Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Hopper:

Arm van geest is on topic: de Bergrede.  Ik maak geen reclame, ik probeer telkens weer op het onderwerp uit te komen.  Tegen beter weten in, maar ik heb toch geen enkele hoop.

Het ontbreken van die hoop is wellicht de frustratie die je ervaart om telkens tegen die muur aan te lopen, beetje basiskennis kan nooit kwaad. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

35 minuten geleden zei Noel2:

Ergens ontdekte ik toch weer hooghartigheid in mijn eerdere reactie.

Ik vernam laatst nog dat het aanbod aan ervaringswerkers velen malen groter is dan de beschikbare plaatsen, alsof we op zoek mogen gaan naar een eiland dat niet bestaat. Alle gekheid op een stokje, niet alles is om te lachen, verre van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei TTC:

Ik vernam laatst nog dat het aanbod aan ervaringswerkers velen malen groter is dan de beschikbare plaatsen, alsof we op zoek mogen gaan naar een eiland dat niet bestaat. Alle gekheid op een stokje, niet alles is om te lachen, verre van.

ik weet niet precies waar het om gaat, ik mag er naar raden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ergens ontdekte ik toch weer hooghartigheid in mijn eerdere reactie.

Jouw idee van zinvol blijkbaar, of juist niet.

Juist niet.  Het begrip 'zinvol' is alleen van toepassing zolang er nog hoop is.  Waar er hoop is, daar zit de teleurstelling er al in mee-besloten.

Het begrip 'zinvol' is van toepassing als ik mijn tuintje wied.  Om na 2 weken er achter te komen dat het zinloos is: het onkruid staat er weer!

Het 'zijn' (ik ben) daarentegen is een steeds voortdurende openbaring: het wezen van de tijd openbaart zich voor mijn oog.  Lees hiervoor (in metaforische zin) Johannes 9.  Jezus zegt: Ik ben het licht der wereld.  Hij smeerde wat slijk (der aarde) op de ogen van de blinde man, wies het weg en de man werd ziende!

Zo zijn er meer passages waarin Jezus mensen laat zien.  Dan voltrekt zich het wonder van de werkelijkheid.  Wees zonder hoop, zonder verwachting op een betere toekomst.   Het is de toekomst zelve die de mens blind houdt.

1 uur geleden zei TTC:

Het ontbreken van die hoop is wellicht de frustratie die je ervaart om telkens tegen die muur aan te lopen, beetje basiskennis kan nooit kwaad. 

Frustratie is voor de blinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel2:

ik weet niet precies waar het om gaat, ik mag er naar raden.

Ja, kwetsbare mensen krijgen oprecht goedwillend opleidingen aangeboden, dat is de derde golf beweging in de richting van een fluweelzachte paradigmashift. En nu is er een overschot aan  kwetsbare mensen, waar geen plaats voor is in een wereld waarin koude oorlog primeert.  We zijn op zoek naar wormgaten waar een overvloed aan is op basis van verzamelde kennis, maar dat is cognitieve inhoud. 

1 minuut geleden zei Hopper:

Frustratie is voor de blinden.

Sorry, cognitieve inhoud staat meestal in de weg van het zien van openingen, zo gaat het nu eenmaal. 

16 minuten geleden zei Hopper:

Zo zijn er meer passages waarin Jezus mensen laat zien.  Dan voltrekt zich het wonder van de werkelijkheid.  Wees zonder hoop, zonder verwachting op een betere toekomst.   Het is de toekomst zelve die de mens blind houdt.

De trivialiteitswet van Parkinson is een wet die zegt dat de hoeveelheid tijd die in vergaderingen wordt besteed aan een onderwerp, omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid geld en complexiteit die ermee gemoeid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Hopper:

Juist niet.  Het begrip 'zinvol' is alleen van toepassing zolang er nog hoop is.  Waar er hoop is, daar zit de teleurstelling er al in mee-besloten.

Het begrip 'zinvol' is van toepassing als ik mijn tuintje wied.  Om na 2 weken er achter te komen dat het zinloos is: het onkruid staat er weer!

Het 'zijn' (ik ben) daarentegen is een steeds voortdurende openbaring: het wezen van de tijd openbaart zich voor mijn oog.  Lees hiervoor (in metaforische zin) Johannes 9.  Jezus zegt: Ik ben het licht der wereld.  Hij smeerde wat slijk (der aarde) op de ogen van de blinde man, wies het weg en de man werd ziende!

Zo zijn er meer passages waarin Jezus mensen laat zien.  Dan voltrekt zich het wonder van de werkelijkheid.  Wees zonder hoop, zonder verwachting op een betere toekomst.   Het is de toekomst zelve die de mens blind houdt.

Frustratie is voor de blinden.

Theoretisch weet ik wel van het niets, de leegte, het zijn, niet eigenwillend, God’s wil, Jezus boodschap, alleen praktisch ben ik dus aan het wachten, en worden de praatjes me vaak teveel.

1 uur geleden zei TTC:

Ja, kwetsbare mensen krijgen oprecht goedwillend opleidingen aangeboden, dat is de derde golf beweging in de richting van een fluweelzachte paradigmashift. En nu is er een overschot aan  kwetsbare mensen, waar geen plaats voor is in een wereld waarin koude oorlog primeert.  We zijn op zoek naar wormgaten waar een overvloed aan is op basis van verzamelde kennis, maar dat is cognitieve inhoud. 

Ik weet niet goed hoe ik kan proberen de paradigmashift volledig te ondergaan. Ik geloof dat ik een echte diehard ben. Voel me ook steeds meer thuis tussen de “denkers” van freethinker. Je moet toch wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel2:

Ik weet niet goed hoe ik kan proberen de paradigmashift volledig te ondergaan. Ik geloof dat ik een echte diehard ben. Voel me ook steeds meer thuis tussen de “denkers” van freethinker. Je moet toch wat.

Mensen reageren niet op technische zaken, maar als het over zaken gaat als opmaak of naamgevingsconventies, dan worden de discussies eindeloos en kunnen de emoties hoog oplopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Frustratie is voor de blinden.

Als eigen aan een proces ambivalentie troef wordt, kan je enkel maar hopen dat zoiets met zo min mogelijk misverstanden en bijhorende neveneffecten verloopt. Hulpvragen ter preventie van erger komen meestal dan ook pas achteraf, als je dan nog de woorden vindt omwille van hypergevoelig voor nu net die zaken die voeding geven aan een reeks misverstanden. Quasi onbegrijpelijk zonder de aandacht die daartoe noodzakelijk is, voorbij aan het eigenbelang is het de inhoud die primeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Theoretisch weet ik wel van het niets, de leegte, het zijn, niet eigenwillend, God’s wil, Jezus boodschap, alleen praktisch ben ik dus aan het wachten, en worden de praatjes me vaak teveel.

Dan resteren de economische praatjes van TTC die niemand begrijpt.  Toch is het eenvoudig, TCC doet aan mindfulness en ik doe aan mindemptyness.

Jij bent toch christen?  Of heb ik dat mis?  De kern staat in Matt 16:25

"Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden."

Gewoon je leven verliezen om Mijnentwil, dat is alles.    Degene die aan zijn leven hangt is niet werkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Dan resteren de economische praatjes van TTC die niemand begrijpt.  Toch is het eenvoudig, TCC doet aan mindfulness en ik doe aan mindemptyness.

Alsof je uit de maalstroom zou stappen en niet zien waar allerhande blokkades zitten, we schieten op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Alsof je uit de maalstroom zou stappen en niet zien waar allerhande blokkades zitten, we schieten op. 

Hetzelve wat zijn leven wil behouden zit vast in de maalstroom van gebeurtenissen.  Met zijn gedachten wil dit hetzelve de dag van morgen halen.  Niet wetende dat hij zichzelf ook denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Hetzelve wat zijn leven wil behouden zit vast in de maalstroom van gebeurtenissen.  Met zijn gedachten wil dit hetzelve de dag van morgen halen.  Niet wetende dat hij zichzelf ook denkt.

Terwijl je in een ontspannen toestand je specifieke beoogde resultaat visualiseert, denk na over welk gevoel je zou willen ervaren tegen de tijd dat je je ogen open doet en dat het er dan ook is. Zou je dankbaar zijn, gelukkig of blij zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-6-2023 om 19:23 zei Hopper:

Je kunt niet verder wandelen bij een catharsis, net zoals een auto niet rijdend gewassen kan worden.

Op de vraag wat die stuwkrachten binnen het kader van de positieve desintegratie theorie nu precies zijn,  is het antwoord vooralsnog zeer vaag en mistig. Om deze reden is het misschien handiger om hulpvragen te stellen die tastbaar zijn, concreet, zodat het over iets kan gaan, in simpele mensentaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Terwijl je in een ontspannen toestand je specifieke beoogde resultaat visualiseert, denk na over welk gevoel je zou willen ervaren tegen de tijd dat je je ogen open doet en dat het er dan ook is. Zou je dankbaar zijn, gelukkig of blij zijn?

Het gaat om het beseffen, niet de toestand waarin je gemoed verkeert.  Reflecterend besef kent iedereen, in dat besef reflecteer je jezelf op je houding in de wereld, in die reflectie (spiegeling) oordeelt de mens over van alles en nog wat.   Het is het reflecterend oordelen wat een hetzelve geeft wat zijn leven wil behouden.   Met dit reflecterend besef schept de mens een afstand tot zichzelf, dit besef wordt hebzuchtig.  Dit besef 'heeft' vrienden, 'heeft' een status, 'heeft' een goede baan. (Enz).

Homo economicus is een calculerend en handelend wezen, daarom joeg Jezus ook de handelaren uit de tempel.   In dit reflecterend besef vindt de mens het belangrijk wat hij ziet en niet dat hij ziet.  De mens met het reflecterend besef (de oordelende mens) is een stakker.  Vandaar het 'oordeelt niet'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Het gaat om het beseffen, niet de toestand waarin je gemoed verkeert.  Reflecterend besef kent iedereen, in dat besef reflecteer je jezelf op je houding in de wereld, in die reflectie (spiegeling) oordeelt de mens over van alles en nog wat.   Het is het reflecterend oordelen wat een hetzelve geeft wat zijn leven wil behouden.   Met dit reflecterend besef schept de mens een afstand tot zichzelf, dit besef wordt hebzuchtig.  Dit besef 'heeft' vrienden, 'heeft' een status, 'heeft' een goede baan. (Enz). Homo economicus is een calculerend en handelend wezen, daarom joeg Jezus ook de handelaren uit de tempel.   In dit reflecterend besef vindt de mens het belangrijk wat hij ziet en niet dat hij ziet.  De mens met het reflecterend besef (de oordelende mens) is een stakker.  Vandaar het 'oordeelt niet'.

Naar ik weet had Jezus geen laptop, en schreef hij geen algoritmen die het systeem in deze of gene richting stuwen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Het gaat om het beseffen, niet de toestand waarin je gemoed verkeert.

Onwetendheid of ignorantie is de toestand van afwezigheid van alle of bepaalde kennis bij een persoon. Onwetendheid is het resultaat van de beperkingen van ons verstand of van de onduidelijkheid van de zaak zelf. Het wijst meer bepaald op een afwijking tussen de werkelijkheid en de perceptie van deze realiteit. 

9 uur geleden zei Hopper:

Homo economicus is een calculerend en handelend wezen, daarom joeg Jezus ook de handelaren uit de tempel.

In de economische wetenschap legt men vaak een verband tussen onwetendheid (zeker niet weten) en onzekerheid (niet zeker weten).

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Dan resteren de economische praatjes van TTC die niemand begrijpt.

Zoals we nu gezien hebben bestaat er een verschil tussen fundamenteel- en translationeel onderzoek, of de vertaling naar praktische toepasingen. Als nietige ikjes kunnen we daarom enkel maar verzoeken om na te gaan of die kloof niet nu net een voedingsbodem is voor tal van hulpvragen zoals binnen deze of gene categorie gangbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-6-2023 om 15:45 zei Hopper:

Kennis is niet altijd in woorden te vatten.

Ervaring leert dat niet de beschikbaarheid de beslisbaarheid bepaalt, maar a priori de ontvankelijkheid en bereidheid tot elaboratie om helder te krijgen dat er geen twijfel hoeft te bestaan wat betreft de beschikbaarheid. Simpeler gezegd, elementen kunnen ook verworpen worden op zo’n manier dat de schijn wordt opgewekt dat iets niet beschikbaar zou zijn, bijgevolg echter wel het perverse effect waar we spontaan getuige van kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Noel2:

@TTC ik ben de mens die niet wedergeboren raakt en voor wie het brandpunt in het verschiet ligt, als niet een zeldoding zal lukken. 

 

Dit vind ik een interessante uitspraak. Mogelijk ben je al wedergeboren en dringt het niet tot je door? 

Zelfdoding kan in deze wereld inderdaad een zoete gedachte zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel2:

@TTC excuseer, ik heb betrekkingswanen en betrek het gezegde op mij persoonlijk, ik ben de mens die niet wedergeboren raakt en voor wie het brandpunt in het verschiet ligt, als niet een zeldoding zal lukken. om mijzelf te beschermen lees ik maar niet meer mee.

In zowat elke cultuur wordt naar dezelfde fenomenen verwezen, zodat ze in zekere zin cultuurloos worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit vind ik een interessante uitspraak. Mogelijk ben je al wedergeboren en dringt het niet tot je door? 

Zelfdoding kan in deze wereld inderdaad een zoete gedachte zijn. 

heel moeilijk dit, niet genoeg lijkt het, nog in beweging, wordend

nog eigenwillend lijkt het

44 minuten geleden zei TTC:

In zowat elke cultuur wordt naar dezelfde fenomenen verwezen, zodat ze in zekere zin cultuurloos worden.

het wordt extreem persoonlijk, onvermijdelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid