Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Petra.:

🤣👍

Ja, eerst leek het een topic waar TTC lekker een beetje quasi absurd (on)begrijpelijke taal kon neuzelen, toen bleken jij en hij heel gezellig over en weer te kunnen neuzelen. Maar..phew.. wat trekken jullie een hoop publiek die het al of niet kunnen volgen. 1743 reacties in 1 topic!  En dat.. terwijl tijd helemaal niet bestaat of niet te lokaliseren is en die weg ook in geen velden of wegen te bekennen lijkt, of toch wel ? Nou ja.. de tijd zal het leren. Petje af hoor! _:)_ Op naar de 2000 ! 😀

 

 

De weg verschijnt onder je voeten door de weg te gaan.

4 uur geleden zei TTC:

De cirkels symboliseren interactieve maar complementaire tegenstellingen.

 

Polariteiten zijn per definitie complementair.  Hoe kan de dag zonder de nacht bestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

42 minuten geleden zei Hopper:

En het licht schijnt in de duisternis.  

Het licht schijnt niet in de duisternis.

Als het licht schijnt, is de duisternis verdwenen. Het licht laat zien dat de duisternis een illusie was. Het licht maakt een einde aan de duisternis.

Het heeft dan ook geen zin de duisternis te bestrijden.

Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW2:

Het licht schijnt niet in de duisternis.

Als het licht schijnt, is de duisternis verdwenen. Het licht laat zien dat de duisternis een illusie was. Het licht maakt een einde aan de duisternis.

Het heeft dan ook geen zin de duisternis te bestrijden.

Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Maar licht veroorzaakt ook schaduw. In de duisternis is geen schaduw.

Overigens schijnen er zwarte gaten te bestaan in het heelal waaruit niets kan ontsnappen, ook licht niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Met circulaire processen zou dit wel eens eindeloos kunnen doorgaan, geen probleem daarmee. 

Ik zou niet eens het schijnen van het licht in de duisternis kunnen stoppen.   Dat is overigens geen circulair proces, want je komt nooit meer op hetzelfde punt (in de duisternis) uit.  En het licht zelf beweegt niet, het schijnt zoals in de Schrift staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Ik zou niet eens het schijnen van het licht in de duisternis kunnen stoppen.   Dat is overigens geen circulair proces, want je komt nooit meer op hetzelfde punt (in de duisternis) uit.  En het licht zelf beweegt niet, het schijnt zoals in de Schrift staat.

Beetje wat Einstein zei wellicht, tijd en ruimte zijn er enkel om te vermijden dat alles tegelijkertijd zou gebeuren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Beetje wat Einstein zei wellicht, tijd en ruimte zijn er enkel om te vermijden dat alles tegelijkertijd zou gebeuren. 

Ik ken die uitspraak, ik vind hem de uitspraak on-Einsteiniaans.  Maar iedereen heeft wel eens een slechte dag.   Het gaat er in Joh 1:5 om dat de verhouding tussen licht en duisternis met betrekking op het zelf gekend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Maar licht veroorzaakt ook schaduw. In de duisternis is geen schaduw.

Overigens schijnen er zwarte gaten te bestaan in het heelal waaruit niets kan ontsnappen, ook licht niet.

Aards gezien en scheppingsgewijs gezien heb je gelijk. Ik kijk hiermee naar het geestelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik ken die uitspraak, ik vind hem de uitspraak on-Einsteiniaans.  Maar iedereen heeft wel eens een slechte dag.   Het gaat er in Joh 1:5 om dat de verhouding tussen licht en duisternis met betrekking op het zelf gekend is.

Gelukkig dat ze van hemzelf komt,  soms denkend dat hij niet gespeend was van een vleugje ironie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW2:

Kan. Maar ook de berg (aards gezien) is een schepping. Als je het geloof hebt van een mosterdzaadje, kun je bergen verzetten.

 

Met betrekking tot het 3D-4D-5D-complex zijn sommige visualisaties aanvankelijk wellicht te vaag om ook helder te kunnen zijn, begrijpelijk. Maar met behulp van het prachtige studiewerk van velen wordt het mogelijk om er een aantal inzichten, golven en/of patronen aan toe te voegen zodat een aantal dynamismen gaandeweg transparanter worden. Maar dat is enkel maar mogelijk wanneer er ook aandacht en/of ontvankelijkheid voor bestaat, er de nodige tijd en gepaste expertise voor gevonden kan worden, een kwestie van interesse, een vrije keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De enige berg die in de weg staat is de zintuigelijke waarneming.

In die zin kan Ockhams scheermes een handje helpen, maar dat is niets nieuws onder de zon. 

1 minuut geleden zei Hopper:

Tijd is een illusie, zei Einstein.  Maar wel een hardnekkige illusie.  Dat vind ik een betere uitspraak van hem.

Net zoals wanneer een idee aanvankelijk niet absurd is, er geen hoop voor bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW2:

En ongeloof, wantrouwen, gebrek aan Liefde. En nog wel meer. 

Wat op zich al een berg zou worden, leuk is de problematiek. 

1 minuut geleden zei Hopper:

Zoiets als 'hoop' kan alleen in de tijd bestaan.  Hoop schept alleen maar illusies.

Hopeloos dus, het leven niet meer dan een zwart gat, redelijk duister. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Hoop schept alleen maar illusies.

Elaboratie of bewerking is een begrip in de psychologie dat verwijst naar een diepe verwerking van informatie. Dit komt neer op koppelen van nieuwe informatie aan reeds verworven kennis die is opgeslagen in het langetermijngeheugen. Door informatie te elaboreren verlaagt men de kans op vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Zoiets als 'hoop' kan alleen in de tijd bestaan.

Ik denk dat je je vergist: "hoop" onttrekt zich juist aan de tijd, omdat het verschijnsel "tijd" geen ruimte biedt aan hoop.

17 minuten geleden zei Hopper:

Hoop schept alleen maar illusies.

En daarom is dit eveneens een misvatting; Iets dat in de tijd 'bestaat' kan nooit 'scheppen'. Illusie is wel degelijk onderworpen aan tijd. En dus bestaat er tussen 'hoop' en 'illusie' in wezen geen relatie; laat staan dat ze door hoop wordt geschapen.

28 minuten geleden zei TTC:

Hopeloos dus, het leven niet meer dan een zwart gat, redelijk duister. 

Vanuit jouw gezichtspunt heb je waarschijnlijk gelijk. Maar dan zul je eerst 'leven' moeten definiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei HJW2:

En ongeloof, wantrouwen, gebrek aan Liefde. En nog wel meer. 

Veel losse flodders maken het nog niet tot een geheel, wellicht nog veel zalf voor nodig.

47 minuten geleden zei Hopper:

De enige berg die in de weg staat is de zintuigelijke waarneming.

Gelukkig heeft liminaliteit een begin en een eind. Het duurt nooit eeuwig maar heeft een eindpunt waarmee je plaats kunt maken voor een nieuwe fase. Door steun en goede psychologische hulpmiddelen te hebben kun je deze overgangen op de beste manier maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

1. Ik denk dat je je vergist: "hoop" onttrekt zich juist aan de tijd, omdat het verschijnsel "tijd" geen ruimte biedt aan hoop.

2. En daarom is dit eveneens een misvatting; Iets dat in de tijd 'bestaat' kan nooit 'scheppen'. Illusie is wel degelijk onderworpen aan tijd. En dus bestaat er tussen 'hoop' en 'illusie' in wezen geen relatie; laat staan dat ze door hoop wordt geschapen.

1. Dat wat we 'hoop' noemen schept mentaal een geïdealiseerde voorstelling.  Het haalt de mens  uit het tegenwoordige (dat wat is) vandaan naar een onvervulde toekomst.   Ik schrijf 'mentaal' omdat de (lokale) geest zo het 'willen' in stand houdt.  Hierin volg ik Jezus die zegt: "Niet mijn wil geschiedde, maar Uw wil geschiedde".  Willen is een activiteit die van een zelf-bedacht centrum (ik) uit gaat.  En zo de tijds-beleving in stand houdt.   Als de tijds-beleving in stand gehouden wordt dan is het 'eeuwige' onbereikbaar.

De mens beweegt zich fysiek van verleden naar de toekomst en gaat van nature in geestelijke zin met die beweging mee.  Zolang de geest nog met de tijdsstroom mee gaat houdt het het verlangen naar het toekomstig onvervulde in stand.

Het Woord daarentegen was reeds 'in den beginne'.  Het Woord heeft een relatie met dat wat in de tijd is, maar is zelf niet in de tijd.   Daarom leg ik daar het verband tussen het 'willen' en de tijdsbeleving.   Het Woord bevat geen eigenwillendheid en is derhalve onbereikbaar voor de 'willende' mens.

2. De eigen menselijke geest kan scheppen.   I.m.o. bevindt de eigen menselijke geest zich niet in de tijd, het is het 'product' wat zich in de tijd bevindt.  We zijn naar Gods evenbeeld geschapen staat er geschreven.   Ook de mens is 'geest', maar als we naar het 'product' kijken, dan kijken we verkeerd.  Ook mijn gedachten zijn 'product'.

Uit deze redenatie volgt eveneens dat ik mijzelf kan denken.  Ik heb ooit een geïnternaliseerd beeld van mijzelf geschapen.  Dat is een beeld wat leeft in de tijd en daarmee niet daadwerkelijk 'zelf', maar zelf-illusie.   Het daadwerkelijke 'zelf' is alleen in Christus te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid