Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Zojuist zei TTC:

Tiens, enigszins beduusd verblijven we, en het zit tussen onze twee oren? 

Tussen onze oren zit slechts een neurologisch centrum die de zelf-illusie in stand houdt.   Het is net alsof 'ik' in deze wereld ben.   De ironie wil ook nog eens dat we een storing aan dat neurologisch centrum een geestelijke ziekte noemen.  Maar dat is de afdeling van de psychiater, daar bemoei ik me niet mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Was jij het niet die zei dat non-lineaire katalysatoren niet bestaan? 

De ultravioletcatastrofe, ook wel de Rayleigh-Jeans-catastrofe, was een paradox van de laat-19e-eeuwse klassieke natuurkunde, waarbij uit het equipartitiebeginsel zou volgen dat een ideaal zwart lichaam in thermisch evenwicht straling met oneindige kracht uitzendt. Deze werd opgelost met de introductie van kwantummechanica.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Tussen onze oren zit slechts een neurologisch centrum die de zelf-illusie in stand houdt.   Het is net alsof 'ik' in deze wereld ben.   De ironie wil ook nog eens dat we een storing aan dat neurologisch centrum een geestelijke ziekte noemen.  Maar dat is de afdeling van de psychiater, daar bemoei ik me niet mee.

Enige twijfel is ontstaan door de kleur waarmee we die vakjes hebben opgevuld, dit hebben we opgelost door er verschillende versies van te maken.

5 minuten geleden zei Tomega:

De ultravioletcatastrofe, ook wel de Rayleigh-Jeans-catastrofe, was een paradox van de laat-19e-eeuwse klassieke natuurkunde, waarbij uit het equipartitiebeginsel zou volgen dat een ideaal zwart lichaam in thermisch evenwicht straling met oneindige kracht uitzendt. Deze werd opgelost met de introductie van kwantummechanica.

We hoeven er niet aan te twijfelen dat bronkennis niet bestaat, het zegt echter niets over hoe we dat interpreteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

We hoeven er niet aan te twijfelen dat bronkennis niet bestaat, het zegt echter niets over hoe we dat interpreteren.

Interpretatie als ontsnapping vervalt, waar de wet de weg wijst.
Waar aan de bron geen wet staat, is de uitkomst gefabriceerd. 

Wie de wet niet eert en op een voetstuk plaatst,
die interpreteert en maakt zich zijn eigen voetstuk.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Tomega:

Interpretatie als ontsnapping vervalt, waar de wet de weg wijst. Waar aan de bron geen wet staat, is de uitkomst gefabriceerd. Wie de wet niet eert en op een voetstuk plaatst, die interpreteert en maakt zich zijn eigen voetstuk.

Ben precies het onderwerp van interpretatie even kwijt, gelukkig van non-lineaire signature zodat het me straks wel weer te binnen schiet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Ben precies het onderwerp van interpretatie even kwijt, gelukkig van non-lineaire signature zodat het me straks wel weer te binnen schiet. 

Hoe we interpreteren dat we er niet aan hoeven te twijfelen dat bronkennis niet bestaat, blijft een vraag voor jou, hoewel ik je zeg dat de bronkennis moet rusten op een wet, welke wet dan ook zijn vermeende non-lineaire signatuur verliest. Wat te binnen moet schieten vraagt een open doel en een vangnet en voldoende afstand om niet persoonlijk geraakt te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Tomega:

Hoe we interpreteren dat we er niet aan hoeven te twijfelen dat bronkennis niet bestaat, blijft een vraag voor jou, hoewel ik je zeg dat de bronkennis moet rusten op een wet, welke wet dan ook zijn vermeende non-lineaire signatuur verliest. Wat te binnen moet schieten vraagt een open doel en een vangnet en voldoende afstand om niet persoonlijk geraakt te worden.

Aan referentiekaders geen schaarste, in dit model hebben we getracht het studiewerk van Bateson en Dabrowski met elkaar te verzoenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Maar dat is de afdeling van de psychiater, daar bemoei ik me niet mee.

Door respect te betonen voor het studiewerk van de ggz kunnen we door oefening die gelaagdheid steeds beter kaderen, dit maakt andere invalshoeken mogelijk op zo’n wijze dat we gerichter hulpvragen kunnen stellen. Bedachtzaamheid staat hier echter gepast, het is immers niet omdat we een laag kunnen overstijgen dat we niet langer kunnen meegezogen worden in perceptiesferen waar, misschien onbewust daarvan, een aantal anomalieën de norm bepalen. Ja, zoals meermaals getracht te formuleren middels hulpvragen, het simpele zit in het complexe, het complexe in het simpele.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

Door respect te betonen voor het studiewerk van de ggz kunnen we door oefening die gelaagdheid steeds beter kaderen, dit maakt andere invalshoeken mogelijk op zo’n wijze dat we gerichter hulpvragen kunnen stellen. Bedachtzaamheid staat hier echter gepast, het is immers niet omdat we een laag kunnen overstijgen dat we niet langer kunnen meegezogen worden in perceptiesferen waar, misschien onbewust daarvan, een aantal anomalieën de norm bepalen. Ja, zoals meermaals getracht te formuleren middels hulpvragen, het simpele zit in het complexe, het complexe in het simpele.

Ik ben zo simpel dat ik driekwart van jouw schrijfsels niet eens begrijp.   Wat ik wel begrijp is dat alleen het ego psychisch ziek kan worden en dat het ego zich tussen de 2 oren bevindt.  Wat uit een vrouw is geboren noemen we ego en komt eventueel bij de GGZ terecht.   Wat uit de Geest is geboren kan niet psychisch ziek worden.   Het mist het discursieve, redenerende  denken wat nadenkt over verleden en toekomst.   Wat uit de Geest is geboren bezit niet de mogelijkheid om iets te bezitten, zo bezit het ook geen gemoedstoestanden, het neemt gemoedstoestanden waar.

Aan (zwaar) dementerenden zien we ook dat het ego als in 'de persoonlijkheid' verloren gaat. Er is geen enkele reden om te hechten aan de persoon die je bent, de atheïsten hebben gelijk, de persoonlijkheid gaat na de dood nergens heen.

Wat bij zwaar dementeren niet verloren gaat is het gemoed met de diverse gemoedstoestanden, dat zou een ieder te denken moeten geven nu het (discursieve) denken er nog is.   

Zalig zij die treuren, want zij zullen vertroost worden, sprak Jezus.  Jezus heeft het daar over het gemoed, maar dat lijkt de mens niet te interesseren.  Wat Jezus zegt in de zaligsprekingen is dat ieder mens krijgt waar hij recht op heeft.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben zo simpel dat ik driekwart van jouw schrijfsels niet eens begrijp.   Wat ik wel begrijp is dat alleen het ego psychisch ziek kan worden en dat het ego zich tussen de 2 oren bevindt.  Wat uit een vrouw is geboren noemen we ego en komt eventueel bij de GGZ terecht.   Wat uit de Geest is geboren kan niet psychisch ziek worden.   Het mist het discursieve, redenerende  denken wat nadenkt over verleden en toekomst.   Wat uit de Geest is geboren bezit niet de mogelijkheid om iets te bezitten, zo bezit het ook geen gemoedstoestanden, het neemt gemoedstoestanden waar. Aan (zwaar) dementerenden zien we ook dat het ego als in 'de persoonlijkheid' verloren gaat. Er is geen enkele reden om te hechten aan de persoon die je bent, de atheïsten hebben gelijk, de persoonlijkheid gaat na de dood nergens heen. Wat bij zwaar dementeren niet verloren gaat is het gemoed met de diverse gemoedstoestanden, dat zou een ieder te denken moeten geven nu het (discursieve) denken er nog is. Zalig zij die treuren, want zij zullen vertroost worden, sprak Jezus.  Jezus heeft het daar over het gemoed, maar dat lijkt de mens niet te interesseren.  Wat Jezus zegt in de zaligsprekingen is dat ieder mens krijgt waar hij recht op heeft.

Syntheses zijn handige dingen waar we bij hulpvragen niets aan hebben, dat is ervaringskennis.

22 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben zo simpel dat ik driekwart van jouw schrijfsels niet eens begrijp.  

Simpeler dan een non-lineaire katalysator kunnen we het nog amper maken, dat gaat immers vooraf aan welke interpretatie dan ook. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Aan referentiekaders geen schaarste, in dit model hebben we getracht het studiewerk van Bateson en Dabrowski met elkaar te verzoenen.

De maatschappij gaat aan te veel associatief denken, te veel emotie en te veel gevoeligheid ten onder.
Niet te vergeten de procesdenkers die te kust en te keur de ondergang 
verheffen tot te behappen en te beheersen scenario's.
Terwijl de wet te vergeefs blijft prikken en steken, om iets van orde te herstellen.
En God steeds blijft zeggen: Ga terug, naar de oude paden,
die ten grondslag liggen aan de rust.

Jeremia 6:16-20
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden,
waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; 
maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
Ik heb ook wachters over ulieden gesteld, zeggende: Luistert naar het geluid der bazuin; 
maar zij zeggen: Wij zullen niet luisteren.

Daarom hoort, gij heidenen!
en verneem, o gij vergadering! wat onder hen is.
Hoor toe, gij aarde! Zie, Ik zal een kwaad brengen over dit volk, de vrucht hunner gedachten;
want zij merken niet op Mijn woorden, en Mijn wet verwerpen zij.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Tomega:

De maatschappij gaat aan te veel associatief denken, te veel emotie en te veel gevoeligheid ten onder.
Niet te vergeten de procesdenkers die te kust en te keur de ondergang 
verheffen tot te behappen en te beheersen scenario's.
Terwijl de wet te vergeefs blijft prikken en steken, om iets van orde te herstellen.
En God steeds blijft zeggen: Ga terug, naar de oude paden,
die ten grondslag liggen aan de rust.

Jeremia 6:16-20
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden,
waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; 
maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
Ik heb ook wachters over ulieden gesteld, zeggende: Luistert naar het geluid der bazuin; 
maar zij zeggen: Wij zullen niet luisteren.

Daarom hoort, gij heidenen!
en verneem, o gij vergadering! wat onder hen is.
Hoor toe, gij aarde! Zie, Ik zal een kwaad brengen over dit volk, de vrucht hunner gedachten;
want zij merken niet op Mijn woorden, en Mijn wet verwerpen zij.

Voor de goede, een aantal hulpvragen zijn enkel van toepassing voor zij die geheel toevallig aandacht hebben gehad voor niche 23 van de 84 potentiële waarheidsperspectieven zoals omschreven in relevante lectuur. Of dit nu allemaal klopt geen flauw idee, de hulpvraag gaat immers enkel over niche 23 die ons als redelijk alledaags toekomt, simpel, normaal, menselijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Voor de goede, een aantal hulpvragen zijn enkel van toepassing voor zij die geheel toevallig aandacht hebben gehad voor niche 23 van de 84 potentiële waarheidsperspectieven zoals omschreven in relevante lectuur. Of dit nu allemaal klopt geen flauw idee, de hulpvraag gaat immers enkel over niche 23 die ons als redelijk alledaags toekomt, simpel, normaal, menselijk.

Voor de goede orde, elke hulpvraag in haar relevant perspectief, blijft hulpeloos en van een hoog epistemologiebevorderend gehalte, zolang je vermijd om concreet te worden. Een kans voor open doel en een niche voor zowel rustzoekers als onruststokers, is om de hulpvraag niet alleen concreet, maar ook simpel en alledaags en normaal en menselijk voor te stellen en te houden. Hoewel een andere niche is dat de juiste concrete vraag op het juiste moment, online onvermoede informatie geeft over plaats en tijd en persoon. Maar vermoeiend is dat wel, waar het enkel gaat om het op tafel leggen van de normale alledaagse simpele inhoud. Sterkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Syntheses zijn handige dingen waar we bij hulpvragen niets aan hebben, dat is ervaringskennis.

Geen idee.  

1 uur geleden zei TTC:

 

Simpeler dan een non-lineaire katalysator kunnen we het nog amper maken, dat gaat immers vooraf aan welke interpretatie dan ook. 

Dan ben ik zelfs te simpel voor het simpele.

Van mij ook sterkte met al die ingewikkelde toestanden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Geen idee.

Syntheses zijn meestal beknopt, wat niet wil zeggen dat ze niet kunnen verwijzen naar fundamentele mechanismen die ten grondslag liggen aan dat wat zich aan de oppervlakte manifesteert. Overigens, hoeveel smalle paden bestaan er volgens jou? 

17 minuten geleden zei Hopper:

Dan ben ik zelfs te simpel voor het simpele.

Ja, er is dan ook geen hoop meer, veel sterkte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Tomega:

Voor de goede orde, elke hulpvraag in haar relevant perspectief, blijft hulpeloos en van een hoog epistemologiebevorderend gehalte, zolang je vermijd om concreet te worden. Een kans voor open doel en een niche voor zowel rustzoekers als onruststokers, is om de hulpvraag niet alleen concreet, maar ook simpel en alledaags en normaal en menselijk voor te stellen en te houden. Hoewel een andere niche is dat de juiste concrete vraag op het juiste moment, online onvermoede informatie geeft over plaats en tijd en persoon. Maar vermoeiend is dat wel, waar het enkel gaat om het op tafel leggen van de normale alledaagse simpele inhoud. Sterkte.

Heb eigenlijk geen idee waar niche 23 precies over gaat, maar laat ons dat een voetnoot noemen. 

Zojuist zei Hopper:

1

Via de ravijn des doods waar geen brug over ligt misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

 

Via de ravijn des doods waar geen brug over ligt misschien? 

Mystici van allerlei herkomst waaronder christenen, moslims, atheïsten en whatever weten dat over het ravijn des doods geen brug ligt.   Het is de in de tijd levende geest die overal geitenpaadjes ziet om zichzelf te handhaven.

Het ego kan geen einde maken aan het lijden, maar het lijden kan wel een einde maken aan het ego.  Maar wie wil er nou nog lijden?  Die lastige klus had Jezus toch al gedaan?  Die was toch 'voor ons' gestorven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Mystici van allerlei herkomst waaronder christenen, moslims, atheïsten en whatever weten dat over het ravijn des doods geen brug ligt.   Het is de in de tijd levende geest die overal geitenpaadjes ziet om zichzelf te handhaven. Het ego kan geen einde maken aan het lijden, maar het lijden kan wel een einde maken aan het ego.  Maar wie wil er nou nog lijden?  Die lastige klus had Jezus toch al gedaan?  Die was toch 'voor ons' gestorven?

Vreemd, misschien dat normale mensen ze wel zien liggen, zijn dat nieuwe mystici dan? 

11 minuten geleden zei Hopper:

Maar wie wil er nou nog lijden?

Met oorlog in de achtertuin zal dat een subjectieve kwestie zijn wellicht, gebaseerd op cognitieve inhoud. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hopper:

1

Nadelig aan toepassingen van Ockhams scheermes zijn de eenvoudige beslisregels die als logisch resultaat kunnen opgemerkt worden, dit in schril contrast tot de complexiteit die nu net een aantal toepassingen induceert. Dit doet echter geen afbreuk aan de kracht van eenvoud en kleine dingen dan wel zien we dat de inbedding binnen diezelfde complexiteit quasi onmogelijk is, in die zin dan ook hypergevoelig, zelfs betekenisloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Vreemd, misschien dat normale mensen ze wel zien liggen, zijn dat nieuwe mystici dan? 

 

Normale mensen zien overal geitenpaadjes, dat klopt.

1 uur geleden zei TTC:

 

Met oorlog in de achtertuin zal dat een subjectieve kwestie zijn wellicht, gebaseerd op cognitieve inhoud. 

Bij mij in de achtertuin maken alleen de vogels ruzie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Normale mensen zien overal geitenpaadjes, dat klopt. Bij mij in de achtertuin maken alleen de vogels ruzie.

Amartya Sen is een beetje als een ezelsbruggetje geworden om naar de Nyaya-school te verwijzen, weer zo een exotisch klinkende naam om te zeggen dat het over niet meer dan logica gaat. Zeg het met Sen, geen garantie dat je niet prompt op de wachtlijst gezet wordt, hou moed.

30 minuten geleden zei Hopper:

Normale mensen zien overal geitenpaadjes, dat klopt.

Toch misschien beter een tunnel door die berg graven, want een ravijn over een berg is redelijk absurd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid