Spring naar bijdragen

Een wereldreligie weer stap dichterbij


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 285
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vroeg heel concreet het volgende: "Waarop baseer jij de kennis/wetenschap, dat: Jezus Zich niet als 'zoon van God' beschreef, niet Zijn eigen kruisiging voorspelde en niet Zijn opstanding (

Dat staat daar niet. Er staat dat dat één dier uit de waterrijke gebieden moet worden afgedragen als offer. Er staat dus dat er waterrijke gebieden zijn, wat tegelijk impliceert dat er ook waterarme

https://www.theologie.nl/artikelen/jezus-in-de-talmoed/ Binnen het Christendom zijn er veel anti-Joodse geluiden geweest, laten we daar voorzichtig mee zijn.

Posted Images

55 minuten geleden zei sjako:
Op 23-10-2022 om 07:48 zei Dat beloof ik:

Ze zijn er niet op uit om wraak te nemen voor de talloze homo's die eeuwenlang door oprechte christenen zijn vermoord. Immers,  wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Echte Christenen doen dat niet.

Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat naar jouw mening zulke mensen geen christenen zijn.
Maar zij beschouwden zichzelf net zo christen als jij of ieder andere christen dat van zichzelf vindt.
En dus waren dat christenen, of je dat nu erg vindt of niet.

 

Maar hoe kijk je tegen het Abrahamic House aan, nu ik je heb uitgelegd hoe het werkelijk zit?  Ik mis je reactie daarop. Jij had duidelijk aan ander beeld van de bedoeling er achter.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar zij beschouwden zichzelf net zo christen als jij of ieder andere christen dat van zichzelf vindt.
En dus waren dat christenen, of je dat nu erg vindt of niet.

Ik noem dat geen Christenen. 

Ik heb trouwens nog een ander filmpje gevonden op YouTube die hetzelfde zegt over die eenwereldreligie. Denk dat er toch wel een kern van waarheid inzit.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-10-2022 om 17:58 zei Flawless victory:

Een opmerkelijke beweging. Een valse profeet? Of juist niet? Ik weet het niet. Maar vind het een opvallende beweging in Israël.

Kijk er ook met verbazing naar. Het kan nooit de Messias zijn want Jezus komt in Koninkrijksmacht naar de aarde en daar zal geen twijfel over zijn. Hij komt niet als een mens naar de aarde. Dat heeft Hij eens en voor altijd gedaan. Ze aanbidden deze messias als een God. Denk eerder aan de antichrist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

Kijk er ook met verbazing naar. Het kan nooit de Messias zijn want Jezus komt in Koninkrijksmacht naar de aarde en daar zal geen twijfel over zijn. Hij komt niet als een mens naar de aarde. Dat heeft Hij eens en voor altijd gedaan. Ze aanbidden deze messias als een God. Denk eerder aan de antichrist.

Ik denk eerder aan de valse profeet. Deze man kent eveneens de Talmud uit zijn hoofd. De Here Jezus wordt in de Talmud op diverse plaatsen vervloekt.  Overigens is het menselijkerwijs gezien onmogelijk dat hij de Talmud uit zijn hoofd zou kennen, want daarbij vergeleken is de bijbel een pocketboekje.

De “Yanuka”, wat zo ongeveer wonderkind betekent, heeft ook wonderen gedaan. Vanaf de 8e minuut van de eerste video een verslag: 


 

 

De antichrist wordt denk ik Trump. Trump heeft een heel opmerkelijke “tweet” - maar dan op zijn eigen media dus niet Twitter want daarvan is hij geband - gedaan waarin hij Amerikaanse Joden ervan langs geeft en Israëlische Joden een pluim geeft en waarin hij zegt dat hij best minister president van Israël zou kunnen zijn. Dit bericht is door zijn fans dan op Twitter verspreid.  Ik heb het niet opgeslagen maar als ik het terugvind zal ik het plaatsen. Israël heeft ook straten naar Trump vernoemd en het nieuwe treinstation dat onder het plein bij de westelijke muur in Jeruzalem moet komen wil men Trump Station noemen.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Afgelopen Sukkot hebben ze plengoffers gebracht op de tempelberg als voorbereiding op de derde tempel die ze willen bouwen, waar zoals de Bijbel leert uiteindelijk de antichrist zijn intrek neemt.

 

Christus is meer dan die afgodentempel van de joden (Matth. 12:6) die ze nooit zullen bouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe je er ook tegenaan wenst te kijken, er is heel veel gaande rondom Jeruzalem.  Een paar dagen geleden heeft het Australische ministerie van buitenlandse zaken gezegd dat Jeruzalem een zaak van de internationale gemeenschap is en de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël uit 2018 ongedaan gemaakt.  

In Israël is men bezig een treinspoor van Ben-Gurion AirPort naar de tempelberg te realiseren dat rond Pasen komend jaar gereed moet zijn om de volkeren gemakkelijk naar de tempelberg te laten reizen. Israël kan de tempel herbouwen in 90 dagen.  Ze hebben vijf perfecte rode vaarzen, dit is de tiende keer in de hele geschiedenis van Israël dat ze überhaupt een vlekkenloze rode vaars hebben, laat staan vijf. De plengoffers van sukkot zijn geweest. Dan is er deze Yanuka die door de rabbijnen de Messias wordt genoemd.  De aandacht van de wereld komt steeds meer bij Jeruzalem te liggen. Doet me denken aan Zacharia 12.
 

Zacharia 12

2 Zie, Ik maak Jeruzalem tot een schaal der bedwelming voor alle volken in het rond; ja ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem. 3 Te dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natiën moeten heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen.

Alles bij elkaar zijn het toch vele tekenen dat de Wederkomst van onze Here Jezus Christus nabij is.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat we als christenen moeten vrede nastreven en alle mensen liefhebben, maar wat paus Franciscus soms doet is echt veel te ver. (zie met name vanaf minuut 4, waar paus een afgodsbeeld zegent met het kruisteken)

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Modestus:

Ik weet dat we als christenen moeten vrede nastreven en alle mensen liefhebben, maar wat paus Franciscus soms doet is echt veel te ver. (zie met name vanaf minuut 4, waar paus een afgodsbeeld zegent met het kruisteken)

Ik hoop dat de ogen nu eindelijk opengaan.  Blijkbaar aanbidden ze ook nog de zon.

13 uur geleden zei Flawless victory:

Alles bij elkaar zijn het toch vele tekenen dat de Wederkomst van onze Here Jezus Christus nabij is.

Alles bij elkaar is het te vergelijken met een streepjescode. De kans dat dit alles toeval is is bijzonder klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Modestus:

Ik weet dat we als christenen moeten vrede nastreven en alle mensen liefhebben, maar wat paus Franciscus soms doet is echt veel te ver. (zie met name vanaf minuut 4, waar paus een afgodsbeeld zegent met het kruisteken)

Ik zie dat er een beeld wordt gezegd dat is gemaakt in de stijl zoals men daar plaatselijk normaliter doet. Een mariabeeld, maar dan door indianen (neem ik aan). Ik zou niet weten wat daar mis mee is. 

Helaas is de video niet goed te beoordelen, er mist een hele hoop informatie, bv over wie dit zijn en waarom ze de paus bezoeken. Het feit dat die informatie wordt weg gelaten, maar de video wel begint met een enorme donderslag en de boodschap dat er valse goden worden aanbeden, laat al zien dat dit een zeer éénzijdige video is, zeker niet geschikt en bedoeld om een evenwichtig beeld van de situatie te vormen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zie dat er een beeld wordt gezegd dat is gemaakt in de stijl zoals men daar plaatselijk normaliter doet. Een mariabeeld, maar dan door indianen (neem ik aan). Ik zou niet weten wat daar mis mee is. 

Helaas is de video niet goed te beoordelen, er mist een hele hoop informatie, bv over wie dit zijn en waarom ze de paus bezoeken. Het feit dat die informatie wordt weg gelaten, maar de video wel begint met een enorme donderslag en de boodschap dat er valse goden worden aanbeden, laat al zien dat dit een zeer éénzijdige video is, zeker niet geschikt en bedoeld om een evenwichtig beeld van de situatie te vormen. 

Het beeld dat vereerd wordt is alleen niet het beeld van Maria maar van Pachamama, oftewel “Moeder Aarde”.

”In de Andescultuur wordt Pachamama vereerd als een vrouwelijke godheid die voor alles verantwoordelijk is. Dit is een vorm van verering die lijnrecht lijkt te staan tegenover het christendom aangezien in het christendom God als Vader, Zoon en Heilige Geest centraal staat. God is dus voornamelijk bekend als een Vader terwijl het bij Pachamama om een moederfiguur gaat. In de Andescultuur het beeld van Pachamama geassocieerd met de Maagd Maria. Op die manier kan er dus wel een link gelegd worden tussen de verering van Moeder Aarde in de Andescultuur en het christelijke geloof in God de Vader.”

https://www.kuleuven.be/thomas/page/pachamama-en-maria/

Deze paus lijkt voor een gelovige wel heel erg gepreoccupeerd met de dingen die van de wereld zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Flawless victory:

Het beeld dat vereerd wordt is alleen niet het beeld van Maria maar van Pachamama, oftewel “Moeder Aarde”.

”In de Andescultuur wordt Pachamama vereerd als een vrouwelijke godheid die voor alles verantwoordelijk is. Dit is een vorm van verering die lijnrecht lijkt te staan tegenover het christendom aangezien in het christendom God als Vader, Zoon en Heilige Geest centraal staat. God is dus voornamelijk bekend als een Vader terwijl het bij Pachamama om een moederfiguur gaat. In de Andescultuur het beeld van Pachamama geassocieerd met de Maagd Maria. Op die manier kan er dus wel een link gelegd worden tussen de verering van Moeder Aarde in de Andescultuur en het christelijke geloof in God de Vader.”

https://www.kuleuven.be/thomas/page/pachamama-en-maria/

Deze paus lijkt voor een gelovige wel heel erg gepreoccupeerd met de dingen die van de wereld zijn. 

Dan zien ze het dus als een Mariabeeld. Wat is dan het probleem? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-10-2022 om 15:51 zei Flawless victory:

Afgelopen Sukkot hebben ze plengoffers gebracht op de tempelberg als voorbereiding op de derde tempel die ze willen bouwen, waar zoals de Bijbel leert uiteindelijk de antichrist zijn intrek neemt.

Zoals ze al heeeeel lang elk jaar doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan zien ze het dus als een Mariabeeld. Wat is dan het probleem? 

Hmmm, vind dit ook best nog wel lastig hoor. Normaliter wordt bij de kerstening van een symbool niet het symbool letterlijk één op één overgenomen, maar aangepast tot iets herkenbaars christelijk. Zo'n beeld zou dan dus nog steeds op de traditionele wijze van die cultuur worden vervaardigd, maar wel duidelijker herkenbaar als een eigen Mariabeeld en niet als een van de vroegere goden.

Ik geloof niet dat de paus werkelijk een godin zegent bij dat beeld, maar meer het beeld beziet als algemeen, Indiaans symbool voor moeder aarde. Daar het echter zo ik begrijp ook vrij direct het beeld van een godin is, is het heel goed te begrijpen dat niet weinig katholieken en ook andere christenen hierover de wenkbrauwen zullen optrekken.

Zou ik paus zijn, dan zou ik zoiets in elk geval zeker niet gedaan hebben. Ik zou eerder de betreffende gemeenschap hebben uitgenodigd een origineel Mariabeeld te vervaardigen dat ook voor katholieken buiten hun gemeenschap voldoende herkenbaar katholiek is. Of een symbool voor de schepping dat niet zo'n directe connotatie heeft met hun (vroegere) goden of godinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Alles bij elkaar is het te vergelijken met een streepjescode. De kans dat dit alles toeval is is bijzonder klein.

Als iets een jaarlijkse traditie is, dan is de kans dat het jaar erop het weer wordt gedaan...

Eens even kijken... eh om en nabij 100%

1 minuut geleden zei Robert Frans:

Hmmm, vind dit ook best nog wel lastig hoor. Normaliter wordt bij de kerstening van een symbool niet het symbool letterlijk één op één overgenomen, maar aangepast tot iets herkenbaars christelijk. Zo'n beeld zou dan dus nog steeds op de traditionele wijze van die cultuur worden vervaardigd, maar wel duidelijker herkenbaar als een eigen Mariabeeld en niet als een van de vroegere goden.

Ik geloof niet dat de paus werkelijk een godin zegent bij dat beeld, maar meer het beeld beziet als algemeen, Indiaans symbool voor moeder aarde. Daar het echter zo ik begrijp ook vrij direct het beeld van een godin is, is het heel goed te begrijpen dat niet weinig katholieken en ook andere christenen hierover de wenkbrauwen zullen optrekken.

Zou ik paus zijn, dan zou ik zoiets in elk geval zeker niet gedaan hebben. Ik zou eerder de betreffende gemeenschap hebben uitgenodigd een origineel Mariabeeld te vervaardigen dat ook voor katholieken buiten hun gemeenschap voldoende herkenbaar katholiek is. Of een symbool voor de schepping dat niet zo'n directe connotatie heeft met hun (vroegere) goden of godinnen.

Ach, om het op een mariabeeld te laten lijken dat herkenbaar op die uit de bijbel lijkt, wordt ook lastig. Die bestaan namelijk niet in de Bijbel. Mariabeelden zijn geheel en al een menselijke constructie. Exact wat de Pachamama beelden ook zijn.  
Deze mensen willen juist een beeld dat ze herkennen. Zoals jij een mariabeeld ook herkent. 
Dat is ook precies waarom Jezus in de westerse wereld wordt afgebeeld met blauwe ogen en lang blond haar, iets dat hij in het echt nooit kan hebben gehad. En dan nu de indianen verwijten dat hun beeld niet lijkt... kom, kom.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem van de katholieke kerk is het aanbidden van beelden.

https://npokennis.nl/longread/7575/wat-is-de-beeldenstorm

 

Citaat

In 1566 vernielen in Nederland fanatieke protestanten honderden heiligenbeelden en versieringen in katholieke kerken. Ze zijn het niet eens met de manier waarop katholieken hun geloof uiten. De Bijbel zou beeldenverering verbieden.

De Bijbel zou beeldenverering verbieden?  Eens kijken of ik er wat over kan vinden in de bijbel.

 

Exodus 20:4-6 NBG51

 

Citaat

Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

Natuurlijk is de Bijbel multi-interpretabel , maar hier lijkt toch echt te staan dat het beter is om geen beelden te maken laat staan te aanbidden.  Als voormalig katholiek weet ik natuurlijk hoe de kerk vol staat met beelden.  Bij Jezus 'heb ik een beeld'.  (Ik zie Jezus als beeld nu voor mijn geestesoog). Bij Maria natuurlijk ook en de brave Jozef.

 

Maar wacht eens even?  Jezus zei dat hij het 'licht der wereld' is.   Het 'licht der wereld' is beeldloos weet ik inmiddels.  Misschien hadden die protestanten indertijd toch een ietsepietsje gelijk.   Hoewel het natuurlijk geen pas gaf om zo te keer te gaan.

Citaat

Rondtrekkende predikanten roepen gelovigen op om hun bestaan in te richten volgens de Bijbel. Daarin staat dat de mens sober moet leven, en dat hij geen beelden mag maken van God of van mensen. Katholieken zondigen tegen die regels. Hun rijkversierde kerken staan vol met beelden.

Oh wacht , het staat ook gewoon in het artikel waar ik naar link.  Tja, het Rijke Roomse leven versus sober leven....dat schisma ligt nog tussen noord en zuid in ons land.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ach, om het op een mariabeeld te laten lijken dat herkenbaar op die uit de bijbel lijkt, wordt ook lastig. Die bestaan namelijk niet in de Bijbel. Mariabeelden zijn geheel en al een menselijke constructie. Exact wat de Pachamama beelden ook zijn.  

Deze mensen willen juist een beeld dat ze herkennen. Zoals jij een mariabeeld ook herkent. 
Dat is ook precies waarom Jezus in de westerse wereld wordt afgebeeld met blauwe ogen en lang blond haar, iets dat hij in het echt nooit kan hebben gehad. En dan nu de indianen verwijten dat hun beeld niet lijkt... kom, kom.

Zo bedoelde ik het echter niet. Natuurlijk is het niet nodig een precies natuurgetrouwe afbeelding van Maria te maken; heiligenbeelden hebben nu juist vrij nadrukkelijk dat doel niet en ze mogen inderdaad in de stijl en smaak van de betreffende cultuur vervaardigd worden.
Het gaat er alleen om dat een beeld niet teveel op een door de kerk niet-erkende god moet lijken, of feitelijk een godenbeeld ís met slechts een andere naam eronder. Een gekerstend symbool moet dus wel voldoende onderscheidend zijn van hetgeen vanwaar het gekerstend is.
Waar de grenzen dan precies liggen, verschilt erg per cultuur en per symbool. En het hangt ook erg af van in hoeverre het symbool in haar oorspronkelijke betekenis nog gebruikt wordt. Maar ook voor katholieken uit een andere cultuur moet dat onderscheid redelijkerwijs wel voldoende duidelijk te zien zijn.

Je kunt het een beetje vergelijken met logo's van bedrijven. Wanneer een bedrijf voor haar logo zich wil laten inspireren door dat van een ander bedrijf, kan ze niet zomaar het logo van het andere bedrijf integraal overnemen en dan haar eigen naam erin zetten. Ze moet dan wel een eigen, voldoende onderscheidend logo ontwerpen, waarin ze dan vervolgens vrij is naar het andere bedrijf te refereren qua stijl.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het probleem van de katholieke kerk is het aanbidden van beelden.

https://npokennis.nl/longread/7575/wat-is-de-beeldenstorm

 

De Bijbel zou beeldenverering verbieden?  Eens kijken of ik er wat over kan vinden in de bijbel.

 

Exodus 20:4-6 NBG51

 

Natuurlijk is de Bijbel multi-interpretabel , maar hier lijkt toch echt te staan dat het beter is om geen beelden te maken laat staan te aanbidden.  Als voormalig katholiek weet ik natuurlijk hoe de kerk vol staat met beelden.  Bij Jezus 'heb ik een beeld'.  (Ik zie Jezus als beeld nu voor mijn geestesoog). Bij Maria natuurlijk ook en de brave Jozef.

 

Maar wacht eens even?  Jezus zei dat hij het 'licht der wereld' is.   Het 'licht der wereld' is beeldloos weet ik inmiddels.  Misschien hadden die protestanten indertijd toch een ietsepietsje gelijk.   Hoewel het natuurlijk geen pas gaf om zo te keer te gaan.

Oh wacht , het staat ook gewoon in het artikel waar ik naar link.  Tja, het Rijke Roomse leven versus sober leven....dat schisma ligt nog tussen noord en zuid in ons land.

Een gebod is vaak glashelder en niet multi interpreteerbaar. Is het een gebod? Ja! Dus? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-10-2022 om 19:21 zei Flawless victory:

Hoe je er ook tegenaan wenst te kijken, er is heel veel gaande rondom Jeruzalem.  Een paar dagen geleden heeft het Australische ministerie van buitenlandse zaken gezegd dat Jeruzalem een zaak van de internationale gemeenschap is en de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël uit 2018 ongedaan gemaakt.  

In Israël is men bezig een treinspoor van Ben-Gurion AirPort naar de tempelberg te realiseren dat rond Pasen komend jaar gereed moet zijn om de volkeren gemakkelijk naar de tempelberg te laten reizen. Israël kan de tempel herbouwen in 90 dagen.  Ze hebben vijf perfecte rode vaarzen, dit is de tiende keer in de hele geschiedenis van Israël dat ze überhaupt een vlekkenloze rode vaars hebben, laat staan vijf. De plengoffers van sukkot zijn geweest. Dan is er deze Yanuka die door de rabbijnen de Messias wordt genoemd.  De aandacht van de wereld komt steeds meer bij Jeruzalem te liggen. Doet me denken aan Zacharia 12.
 

Zacharia 12

2 Zie, Ik maak Jeruzalem tot een schaal der bedwelming voor alle volken in het rond; ja ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem. 3 Te dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natiën moeten heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen.

Alles bij elkaar zijn het toch vele tekenen dat de Wederkomst van onze Here Jezus Christus nabij is.

Wat mij vooral verwondert is dat christenen zoals jij praten alsof ze orthodoxe joden zijn, maar het nalaten de gehele wet te doen. In de Bijbel staat dat het land Israëls waterrijk is (Ez. 45:15) hetgeen van de huidige staat wiens stichting niets van religie te maken heeft niet te zeggen valt. Een woestijn waar van nature niets groeien wil is niet bepaald een land van Melk en Honing. En een staat is per definitie areligieus waarmee jij dus impliceert dat de Messias waar men op wacht uit het atheïsme voortkomt.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Piebe:

In de Bijbel staat dat het land Israëls waterrijk is (Ez. 45:15) hetgeen van de huidige staat (…) niet te zeggen valt.

Dan loop je nogal achter in je kennis van het huidige Israël, want in Israël hebben ze tegenwoordig overal waterinstallaties waarmee ze zuiver water maken uit niets anders dan de lucht en in de plaatsen waar die staan kunnen de mensen gratis overal een glaasje zuiver drinkwater pakken. Israël is een voorbeeld voor de wereld hierin.

De rest van je bericht gaat volkomen langs mij heen dus dat laat ik maar bij jou.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-10-2022 om 19:48 zei Breuk:

https://www.theologie.nl/artikelen/jezus-in-de-talmoed/

Binnen het Christendom zijn er veel anti-Joodse geluiden geweest, laten we daar voorzichtig mee zijn.

Inderdaad. Dan is het goed om te beseffen dat God niet alleen mens werd in Jezus van Nazareth, maar dat God Jood werd. Jezus moest geboren worden onder de Wet in het oude Verbond om deze te volbrengen.

Dat neemt niet weg dat we messiasfiguren ook als ze van Joodse komaf zijn heel kritisch mogen beschouwen.  Tot nog toe heb ik de indruk dat de wonderen die hij doet, zoals de genezingen, vooral onder zijn eigen naam gebeuren en dat er geen eer aan God laat staan Jezus Christus wordt gegeven.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Robert Frans:

Hmmm, vind dit ook best nog wel lastig hoor. Normaliter wordt bij de kerstening van een symbool niet het symbool letterlijk één op één overgenomen, maar aangepast tot iets herkenbaars christelijk. Zo'n beeld zou dan dus nog steeds op de traditionele wijze van die cultuur worden vervaardigd, maar wel duidelijker herkenbaar als een eigen Mariabeeld en niet als een van de vroegere goden.

Ik geloof niet dat de paus werkelijk een godin zegent bij dat beeld, maar meer het beeld beziet als algemeen, Indiaans symbool voor moeder aarde. Daar het echter zo ik begrijp ook vrij direct het beeld van een godin is, is het heel goed te begrijpen dat niet weinig katholieken en ook andere christenen hierover de wenkbrauwen zullen optrekken.

Zou ik paus zijn, dan zou ik zoiets in elk geval zeker niet gedaan hebben. Ik zou eerder de betreffende gemeenschap hebben uitgenodigd een origineel Mariabeeld te vervaardigen dat ook voor katholieken buiten hun gemeenschap voldoende herkenbaar katholiek is. Of een symbool voor de schepping dat niet zo'n directe connotatie heeft met hun (vroegere) goden of godinnen.

Ik vind het wel een mooi gebaar.  De paus voegt daden bij zijn *mooie woorden. 

Respect voor identiteit, cultuur en spirituele waarde van anderen. 

 

* Daar ging het excuses  maken toch om.   

"Ik voel schaamte en verdriet voor alles wat jullie gekwetst heeft, voor de misstanden waaronder jullie hebben geleden en voor het gebrek aan respect voor jullie identiteit, cultuur en spirituele waarden", zei de paus.

"Ik smeek nederig om vergiffenis voor het kwaad dat door zo veel christenen is begaan tegen inheemse volkeren” zei de paus. 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Flawless victory:

Dan loop je nogal achter in je kennis van het huidige Israël, want in Israël hebben ze tegenwoordig overal waterinstallaties waarmee ze zuiver water maken uit niets anders dan de lucht en in de plaatsen waar die staan kunnen de mensen gratis overal een glaasje zuiver drinkwater pakken. Israël is een voorbeeld voor de wereld hierin.

De rest van je bericht gaat volkomen langs mij heen dus dat laat ik maar bij jou.

 

Dat betekent dus dat het een woestijn is waar van nature niks groeit, dank voor de bevestiging.

'En Ik zal uw steden een woestijn maken en uw heiligdommen verwoesten; en Ik zal uw lieflijken reuk niet rieken.' (Lev. 26:31)

'....uw land zal woest en uw steden zullen een woestijn zijn.' (Lev. 26:33)

'Het land treurt, het kweelt; de Libanon schaamt zich, hij verwelkt; Saron is geworden als een woestijn; zo Basan als Karmel zijn geschud.' (Jes. 33:9)

'Waarom kwam Ik, en er was niemand? Waarom riep Ik, en niemand antwoordde? Is Mijn hand dus gans kort geworden, dat zij niet verlossen kan? Of is er in Mij geen kracht om uit te redden? Zie, door Mijn schelding maak Ik de zee droog, Ik stel de rivieren tot een woestijn, dat haar vis stinkt, omdat er geen water is, en sterft van dorst.' (Jes. 50:2)

En de rest van je bericht laat ik maar langs me heengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid