Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

11 uur geleden zei Hopper:

Nooit van gehoord.

Heel misschien dat ervaringen van toenemende complexiteit er nu net toe leiden dat abstrahering meer in gebruik wordt genomen om er meer klaarheid in te scheppen, zij het op een ander niveau dan wat zich aan de oppervlakte afspeelt. In die zin is het niet-ongebruikelijk dat de onderliggende helderheid van abstracties minder alledaags zijn, en sowieso de nodige aandacht en introspectie genoodzakend om er überhaupt met enige relevantie over te kunnen oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Stel eens een vraag over basale logica's, krijg je dit. 

Zou mededogen ook onderworpen zijn aan basale logica?

Of zou mededogen voortkomen uit mystiek en extase?  Aandacht is aandacht voor de innerlijke stilte, waarin alleen iets gebeuren kan als de aandacht voor 'de wereld' er niet meer is en daarmee het oordelende discursieve denken naar de achtergrond is vertrokken.

Het discursieve denken is oorzaak van het probleem.  Niet omdat je niet meer hoeft te denken, maar omdat het 'schept'.  (Hadden we maar niet aan God gelijk moeten willen worden)  Het discursieve denken werkt weer op het gemoed.  En zo houden die twee de illusie dat er in het wordende werkelijkheid is in stand.  Daarom moet het gemoed vernieuwd worden zoals Paulus zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Zou mededogen ook onderworpen zijn aan basale logica? Of zou mededogen voortkomen uit mystiek en extase?  Aandacht is aandacht voor de innerlijke stilte, waarin alleen iets gebeuren kan als de aandacht voor 'de wereld' er niet meer is en daarmee het oordelende discursieve denken naar de achtergrond is vertrokken. Het discursieve denken is oorzaak van het probleem.  Niet omdat je niet meer hoeft te denken, maar omdat het 'schept'.  (Hadden we maar niet aan God gelijk moeten willen worden)  Het discursieve denken werkt weer op het gemoed.  En zo houden die twee de illusie dat er in het wordende werkelijkheid is in stand.  Daarom moet het gemoed vernieuwd worden zoals Paulus zegt.

Simpel is je buurman vragen of hij weet waartoe een SPV dient.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Zou mededogen ook onderworpen zijn aan basale logica?

Onveranderlijk is de abstractie, alleen het kalenderjaar is veranderd.

4 uur geleden zei Hopper:

Of zou mededogen voortkomen uit mystiek en extase?

Veronderstellend dat Sisyphus wel de top van die berg bereikt, wat dan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Het discursieve denken is oorzaak van het probleem.

Soms is het praktisch ondoenlijk om reacties te laten verlopen zonder katalysator. De activeringsenergie is dan dusdanig hoog, dat het zonder katalysator eeuwen zou duren voor de evenwichtstoestand wordt bereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Simpel is je buurman vragen of hij weet waartoe een SPV dient.

Mijn buurman weet alleen van PSV, hij is net zoals ik slecht in het onthouden van al die afko's.  SVP weet hij ook, maar dat is Frans.

3 uur geleden zei TTC:

Soms is het praktisch ondoenlijk om reacties te laten verlopen zonder katalysator. De activeringsenergie is dan dusdanig hoog, dat het zonder katalysator eeuwen zou duren voor de evenwichtstoestand wordt bereikt.

Ik kijk nooit om naar de katalysator, ik zou hem niet eens weten te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Mijn buurman weet alleen van PSV, hij is net zoals ik slecht in het onthouden van al die afko's.  SVP weet hij ook, maar dat is Frans.

Zo wonderbaarlijk is het, benoemd als ezelsbruggetjes voor wie het eerder al eens aandacht geschonken heeft. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Zou mededogen ook onderworpen zijn aan basale logica?

Tweestrijd laat zich maar al te traumatisch doorleefd opvallen omdat je niemand toewenst wat je zelf ervaren hebt, maar misschien wel zou moeten om beter te kunnen leren begrijpen waarom je dat überhaupt niemand zou willen toewensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Tweestrijd laat zich maar al te traumatisch doorleefd opvallen omdat je niemand toewenst wat je zelf ervaren hebt, maar misschien wel zou moeten om beter te kunnen leren begrijpen waarom je dat überhaupt niemand zou willen toewensen.

Op zich doe ik niet aan (toe)wensen omdat ik mijn wensnatuur heb opgegeven.  Maar niks beters voor mens dan een stevige , traumatische crisis.

Laat een goede crisis nooit onbenut, het is een geschenk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Op zich doe ik niet aan (toe)wensen omdat ik mijn wensnatuur heb opgegeven.  Maar niks beters voor mens dan een stevige , traumatische crisis. Laat een goede crisis nooit onbenut, het is een geschenk van God.

Ernstig misleid door de berichtgeving kan je worden wanneer je pro forma eens wil weten uit hoeveel lichaamscellen het menselijke lichaam bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Ernstig misleid door de berichtgeving kan je worden wanneer je pro forma eens wil weten uit hoeveel lichaamscellen het menselijke lichaam bestaat.

Dat soort zaken hebben mijn interesse niet, zeker niet tijdens een goede crisis.  Tijdens een goede crisis is het zaak om op te letten, hetgeen wil zeggen dat er al basale kennis aanwezig dient te zijn vóór er een crisis uitbreekt.

Zie ook de  gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden.  De wijze maagden waren voorbereid, de dwaze maagden waren de sjaak.

De scheiding loopt dwars door de wereld, de dwaze en wijze maagden leven door elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Dat soort zaken hebben mijn interesse niet, zeker niet tijdens een goede crisis.  Tijdens een goede crisis is het zaak om op te letten, hetgeen wil zeggen dat er al basale kennis aanwezig dient te zijn vóór er een crisis uitbreekt. Zie ook de  gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden.  De wijze maagden waren voorbereid, de dwaze maagden waren de sjaak. De scheiding loopt dwars door de wereld, de dwaze en wijze maagden leven door elkaar.

Hoe creatief we zouden kunnen zijn met een SPV, laat die maagdelijkheid misschien een heel ander aanschijn geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Als we zouden weten wat een SPV is natuurlijk.

Dat is de kwestie, door de CASSA-methode weet een aantal dat wel, begrijpelijkerwijs. 

2 uur geleden zei Hopper:

De scheiding loopt dwars door de wereld, de dwaze en wijze maagden leven door elkaar.

Het contextuele kader mag dan misschien wel onveranderlijk blijven, het zijn hierbinnen vooral een aantal dynamismen en patronen die vrijwel spontaan doen verzoeken tot nader onderzoek, kwestie van empathie wellicht. Als nietige ikjes staan we echter geparkeerd op wachtlijsten, een gevoel van machteloosheid inducerend, het geweten getart, het hart gekweld, ondanks alle hoop die we nu net, paradoxaal genoeg, in de kracht van eenvoud weerspiegeld kunnen zien, pardoes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dat is de kwestie, door de CASSA-methode weet een aantal dat wel, begrijpelijkerwijs. 

Het contextuele kader mag dan misschien wel onveranderlijk blijven, het zijn hierbinnen vooral een aantal dynamismen en patronen die vrijwel spontaan doen verzoeken tot nader onderzoek, kwestie van empathie wellicht. Als nietige ikjes staan we echter geparkeerd op wachtlijsten, een gevoel van machteloosheid inducerend, het geweten getart, het hart gekweld, ondanks alle hoop die we nu net, paradoxaal genoeg, in de kracht van eenvoud weerspiegeld kunnen zien, pardoes.

Ik sta alleen op de wachtlijst van Magere Hein.   Geen gevoel van machteloosheid , geen last met het geweten, met een zuiver hart en zonder enige hoop op een betere toekomst.  Niks meer aan doen.

Wees de voorbijganger in je leven, moeilijker gaat het niet worden.  Leve de kinderen, leve de een'voud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Ik sta alleen op de wachtlijst van Magere Hein.   Geen gevoel van machteloosheid , geen last met het geweten, met een zuiver hart en zonder enige hoop op een betere toekomst.  Niks meer aan doen. Wees de voorbijganger in je leven, moeilijker gaat het niet worden.  Leve de kinderen, leve de een'voud.

We zien het wel gebeuren, vorige keer is het ook zo gegaan. Het enige dat we nu weten is dat non-lineaire katalysatoren tot ieders beschikking staan, en het lukt telkens opnieuw perfect om er doorheen alles niets over te weten te komen. Is dat niet een wonder op zich?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-1-2023 om 11:53 zei Hopper:

Ongeacht welke methode dan ook, het brengt je nergens.  Zolang jij nog een leraar of methode nodig hebt ben je dwalende.  Geeft niks verder, uit nieuwsgierigheid heb ik mij ook wel eens gemengd onder dat soort 'spirituele leraren'.   Zij menen de wijsheid in pacht te hebben.  Het is net zoiets als zwemmen, dat leer je het beste in het water, niet op het droge.  Gewoon het water in te gaan en het risico van verdrinken op de koop toenemen.  Daarom ben ik ook geen leraar, juist omdat ik weet dat de 'autodidactische weg' de enige weg is.  Juist omdat het geen methode is.  

Dat klopt ja. Er zijn mensen die menen de waarheid in pacht te hebben. En die moeten dit tot in den treure etaleren aan de Wereld. De wereld, waar zij zogenaamd uit zijn.. De echte verlichte mensen daarentegen doen dit niet op fora. Die gaan in de natuur zitten en de mensen komen vanzelf. Of ze blijven weg. Dat zou ook goed zijn.

Koop jij nog schoenen Hopper? Omdat je er altijd naast loopt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Als we zouden weten wat een SPV is natuurlijk.

Niet meer dan een willekeurig voorbeeld is dat bijvoorbeeld de CASSA-methode kan leiden tot een drieletterwoord zoals SPV, dat vanaf dan als een ezelsbruggetje kan gaan fungeren. Volgens dezelfde methodiek kan na verloop een als eigen aan deze of gene discipline vakjargon ontstaan waarmee communicatie onmogelijk is, tenzij we ons verdiepen in wat er met een reeks ezelsbruggetjes zou kunnen bedoeld worden, niet meer, niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Niet meer dan een willekeurig voorbeeld is dat bijvoorbeeld de CASSA-methode kan leiden tot een drieletterwoord zoals SPV, dat vanaf dan als een ezelsbruggetje kan gaan fungeren. Volgens dezelfde methodiek kan na verloop een als eigen aan deze of gene discipline vakjargon ontstaan waarmee communicatie onmogelijk is, tenzij we ons verdiepen in wat er met een reeks ezelsbruggetjes zou kunnen bedoeld worden, niet meer, niet minder.

Een ezel stoot zich in 't gemeen geen tweemaal aan hetzelfde bruggetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid