn de schaalvoordelen die gelden binnen functionele afdelingen; ook heeft iedere afdeling zijn eigen specialiteit waar men zich volledig op kan richten en de vaardigheden specifiek kan ontwikkelen. Een nadeel van dit soort organisaties is dat de afdelingsspecialiteit als allesbepalend kan worden gezien en daardoor synergievoordeel verloren kan gaan.

Op 28-6-2023 om 13:55 zei Barnabas:

Anders begrijpt men elkaar niet en komt er onvrede waardoor men zich van elkaar verwijdert.

Informatieasymmetrie is een onbalans waarbij de ene partij over meer of over betere informatie beschikt dan de andere. De micro-economie en de contracttheorie houdt zich bezig met de studie naar beslissingen van economische agenten in transacties met een informatieasymmetrie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid