Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Immanentie en transcendentie lijken elkaar ogenschijnlijk uit te sluiten.   De vaststelling dat je -ontologisch gezien- het Cogito, ergo sum niet kunt zijn opent de Hartsbeleving.  Dan is de cirkel van denken en gemoed welke elkaar wederzijds in stand houden doorbroken.   Boeddhisten trachten in wezen het Cogito, ergo sum met meditatie te omzeilen.  Doch dan blijft de Hartsbeleving uit.  Dan kom je in een meditatieve toestand waarin weliswaar het denken afwezig is, maar er opent zich niks.  Sunyata noemen de Boeddhisten dat.  Niks mis mee, ik denk dat boeddhisten proberen een vreedzaam mens te zijn met een verstilde geest.  Maar het 'gereflecteerde ik' kan niet verdwijnen middels mediatie.   Het enige wat bereikt kan worden is een toestand van vrede in je zelf.

Dat is denk ik het grote verschil tussen Jezus en Boeddha.   Jezus ging het lijden (lijdzaamheid) daadwerkelijk aan en stierf als Incarnatie aan het kruis.   Boeddha wilde het lijden opheffen en een toestand van onbeweeglijkheid tot stand brengen.  Daarmee is het volgen van Jezus een daadwerkelijk andere zaak dan het volgen van Boeddha.  Bij Boeddha verdwijnt de draagkracht van het Cogito, ergo sum niet.   Wie ervaring heeft met meditatie, die kent het ontspannen, vreedzame gevoel wat het teweeg brengt.   De weg van Jezus (volgen in het Licht) is er een van 24/7 en is niet altijd even vreedzaam en leuk.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

https://inzicht.org/artikelen/zoeker-zal-nooit-vinden-zoekt/

Citaat


De zoeker zal nooit vinden wat hij zoekt, want hij bestaat niet werkelijk en dat wat hij zoekt, bestaat ook niet. Het is een idee, geprojecteerd in een niet-bestaande toekomst. De basisaanname van de zoeker is: ‘Ik ben er nog niet.’ Zowel het ‘ik’ als het ‘er’ is een illusie. Waar het ego, in de vorm van de zoeker, in essentie last van heeft, is zichzelf; al het gejaag, het geworstel, de verwarring, de stress, het gepieker, het willen, het niet-willen. Hij heeft met name last van zichzelf en is in de kern op zoek naar zijn eigen afwezigheid.

Het is een blijk van inzicht als iemand weet dat de zoeker nooit het gezochte kan zijn.

Citaat

Maar hoe zou een droompersonage de droom waarin hij leeft kunnen beëindigen? Het einde van de droom is per definitie het einde van het droompersonage. Het is net als bij een droom tijdens je slaap. 

Het zijn natuurlijk platgetreden paden voor wie bekend is in het guru-wereldje. De spiritualiteit van Jezus is dan ook van een andere orde dan al die terminologie van zelfbenoemde guru's.  (De enkele uitzondering daargelaten). 

Citaat

Om het doodvermoeiende spel te beëindigen dienen we de droom op het offerblok van de waarheid te leggen. We dienen het ego te zien voor wat het is: een puur imaginair personage. Maar het ego zelf is hier niet toe in staat. Een gedroomd personage kan zichzelf niet ontmaskeren. Dat wat het ego doorziet, kan niet het ego zelf zijn. Het ego kan het niet doen. Het enige wat het ego zal doen met zijn inspanningen als zoeker, is zijn eigen droombestaan bekrachtigen. 

Hoe harder de zoeker zoekt, des te meer de zoeker (het ego) zichzelf bevestigd.    Zijn droombestaan bekrachtigd. 

Citaat

Ons diepste verlangen is ook om onszelf (als ik-structuur) te verliezen in het licht van bewustzijn, om geheel op te lossen in het alomvattende niets, om ons fictieve zelf op te geven. Alle verlangens die we als mens hebben, of het nu gaat om relaties, bezittingen, aandacht, bevestiging, geld, spullen, status, genot, enzovoorts; ze zijn allemaal uiteindelijk een afgeleide van dit ene oerverlangen om terug te keren naar ons ware thuis. Het is ons grootste verlangen en tegelijkertijd is het opofferen van onze persoonlijke identiteit dat waar we het meest bang voor zijn, want het is het opgeven van alles waar je jezelf decennia lang mee hebt gedefinieerd. We zijn er enorm aan gehecht geraakt. Bizar: hoeveel pijn het ego ook doet, we blijven ons eraan vastklampen, we blijven er trouw aan, zoals een labrador aan zijn baas.

Raak samengevat.  Het ego is als een hondje wat gehecht is aan zijn baas. Ego is onderdanigheid.   Hoewel de leer van Jezus feitelijk draait om het opgeven van de eigenwillendheid (Jezus verlost je feitelijk van je zelf) en zodat het ogenschijnlijk lijkt alsof je een onderdanige positie inneemt ten opzichte van God, is juist het omgekeerde het geval.  Het ego is jouw baas.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Het is een blijk van inzicht als iemand weet dat de zoeker nooit het gezochte kan zijn.

Behoudens enige verwarring tussen en/en en/of of/of, valt het redelijk goed mee.

9 uur geleden zei Hopper:

Dat is denk ik het grote verschil tussen Jezus en Boeddha.   Jezus ging het lijden (lijdzaamheid) daadwerkelijk aan en stierf als Incarnatie aan het kruis.   Boeddha wilde het lijden opheffen en een toestand van onbeweeglijkheid tot stand brengen.  Daarmee is het volgen van Jezus een daadwerkelijk andere zaak dan het volgen van Boeddha.  Bij Boeddha verdwijnt de draagkracht van het Cogito, ergo sum niet.   Wie ervaring heeft met meditatie, die kent het ontspannen, vreedzame gevoel wat het teweeg brengt.   De weg van Jezus (volgen in het Licht) is er een van 24/7 en is niet altijd even vreedzaam en leuk.

Het enige verschil is dat je aan een kruis zal eindigen, toch logisch? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

Het zijn natuurlijk platgetreden paden voor wie bekend is in het guru-wereldje.

Omdat olie op het vuur gooien niet echt blijk geeft van gezond verstand, zoeken we naar een veilige en vertrouwde omgeving om een aantal hulpvragen ten berde te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Raak samengevat.

Niet logica op zich is moeilijk dan wel misschien het door elkaar halen van verschillende logica’s. Dit geldt met stip wanneer het idee van een idealiter fluweelzachte paradigmashift hieraan wordt toegevoegd, des te pijnlijker omdat het dan over bronkennis handelt. We maken het zo eenvoudig mogelijk omdat het dan helder zou kunnen worden, vooral omdat op deze manier verschillende referentiekaders naast elkaar kunnen gelegd worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Hoe harder de zoeker zoekt, des te meer de zoeker (het ego) zichzelf bevestigd.

Alles in ons universum heeft mannelijke en vrouwelijke energie, en de grote kunst is om die twee polariteiten in onszelf te balanceren en te verenigen, als een ware alchemist. Een innerlijke eenwording die ook wel het heilige huwelijk genoemd wordt en alleen maar in jezelf, in je hart, tot stand kan komen. Geen kleine opdracht in deze door mannelijke energie gedomineerde manier van samenleven, het patriarchaat zoals we dat al vele duizenden jaren kennen. 

13 uur geleden zei Hopper:

Boeddha wilde het lijden opheffen en een toestand van onbeweeglijkheid tot stand brengen.

Ook de Vier Edele Waarheden spelen een grote rol in de middenweg. Boeddha onderwees dat elke van de Vier Edele Waarheden drie rotaties heeft, studie, praktijk en resultaat. In totaal geeft dit 12 toestanden van de Middenweg wanneer deze in termen van de Vier Edele Waarheden geanalyseerd wordt. De Boeddha zei dat toen zijn inzicht in deze 12 toestanden van de Vier Edele Waarheden geperfectioneerd was, zijn verlichting perfect en compleet was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mythische verhalen hebben soms een betekenis.  We kennen allemaal het verhaal van Ikaros die tot grote hoogte steeg omdat hij naar de hemel wilde (of zoiets).  Diametraal hierop staat Jezus die aan de voeten van zijn leerlingen te vinden was.  De moraal bedenk je zelf maar, maar het zou zomaar kunnen dat het met hoogvliegers niet zo goed afloopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://nl.wikipedia.org/wiki/Res_cogitans

Citaat

Res cogitans (Latijn voor denkende substantie) is bij René Descartes samen met res extensa een van de twee substanties waar hij onderscheid tussen maakt. Het begrip valt vrijwel samen met de betekenis van bewustzijn, geest of ik.

Met substantie bedoelt Descartes iets dat op zichzelf kan bestaan, iets dat niets anders nodig heeft dan zichzelf. In zijn zoektocht naar onbetwijfelbare kennis ging hij ervan uit dat denken niet op zichzelf kan bestaan, maar dat het een eigenschap is van een subject, en dat is het denkende ik, door Descartes ook ziel genoemd.

Het is wel eens goed om te kijken waar anderen de fout in gingen.   Het 'ding an sich' was volgens Descartes onkenbaar.  Daarmee is de 'denkende substantie' voor hem onkenbaar.   Dat was best wel goed gevonden van hem, want dat betekende dat hij kennis er van had dat 'denkende substantie' en het product (gedachten) van elkaar verschillen.   Maar hij heeft -als deze informatie correct is- nooit het verschil geweten tussen bewustzijn, geest en ik.   Logisch, het 'ik' was voor hem de denkende substantie.  Ach, hij heeft zijn best gedaan en is een heel eind gekomen.

Overigens is de denkende substantie (dat wat gedachten schept) ook onkenbaar.   Dus mijn stelling dat Descartes de fout inging moet ik nuanceren.  Hij ging niet diep genoeg.  Descartes had 1 Korintiërs 13 moeten lezen, misschien had hem dan een lichtje opgegaan?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Kant kunnen we helemaal niets zeggen over de dingen zoals ze op zichzelf zijn, omdat we de dingen alleen kennen zoals ze aan ons verschijnen via (en gefilterd door) onze zintuigen.  Jezus doet in de Bergrede feitelijk een andere belofte middels de zaligsprekingen.

- Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen.

Arm van geest zijn behoort tot 'het ding an sich'.   Bewijsvoering: arm van geest zijn verschijnt niet aan ons.

- Zalig de treurenden, want zij zullen getroost worden.

Vertroosting behoort tot 'het ding an sich'.  Vertroosting verschijnt niet aan ons, het 'ding an sich' wordt vertroost.

Enfin, dit gaat voor alle zaligsprekingen op.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Mythische verhalen hebben soms een betekenis.  We kennen allemaal het verhaal van Ikaros die tot grote hoogte steeg omdat hij naar de hemel wilde (of zoiets).  Diametraal hierop staat Jezus die aan de voeten van zijn leerlingen te vinden was.  De moraal bedenk je zelf maar, maar het zou zomaar kunnen dat het met hoogvliegers niet zo goed afloopt.

De schrijver en hoogleraar mythologie Joseph Campbell wijdde zijn leven aan het onderzoeken van oude mythen, sprookjes en andere verhalen. Campbell ontdekte een thema dat in verhalen uit alle culturen en windrichtingen keer op keer terugkwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Volgens Kant kunnen we helemaal niets zeggen over de dingen zoals ze op zichzelf zijn, omdat we de dingen alleen kennen zoals ze aan ons verschijnen via (en gefilterd door) onze zintuigen.

De vroegste samenlevingen, zoals die van de Christenen, Hindoes, Grieken en Egyptenaren, erkenden al het bestaan van verschillende patronen of geometrische vormen die de natuur herhaalde. Ze kwamen er ook achter dat er een correlatie of verbinding was tussen de verschillenden elementen die op Aarde en in de sterren voorkwamen. Deze heilige geometrische patronen werden gespiegeld op de grond en in de hemel, en oude beschavingen geloofden dat deze patronen in het hele universum voorkwamen. De moderne wetenschap heeft bewezen dat deze heilige geometrische patronen weergave zijn van de moleculaire vormen die de basis zijn van al het leven in dit universum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt je afvragen hoe die zaligsprekingen dan tot stand moeten komen als het innerlijk is.

1 Johannes 5 laat daar zijn licht over schijnen.

Citaat

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Nauwkeurig lezen leert ons dat de Zoon het eeuwig leven (eeuwig nu) zelf is.   Wie de Zoon heeft die heeft het leven en daarmee de zaligsprekingen.  Wie de Zoon niet heeft is voor het verderf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Nauwkeurig lezen leert ons dat de Zoon het eeuwig leven (eeuwig nu) zelf is.   Wie de Zoon heeft die heeft het leven en daarmee de zaligsprekingen.  Wie de Zoon niet heeft is voor het verderf.

Om in computertermen te spreken. Je defragmenteert je harde schijf. Dit zorgt voor ruimte om meer helpende overtuigingen en emoties te installeren. Zo kun je het leven gaan leven dat je altijd al graag hebt willen leven, met meer gemak, vreugde en overvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Mat. 7: 13-14)

Er hebben nog maar weinig liefhebbers zich gemeld voor de nauwe poort.  Maar hoe kan dat?  En waarom weten zo weinig mensen die nauwe poort te vinden?

Mattheüs 5

Citaat

13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.

14 Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn.

15 Noch steekt men een kaars aan, en zet die onder een koornmaat, maar op een kandelaar, en zij schijnt allen, die in het huis zijn;

16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

We zijn het zout der aarde, we zijn het licht der wereld.  Dit gedeelte volgt op de zaligsprekingen.  We moeten niet proberen het licht der wereld te zijn, nee we zijn het gewoon.  Het staat er luid en duidelijk , tenzij je meent dat dit gedeelte onzin is.

Licht der wereld zijn, is getuige zijn van de wereld.  In dat getuige zijn is geen plaats voor een oordeel.   Daarom is de zoeker ook niet het gezochte.  Degene die zoekt is de zondige mens.   De getuige -het licht der wereld- is zonder zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Er hebben nog maar weinig liefhebbers zich gemeld voor de nauwe poort.  Maar hoe kan dat?  En waarom weten zo weinig mensen die nauwe poort te vinden?

Hopper denkt blijkbaar dat hij de poortwachter van die nauwe poort is. Dat als hij geen kandidaten of 'liefhebbers' ziet, ze ook niet bestaan. Dit zou lachwekkend zijn als het niet zo sneu was.

Als je in een waan verkeert kun je blijkbaar dergelijke gedachten/denkbeelden hebben.

Hopper: het dwaallichtje dat denkt een vuurtoren te zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

 In dat getuige zijn is geen plaats voor een oordeel, daarom is de zoeker ook niet het gezochte.

Advaita Vedanta beoogt, middels een intens innerlijk onderzoek gebaseerd op een combinatie van meditatie en analytisch denken, iemand tot het inzicht te brengen dat zuiver bewustzijn de onderliggende essentie van onze ervaring is, sat-chit-ananda, zijn-bewustzijn-gelukzaligheid. Het zijn is bewustzijn, en dit bewustzijn is gelukzaligheid. De wereld der verschijnselen is in deze manier van denken en waarnemen een zelfgecreëerde illusie, als in een droom. Het doel van deze benadering is het ontwaken uit deze droom.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Bekende kreten uit het Advaita Vedanta (In de Benelux) wereldje is "Alles is Bewustzijn".  Of: "Je bent Bewustzijn".   Gestoeld op zelfonderzoek en de kreet "de zoeker is het gezochte".   Onder aanvoering van Alexander Smit is er een pseudo-religie ontwikkeld:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Alexander_Smit_(spiritueel_leraar)

Enfin, hij heeft naar ik meen nog wat boeken geschreven en zo.  Het heeft alleen weer allemaal niks met de Bergrede van doen, maar met een import uit India die niet of half begrepen wordt.  Staat ook ergens in de Bijbel: er zullen vele valse leraren opstaan.  Waarvan akte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid