Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Tomega:

 

Waarom erken je dan niet dat wat geschreven is, dus door de Geest geopenbaard moet zijn,
en mitsdien de openbaring van God vastlegt?

De Geest openbaart het telkens aan ieder mens (in potentie) opnieuw.   Dan pas -en niet eerder- kun je zeggen: dat vers of dat  vers is waar.   Ieder mens dient de (smalle) weg met de nauwe doorgang te gaan.  Aan hen die de brede weg gaan (de meeste mensen) wordt er helemaal niks geopenbaard.  Die blijven hangen in cognitieve inhoud.  (De Bijbel als verzameling woorden is cognitieve inhoud)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

20 minuten geleden zei Hopper:

De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij (de natuurlijke mens) geestelijk onderscheiden worden.

Heb je eerder al gezegd, het zijn allemaal analfabeten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

De Geest openbaart het telkens aan ieder mens (in potentie) opnieuw.   Dan pas -en niet eerder- kun je zeggen: dat vers of dat  vers is waar.   Ieder mens dient de (smalle) weg met de nauwe doorgang te gaan.  Aan hen die de brede weg gaan (de meeste mensen) wordt er helemaal niks geopenbaard.  Die blijven hangen in cognitieve inhoud.  (De Bijbel als verzameling woorden is cognitieve inhoud)

Dat is zo, als je de geest van waarheid hebt. Wie heeft die waarheid, en wie kan daarin blijven? Hele goegemeentes krijgen van een tekst een uitleg of bedoeling of betekenis of vertaling, en slikken dat als heilige waarheid. Hele volksstammen hebben een ervaring hoe iets concreet toegepast voor hen gold, en hebben daardoor hun ziel verbonden en vastgezet met die duiding. 

Toch is ondertussen wel waar wat je zegt. Een leeg weetbord en een zoekvol gebed, bieden voldoende maatstaf en duidingskracht om iets van waarheid of iets van de Geest mee te krijgen, Maar wie kan daarin volharden, als hij ook niet cognitief of anders geestelijk vervuld bij die tekst vandaan kan komen? Maar de bijbel geeft vele vele voorbeelden, dat de zoekers het zoeken opgeven, en beginnen te weten of te doen of gewoon te verslappen. Denk aan Saul die bad en geloofde, en verantwoordelijk was voor de beslissingen en het volk, en dus het gebod overtrad en zonder Samuël (zonder God) ten strijde trok met de ark.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:
22 minuten geleden zei Hopper:

De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij (de natuurlijke mens) geestelijk onderscheiden worden.

Heb je eerder al gezegd, het zijn allemaal analfabeten. 

Nee; het zijn geestelijke analfabeten, waarmee de kerken zijn afgevuld tot de klokken van de torens, die deze tekst kennen, en hem vervolgens naast zich neer leggen, en vragen aan wetenschap en eigen gevoelde verantwoordelijkheid wat te doen, want God hebben ze niets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Dat is zo, als je de geest van waarheid hebt. Wie heeft die waarheid, en wie kan daarin blijven? Hele goegemeentes krijgen van een tekst een uitleg of bedoeling of betekenis of vertaling, en slikken dat als heilige waarheid. Hele volksstammen hebben een ervaring hoe iets concreet toegepast voor hen gold, en hebben daardoor hun ziel verbonden en vastgezet met die duiding. 

Toch is ondertussen wel waar wat je zegt. Een leeg weetbord en een zoekvol gebed, bieden voldoende maatstaf en duidingskracht om iets van waarheid of iets van de Geest mee te krijgen, Maar wie kan daarin volharden, als hij ook iet cognitief of anders geestelijk vervuld bij die tekst vandaan kan komen? Maar de bijbel geeft vele vele voorbeelden, dat de zoekers het zoeken opgeven, en beginnen te weten of te doen of gewoon te verslappen. Denk aan Saul die bad en geloofde, en verantwoordelijk was voor de beslissingen en het volk, en dus het gebod overtrad en zonder Samuël (zonder God) ten strijde trok met de ark.

De geest van waarheid is indringend.  Immers, wie de geest van waarheid heeft die zal de dood niet smaken.    Waarom zou zo iemand zijn sterfelijke Adam of Eva pak weer aantrekken?

Zie het boek Job, Job werd zwaar op de proef gesteld, maar hij gaf niet op.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Nee; het zijn geestelijke analfabeten, waarmee de kerken zijn afgevuld tot de klokken van de torens, die deze tekst kennen, en hem vervolgens naast zich neer leggen, en vragen aan wetenschap en eigen gevoelde verantwoordelijkheid wat te doen, want God hebben ze niets aan.

Wetenschap claimt dan ook geen waarheden, zoals Kuhn al zei. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat zou cognitieve inhoud zijn, schiet je niets mee op. 

Het onzegbare kan alleen beschreven worden middels cognitieve inhoud.  Zwijgen op een forum werkt niet.  Duizenden hebben dat gedaan, Paulus beschrijft het ook zo her en der.  Een feest der herkenning.  Wat een ander ook voor visie moge hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

De geest van waarheid is indringend.  Immers, wie de geest van waarheid heeft die zal de dood niet smaken.    Waarom zou zo iemand zijn sterfelijke Adam of Eva pak weer aantrekken?

Zie het boek Job, Job werd zwaar op de proef gesteld, maar hij gaf niet op.

Inderdaad. Verantwoordelijkheid in diepere zin, is de kennis dat de engelen toezien en afwachten en zich afvragen of je rekent met hun heirlegers die gereed staan te strijden voor wat de mens gaat geloven, of dat de mens toch liever rekent met eigen beheer en eigen maakbaarheid en eigen zicht. Geen enkele martelaar had kunnen sterven, als hij niet de indringendheid van de waarheid tegenover de hemel had gevoeld en geweten. En hij had dat ook niet gemogen, omdat immers, zijn verantwoordelijkheid geldt voor zijn gemeente en zijn volgelingen en allen die afhankelijk zijn van hem.

Waarheid, is te weten dat God ziet en zijn blik laat rusten, op wie leeft uit geloof. Want dat is het aangrijpingspunt waar de hemelse gewesten beginnen met in actie komen. Dat vervolgens letterlijk geestelijk verwaait, als dat eens zo concreet beleden geloof, ineens wegebt. IJdelheid. IJdelheid is niet niets en niet lucht en leegte, maar het is heel veel, maar dan te vergeefs.

7 minuten geleden zei TTC:

Wetenschap claimt dan ook geen waarheden, zoals Kuhn al zei. 

Als het scherm wordt weggenomen, dan blijft over een waarheid die in vele verschijningen als gedrapeerde waarheidsvoorstellingsmantels niet onvindbaar maar wel heel ontoegankelijk lijkt geworden. Er zit dus niets anders op, dan een voor een die mantels los te trekken. Gelukkig zijn zij die zicht hebben op het drapeergehalte van de verschijningen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Het onzegbare kan alleen beschreven worden middels cognitieve inhoud.  Zwijgen op een forum werkt niet.  Duizenden hebben dat gedaan, Paulus beschrijft het ook zo her en der.  Een feest der herkenning.  Wat een ander ook voor visie moge hebben.

In weer andere studiewerken wordt het metaforisch voorgesteld als drie kamers, als these-antithese-synthese die voor het navigerende zelf toegankelijk zijn. In dynamisch opzicht wordt het daarom mogelijk om de verschillende invalshoeken als onlosmakelijk verbonden te zien, van waaruit vertrekkend vanuit de these ontluikende visielogica verklaard kan worden. Maar dat zijn geen kwesties die aan de ontbijttafel snel opgelost kunnen worden, ter getuigenis de definitie van het begrip paradigmashift waarin we geconfronteerd worden met heel wat tegenstrijdigheden die binnen de these, of dat wat het zwaartepunt bepaalt, het serene discours quasi onmogelijk maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Tomega:

 

Waarheid, is te weten dat God ziet en zijn blik laat rusten, op wie leeft uit geloof.

Waarheid is weten dat God ziet en zijn hart laat rusten in het mensenhart wat synchroon loopt met Gods hart.  Eén zien, één liefhebben en de mens mag hier deelachtig aan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:
13 minuten geleden zei Tomega:

Waarheid, is te weten dat God ziet en zijn blik laat rusten, op wie leeft uit geloof.

Waarheid is weten dat God ziet en zijn hart laat rusten in het mensenhart wat synchroon loopt met Gods hart.  Eén zien, één liefhebben en de mens mag hier deelachtig aan zijn.

Lijkt me treffend juist geformuleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Tomega:

Als het scherm wordt weggenomen, dan blijft over een waarheid die in vele verschijningen als gedrapeerde waarheidsvoorstellingsmantels niet onvindbaar maar wel heel ontoegankelijk lijkt geworden. Er zit dus niets anders op, dan een voor een die mantels los te trekken. Gelukkig zijn zij die zicht hebben op het drapeergehalte van de verschijningen.

Methodische twijfel zorgt voor verdieping, precair in die zin dat we ook in elk afzonderlijke laag kunnen verstrikt raken. Maar dat gaat ver voorbij aan wat er aan de oppervlakte of de courante realiteit in beweging gebeurt, waar het om menselijke waarden gaat, over welzijn, over lijden, over hoop en vertrouwen, over meer verbinding en harmonie. Het ene sluit echter het andere niet uit, net zoals het risico bestaat te vervallen in puur nihilisme dat elke vorm van redelijke nuancering binnen dit meervoudige complex verafschuwt, met als pervers effect destructie ten top. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Methodische twijfel zorgt voor verdieping, precair in die zin dat we ook in elk afzonderlijke laag kunnen verstrikt raken.

Die twijfel stagneert niet, als de onderdelen goed geweten worden. De methode kan ontstaan en bestaan bij de gratie van het bij elkaar passen en aansluitend ineenschuiven van de onderdelen. Dat is echter wel een zaak van eigen maken van de onderdelen en inderdaad twijfel of een gepuzzel, en een goed vertrouwen in de juistheid van de gepresenteerde onderdelen. En zo is ook de zekerheid van de onderdelen, in een omgevingsveld van gepuzzel, totdat je begint te zien. Dat is alsdan geen intuītief iets, maar een voortschrijdend inzicht in de waarde en de richting van de correcte horizon. Synthese en paralogische proces-hoedanigheden, krijgen meer waarde, in een veld met veel onderdelen van zeker weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Die twijfel stagneert niet, als de onderdelen goed geweten worden. De methode kan ontstaan en bestaan bij de gratie van het bij elkaar passen en aansluitend ineenschuiven van de onderdelen. Dat is echter wel een zaak van eigen maken van de onderdelen en inderdaad twijfel of een gepuzzel, en een goed vertrouwen in de juistheid van de gepresenteerde onderdelen. En zo is ook de zekerheid van de onderdelen, in een omgevingsveld van gepuzzel, totdat je begint te zien. Dat is alsdan geen intuītief iets, maar een voortschrijdend inzicht in de waarde en de richting van de correcte horizon. Synthese en paralogische proces-hoedanigheden, krijgen meer waarde, in een veld met veel onderdelen van zeker weten.

Vraag vervolgens eens om tot drie te tellen, het zal niet eens lukken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Vraag vervolgens eens om tot drie te tellen, het zal niet eens lukken.

De Vader is 1, de Zoon is 2, en de heilige Geest is 3 in velen. Dat is 1 + 1 + veel = 1 in 1 in meer en in minder.

Toch is de eenheid in drie, namelijk God in Geest is 1, Zoon in Koning is 2, en Geest in alle Kinderen is 3. Tel tot drie, en je vindt drie onderscheiden geledingen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

De Vader is 1, de Zoon is 2, en de heilige Geest is 3 in velen. Dat is 1 + 1 + veel = 1 in 1 in meer en in minder. Toch is de eenheid in drie, namelijk God in Geest is 1, Zoon in Koning is 2, en Geest in alle Kinderen is 3. Tel tot drie, en je vindt drie onderscheiden geledingen.

Horizonversmelting blijft een mooi begrip, nog handiger wanneer we eerst de context afbakenen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De Vader is 1, de Zoon is 2, en de heilige Geest is 3 in velen. Dat is 1 + 1 + veel = 1 in 1 in meer en in minder.

Toch is de eenheid in drie, namelijk God in Geest is 1, Zoon in Koning is 2, en Geest in alle Kinderen is 3. Tel tot drie, en je vindt drie onderscheiden geledingen.

Ik en de Vader zijn één zegt Jezus.  Dan ben je uitgeteld.   Kan Jan het Jezus nazeggen: "Ik en de Vader zijn één" , dan is er toch nog steeds  één Vader en één Zoon.  Mystiek gezien is de mens snel uitgeteld.   Ik Ben die 'ik ben' worden er nooit meer dan één en dan is dat 'een' niet eens een telwoord.  Omdat er geen telwoord achteraan komt.

God heeft geen telraam en tóch is er de drie-enige God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hopper:

  Ik Ben die 'ik ben' worden er nooit meer dan één en dan is dat 'een' niet eens een telwoord.

Niettemin is die ėėn, in de mens meer dan ėėn, waardoor de gebroken of losgelaten eenheid ten eerste de eigen wil behoeft te heiligen, en tweede het gezag behoeft te erkennen van de Koning, en ten derde het licht in zich te doen zijn die Vader is, en die in de losgelaten eenheid terug komt en afstraalt van de heerschappij die in de Zoon is. 

Goed beschouwd is de verbroken of losgelaten eenheid dus geen kapot iets dat hersteld wordt, maar een eigen iets buiten God, dat zo middels deze weg wordt opgenomen in Wie God is. God schiep zichzelf dus meer dan in de geest is, en trekt dat vervolgens in zijn heerlijkheid, voor zover dat uit Hem in Hem is. Waarmee Hij omgekeerd Zichzelf een materiële stoffelijke plaats en wezen creëert waarin Hij deel gaat uitmaken van meer dan geestelijk alleen. Dus gewoon een schepping versie 2.0. Onmogelijk indien niet in versie 1.0 al mogelijk gemaakt en ontworpen, wat dus de eerste versie vervolmaakt, en als fasen-schepping alsnog bewijst een verheerlijkte schepping te zijn. Wat in onze termen vanuit de hel die deze aarde is, als ongerijmd voorkomt, maar niettemin zichzelf bewijst terecht te zijn: de mens kan elke dag beginnen met een hemel op aarde te scheppen. Die zelf gemaakte heerlijkheid, die wordt zo weinig gewenst en gemaakt, dat de vraag zich opdringt, hoe iemand hier ooit is gaan geloven dat de hel niet reeds hier is. Uit de heerlijkheid van God gesteld, om te bezien wat van God in ons nog waarde krijgt. Dat Christus in de hel de gevallen engelen predikt, bewijst het concept, dat in de duisternis licht gebracht wordt, om de duisternis te doorbreken en te bewijzen niet tegen licht bestand te zijn. Maar wie dan, daar in dat licht gekomen, opnieuw de duisternis verkiest, die schept zichzelf een nieuwe diepte en een duisterder duisternis: opnieuw de hel.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

God heeft geen telraam en tóch is er de drie-enige God.

Wellicht omdat de dyade getallen baart, en een wormgat betekent dat we op een versnelde manier de berg op kunnen. 

Op 17-6-2023 om 14:29 zei Hopper:

Dat vereist zorgvuldig opgezette en nauwkeurige observatie van een stukje werkelijkheid wat de wereld aan 'mij' mededeelt op enig moment.

Dat leerstuk over paraconsistente logica blijkt vaak iets lastiger om goede redenen, meestal omdat we geen vergelijk kunnen maken met iets dat we niet kennen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Tomega:

Gelukkig zijn zij die zicht hebben op het drapeergehalte van de verschijningen.

Niet meer dan logisch is dat leken niet kunnen weten wat voor ggz-experten al lang helder is, zodat herstel- en/of groeiprocessen meer lijken op een inhaalbeweging waarbij we mogelijks van de ene verbazing in de andere vallen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Tomega:

Niettemin is die ėėn, in de mens meer dan ėėn, waardoor de gebroken of losgelaten eenheid ten eerste de eigen wil behoeft te heiligen, en tweede het gezag behoeft te erkennen van de Koning, en ten derde het licht in zich te doen zijn die Vader is, en die in de losgelaten eenheid terug komt en afstraalt van de heerschappij die in de Zoon is. 

Goed beschouwd is de verbroken of losgelaten eenheid dus geen kapot iets dat hersteld wordt, maar een eigen iets buiten God, dat zo middels deze weg wordt opgenomen in Wie God is. God schiep zichzelf dus meer dan in de geest is, en trekt dat vervolgens in zijn heerlijkheid, voor zover dat uit Hem in Hem is. Waarmee Hij omgekeerd Zichzelf een materiële stoffelijke plaats en wezen creëert waarin Hij deel gaat uitmaken van meer dan geestelijk alleen. Dus gewoon een schepping versie 2.0. Onmogelijk indien niet in versie 1.0 al mogelijk gemaakt en ontworpen, wat dus de eerste versie vervolmaakt, en als fasen-schepping alsnog bewijst een verheerlijkte schepping te zijn. Wat in onze termen vanuit de hel die deze aarde is, als ongerijmd voorkomt, maar niettemin zichzelf bewijst terecht te zijn: de mens kan elke dag beginnen met een hemel op aarde te scheppen. Die zelf gemaakte heerlijkheid, die wordt zo weinig gewenst en gemaakt, dat de vraag zich opdringt, hoe iemand hier ooit is gaan geloven dat de hel niet reeds hier is. Uit de heerlijkheid van God gesteld, om te bezien wat van God in ons nog waarde krijgt. Dat Christus in de hel de gevallen engelen predikt, bewijst het concept, dat in de duisternis licht gebracht wordt, om de duisternis te doorbreken en te bewijzen niet tegen licht bestand te zijn. Maar wie dan, daar in dat licht gekomen, opnieuw de duisternis verkiest, die schept zichzelf een nieuwe diepte en een duisterder duisternis: opnieuw de hel.

God kan het ėėn zijn niet verlaten, want dan zou God Zichzelf niet meer zijn.  God heeft dan ook geen getallen gebaard zoals TTC lijkt te beweren, maar de Schepping gebaard (geschapen).  Hij creëert Zichzelf geen materiële , stoffelijke plaats, God neemt op eigen wijze plaats in de Schepping zonder er deel van uit te maken.  Hiervoor dienen we aandachtig 1 Johannes 2:15 in ogenschouw te nemen.   In 'het geschapene' is de liefde niet.  Het geschapene is immers 'de wereld'.

Zodoende is God wel deelachtig aan de mens, zonder de mens (het geschapene) zelf te zijn.  Zodoende is God in staat de mens zelfstandigheid te verlenen , zonder de mens uit het oog te verliezen.  1 Johannes 2:16 spreekt ook over de "de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen".

Waaruit we kunnen opmaken dat het God niet gaat om wat we zien, maar om dat we zien!  Onze ogen zien begeerlijke zaken, het is het zien zelf wat het begeerlijke kán verzaken.

1 Johannes 2 spreekt ook van een oud gebod, het "In den beginne" verwijst er naar dat we het over een universeel beginsel hebben, een beginsel wat bij God is en God ís.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

Waaruit we kunnen opmaken dat het God niet gaat om wat we zien, maar om dat we zien!  Onze ogen zien begeerlijke zaken, het is het zien zelf wat het begeerlijke kán verzaken.

Ervaring leert dat het een beetje kortzichtig is om een aantal diagrammen te presenteren en dan te denken dat ervaringswerkers dat op een relatieve nanoseconde zouden kunnen begrijpen, zodat het inderdaad begint te lijken dat we niet meer dan experimenten zijn. In die zin krijgen de geopperde aspiraties een eerder wrange nasmaak, aanvankelijk misschien vaag en mistig maar door nu net aan de slag te gaan met de aangeboden adviezen steeds transparanter. Voor wie behept is met enig empathisch vermogen veel vaker dan ook een kwelling, en daarmee het nobele idee van meer verbinding en harmonie tot een nachtmerrie herleidend, de innerlijk gecultiveerde hoop ijdel, averechts het effect.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid