Spring naar bijdragen

Is iedere religie Goddelijk geïnspireerd?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:
Op 21-5-2022 om 11:50 zei Hetairos:

Ik heb al eerder gezegd, dat je niet objectief bent. Je uitgangspunt is dat God niet deugt. Dat inzicht (of gebrek aan inzicht!) projecteer je vervolgens op alles wat je in de Bijbel leest. Dat uitgangspunt maakt  je ook selectief, waardoor je niet in staat bent de context goed te beoordelen. Je bevindt je dus in een soort vicieuze cirkel en ben je subjectief tot op het bot.

Ik ga niet uit van het standpunt dat God wel of niet deugt. Ik ga uit van de tekst van de Bijbel.  Zonder een subjectieve visie als die van jou, dat God deugt.

Het is nu wel weer goed zo, DBI. Ik denk dat een verder gesprek nergens toe leidt. Laten we er maar vanuit gaan, dat jij niet in staat bent mijn visie, op welke manier dan ook, aan te tasten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 482
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. Overmits hetgeen van God kennelijk i

1 Johannes 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het

Je wordt steeds ongeloofwaardiger. Het enige dat je doet is je gedragen als een blaffende hond achter jouw hek van inhoudsloze dogma's en leringen. DBI ziet terecht een discrepantie in jouw inter

2 uur geleden zei Hetairos:

Het is nu wel weer goed zo, DBI. Ik denk dat een verder gesprek nergens toe leidt. Laten we er maar vanuit gaan, dat jij niet in staat bent mijn visie, op welke manier dan ook, aan te tasten. 

Dat hoeft ook niet, jij hebt recht op je eigen visie.  Maar ik heb wel aan iedereen die mee leest, laten zien waarom die visie inhoudelijk niet klopt.

Je bent trouwens wel snel omgedraaid van 'heb je nog meer pijlen op je boog'  naar 'dit leidt nergens toe'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Dat beloof ik:
2 uur geleden zei Hetairos:

Het is nu wel weer goed zo, DBI. Ik denk dat een verder gesprek nergens toe leidt. Laten we er maar vanuit gaan, dat jij niet in staat bent mijn visie, op welke manier dan ook, aan te tasten. 

Dat hoeft ook niet, jij hebt recht op je eigen visie.  Maar ik heb wel aan iedereen die mee leest, laten zien waarom die visie inhoudelijk niet klopt.

Je bent trouwens wel snel omgedraaid van 'heb je nog meer pijlen op je boog'  naar 'dit leidt nergens toe'.

Inderdaad. Maar ik heb ook ingezien, dat niet iedereen een antwoord leest, dat wordt geschreven als reactie op een bericht van @Dat beloof ik. Ik denk, dat de algemene indruk die hier op het forum heerst ten opzichte van jou, is, dat jij enkel strijdvragen stelt. Ik heb dat in het verleden ook al verschillende keren ondervonden.

En nu was ik het even zat om van strijdvraag naar strijdvraag te worden gedirigeerd. Ik heb jou in een (ver) verleden al eens een katalysator genoemd: je beïnvloedt het proces waaraan je deelneemt, maar hebt er geen deel aan. Met andere woorden: je steekt er niets van op. En als dan de meelezers de berichten die jij schrijft per definitie zijn gaan negeren, dan schiet ik dus ook mijn doel voorbij als ik op jouw berichten inga.

Vandaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Flawless victory:

Wat bedoel je met een gezalfde? 

Een gezalfde Christen is een uitverkoren Christen die het voorrecht heeft om met Christus samen over Gods Koninkrijk te regeren. Zij krijgen een eerste opstanding bij aanvang van Christus tegenwoordigheid (parousia) in de hemel.

Openbaren 20:6 En ik zag tronen, en degenen die erop zaten kregen autoriteit om te oordelen. Ik zag de zielen van hen die terechtgesteld waren omdat ze getuigenis hadden gegeven van Jezus en hadden gesproken over God, en van hen die het wilde beest en zijn beeld niet hadden aanbeden en die niet het merkteken op hun voorhoofd of op hun hand hadden gekregen. Ze kwamen tot leven en regeerden als koningen met de Christus, 1000 jaar lang.  5 (De andere doden kwamen pas tot leven toen de 1000 jaar voorbij waren.) Dit is de eerste opstanding.  6 Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Openbaring 1:6 hij heeft ons gemaakt tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader — aan hem komt de eer toe en de macht, voor eeuwig. Amen

Openbaring 5:9 Ze zingen een nieuw lied: ‘U bent het waard de boekrol te nemen en de zegels te openen, want u bent geslacht en met uw bloed hebt u mensen voor God gekocht uit alle stammen, talen, volken en landen.  10 U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.

Je ziet dat het geen geestelijke begrip is, maar dat ze echt letterlijk als koningen gaan regeren over de aarde.

Een koning wordt gezalfd alvorens ze koning worden. Vandaar de gezalfden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-5-2022 om 21:27 zei Flawless victory:

Wat bedoel je met een gezalfde? 

Je stelde de vraag aan @sjako en hij heeft jou, geheel volgens de leer van het WTG, een antwoord gegeven. Maar zijn antwoord is zo onvolledig, dat ik het niet kan laten ook mijn visie op 'zalving' aan jou door te geven. Dan kun je zelf bepalen, welk antwoord jou het meeste aanspreekt.

In het oude testament was de zalving (met olie) een teken, dat men van Godswege voor een taak geschikt was bevonden. Bijvoorbeeld het Koningschap.

In het nieuwe testament krijgt de 'zalving' een nieuwe dimensie, omdat de gave van de Heilige Geest er mee wordt verbonden; Het teken wordt vervangen door de werkelijkheid. Is de zalving in het oude testament dus een teken dat God Zijn goedkeuring geeft; in het nieuwe testament is de zalving met de Heilige Geest een bewijs van goedkeuring dat God hoogstpersoonlijk aan de gezalfde zelf geeft. Denk ook aan het begrip 'verzegeling'. 

Dat gave van de Heilige Geest is voor elke gelovige bedoeld, want zonder de Heilige Geest kun je het Koninkrijk van God niet eens zien. Maar niet elke gelovige, die deel krijgt aan de Geest van God, wordt ook gezalfd. Want zalving heeft te maken met een taak die God specifiek voor jou heeft.

Jezus zelf zegt hier dit over: "De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren." Lukas 4:18-19 (NBG1951)

De discipelen bidden onder andere: "De koningen der aarde hebben zich opgesteld en de oversten zijn tezamen vergaderd tegen de Here en tegen zijn Gezalfde. Want inderdaad zijn in deze stad vergaderd tegen uw heilige knecht Jezus, die Gij gezalfd hebt, Herodes zowel als Pontius Pilatus met de heidenen en de volken van Israël" Hand. 4:26-27 (NBG1951)

Later zegt Petrus in Hand. 10:37-38 (NBG1951) "Gij weet van de dingen, die geschied zijn door het gehele Joodse land, te beginnen in Galilea, na de doop, die Johannes verkondigde, van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem."

Dat evenwel de zalving een puur GEESTELIJKE aangelegenheid is, wordt ook bevestigd door Paulus: "Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft"  2 Cor. 1:21-22 (NBG1951). In dit gedeelte zie je ook het begrip zalving in relatie tot zegel terugkomen.

Dus resumerend:

Iedere gelovige kan worden gedoopt in de Heilige Geest en toegang krijgen tot het (nu nog puur Geestelijke Koninkrijk van God); maar niet elke gelovige die leeft vanuit de Heilige Geest wordt concreet gezalfd voor een (specifieke) taak.

NOTA BENE:

Voor @sjako zijn gezalfden en uitverkorenen synoniemen. Voor mij is dat niet zo. Elke gelovige in Christus is gedoopt met de Heilige Geest en is derhalve uitverkoren (in dé Uitverkorene, Christus). Maar niet elke uitverkorene is gezalfd voor een specifieke taak. Denk hierbij aan (bijvoorbeeld) de "apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars" die Hij heeft gegeven, "om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus". Zie Eph. 4:11-12 (NBG1951).

Nu geloof ik wel, dat het de bedoeling is dat elke Geestvervulde gelovige zijn specifieke taak (zalving) ontdekken zal. En dat uiteindelijk het Lichaam van Christus (de ware Gemeente) zal bestaan uit gelovigen, die allemaal zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Denk in dit verband aan wat Petrus schrijft in 1 Pet. 2:9 (NBG1951) "Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht". En dus geldt het uitverkoren zijn, voor elke gelovige in Christus en niet voor enkelen (of 'slechts' 144.000 gelovigen).

Vele gelovigen hebben dit 'principe' nog niet ontdekt, omdat ze blijven hangen in wat hen vanaf de kansel wordt verkondigd. Wat een verantwoording ligt er dan op de schouders van hen, die zichzelf zonder voor de taak gezalfd te zijn, als 'apostel, profeet, evangelist, herder of  leraar' hebben aangesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-5-2022 om 22:03 zei sjako:

Ik heb hetzelfde probleem met hem en dat is jammer. Het staat een goed gesprek in de weg. En dat is zo jammer want tegenwoordig zijn niet veel mensen meer bezig met geloofszaken. Kunnen we niet een beetje respect voor elkaar opbrengen? Jezus roept op tot eenheid en dat begint met respect voor elkaar.

Dat is mijn punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hetairos:

Dat gave van de Heilige Geest is voor elke gelovige bedoeld, want zonder de Heilige Geest kun je het Koninkrijk van God niet eens zien.

Zalving vind plaats door de heilige Geest, maar niet elke gelovige is gezalfd, maar heeft toch de heilige Geest. Het is een beetje zoals ‘ik heb koorts dus ben ik ziek.’ Maar het is niet zo ‘ik ben ziek dus heb ik koorts’..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-5-2022 om 21:47 zei sandingisaskill:

Bedankt voor het niet steunen van mijn standpunt. Dat zal je wat dit betreft dan blijven doen, want iemand die God gevoelloos vindt voor wat de mens doet blijft in mijn optiek een heel vreemd Godsbeeld hebben. En dan druk ik me fatsoenlijk uit.

Helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Barnabas:
Op 19-5-2022 om 22:03 zei sjako:

k heb hetzelfde probleem met hem en dat is jammer. Het staat een goed gesprek in de weg. En dat is zo jammer want tegenwoordig zijn niet veel mensen meer bezig met geloofszaken. Kunnen we niet een beetje respect voor elkaar opbrengen? Jezus roept op tot eenheid en dat begint met respect voor elkaar.

Dat is mijn punt.

Vinden jullie jezelf nu niet zeer kinderachtig? Als het om respect gaat, steek dan eerst maar eens de hand in eigen boezem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Zalving vind plaats door de heilige Geest, maar niet elke gelovige is gezalfd, maar heeft toch de heilige Geest. Het is een beetje zoals ‘ik heb koorts dus ben ik ziek.’ Maar het is niet zo ‘ik ben ziek dus heb ik koorts’..

Correct. Je kunt inderdaad ziek zijn en geen koorts hebben. Je zou dan op het idee kunnen komen, dat je gezond bent.

Zoals ik reeds in mijn bericht heb aangeduid, kun je dus wél de Heilige Geest hebben ontvangen, maar (nog) niet zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Off the record:

Ik besef dat mijn redenatie weinig ruimte voor die van jou overlaat. Maar ik hoop niet dat je, net als blijkbaar @Barnabas, dat ziet als een gebrek aan respect.

Wat echter wel respectloos is, is het puur negeren van goede (ter zake doende) argumenten en vervolgens gewoon je eigen langspeelplaat opnieuw opzetten. En dat doen jullie voortdurend. Maar om dan vervolgens met puberale en kinderargumenten je beklag te doen bij gelijkgestemden en samen met hun een klaagzang aan te heffen, is jou en Barnabas in feite onwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Je stelde de vraag aan @sjako en hij heeft jou, geheel volgens de leer van het WTG, een antwoord gegeven. Maar zijn antwoord is zo onvolledig, dat ik het niet kan laten ook mijn visie op 'zalving' aan jou door te geven. Dan kun je zelf bepalen, welk antwoord jou het meeste aanspreekt.

In het oude testament was de zalving (met olie) een teken, dat men van Godswege voor een taak geschikt was bevonden. Bijvoorbeeld het Koningschap.

In het nieuwe testament krijgt de 'zalving' een nieuwe dimensie, omdat de gave van de Heilige Geest er mee wordt verbonden; Het teken wordt vervangen door de werkelijkheid. Is de zalving in het oude testament dus een teken dat God Zijn goedkeuring geeft; in het nieuwe testament is de zalving met de Heilige Geest een bewijs van goedkeuring dat God hoogstpersoonlijk aan de gezalfde zelf geeft. Denk ook aan het begrip 'verzegeling'. 

Dat gave van de Heilige Geest is voor elke gelovige bedoeld, want zonder de Heilige Geest kun je het Koninkrijk van God niet eens zien. Maar niet elke gelovige, die deel krijgt aan de Geest van God, wordt ook gezalfd. Want zalving heeft te maken met een taak die God specifiek voor jou heeft.

Jezus zelf zegt hier dit over: "De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren." Lukas 4:18-19 (NBG1951)

De discipelen bidden onder andere: "De koningen der aarde hebben zich opgesteld en de oversten zijn tezamen vergaderd tegen de Here en tegen zijn Gezalfde. Want inderdaad zijn in deze stad vergaderd tegen uw heilige knecht Jezus, die Gij gezalfd hebt, Herodes zowel als Pontius Pilatus met de heidenen en de volken van Israël" Hand. 4:26-27 (NBG1951)

Later zegt Petrus in Hand. 10:37-38 (NBG1951) "Gij weet van de dingen, die geschied zijn door het gehele Joodse land, te beginnen in Galilea, na de doop, die Johannes verkondigde, van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem."

Dat evenwel de zalving een puur GEESTELIJKE aangelegenheid is, wordt ook bevestigd door Paulus: "Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft"  2 Cor. 1:21-22 (NBG1951). In dit gedeelte zie je ook het begrip zalving in relatie tot zegel terugkomen.

Dus resumerend:

Iedere gelovige kan worden gedoopt in de Heilige Geest en toegang krijgen tot het (nu nog puur Geestelijke Koninkrijk van God); maar niet elke gelovige die leeft vanuit de Heilige Geest wordt concreet gezalfd voor een (specifieke) taak.

NOTA BENE:

Voor @sjako zijn gezalfden en uitverkorenen synoniemen. Voor mij is dat niet zo. Elke gelovige in Christus is gedoopt met de Heilige Geest en is derhalve uitverkoren (in dé Uitverkorene, Christus). Maar niet elke uitverkorene is gezalfd voor een specifieke taak. Denk hierbij aan (bijvoorbeeld) de "apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars" die Hij heeft gegeven, "om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus". Zie Eph. 4:11-12 (NBG1951).

Nu geloof ik wel, dat het de bedoeling is dat elke Geestvervulde gelovige zijn specifieke taak (zalving) ontdekken zal. En dat uiteindelijk het Lichaam van Christus (de ware Gemeente) zal bestaan uit gelovigen, die allemaal zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Denk in dit verband aan wat Petrus schrijft in 1 Pet. 2:9 (NBG1951) "Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht". En dus geldt het uitverkoren zijn, voor elke gelovige in Christus en niet voor enkelen (of 'slechts' 144.000 gelovigen).

Vele gelovigen hebben dit 'principe' nog niet ontdekt, omdat ze blijven hangen in wat hen vanaf de kansel wordt verkondigd. Wat een verantwoording ligt er dan op de schouders van hen, die zichzelf zonder voor de taak gezalfd te zijn, als 'apostel, profeet, evangelist, herder of  leraar' hebben aangesteld.


Dankjewel. Dit is glashelder voor mij. Zelf zie ik het nog wat simpeler. In mijn visie is er maar 1 Gezalfde en dat is Jezus Christus. En als Hij in je woont dan ben jij dus een Gezalfde. Want wanneer Christus in mij woont, dan leef niet langer ik maar Hij in mij. En elke taak is speciaal, zelfs het zorgen voor de naaste, zelfs de afwas doen. daar geeft God kracht voor. Dat maak ik bijvoorbeeld mee doordat ik veel mankementjes heb die ik in het geheel niet voel wanneer God Kracht geeft om die dingen te gaan doen. In zwakheid toont God Zijn Kracht. En het ergste mankement aan een vitaal orgaan dat ik had heeft Hij zonder menselijke tussenkomst genezen.  En zo zijn er nog meer dingen in het dagelijks leven waarin Zijn Koningschap in mijn leven zich heeft doen kennen maar die houd ik voor mezelf, die koester ik. Zonder Hem kan ik niets. 

Met sjako’s visie kan ik helemaal niets. Het doet gewoon pijn aan de Geest. Maar ik kreeg eerder een keer het verwijt zijn bericht niet te hebben gelezen en er niet op in te gaan, en een andere keer ging hij mijn woorden helemaal verdraaien. Daar ben ik ook maar helemaal  niet meer op ingegaan toen, want het zuigt alleen maar energie. Nu dacht ik laat ik het nog eens proberen, maar ook nu kan ik er niet op ingaan, want Jehova’s getuigen vinden het niet leuk als je het niet met hun visie eens bent. Vaak gaat men dan spijkers op laag water zoeken om iemand in een hoekje te drijven.  Dat staat een gesprek in de weg en vreet energie. 
 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Barnabas:

Laten we dan ophouden met praten over discussiëren en les geven uit de bijbel en niets anders.

Ik doe niet anders. De discussie krijgt echter een vervelende bijsmaak, omdat je niet kunt inzien, dat iemand gefundeerd op diezelfde Bijbel, een andere mening heeft dan jij.

Dan krijg je opmerkingen zoals ook @sandingisaskill die maakt: "Bedankt voor het niet steunen van mijn standpunt", alsof een goede discussie alleen maar kan worden gevoerd, als je een ander zijn standpunt steunt.

Let wel, Barnabas, je bent ongetwijfeld een prima mens en als zodanig alle respect waard. Jouw zienswijze is echter, in mijn ogen, discutabel. Daar gaat het om. En dan heb ik geen respect voor de wijze waarop je die tracht te verdedigen (of juist niet verdedigt).

Maar op de keper beschouwd, heb ik absoluut geen moeite met het standpunt dat iemand inneemt ten opzichte van een mening of stelling; het feit dat hij gewoon uit een discussie wegloopt, vervolgens bij een ander steun zoekt en gaat uithuilen, staat me tegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hetairos:

Zoals ik reeds in mijn bericht heb aangeduid, kun je dus wél de Heilige Geest hebben ontvangen, maar (nog) niet zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Je kan alleen gezalfd worden voor een koninklijke functie. Kijk maar in het OT. Koningen werden altijd gezalfd. Mozes bijv had volgens de Bijbel wel de heilige Geest maar was niet gezalfd. Jezus werd ook gezalfd omdat Hij de koning werd van Gods Koninkrijk.

Jezus hinte ook al naar koningschap van zijn discipelen. Lukus 22:29

29 En ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten, 30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.

Koningen zitten op tronen. Blijkbaar gaan Jezus discipelen specifiek over de 12 stammen van Israël.

34 minuten geleden zei Flawless victory:

want Jehova’s getuigen vinden het niet leuk als je het niet met hun visie eens bent.

Als je het er niet mee eens bent omdat Jehovah's Getuigen dat niet leuk vinden ben je niet goed bezig. Ik ben alleen maar een doorgeefluik. Mij kwets je er niet mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

 

Als je het er niet mee eens bent omdat Jehovah's Getuigen dat niet leuk vinden ben je niet goed bezig.


Dit is een schoolvoorbeeld van zo’n geniepige verdraaiing.   Iemand in een hoekje proberen te drijven, het gesprek verstoren door iemands bericht  een heel andere inhoud toe te dichten dan er geschreven is. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Correct. Je kunt inderdaad ziek zijn en geen koorts hebben. Je zou dan op het idee kunnen komen, dat je gezond bent.

Zoals ik reeds in mijn bericht heb aangeduid, kun je dus wél de Heilige Geest hebben ontvangen, maar (nog) niet zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Off the record:

Ik besef dat mijn redenatie weinig ruimte voor die van jou overlaat. Maar ik hoop niet dat je, net als blijkbaar @Barnabas, dat ziet als een gebrek aan respect.

Wat echter wel respectloos is, is het puur negeren van goede (ter zake doende) argumenten en vervolgens gewoon je eigen langspeelplaat opnieuw opzetten. En dat doen jullie voortdurend. Maar om dan vervolgens met puberale en kinderargumenten je beklag te doen bij gelijkgestemden en samen met hun een klaagzang aan te heffen, is jou en Barnabas in feite onwaardig.

Nu ga je te ver. Natuurlijk mag je je verdedigen in discussie. Daar heb ik het niet over. Ik heb het over persoonlijke beschuldigingen van jouw hand, En nu ben je ook nog eens bezig stemming tegen mij te maken.. Want je opmerking is niet "Off the record". Nog een keer en ik geef je aan bij Sjako.

56 minuten geleden zei Hetairos:

Ik doe niet anders. De discussie krijgt echter een vervelende bijsmaak, omdat je niet kunt inzien, dat iemand gefundeerd op diezelfde Bijbel, een andere mening heeft dan jij.

Dan krijg je opmerkingen zoals ook @sandingisaskill die maakt: "Bedankt voor het niet steunen van mijn standpunt", alsof een goede discussie alleen maar kan worden gevoerd, als je een ander zijn standpunt steunt.

Let wel, Barnabas, je bent ongetwijfeld een prima mens en als zodanig alle respect waard. Jouw zienswijze is echter, in mijn ogen, discutabel. Daar gaat het om. En dan heb ik geen respect voor de wijze waarop je die tracht te verdedigen (of juist niet verdedigt).

Maar op de keper beschouwd, heb ik absoluut geen moeite met het standpunt dat iemand inneemt ten opzichte van een mening of stelling; het feit dat hij gewoon uit een discussie wegloopt, vervolgens bij een ander steun zoekt en gaat uithuilen, staat me tegen. 

Mijn zienswijze mag je ter discussie stellen. Daar ben ik hier voor.

Wanneer Sandingisaskill tegen jouw over de grens gaat staat het je vrij om dat te melden bij Sjako (of hem daar zelf op aan te spreken), tegen mij heeft hij niks misdaan.

Ik hoop dat het probleem nu uit de wereld is en we verder kunnen gaan met debat.

 

Over je conclusie en niet ingaan op debat: Je kunt niet altijd winnen. Daarbij: Jezus is gekomen om schapen te redden en niet om ze te veroordelen of te overtuigen tegen hun zin en niet iedereen is bij machte een uitgebreidde discussie te voeren.

bewerkt door Barnabas
volledigheid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Hetairos:

Vele gelovigen hebben dit 'principe' nog niet ontdekt,

Omdat het er niet staat.

Er zijn veel zaken die niet letterlijk zo in de Bijbel zijn omschreven. Als dat namelijk wel zo was, was er helemaal geen discussie, want gaf de Bijbel geen getuigenis, maar was ze een wetboek.

Ik blijf het roepen: "Daar waar discussie over ontstaat is de interpretatie". Omdat we allemaal de Bijbel lezen met een gekleurde bril op, zijn we het niet met elkaar eens. Het punt is echter dat sommigen (en daar val jij, naar mijn bescheiden mening, ook onder), dat jouw interpretatie (die van het WTG, dan) de enige juiste is. Daarom maken jullie je zo druk als iemand zich niet door jullie interpretatie met een kluitje in het riet laat sturen.

Terwijl het toch zo simpel is: "geef toch gewoon toe dat jullie er anders over denken en dat het je (wellicht tijdelijk, omdat je eerst moet overleggen) aan argumenten ontbreekt om een andere interpretatie gefundeerd te weerleggen". Maar het haantjesgedrag dat velen hier ontplooien, maakt goed discussiëren praktisch onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hetairos:

Er zijn veel zaken die niet letterlijk zo in de Bijbel zijn omschreven. Als dat namelijk wel zo was, was er helemaal geen discussie, want gaf de Bijbel geen getuigenis, maar was ze een wetboek.

Ik blijf het roepen: "Daar waar discussie over ontstaat is de interpretatie". Omdat we allemaal de Bijbel lezen met een gekleurde bril op, zijn we het niet met elkaar eens. Het punt is echter dat sommigen (en daar val jij, naar mijn bescheiden mening, ook onder), dat jouw interpretatie (die van het WTG, dan) de enige juiste is. Daarom maken jullie je zo druk als iemand zich niet door jullie interpretatie met een kluitje in het riet laat sturen.

Terwijl het toch zo simpel is: "geef toch gewoon toe dat jullie er anders over denken en dat het je (wellicht tijdelijk, omdat je eerst moet overleggen) aan argumenten ontbreekt om een andere interpretatie gefundeerd te weerleggen". Maar het haantjesgedrag dat velen hier ontplooien, maakt goed discussiëren praktisch onmogelijk.

Dat is mooi geschreven, aangezien je eerder toch stelde:

Op 23-5-2022 om 10:34 zei Hetairos:

Het is nu wel weer goed zo, DBI. Ik denk dat een verder gesprek nergens toe leidt. Laten we er maar vanuit gaan, dat jij niet in staat bent mijn visie, op welke manier dan ook, aan te tasten. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Hetairos:

Zoals ik reeds in mijn bericht heb aangeduid, kun je dus wél de Heilige Geest hebben ontvangen, maar (nog) niet zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Je kan alleen gezalfd worden voor een koninklijke functie.

Zalven heeft de betekenis van zegenen 'voor een specifiek doel'. Je zou evengoed kunnen zeggen, dat je iets of iemand apart zet of heiligt! voor een specifiek doel. Maar dat hoeft niet altijd het Koningschap te zijn.

Het kan gaan om een steen. Zo staat er in: 

  • Genesis 31:13 (NBG1951) "Ik ben de God van Betel, waar gij een opgerichte steen gezalfd hebt, waar gij Mij een gelofte gedaan hebt; welnu, maak u reisvaardig, ga uit dit land weg en keer naar het land uwer maagschap terug."

Maar ook om priesters: 

  • Exodus 29:7 (NBG1951) "Dan zult gij de zalfolie nemen en over zijn hoofd uitgieten, en hem zalven".

Israël moest een speciale zalfolie samenstellen om de attributen van de tabernakel te heiligen: 

  • Exodus 40:9 (NBG1951) "Dan zult gij de zalfolie nemen en de tabernakel met al wat daarin is, zalven; zo zult gij hem heiligen met al zijn gerei, en hij zal heilig zijn."

Ook de zonen van Aaron moesten worden geheiligd voor hun taak. Dus werden ook zij ten teken daarvan gezalfd:

  • Exodus 40:13-15 (NBG1951) "Gij zult Aäron met de heilige klederen bekleden, hem zalven en heiligen, om voor Mij het priesterambt te bekleden. Ook zijn zonen zult gij doen naderen en hen met onderklederen kleden. Gij zult hen zalven, zoals gij hun vader gezalfd hebt, om voor Mij het priesterambt te bekleden; en dit geschiedt, opdat hun zalving voor hen tot een altoosdurend priesterschap zij in hun geslachten."

Het zalven (of het heiligen) betekende in het OT echter niet dat de gezalfde niet meer zondigde. Hieruit blijkt de onvolkomenheid van het Oude Verbond. Maar hierover kun je meer lezen in de brief aan de Hebreeën: 

  • Leviticus 4:2-3 (NBG1951) "Spreek tot de Israëlieten: Wanneer iemand zonder opzet zondigt in een van de dingen die de HERE verboden heeft te doen, en één daarvan doet - dan zal, indien de gezalfde priester zonde gedaan en daardoor het volk in schuld gebracht heeft, hij voor de zonde die hij begaan heeft, een jonge, gave stier de HERE tot een zondoffer brengen.

Het altaar werd gezalfd:

  • Numeri 7:84 (NBG1951) "Dit was de wijdingsgave voor het altaar op de dag dat het gezalfd werd, geschonken door de vorsten van Israël: twaalf zilveren schotels, twaalf zilveren sprengbekkens, twaalf gouden schalen",

Tot zover.

En dan is het inderdaad zo dat ook Koningen werden gezalfd. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Ik heb in elk geval afdoende aangetoond, dat zalven een teken is, dat iets of iemand voor een bepaald doel apart is gezet. Het apart zetten is heiligen. Ook heiliging heeft in dit opzicht geen diepere betekenis. Zo kun je jezelf heiligen voor het bakken van een brood. Je staat dan niet toe dat iets of iemand tussen jou en jouw taak in komt te staan en je wijdt je volledig toe aan de door jou aanvaarde taak. Als je dan ook nog iemand vraagt je voor die taak te zalven, dan roep je als het ware God aan om zijn specifieke goedkeuring aan die taak te geven. Je snoert daarmee elke tegenspraak de mond. De vraag of God je wel heeft geroepen voor die specifieke taak, verdwijnt echter vanzelf naar de achtergrond.

Hoe het nieuwe testament met het begrip zalving (en ook heiliging) omgaat, heb ik in mijn vorige bericht al uitgebreid laten zien .

bewerkt door Hetairos
Kleine aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hetairos:

Je stelde de vraag aan @sjako en hij heeft jou, geheel volgens de leer van het WTG, een antwoord gegeven. Maar zijn antwoord is zo onvolledig, dat ik het niet kan laten ook mijn visie op 'zalving' aan jou door te geven. Dan kun je zelf bepalen, welk antwoord jou het meeste aanspreekt.

In het oude testament was de zalving (met olie) een teken, dat men van Godswege voor een taak geschikt was bevonden. Bijvoorbeeld het Koningschap.

In het nieuwe testament krijgt de 'zalving' een nieuwe dimensie, omdat de gave van de Heilige Geest er mee wordt verbonden; Het teken wordt vervangen door de werkelijkheid. Is de zalving in het oude testament dus een teken dat God Zijn goedkeuring geeft; in het nieuwe testament is de zalving met de Heilige Geest een bewijs van goedkeuring dat God hoogstpersoonlijk aan de gezalfde zelf geeft. Denk ook aan het begrip 'verzegeling'. 

Dat gave van de Heilige Geest is voor elke gelovige bedoeld, want zonder de Heilige Geest kun je het Koninkrijk van God niet eens zien. Maar niet elke gelovige, die deel krijgt aan de Geest van God, wordt ook gezalfd. Want zalving heeft te maken met een taak die God specifiek voor jou heeft.

Jezus zelf zegt hier dit over: "De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren." Lukas 4:18-19 (NBG1951)

De discipelen bidden onder andere: "De koningen der aarde hebben zich opgesteld en de oversten zijn tezamen vergaderd tegen de Here en tegen zijn Gezalfde. Want inderdaad zijn in deze stad vergaderd tegen uw heilige knecht Jezus, die Gij gezalfd hebt, Herodes zowel als Pontius Pilatus met de heidenen en de volken van Israël" Hand. 4:26-27 (NBG1951)

Later zegt Petrus in Hand. 10:37-38 (NBG1951) "Gij weet van de dingen, die geschied zijn door het gehele Joodse land, te beginnen in Galilea, na de doop, die Johannes verkondigde, van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem."

Dat evenwel de zalving een puur GEESTELIJKE aangelegenheid is, wordt ook bevestigd door Paulus: "Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft"  2 Cor. 1:21-22 (NBG1951). In dit gedeelte zie je ook het begrip zalving in relatie tot zegel terugkomen.

Dus resumerend:

Iedere gelovige kan worden gedoopt in de Heilige Geest en toegang krijgen tot het (nu nog puur Geestelijke Koninkrijk van God); maar niet elke gelovige die leeft vanuit de Heilige Geest wordt concreet gezalfd voor een (specifieke) taak.

NOTA BENE:

Voor @sjako zijn gezalfden en uitverkorenen synoniemen. Voor mij is dat niet zo. Elke gelovige in Christus is gedoopt met de Heilige Geest en is derhalve uitverkoren (in dé Uitverkorene, Christus). Maar niet elke uitverkorene is gezalfd voor een specifieke taak. Denk hierbij aan (bijvoorbeeld) de "apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars" die Hij heeft gegeven, "om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus". Zie Eph. 4:11-12 (NBG1951).

Nu geloof ik wel, dat het de bedoeling is dat elke Geestvervulde gelovige zijn specifieke taak (zalving) ontdekken zal. En dat uiteindelijk het Lichaam van Christus (de ware Gemeente) zal bestaan uit gelovigen, die allemaal zijn gezalfd voor een specifieke taak.

Denk in dit verband aan wat Petrus schrijft in 1 Pet. 2:9 (NBG1951) "Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht". En dus geldt het uitverkoren zijn, voor elke gelovige in Christus en niet voor enkelen (of 'slechts' 144.000 gelovigen).

Vele gelovigen hebben dit 'principe' nog niet ontdekt, omdat ze blijven hangen in wat hen vanaf de kansel wordt verkondigd. Wat een verantwoording ligt er dan op de schouders van hen, die zichzelf zonder voor de taak gezalfd te zijn, als 'apostel, profeet, evangelist, herder of  leraar' hebben aangesteld.

 

Terecht citeer je 1 Petrus 2:9, daar spreekt de schrift over uitverkorenen. Wie zijn die uitverkorenen? Wie spreekt Petrus aan? 1 Petrus 1-2: "Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië, uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus: moge genade en vrede voor u vermeerderd worden."

Hij spreekt dus tegen de vreemdelingen in bepaalde streken en noemt hen uitverkorenen. Wat is nu het criterium dat hen tot uitverkorenen maakt? Kunnen we dat uit het verband opmaken vraag ik mij af. In vers 2 zegt hij dat zij uitverkoren zijn door de heiliging van Geest. Dat is dus het criterium dat hen tot uitverkorenen maakt. De heiliging die is het aannemen van Christus en de reiniging van zonden die daar op volgt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hetairos:

Zalven heeft de betekenis van zegenen 'voor een specifiek doel'. Je zou evengoed kunnen zeggen, dat je iets of iemand apart zet of heiligt! voor een specifiek doel. Maar dat hoeft niet altijd het Koningschap te zijn.

Je hebt gelijk. Ook priesters werden gezalfd. Wist ik wel maar vergeten op te schrijven. Ook voorwerpen werden gezalfd. Wat ook interessant is is het volgende.

Jezus rechtstreeks door Jehovah gezalfd, terwijl zijn gemeente van geestelijke broeders hun zalving als groep via Jezus Christus ontvangt (Han 2:1-4, 32, 33). Aldus zijn zij door God aangesteld om als koningen en priesters met Jezus Christus in de hemel te dienen (2Kor 5:5; Ef 1:13, 14; 1Pe 1:3, 4; Opb 20:6).
Dus ook als priesters, die in het OT ook werden gezalfd.
Maar dat wilt dus niet zeggen dat iedere Christen gezalfd is, dat vind ik een erg voorbarige conclusie. Je kan de heilige Geest hebben, maar niet gezalfd zijn.
Het is ook altijd God of in opdracht van God dat er iemand gezalfd wordt. Zij zijn dus uitgekozen. Daarom vermoorde David Saul niet ondanks dat het zijn vijand was. Hij wilde absoluut niet Jehovah’s gezalfde ombrengen, want hij was door God uitgekozen.

9 minuten geleden zei Barnabas:

Wat is nu het criterium dat hen tot uitverkorenen maakt?

Het staat in je eigen tekst.

10 minuten geleden zei Barnabas:

uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader,

Dus door de voorkennis van God. Die zalving gaat dmv de heilige Geest. En dat weten ze ook 100% zeker. De Geest zelf brengt daar getuigenis over. Romeinen 8:15

De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

 

Dus door de voorkennis van God. Die zalving gaat dmv de heilige Geest. En dat weten ze ook 100% zeker. De Geest zelf brengt daar getuigenis over. Romeinen 8:15

De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn.

Alle Bijbelteksten gelden voor ons allemaal, ook voor jou. Laat je dat niet afnemen alsjeblieft. Ook jij kunt door die geest roepen: Abba, Vader. Die geest wil je ook overtuigen dat jij Gods kind bent en dat jij door God gezalfd bent om in deze wereld een priester te zijn en in de toekomstige een koning, samen met Jezus. Dat geldt niet alleen maar voor een beperkte groep "gezalfden" maar voor alle volgelingen van Jezus die de zalving van de Heilige Geest hebben ontvangen. De 144.00 verzegelden in Openbaring hebben een speciale taak in de eindtijd waarin we nu leven. Ze zijn verzegeld ter bescherming en zullen talloze mensen tot God terug leiden. En de Bijbel vertelt ons overduidelijk dat die 144.00 verzegelden uit de stammen van Israël worden verkozen. Ze worden ook wel beschreven als eerstelingen die talloze mensen zullen voorgaan. Ze worden in de Bijbel niet beschreven als een uitverkoren groep mensen die de wereldse macht gaan overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid