Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Mystieke ervaringen zijn als unieke momenten die opening willen geven aan een bijzonder proces in jou. Dit noem je een mystagogisch proces, de vrije ruimte in jezelf betreden, jezelf ontmoeten en openbaren. In mijn ogen een proces wat altijd doorgaat. Mystagogie staat voor een soort (levenslange) inwijding in het mysterie van jouw eigenheid, jouw ziel, jouw wijsheid. Het wordt ook wel verwoord als het binnengeleid worden in de persoonlijke ervaring van het mysterie van je ziel en het mysterie van het goddelijke. De basis is dat jij jezelf leert kennen op je eigen wijze weg. Jij wijdt jezelf als het ware in tijdens jouw leven. Dat doe je in verbinding met een groter geheel waar je deel van uit maakt.

Klopt.  De goddelijke vereniging  is weer wat anders dan wanneer de ziel zichzelf presenteert.  Hetgeen ik ook weergegeven zie in het lijdensverhaal.  De ontdekking van het 'lege graf' is een symbolische tijdsspanne nadat Jezus was gestorven.  Ik lees allegorisch, de meeste gelovigen zijn bezig met wederopstanding (de fenomenale wereld), ik kijk naar het lege graf (de noumenale wereld).

Waar deze reis gaat eindigen valt niet te weten.  Wat ik wel weet is: heb nergens een verwachting van.    Het grotere geheel is het Koninkrijk Gods, anderen noemen het de wereldziel en er zijn vast nog wel meer namen.  Voor iedere deur welke zich opent verschijnen weer nieuwe gesloten deuren om te openen. Maar goed ook dat ik niet alles weet.  Dan zou de reis ten einde zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

6 minuten geleden zei Hopper:

Klopt.  De goddelijke vereniging  is weer wat anders dan wanneer de ziel zichzelf presenteert.  Hetgeen ik ook weergegeven zie in het lijdensverhaal.  De ontdekking van het 'lege graf' is een symbolische tijdsspanne nadat Jezus was gestorven.  Ik lees allegorisch, de meeste gelovigen zijn bezig met wederopstanding (de fenomenale wereld), ik kijk naar het lege graf (de noumenale wereld). Waar deze reis gaat eindigen valt niet te weten.  Wat ik wel weet is: heb nergens een verwachting van.    Het grotere geheel is het Koninkrijk Gods, anderen noemen het de wereldziel en er zijn vast nog wel meer namen.  Voor iedere deur welke zich opent verschijnen weer nieuwe gesloten deuren om te openen. Maar goed ook dat ik niet alles weet.  Dan zou de reis ten einde zijn.

Als niet meer dan een tussendoortje blijven het RST-complex en de SPV's tijdloos tot onzer beschikking, soms handig in gebruik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Als niet meer dan een tussendoortje blijven het RST-complex en de SPV's tijdloos tot onzer beschikking, soms handig in gebruik. 

Ik heb niks tegen het boeddhisme of hindoeïsme.  Mijn mening is wel dat het te rationeel is.   Ga maar aan de voeten van de leraar zitten en leer al die geestelijke termen uit je hoofd.   De leer van Jezus is veel meer contemplatief van aard.  Je hoeft er niet jaren voor te studeren of hoogbegaafd te zijn.  Ook meditatie is niet noodzakelijk, maar het mag wel.  Ook binnen een kerk kun je contemplatief zijn.  Gewoon de 'mis' bezoeken als er niemand is.  Ook binnen het dagelijks leven kun je contemplatief zijn.

Maar ik praat natuurlijk ook in mijn eigen straatje.  De RKK heb ik al op jonge leeftijd verlaten, maar ik heb de leer van Jezus nooit verlaten.  Jezus zelf heb ik dan weer wel verlaten.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb niks tegen het boeddhisme of hindoeïsme.  Mijn mening is wel dat het te rationeel is.   Ga maar aan de voeten van de leraar zitten en leer al die geestelijke termen uit je hoofd.   De leer van Jezus is veel meer contemplatief van aard.  Je hoeft er niet jaren voor te studeren of hoogbegaafd te zijn.  Ook meditatie is niet noodzakelijk, maar het mag wel.  Ook binnen een kerk kun je contemplatief zijn.  Gewoon de 'mis' bezoeken als er niemand is.  Ook binnen het dagelijks leven kun je contemplatief zijn. Maar ik praat natuurlijk ook in mijn eigen straatje.  De RKK heb ik al op jonge leeftijd verlaten, maar ik heb de leer van Jezus nooit verlaten.  Jezus zelf heb ik dan weer wel verlaten.

Een SPV is niet meer dan een middel om iets af te zonderen, en het dan af te voeren als ooit geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-12-2022 om 18:07 zei TTC:
Op 26-12-2022 om 17:39 zei Tomega:

Door te downchunken, word je concreter en specifieker, waardoor je meer de kern van het probleem raakt. Het resultaat kan dan  qua redenering en overeenstemming ook linguïstische sluitend zin, wars van de ambigue taal van het milton-model.  

Ja, zo komen we van vage en mistige taal tot dat wat door iedereen eenvoudig begrepen kan worden, in mensentaal dus.  

De taal is nooit het probleem. Maar wel de wil om de taal te spreken van recht en waarheid in zuivere woorden van rechtlijnigheid. Mensentaal is per definitie broddelwerk. maar waar de mens zich verwaardigt het niveau te betreden van de goden, daar wordt een woord een wet, en een wet wordt een natuurverschijnsel. 

Concreter en specifieker, is dat de bergrede helder is van taal en woord en zuiver getrokken lijnen. Daarin past gewoon niet een voorstelling en een denken in termen van krommingen en natuurlijke balansen die geen andere balans vinden dan via een kromgetrokken wet. De bergrede is in essentie de kaatswet van God: dat wat je doet, heeft effect op wie je bent en op je omgeving. En dat waar je bent, daarvan ondervind je het effect. Zie het als en geestelijke zwaartekrachtwet.  Dat is in de geest evenzo materieel als in materie. Of juister gezegd: de meer werkelijke aard en de meer materiële werkelijkheid voor de geest die in de mens woord, is het geestelijk. En pas als de geest die in de mens woont, ziet dat het materiële evenzo werkt in het geestelijke, kan de geest beginnen in zijn emotie en in zijn beleving orde op zaken te stellen, en de boel opruimen en richten en ordenen naar de wet van God. Naar alle woorden van God. Niet alle woorden van God zijn woorden van God. daarom is het zaak om die woorden van God te koesteren, die bewijsbaar mogen gelden als woord van God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:
17 uur geleden zei Hetairos:

Als Christus het licht niet laat schijnen, wie doet dat dan wel?

 

1 Timoteüs 6:16: "die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan."  

Wat zou je denken van God zelf?  (Hoewel zelf in dit verband niet van toepassing is). Christus is het Licht der wereld.

Precies. Maar ook in dit geval is het licht opnieuw extern. Waarom is Christus het Licht der wereld? Zoals de schrijver aan de Hebreeën begint: "Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft. Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen."

God heeft het mandaat van het Licht aan Christus gegeven. Daarom benadruk in deze ook steeds de rol van Christus. De Bijbel zegt dat wij (de mens) onze rijkdom (het licht, in dit geval) van Christus kunnen ontvangen. Christus is Gods vertegenwoordiger of ambassadeur. Voor de mens is God nog altijd onzichtbaar; tenzij we Christus zien, zien we ook God. Dat wordt uitgedrukt in de uitspraak: Ik en de Vader zijn één. Dan wordt ook direct duidelijk, dat als je één wilt zijn met God, je als eerste één moet zijn met de Zoon. Vandaar dat ik ook steeds zeg, dat het licht nog altijd op één plaats schijnt en dat is door Hem die als enige (nog steeds) het licht van God in zichzelf weerkaatst.

Ik begrijp wel dat je het moeilijk vindt om je voor dat licht voortdurend afhankelijk afhankelijk te zien van Christus. Je twijfelt echter ten diepste niet aan Christus zelf, maar aan de stelling dat Hij werkelijk betrouwbaar is. Het punt is, dat God en Christus, zelfs voor de meeste gelovigen, producten (beelden) zijn van hun eigen denken en verwachtingen. En die zijn in de kern altijd onbetrouwbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De taal is nooit het probleem. Maar wel de wil om de taal te spreken van recht en waarheid in zuivere woorden van rechtlijnigheid. Mensentaal is per definitie broddelwerk. maar waar de mens zich verwaardigt het niveau te betreden van de goden, daar wordt een woord een wet, en een wet wordt een natuurverschijnsel. Concreter en specifieker, is dat de bergrede helder is van taal en woord en zuiver getrokken lijnen. Daarin past gewoon niet een voorstelling en een denken in termen van krommingen en natuurlijke balansen die geen andere balans vinden dan via een kromgetrokken wet. De bergrede is in essentie de kaatswet van God: dat wat je doet, heeft effect op wie je bent en op je omgeving. En dat waar je bent, daarvan ondervind je het effect. Zie het als en geestelijke zwaartekrachtwet.  Dat is in de geest evenzo materieel als in materie. Of juister gezegd: de meer werkelijke aard en de meer materiële werkelijkheid voor de geest die in de mens woord, is het geestelijk. En pas als de geest die in de mens woont, ziet dat het materiële evenzo werkt in het geestelijke, kan de geest beginnen in zijn emotie en in zijn beleving orde op zaken te stellen, en de boel opruimen en richten en ordenen naar de wet van God. Naar alle woorden van God. Niet alle woorden van God zijn woorden van God. daarom is het zaak om die woorden van God te koesteren, die bewijsbaar mogen gelden als woord van God.

Misschien is het een optie om te werken met bulletpoints, veel vaker lijken subtiele nuances te verdwijnen in de massa en/of bestrijkt een betoog een zo breed spectrum dat weinig animo opwekt.  

  • De taal is nooit het probleem.
  • Maar wel de wil om de taal te spreken van recht en waarheid in zuivere woorden van rechtlijnigheid.
  • Mensentaal is per definitie broddelwerk. maar waar de mens zich verwaardigt het niveau te betreden van de goden, daar wordt een woord een wet, en een wet wordt een natuurverschijnsel. 
  • Concreter en specifieker, is dat de bergrede helder is van taal en woord en zuiver getrokken lijnen.
  • Daarin past gewoon niet een voorstelling en een denken in termen van krommingen en natuurlijke balansen die geen andere balans vinden dan via een kromgetrokken wet.
  • De bergrede is in essentie de kaatswet van God: dat wat je doet, heeft effect op wie je bent en op je omgeving.
  • En dat waar je bent, daarvan ondervind je het effect.
  • Zie het als en geestelijke zwaartekrachtwet. 
  • Dat is in de geest evenzo materieel als in materie.
  • Of juister gezegd: de meer werkelijke aard en de meer materiële werkelijkheid voor de geest die in de mens woord, is het geestelijk.
  • En pas als de geest die in de mens woont, ziet dat het materiële evenzo werkt in het geestelijke, kan de geest beginnen in zijn emotie en in zijn beleving orde op zaken te stellen, en de boel opruimen en richten en ordenen naar de wet van God.
  • Naar alle woorden van God.
  • Niet alle woorden van God zijn woorden van God. daarom is het zaak om die woorden van God te koesteren, die bewijsbaar mogen gelden als woord van God.

Rekeninghoudend met een niet-aflatende stroom van reclameboodschappen, is dit niet mals om even te verwerken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Hetairos:

Het punt is, dat God en Christus, zelfs voor de meeste gelovigen, producten (beelden) zijn van hun eigen denken en verwachtingen. En die zijn in de kern altijd onbetrouwbaar.

Hier zijn we het over eens.

59 minuten geleden zei Hetairos:

Vandaar dat ik ook steeds zeg, dat het licht nog altijd op één plaats schijnt en dat is door Hem die als enige (nog steeds) het licht van God in zichzelf weerkaatst.

 

Het licht heeft nul weerkaatsing, het schijnt in de duisternis.

1 uur geleden zei Hetairos:

Dan wordt ook direct duidelijk, dat als je één wilt zijn met God, je als eerste één moet zijn met de Zoon.

De Zoon moet een rol gaan spelen in je dagelijks leven.  Eén zijn met de Zoon is optioneel.  Als de Zoon een rol speelt ga je vanzelf dingen zien/opvallen.

1 uur geleden zei Hetairos:

Maar ook in dit geval is het licht opnieuw extern.

Het licht is zowel intern als extern, het verlicht immers ieder mens.  Of zoals ik het uitdruk: de mens is deelachtig aan het licht en kan hier uiteindelijk weet van hebben.

Citaat

God heeft het mandaat van het Licht aan Christus gegeven. 

Zo zie ik dat niet.  Een mandaat zou betekenen dat God zijn handen er van afgetrokken heeft en gescheiden is van Christus.  God heeft het licht geformeerd en bewoond het Licht.   Christus is er om de mens te helpen , wat in de praktijk betekent (kan betekenen) dat de mens 'het licht' overdraagt aan Christus.   Het licht is aanwezig in ieder mens, maar de mens die er niks mee doet blijft hangen in onwetendheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Straks ga je nog beweren dat we ons licht op een aantal problemen kunnen werpen, houden onze hartjes stevig vast. 

In het geval van het licht zoals bedoeld in Joh 1 kan men idd het licht laten schijnen op problemen. Zoals we in de Bijbel kunnen lezen genas Jezus de zieken, wie weet wat de innerlijke Christus vermag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

In het geval van het licht zoals bedoeld in Joh 1 kan men idd het licht laten schijnen op problemen. Zoals we in de Bijbel kunnen lezen genas Jezus de zieken, wie weet wat de innerlijke Christus vermag?

De dichter Blake had het er in dit verband over dat 'de poorten van de waarneming gereinigd' dienen te worden. Gereinigd waarvan?  En wat gebeurt er wanneer deze reiniging plaatsgevonden heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

De dichter Blake had het er in dit verband over dat 'de poorten van de waarneming gereinigd' dienen te worden. Gereinigd waarvan?  En wat gebeurt er wanneer deze reiniging plaatsgevonden heeft?

Er zijn vragen waar geen antwoord op komt.  Ik kan gaan schrijven over 'Christuskracht' of zoiets, maar dat helpt de zaak niet verder.   Met de wijsheid achteraf ben ik blij dat de eerste reinigingen al vroeg in mijn leven plaats vonden, het scheelde veel stress en lichamelijk ongenoegen. Hoe kan het dat iets geneest louter door het waar te nemen?

Dagelijks komt Kierkegaard voorbij, we leven voorwaarts en begrijpen achterwaarts.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Er zijn vragen waar geen antwoord op komt.  Ik kan gaan schrijven over 'Christuskracht' of zoiets, maar dat helpt de zaak niet verder.   Met de wijsheid achteraf ben ik blij dat de eerste reinigingen al vroeg in mijn leven plaats vonden, het scheelde veel stress en lichamelijk ongenoegen. Hoe kan het dat iets geneest louter door het waar te nemen?

Alternatief is om te negeren wat voor iedereen beschikbaar is, op die manier duwen we een berg eindeloos voor ons uit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Alternatief is om te negeren wat voor iedereen beschikbaar is, op die manier duwen we een berg eindeloos voor ons uit. 

De mens heeft de vrijheid om de (smalle) weg naar binnen te gaan.   Zolang de mens echter alleen naar buiten kijkt gaat het nooit dagen.  Ieder zijn meug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

De mens heeft de vrijheid om de (smalle) weg naar binnen te gaan.   Zolang de mens echter alleen naar buiten kijkt gaat het nooit dagen.  Ieder zijn meug.

Een mens kan alleen maar naar buiten kijken, maar je mag altijd proberen te omschrijven wat je binnenin treft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Rekeninghoudend met een niet-aflatende stroom van reclameboodschappen, is dit niet mals om even te verwerken. 

Dat is een kwestie van perceptie en voorstellingsvermogen. Jammer dat het jouwe zo plat is - waar je spreekt van reclame. Wel mooi dat je zo behulpzaam bent geweest met bullets.

  • taal is,

  • spreken van recht en waarheid in rechtlijnigheid,

  • de mens die zich verwaardigt dat niveau te betreden , daar wordt een woord een wet, en een wet wordt een natuurverschijnsel. 

  • je bergrede is dan helder van taal en woord en zuiver getrokken lijnen.

  • Daarin past gewoon niet iets onwettigs en iets onzuivers,

  • De bergrede is in essentie de kaatswet: je bent wat je doet.

  • En dat ondervind je.

  • Zie het als een geestelijke zwaartekrachtwet. We kunnen wel sjoemelen maar de val is evengoed dezelfde.

  • Dat is in een eigen onderwerp evenzo materieel als elders.

  • Of juister gezegd: wat wordt beredeneerd, is slechts een opgeroepen beeld bij wat speelt.

  • En pas als de speler zuiver speelt wat speelt, ordent zich wat er speelt.

  • Naar alle woorden van zuivere spelers.

  • Wat waar is verdient om op gebouwd te worden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Tomega:

Dat is een kwestie van perceptie en voorstellingsvermogen. Jammer dat het jouwe zo plat is - waar je spreekt van reclame. Wel mooi dat je zo behulpzaam bent geweest met bullets.

Leef jij in een wereld die niet overspoeld wordt door reclame misschien? De kwestie perceptie leidt tot een topic dat eindeloos verder gaat zonder dat het ook nog maar over iets gaat, maar dat is nu net het spel van licht en duisternis wellicht.

19 minuten geleden zei Tomega:

De bergrede is in essentie de kaatswet: je bent wat je doet.

De Veldrede in tegenstelling tot de Bergrede is het onderricht aan de leerlingen, die Jezus gaf, maar dan op een vlakte, in het open veld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Een mens kan alleen maar naar buiten kijken, maar je mag altijd proberen te omschrijven wat je binnenin treft. 

Ik doe niet anders.

1 uur geleden zei TTC:

Het is als zeggen dat we terug naar de toekomst gaan, en problemen vandaag werden in het verleden al eens opgelost. 

Je begrijpt een probleem pas als het opgelost is.  In de leegte zijn nul problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Leef jij in een wereld die niet overspoeld wordt door reclame misschien? De kwestie perceptie leidt tot een topic dat eindeloos verder gaat zonder dat het ook nog maar over iets gaat, maar dat is nu net het spel van licht en duisternis wellicht.

Een beetje zoals dit topic dus? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Ik doe niet anders. Je begrijpt een probleem pas als het opgelost is.  In de leegte zijn nul problemen.

Simpel is zeggen dat wanneer A slechts één invalshoek kent en B allebei, dan heeft A altijd gelijk omdat die van B simpelweg niet bestaat, ongekend. In een generaliserende oriëntatie is dit betrekkelijk mild, naargelang het onderwerp en de sociale impact van datgene dat centraal gesteld wordt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Simpel is zeggen dat wanneer A slechts één invalshoek kent en B allebei, dan heeft A altijd gelijk omdat die van B simpelweg niet bestaat, ongekend. In een generaliserende oriëntatie is dit betrekkelijk mild, naargelang het onderwerp en de sociale impact van datgene dat centraal gesteld wordt.  

Om problemen te kunnen ervaren moet ik de ik-wereld verhouding (B) betreden.   Laten we zeggen de verontrustende klimaatverandering gaat naar alle waarschijnlijkheid het einde van de mens op aarde betekenen.  Uiteraard kan ik daar allerlei meningen over hebben en probleem oplossingen.  Ik ben nooit te beroerd om mee te denken.

Maar in A is er geen klimaatverandering, daar is de verhouding met de wereld er niet.   De wereld ligt immers aan gene zijde van de kloof.  Mijn 'eigen willen' is niet op de wereld, ik laat 'de wereld zijn'.  Desgevraagd citeer ik wel wat citaten waarin Jezus mijn visie onderschrijft, maar dat is reeds zinloos gebleken, dus ik laat het maar achterwege.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei TTC:

Volgens de theoretici van de cybernetica van de tweede orde beïnvloedt de waarnemer steeds de waarneming zodat de verworven kennis per definitie een subjectieve inslag heeft.

Dat waarneming door de waarnemer wordt beïnvloed weet ik uit ervaring. Voor mij is het dus niet nodig, je kennis autoriteit te geven achter vage theoretici of citaten. Jouw berichten lijken soms wel rechtstreeks uit Chat CPT te komen.  Jaren geleden heb ik me al verbaasd over jouw vermogen een topic levend te houden met gebakken lucht.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Om problemen te kunnen ervaren moet ik de ik-wereld verhouding (B) betreden.   Laten we zeggen de verontrustende klimaatverandering gaat naar alle waarschijnlijkheid het einde van de mens op aarde betekenen.  Uiteraard kan ik daar allerlei meningen over hebben en probleem oplossingen.  Ik ben nooit te beroerd om mee te denken. Maar in A is er geen klimaatverandering, daar is de verhouding met de wereld er niet.   De wereld ligt immers aan gene zijde van de kloof.  Mijn 'eigen willen' is niet op de wereld, ik laat 'de wereld zijn'.  Desgevraagd citeer ik wel wat citaten waarin Jezus mijn visie onderschrijft, maar dat is reeds zinloos gebleken, dus ik laat het maar achterwege.

Vergeet echter die logicakwesties niet, dat wat we eenvoudig kunnen zien door gebruik te maken van non-lineaire katalysatoren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid