Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Hopper:

Niet geheel correct.  Aandacht kent geen verwerkingsactiviteit.  Dat zou betekenen dat iemand de aandacht 'doet' en dat is niet het geval.  Ook is het niet verwant aan concentratie, dat zou ook een 'doen' veronderstellen.  Aandacht is geheel vrij van 'doen'.  Wat wel 'gedaan' kan zijn is de aandacht van een ander 'vangen'.  Dat gaat geheel buiten iedere denk-beweging om (cognitieve inhoud).  Heb ik die aandacht van de ander?  En wanneer ben ik hem kwijt? Wel geheel zonder oordeel of reflectie 'doen'.  Aandacht reflecteert noch oordeelt.

Staat niets over geschreven, we kunnen perfect WOIII beleven zonder dat het ons als mensen raakt, zonder oordeel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

24 minuten geleden zei Hetairos:

 

Dan moet je wel uitleggen wat je met 'begeerte' bedoelt. Ik denk dat Jezus wel iets begeerde, namelijk het doen van de wil van de Vader.

 

Begeren is iets begeren buiten jezelf.  Of zoals Jezus zegt: Niet mijn wil geschiedde.   Wat de wil van de Vader is valt niet te weten in iedere specifieke situatie.  Uiteindelijk was Jezus zelfs verlaten door God. (“Mijn god, mijn God, waarom  hebt Gij mij verlaten?”)

Terzijde: dat wat één is kan niets begeren buiten zichzelf.  Dan zou het immers niet langer meer één zijn, maar door het begeren iets buiten zichzelf begeren en daarmee het één zijn verliezen.

25 minuten geleden zei Hetairos:

Dan valt het dubbel tegen als dan blijkt dat je op het verkeerde paard hebt gewed.

 

Ja, het smalle pad kan wel eens het verkeerde paard zijn.  Dat valt niet te weten.  De kerk biedt meer zekerheden.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hopper:

Ja, het smalle pad kan wel eens het verkeerde paard zijn.

Bij Plato is de ziel het morele en intellectuele zelf, dit in onderscheid met de passies en lust c.q. plezier en allerlei zintuiglijke aspecten van het menselijk bestaan. Plato onderscheidt in zijn Phaedrus drie aspecten van de menselijke ziel die hij vergelijkt met een wagenmenner achter een tweespan. Zowel de menner als de twee (gevleugelde) paarden zijn onderdeel van de tripartiete ziel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Hopper:

Begeren is iets begeren buiten jezelf.  Of zoals Jezus zegt: Niet mijn wil geschiedde.   Wat de wil van de Vader is valt niet te weten in iedere specifieke situatie.  Uiteindelijk was Jezus zelfs verlaten door God. (“Mijn god, mijn God, waarom  hebt Gij mij verlaten?”)

Alhoewel het lijkt dat Jezus zich verlaten waande, citeerde hij in werkelijkheid een psalm van David.

1 EEN psalm (22) van David, voor den opperzangmeester, op Aijéleth hasscháchar.

2 Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten, verre zijnde van Mijn verlossing, van de woorden Mijns brullens? 3 Mijn God, ik roep des daags, maar Gij antwoordt niet; en des nachts, en ik heb geen stilte. 4 Doch Gij zijt heilig, wonende onder de lofzangen Israëls. 5 Op U hebben onze vaders vertrouwd; zij hebben vertrouwd en Gij hebt hen uitgeholpen. 6 Tot U hebben zij geroepen en zijn uitgered; op U hebben zij vertrouwd en zijn niet beschaamd geworden. 7 Maar Ik ben een worm en geen man, een smaad van mensen en veracht van het volk. 8 Allen die Mij zien, bespotten Mij; zij steken de lip uit, zij schudden het hoofd, zeggende: 9 Hij heeft het op den HEERE gewenteld, dat Hij Hem nu uithelpe, dat Hij Hem redde, dewijl Hij lust aan Hem heeft. 10 Gij zijt het immers, Die mij uit den buik hebt uitgetogen; Die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten. 11 Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af; van den buik mijner moeder aan zijt Gij mijn God. 12 Zo wees niet verre van mij, want benauwdheid is nabij; want er is geen helper. 13 Vele varren hebben mij omsingeld, sterke stieren van Basan hebben mij omringd. 14 Zij hebben hun mond tegen mij opgesperd, als een verscheurende en brullende leeuw. 15 Ik ben uitgestort als water, en al mijn beenderen hebben zich vaneengescheiden; mijn hart is als was, het is gesmolten in het midden mijns ingewands.16 Mijn kracht is verdroogd als een potscherf, en mijn tong kleeft aan mijn gehemelte; en Gij legt mij in het stof des doods. 17 Want honden hebben Mij omsingeld, een vergadering der boosdoeners heeft Mij omgeven; zij hebben Mijn handen en Mijn voeten doorgraven.

Wanneer je deze passage vergelijkt met Mattheus 27 (vooral Psalm 22:9 vgl. met Matth. 27:43) dan zul je inzien dat Jezus zich niet verlaten waande, maar veelmeer een van de vele profetieën uit het grote boek van Jahweh aan het vervullen was.

2 uur geleden zei TTC:

Metaforen en aforismen gaan lang mee, vooral wanneer het om eenvoud gaat. 

Siddhi is bovennatuurlijke kracht of yogakracht. Deze bovennatuurlijke krachten zijn bekend in het hindoeïsme en het tantrisch boeddhisme. Deze spirituele krachten variëren van relatief simpele vormen van helderziendheid tot de kunst van de levitatie, bilocatie, zo klein worden als een atoom, objecten materialiseren, toegang hebben tot herinneringen van vorige levens, enzovoorts.

Ik proef een ietwat ontwijkende reactie verpakt in bloemrijke taal op mijn enigszins hypothetische vraag. Mogelijk houd je niet van hypothesen - wat ik me kan voorstellen want ik meestal evenmin - dus accepteer ik jouw antwoord en dank je vriendelijk voor je reactie ook al had ik liever een ander antwoorden gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Piebe:

Ik proef een ietwat ontwijkende reactie verpakt in bloemrijke taal op mijn enigszins hypothetische vraag. Mogelijk houd je niet van hypothesen - wat ik me kan voorstellen want ik meestal evenmin - dus accepteer ik jouw antwoord en dank je vriendelijk voor je reactie ook al had ik liever een ander antwoorden gehad.

Hypotheses zijn er genoeg, alles is goed om niet tot de kern van de zaak te komen, dat is gekend. 

1 uur geleden zei Hopper:

Terzijde: dat wat één is kan niets begeren buiten zichzelf.

God als narcist? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Hypotheses zijn er genoeg, alles is goed om niet tot de kern van de zaak te komen, dat is gekend.

Ja dat is zo leuk aan fora, lekker langs elkaar heen praten onder het genot van een drankje en een hapje. Het is beter vermaak dan menig film. Ben althans nog nooit in slaap gevallen tijdens het posten.

51 minuten geleden zei TTC:

Bij Plato is de ziel het morele en intellectuele zelf, dit in onderscheid met de passies en lust c.q. plezier en allerlei zintuiglijke aspecten van het menselijk bestaan. Plato onderscheidt in zijn Phaedrus drie aspecten van de menselijke ziel die hij vergelijkt met een wagenmenner achter een tweespan. Zowel de menner als de twee (gevleugelde) paarden zijn onderdeel van de tripartiete ziel. 

Interessant, een soort drie-enige ziel dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Piebe:

Ja dat is zo leuk aan fora, lekker langs elkaar heen praten onder het genot van een drankje en een hapje. Het is beter vermaak dan menig film. Ben althans nog nooit in slaap gevallen tijdens het posten.

Ongeacht de hoeveelheid aanwijzingen die een hypothese steunen, is één, reproduceerbaar, negatief uitvallend experiment voldoende om de hypothese te falsifiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Bij Plato is de ziel het morele en intellectuele zelf, dit in onderscheid met de passies en lust c.q. plezier en allerlei zintuiglijke aspecten van het menselijk bestaan. Plato onderscheidt in zijn Phaedrus drie aspecten van de menselijke ziel die hij vergelijkt met een wagenmenner achter een tweespan. Zowel de menner als de twee (gevleugelde) paarden zijn onderdeel van de tripartiete ziel. 

De ziel is feitelijk het intellectuele zelf wat aangedaan is met vermogens welke ons als mens aansturen.  De belangrijkste er van zijn het 'willen' en het 'gemoed'.  Bijna gelijk aan Plato, zij het dat Plato de wil en het doorzettingsvermogen het 'nobele paard' noemt.   Of dat daadwerkelijk Plato's opvatting was weet ik niet, maar ik zou het 'willen' niet nobel noemen.  Ik volg hierin Jezus (en anderen) die bepleiten om de eigenwillendheid op te geven en zodoende een nieuw gemoed te verwerven zoals Paulus dat noemt.   Door een verstilde geest, een vernieuwd gemoed en het opgeven van de wil kan de mens 'de kruisweg' afleggen en kan de ziel zichzelf vinden: daar waar Gods grond en mijn grond hetzelfde is: de ongrond.

4 uur geleden zei TTC:

 

God als narcist? 

God als de Ene.  God zonder spiegelbeeld, dat is het tegenovergestelde van een narcist.

http://www.gemeentevangod.nl/onsterfelijkeziel.html

Citaat

Tijdens de Reformatie probeerden sommigen van de eerste protestanten het dogma van de onsterfelijkheid der ziel los te laten. Maarten Luther verklaarde dat de Bijbel de onsterfelijkheid van de ziel niet onderwees (Defense, Proposition No. 27). "Luther was van mening dat de ziel tezamen met het lichaam stierf en dat God beide in het hiernamaals zou opwekken" (Historical View, p. 344)

Interessant is de opinie van Luther betreffende de ziel.  Luther geloofde in een sterfelijke ziel.  Mochten we Luther volgen, dan sterft bij de fysieke dood ook de ziel.  Hetgeen merkwaardig is, want een ziel is niet fysiek, geen arts heeft ooit een ziel gevonden.   God komt dan volgens Luther met zijn toverstafje in het hiernamaals de boel weer opwekken.  Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje een kinderlijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.theologie.nl/artikelen/als-in-een-oogwenk/

Citaat

Paulus houdt in zijn metaforische benadering een aantal dingen overeind. Aan de ene kant de onverenigbaarheid van het vergankelijke en het onvergankelijke. Daarin is hij een kind van zijn hellenistische tijd, die sterk dualistisch denkt. Aan de andere kant is vergankelijk voor hem niet synoniem met materieel. Het aardse – vlees en bloed – gaat voorbij, niet omdat het verdorven is, maar omdat de tijd voor iets nieuws en beters gekomen is. Anders dan de gnostici waardeert Paulus het stoffelijke niet als iets negatiefs waarvan we bevrijd moeten worden. De joodse mensvisie gaat uit van de mens als eenheid, niet van een ziel in een stoffelijk jasje of stoffelijke gevangenis (zie 12 mei). Paulus is als jood dan ook mijlenver verwijderd van de onsterfelijke anima rationalis van de scholastiek, van het concept van de ziel die bijna per definitie onsterfelijk is. Adam is in vers 45 als ‘levende ziel’ juist sterfelijk, en daarmee alle mensen. De onvergankelijkheid komt achteraf van Godswege, moet worden aangetrokken als een hemels kleed.

Paulus had een geheel andere opvatting dan Luther.   Ook bij hem is het noumenale (onvergankelijke) en het fenomenale (vergankelijkheid) onverenigbaar.  (Klopt) De onvergankelijkheid komt van Godswege, hetgeen logisch is omdat het onvergankelijke alleen bereikbaar is middels de smalle weg met de nauwe doorgang. (Komen we toch weer on topic)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

De ziel is feitelijk het intellectuele zelf wat aangedaan is met vermogens welke ons als mens aansturen.  De belangrijkste er van zijn het 'willen' en het 'gemoed'.  Bijna gelijk aan Plato, zij het dat Plato de wil en het doorzettingsvermogen het 'nobele paard' noemt.   Of dat daadwerkelijk Plato's opvatting was weet ik niet, maar ik zou het 'willen' niet nobel noemen.  Ik volg hierin Jezus (en anderen) die bepleiten om de eigenwillendheid op te geven en zodoende een nieuw gemoed te verwerven zoals Paulus dat noemt.   Door een verstilde geest, een vernieuwd gemoed en het opgeven van de wil kan de mens 'de kruisweg' afleggen en kan de ziel zichzelf vinden: daar waar Gods grond en mijn grond hetzelfde is: de ongrond.

Het uitreiken van Nobelprijzen wil niet zeggen dat er ook een maatschappelijk draagvlak voor bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Bijna gelijk aan Plato, zij het dat Plato de wil en het doorzettingsvermogen het 'nobele paard' noemt.

Denk dat we dit in contrast dienen te beschouwen, beetje als een brug proberen te bouwen over een kloof waarvan gezegd wordt dat ze er niet. 

7 uur geleden zei Hopper:

Door een verstilde geest, een vernieuwd gemoed en het opgeven van de wil kan de mens 'de kruisweg' afleggen en kan de ziel zichzelf vinden.

De ziel die zichzelf kan vinden, is dat niet hetzelfde als de zoeker is het gezochte? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

 

De ziel die zichzelf kan vinden, is dat niet hetzelfde als de zoeker is het gezochte? 

Nee.  De zoeker is altijd 'ik' en de vrijgemaakte ziel is egoloos. (zonder oordeel of maat)

Overigens gewoon na te lezen in Matt 16: 25-26

"Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?" (Retorische vraag)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Een voorbeeld van een circulair diagram is het RST-complex, en geniet van je vermogen tot empathie. 

Empathie is noodzakelijk voor een (positief) oordeel.   Waarmee we tegelijkertijd het negatieve in leven roepen.  Zie daar het veld van goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Empathie is noodzakelijk voor een (positief) oordeel.   Waarmee we tegelijkertijd het negatieve in leven roepen.  Zie daar het veld van goed en kwaad.

Ervaring leert dat het perfect mogelijk is om heel je leven Chinees te spreken, abusievelijk denkend dat het Nederlands was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ervaring leert dat het perfect mogelijk is om heel je leven Chinees te spreken, abusievelijk denkend dat het Nederlands was.

Ja. Empathie staat bekend als een heel erg gunstige eigenschap.  Als je ergens zou vertellen dat je zonder empathie bent dan zouden oordelende blikken je deel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ja. Empathie staat bekend als een heel erg gunstige eigenschap.  Als je ergens zou vertellen dat je zonder empathie bent dan zouden oordelende blikken je deel zijn.

Dat is (weer) een oordeel. Er kunnen ook mensen met empathie zijn voor degene die zegt zonder empathie te zijn. Wellicht is degene die zegt zonder empathie te zijn wel een autist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid