Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hopper:

Ja. Empathie staat bekend als een heel erg gunstige eigenschap.  Als je ergens zou vertellen dat je zonder empathie bent dan zouden oordelende blikken je deel zijn.

We weten nooit wat weggeredeneerd wordt dat hier een andere mening over laat vormen, maar dat mag niet. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

43 minuten geleden zei TTC:

We weten nooit wat weggeredeneerd wordt dat hier een andere mening over laat vormen, maar dat mag niet. 

Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand de mening is toegedaan dat hij of zij empathisch is en dat dat 'goed' is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Empathie

Citaat

Zich kunnen verplaatsen in anderen draagt bij aan het kunnen begrijpen van emoties van anderen en aan communicatie. Empathie steunt ook op goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatie van anderen. Empathie omvat zowel een cognitieve (het zich in een andere persoon kunnen verplaatsen) als een affectieve (bezorgdheid voor een andere persoon) component.[1] Beide blijken bij vrouwen beter ontwikkeld dan bij mannen.

Wat er gebeurd bij empathie is dat het ego zich verplaatst in het begrijpen van de emoties van een ander.  In het menselijk voorstellingsvermogen verplaatst A zich in B en produceert het bijbehorende gevoel in het gemoed.  Kortom , het houdt de zelfzucht in stand en men karakteriseert het als 'goed'.

Verhoudt ik mij tot mijn medemens zonder het oordelende voorstellingsvermogen dan gaat het brandpunt van mijn aandacht niet langer naar mijzelf via het eigen voorstellingsvermogen, maar gaat het brandpunt van mijn aandacht rechtstreeks in een daadwerkelijk meevoelen met de ander (intersubjectiviteit). Dan kom ik tot een daadwerkelijke daad van naastenliefde omdat ik er zelf niet bij betrokken ben.   Dwaalt de ander in de woestijn, dan dwaal ik daadwerkelijk mee.

Vernieuwd gemoed zoals Paulus dat noemt.  Hou die Paulus in de gaten, hij schreef wel eens rare dingen (maar wie doet dat niet?) , doch hij was emotioneel ook een ontwikkeld man.  Onzelfzuchtige liefde is daadwerkelijke liefde voor de medemens, die kan nooit uitgaan van de persoon welke ik zelf ben.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Wat er gebeurd bij empathie is dat het ego zich verplaatst in het begrijpen van de emoties van een ander.  In het menselijk voorstellingsvermogen verplaatst A zich in B en produceert het bijbehorende gevoel in het gemoed.  Kortom , het houdt de zelfzucht in stand en men karakteriseert het als 'goed'.

Pakkend, zijn dat die naakte apen waarover je sprak die dat doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Wat ondertussen gemist kan worden, kunnen velen zien. 

Je kunt niet missen waar je geen weet van hebt.  Vandaar geen enkel oordeel over naakte apen.  Hierin volgen we Jezus: vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.  Een onwetende kun je niet oordelen over zijn onwetendheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Je kunt niet missen waar je geen weet van hebt.  Vandaar geen enkel oordeel over naakte apen.  Hierin volgen we Jezus: vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.  Een onwetende kun je niet oordelen over zijn onwetendheid.

We zijn vaak zo hard bezig met doorgaan, dat we niet zien hoeveel helderheid een beetje rust zou kunnen brengen. Soms bereik je juist meer door minder te doen, dat is het grondbeginsel van Wu Wei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

We zijn vaak zo hard bezig met doorgaan, dat we niet zien hoeveel helderheid een beetje rust zou kunnen brengen. Soms bereik je juist meer door minder te doen, dat is het grondbeginsel van Wu Wei.

De doener is als dat Duracell konijn, het gaat uit zichzelf maar door en door en door.

Zonder te weten waarom en waarheen.  Maar omdat het konijn ook kan denken, denkt het konijn dat hij degene is die 'doet'.

Dat het in werkelijkheid de batterij is die doet, daar is het konijn onwetend van.  Dus blijft het konijn maar onwetend en denken dat hij de doener is.  Arm konijn.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

De doener is als dat Duracell konijn, het gaat uit zichzelf maar door en door en door. Zonder te weten waarom en waarheen.  Maar omdat het konijn ook kan denken, denkt het konijn dat hij degene is die 'doet'. Dat het in werkelijkheid de batterij is die doet, daar is het konijn onwetend van.  Dus blijft het konijn maar onwetend en denken dat hij de doener is.  Arm konijn.....

Als afgedankte clown kan je nog altijd in de leer bij Harry Potter, geef aub niet op.

49 minuten geleden zei Hopper:

Je kunt niet missen waar je geen weet van hebt.

Vaak minder helder is dat naarmate we verder schrijden, er ook iets volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als een hypothese niet toetsbaar is, is ze in principe niet wetenschappelijk.

Wetenschap heeft mijn beperkte interesse.  Als ik wil ontspannen lees ik graag wetenschappelijke lectuur.  Dat moet uiteraard wel voldoen aan de gebruikelijke wetenschappelijke standaard.   Dan moet een hypothese toetsbaar zijn.   Daarom heb ik ook niks met complottheorieën , deze zijn het werk van de grote duim.

Maar met de Bergrede heeft het allemaal niks van doen, wetenschap voltrekt zich in de wereld van tijd en ruimte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Wetenschap heeft mijn beperkte interesse.  Als ik wil ontspannen lees ik graag wetenschappelijke lectuur.  Dat moet uiteraard wel voldoen aan de gebruikelijke wetenschappelijke standaard.   Dan moet een hypothese toetsbaar zijn.   Daarom heb ik ook niks met complottheorieën , deze zijn het werk van de grote duim. Maar met de Bergrede heeft het allemaal niks van doen, wetenschap voltrekt zich in de wereld van tijd en ruimte.

De dichter Blake had het er in dit verband over dat “de poorten van de waarneming gereinigd” dienen te worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2023 om 19:33 zei TTC:

Ongeacht de hoeveelheid aanwijzingen die een hypothese steunen, is één, reproduceerbaar, negatief uitvallend experiment voldoende om de hypothese te falsifiëren.

Ja het is wachten op de tijdmachine tot die tijd is het een kwestie van geloof, geloof ik. Dat mag je dus zelf weten.

33 minuten geleden zei Hopper:

Wetenschap heeft mijn beperkte interesse.  Als ik wil ontspannen lees ik graag wetenschappelijke lectuur.  Dat moet uiteraard wel voldoen aan de gebruikelijke wetenschappelijke standaard.   Dan moet een hypothese toetsbaar zijn.   Daarom heb ik ook niks met complottheorieën , deze zijn het werk van de grote duim.

Maar met de Bergrede heeft het allemaal niks van doen, wetenschap voltrekt zich in de wereld van tijd en ruimte.

Dit heeft er inderdaad niet zo'n berg mee te maken. Wel grappig dat jij kunt ontspannen bij wetenschappelijke lectuur. Lukt mij ook altijd wel aardig, een grotere uitdaging is het om niet in slaap te vallen van al die deeltjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2023 om 13:13 zei Petra.:

Hoge bergen, lage bergen, brede wegen, smalle wegen met rotspartijen of niet, met of zonder rivieren of oceanen, waar je in een ravijn kan duiken of een brug oversteken of polsstokhoogspringend, of zwevend, of zwemmend of rennend of .whatever het is allemaal maar .. de weg ernaartoe. Uiteindelijk.. komt imo alles uit bij dezelfde Deur. Waar je...alleen maar.. op hoeft te kloppen. Dat klopt. Enjoy the ride.

Wu wei wordt besproken in de teksten van de Tao Te Ching, in onder meer hoofdstuk 3, 5, 30, 43, 47, 63 en 67.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-1-2023 om 23:20 zei Hopper:

Er is geen brug naar de overkant.  Je zult de sprong in het ravijn moeten wagen en maar zien wat er van komt.  De meesten kiezen voor zekerheid en blijven aan deze kant, waar ze de vaste grond van de zintuigelijke waarnemingen voelen.

Wellicht paradoxaal om zeggen is dat vereenzaming en de ervaring van onmacht geïnduceerd kan worden door een aantal tegenstrijdigheden op te lossen, wat betekent dat diverse ggz-tools een reeks hulpvragen in de hand kunnen werken. Althans, dat is de beleving die ondanks naadloos aansluitend met relevante lectuur hierover, het zelf in een lastig parket plaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Piebe:

Dit heeft er inderdaad niet zo'n berg mee te maken. Wel grappig dat jij kunt ontspannen bij wetenschappelijke lectuur. Lukt mij ook altijd wel aardig, een grotere uitdaging is het om niet in slaap te vallen van al die deeltjes.

Voor het antwoord op de vraag wat de Neanderthaler met z’n vrije tijd deed, hebben we complexiteitstheorieën bedacht.

13 uur geleden zei Hopper:

De doener is als dat Duracell konijn, het gaat uit zichzelf maar door en door en door.

Binnen het RST-complex laat een SPV zich als tijdloos opmerken, mogelijk gemaakt door er aandacht aan te besteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei TTC:

Misschien dat we al doende beter kunnen leren begrijpen dat telos een tweeledig proces is? 

Telos veronderstelt een doel.  De mens is door God uit huis gezet en meent nu dat het doel het huis is.  Zelden beseft de mens dat er iets in hem aanwezig is hetgeen doelloos is en dat dat tevens het doel is.  Dus zolang de mens nog zijn doel wil bereiken , bereikt hij zijn doel juist niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Telos veronderstelt een doel.  De mens is door God uit huis gezet en meent nu dat het doel het huis is.  Zelden beseft de mens dat er iets in hem aanwezig is hetgeen doelloos is en dat dat tevens het doel is.  Dus zolang de mens nog zijn doel wil bereiken , bereikt hij zijn doel juist niet.

Zeggen ze bij de Wu Wei ook, beginnen anderen alsmaar over naakte apen en van die dingen, schiet niet op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Wu wei wordt besproken in de teksten van de Tao Te Ching, in onder meer hoofdstuk 3, 5, 30, 43, 47, 63 en 67.

Jezus predikt feitelijk ook  wei wu wei.  Significant verschil met Lao Zi is dat Jezus zegt zélf de achterliggende hoedanigheden te zijn.  Aangevuld met allerlei allegorieën welke begrepen kunnen worden.  Herken Petrus (verloochening) of Pontius Pilatus (handen wassen in onschuld) in je eigen omgeving. Helaas is het christendom teveel blijven hangen in historisch perspectief. Of misschien is het maar beter zo.  Dan verlaat de enkeling de kerkbanken om zelf 'op weg' te gaan.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid