Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Een poging wagen om het correlaat en/of balans te vinden tussen enerzijds het maar al te vaak onheilspellende karakter van Kondratieff-cycli, en anderzijds de pracht van een ontzagwekkend universum waarin we als nietige ikjes naar meer verbinding en harmonie zoeken, is wellicht minder alledaags

De suggestie van dynamische elementen met onderliggende andersgeoriënteerde actoren en bewegingen, doet niets af aan de realiteit die elke dag opnieuw kan worden gekanteld en veranderd, door simpelweg de geest te dwingen zich te bekeren.
Dat dan vervolgens die geest niet weet wat losgelaten moet worden en wat de bekeringsrichting zou moeten zijn, is meer een zaak van de eigen geschiedenis niet kennen en doorzien, dan van diep denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

6 minuten geleden zei Piebe:

Indien je gelijk wilt zijn aan Christus zul je moeten erkennen dat alles ter ere van hem geschapen is en dat Adam gedoemd was te zondigen en in wezen de eerste mens was die geofferd werd ten gunste van de Messias. Want door de val van Adam, werd een aanleiding gevonden voor de komst van Christus. De levensboom die alreeds aanwezig was in de hof is de stille getuige van het feit dat Adam geboren werd om te zondigen en om te sterven.

Merk op dat Christus de vijgenboom vervloekte, het Adam/de mens onmogelijk makend om weer van de verboden vrucht te eten. Indien Jahweh niet had gewild dat Adam uit het paradijs werd getrapt, zou hij de vijgenboom wel direct vervloekt hebben i.p.v. de mens die er van at.

Mijn visie is en blijft dat Adam door het begeren (het hebben) gedoemd tot de zonde was.  Adam staat hier dan symbool voor 'de eerste mens', want we begrijpen natuurlijk allemaal dat er geen historicus bij was om te notuleren, want dat zou dan de 2e mens zijn geweest.  Dat kan niet.

De levensboom is idd de stille getuige die ziet hoe Adam zondigt en sterfelijk is. Maar waarschijnlijk bedoel ik dit anders dan jij.

Zowel de levensboom als de boom van kennis van goed en kwaad is een innerlijke zaak.  Zolang de lezer het als een 'verhaaltje' interpreteert is het een projectie van de eigen geest.

Jahweh heeft dit inderdaad allemaal zo gewild.  En zo ben ik -Hopper- bij mijn geboorte ook 'uit het paradijs getrapt'.   De zonde lag al in mij besloten bij mijn eerste teug zuurstof.   En de levensboom was de stille getuige vanaf mijn eerste minuut in het veld van goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:
27 minuten geleden zei Piebe:

Indien Jahweh niet had gewild dat Adam uit het paradijs werd getrapt, zou hij de vijgenboom wel direct vervloekt hebben i.p.v. de mens die er van at.

Mijn visie is en blijft dat Adam door het begeren (het hebben) gedoemd tot de zonde was.

Zonder de wet, is er geen zonde. De wet "Gij zult niet eten" impliceert daarom dat zonde mogelijk is, Dat is zonde in het paradijs, nog voor de eerste zonde begaan was. Dus is helder dat God heeft gewild en gepland, dat de mens kan zondigen. Je kunt dat ook anders zien: God wist dat de duivel een tegenstander zou worden vanaf het moment dat de macht uit handen van de duivel genomen wordt. Want immers: de duivel was de overste der aarde, en deze had alle sleutels tot de mens in handen, Hij was feitelijk de Koning van de mens. Door de duivel de moeglijkheid te geven de mens aan zichzelf voor eeuwig te binden, heeft God de mens uitgeleverd aan degenen aan wie de mens toch al was uitgeleverd. Maar de mens is zoveel meer dan vlees alleen! Daarom zegt de Schrift ook het volgende: Jij, de duivel zult de heil van de mens vermorzelen, maar het zaad van de mens zal jouw kop vermorzelen. Dat is een oorlogsverklaring zonder genade en tussenoplossingen. Het gaat hard tegen hard. maar de wegen zijn zacht. God vanwege de barmhartigheid en het volmaken van het getal der kinderen Gods. en vanuit de duivel ook zacht, want de duivel weet, dat de kinderen van God in zachtheid alle ellende met liefde en enthousiasme omarmen. Want zij zij in hun hart wetteloos. Zonder wet.

En dat geeft de noodzaak en de essentie van het volk Israël weer: God laat zien hoe de mens zich gedragen moet. Wettig. Tegen het vlees in. Zonder barmhartigheid en genade voor zover die niet reeds bij wet is voorzien.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:

De suggestie van dynamische elementen met onderliggende andersgeoriënteerde actoren en bewegingen, doet niets af aan de realiteit die elke dag opnieuw kan worden gekanteld en veranderd, door simpelweg de geest te dwingen zich te bekeren. Dat dan vervolgens die geest niet weet wat losgelaten moet worden en wat de bekeringsrichting zou moeten zijn, is meer een zaak van de eigen geschiedenis niet kennen en doorzien, dan van diep denken. 

Zoals we nu gezien hebben past op de wereldfabriek een abstract dat we als tijdloos kunnen percipiëren, het zegt niets over de aspiraties en stromingen die zich als een caleidoscoop aan ons geestesoog voordoen. Dit alles vinden we terug in het verzamelde studiewerk der mensheid, veel vaker onder de noemer ongekend is onbemind. Laat ons bidden, en hopen op een fluweelzachte transitie zodat we ons kunnen herenigen met de kosmische familie waartoe we behoren, als een eenheid in verscheidenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Zowel de levensboom als de boom van kennis van goed en kwaad is een innerlijke zaak.  Zolang de lezer het als een 'verhaaltje' interpreteert is het een projectie van de eigen geest.

Gelukkig dat we die non-lineaire katalysatoren nog hebben, omwille van hun aard onmogelijk om weg te denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Gelukkig dat we die non-lineaire katalysatoren nog hebben, omwille van hun aard onmogelijk om weg te denken. 

Wanneer kom je nu eens tot het geloof en inzicht, dat die non-lineaire katalysatoren van jou gewoon lineair zijn?
Daar wordt je haast metafysische non-lineaire katalysator rechtlijnig en logisch en alles verklarend van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:

Wanneer kom je nu eens tot het geloof en inzicht, dat die non-lineaire katalysatoren van jou gewoon lineair zijn?
Daar wordt je haast metafysische non-lineaire katalysator rechtlijnig en logisch en alles verklarend van.

Een speld vinden wil niet zeggen dat we er nog een speld tussen krijgen, of wat gegeven is aan de bron. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Een speld vinden wil niet zeggen dat we er nog een speld tussen krijgen, of wat gegeven is aan de bron. 

Als je een vector in de vrije ruimte met twee vermenigvuldigd heb je een maat van afstand: je uitkomst is in meters.
Als je een vector in een beperkte ruimte vermenigvuldigd heb je een maat van tijd: je uitkomst is in botsingen per tijd.
Als je een vector in beperkte ruimte en tijd vermenigvuldigd heb je een maat van tekorten: je uitkomst is een stuwing.
De stuwing is in aard en verschijning lineair. En we noemen dat een golf, rustend op het principe dat een veelvoud van afstand en tijd, gelijktijdig een overschot geeft aan afstand in een tekort (deel) van tijd. Dat geeft spanning en druk. Dat geeft wonderlijke uitkomsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Tomega:

Wanneer kom je nu eens tot het geloof en inzicht, dat die non-lineaire katalysatoren van jou gewoon lineair zijn?
Daar wordt je haast metafysische non-lineaire katalysator rechtlijnig en logisch en alles verklarend van.

De menselijke geest kan eindeloos dingen scheppen.  In minder dan een tel kan ik groene marsmannetjes in mijn geest scheppen compleet met een vliegende schotel.  

Niks bijzonders, de menselijke geest heeft al de meest vreemde zaken geschapen.   Soms ter vermaak, soms als ideologie (toekomstverwachting).

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

De menselijke geest kan eindeloos dingen scheppen.  In minder dan een tel kan ik groene marsmannetjes in mijn geest scheppen compleet met een vliegende schotel.  

Niks bijzonders, de menselijke geest heeft al de meest vreemde zaken geschapen.   Soms ter vermaak, soms als ideologie (toekomstverwachting).

De schepper van fantasie, schept eindeloos, en heeft een carrière in Hollywood.
De schepper van wonderen, heeft iets machtigs, en laat mensen versteld staan en in onbegrip.
De schepper van waarheden, heeft iets profetisch en drijft mensen tot bezinning op zijn woorden.
De schepper van wat verborgen is, die wijst en beduidt, en doet mensen instemmen. Want zij zien.
De schepper van een argument, spreekt en sluit zijn mond, Want het is het argument dat moet doorwegen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Tomega:

Als je een vector in de vrije ruimte met twee vermenigvuldigd heb je een maat van afstand: je uitkomst is in meters.
Als je een vector in een beperkte ruimte vermenigvuldigd heb je een maat van tijd: je uitkomst is in botsingen per tijd.
Als je een vector in beperkte ruimte en tijd vermenigvuldigd heb je een maat van tekorten: je uitkomst is een stuwing.
De stuwing is in aard en verschijning lineair. En we noemen dat een golf, rustend op het principe dat een veelvoud van afstand en tijd, gelijktijdig een overschot geeft aan afstand in een tekort (deel) van tijd. Dat geeft spanning en druk. Dat geeft wonderlijke uitkomsten.

Finaal gaat het enkel maar over de verwarring tussen nominaal en relatief, met hieraan toegevoegd een reeks anomalieën en a-logische redeneringen die zich als haast onwrikbare clusters voordoen. Ergo, deze clusters ontrafelen hoeven we niet honderd keer te herhalen om dan te denken dat de uitkomst telkens anders zal worden, het geeft daarentegen wel een verklaring voor het waarom het zo moeilijk blijkt om dit perceptieveld te overstijgen.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

te denken dat de uitkomst telkens anders zal worden

Als je dat weet, dan is de uitkomst geen norm maar een lineaire wet. De voortgang wordt altijd gebroken en getemperd tot op het niveau van het veld van voortgang. De levende energie word ongezet in vermogen. Net zoals schrikdraad wel een grote schok geeft, maar zonder veel 'direct' vermogen, hoewel dat vermogen er wel is, maar gebroken over kleine stukjes tijd.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Tomega:

Als je dat weet, dan is de uitkomst geen norm maar een lineaire wet. De voortgang wordt altijd gebroken en getemperd tot op het niveau van het veld van voortgang. De levende energie word ongezet in vermogen. Net zoals schrikdraad wel een grote schok geeft, maar zonder veel 'direct' vermogen, hoewel dat vermogen er wel is, maar gebroken over kleine stukjes tijd.

Moeilijk om te begrijpen is dat non-lineaire katalysatoren nooit los staan van duale sferen, omdat ze daarbinnen als neutraliserend werkzaam kunnen zijn. En dat ze tussen onze twee oren zitten, is niet meer dan een voetnoot. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Mijn visie is en blijft dat Adam door het begeren (het hebben) gedoemd tot de zonde was.  Adam staat hier dan symbool voor 'de eerste mens', want we begrijpen natuurlijk allemaal dat er geen historicus bij was om te notuleren, want dat zou dan de 2e mens zijn geweest.  Dat kan niet.

De levensboom is idd de stille getuige die ziet hoe Adam zondigt en sterfelijk is. Maar waarschijnlijk bedoel ik dit anders dan jij.

Zowel de levensboom als de boom van kennis van goed en kwaad is een innerlijke zaak.  Zolang de lezer het als een 'verhaaltje' interpreteert is het een projectie van de eigen geest.

Jahweh heeft dit inderdaad allemaal zo gewild.  En zo ben ik -Hopper- bij mijn geboorte ook 'uit het paradijs getrapt'.   De zonde lag al in mij besloten bij mijn eerste teug zuurstof.   En de levensboom was de stille getuige vanaf mijn eerste minuut in het veld van goed en kwaad.

Dat hebzucht Adam deed zondigen ben ik met je eens, edoch legde Jahweh de kiem door hem te verbieden van de mooiste boom te eten met de sappigste vruchten en ook was het Jahweh die de duivel in het paradijs toeliet om de boom aan te prijzen. Hierdoor was de verboden boom voor Adam de meest interessante van alle anderen geworden. De levensboom interesseerde hem kennelijk geen fluit meer, want anders had ie daar eerst wel van gegeten zodat hij niet meer kon sterven dunkt mij. Dat had ik wel gedaan als ik in het paradijs had gezeten. Ik had het beter gedaan en gezegd: 'het is hier goed toeven met dit mokkel, dus laten we eerst maar even een levens(boom) verzekering afsluiten, de duivel doden en dan van de boom der kennis eten.' Waarna Eva me dood had geslagen met de deegroller. 

Het paradijs waar Hopper is uitgetrapt is de baarmoeder en anders was hij er zelf wel uitgekomen. Eén mens heeft de zonde in de wereld gebracht zoals ook Eén mens die teniet heeft gedaan. En daar mag Hopper in delen als hij zich los kan maken van de zonde die slechts in zijn hoofd nog bestaat. Want waar vergeving is, daar is de zonde opgehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Laat ons bidden, en hopen op een fluweelzachte transitie zodat we ons kunnen herenigen met de kosmische familie waartoe we behoren, als een eenheid in verscheidenheid.

Waar spot in grote golven slaat over baksels en brouwsels van de mens is het slechts een kleine stap om in hetzelfde de fiolen van Gods toorn te zien, die wordt uitgestort over de spottende mens.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Zonder de wet, is er geen zonde. De wet "Gij zult niet eten" impliceert daarom dat zonde mogelijk is, Dat is zonde in het paradijs, nog voor de eerste zonde begaan was. Dus is helder dat God heeft gewild en gepland, dat de mens kan zondigen. Je kunt dat ook anders zien: God wist dat de duivel een tegenstander zou worden vanaf het moment dat de macht uit handen van de duivel genomen wordt. Want immers: de duivel was de overste der aarde, en deze had alle sleutels tot de mens in handen, Hij was feitelijk de Koning van de mens. Door de duivel de moeglijkheid te geven de mens aan zichzelf voor eeuwig te binden, heeft God de mens uitgeleverd aan degenen aan wie de mens toch al was uitgeleverd. Maar de mens is zoveel meer dan vlees alleen! Daarom zegt de Schrift ook het volgende: Jij, de duivel zult de heil van de mens vermorzelen, maar het zaad van de mens zal jouw kop vermorzelen. Dat is een oorlogsverklaring zonder genade en tussenoplossingen. Het gaat hard tegen hard. maar de wegen zijn zacht. God vanwege de barmhartigheid en het volmaken van het getal der kinderen Gods. en vanuit de duivel ook zacht, want de duivel weet, dat de kinderen van God in zachtheid alle ellende met liefde en enthousiasme omarmen. Want zij zij in hun hart wetteloos. Zonder wet.

En dat geeft de noodzaak en de essentie van het volk Israël weer: God laat zien hoe de mens zich gedragen moet. Wettig. Tegen het vlees in. Zonder barmhartigheid en genade voor zover die niet reeds bij wet is voorzien.

Dat God wilde dat Adam zondigde staat buiten kijf omdat alles draait om de komst van Christus. Ik snap daarom niet waarom christenen nog twijfels hebben dat Adam gedoemd was om te sterven. Zie je het offer van Adam voor de mensheid daar ook in? Doordat Adam geofferd werd middels dat hij zondigde en stierf, was er een aanleiding gekomen voor de komst van de Messias/Christus.

Verder lijkt het me duidelijk dat de duivel ook toestemming had van God om in het paradijs te zijn, zoals in Job 1:6 en 2:1waar hij samenwerkte met God. Dat is althans wel hoe de vrouw van Job het interpreteerde (Job 2:9) dus evenals het de wil van Jahweh was dat Adam zondigde en stierf, was de duivel daar alleen maar omdat Jahweh dat zo wilde. Het valt niet te lezen als dat Jahweh zijn natuur toch wel kende, nee, Jahweh schiep zijn natuur en bepaalde het te volgen draaiboek. De duivel speelde zijn rol precies zoals Jahweh het wilde. Adam was immers geboren om een aanleiding te worden voor de komst in het vlees van Jahweh/Christus/Jezus/Messias.

Hoewel sommige joden beweren dat hun wet mensenoffers verbiedt, getuigen hun boeken er van dat Adam door Jahweh werd geofferd om de komst van Jahweh in het vlees mogelijk te maken.

5 minuten geleden zei Tomega:

Waar spot in grote golven slaat over baksels en brouwsels van de mens is het slechts en kleine stap om in hetzelfde de fiolen van Gods toorn te zien, die wordt uitgestort over de spottende mens.

Spotters worden gespot/

Ze denken dat het God iets verrot.

Die in de hemel is gezeten lacht/

Hij spot met hen die spotten met zijn macht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Piebe:

Dat God wilde dat Adam zondigde staat buiten kijf omdat alles draait om de komst van Christus. Ik snap daarom niet waarom christenen nog twijfels hebben dat Adam gedoemd was om te sterven.

Niet Adam, maar de duivel in Adam was gedoemd om te sterven. En Adam had beiden in zich: Geest en Vlees.
Adam werd bestemd, en was inderdaad "gedoemd" om Gods Kind te worden, levend in de eeuwigheid met God. Dat noem je alleen geen verdoeming, maar verheerlijking. (Immers, zonder die bestemming was het stoffelijke leven tijdelijk en altijd onderhevig aan processen van eten, afsterven en genezen. Want materie en stof heeft celdeling en groei nodig, en het vergaat als het niet wordt onderhouden. Heel wat minder duurzaam in technische zin, dan het leven van de engelen.) Maar daarvoor was wel de instemming van de geest nodig die in Adam woont Want de geest die in Adam woont, wordt gevormd door beide goede en kwade geesten, en de geest (ziel) maakt daarin zelfstandig keuzes. 

18 minuten geleden zei Piebe:

De duivel speelde zijn rol precies zoals Jahweh het wilde. Adam was immers geboren om een aanleiding te worden voor de komst in het vlees van Jahweh/Christus/Jezus/Messias.

Ik vind dat je raar en onheilig raat over God. Als alles zich had moeten ontwikkelen zoals God het wilde, was Adam geen mens geweest maar een plant, en de duivel geen geest, maar een plantenoverwoekeraar. Dat er van alles gezegd kan worden over voorzienigheid, geeft geen pas om de waarheid zo plat te slaan, dat zelfs een platvis zich er te rond bij zou voelen.

18 minuten geleden zei Piebe:

Hoewel sommige joden beweren dat hun wet mensenoffers verbiedt, getuigen hun boeken er van dat Adam door Jahweh werd geofferd om de komst van Jahweh in het vlees mogelijk te maken.

Je slaat in bijbels opzicht wartaal uit. Adam is niet geofferd, en ook niet opgeofferd. Adam werd in de gelegenheid gesteld om aan God gelijk te worden. En dat werd hij ook. En dat is hij nu ook, want hij woont in gemeenschap met God onder gezag van Christus in de hemel, die straks een nieuwe aarde zal zijn. De heerlijkheid die Adam heeft is ongekend groter dan jouw heerlijkheid. Want zelfs over Sodom en Gomorra werd gezegd, dat de inwoners niet zo hardleers en ongelovig waren als de inwoners van het nieuwere Jeruzalem. Zo is de zonde die de mensheid heeft begaan sinds Adam en Eva in geen enkel opzicht passend op de schaal van zonde van Adam en Eva. Eenieder doet zonde naar de maat van zijn verderf. maar ook aan eenieder staat het vrij om er ook eens mee te stoppen. Jou ook. Niet je ellende geeft de maat, maar de wil om uit die ellende te stappen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

Waar spot in grote golven slaat over baksels en brouwsels van de mens is het slechts een kleine stap om in hetzelfde de fiolen van Gods toorn te zien, die wordt uitgestort over de spottende mens.

Makkelijker is om aandacht te hebben voor wat reeds bestaat, zo hoeven mensen geen angst aangejaagd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Makkelijker is om aandacht te hebben voor wat reeds bestaat, zo hoeven mensen geen angst aangejaagd te worden.

Zeker. Op de rand van een wereldoorlog is het eenvoudiger om te zien en te zeggen,
dat de mens zijn eigen fiolen aan het uitgieten is.
Maar waarom zou je daar geen angstaanjaging in zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Zeker. Op de rand van een wereldoorlog is het eenvoudiger om te zien en te zeggen, dat de mens zijn eigen fiolen aan het uitgieten is. Maar waarom zou je daar geen angstaanjaging in zien?

Lijkt op een herhaling van vorige keer, alleen kunnen meer mensen het nu lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-1-2023 om 13:14 zei Tomega:

Jij hebt een persoonlijk beeld, dat mensen die echt verlicht zijn, dat niet op fora gaan vertellen.

Ik denk soms dat gelijkgestemden elkaar beter begrijpen zonder woorden dan de verklaringen die de lading onmogelijk kunnen dekken, wat echter niet betekent dat een getuigenis daarvan niet in haast kinderlijk belachelijke representaties zou kunnen aangeboden worden tot nader onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:
  • Wat verlicht is, behoeft geen toelichting, en wat los zand is behoeft geen onderbouwing.
    Want licht verlicht zelf, en los zand ligt ook los op een fundament.
  • Wat waardevol is blijft bestaan, en wat vergaat vergaat. 87 pagina's bewijzen eerder bestendigigheid, dan vergankelijkheid.
    Want wat niemand drijft tot reacties, haalt de tweede pagina niet.
  • Het benoemen van iets is winst, maar het oordelen over wat iets is, gaat over iets anders. Over iets buiten je macht.
    Want je macht reikt niet verder dan de inhoud van je eigen woorden.

Eerste punt is onzin. Het gaat om interpretatie. Persoon A zegt "een soort van verlicht" te zijn. De persoon uit dit alleen niet in zijn berichten. 

Tweede punt is ook onzin. Heb je uberhaupt wel de "discussies" gelzen die 87 pagina's aan de gang is? Persoon A zegt "Aardappels eet ik enkel met Mayonaise en Appelmoes", Persoon B zegt "63!", Persoon A zegt "ik heb de afgelopen drie zomers geen winter gezien"... 

Iets dat lang is hoeft niet meteen waardevol te zijn. 

Derde punt is een beetje op het niveau van dit topic. Er staat wel iets, maar met inhoud is het niet gevuld.

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Ongemakkelijk is, dat jij zelf je eigen woorden tegenspreekt, en dat zelf kennelijk niet ziet. Dat is erg ongemakkelijk, want jij gaat over jouw woorden. Jij hebt mij niet nodig om te zien waar je jezelf tegenspreekt. Maar waar je je eigen woorden afvalt lijkt zinvol dat er op gewezen wordt. Want je wilt de waarheid dienen.

Ik heb het over man en paard. Alleen zeggen dat ik mijn woorden tegenspreek zegt nog niks.. En "jij hebt mij niet nodig om te zien..." is natuurlijk flauw. Jij beweert dat ik mezelf tegenspreek, dan moet je dit ook laten zien. EN je moet laten zien waarom het erg is.. Ik ben maar een mensje, met mijn persoonlijkheid. Nergens geclaimd dat ik verlicht ben, dus dan mag je jezelf tegenspreken (de ene dag is de andere niet immers).

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Waarom ik jou niet zou mogen, heb ik geen idee van. En wat jouw christen-zijn daarmee van doen heeft ook niet. En dat wat ik zeg, dan op jouw overkomt als iets van Hogerhand, zegt vooral iets over hoe dat op jou overkomt. En ik ondertussen, zal steeds zoeken om dat wat ik zeg toetsbaar te doen zijn, op wat geldt als norm van hogerhand. Maar dat maakt niet dat ik meen dat mijn mening van hogerhand komt. Mijn mening komt van mijzelf. En mijn mening is dat ieder mens die zichzelf ijkt aan het goddelijke en die zijn mening baseert op wet en waarheid en lijnen van consistent redeneren, een beter mens wordt.

Het komt mij niet zo over, maar je laat het zelf zo overkomen.. Je twijfelt nergens over.. Beetje zoals alle verlichte personen alhier (wie de schoen past trekke een muiltje aan). 

"wie zijn mening baseert op wet en waarheid..."? Welke wet en welke waarheid precies? 

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Maar ik ijk mijzelf niet steeds. Ik ben wie ik ben. Dat wie ik ben dan weer een product of een afgeleide is van iets dat zich ent op en fundeert in iets groters, is wensbaar voor elk mens. Want een los mens met een los fundament met een mening die nergens op is gefundeerd, heeft gewoon niet zoveel zeggingskracht, in het veld van machten en krachten en denksystemen die veel groter zijn. Toch zou elke mening authentiek intrinsiek los moeten kunnen staan van de bron waarop die mening stoelt. Want waar dat niet zo is, is die mening niet meer dan eens spreekbuis van iets of iemand anders, en is de spreker in wezen monddood.

Je kan beter gewoon je eigen mening hebben en volgen dan de verkeerde persoon of godsbeeld. Daar zal al vele oorlogen om uitgevochten.. 

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

De waarheid dient niet alleen de goeden en de braven, maar de waarheid dient zichzelf. Want zij is heilig. En ook de goedzak wordt geplaagd waar hij waarheid of zuiverheid los laat. Dus ook de slechterik die zich hult in en bedient van waarheden, verdient en krijgt bescherming van de Waarheid. Hoewel een gruwel is, als waarheid wordt gebed in duisternis en gefundeerd op leugens.

De waarheid is niks zonder de goeden en braven die het "dienen"... Het is geen op zichzelf staand gegeven. 

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Wat Jezus en Paulus betreft, zij leerden dat het hiernamaals reeds in het heden ingang krijgt en reeds in het heden realiteit is. Dus dat onderwerp ligt mogelijk niet zo heel erg eenvoudig, als jij misschien denkt. Terwijl iemand die er anders over denkt, toch echt niet op gezag van jouw persoonlijk gedane zaken, zal menen dat wat hij er anders over denkt, ten onrechte denkt,

Nogmaals, je moet weten waar de discussie over ging voor je je ermee bemoeit. In feite is het heel verwerpelijk om je erin te mengen..

Paulus dacht wel degelijk dat het hiernamaals straks aanvang zal hebben. Lees Thessalonicenzen maar. Hij beweert zelfs dat Jezus de hoorn zal laten schallen en op de wolken terugkomt. Dan openen de graven zich, de doden staan op en gaan gelijktijdig met de levenden Jezus tegemoet. Helaas, maar dit is een Bijbels feit.. Dan kunnen mensen als jij en Hopper wel anders wensen, maar wensen veranderen niks aan de werkelijkheid.

Citaat

16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.

 1Thess5

Hopper zijn mening over dit is overigens totaal anders dan de jouwe. Hopper gelooft gewoon niet in een hiernamaals. Jij gelooft dat het hier al begonnen is, en dat je eeuwig leeft.. 

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Dat jij dan normale mensen op een normaal forum iets normaals ziet, doen, en daar betekenisvol punten achter plaats, zegt dan volgens mij vooral iets over jouw inzicht en jouw perspectief, dat iets wat voor jou helder is, dat ook moet zijn voor een ander. Maar dat inzicht en dat perspectief, getuigt tegen je dat je maar één persoon bent. En jouw eigen woorden getuigen tegen je, dat jij als één persoon alleen, ook al moeite genoeg hebt om te scheiden tussen wat concreet wordt gezegd, en wat dat concrete te maken heeft met grotere verbanden.  Want je hupt zo nu en dan in gedachtensprongetjes van het een naar het andere, en zo weer terug.

Heb je het over jezelf? Mens ken uzelve, stond op de tempel van Delphi. Dus je bent op de goede weg...

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Wat jij schrijft, is wie je bent. Althans op dit forum in de context van wat je schrijft. Daar baseer ik mij op. Op niets anders.

Dus je hebt het over dat ik dingen niet goed kan onderscheiden maar je beseft niet dat jouw idee over mij ook enkel jouw interpretatie is van mij en niet hoe ik ben? Hoe ironisch. Blijf nog maar even in de leer bij Delphi..

Op 22-1-2023 om 23:59 zei Tomega:

Een scepticus die volheid spreekt en leegheid doorgrond en aan de kaak stelt, maar niet zichzelf zuivert op waarheid en consistentie, is misschien wel minder een scepticus dan hij denkt. Want meer of minder oneens zijn, is nog nooit een maat geweest van zuiverheid. Meer gelijk, brengt niet meer redelijke overtuigingskracht. Maar wel een hogere lat van aanspreekbaarheid. Want waarheid zoekt zichzelf, en keert zich af van wat de waarheid niet dient. 

Volgens mij ga je hier van de hak op te tak, en ik weet uberhaupt niet wat dit met mij van doen heeft.. Ik ken uberhaupt maar 1 woord Duits. 

Het enige wat ik ooit deed was zeggen dat het hier al 87 pagina's over niks gaat en dat twee personen al 87 pagina's lang elkaar heen aan het praten waren. En daar blijf ik bij, zonder mezelf tot verlicht iemand te verheffen. Want je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat 1 en 1 geen 84 is.. 

Waarheid is geen wezen, dus het zoekt zichzelf niet. Waarheid is iets dat mensen onderling hebben afgesproken wat waarheid is. 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid