Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei TTC:

Bizar is het fenomeen dat sommige dingen vanzelfsprekend kunnen worden, omdat ze dat a priori gewoon zijn

Zoals de vanzelfsprekendheid, dat een bal (actie) niet kan kaatsen, tenzij dat 'ie al gekaatst wordt (preactie), waaruit volgt dat een lineaire beweging een halve waarheid of in moderne termen een half veld geeft.

En zoals de vanzelfsprekendheid dat de formule voor een cirkel, zelf al zegt dat er niets verandert, dan een interne verschuiving, wat een concept als pi absurd maakt.

En zoals de vanzelfsprekendheid dat wie niet bereid is om te offeren ten gunste van waarheid, zuiverheid, en recht, geen waarheid en zuiverheid en recht overhoudt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

29 minuten geleden zei Tomega:

Zoals de vanzelfsprekendheid, dat een bal (actie) niet kan kaatsen, tenzij dat 'ie al gekaatst wordt (preactie), waaruit volgt dat een lineaire beweging een halve waarheid of in moderne termen een half veld geeft. En zoals de vanzelfsprekendheid dat de formule voor een cirkel, zelf al zegt dat er niets verandert, dan een interne verschuiving, wat een concept als pi absurd maakt.En zoals de vanzelfsprekendheid dat wie niet bereid is om te offeren ten gunste van waarheid, zuiverheid, en recht, geen waarheid en zuiverheid en recht overhoudt.

Achteraf gezien blijkt simpel houden toch niet zo’n slecht idee, vooral omwille van de helderheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-6-2023 om 12:17 zei Hopper:

Sommige dingen bestaan pas als de mens er kennis van draagt.  

Misschien dat verschillende woorden verschillende gewichten dragen, en dat net daarom de kracht van eenvoud en kleine dingen niet altijd even makkelijk verteerbaar is. We weten het niet zeker, dat is immers waartoe onderzoek toe dient, in alle rust en sereniteit, in hoop en vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Misschien dat verschillende woorden verschillende gewichten dragen, en dat net daarom de kracht van eenvoud en kleine dingen niet altijd even makkelijk verteerbaar is. We weten het niet zeker, dat is immers waartoe onderzoek toe dient, in alle rust en sereniteit, in hoop en vertrouwen.

Kennis is niet altijd in woorden te vatten.  Net zoals het woord 'stoel' niet de stoel zelf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Kennis is niet altijd in woorden te vatten.  Net zoals het woord 'stoel' niet de stoel zelf is.

Op een managersmeeting zeg je maar beter niet dat er teveel opperhoofden zijn en te weinig indianen, en stoelen zijn artefacten die we bedacht hebben dankzij dat wat ons gegeven is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei TTC:

Op een managersmeeting zeg je maar beter niet dat er teveel opperhoofden zijn en te weinig indianen, en stoelen zijn artefacten die we bedacht hebben dankzij dat wat ons gegeven is. 

De opperhoofden nemen de brede weg, want zij weten de weg, denken ze.   De indianen doen maar wat en vinden per ongeluk de smalle weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

De opperhoofden nemen de brede weg, want zij weten de weg, denken ze.   De indianen doen maar wat en vinden per ongeluk de smalle weg.

In het complexe zit het simpele, in het simpele het complexe.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Kennis is niet altijd in woorden te vatten.

Onderhand een beetje beter begrijpend waarom een wiskundig bewijs toch een beetje anders is dan een wetenschappelijk bewijs, maar verder om veel meer andere redenen als betekenisloos kan verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Onderhand een beetje beter begrijpend waarom een wiskundig bewijs toch een beetje anders is dan een wetenschappelijk bewijs, maar verder om veel meer andere redenen als betekenisloos kan verblijven.

Ik geef om beiden niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Hopper:

Ik geef om beiden niks.

Ik denk dat we al van geluk mogen spreken dat die smalle weg altijd dezelfde is, anders zou het helemaal zinloos worden.

11 uur geleden zei Hopper:

In de manifestatie is geen waarheid te vinden.

Sommige herstelopdrachten zijn een beetje als zoeken naar iemand die kan zeggen tot welk sterrenbeeld de zon behoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-6-2023 om 20:25 zei Barnabas:

Achterlijke idioten achter instanties arbeiden ieder als idemdito's, Ah ik zie.

Het positivisme ontstond vanuit de confrontatie tussen de filosofie en het succes van de moderne wetenschappen. Filosofen werden geconfronteerd met het gegeven dat de empirische wetenschappen leken te slagen in datgene waar zijzelf en hun (speculatieve) metafysische systemen niet in slaagden, zekere en onweerlegbare kennis.

9 uur geleden zei Hopper:

Ik geef om beiden niks.

Gisteren interessante docu over het mengen van diamanten met nepdiamanten, een klassiek voorbeeld waarin veel aspecten werden opgelicht met een mengelmoes aan tegenstrijdigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Petra.:

Whoehahahahahaha... bij deze reactie nummer ...4289 ! 👏😄

Handig om weten is dat we een circulair diagram ook tot object van meditatie kunnen maken, als een bron van waarneming, interpretatie, wikken en wegen. Belangrijk hierin is het groeipotentieel, tegelijk zeggend dat sommige hulpvragen niet zomaar uit de lucht komen vallen, ze passen binnen een geheel waarin ook, zo congruent mogelijk, de aspiraties van de nieuwe ggz weerspiegeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

Je kunt zelfs de auto van de buren tot object van meditatie maken, maar spannend gaat dat niet worden.

Verbazingwekkend is het fenomeen hoe eenvoudige ideeën telkens opnieuw uit de collectieve aandacht kunnen verdwijnen, een goede manier is om ze te vermengen met andere ideeën. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Verbazingwekkend is het fenomeen hoe eenvoudige ideeën telkens opnieuw uit de collectieve aandacht kunnen verdwijnen, een goede manier is om ze te vermengen met andere ideeën. 

Verlaat de wereld van de ideeën om er achter te komen dat je zelf ook een idee bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hopper:

Verlaat de wereld van de ideeën om er achter te komen dat je zelf ook een idee bent.

Met behulp van een aantal G3CGT-tools kunnen we axioma’s verfijnen op zo’n manier dat we raken aan fundamentele kennis, in het verlengde de niet-ondoordachte grondslag biedend voor hulpvragen van vooral preventieve aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Met behulp van een aantal G3CGT-tools kunnen we axioma’s verfijnen op zo’n manier dat we raken aan fundamentele kennis, in het verlengde de niet-ondoordachte grondslag biedend voor hulpvragen van vooral preventieve aard.

Ik vind het knap dat je dit soort zinnen kunt bedenken. Doch het enkelvoudige ligt buiten het denken.  Alleen bereikbaar voor de armen van geest.  Arm van geest daarover lezen we in de preek 1. BEATI PAUPERES SPIRITU, QUONIAM IPSORUM EST REGNUM CAELORUM
MATTHEUS 5, 3

Dan is er nog een andere armoede, een innerlijke armoede, en daarover gaat het woord van onze Heer wanneer Hij zegt: ‘Zalig zijn de armen van geest.’
Nu vraag ik jullie om zo te zijn dat jullie begrijpen wat hier bedoeld is; want ik zeg jullie bij de eeuwige waarheid: jullie kunnen mij niet begrijpen, tenzij jullie aan die waarheid gelijk zijn waarover we nu willen spreken.
Verschillende mensen hebben me gevraagd wat armoede in wezen is en wat een arm mens is. Daarop willen we antwoord geven.
Volgens bisschop Albrecht is diegene arm die geen waarde hecht aan alles wat God ooit heeft geschapen- en dat is goed gezien. Maar wij gaan nog verder en verstaan onder armoede iets wat daarbovenuit gaat: diegene is arm die niets wil en niets weet en niets heeft.
Over die drie punten willen we nu spreken, en om de liefde Gods vraag ik jullie deze waarheid te begrijpen, a!s jullie dat kunnen; en als jullie die niet begrijpen, maak je dan geen zorgen, want de waarheid waarover ik wil spreken is van dien aard dat maar weinig goede mensen haar zullen begrijpen.
In de eerste plaats zeggen we dat diegene arm is die niets wil. Wat dat betekent begrijpen veel mensen niet goed. Dat zijn die mensen die in boetedoening en uiterlijke oefening, wat ze heel belangrijk vinden, vasthouden aan hun eigen ik. 

Erbarme zich God, dat zulke mensen zo weinig de goddelijke waarheid onderkennen! Deze mensen wekken de indruk heilig te zijn, maar innerlijk zijn het ezels, want het uitzonderlijke van de goddelijke waarheid begrijpen zij niet. Met de mond belijden ze dat diegene arm is die niets wil. Dat lichten ze aldus toe: de mens moet zo leven dat hij zijn wil nooit meer in bepaalde dingen vervuld wenst te zien, maar dat hij er naar streeft de allerliefste wil van God te vervullen. 

https://www.trouw.nl/cultuur-media/de-mooiste-preek-ooit~b4492675/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Nu moeten jullie aandachtig en ernstig opletten! Ik heb het vaak gezegd, en ook grote leermeesters zeggen het, dat de mens zo leeg van alle dingen en alle werken moet zijn, zowel innerlijk als uiterlijk, dat hij een eigen plaats voor God zou kunnen zijn waarin God zou kunnen werken.

Nu zeggen we iets anders. Doet het geval zich voor dat de mens leeg is van alle schepselen en van God en van zichzelf, maar is het nog zo dat God een plaats in hem vindt om te werken, dan zeggen we: zolang dat bij iemand het geval is, is hij niet arm in de uiterste armoede. Want in Zijn werken is het niet Gods bedoeling dat de mens een plaats in zich heeft waarin Hij zou kunnen werken; want armoede van geest betekent dat hij zo leeg is van God en al Zijn werken, dat God, wil Hij in de ziel werken, zelf de plaats is waarin Hij werken wil - en dat doet Hij graag. Want vindt God zo een mens arm, dan werkt God Zijn eigen werk, en die mens ondergaat God in zich, en God is een eigen plaats van Zijn werken doordat Hij in zichzelf werkende is. En hier, in die armoede verwerft de mens het eeuwige zijn dat hij geweest is en dat hij nu is en dat hij altijd zal blijven zijn.

We zeggen dus dat de mens zo arm moet zijn dat hij noch een plaats is, noch er een heeft waarin God zou kunnen werken. Daarom bid ik God dat Hij me leeg maakt van God. Wie deze woorden niet begrijpt, die moet zijn hart daarmee niet bekommeren. Want zolang de mens niet aan die waarheid gelijk is, kan hij deze woorden niet begrijpen; want dit is een waarheid die niet is te weten, direct uit het hart van God is zij gekomen.

Dat wij zo mogen leven dat we het eeuwige ervaren, daartoe helpe ons God. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Ik vind het knap dat je dit soort zinnen kunt bedenken. Doch het enkelvoudige ligt buiten het denken.  Alleen bereikbaar voor de armen van geest.  Arm van geest daarover lezen we in de preek 1. BEATI PAUPERES SPIRITU, QUONIAM IPSORUM EST REGNUM CAELORUM MATTHEUS 5, 3 Dan is er nog een andere armoede, een innerlijke armoede, en daarover gaat het woord van onze Heer wanneer Hij zegt: ‘Zalig zijn de armen van geest.’ Nu vraag ik jullie om zo te zijn dat jullie begrijpen wat hier bedoeld is; want ik zeg jullie bij de eeuwige waarheid: jullie kunnen mij niet begrijpen, tenzij jullie aan die waarheid gelijk zijn waarover we nu willen spreken. Verschillende mensen hebben me gevraagd wat armoede in wezen is en wat een arm mens is. Daarop willen we antwoord geven. Volgens bisschop Albrecht is diegene arm die geen waarde hecht aan alles wat God ooit heeft geschapen- en dat is goed gezien. Maar wij gaan nog verder en verstaan onder armoede iets wat daarbovenuit gaat: diegene is arm die niets wil en niets weet en niets heeft. Over die drie punten willen we nu spreken, en om de liefde Gods vraag ik jullie deze waarheid te begrijpen, a!s jullie dat kunnen; en als jullie die niet begrijpen, maak je dan geen zorgen, want de waarheid waarover ik wil spreken is van dien aard dat maar weinig goede mensen haar zullen begrijpen. In de eerste plaats zeggen we dat diegene arm is die niets wil. Wat dat betekent begrijpen veel mensen niet goed. Dat zijn die mensen die in boetedoening en uiterlijke oefening, wat ze heel belangrijk vinden, vasthouden aan hun eigen ik. Erbarme zich God, dat zulke mensen zo weinig de goddelijke waarheid onderkennen! Deze mensen wekken de indruk heilig te zijn, maar innerlijk zijn het ezels, want het uitzonderlijke van de goddelijke waarheid begrijpen zij niet. Met de mond belijden ze dat diegene arm is die niets wil. Dat lichten ze aldus toe: de mens moet zo leven dat hij zijn wil nooit meer in bepaalde dingen vervuld wenst te zien, maar dat hij er naar streeft de allerliefste wil van God te vervullen. 

Een circulair diagram lijkt precies toch veel eenvoudiger, maar misschien is dat een kwestie van perceptie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Een circulair diagram lijkt precies toch veel eenvoudiger, maar misschien is dat een kwestie van perceptie. 

Vooral deze zin: "En hier, in die armoede verwerft de mens het eeuwige zijn dat hij geweest is en dat hij nu is en dat hij altijd zal blijven zijn.

Zo'n middeleeuwse prediker wist dat gewoon!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Vooral deze zin: "En hier, in die armoede verwerft de mens het eeuwige zijn dat hij geweest is en dat hij nu is en dat hij altijd zal blijven zijn. Zo'n middeleeuwse prediker wist dat gewoon!

De prakrti omvat niet alleen de stoffelijke wereld, maar ook het denken, voelen en handelen, wat in het Westen meestal tot het geestelijke domein wordt gerekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid