Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei TTC:

Vaak wordt gezegd dat fundamenteel onderzoek wordt uitgevoerd om de nieuwsgierigheid te bevredigen. Het is niet van direct nut, hetgeen niet wil zeggen dat het niet ooit eens nuttig kan worden. In de toekomst zou het van grote waarde kunnen blijken te zijn. Die toekomst hoeft overigens niet erg ver weg te zijn. Fundamenteel onderzoek naar de samenstelling van atomen zou wel eens op korte termijn van belang kunnen zijn voor de energievoorziening, maar misschien ook wel nooit.

Wetenschap is iets waar ik me soms een tijdje mee vermaak.  Betreffende de Bergrede is wetenschap niet van belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

26 minuten geleden zei TTC:

Wetenschap beweegt zich dan ook weg van foutieve aannames, wat dan op hetzelfde zou neerkomen. 

De Vader en de Zoon hebben dezelfde natuur: Gods grond is mijn grond.

Logica is dan weer dat de Vader niet uit de Zoon voortkomt, maar dat de Zoon uit de Vader voortkomt.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

De Vader en de Zoon hebben dezelfde natuur: Gods grond is mijn grond. Logica is dan weer dat de Vader niet uit de Zoon voortkomt, maar dat de Zoon uit de Vader voortkomt.

Begrijp ik goed dat je Vader hier synoniem stelt met Zijn, en Zoon voor een zijnde? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Begrijp ik goed dat je Vader hier synoniem stelt met Zijn, en Zoon voor een zijnde? 

Nee, dan begrijp je het verkeerd.   De Vader heeft geen 'tegenover' zich en staat daarmee zelfs boven het Zijn.  Maar de Vader heeft wel de grond van Zijn: Ik ben die ik ben.  In het 'ik ben' hebben Vader en Zoon   dezelfde natuur.

De Vader is meer dan alleen het Zijn.   De Vader kan zichzelf schenken, en kan zichzelf daarmee te kennen geven in de mystieke eenwording.

De mens die 'de weg' gaat krijgt een blik achter de sluiers van het zintuigelijk waarneembare, maar we kunnen de Godheid nooit ten volle doorgronden.   Doch in het Zijn is God aanwezig in deze wereld.  Echter de onwetende mens kent alleen het 'zijn' van de tijdelijke persoon.   In ontologische zin dient er dus wat te gebeuren: van het gedeelde ontologische 'zijn' van de persoon naar het ongedeelde Zijn wat zonder ego is.  Daar bevindt zich de Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Nee, dan begrijp je het verkeerd.   De Vader heeft geen 'tegenover' zich en staat daarmee zelfs boven het Zijn.  Maar de Vader heeft wel de grond van Zijn: Ik ben die ik ben.  In het 'ik ben' hebben Vader en Zoon   dezelfde natuur. De Vader is meer dan alleen het Zijn.   De Vader kan zichzelf schenken, en kan zichzelf daarmee te kennen geven in de mystieke eenwording. De mens die 'de weg' gaat krijgt een blik achter de sluiers van het zintuigelijk waarneembare, maar we kunnen de Godheid nooit ten volle doorgronden.   Doch in het Zijn is God aanwezig in deze wereld.  Echter de onwetende mens kent alleen het 'zijn' van de tijdelijke persoon.   In ontologische zin dient er dus wat te gebeuren: van het gedeelde ontologische 'zijn' van de persoon naar het ongedeelde Zijn wat zonder ego is.  Daar bevindt zich de Zoon.

Dan begrijpen we het misverstand beter, een hele opluchting is het. 

27 minuten geleden zei Hopper:

Doch in het Zijn is God aanwezig in deze wereld.

Onderverdeeld in zijnden misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dan begrijpen we het misverstand beter, een hele opluchting is het. 

Onderverdeeld in zijnden misschien? 

Nee, in het Zijn is geen enkele opdeling: het is een op dezelfde wijze zijn.  Zodat het zijn eenheid behoudt en toch over hen die in de Zoon leven verdeeld is.

Het menselijk denken denkt hiërarchisch en daarmee opdelend.   Zie ook bv hoe de RKK hiërarchisch is opgedeeld.

In de Vader en de Zoon is die hiërarchie niet aanwezig.  God bewoont een ontoegankelijk licht staat er geschreven in 1 Tim.6:16, de Zoon is 'het licht der wereld'.  Hetgeen betekent dat de Zoon zich 'in het licht' op een andere positie zich bevindt.  Maar die is niet hiërarchisch onderverdeeld.  En dit licht is ook nog eens in ieder mens aanwezig.  (Joh 1:9)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Nee, in het Zijn is geen enkele opdeling: het is een op dezelfde wijze zijn.  Zodat het zijn eenheid behoudt en toch over hen die in de Zoon leven verdeeld is. Het menselijk denken denkt hiërarchisch en daarmee opdelend.   Zie ook bv hoe de RKK hiërarchisch is opgedeeld. In de Vader en de Zoon is die hiërarchie niet aanwezig.  God bewoont een ontoegankelijk licht staat er geschreven in 1 Tim.6:16, de Zoon is 'het licht der wereld'.  Hetgeen betekent dat de Zoon zich 'in het licht' op een andere positie zich bevindt.  Maar die is niet hiërarchisch onderverdeeld.  En dit licht is ook nog eens in ieder mens aanwezig.  (Joh 1:9)

Bestaan veel schema's over, ik begrijp er geen jota van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Bestaan veel schema's over, ik begrijp er geen jota van.

Aan schema's heb je niks.   Zodra je begint te denken over Zijn dan ben je niet meer in het Zijn, maar in het voorgestelde Zijn.  Het Zijn is de zelfervaring van de Zoon.  In deze ervaring is geen enkel oordeel, maar ook geen enkele hebzucht.   Iedere vorm van 'hebben' is op een gedachte toekomst gericht en onthoudt de mens van de zelfervaring van de Zoon.

In deze zelfervaring is er geen enkele gerichtheid waar dan ook op.   Dat is dan ook wat ik bedoel met "geen verhouding aan gaan met de wereld".   Logisch, in de wereld liggen allerlei zaken welke de mens wil 'hebben'.   Als bv iemand naar een museum gaat dan wil hij dat bezoek al 'hebben'.   Het is het 'hebben' wat de geest in het tijdelijke houdt.  Maar de Zoon is niet in het tijdelijke maar in het eeuwige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Aan schema's heb je niks.   Zodra je begint te denken over Zijn dan ben je niet meer in het Zijn, maar in het voorgestelde Zijn.  Het Zijn is de zelfervaring van de Zoon.  In deze ervaring is geen enkel oordeel, maar ook geen enkele hebzucht.   Iedere vorm van 'hebben' is op een gedachte toekomst gericht en onthoudt de mens van de zelfervaring van de Zoon. In deze zelfervaring is er geen enkele gerichtheid waar dan ook op.   Dat is dan ook wat ik bedoel met "geen verhouding aan gaan met de wereld".   Logisch, in de wereld liggen allerlei zaken welke de mens wil 'hebben'.   Als bv iemand naar een museum gaat dan wil hij dat bezoek al 'hebben'.   Het is het 'hebben' wat de geest in het tijdelijke houdt.  Maar de Zoon is niet in het tijdelijke maar in het eeuwige.

De zeven universele wetten beschreven in de hermetische filosofie en andere wijsheidstradities, beschrijven vooral de dynamiek van het ‘mannelijke’ aspect, namelijk ‘energie’. Toch kent het universum ook een prachtige ordening wat betreft vorm waardoor alles zich ontvouwt volgens een ontzagwekkende schoonheid. Inzicht in de dynamische kant van vorm, dus het vrouwelijke aspect van deze eenheid, openbaart zich in verschillende wijsheidstradities als de wetmatigheden van de Heilige Geometrie. Heilige Geometrie, als het vrouwelijke aspect van de universele principes, gaat over de taal van vorm en biedt ons inzicht in de subtiele dans van de natuur, de creatieve kracht en de innerlijke werkingen van de natuur. De wetten van de heilige geometrie liggen ten grondslag aan de dynamische architectuur van het universum en bestaan net als de andere universele wetten gedurende de eeuwigheid, of wij ons daarvan bewust zijn of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

De zeven universele wetten beschreven in de hermetische filosofie en andere wijsheidstradities, beschrijven vooral de dynamiek van het ‘mannelijke’ aspect, namelijk ‘energie’. Toch kent het universum ook een prachtige ordening wat betreft vorm waardoor alles zich ontvouwt volgens een ontzagwekkende schoonheid. Inzicht in de dynamische kant van vorm, dus het vrouwelijke aspect van deze eenheid, openbaart zich in verschillende wijsheidstradities als de wetmatigheden van de Heilige Geometrie. Heilige Geometrie, als het vrouwelijke aspect van de universele principes, gaat over de taal van vorm en biedt ons inzicht in de subtiele dans van de natuur, de creatieve kracht en de innerlijke werkingen van de natuur. De wetten van de heilige geometrie liggen ten grondslag aan de dynamische architectuur van het universum en bestaan net als de andere universele wetten gedurende de eeuwigheid, of wij ons daarvan bewust zijn of niet.

De universele wetten gaan over het 'uiterlijke domein'.   Waar ik in mijn laatste reacties schreef over het 'innerlijk domein'.

Dat maakt de hermetische principes niet ongeldig.  Wie er mee bekend is, die weet dat bepaalde principes overstegen kunnen worden.  Andere principes liggen vast.  Het principe van vibratie bv ligt vast.  Alles is in het uiterlijk domein in beweging.

De leer van Jezus gaat over iets geheel anders.  Het Zijn overstijgt zelfs het principe van vibratie ondanks dat deze vast ligt.  De vastlegging is dan ook alleen geldig in het uiterlijk domein.

Maar bv het principe van polariteit kan in het uiterlijk domein overstegen worden.  Doch dat gaat wel gepaard met de innerlijke Christus. Daar zien we ook weer het principe van "zo boven. zo beneden" terug.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

De universele wetten gaan over het 'uiterlijke domein'.   Waar ik in mijn laatste reacties schreef over het 'innerlijk domein'. Dat maakt de hermetische principes niet ongeldig.  Wie er mee bekend is, die weet dat bepaalde principes overstegen kunnen worden.  Andere principes liggen vast.  Het principe van vibratie bv ligt vast.  Alles is in het uiterlijk domein in beweging. De leer van Jezus gaat over iets geheel anders.  Het Zijn overstijgt zelfs het principe van vibratie ondanks dat deze vast ligt.  De vastlegging is dan ook alleen geldig in het uiterlijk domein. Maar bv het principe van polariteit kan in het uiterlijk domein overstegen worden.  Doch dat gaat wel gepaard met de innerlijke Christus. Daar zien we ook weer het principe van "zo boven. zo beneden" terug.

Een aquarium zonder vissen is gewoon een bak water, zo kan je zelfs niet op de golven surfen. 

6 minuten geleden zei Hopper:

Maar bv het principe van polariteit kan in het uiterlijk domein overstegen worden.

Zeggen ze bij de transcendente mediatie ook altijd, hebben alleen geen idee hoe zoiets verwerkt zou kunnen worden.

8 minuten geleden zei Hopper:

Dat maakt de hermetische principes niet ongeldig.

Translationeel onderzoek is nog iets anders, dat geschiedt in alle rust en sereniteit.

18 minuten geleden zei Hopper:

Daar zien we ook weer het principe van "zo boven. zo beneden" terug.

Hoe je nu iets aan je theewater kan voelen, is me nog steeds een raadsel.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-1-2023 om 23:52 zei Hopper:

De mens leeft doorgaans in gebrokenheid omdat hij de Werkelijkheid niet kent. (Onwetendheid) Zo een mens heeft een eigen wil, wat feitelijk niet meer is dan een zelf-opgelegde programmering.

Om het gebrokene te begrijpen dienen we de volheid van de Vader te kennen.  Volheid wil zeggen dat alle tegenstellingen verenigd zijn.  Efeziërs 3:19 gaat over de volheid Gods.   Er staat ook dat deze de kennis te boven gaat, waarmee gezegd wordt dat het intellectueel niet gekend kan worden.

In die liefde kan de mens geworteld en gegrond zijn.  Volheid Gods is een woord voor liefde welke nergens op gericht is.  Vanuit die volheid kan de verhouding tussen het Woord en het wordende begrepen worden.  Waarom het geschapene een afstand bezit tot de volheid Gods.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.


Daar de mens is die hij wordt, in tegenstelling tot Hij die is Wie Hij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:

Daar de mens is die hij wordt, in tegenstelling tot Hij die is Wie Hij is.

Wat ze daar wellicht enigszins anticiperend mee probeerden te zeggen is dat het maar weinig soelaas biedt om kwetsbare mensen te betrekken binnen complexe verhalen die straks misschien achterhaald zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Hopper:

Het principe van vibratie bv ligt vast.

Je bedoelt zoiets als dit? De Ophanim bewegen samen, ze draaien dicht bij elkaar. Wanneer de ophanim draaien, lijkt het op één enkele Ophan in het midden van de anderen. De Ophanim werken samen als één geest. Ze draaien samen en werken in gemeenschappelijk overleg als één wezen. Er is geen verdeeldheid of verwarring tussen hen, ze hebben dezelfde geest en hetzelfde doel. Ze verstrengelen zich en ze smelten samen als één geest om Gods wil te verwezenlijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Je bedoelt zoiets als dit? De Ophanim bewegen samen, ze draaien dicht bij elkaar. Wanneer de ophanim draaien, lijkt het op één enkele Ophan in het midden van de anderen. De Ophanim werken samen als één geest. Ze draaien samen en werken in gemeenschappelijk overleg als één wezen. Er is geen verdeeldheid of verwarring tussen hen, ze hebben dezelfde geest en hetzelfde doel. Ze verstrengelen zich en ze smelten samen als één geest om Gods wil te verwezenlijken.

Het principe van vibratie gaat over energetische trillingen op allerlei niveaus.  Mijn fysieke lichaam heeft zo ook een energetisch dubbellichaam.  Het behoorde tot mijn weg om daar enige tijd geïnteresseerd in te zijn.   Zo heb ik met klankschalen gewerkt en als het geluid zintuigelijk niet meer waarneembaar was er toch nog 'iets' in mij wat de vibraties van de klankschaal waarnam.

Dit is al weer jaren terug en met de wijsheid achteraf weet ik dat de kenvermogendheid van de ziel toen reeds aan het ontwaken was.  Zo kan ik nog meer anekdotes vertellen.  Maar die zijn voor niemand interessant.   Daarnaast behoren  energetische trillingen niet tot het onveranderlijke, het eeuwige.   Als ik fysiek sterf, sterft ook het energetisch dubbellichaam.  Het dubbellichaam heeft niet de onvergankelijkheid waar Paulus het over heeft.

Het was een interessant zijpaadje, net zoals de Kybalion. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Het principe van vibratie gaat over energetische trillingen op allerlei niveaus.  Mijn fysieke lichaam heeft zo ook een energetisch dubbellichaam.  Het behoorde tot mijn weg om daar enige tijd geïnteresseerd in te zijn.   Zo heb ik met klankschalen gewerkt en als het geluid zintuigelijk niet meer waarneembaar was er toch nog 'iets' in mij wat de vibraties van de klankschaal waarnam. Dit is al weer jaren terug en met de wijsheid achteraf weet ik dat de kenvermogendheid van de ziel toen reeds aan het ontwaken was.  Zo kan ik nog meer anekdotes vertellen.  Maar die zijn voor niemand interessant.   Daarnaast behoren  energetische trillingen niet tot het onveranderlijke, het eeuwige.   Als ik fysiek sterf, sterft ook het energetisch dubbellichaam.  Het dubbellichaam heeft niet de onvergankelijkheid waar Paulus het over heeft. Het was een interessant zijpaadje, net zoals de Kybalion.

Uit een SPV komen ook klanken, maar misschien dat die anders klinken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:


Daar de mens is die hij wordt, in tegenstelling tot Hij die is Wie Hij is.

Zowel licht (In den beginne) als duisternis komen voort  uit de liefhebbende Vader.  Ik ben en ik ben-niet.     

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het principe van vibratie gaat over energetische trillingen op allerlei niveaus.

Beetje als zeggen dat het zwaartepunt van een samenleving kan leiden tot een verzakking die maar moeizaam overstegen kan worden, met rondom bergen die door deze of gene systeemconfiguratie tot de normaal gerekend worden en daarom ook geen helder zicht toelaat op wat er achter die bergen ligt.  Organisch-energetisch, voor wie beschouwen wil, lijkt er weinig aan de hand, tegelijk toch een quasi onmogelijkheid in het leven roepend voor een aantal die er in alle empathische betrokkenheid hulpvragen over tracht te stellen. Kortom, ondanks dit alles netjes in het studiewerk van de ggz kan teruggevonden worden, zonder aandacht en de bereidheid tot introspectie als een maat voor niets, als gewauwel in de marge, het hart verscheurend, in een wereld op drift.   

9 minuten geleden zei Hopper:

Niet iedere vraag behoeft een antwoord.

Net zoals een antwoord nooit tot een oplossing kan leiden door binnen circulaire modellen verschillende lagen hermetisch dicht te timmeren, om vanaf dan te denken dat er niet zoiets zou kunnen bestaan als non-lineaire katalysatoren die van buitenaf naar binnen toe een neutraliserende werking zouden kunnen hebben. In mensentaal is het de eenvoud zelve, als tegelwijsheid.   

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

 

Net zoals een antwoord nooit tot een oplossing kan leiden door binnen circulaire modellen verschillende lagen hermetisch dicht te timmeren, om vanaf dan te denken dat er niet zoiets zou kunnen bestaan als non-lineaire katalysatoren die van buitenaf naar binnen toe een neutraliserende werking zouden kunnen hebben. In mensentaal is het de eenvoud zelve, als tegelwijsheid.   

Het is gemakkelijk om met de menigte mee te gaan, maar er is moed voor nodig om alleen te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid