Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Hopper:

Ze gaan nog volledig op in het begrensde.

Er kleven volgens critici twee nadelen aan het stelsel van fractional reserve banking (Fisher, 1935). Ten eerste is het kwetsbaar voor bankruns en ten tweede bestaat de indruk dat het procyclisch werkt. Het is inderdaad zo dat als meer mensen dan gebruikelijk hun geld komen opvragen, een bank in liquiditeitsproblemen kan komen. Het stelsel vereist daarom een goed functionerende geldmarkt, waarop banken een tijdelijk liquiditeitstekort kunnen financieren. Als het systeem in zijn totaliteit een liquiditeitstekort heeft, moet de centrale bank gezonde banken met een liquiditeitstekort van de benodigde middelen voorzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

5 uur geleden zei TTC:

Weet niet precies hoe jij daarover denkt, maar zouden we in deze wereld niet stilaan genoeg kunnen krijgen om alsmaar moeite te doen om een slepende ziekte voor ons uit te blijven duwen?

Ik heb niet de intentie om de wereld te veranderen.  De wereld is als een spiegel, iedereen ziet er iets in wat hem of haar karakteriseert.  Het spiegelbeeldige.  Best interessant, op die wijze vertellen mensen veel over zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Ik heb niet de intentie om de wereld te veranderen.  De wereld is als een spiegel, iedereen ziet er iets in wat hem of haar karakteriseert.  Het spiegelbeeldige.  Best interessant, op die wijze vertellen mensen veel over zichzelf.

Met al dat chunken leren we nog eens wat, het gaat soms een gangetje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-1-2023 om 10:44 zei Hopper:

Zoals hier omschreven kan niet bereikt worden met een 'basistraject'.

Een heuristiek wordt vaak gebruikt in de betekenis van een (vuist)regel die ervoor zorgt dat er minder operaties nodig zijn om tot de oplossing van een probleem te komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-12-2022 om 03:28 zei Petra.:

In het kader van de smalle/brede weg...doet het me denken aan de volkswijsheid: de beste weg uit de problemen te komen, is er dwars doorheen. 🙂

Een ezelsbruggetje is de benaming voor een mnemotechniek om iets heel anders makkelijk te kunnen onthouden, veelal is het te onthouden ezelsbruggetje op zichzelf nonsens. 

Zojuist zei Hopper:

Nooit van gehoord.  Dan kom je weer bij malle uitspraken dat de zoeker het gezochte is.  Ik hou het wel bij het gaan van 'de weg'.  Dat is mij goed genoeg.

CASSA is een letterwoord, bedoeld om de principes van efficiënt geheugengebruik samen te vatten. Het is dus een ezelsbruggetje om te helpen onthouden hoe men beter kan onthouden. Onthouden gaat beter als er wordt gelet op:

  • Concentreren: aandachtig waarnemen is voorwaarde om achteraf nog iets te herinneren. Forceer de aandacht: "dit moet ik mij inprenten"
  • Associëren: om iets (moeilijks) te onthouden, zoek dan naar associaties (verbanden). Een tekening bij een woord. Een moeilijke datum? Het is misschien de optelling van twee gemakkelijke getallen. Een telefonische mededeling: verbind ze met de spreker, het uur, de plaats, of met iets anders (wat dan ook) wat aanspreekt.
  • Structureren: breng orde in de veelheid van te onthouden gegevens. Sorteer naar grootte, herkomst, taal, kleur, vorm, of andere kenmerken die opvallen.
  • Selecteren: probeer niet alles te onthouden. Kies wat er echt moet worden onthouden; zoek naar hoofdzaken en selecteer die.
  • Aanvaarden: weet dat "alles onthouden" onmogelijk is. Aanvaard die beperking.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

 

CASSA is een letterwoord, bedoeld om de principes van efficiënt geheugengebruik samen te vatten. Het is dus een ezelsbruggetje om te helpen onthouden hoe men beter kan onthouden. Onthouden gaat beter als er wordt gelet op:

  • Concentreren: aandachtig waarnemen is voorwaarde om achteraf nog iets te herinneren. Forceer de aandacht: "dit moet ik mij inprenten"
  • Associëren: om iets (moeilijks) te onthouden, zoek dan naar associaties (verbanden). Een tekening bij een woord. Een moeilijke datum? Het is misschien de optelling van twee gemakkelijke getallen. Een telefonische mededeling: verbind ze met de spreker, het uur, de plaats, of met iets anders (wat dan ook) wat aanspreekt.
  • Structureren: breng orde in de veelheid van te onthouden gegevens. Sorteer naar grootte, herkomst, taal, kleur, vorm, of andere kenmerken die opvallen.
  • Selecteren: probeer niet alles te onthouden. Kies wat er echt moet worden onthouden; zoek naar hoofdzaken en selecteer die.
  • Aanvaarden: weet dat "alles onthouden" onmogelijk is. Aanvaard die beperking.

 

Ik leef in het eeuwig nu, dan zijn dit soort zaken van geen enkel belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei TTC:

Lijkt een beetje op mindfulness zowaar, als dat maar goed komt. 

Nee, daar lijkt het in het geheel niet op, dat mindfulness is een beetje new age gedoe.  Ik zie aan jou dat je nog altijd een innige band hebt met 'de wereld'.   Dat zie ik aan je vele reacties die over geld gaan.   Maar ook je promotie van 'aandachtig waarnemen' wijst er op dat je nog kalender verslaafd bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Nee, daar lijkt het in het geheel niet op, dat mindfulness is een beetje new age gedoe.  Ik zie aan jou dat je nog altijd een innige band hebt met 'de wereld'.   Dat zie ik aan je vele reacties die over geld gaan.   Maar ook je promotie van 'aandachtig waarnemen' wijst er op dat je nog kalender verslaafd bent.

De CASSA-methode heeft aanzienlijk kunnen helpen om steeds minder hoeven te onthouden, zelfs al kost het heel wat moeite om te onthouden dat het sterke gelijkenissen vertoont met veel meer methoden met andere benamingen die nagenoeg hetzelfde zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

De CASSA-methode heeft aanzienlijk kunnen helpen om steeds minder hoeven te onthouden, zelfs al kost het heel wat moeite om te onthouden dat het sterke gelijkenissen vertoont met veel meer methoden met andere benamingen die nagenoeg hetzelfde zeggen.

Ongeacht welke methode dan ook, het brengt je nergens.  Zolang jij nog een leraar of methode nodig hebt ben je dwalende.  Geeft niks verder, uit nieuwsgierigheid heb ik mij ook wel eens gemengd onder dat soort 'spirituele leraren'.   Zij menen de wijsheid in pacht te hebben.  Het is net zoiets als zwemmen, dat leer je het beste in het water, niet op het droge.  Gewoon het water in te gaan en het risico van verdrinken op de koop toenemen.  Daarom ben ik ook geen leraar, juist omdat ik weet dat de 'autodidactische weg' de enige weg is.  Juist omdat het geen methode is.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Ongeacht welke methode dan ook, het brengt je nergens.  Zolang jij nog een leraar of methode nodig hebt ben je dwalende.  Geeft niks verder, uit nieuwsgierigheid heb ik mij ook wel eens gemengd onder dat soort 'spirituele leraren'.   Zij menen de wijsheid in pacht te hebben.  Het is net zoiets als zwemmen, dat leer je het beste in het water, niet op het droge.  Gewoon het water in te gaan en het risico van verdrinken op de koop toenemen.  Daarom ben ik ook geen leraar, juist omdat ik weet dat de 'autodidactische weg' de enige weg is.  Juist omdat het geen methode is.  

Sommige methoden lijken aanzienlijk sneller te werken dan andere, naar keuze de lange of de brede weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Sommige methoden lijken aanzienlijk sneller te werken dan andere, naar keuze de lange of de brede weg. 

Geen enkele methode werkt.   Als je methodes wenst, dan kun je beter leren lassen.  Dan is een leraar en zijn methodes nuttig.  Maar je mag opteren voor de brede weg, mij maakt het niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Geen enkele methode werkt.   Als je methodes wenst, dan kun je beter leren lassen.  Dan is een leraar en zijn methodes nuttig.  Maar je mag opteren voor de brede weg, mij maakt het niet uit.

Zo gezien kan het nog wel een paar eeuwen langer duren vooraleer wikipedia gaat ontdekt worden, zoeken en vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Zo gaat het nu eenmaal met non-lineaire katalysatoren, per definitie tijdloos.

Katalysatoren zitten in een auto.  Het is de ziel welke ontvankelijk is (kan zijn) indien de mens de wereld 'laat zijn'.  In dat 'laten zijn' van de wereld ziet men hoe mensen opgaan in hun wereldse betrekkingen met hun gemoed.  Alleen het lege gemoed is een vernieuwd gemoed (Romeinen 12:2) omdat de mens dan niet meer bewogen wordt door zelfzucht, maar door de leegte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Katalysatoren zitten in een auto.  Het is de ziel welke ontvankelijk is (kan zijn) indien de mens de wereld 'laat zijn'.  In dat 'laten zijn' van de wereld ziet men hoe mensen opgaan in hun wereldse betrekkingen met hun gemoed.  Alleen het lege gemoed is een vernieuwd gemoed (Romeinen 12:2) omdat de mens dan niet meer bewogen wordt door zelfzucht, maar door de leegte.

Kan me niet herinneren dat er 3500 jaar geleden al auto's bestonden, maar misschien zijn er variaties mogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Pseudologia phantastica  is een ziekelijke vorm van liegen.  Men kan zelfs de waarheid liegen.

De Franse filosoof en schrijver Albert Camus brak met het existentialisme en publiceerde zijn manuscript De mythe van Sisyphus, waarin hij de vraag van de zin van het leven behandelde en de mythe van Sisyphus gebruikte als metafoor voor het leven zelf. Dit bleek het begin van de absurdistische filosofie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

De Franse filosoof en schrijver Albert Camus brak met het existentialisme en publiceerde zijn manuscript De mythe van Sisyphus, waarin hij de vraag van de zin van het leven behandelde en de mythe van Sisyphus gebruikte als metafoor voor het leven zelf. Dit bleek het begin van de absurdistische filosofie.

https://www.filosofie.nl/filosofen/albert-camus/

Citaat

Volgens Camus heeft het leven van zichzelf geen zin. Daarom botst de mens, die eenheid en helderheid zoekt in de wereld, op de muren van het absurde. De wereld zwijgt hem toe. De mens is vanwege zijn redelijkheid geen onderdeel van de wereld, zoals een boom of een kat dat wel is, maar staat er tegen over. Tegelijkertijd vormt juist het absurde de verbinding tussen de mens en de wereld, waardoor de tweedeling in een bijzondere driedeling verandert. Is het mogelijk voor de mens om in die absurde wereld een wijs en zelfs gelukkig leven te leiden?

De mens heeft zich verheven (Adam en Eva) ten opzichte van de dieren en is daardoor middels de rede zowel onderdeel van 'de wereld' als daarbuiten staande.  

Citaat

Camus verwerpt de oplossingen van talloze existentialistische denkers voor deze benarde situatie en zegt dat ze het onredelijke vergoddelijken. Voor hem komt het aan op verzet, vrijheid en passie. ‘Het absurde vereist dat men er niet mee instemt.’ De mens moet in opstand komen tegen zijn hopeloze omstandigheid, want uit de hoop komt al het menselijke ongeluk voort. Het is daarom beter om niet te hopen.

Slechts het opgeven van iedere hoop op een betere toekomst kan uitkomst bieden.   Hoop geeft maar ellende in de vorm van verwachtingen.

 

Citaat

Door niet te hopen onderscheidt de absurde mens zich van de suïcidale mens. Zowel zelfmoord als hoop zijn slechts pogingen om aan het absurde te ontsnappen. Het is vluchtgedrag en Camus wil juist dat we tegen het absurde in opstand komen, in plaats van het te ontwijken.

De suïcidale mens heeft iedere hoop opgegeven, de verstandige mens gelijkt daarom op de suïcidale mens.  Opstand tegen het absurde is de mystieke dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hopper:

Men kan zelfs de waarheid liegen.

Wellicht kunnen we zonder het toelaten van non-lineaire katalysatoren ook niet meer inzicht realiseren in wat sommigen het element van utopische gespletenheid plegen te noemen, soms de indruk wekkend dat het ook kan leiden tot stelsels van halve waarheden waarin het quasi onmogelijk wordt om er meer orde in te scheppen. 

3 minuten geleden zei Hopper:

De mens heeft zich verheven (Adam en Eva) ten opzichte van de dieren en is daardoor middels de rede zowel onderdeel van 'de wereld' als daarbuiten staande. Slechts het opgeven van iedere hoop op een betere toekomst kan uitkomst bieden.   Hoop geeft maar ellende in de vorm van verwachtingen. De suïcidale mens heeft iedere hoop opgegeven, de verstandige mens gelijkt daarom op de suïcidale mens.  Opstand tegen het absurde is de mystieke dood.

Volgens de mythe hadden de goden Sisyphus veroordeeld tot het voortdurend omhoog duwen van een rotsblok naar de top van een berg, waar het dan vanzelf weer naar beneden rolde.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid