Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

8 minuten geleden zei Hopper:

Het bewustzijn is 'dat' wat mij met 'de wereld' verbindt.  Maar het transcendente ik kan ook op 'zichzelf' bestaan, zonder de wereld.

Dat is wat ze leren bij mindfulness en transcendente meditatie, of contemplatie, chunken, of hoe ook benoemd. 

1 minuut geleden zei Hopper:

Een 'ik' wat verdwenen is maakt geen keuze, het wordt bewogen door keuzeloosheid.  Niet mijn wil geschiedde.

Jij hebt ook geen hoop meer, terwijl er overvloed aan is. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Dat is wat ze leren bij mindfulness en transcendente meditatie, of contemplatie, meditatie, of hoe ook benoemd. 

Citaat

Sartre stelt dat er naast het bewustzijn op het eerste niveau er ook een bewustzijn is op een tweede niveau. Dit bewustzijn is niet als het eerste bewustzijn niet-positioneel. Het is echter het bewustzijn van het eerste bewustzijn. Het bewustzijn van de tweede graad komt slechts tot stand door herinnering en reflectie. Door de reflectie ontstaat er ‘ik’ in het eerste bewustzijn. Bij het bewustzijn van de eerste graad is er sprake van vrijheid: het bewustzijn is vrij om zich te richten op het ene of het andere object. Bij reflectie richt het tweede bewustzijn zich op het eerste bewustzijn en is het tweede bewustzijn dus niet langer vrij. Doordat het tweede bewustzijn zich realiseert dat er niet langer sprake is van vrijheid komt het Ik tevoorschijn. Dit ik is echter geen denkend ik, het is een ik dat wordt gedacht: een gedacht ik.

Beetje ingewikkeld voor niet-ingewijden.  Eenmaal de nauwe poort gepasseerd is men bekend met het zgn bewustzijn wat niet-positioneel is.  Het bezit de vrijheid om zich te richten op een of ander object.  Daarom is Jezus' leer ook een leer van bevrijding.  Geen bevrijding na de dood, maar een bevrijding van het reflectieve bewustzijn.  De reflectie op dit leven is verdwenen, de mens is verlost van de dood.   Uiteraard ga ik als fysieke verschijning ook gewoon dood, maar de fysieke verschijning is niet meer van belang in het niet-positionele bewustzijn.

8 minuten geleden zei TTC:

Dat is wat ze leren bij mindfulness en transcendente meditatie, of contemplatie, meditatie, of hoe ook benoemd. 

Het kan niet geleerd worden middels meditatie of wat voor naam je er ook aan geeft.

Citaat

Op het moment dat er sprake is van reflexieve herinneringen verschijnt er dus een Ik. Deze Ik blijft volgens Sartre echter wel verdacht, aangezien het enerzijds om een herinnering gaat en anderzijds er sprake is van een reflectie waardoor het spontane bewustzijn aan verandering onderhevig is. 

In mij verschijnt een 'ik' met reflexieve herinneringen.  Die blijft uiteraard gewoon aanwezig, maar deze is wel verdacht, want onecht.  Dus TCC.....ik heb geen behoefte aan ezelsbruggetjes om de reflexieve herinneringen te echo'en.

Citaat

De vraag blijft dat echter waar het Ik wel is en waar het wel verschijnt. Volgens Sartre is het Ik niet iets van het moment, het is iets dat over de tijd heen regeert en bestaat buiten een moment om. Het is niet afhankelijk van een type bewustzijn, het hangt boven alle diverse bewustzijnen. Het Ik denk bevat een Ik dat zichzelf als transcendent bevestigt.

Het werkelijke 'ik' wat in de Christus is gehuisvest verschijnt niet in het moment.  Om dat het 'het moment' niet de maat neemt, er niet over oordeelt, er niet op reflecteert.

Citaat

Ik moet erkennen dat het lastig is om afstand te doen van de prominente rol die het ik speelt in het dagelijks leven. Alles wat iemand doet, wordt gedaan door een ik. Ik lees, ik zie, ik voel en ik praat. Tegelijkertijd is juist die handeling afhankelijk van een object: je kan niet lezen zonder een tekst, je kan niet voelen zonder een materialiteit. Dus in dat opzicht pleit het voor Sartre dat hij stelt dat de eenheid van het bewustzijn niet afhankelijk is van het ik, maar veel meer afhankelijk is van het object dat voor het bewustzijn verschijnt. 

Schijnbaar wordt alles gedaan door een 'ik', het is immers 'ik' die hier nu schrijft.  Doch degene die schrijft is overduidelijk 'object' (het geschapene).  En lees dan Joh 1 nog maar eens.  De werkelijkheid is geheel anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Na lang overpeinzen denk ik dat de filosofie van Sartre voor mij het dichtst tegen de waarheid aanschuurt van alle in de colleges besproken visies op het zelfbewustzijn. Het is voor mij echter niet sluitend. Want hoewel Sartre het Ik volledig buiten het bewustzijn plaatst, speelt het Ik in zijn visie op het bewustzijn nog steeds een heel prominente rol. Dat het Ik geen onderdeel uitmaakt van het bewustzijn durf ik wel te onderschrijven, maar welke rol er dan nog wel is voor het ik en hoe deze moet worden ingepast in de filosofie van het zelfbewustzijn durf ik niet te zeggen. Want een bewustzijn dat volledig losstaat van het ik heeft mijns inziens geen bestaansrecht. 

Dat het ik geen onderdeel van bewustzijn uitmaakt onderschrijf ik ook.  Maar dat maakt het omgekeerde nog niet waar.  Het 'ik' is deelachtig aan bewustzijn maar staat (in Christus) ook volledig los van bewustzijn, waarmee het van zichzelf bewust is geworden.  Het zijn twee 'toestanden' welke tegelijkertijd optreden.  Dat gezegd hebbende is het uiteraard van belang dat het 'ik' niet kan bestaan zonder bewustzijn en zonder 'de wereld' of iets anders waar 'ik' me van bewust ben.  Daarom predikt Jezus ook nederigheid.  De hooghartige mens denkt dat hij zonder God kan bestaan.  Dat kan geen enkele seconde.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Beetje ingewikkeld voor niet-ingewijden.  Eenmaal de nauwe poort gepasseerd is men bekend met het zgn bewustzijn wat niet-positioneel is.  Het bezit de vrijheid om zich te richten op een of ander object.  Daarom is Jezus' leer ook een leer van bevrijding.  Geen bevrijding na de dood, maar een bevrijding van het reflectieve bewustzijn.  De reflectie op dit leven is verdwenen, de mens is verlost van de dood.   Uiteraard ga ik als fysieke verschijning ook gewoon dood, maar de fysieke verschijning is niet meer van belang in het niet-positionele bewustzijn.

Door binnen een combinatie van ELM, PDT, RMT, CASSA, TM, MF, SPV, AQAL, GPS, CPR, NLP, RFT en SD naar een aantal logische verbanden te zoeken, zijn we toch alweer een klein stapje verder geraakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Makkelijker is zeggen dat je nog altijd geen idee hebt waar het precies over gaat, soms benoemd als het Dunning-Krugereffect. 

Er zijn zo veel terreinen waar ik geen idee van heb waar het over gaat.  Wiskunde en geometrie hebben mijn belangstelling nu eenmaal niet.   Het is niet zo dat 'de weg' lang is of ingewikkeld, maar veel mensen houden van dwalen.  En dat is goed!   Als het huis van de Vader zo gemakkelijk te vinden was dan zou het geen waarde hebben .

1 minuut geleden zei TTC:

Ja, het verwijst dan ook naar de General Problem Solver van Herbert Simon, bestaat principieel al eeuwen.

Ik geloof je op je woord.  Waarmee je tevens aangeeft dat het om een tijdelijk iets gaat, en daarmee van voorbijgaande aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Er zijn zo veel terreinen waar ik geen idee van heb waar het over gaat.  Wiskunde en geometrie hebben mijn belangstelling nu eenmaal niet.   Het is niet zo dat 'de weg' lang is of ingewikkeld, maar veel mensen houden van dwalen.  En dat is goed!   Als het huis van de Vader zo gemakkelijk te vinden was dan zou het geen waarde hebben .

Een non-lineaire katalysator is datgene wat we dagelijks gebruiken, overgeleverd aan de menselijke vrije wil. 

7 minuten geleden zei Hopper:

Ik geloof je op je woord.  Waarmee je tevens aangeeft dat het om een tijdelijk iets gaat, en daarmee van voorbijgaande aard.

Als de drie-eenheid tijd-ruimte-materie wegvalt, hebben we daar niets aan. 

9 minuten geleden zei Hopper:

Als het huis van de Vader zo gemakkelijk te vinden was dan zou het geen waarde hebben.

Het huis van de Vader is waar we onze hiel zetten, in die zin is er niets anders. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Een non-lineaire katalysator is datgene wat we dagelijks gebruiken, overgeleverd aan de menselijke vrije wil. 

Als de drie-eenheid tijd-ruimte-materie wegvalt, hebben we daar niets aan. 

Het huis van de Vader is waar we onze hiel zetten, in die zin is er niets anders. 

Je bent vermoedelijk heel erg intelligent en hebt een of andere filosofie ontwikkeld welke alleen jij begrijpt.  Voor mij is dat niet weggelegd, ik ben maar net iets boven-gemiddeld intelligent.   Ik hou me liever bezig met schrijvers die bekend zijn met 'de weg'.  Dat kan ik volgen.

Zelf heb ik geen behoefte aan leerlingen.  Heb jij die behoefte wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Je bent vermoedelijk heel erg intelligent en hebt een of andere filosofie ontwikkeld welke alleen jij begrijpt.  Voor mij is dat niet weggelegd, ik ben maar net iets boven-gemiddeld intelligent.  Ik hou me liever bezig met schrijvers die bekend zijn met 'de weg'.  Dat kan ik volgen. Zelf heb ik geen behoefte aan leerlingen.  Heb jij die behoefte wel?

Druppels van hoop zijn tijdloos, hoe kan je dan überhaupt spreken van meesters en/of leerlingen? 

19 minuten geleden zei Hopper:

Voor mij is dat niet weggelegd, ik ben maar net iets boven-gemiddeld intelligent.

Als dromen niet meer mag, krijgen we het schijnbaar onontwarbare op ons bord.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Zelf heb ik geen behoefte aan leerlingen.

De arrogantie is tenenschreiend en ten hemel krommend 😂

Dergelijke woorden kunnen alleen geuit worden door iemand die de pretentie (in dit geval illusie) heeft een leraar te zijn. Eerder typte je nog dit:

22 uur geleden zei Hopper:

Uiteraard verwijs ik naar het smalle pad, dat is omdat ik die gegaan ben en omdat het smalle pad geen cognitieve inhoud heeft.  Het vereist bescheidenheid en dat is maar voor weinigen weggelegd.  Daarbij is het geschiedkundige bestaan van Jezus van geen enkel belang, Jezus is immers al 2000 jaar niet meer gezien.  Het licht daarentegen is wel van belang, het is in ieder mens, ook alle deelnemers van dit forum.

1 Korintiërs 1:

17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.

19 Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.

20 Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt?

21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven.

22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid,

23 Doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid,

24 Maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, [prediken] [wij] Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods.

25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de eigen identiteit zou moeten sterven is een leerstelling die je overal wel terugvindt, zelfs bij evangelische christenen, het is niks nieuws onder de zon. Het is alleen een verkapte vorm van een doodswens en die mag men best koesteren. Ik zou zeggen als je het proces wilt bespoedigen neem dan een keukenmes, sneller krijg je je eigen ego niet om zeep geholpen.

Zojuist zei Ferry_Tassie:

De arrogantie is tenenschreiend en ten hemel krommend 😂

Dat je je zo loopt op te winden omdat iemand een andere mening heeft is ook arrogant. 🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Piebe:

Dat je je zo loopt op te winden omdat iemand een andere mening heeft is ook arrogant. 🤣

Arrogant: met een te hoge dunk van zichzelf; = verwaand

Ik constateer slechts het inconsequente bij Hopper. De 'bescheiden maar verlichte leraar' die 'geen behoefte heeft aan leerlingen'.

Je bent blind als je de tegenstrijdigheid niet ziet.

Ik heb een realistisch zelfbeeld: ik ben geen leraar; slechts één van de vele kneusjes op dit forum.

12 minuten geleden zei Piebe:

Ik zou zeggen als je het proces wilt bespoedigen neem dan een keukenmes, sneller krijg je je eigen ego niet om zeep geholpen.

Maar dat wordt zo'n zooitje. Doe dat de mensen die je dood aantreffen niet aan. Neem dan een overdosis of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Je bent vermoedelijk heel erg intelligent en hebt een of andere filosofie ontwikkeld welke alleen jij begrijpt.

Het is allemaal cognitieve inhoud weliswaar. Pro forma, een plaats tussen (voorbij) ‘tijd en ruimte’, waarvoor verwante begrippen (manifestaties) zoals Kwantumvacuüm, Nulpuntveld, Swabhavat, Prana, levenskracht, Tetragrammaton, Universeel Denkvermogen, anima mundi, wereldziel, wereldgeest, eenheidsbewustzijn, ki, Chi, Kundalini, psi-vermogens, Akasha-veld, Zero Point Field (Z.P.F.), Aether, vril en tachyonenergie worden gebruikt. In het Akasha-veld, vormen ‘Ruimte-Tijd-Materie’ één drie-eenheid, die wel onderscheiden maar niet gescheiden kan worden. Akasha (Sanskriet). Het woord betekent ‘schitterend’, ‘schijnend’, ‘lichtgevend’. Het vijfde kosmische element, de vijfde essentie of ‘kwintessens’, door de oude stoïcijnen aether genoemd. Het is echter niet de ether van de scheikunde, dit is slechts één van zijn lagere delen. Het verschijnt ergens in de leegte, vind je wel terug. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Er zijn zo veel terreinen waar ik geen idee van heb waar het over gaat.  Wiskunde en geometrie hebben mijn belangstelling nu eenmaal niet.   Het is niet zo dat 'de weg' lang is of ingewikkeld, maar veel mensen houden van dwalen.  En dat is goed!   Als het huis van de Vader zo gemakkelijk te vinden was dan zou het geen waarde hebben .

Ik mag graag ver dwalen.  En hopen, en wensen, en sja.. wat niet.. .het kan mij niet ver genoeg zijn...maar ik dwaal dan ook meer naar het huis van de Moeder. Of nee, eerlijk gezegd .. meer naar het huis waar de Moeder en de Vader mekaar weer zodanig Liefhebben dat ze een Samenspan zijn. 

Hoe dan ook.. klink je beter, alsof je die nare woestijn hebt verlaten. Denk ik. Hoop ik! Dan zet ik vast mijn feestmuts voor je op en doe een vreugdedansje. 💓|P

 

 

 

1 uur geleden zei Hopper:

Zelf heb ik geen behoefte aan leerlingen.  ,,,

Haha, ja zo ben jij. Maar soms lijkt het hier net een kleuterklasje hoor. Met van die bullies die op een kindje duiken omdat het zo anders is. 😘

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Petra.:

Haha, ja zo ben jij. Maar soms lijkt het hier net een kleuterklasje hoor. Met van die bullies die op een kindje duiken omdat het zo anders is.

En dan hebben we het nog niet eens over cryptomunten kunnen hebben die uit het niets naar ons toe gekomen zijn. 😏

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het is allemaal cognitieve inhoud weliswaar. Pro forma, een plaats tussen (voorbij) ‘tijd en ruimte’, waarvoor verwante begrippen (manifestaties) zoals Kwantumvacuüm, Nulpuntveld, Swabhavat, Prana, levenskracht, Tetragrammaton, Universeel Denkvermogen, anima mundi, wereldziel, wereldgeest, eenheidsbewustzijn, ki, Chi, Kundalini, psi-vermogens, Akasha-veld, Zero Point Field (Z.P.F.), Aether, vril en tachyonenergie worden gebruikt. In het Akasha-veld, vormen ‘Ruimte-Tijd-Materie’ één drie-eenheid, die wel onderscheiden maar niet gescheiden kan worden. Akasha (Sanskriet). Het woord betekent ‘schitterend’, ‘schijnend’, ‘lichtgevend’. Het vijfde kosmische element, de vijfde essentie of ‘kwintessens’, door de oude stoïcijnen aether genoemd. Het is echter niet de ether van de scheikunde, dit is slechts één van zijn lagere delen. Het verschijnt ergens in de leegte, vind je wel terug. 

Ingewijden gebruiken taal om zaken te beschrijven.  Het nadeel hiervan is dat onwetenden dat projecteren in hun voorstellingsvermogen en  allerlei sprookjes er om heen verzinnen.   Bijvoorbeeld over de levensenergie (chi) schrijven heeft alleen zin als de gesprekspartner er kennis van draagt.

En allerlei mensen op een voetstuk plaatsen is ook al zinloos.  Ik lees ergens het volgende:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Prana_(energie)

Citaat

Het boeddhisme kijkt geheel anders naar het concept prana. Gautama Boeddha bereikte zijn verlichting door in te zien dat er geen ik bestaat. Volgens hem is er geen individuele identiteit en is er alleen maar prana.

Mocht dit waar zijn (en dat vermoed ik wel) dat is de Boeddha nooit ver gekomen.  Hij heeft de geest verstild en de levensenergie ontdekt.  Maar dat is niks bijzonders.  Het is wat meditatie oplevert.  Meditatie brengt alleen een verstilde geest.  Jezus gaat veel en veel verder.   De Boeddha is dan ook niet meer dan een wegbereider voor Jezus.

56 minuten geleden zei Petra.:

 

Hoe dan ook.. klink je beter, alsof je die nare woestijn hebt verlaten. Denk ik. Hoop ik! Dan zet ik vast mijn feestmuts voor je op en doe een vreugdedansje. 💓|P

Ik heb ooit het besluit genomen om de woestijn niet meer te verlaten en mijn leven in dienst te stellen voor de medemens.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Ingewijden gebruiken taal om zaken te beschrijven.  Het nadeel hiervan is dat onwetenden dat projecteren in hun voorstellingsvermogen en er allerlei sprookjes er om heen verzinnen. Bijvoorbeeld over de levensenergie (chi) schrijven heeft alleen zin als de gesprekspartner er kennis van draagt. En allerlei mensen op een voetstuk plaatsen is ook al zinloos.  

Dat komt ook terug in het Elaboration Likelihood Model, geen garantie op een positief cognitieve structuurwijziging. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Dat komt ook terug in het Elaboration Likelihood Model, geen garantie op een positieve cognitieve structuurwijziging. 

Nooit van gehoord.   Wat ik wel zie is dat 95% van de gelovigen niet de leer van Jezus volgen, maar een projectie van Jezus zelf maken.  Meestal is het geloof niet meer dan een verzekeringspolis voor na de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Mocht dit waar zijn (en dat vermoed ik wel) dat is de Boeddha nooit ver gekomen.  Hij heeft de geest verstild en de levensenergie ontdekt.  Maar dat is niks bijzonders.  Het is wat meditatie oplevert.  Meditatie brengt alleen een verstilde geest.  Jezus gaat veel en veel verder.   De Boeddha is dan ook niet meer dan een wegbereider voor Jezus.

Een verstilde geest zegt niet dat het geen flexibele geest kan zijn, het zegt dat het midden behouden kan worden. 

1 minuut geleden zei Hopper:

Nooit van gehoord.   Wat ik wel zie is dat 95% van de gelovigen niet de leer van Jezus volgen, maar een projectie van Jezus zelf maken.  Meestal is het geloof niet meer dan een verzekeringspolis voor na de dood.

Ik denk op pagina 23 al eens vermeld, maar kan me vergissen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

 

Ik denk op pagina 23 al eens vermeld, maar kan me vergissen. 

Jij lanceert dagelijks wel een nieuwe kreet of afko.  Dus alleen deze draad staat al vol met allerlei zaken waarvan ik de betekenis niet ken.   En zoals gezegd: er een voorstelling van maken is zinloos.  Dus verbeiden we hier een beetje de tijd.  Dat moeten we sowieso ergens doen, dus waarom niet hier?

5 minuten geleden zei TTC:

Een verstilde geest zegt niet dat het geen flexibele geest kan zijn, het zegt dat het midden behouden kan worden. 

 

Een verstilde geest is een geest welke het reflecteren begint af te leren.  Dan is er de mogelijkheid dat er iets gaat ontwaken, maar doorgaans gebeurd er gewoon niks.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Jij lanceert dagelijks wel een nieuwe kreet of afko.  Dus alleen deze draad staat al vol met allerlei zaken waarvan ik de betekenis niet ken.   En zoals gezegd: er een voorstelling van maken is zinloos.  Dus verbeiden we hier een beetje de tijd.  Dat moeten we sowieso ergens doen, dus waarom niet hier?

Het is geduldig afwachten, een non-lineaire katalysator blijft per definitie tijdloos, is al eeuwen zo. 

4 minuten geleden zei Hopper:

Een verstilde geest is een geest welke het reflecteren begint af te leren.  Dan is er de mogelijkheid dat er iets gaat ontwaken, maar doorgaans gebeurd er gewoon niks.

Een ambiguïteit of dubbelzinnigheid betreft de mogelijkheid om aan een tekst uiteenlopende betekenissen toe te kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid