Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

8 uur geleden zei Hopper:

Alsjeblieft, maar liefst 10 soorten meditatie die de mens niet zullen helpen.

Het is weer wat, 12 waarheidsconcepten.

1. Het spiritualisme.
2. Het materialisme.
3. Het realisme.
4. Het idealisme.
5. Het sensualisme.
6. Het pneumatisme.
7. Het fenomenalisme.
8. Het psychisme.
9. Het rationalisme.
10. Het dynamisme.
11. Het mathematisme.
12. Het monadisme.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Een buitenaards intellect wellicht? 

Gaat het nu opeens over aliens?

16 uur geleden zei TTC:

Ervaring leert dat objectmeditatie allerminst een statische bezigheid betreft,

Wat als je nou eens jezelf als kenobject zou nemen?  Dat zou veel meditatie schelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Wat als je nou eens jezelf als kenobject zou nemen?  Dat zou veel meditatie schelen.

Je hebt eerder al gezegd dat we niet kunnen zijn wat we waarnemen, dan zou je niets als kenobject nemen? 

7 uur geleden zei Hopper:

Gaat het nu opeens over aliens?

Begrijp jij die formule?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Dat zou veel meditatie schelen.

Het is altijd een oorzaak voor oorlog en verdeeldheid in de wereld geweest als de waarheid verabsoluteerd wordt en de ander wordt opgelegd. Je krijgt het gevoel dat het in onze tijd van belang is, en tot in de verre toekomst van belang zal zijn om de verschillende waarheden met elkaar te verbinden om tot levende waarheid te komen. De moderne mens heeft sterker dan ooit het vermogen om waarden uit verschillende geestelijke stromingen in de zelfgekozen ontwikkeling met elkaar te integreren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Je gooit wel een heleboel op één hoop.

Als we zeggen dat een hulpvraag onveranderlijk blijft omwille van het circulaire dat verbonden wordt aan ‘vergeten’ bronkennis, kan dat slechts het ‘ontdekken’ zijn wat reeds beschikbaar is, tijdloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-1-2023 om 12:18 zei Hopper:

En de levensboom was de stille getuige vanaf mijn eerste minuut in het veld van goed en kwaad.

Over een vreedzamer wereld kunnen we lezen in een boek, maar dat is niet van deze wereld.

Op 24-1-2023 om 12:15 zei Tomega:

De suggestie van dynamische elementen met onderliggende andersgeoriënteerde actoren en bewegingen, doet niets af aan de realiteit die elke dag opnieuw kan worden gekanteld en veranderd, door simpelweg de geest te dwingen zich te bekeren.

Het voordeel van lange wachttijden is dat we rustig kunnen observeren wat er met gefundeerde hulpvragen precies gebeurt, en geduld koesteren tot z’n recht laat komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Je hebt eerder al gezegd dat we niet kunnen zijn wat we waarnemen, dan zou je niets als kenobject nemen? 

Als je niet kunt zijn wat je waarneemt, dan ben je niet je lichaam inclusief de qi.  Maar dat moet dan natuurlijk wel in de praktijk gebracht, met getheoretiseer schiet geen mens wat op.

1 uur geleden zei TTC:

Het is altijd een oorzaak voor oorlog en verdeeldheid in de wereld geweest als de waarheid verabsoluteerd wordt en de ander wordt opgelegd. Je krijgt het gevoel dat het in onze tijd van belang is, en tot in de verre toekomst van belang zal zijn om de verschillende waarheden met elkaar te verbinden om tot levende waarheid te komen. De moderne mens heeft sterker dan ooit het vermogen om waarden uit verschillende geestelijke stromingen in de zelfgekozen ontwikkeling met elkaar te integreren.

De wereld ziet maar.   Waarom zou ik de wereld waarheid (die per definitie absoluut is) willen opleggen?  Als ik op een feestje over de absolute waarheid zou beginnen dan staan ze me raar aan te kijken.  Ieder mens moet zelf die weg op gaan.  De meeste mensen kiezen voor de brede weg , dat is bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Als je niet kunt zijn wat je waarneemt, dan ben je niet je lichaam inclusief de qi.  Maar dat moet dan natuurlijk wel in de praktijk gebracht, met getheoretiseer schiet geen mens wat op. De wereld ziet maar.   Waarom zou ik de wereld waarheid (die per definitie absoluut is) willen opleggen?  Als ik op een feestje over de absolute waarheid zou beginnen dan staan ze me raar aan te kijken.  Ieder mens moet zelf die weg op gaan.  De meeste mensen kiezen voor de brede weg , dat is bekend.

Geduld koesteren wil vandaag zeggen wachten tot WOIII voorbij is, want nu is er geen tijd om aandachtiger te beschouwen wat we vorige keer niet in het beslissingsmodel hebben opgenomen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Over een vreedzamer wereld kunnen we lezen in een boek, maar dat is niet van deze wereld.

Daar waar Gods grond en mijn grond dezelfde grond is, heerst absolute vrede.  Geen mens kan daar als ego aanwezig zijn omdat het de aanwezigheid zelve is.   Trollen en andere oorlogszuchtigen kunnen daar niet zijn.   Wat de ego's er over kletsen zal me een zorg zijn. Ze zijn er onwetend van.

1 minuut geleden zei TTC:

Geduld koesteren wil vandaag zeggen wachten tot WOIII voorbij is, want nu is er geen tijd om aandachtiger te beschouwen wat we vorige keer niet in het beslissingsmodel hebben opgenomen. 

Zie bovenstaande opmerking.  WO 3 zal me een zorg zijn, dat bestaat alleen maar in jouw hoofd.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Daar waar Gods grond en mijn grond dezelfde grond is, heerst absolute vrede.  Geen mens kan daar als ego aanwezig zijn omdat het de aanwezigheid zelve is.   Trollen en andere oorlogszuchtigen kunnen daar niet zijn.   Wat de ego's er over kletsen zal me een zorg zijn. Ze zijn er onwetend van.

Toen ik filosofie studeerde waren er een groot aantal studenten die de grote differentiatie aan opvattingen in de filosofie niet meer konden verdragen en besloten om een concrete wetenschap te gaan studeren. Ik had zelf het gevoel dat de waarheid een kristal is met vele facetten, maar het was niet eenvoudig om vanuit het denken de heel verschillende standpunten met elkaar te verbinden.

7 minuten geleden zei Hopper:

Zie bovenstaande opmerking.  WO 3 zal me een zorg zijn, dat bestaat alleen maar in jouw hoofd.

Dat is voor de naakte apen, zei je eerder al. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Toen ik filosofie studeerde waren er een groot aantal studenten die de grote differentiatie aan opvattingen in de filosofie niet meer konden verdragen en besloten om een concrete wetenschap te gaan studeren. Ik had zelf het gevoel dat de waarheid een kristal is met vele facetten, maar het was niet eenvoudig om vanuit het denken de heel verschillende standpunten met elkaar te verbinden.

Verstandig van ze, filosofie die niet verbonden is met de Werkelijkheid is slechts cognitieve inhoud.  Hetzelfde geldt voor theologie.  Ga dan liever loodgieter studeren, daar is dringende behoefte aan.

14 minuten geleden zei TTC:

 

Dat is voor de naakte apen, zei je eerder al. 

Naakte apen voeren oorlog.  Op de slagvelden, maar ook op fora.  Ik heb daar geen macht over, Jezus' leer is alleen voor de machtelozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Verstandig van ze, filosofie die niet verbonden is met de Werkelijkheid is slechts cognitieve inhoud.  Hetzelfde geldt voor theologie.  Ga dan liever loodgieter studeren, daar is dringende behoefte aan.

Levensbeschouwelijk kan het misschien dan wel helder zijn, binnen duale sferen een mensonterende marteling.

28 minuten geleden zei Hopper:

Naakte apen voeren oorlog.  Op de slagvelden, maar ook op fora.  Ik heb daar geen macht over, Jezus' leer is alleen voor de machtelozen.

Maak er eerst een hutsepot van, en begin dan over wat we vergeten zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Zie bovenstaande opmerking.  WO 3 zal me een zorg zijn, dat bestaat alleen maar in jouw hoofd.  

Natuurlijk joh...

WOII bestond ook maar in de hoofden van mensen..Je moet eens van je troon komen, de echte wereld bekijken. Die is niet zo mooi. Tevens heeft dat idee van jou een idee van wegkijken. Dat is ook DE reden waarom mythici en spirituele mensen nog nooit een uitvinding hebben gedaan of zinnige bijdragen geleverd aan de gezondheid van de mens. Ze ontkennen de echte wereld, en vluchten in waanbeelden in hun ivoren toren. Als mannen en vrouwen die lijden aan het Peter Pan Syndroom. 

2 uur geleden zei Hopper:

Daar waar Gods grond en mijn grond dezelfde grond is, heerst absolute vrede.  Geen mens kan daar als ego aanwezig zijn omdat het de aanwezigheid zelve is.   Trollen en andere oorlogszuchtigen kunnen daar niet zijn.   Wat de ego's er over kletsen zal me een zorg zijn. Ze zijn er onwetend van.

Je bent helemaal een ego, dus herken je jezelf niet als ego. Beetje zoals vissen die water niet herkennen omdat ze nooit buiten de (bebouwde) kom geweest zijn. En zoals het universum an sich zichzelf niet kan herkennen omdat het nergens buiten zichzelf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-1-2023 om 12:15 zei Tomega:

Dat dan vervolgens die geest niet weet wat losgelaten moet worden en wat de bekeringsrichting zou moeten zijn, is meer een zaak van de eigen geschiedenis niet kennen en doorzien, dan van diep denken. 

Gelukkig dat wachtlijst een abstract begrip is, anders zou er misschien een probleem van ruimtelijke ordening kunnen ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 17:43 zei Hopper:

Nee, daadwerkelijke innovatie is het binnenste buiten keren.  Zodat niet langer dat wat gekend wordt van belang is, maar dat wat de wereld kent.

In de lering van nu-causaliteit dient het proces van oorzakelijkheid volledig gezien te worden in termen van de condities die zich in het hier en nu manifesteren, en direct ervaren worden. Men dient niet naar het verleden of de toekomst te verwijzen, of naar dingen die niet direct ervaren worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 17:51 zei Hopper:

Wie in het licht verkeert heeft moeite om de duisternis te onthouden.

In het denken dat de twaalf waarheidsperspectieven in een volkomen samenhang wil samenvatten, is het mogelijk de Christus als de dertiende in het denken te beleven. Vanuit het standpunt van de dertiende kan de werkelijkheid in een grotere volledigheid worden begrepen. Door ook blijvend of tijdelijk een denkgemeenschap te vormen waarin bewust de twaalf waarheidsperspectieven door twaalf mensen worden vertegenwoordigd, kan in een sociale vorm de Christus in het midden van de gemeenschappelijke denkactiviteit werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

In het denken dat de twaalf waarheidsperspectieven in een volkomen samenhang wil samenvatten, is het mogelijk de Christus als de dertiende in het denken te beleven. Vanuit het standpunt van de dertiende kan de werkelijkheid in een grotere volledigheid worden begrepen. Door ook blijvend of tijdelijk een denkgemeenschap te vormen waarin bewust de twaalf waarheidsperspectieven door twaalf mensen worden vertegenwoordigd, kan in een sociale vorm de Christus in het midden van de gemeenschappelijke denkactiviteit werken.

Oh dus vandaar twaalf apostelen. Of had dat met de twaalf stammen van Israël te maken?

il_794xN.4138060585_t8ck.jpg

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Hopper:

Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen, zei Jezus.  Wat zou hij daar toch mee bedoelen?

Ware geestelijke armoede kan niets 'hebben'.  Iemand ooit wel eens een 'geest' met een portemonnee zien lopen?  Nee, we zien personen met een portemonnee lopen.  Iemand wel eens een 'geest' een buurland zien binnen vallen?  Nee, alleen personen vallen een buurland binnen.

Jij bent in je gedachten of je gedachten zijn in jou.  Twee zegswijze waarop je een 'zelf' hebt.  Je 'zelf' is het laatste bezit.  Van wie?  Van jezelf!   Daarom zal de zoeker ook nooit het gezochte zijn, de zoeker zoekt immers omdat hij het gezochte wil hebben en daarmee is hij niet daadwerkelijk 'arm van geest'.

Geen mens ter wereld kan het 'zijn' hebben simpelweg omdat je het al bent. Zodra je gaat nadenken over het  'zijn' wil je het al hebben, omdat het denken nu eenmaal altijd gericht is op iets anders dan het 'zijn'.  Het 'zijn' is het enige wat de mens niet kan denken, niet verwerven, niet willen, niet afdwingen.  Geen meditatie kan je er brengen, geen methode volstaat er toe.  Want het is er al!  Maar je weet het niet omdat je wilt 'hebben'.

Hebben is een verslaving, op dit forum willen de meesten gelijk 'hebben'. Wat mij betreft mag iedereen gelijk 'hebben'........... 

Ik hou het wel op gelijk 'zijn'!

Je haalt hier vijfentachtig dingen door elkaar (en dan rond ik het netjes af naar beneden)..

Geestelijk is iets anders dan geesten. Als je dit al niet snap, snap ik waarom je jezelf niet intellectueel noemt :D

Als de zoeker iets zoekt dan KAN het zichzelf zijn. Dan is hij of zij dat gewoon nog vergeten. Net als Boeddha die overal verlicht zocht en het toen in het Midden vond.

De rest van zijn en niet zijn is van hetzelfde niveau. 

Hebben wil jij ook. Als je honger hebt, ga je dan niet eten? Als je dorst hebt, ga je dan niet drinken? Als je moe bent, ga je dan niet slapen? Dus jij "wilt ook wat hebben". Maar je ontkent dit omdat het spiritueel "staat".. Helaas zijn veel goeroes zo, dat ze A zeggen en H doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Dialectiek is een redeneervorm die gebruik maakt van tegenstellingen om naar waarheid proberen te zoeken.

Dat heeft met de ravijn des doods niks van doen.  Vraag aan een willekeurig iemand waar dat ravijn is en hij zal je onbegrijpend aankijken.  Het is al een geschenk als te kennen wordt gegeven waar dat ravijn überhaupt is.   De dood als geschenk komt al wereldvreemd voor.  In de ogen van kalenderverslaafden dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid