Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Hopper:

Daarom wijs ik ook op het verschil tussen presentie en bestaan.  Doch weinigen gaan door de nauwe poort, dus voor hen blijft abracadabra.  Ik kan voor niemand door de nauwe poort gaan, dat moet men zelf doen.  Ik kan voor niemand het veld der overtuigingen verlaten, dat moet men zelf doen. Aan de reacties te zien van de forumdeelnemers, zijn ook maar weinigen geïnteresseerd in de leer van Jezus.  Met plukt wat kersen uit de Bijbel en dat vind men wel genoeg.   

Dat is al duizenden keren herhaald, is er hier op dit forum inmiddels een groot volksfestijn losgebarsten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Zojuist zei TTC:

Dat is al duizenden keren herhaald, is er hier op dit forum inmiddels een groot volksfestijn losgebarsten? 

Nope.  Jij wilde het over de Bergrede hebben.  Dus daar zijn we nu al weer 3 maanden mee bezig.  En sinds Jezus hem heeft uitgesproken is men er al weer 20 eeuwen mee bezig.  Het blijft actueel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Nope.  Jij wilde het over de Bergrede hebben.  Dus daar zijn we nu al weer 3 maanden mee bezig.  En sinds Jezus hem heeft uitgesproken is men er al weer 20 eeuwen mee bezig.  Het blijft actueel.

Misschien dat we van hetzelfde eens een brug kunnen maken, dat kost minder energie om te bewandelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Misschien dat we van hetzelfde eens een brug kunnen maken, dat kost minder energie om te bewandelen. 

Tussen deze zijde en gene zijde is geen brug, maar een gapende afgrond.  Het is het waagstuk van een enkele mens die zich in de ongrond waagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Laat ons nog een paar eeuwen reserveren voor die brug, ze ligt er nu toch al. 

Citaat

Ga binnen door de enge poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Niks bekend over een brug.  Vanuit de praktijk sprekende kan ik ook beamen dat er geen brug is.  Het is een sprong in het duister zonder garanties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Niks bekend over een brug.  Vanuit de praktijk sprekende kan ik ook beamen dat er geen brug is.  Het is een sprong in het duister zonder garanties.

Om het goed te krijgen, ik stel voor om te starten bij hoe een ster gevormd wordt, zo kan iedereen makkelijker volgen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Om het goed te krijgen, ik stel voor om te starten bij hoe een ster gevormd wordt, zo kan iedereen makkelijker volgen. 

De fysieke wereld heeft niks van doen met de weg naar binnen.  Alleen in overdrachtelijke zin wordt wel eens gebruik gemaakt van het firmament.   Sowieso is het handig om allegorisch te leren denken, de Evangeliën staan vol met allegorieën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De fysieke wereld heeft niks van doen met de weg naar binnen.  Alleen in overdrachtelijke zin wordt wel eens gebruik gemaakt van het firmament.   Sowieso is het handig om allegorisch te leren denken, de Evangeliën staan vol met allegorieën.

Quantum mechanics tells us that we live in a fundamental nondeterministic world. In other words, at least when it comes to the world of tiny particles,  it's impossible, no matter how clever scientists are in their experimental design or how perfectly they know that experiment's initial conditions, to predict with certainty the outcome of any experiment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Quantum mechanics tells us that we live in a fundamental nondeterministic world. In other words, at least when it comes to the world of tiny particles,  it's impossible, no matter how clever scientists are in their experimental design or how perfectly they know that experiment's initial conditions, to predict with certainty the outcome of any experiment.

Know the force acting on a proton? There’s no set location where it’s certain to be a few seconds from now — only a set of probabilities of where it could be.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Know the force acting on a proton? There’s no set location where it’s certain to be a few seconds from now — only a set of probabilities of where it could be.

In de gnostiek is pleroma de benaming voor de volheid, de structuur en verblijfplaats van de goddelijke wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

In de gnostiek is pleroma de benaming voor de volheid, de structuur en verblijfplaats van de goddelijke wereld.

Staat ook gewoon in Kolossenzen 1:19  te lezen.  Was Paulus ook een gnosticus?   Ik denk het niet, Paulus heeft op enig moment de smalle weg afgelegd en de Vader heeft zich in zijn Volheid aan hem medegedeeld. (Waarheid)

https://www.eo.nl/artikel/een-nieuwe-kijk-op-de-brede-en-de-smalle-weg

Citaat

De smalle weg is als een spiegel, waarin je telkens geconfronteerd wordt met het spiegelbeeld dat je wilt worden: Jezus. Soms is dat een prachtig beeld. Als je in de liefdevolle ogen van Jezus kijkt, bijvoorbeeld. Hij ziet je, en door je aan Hem te spiegelen, ga je anders kijken naar de mensen om je heen. Dan ontdek je Zijn afdruk in anderen en verschrompelt de neiging om te veroordelen. Want als Hij zó liefdevol naar jou kijkt, kun je moeilijk anders dan liefdevol om je heen kijken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

Daarom wijs ik ook op het verschil tussen presentie en bestaan.  Doch weinigen gaan door de nauwe poort, dus voor hen blijft abracadabra.  Ik kan voor niemand door de nauwe poort gaan, dat moet men zelf doen.  Ik kan voor niemand het veld der overtuigingen verlaten, dat moet men zelf doen.

Aan de reacties te zien van de forumdeelnemers, zijn ook maar weinigen geïnteresseerd in de leer van Jezus.  Met plukt wat kersen uit de Bijbel en dat vind men wel genoeg.   

🤣

Je hebt niet door dat je dit zelf doet? Je noemt iets en dan zeg je "in Romeinen 4:21 staat het ook" terwijl je dus Romeinen 4:1-20 niet leest... Dat is cherry picken in optima forma.

En dat van "dat vereist bescheidenheid en dat is slechts weinigen gegeven" is al helemaal om je de ballen uit de broek te lachen. Doet me een beetje denken aan Mozes die zichzelf de nederigste persoon ooit noemde (ALS Genesis door Mozes zelf geschreven zou zijn). Of Jakob Lorber de ziener.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 

Dat gaat over christenen die vervolgt worden omdat ze in Hem geloven. Niet omdat jij af en toe uitgelachen wordt vanwege je pretentie..

Tevens is het zo dat je mensen verwijt dat ze cherry picken en dan zo reageren als mensen jou van cherry picken betichten. Het zou lachwekkend zijn als het niet zo sneu was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.delevensschool.org/nl/romeinen-1310-liefde-vervulling-wet/

Citaat

‘Vervulling’ is de vertaling van ‘pleroma’, dat is afgeleid van ‘plero-oo’ (te vertalen als: vol maken, aanvullen).
‘Pleroma’ wordt vertaald met:

dat wat gevuld is, of gevuld wordt

dat wat vol maakt, of waarmee iets gevuld wordt

volheid, overvloed

De liefde ‘vult’ dus de wet, maakt dat de wet ‘vol wordt’, is de ‘invulling’ van de wet.

Bij de smalle, weg waarbij iedere toekomstvervulling wordt opgegeven, wordt er plaats gemaakt voor een andere vervulling.  De Vader kan zich niet in het tijdelijke 'vervullen'.  Waarmee het eerste en tweede gebod van Jezus tevens vervuld wordt:

Citaat

Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.

Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.  

(Mattheüs 22:37-40)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Bij de smalle, weg waarbij iedere toekomstvervulling wordt opgegeven, wordt er plaats gemaakt voor een andere vervulling.

Op dit niveau kom je op het punt dat je dat inderdaad, vanuit authenticiteit zult mogen gaan doen. In algehele zin ervaar je meer empathie en sociale rechtvaardigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hopper:

Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 

Ik heb je niet uitgescholden en niet van kwaad beticht.

Zie het als hulp op je pad: interessante ideeën en ik hoop dat je het doorzet en dat je bereikt wat je wilt bereiken. Dat gun ik je oprecht. 

Wat ik je aangeef: stop met hooghartig zijn, met schelden en met het niet leven van je woorden. Als je dat doet, zal je pad volgens mij veel mooier zijn en ook sneller leiden tot het gewenste resultaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei TTC:

Op dit niveau kom je op het punt dat je dat inderdaad, vanuit authenticiteit zult mogen gaan doen. In algehele zin ervaar je meer empathie en sociale rechtvaardigheid.

Klopt.  De zaligsprekingen komen uit.  Als ik de geliefden uit het Koninkrijk ontmoet dan vervult mij dat met blijdschap.  Alle kwaadsprekerijen raken mij niet omdat er in het 'eeuwig nu' niets is om te raken. De voormalige gebrokenheid is verleden tijd, ik kan mij haar nauwelijks nog herinneren.

Waarmee een slecht geheugen ook een zegen blijkt.  Herinneringen zijn gebeurtenissen in de tijd.  Denkbeelden (cognitieve inhoud) welke op afstand staan.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Klopt.  De zaligsprekingen komen uit.  Als ik de geliefden uit het Koninkrijk ontmoet dan vervult mij dat met blijdschap.  Alle kwaadsprekerijen raken mij niet omdat er in het 'eeuwig nu' niets is om te raken. De voormalige gebrokenheid is verleden tijd, ik kan mij haar nauwelijks nog herinneren. Waarmee een slecht geheugen ook een zegen blijkt.  Herinneringen zijn gebeurtenissen in de tijd.  Denkbeelden (cognitieve inhoud) welke op afstand staan.

Vanwege die verzakking? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Welke verzakking?

De natuur zit vol geometrische verrassingen, denk maar aan de perfecte vorm van een ijskristal, het ingenieuze patroon van een zonnebloemhart, de torentjes van een romanesco-bloemkool of de symmetrie van een simpele dennenappel. Ook als je de structuur van onze lichaamscellen microscopisch bekijkt, sta je versteld van de perfecte meetkundige vormen. Het lijkt alsof het allemaal wiskundig is uitgedacht. Het is de basis van de creatie, waar ons hele universum op gestoeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

De natuur zit vol geometrische verrassingen, denk maar aan de perfecte vorm van een ijskristal, het ingenieuze patroon van een zonnebloemhart, de torentjes van een romanesco-bloemkool of de symmetrie van een simpele dennenappel. Ook als je de structuur van onze lichaamscellen microscopisch bekijkt, sta je versteld van de perfecte meetkundige vormen. Het lijkt alsof het allemaal wiskundig is uitgedacht. Het is de basis van de creatie, waar ons hele universum op gestoeld is.

Ik ben er bekend mee.  Het hexagonaal van Uranus is bijzonder.  Of dat onze maan precies de zon kan bedekken. Doch het behoort allemaal tot het 'geschapene'.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben er bekend mee.  Het hexagonaal van Uranus is bijzonder.  Of dat onze maan precies de zon kan bedekken. Doch het behoort allemaal tot het 'geschapene'.  

Heeft maar weinig te maken met die verzakking waarvan vermoed kan worden dat het door het unipolaire denken in stand gehouden wordt, maar volgens het dalperspektief wel de normaal blijkt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Heeft maar weinig te maken met die verzakking waarvan vermoed kan worden dat het door het unipolaire denken in stand gehouden wordt, maar volgens het dalperspektief wel de normaal blijkt. 

Het heeft mijn interesse dan ook niet in het bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid