Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei Hopper:

Het kenvermogen an sich is dan weer nooit emotioneel aangedaan.

Ervaring leert dat objectmeditatie allerminst een statische bezigheid betreft, het opent daarentegen perspectieven die anders niet of nauwelijks zouden zijn opgevallen.

Op 23-1-2023 om 10:05 zei Hopper:

We zijn het er over eens dat we het oneens zijn.

Doorlopend het basistraject krijgen we vragen mee waar we telkens een week over mogen nadenken, om er dan heel misschien iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

3 uur geleden zei TTC:

Ervaring leert dat objectmeditatie allerminst een statische bezigheid betreft, het opent daarentegen perspectieven die anders niet of nauwelijks zouden zijn opgevallen.

 

https://www.bedrock.nl/vormen-van-meditatie/

Alsjeblieft, maar liefst 10 soorten meditatie die de mens niet zullen helpen.  

https://www.bedrock.nl/non-dualisme-verlichting/

Voor de liefhebbers van  flauwekul is dit goede lectuur.

Citaat

A-dvaita betekent niet-tweeheid, non-dualiteit. Alles is opgebouwd uit dezelfde bouwstenen en komt voort uit dezelfde bron; energie. Bomen, de zon, gedachten, gevoelens, de jam op je brood, de maan en de sterren. Alles is één, er is geen twee!

Energie-denkers zijn het.   Eindeloos gaat de mens maar door met alles beredeneren.   En velt daarmee feitelijk ook een oordeel over 'de objecten'.  

Citaat

 Door een observator te ontwikkelen, kunnen we het ego overstijgen waarmee we grote vrijheid winnen.

Aan dergelijke terminologie lees je al dat de lezer gestuurd moet worden.  Dat ego de hinderpaal is dat snapt een kind nog wel,  geen ego dat ooit iets zal bereiken omdat het kenmerk van het ego nu juist is dat het iets wil bereiken.

Citaat

Het zijn de ‘harde’ wetenschappers, neurologen en kwantum fysici, die hier aan het woord zijn. Kwantum fysici leggen uit hoe ze steeds dieper zijn gaan zoeken naar de allerkleinste delen, de bouwstenen van het universum. Een van de onderzoekers, de wetenschapper John Hagelin, vertelt over de ontdekking dat als je elke atoom steeds verder opdeelt in kleinere delen, je uiteindelijk uitkomt bij bewustzijn.

Van zo'n uitspraak springen de tranen in mijn ogen.  Vergeet die hele wereld van meditatie , Advaita , 'de zoeker is het gezochte' en andere gemeenplaatsen.  Facebook is vergeven van de zelf-benoemde guru's en anders staat men wel in een tochtig zaaltje onzin uit te kramen.

Jezus heeft zelf al aangegeven dat hij 'de weg' is.  Gezien het feit dat hij al 2000 jaar niet meer 'in het vlees' is kan het alleen over de innerlijke Christus gaan.   En zoals het topic al aangeeft, hij adviseert de smalle weg.  De brede weg is die van meditatie, zelfbenoemde guru's en weet ik veel wat er nog meer voor onzin wordt geleerd zo her en der.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Alsjeblieft, maar liefst 10 soorten meditatie die de mens niet zullen helpen.  Voor de liefhebbers van  flauwekul is dit goede lectuur. Energie-denkers zijn het.   Eindeloos gaat de mens maar door met alles beredeneren.   En velt daarmee feitelijk ook een oordeel over 'de objecten'.  Aan dergelijke terminologie lees je al dat de lezer gestuurd moet worden.  Dat ego de hinderpaal is dat snapt een kind nog wel,  geen ego dat ooit iets zal bereiken omdat het kenmerk van het ego nu juist is dat het iets wil bereiken. Van zo'n uitspraak springen de tranen in mijn ogen.  Vergeet die hele wereld van meditatie , Advaita , 'de zoeker is het gezochte' en andere gemeenplaatsen.  Facebook is vergeven van de zelf-benoemde guru's en anders staat men wel in een tochtig zaaltje onzin uit te kramen. Jezus heeft zelf al aangegeven dat hij 'de weg' is.  Gezien het feit dat hij al 2000 jaar niet meer 'in het vlees' is kan het alleen over de innerlijke Christus gaan.   En zoals het topic al aangeeft, hij adviseert de smalle weg.  De brede weg is die van meditatie, zelfbenoemde guru's en weet ik veel wat er nog meer voor onzin wordt geleerd zo her en der.

Dat die ontgrendeling binnenin gevonden kon worden en niet buiten, is bizar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben of zijn, dat is de kwestie.  De denker is volgens Paul van Tongeren altijd religieus, omdat het denken uitgedaagd wordt door het grootste wonder: dat er betekenis bestaat.  De denker wil de betekenis 'hebben' zonder te beseffen dat hij de betekenis reeds 'is'.  Zodoende is de denker als een hond die achter zijn eigen staart aan rent.

De wetenschap kan wonderen niet verklaren, de atheïst zegt dat wonderen niet bestaan, de gelovige gelooft in wonderen.  Maar wellicht hebben ze het alle 3 mis.   Zolang je het wonder wilt hebben, verklaren of ont/bekennen heb je het alleen maar over wonderen.  Dan heb je het wonder op verklarende wijze  of op ont/bekende manier.

Het zijn maar weinigen die 'ver'wonderd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Hebben of zijn, dat is de kwestie.  De denker is volgens Paul van Tongeren altijd religieus, omdat het denken uitgedaagd wordt door het grootste wonder: dat er betekenis bestaat.  De denker wil de betekenis 'hebben' zonder te beseffen dat hij de betekenis reeds 'is'.  Zodoende is de denker als een hond die achter zijn eigen staart aan rent. De wetenschap kan wonderen niet verklaren, de atheïst zegt dat wonderen niet bestaan, de gelovige gelooft in wonderen.  Maar wellicht hebben ze het alle 3 mis.   Zolang je het wonder wilt hebben, verklaren of ont/bekennen heb je het alleen maar over wonderen.  Dan heb je het wonder op verklarende wijze  of op ont/bekende manier. Het zijn maar weinigen die 'ver'wonderd zijn.

Het is verbazingwekkend hoe eenvoudige ideeën telkens opnieuw op een zijspoor geplaatst worden, een goede manier om dat te doen is door ze te vermengen met andere ideeën.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen, zei Jezus.  Wat zou hij daar toch mee bedoelen?

Ware geestelijke armoede kan niets 'hebben'.  Iemand ooit wel eens een 'geest' met een portemonnee zien lopen?  Nee, we zien personen met een portemonnee lopen.  Iemand wel eens een 'geest' een buurland zien binnen vallen?  Nee, alleen personen vallen een buurland binnen.

Jij bent in je gedachten of je gedachten zijn in jou.  Twee zegswijze waarop je een 'zelf' hebt.  Je 'zelf' is het laatste bezit.  Van wie?  Van jezelf!   Daarom zal de zoeker ook nooit het gezochte zijn, de zoeker zoekt immers omdat hij het gezochte wil hebben en daarmee is hij niet daadwerkelijk 'arm van geest'.

Geen mens ter wereld kan het 'zijn' hebben simpelweg omdat je het al bent. Zodra je gaat nadenken over het  'zijn' wil je het al hebben, omdat het denken nu eenmaal altijd gericht is op iets anders dan het 'zijn'.  Het 'zijn' is het enige wat de mens niet kan denken, niet verwerven, niet willen, niet afdwingen.  Geen meditatie kan je er brengen, geen methode volstaat er toe.  Want het is er al!  Maar je weet het niet omdat je wilt 'hebben'.

Hebben is een verslaving, op dit forum willen de meesten gelijk 'hebben'. Wat mij betreft mag iedereen gelijk 'hebben'........... 

Ik hou het wel op gelijk 'zijn'!

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Hopper:

Alleen bij de 'hebberds' is er wat uit evenwicht.

Misschien herken je dat ook wel. Je leert/leest iets interessants en dan ga je dat weer verder uitzoeken. Daar lees je vervolgens weer iets anders en leidt het pad je weer ergens anders heen met als gevolg dat je het gevoel hebt dat je nooit genoeg weet. Om in de woorden van Marie Forleo te spreken, start before you’re ready.

53 minuten geleden zei Hopper:

Want het is er al!

Enigszins verwarrend is dat die tools nog blijken te werken ook, en dan sta je daar. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Misschien dat we deze stelling kunnen inkaderen voor het nageslacht, of we kunnen ons de vraag stellen of God een keuze had toen hij het universum in het leven riep. 

Het kan niet anders dan dat een Intellect E mc2 heeft doen plaats vinden.   Niets kan niet uit iets ontstaan, iets kan alleen uit Niets ontstaan.  Heldere logica.   Wie bekend is met qi (levensenergie) die weet dat hij geen seconde kan bestaan zonder dat wat de Bron is van qi.   Deze Bron is onkenbaar, alleen de eigen qi behoort tot het gekende (de verschijnselen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Het kan niet anders dan dat een Intellect E mc2 heeft doen plaats vinden.   Niets kan niet uit iets ontstaan, iets kan alleen uit Niets ontstaan.  Heldere logica.   Wie bekend is met qi (levensenergie) die weet dat hij geen seconde kan bestaan zonder dat wat de Bron is van qi.   Deze Bron is onkenbaar, alleen de eigen qi behoort tot het gekende (de verschijnselen).

Heldere logica in het licht van epistemologische obstakels is interessant, wat heeft dat met qi te maken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Heldere logica in het licht van epistemologische obstakels is interessant, wat heeft dat met qi te maken? 

Ik weet niks van  epistemologische obstakels af, ik antwoord op de vraag of God een keuze had toen hij het universum schiep.

Qi behoort immers tot de schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hopper:

Ik weet niks van  epistemologische obstakels af, ik antwoord op de vraag of God een keuze had toen hij het universum schiep. Qi behoort immers tot de schepping.

Ja, dat  begrepen we al, maar dat is het punt niet.

43 minuten geleden zei Hopper:

Qi behoort immers tot de schepping.

Allemaal van dat Newage-gedoe, lees ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid