Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei TTC:

Om de vijftig jaar of zoiets? 

In De economie van goed en kwaad bekijkt Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril en daagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld. De economie is een wetenschap, een waardevrij wiskundig onderzoek, wordt vaak beweerd. Maar voor Sedlácek is de economie iets van onze cultuur, een product van onze beschaving. Zelfs het meest doorwrochte wiskundige model, zegt hij, is op de keper beschouwd een verhaal, een parabel, onze poging om de wereld waarin wij leven op een rationele manier te doorgronden.

Ja dat kun je nu wel zeggen maar ik vind uien gewoon lekkerder dan aardappelen. Dat je ze niet continu met elkaar dient te vergelijken ben ik het overigens helemaal mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

2 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Ja dat kun je nu wel zeggen maar ik vind uien gewoon lekkerder dan aardappelen. Dat je ze niet continu met elkaar dient te vergelijken ben ik het overigens helemaal mee eens.

Over die ezelsbruggetjes zijn we al meermaals gestruikeld, dat is ervaringskennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 17:43 zei Hopper:

Nee, daadwerkelijke innovatie is het binnenste buiten keren.  Zodat niet langer dat wat gekend wordt van belang is, maar dat wat de wereld kent.

Ervaring leert dat zonder op z’n minst een basistraject effectief te volgen, over mindfulness niet veel zinnigs kan gezegd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Ervaring leert dat zonder op z’n minst een basistraject effectief te volgen, over mindfulness niet veel zinnigs kan gezegd worden.

https://centrumvoormindfulness.nl/mindfulness-trainingen/wat-is-mindfulness/

Citaat

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.

Zoals hier omschreven kan niet bereikt worden met een 'basistraject'.  Dat hele mindfulness is niet meer dan geldklopperij uit de zakken van goedgelovigen.

Citaat

Dit volledige bewustzijn van je ervaring is wat mindfulness inhoudt. ‘Opmerken’ is hierbij een sleutelwoord: je merkt op wat er gebeurt in je lichaam en in je omgeving en staat open voor de ervaring van het moment zelf. 

Dit zogeheten 'opmerken' is men doorgaans al niet eens machtig.   Zodat de scheiding tussen 'dat wat opmerkt' en 'het opgemerkte' onzichtbaar blijft.   Dan hebben we het nog lang niet over de zogeheten 'eenpuntigheid' van geest.   Dat is de eenpuntigheid die zichzelf opmerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Zoals hier omschreven kan niet bereikt worden met een 'basistraject'.  Dat hele mindfulness is niet meer dan geldklopperij uit de zakken van goedgelovigen.

Na een basistraject kan je principieel op je eentje verder, maar dan weet je tenminste waar het over gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Na een basistraject kan je principieel op je eentje verder, maar dan weet je tenminste waar het over gaat. 

Als de basis niet deugt dan zal het vervolgtraject ook niet deugen.  Het is de schier onafzienbare rij van zelfbenoemde profeten  die jou of mij wel even zullen vertellen hoe het zit.   Staat ook al ergens geschreven in de Bijbel meen ik, veel valse profeten zullen opstaan.  Maar momenteel te lui om het op te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Als de basis niet deugt dan zal het vervolgtraject ook niet deugen.  Het is de schier onafzienbare rij van zelfbenoemde profeten  die jou of mij wel even zullen vertellen hoe het zit.   Staat ook al ergens geschreven in de Bijbel meen ik, veel valse profeten zullen opstaan.  Maar momenteel te lui om het op te zoeken.

Het ging al lang niet meer over wat er achter die berg ligt, maar de absurde contradictie dat hij niet bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Het onderwerp 'mindfulness' is hiermee afgesloten?

Binnen mindfulness wordt het mogelijk gemaakt om twee totaal afwijkende referentiekaders als plausibel te beschouwen, als simultaan bestaande naargelang het perspectief van waaruit gekeken wordt. Het resultaat van het praktiseren kan in die zin een wetenschappelijk onderbouwde verklaring geven bij stellingen dat hoop als een tweesnijdend zwaard gezien kan worden, en dat in de mate dat het gezien wordt door nu net de inspanning die daartoe noodzakelijk is, geenszins verplichtend. In het andere geval wordt het misschien niet meer dan eindeloos reciteren van metaforen die naar deze problematiek verwijzen, maar principieel als vanzelfsprekend en haast kinderlijk eenvoudig begrepen kan worden. Ergo, de keuze om alles vaag en mistig voor te stellen is geen zaak van het gemis aan relevant studiewerk, dan wel misschien een kwestie van aandacht en de bereidheid tot introspectie.  

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Binnen mindfulness wordt het mogelijk gemaakt om twee totaal afwijkende referentiekaders als plausibel te beschouwen, als simultaan bestaande naargelang het perspectief van waaruit gekeken wordt. Het resultaat van het praktiseren kan in die zin een wetenschappelijk onderbouwde verklaring geven bij stellingen dat hoop als een tweesnijdend zwaard gezien kan worden, en dat in de mate dat het gezien wordt door nu net de inspanning die daartoe noodzakelijk is, geenszins verplichtend. In het andere geval wordt het misschien niet meer dan eindeloos reciteren van metaforen die naar deze problematiek verwijzen, maar principieel als vanzelfsprekend en haast kinderlijk eenvoudig kan gepercipieerd worden. Ergo, de keuze om alles vaag en mistig voor te stellen is geen zaak van het gemis aan relevant studiewerk, dan wel misschien een kwestie van aandacht en de bereidheid tot introspectie.  

Er zijn per definitie binnen de mens al 2 referentiekaders.  Staat al geschreven in Joh 1:4.  "In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen."

Dat deze 2 referentiekaders van elkaar afwijken hoeft ook geen betoog, in het Licht is het namelijk altijd hetzelfde referentiekader.  De bijmenging van het persoonlijk subject geeft een persoonlijke beleving.  Het 2e referentiekader.

Gezien dat Joh 1:4 over de Logos (het Woord) gaat is de universele Christus niet moeilijk te vinden, deze is het Licht der mensen oftewel het Licht der wereld.

Zijn we er daarmee?  Neen, het is slechts het begin van een lange reis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Er zijn per definitie binnen de mens al 2 referentiekaders.  Staat al geschreven in Joh 1:4.  "In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen." Dat deze 2 referentiekaders van elkaar afwijken hoeft ook geen betoog, in het Licht is het namelijk altijd hetzelfde referentiekader.  De bijmenging van het persoonlijk subject geeft een persoonlijke beleving.  Het 2e referentiekader. Gezien dat Joh 1:4 over de Logos (het Woord) gaat is de universele Christus niet moeilijk te vinden, deze is het Licht der mensen oftewel het Licht der wereld. Zijn we er daarmee?  Neen, het is slechts het begin van een lange reis.

Heb nog even geduld tot die berg in elkaar stort, maar dat is een evolutionaire voetnoot die van geen belang is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Heb nog even geduld tot die berg in elkaar stort, maar dat is een evolutionaire voetnoot die van geen belang is. 

Als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan moet Mohammed maar naar de berg gaan.   Ingestort of n iet.  Een Bergrede hield Mohammed dan weer niet voor zover ik weet.  Ik hou het dus bij Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan moet Mohammed maar naar de berg gaan.   Ingestort of n iet.  Een Bergrede hield Mohammed dan weer niet voor zover ik weet.  Ik hou het dus bij Jezus.

Het zwaartepunt van een samenleving wordt bepaald door het vigerende denken en bijhorende systeemconfiguraties, binnen het niet-coöperatieve spel met incompleetheid van informatie heeft dit evolutionair geleid tot een schuldenberg die, wanneer we die zouden willen aflossen, ons 2,5 jaar zal bezighouden om dingen te produceren die we aan buitenaards leven moeten verkocht krijgen. De reden voor deze schijnbaar absurde redenatie is simpel, maar dat weet je onderhand ook wel door je bedachtzame interesse in allerhande opties die we niet kennen. Merk op, in deze redenatie spreken we enkel over die schuldenberg afgelost krijgen, niet over wat we nog zouden willen produceren om onszelf in de nodige behoeften te voorzien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het zwaartepunt van een samenleving wordt bepaald door het vigerende denken en bijhorende systeemconfiguraties, binnen het niet-coöperatieve spel met incompleetheid van informatie heeft dit evolutionair geleid tot een schuldenberg die, wanneer we die zouden willen aflossen, ons 2,5 jaar zal bezighouden om dingen te produceren die we aan buitenaards leven moeten verkocht krijgen. De reden voor deze schijnbaar absurde redenatie is simpel, maar dat weet je onderhand ook wel door je bedachtzame interesse in allerhande opties die we niet kennen. Merk op, in deze redenatie spreken we enkel over die schuldenberg afgelost krijgen, niet over wat we nog zouden willen produceren om onszelf in de nodige behoeften te voorzien. 

Terug maar weer naar de Bergrede.  Die ging over de persoonlijke schuld welke de mens heeft in te lossen. Wijzen naar schuldenbergen is een vorm van afschuiven op anderen.  Het is nu eenmaal gemakkelijker om anderen de schuld te geven dan een schuld op je te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Terug maar weer naar de Bergrede.  Die ging over de persoonlijke schuld welke de mens heeft in te lossen. Wijzen naar schuldenbergen is een vorm van afschuiven op anderen.  Het is nu eenmaal gemakkelijker om anderen de schuld te geven dan een schuld op je te nemen.

Misschien dat we een herstelcoin kunnen verzinnen, dan kunnen we het verleden laten voor wat het is. Tegelijk is die berg dan ook onbestaande, als alternatief om onze goederen aan buitenaardse wezen te moeten verkopen. Want immers, in welke munt gaan ze dat betalen? 

18 minuten geleden zei Hopper:

Wijzen naar schuldenbergen is een vorm van afschuiven op anderen.  Het is nu eenmaal gemakkelijker om anderen de schuld te geven dan een schuld op je te nemen.

De filter in onze hersenen vermijdt dat heel dat fenomeen uit de hand loopt en focust zich daarom bij de meeste mensen op een beperkt deel van de overvloed aan inkomende en bestaande informatie. Als jij in je brein een filter hebt die minder strikt en dwingend is, beschik je over meer mogelijkheden dan je medemensen om onverwachte verbindingen te leggen. Alleen riskeer je dan ook dat het mis gaat, want de grens tussen genialiteit en waanzin is flinterdun.

39 minuten geleden zei Hopper:

Zijn we er daarmee?  Neen, het is slechts het begin van een lange reis.

Onze manier van denken beïnvloedt ons vermogen om te leren, en hoe meer we (kunnen) leren, hoe meer we ontwikkelen. Hoe meer we ontwikkelen, hoe meer verandering we kunnen aanbrengen. In onszelf, en daarmee vaak ook in onze omgeving. De antropoloog Gregory Bateson heeft een model ontwikkeld dat de niveaus beschrijft waarop wij denken, leren en veranderen. Deze niveaus zijn later verder uitgewerkt door de NLP Coach Robert Dilts. De piramide van Bateson en Dilts is ook geschikt als reflectiemodel.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Nee, in het geheel niet.   De mens die de 2 referentiekaders in de smiezen heeft doet niets.

Het heeft een speciale naam die ik even kwijt ben, maar het heeft iets met een looping te maken. 

16 minuten geleden zei Hopper:

De mens die de 2 referentiekaders in de smiezen heeft doet niets.

De General Problem Solver van Herbert Simon en Alan Newel geeft ons een mooi beeld hoe we middels een aantal operatoren van het ene referentiekader naar het andere kunnen evolueren. De technische aspecten daartoe staan derhalve niet ter discussie, het is pas in de dialoog daarover dat zal blijken dat basale logica toch minder makkelijk is dan wat vermoed zou kunnen worden. Hetzelfde fenomeen vinden we terug in wat dan een christelijk discours pleegt te noemen, doch nu net weer alleszeggend over wat het dan precies zou kunnen gaan.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Om een paard te helpen verdrinken, hoef je het niet naar het water te brengen.

We kunnen het paard wel naar de bron brengen, maar niet dwingen om te drinken.  Zou een paard weten dat hij dorst heeft?

Wie kalenderverslaafd is dorst niet naar de eeuwigheid, maar heeft dorst naar de kalender.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hopper:

We kunnen het paard wel naar de bron brengen, maar niet dwingen om te drinken.  Zou een paard weten dat hij dorst heeft?Wie kalenderverslaafd is dorst niet naar de eeuwigheid, maar heeft dorst naar de kalender.

Vind je het niet interessant dat de meeste wiskundige en wetenschappelijke doorbraken voortkwamen uit meditatie en intuïtie en niet uit een puur mentale gerichtheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

De mens die de 2 referentiekaders in de smiezen heeft doet niets.

In dit artikel is het precies weer anders. Pro forma,  betekent ascentie dat je moest sterven om verlichting te bereiken of om opnieuw geboren te worden? Nee, zeker niet! Betekent dit het einde van je 3D-ervaringen en een overgang naar de vierde dimensie? Nee, en wel hierom niet, momenteel bewegen wij ons heen en weer tussen de vierde en de vijfde dimensie als we de derde dimensie verlaten. Soms ben je in 5D zonder dat je het weet. Daarom is het belangrijk dat je in 5D ontwaakt. Maar waarom noemen we het dan toch ascentie terwijl je niet doodgaat? Omdat je ‘oude’ zelf bij deze transformatie letterlijk onherkenbaar wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid