Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Hopper:

Het heeft mijn interesse dan ook niet in het bijzonder.

Net als de kubus staat het vierkant voor het element aarde en voor het aardse bestaan. De onderste lijn van het vierkant rust stevig op de grond. Hier geen beweging, maar stabiliteit, begrenzing, orde en regelmaat. Het vierkant symboliseert de fysische wereld: materie, mannelijkheid en betrouwbaarheid. En het past bij logica, nuchterheid en ‘doe maar gewoon’. Die mannelijkheid zit hem in de rechte lijnen, waar gebogen lijnen vaak voor vrouwelijk staan. De stevigheid, stabiliteit en het aardse gevoel van bescherming passen bij onze vierkante bouwstijl, die geeft ons een gevoel van veiligheid en geborgenheid.

2 uur geleden zei Hopper:

Tussen deze zijde en gene zijde is geen brug, maar een gapende afgrond.

In bijna elke situatie is er sprake van een drie-eenheid, en de driehoek die daarmee verbonden is, kun je ‘zien’ in bijna alles.

7 uur geleden zei Hopper:

Degenen die nog hoop in overvloed hebben leven nog in onwetendheid van de ziel.  

De icosaëder kan je helpen om meer in je gevoel te komen, om je meer in jezelf terug te trekken en contact te maken met je oer-wijsheid. Wanneer je iets nieuws wilt scheppen, kan deze figuur je creativiteit prikkelen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

3 minuten geleden zei TTC:

 

In bijna elke situatie is er sprake van een drie-eenheid, en de driehoek die daarmee verbonden is, kun je ‘zien’ in bijna alles.

De drie-eenheid is op vele vlakken zichtbaar.

waarnemer-bewustzijn-waargenome

verleden-eeuwig nu-toekomst.

Vader-Zoon-Heilige Geest.

Geliefde-liefde-naaste

man-androgyn-vrouw

(Vul zelf maar aan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De drie-eenheid is op vele vlakken zichtbaar.

waarnemer-bewustzijn-waargenome

verleden-eeuwig nu-toekomst.

Vader-Zoon-Heilige Geest.

Geliefde-liefde-naaste

man-androgyn-vrouw

(Vul zelf maar aan)

Wat zou je denken van een non-lineaire katalysator, niet berustend op drie-eenheid? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Wat zou je denken van een non-lineaire katalysator, niet berustend op drie-eenheid? 

Die bestaan niet.   Zoals Jezus zei: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.  Moeilijker gaat het niet worden.  Je mag Jezus een non-lineaire katalysator noemen, maar dat zou ik gek vinden.

De Vader is Volheid, het Mij is dan weer leeg.

Hetgeen logisch is, want er is leegte noodzakelijk om de Volheid te kunnen vervullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Die bestaan niet.   Zoals Jezus zei: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.  Moeilijker gaat het niet worden.  Je mag Jezus een non-lineaire katalysator noemen, maar dat zou ik gek vinden. De Vader is Volheid, het Mij is dan weer leeg. Hetgeen logisch is, want er is leegte noodzakelijk om de Volheid te kunnen vervullen.

Om niet te bestaan verschijnen ze vreemd genoeg met regelmaat aan je geestesoog, moeilijker gaat het niet worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Om niet te bestaan verschijnen ze vreemd genoeg met regelmaat aan je geestesoog, moeilijker gaat het niet worden. 

Dat vermoeden had ik al.  Een non-lineaire katalysator behoort dus gewoon tot de verschijnselen die komen en gaan.  Er verschijnt zoveel voor mijn geestesoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Piebe:

Zo had ik het nog niet bekeken maar daar heb je absoluut gelijk in! Toch één voordeel aan het totale niets. ;)

Waarom denk je dat Hopper hier gelijk in heeft?

Dit is weer een zogenaamd spirituele spitsvondigheid waar leraren wel vaker mee komen. En noobs en wannebe's vinden het fantastisch maar er staat gewoon helemaal niks..

Je kan nog beter zeggen dat je een ei nodig hebt om thee te maken. Gaat ook nergens over.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noppert1998:

Je kan nog beter zeggen dat je een ei nodig hebt om thee te maken. Gaat ook nergens over.

https://www.theevandemarkt.nl/thee-ei.html

😄

Om het even bij thee te houden: een vol theeglas kun je niet vullen; dat is al vol.

Een leeg theeglas kun je vullen.

😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

https://www.theevandemarkt.nl/thee-ei.html

😄

Om het even bij thee te houden: een vol theeglas kun je niet vullen; dat is al vol.

Een leeg theeglas kun je vullen.

😉

Dus je hebt volheid nodig om leegte te vullen. Geen leegte om volheid te vullen. 

Je kan een lege kan boven een theeglas houden maar het wordt er niet voller op. Een volle theeglas boven een lege kan daarentegen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Dat vermoeden had ik al.  Een non-lineaire katalysator behoort dus gewoon tot de verschijnselen die komen en gaan.  Er verschijnt zoveel voor mijn geestesoog.

Wat voor het geestesoog kan verwijzen naar iets dat tussen onze twee oren zit, doe gewoon alsof je dat niet zou begrijpen.

6 uur geleden zei Petra.:

Volgens mij is vervullen een andere invulling dan vullen. Vraag me wel af of het gesprek nog over een weg op een berg gaat of op een apenrots. 

Het thema 'naakte apen' is eerder al eens aan bod gekomen, het is geduld koesteren tot ze uit de mouw komen. 🙃

11 uur geleden zei Hopper:

Een non-lineaire katalysator behoort dus gewoon tot de verschijnselen die komen en gaan.

Oude geometrie berust niet op a priori axioma’s of veronderstellingen. Anders dan de Euclidische meetkunde en de meer recente geometrieën, is het uitgangspunt van het oude geometrische denken geen netwerk van intellectuele definities of abstracties, maar een meditatie op een metafysische eenheid. Gevolgd door een poging om het visueel te symboliseren in een zuivere, formele orde, die voortkomt uit deze Eenheid. Oude geometrie begint met één, terwijl moderne wiskunde en geometrie beginnen met nul.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Piebe:

Zo had ik het nog niet bekeken maar daar heb je absoluut gelijk in! Toch één voordeel aan het totale niets. ;)

Leeg van zelf is vol van de Vader.  Het is de vervulling van Matt 16:25 en andere versen.

1 uur geleden zei TTC:

Wat voor het geestesoog kan verwijzen naar iets dat tussen onze twee oren zit, doe gewoon alsof je dat niet zou begrijpen.

 

Het geestesoog zit niet tussen onze oren.

1 uur geleden zei TTC:

Oude geometrie berust niet op a priori axioma’s of veronderstellingen. Anders dan de Euclidische meetkunde en de meer recente geometrieën, is het uitgangspunt van het oude geometrische denken geen netwerk van intellectuele definities of abstracties, maar een meditatie op een metafysische eenheid. Gevolgd door een poging om het visueel te symboliseren in een zuivere, formele orde, die voortkomt uit deze Eenheid. Oude geometrie begint met één, terwijl moderne wiskunde en geometrie beginnen met nul.

Geometrie heeft mijn belangstelling niet.  Het is 'het verborgene' wat mijn belangstelling heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://christianarchie.wordpress.com/2012/03/23/de-bergrede-lezen-als-mystiek-moment/

Citaat

Matth. 5:14 – licht verspreidt licht. Licht is niet iets om ergens te verstoppen. Het wil gezien worden en glans verspreiden. Maar licht is ook licht in zichzelf, dat wil zeggen: het diepste wezen van de mens is lichtend, zuiver, eenvoudig, het weerspiegelt het lichtende wezen van God (1 Joh. 1:5) (28) 

Zodra je echt tot diepte-inkeer komt – dat wil zeggen: één wordt met de diepte van het eigen bewustzijn – verdwijnt het reflecterend bewustzijn, en daarmee ook het tijdsbesef. De tijd krijgt een beleving van eeuwigheid. (47)

Soms staat de Waarheid gewoon ergens te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Hopper:

Leeg van zelf is vol van de Vader.  Het is de vervulling van Matt 16:25 en andere versen.

Mat 16 vers 25 gaat ergens anders over en nogmaals Jezus kwam uitsluitend voor de joden maar ik ga mezelf niet herhalen en al helemaal niet voor dovemansoren. ;)

12 uur geleden zei Noppert1998:

Waarom denk je dat Hopper hier gelijk in heeft?

Dit is weer een zogenaamd spirituele spitsvondigheid waar leraren wel vaker mee komen. En noobs en wannebe's vinden het fantastisch maar er staat gewoon helemaal niks..

Je kan nog beter zeggen dat je een ei nodig hebt om thee te maken. Gaat ook nergens over.

 

Een kapotte klok geeft ook een keer per dag de juiste tijd aan. Gun de man toch eens iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Hopper:

Leeg van zelf is vol van de Vader.  Het is de vervulling van Matt 16:25 en andere versen. Het geestesoog zit niet tussen onze oren. Geometrie heeft mijn belangstelling niet.  Het is 'het verborgene' wat mijn belangstelling heeft.

Er is een pad, een verheven pad van wijsheid en verlichting, dat voor ieder mens, in elke incarnatie in het huidige bestaan op deze aarde, begint en dat daarna binnenwaarts leidt. Want het is de weg van bewustzijn en geestelijke verwerkelijking die naar binnen, steeds verder naar binnen voert, naar het mystieke oosten, dat het hart van het heelal en ook uw hart is, de opkomende zon van geestelijk goddelijk bewustzijn in u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Er is een pad, een verheven pad van wijsheid en verlichting, dat voor ieder mens, in elke incarnatie in het huidige bestaan op deze aarde, begint en dat daarna binnenwaarts leidt. Want het is de weg van bewustzijn en geestelijke verwerkelijking die naar binnen, steeds verder naar binnen voert, naar het mystieke oosten, dat het hart van het heelal en ook uw hart is, de opkomende zon van geestelijk goddelijk bewustzijn in u.

Ieder vermogen, iedere energie, alles, is aanwezig in de diepste kern van uw wezen, die als het ware uw weg is, de weg vanuit het hart van het Zijn, dat uw geestelijke zelf is. Het pad naar het hart van het heelal is één en toch voor ieder mens verschillend. Dat komt omdat ieder mens zelf dat pad is – het pad dat bestaat uit gedachten en bewustzijn en uit het weefsel van uw eigen wezen. Het is gevormd uit de substantie van het hart van de natuur.

Gaan we copy-pasted verder, TCC?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Ieder vermogen, iedere energie, alles, is aanwezig in de diepste kern van uw wezen, die als het ware uw weg is, de weg vanuit het hart van het Zijn, dat uw geestelijke zelf is. Het pad naar het hart van het heelal is één en toch voor ieder mens verschillend. Dat komt omdat ieder mens zelf dat pad is – het pad dat bestaat uit gedachten en bewustzijn en uit het weefsel van uw eigen wezen. Het is gevormd uit de substantie van het hart van de natuur. Gaan we copy-pasted verder, TCC?

In de periferie van non-lineaire katalysatoren gebeurt wel wat, maar dat is cognitieve inhoud. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:

Die non-lineaire katalysatoren zouden zich binnenin een torusveld kunnen bevinden, wat een beetje op een donuts lijkt. 

https://niekwind.nl/de-deur-naar-het-bewustzijn-staat-voor-het-ik-op-een-kier/

Citaat

Hier komt bij Husserl het transcendentale ego naar voren. Husserl gaat hierin zover dat het ‘ik’ in deze werkelijkheid volledig verdwijnt, zowel in fysieke als in psychologische zin.[4] Husserl laat dus het twijfelen als activiteit bestaan, maar trekt het ‘ik’ hier volledig uit terug. Wat rest is een transcendentaal ik: een ik dat op geen enkele wijze als substantie kan worden gezien. Er is dus niet langer sprake van een ik met fysieke of psychische eigenschappen. Het ik is verworden tot een voor-empirisch bewustzijn. Het ‘ik’ is bij Husserl dus volledig los komen te staan van de alledaagse ervaring.

Als men door de nauwe doorgang is verdwijnt het 'ik' volledig in deze werkelijkheid. Wat resteert een voor-empirisch bewustzijn.   Alle empirie welke de mens in zijn leven heeft opgedaan is dan van geen enkel belang meer.  Hetgeen jouw gehele filosofie overbodig maakt.

 

Citaat

Een voor Sartre belangrijk deel van de visie van Husserl stoelt erop dat hij stelt dat elke vorm van bewustzijn een bewustzijn van iets is.  

Hier gaan we richting het zogeheten Christusbewustzijn.  Waar is dit bewustzijn zich van bewust?  Welk 'iets' zou hier bedoeld kunnen worden?

Retorisch bedoeld uiteraard, ingewijden kennen het antwoord.  De rest mag zich afvragen.

Citaat

Er is bij bewustzijn altijd sprake van een intentionaliteit, het bewustzijn is altijd gekoppeld aan iets in de wereld. Zonder die wereld zou het bewustzijn niet kunnen bestaan.

Het bewustzijn is 'dat' wat mij met 'de wereld' verbindt.  

Maar het transcendentale ik kan ook op 'zichzelf' bestaan, zonder de wereld.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Als men door de nauwe doorgang is verdwijnt het 'ik' volledig in deze werkelijkheid. Wat resteert een voor-empirisch bewustzijn.   Alle empirie welke de mens in zijn leven heeft opgedaan is dan van geen enkel belang meer.  Hetgeen jouw gehele filosofie overbodig maakt.

En als het ik er is, kunnen we gebruik maken van non-lineaire katalysatoren, dat is een vrije keuze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid