Spring naar bijdragen

Situatie Oekraïne


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Dat beloof ik:
1 uur geleden zei Tomega:

Je laat niet zien dat je begrijpt wat wordt gezegd.

Ik kijk vanuit vrij westers oogpunt en jij vanuit Poetin.

Je suggestie dat @Tomega vanuit Putin kijkt klopt niet, DBI. Om vanuit Putin te kuiken, moet je Putin zelf zijn.

Zou je het terecht vinden als men zou stellen dat jij vanuit Rutte kijkt? Zo is het dan ook onterecht om te stellen dat Tomega vanuit Putin kijkt.

Zoals jij vanuit westers oogpunt kijkt, zó kijkt Tomega vanuit Russisch oogpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Door ze op te roepen voor mobilisatie natuurlijk. Sommige Russen zijn om die reden uit Rusland gevlucht omdat die zich niet in moordenaars wilden laten veranderen.

Neen, ik heb alle propaganda afgezworen. Je bent dictatoriaal of je bent het niet, en na corona zijn alle naties op de wereld wel ontmaskerd als dictatoriaal.  Waar geen persvrijheid is en o

Voor jou is de wereld  blijkbaar erg simpel. Oekraïne is lief. Wij zijn ook lief. Rusland (of beperk het tot Poetin) is stout.  Was je ook zo bezorgd over het lot van de Oekraïense bevolking tijdens d

Posted Images

14 minuten geleden zei Gaitema:

Nou, Oekraïne kan er ook wat van! Ze hebben al jaren een burgeroorlog! Een democratische gekozen Russisch gezinde regering destijds afgezet, waar de oorlog mee begon.

Een regering die op het eind niet meer zo democratisch was en rubberen kogels verving door echte kogels. Je kan proberen om het verleden als rechtvaardiging te gebruiken ("zij begonnen het eerst"), maar feit is dat Rusland de soevereiniteit van Oekraine schendt, alsmede het niet-aanvalsverdrag uit 1994 toen Oekraine vrijwillig afstand deed van de kernwapens. Rusland mag hier niet mee wegkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

De oorlog is begonnen toen de Russen Oekraïne binnen vielen. Daarvoor vocht Oekraïne in die gebieden tegen separatisten, niet tegen die gebieden.

Dat is jouw narratief. Jouw interesse en jouw denkraam, staat jou niet toe om er anders tegenaan te kijken. Maar op het moment dat de Oekraïne nog "in vrijheid leefde" waren er al dertienduizend doden gevallen, en werd op dagelijkse basis gestreden met tanks en artillerie om de Donbass.

En in dat denkraam, sta je jezelf toe te liegen. Je loochent de doden die er al zijn. En je liegt dat niet tegen de provincies de Donetsk en Luhanska wordt gestreden. Die gebieden zijn autonoom. Die gebieden hebben na de revolutie gestemd. Uitslag in de 90 procent. Met als uitkomst: "Wij gaan niet mee met de revolutie!" De revolutie, ondertussen, voert wetten in om het Oostelijke deel te Oekraïniseren. Wat absurd is, omdat die gebieden nog niet eens tot het Oekraïense gebied gerekend kunnen worden waarover het geamputeerde Oekraïne autonomie heeft. 

Dat jij hier nu openlijk zegt, dat de orlog is begonnen met de interventie van Rusland, bevestigt dat de Oost-Oekraïners wat jou betreft vallen in de categorie Oeigoeren in China en de Koerden in Turkije. Dat is jouw waardering van de situatie en dat is jouw goed recht. Maar dan moet je er wel bij in ogenschouw nemen, dat in 2014 die Kurden en die Oeigoeren de wettige en democratisch gekozen regering vormden die heel nadrukkelijk anti-EU was. Welk anti-EU beleid het Westen niet fijn vond, en revolutie volgde. Die revolutie, die is hier het begin van de oorlog. En niets anders en begonnen door niemand anders dan de revolutionaire regering in Kiev. Dat inderdaad vooral Neonazi's inzette om tegen de eigen bevolking te vechten, Die doen dat ook met hart en met liefde. Want zij haten Rusland net zoals de de NSB-ers in Nederland de Russen haatten. En net zoals toen melden ook de Nederlanders zich weer spontaan aan voor het Oost-front, om maar te vechten tegen die ideologische vijand in hun hoofd. Het Westen doet heel de geschiedenis teniet vanaf 1945. Propaganda en een diepe haat tegen een volk, als belangrijkste wapens. Wat jij weer niet meekrijgt, omdat heel de haat is geconcentreerd op een verderfelijk geachte dictator. Wat weer nergens op slaat, als die dictator wettig en feitelijk steunt op tenminste de helft van z'n bevolking.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

Die gebieden hebben na de revolutie gestemd. Uitslag in de 90 procent

En verkiezing onder Russisch toezicht. Ja Rusland is waarlijk een toonbeeld van democratie....

3 uur geleden zei Tomega:

Dat jij hier nu openlijk zegt, dat de orlog is begonnen met de interventie van Rusland, bevestigt dat de Oost-Oekraïners wat jou betreft vallen in de categorie Oeigoeren in China en de Koerden in Turkije. Dat is jouw waardering van de situatie en dat is jouw goed recht.

Je legt me worden in de mond die ik zelf nooit gezegd heb.  Een typisch voorbeeld van Russische berichtgeving. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

En verkiezing onder Russisch toezicht. Ja Rusland is waarlijk een toonbeeld van democratie...

Dat is wat ik zeg. Alles wat er gebeurt stel je voor als een Russische poppenkast.
Terwijl tegelijk een echte revolutie door jou wordt gezien als de wil van heel het volk. 

Ik wijs op een verkiezing door de lokale bevolking georganiseerd, in De Krim, Donetsk, en Luhanska.
En jij wijst op een revolutie met letterlijk een groep opstandigen die het parlement overnemen.

Ik wijs op het zelfbeschikkingsrecht van de lokale bevolking in hun eigen provincie.
En jij wijst op het onderworpen zijn van die lokale bevolking aan het geamputeerde revolutiedeel.

Ik wijs op de eigen taal en cultuur van de Oost-Oekraïners, die wordt verboden.
En jij wijst op het recht om je medeburgers hun eigen taal en cultuur te verbieden.

Dan denk ik: oef, hoe ver zijn we al gezakt; en wat komt hierna?
Waarom maak je je druk over toonbeelden en ideale omstandigheden,
als je de basis en het hoofdlijn al geheel mist?

18 minuten geleden zei Dat beloof ik:
4 uur geleden zei Tomega:

Dat jij hier nu openlijk zegt, dat de oorlog is begonnen met de interventie van Rusland, bevestigt dat de Oost-Oekraïners wat jou betreft vallen in de categorie Oeigoeren in China en de Koerden in Turkije. Dat is jouw waardering van de situatie en dat is jouw goed recht.

Je legt me worden in de mond die ik zelf nooit gezegd heb.  Een typisch voorbeeld van Russische berichtgeving.

Nee; dat ligt bij jezelf. Inclusief de boosaardigheid die je er in legt.
Jij spreekt met regelmaat op het niveau van punten en komma's,
ongeacht of ze wel of niet inhoudelijk kloppen.  

Het staat je vrij, om te zeggen dat de oorlog is begonnen in 2014,
en dan zal ik ruiterlijk mijn onterechte aanname bijstellen,
als die een aanname mocht blijken te zijn, en als die
veronderstelde aanname onterecht zou zijn. 

Wat is het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

In 1991 is er een referendum gehouden en 90 % was voor onafhankelijkheid. In 1994 garandeerde Rusland nog de soevereiniteit

Ik doelde op dit over het jaar 2014:

 

22 februariBewerken

Tymosjenko spreekt het Euromaidan toe.

De volgende morgen trad parlementsvoorzitter Volodymyr Rybak af (formeel om gezondheidsredenen),[47] en bleken behalve Janoekovytsj de meeste ministers te zijn verdwenen. Parlementariër Oleksandr Toertsjynov verklaarde: "Het enige nog wettige orgaan is de Verchovna Rada – dus wij zijn hier vandaag om te stemmen. De grote taken voor vandaag zijn: stemmen voor een nieuwe voorzitter, premier en minister van Binnenlandse Zaken."[48] De Verchovna Rada stemde in met afzetting van de president, organisatie van de presidentsverkiezingen op 25 mei 2014, de benoeming van Toertsjynov tot parlementsvoorzitter en Arsen Avakov tot minister van Binnenlandse Zaken.[49] 

 

Bron: Wikipedia 

Citaat

Dezelfde die zei

(Mattheus 10:35) Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.

Ja, de zelfde die dat zei. Heb je ook zo'n moeite met al die namen van hoofdrol en bijspelers in dikke boeken?

Tip: schrijf de namen op een papiertje en zet er bij:

Jezus: de Messias, de Christus, de Zoon van God, de Mensenzoon, de goede Herder, Verlosser, vredestichter, Heer, Heiland, de Hoge Priester uit de Orde van Melchizedek, God, bron van levend water, het Woord van God en de Levensboom.

Komt dan wel goed.

Citaat

?

Kijk,  dat is humor. Hij zet er niet bij waar hij het vandaan heeft,  maar je ziet het wel als bevestiging ?

Ja, het zelfde heb ik als ik de 4 evangeliën naast elkaar leg. En niet te vergeven het 5de evangelie van Thomas.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Geen idee, jij bent degene die me allerlei woorden in de mond legt die ik nooit het gezegd

Hoe kan het ook anders, waar je lui achterover maar wat uit de losse pols roept. Ik help je om iets meer inhoudelijk deel te nemen, dan maar wat te roepen, zonder erbij betrokken te raken.

Concreet jij zei letterlijk: 
"En verkiezing onder Russisch toezicht. Ja Rusland is waarlijk een toonbeeld van democratie..."

als jouw reactie op het zelfbeschikkend niet meegaan met de revolutie door Oost-Oekraïne.

4 uur geleden zei Tomega:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

En verkiezing onder Russisch toezicht. Ja Rusland is waarlijk een toonbeeld van democratie...

Dat is wat ik zeg. Alles wat er gebeurt stel je voor als een Russische poppenkast.
Terwijl tegelijk een echte revolutie door jou wordt gezien als de wil van heel het volk. 

Ik wijs op een verkiezing door de lokale bevolking georganiseerd, in De Krim, Donetsk, en Luhanska.
En jij wijst op een revolutie met letterlijk een groep opstandigen die het parlement overnemen.

Ik wijs op het zelfbeschikkingsrecht van de lokale bevolking in hun eigen provincie.
En jij wijst op het onderworpen zijn van die lokale bevolking aan het geamputeerde revolutiedeel.

Ik wijs op de eigen taal en cultuur van de Oost-Oekraïners, die wordt verboden.
En jij wijst op het recht om je medeburgers hun eigen taal en cultuur te verbieden.

Dan denk ik: oef, hoe ver zijn we al gezakt; en wat komt hierna?
Waarom maak je je druk over toonbeelden en ideale omstandigheden,
als je de basis en het hoofdlijn al geheel mist?

Wat is je reactie? Zeg maar wat jij er wel van vindt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:
Citaat

Dezelfde die zei

(Mattheus 10:35) Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.

Ja, de zelfde die dat zei. Heb je ook zo'n moeite met al die namen van hoofdrol en bijspelers in dikke boeken?

Nee hoor. Ik verbaas me er alleen over dat mensen zulke tegenstrijdige uitspraken in 1 boek bij elkaar zetten. 

3 minuten geleden zei Tomega:

Hoe kan het ook anders, waar je lui achterover maar wat uit de losse pols roept. Ik help je om iets meer inhoudelijk deel te nemen, dan maar wat te roepen, zonder erbij betrokken te raken.

Concreet jij zei letterlijk: 
"En verkiezing onder Russisch toezicht. Ja Rusland is waarlijk een toonbeeld van democratie..."

als jouw reactie op het zelfbeschikkend niet meegaan met de revolutie door Oost-Oekraïne.

Wat is je reactie? Zeg maar wat jij er wel van vindt!

Poetin en zelfbeschikkingsrecht gaan niet samen. Dat is wat ik er van vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Peter79:

Een regering die op het eind niet meer zo democratisch was en rubberen kogels verving door echte kogels. Je kan proberen om het verleden als rechtvaardiging te gebruiken ("zij begonnen het eerst"), maar feit is dat Rusland de soevereiniteit van Oekraine schendt, alsmede het niet-aanvalsverdrag uit 1994 toen Oekraine vrijwillig afstand deed van de kernwapens. Rusland mag hier niet mee wegkomen.

Ik ben nergens voor Putin opgekomen. Ik denk dat je dat er ingelezen hebt. Ik liet alleen het verhaal van de Russen in Oekraïne zien.

Zelf persoonlijk ben ik niet voor de regering van Oekraine en ook niet voor die van Rusland. Ook niet voor de VN en ook niet voor de EU.

Ik geloof dat de overste van de wereld middels het bieden van  status, heerszucht, decadentie, economisch gewin en onderdrukking van maatschappelijke minderheden overal in al die regionen zijn gelijken vindt en zo in feite de touwtjes in handen heeft. Vandaar oorlogen, armoede, klimaatproblemen, milieuvervuiling, toenemende liefdeloosheid, materialisme etc etc... zoals in de dagen van Noach toen God hem een ark liet bouwen om met zijn gezin, aanhang en dieren in te gaan, omdat de maat van de zonde wat God betreft vol was en Hij de toenmalige wereld door het water vernietigde.

Wat tevens symbool staat voor de water van de doop. De oude mens wordt in het watergraaf begraven en de nieuwe Noach betreed het nieuwe beloofde land.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Poetin en zelfbeschikkingsrecht gaan niet samen. Dat is wat ik er van vind.

Dat is een correcte gedachte, lijkt me. Poetin beschikt in zijn ambt niet over zichzelf, maar over anderen.
Maar ik heb het over het zelfbeschikkingsrecht van de Oekraïners die zich tegen de revolutie hebben verklaard,
en voor hun eigen Oekraïens-Russische taal en cultuur, die hun afgenomen wordt door een revolutieregering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee hoor. Ik verbaas me er alleen over dat mensen zulke tegenstrijdige uitspraken in 1 boek bij elkaar zetten. 

Ik niet. Je ziet wereld wijd dat altijd het de goeden zijn die het op de kloten krijgen. Dikwijls worden bekeerlingen in hun eigen kringen verstoten. In Nederland niet zo heel zichtbaar, maar in Islamitische of Communistische landen zie je het vrij duidelijk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij in de winkels en op straat hier in Nederland enorm is opgevallen is dat de mensen 100 procent vriendelijker en geduldiger zijn nu. Nu de vanzelfsprekendheid van welvaart en vrede verdwenen is zijn de mensen beter uitstaanbaar geworden. Ook de mondkapjes zijn nu echt bijna geheel verdwenen, terwijl dat na de afschaffing van de maskerplicht bij ons bepaald nog niet het geval was, velen bleven ermee lopen, zelfs buiten. Maar sinds Oekraine zijn ze af en mensen glimlachen weer tegen elkaar, praten met elkaar. Jammer dat daar zoveel ellende voor nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2022 om 15:09 zei Tomega:

Universum van jou:
Revolutie met geweld is wettig. Referendum in vrijheid is onwettig.
Zeggen met woorden dat je je afscheidt is onwettig. Tanks sturen met geweld is wettig.
Dertienduizend doden en nog voortdurend geweld is gewettigd. Opkomen voor die burgers is onwettig.

Een referendum is alleen wettig als het volgens de wetgeving van Oekraïne mocht. Als Friesland nu zelfstandig een referendum opzet (dus niet vanuit het Rijk) dan is deze onwettig. Een aantal jaren terug is dit ook in Spanje gebeurd en de rechter oordeelde dat het onwettig referendum is.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20150225_01548556

Citaat

Dat jij hier spreekt van bezette gebieden. Terwijl je eerst vanaf de Maydan de wettige president en de Partij van de Regio's eruit hebt gewipt en driekwart van het land met geweld hebt bezet, is brutaal. Wel begrijpelijk overigens. Maar ondertussen brutaal en onwettig voor zover je die revolutie wilt opleggen aan de gebiedsdelen die duidelijk niet jouw signatuur dragen. Dat is een gewone versie van een coup en een navolgende verovering van zoveel mogelijk grondgebied. Vele landen hebben het meegemaakt. Maar weinige waren zo dom om te denken dat bewoners van een land in eigendom zijn van een regering.

Soevereiniteit is een zaak van een volk en een natie. De Oekraïne is haar soevereine eenheidsstaat verloren, toen zij haar revolutie niet slaagde te voleindigen over heel het land. De autonomie reikt niet verder dan de grenzen van de revolutie.

De VN heeft hier anders over geoordeeld. Lees maar even mee.:

De Algemene Vergadering herbevestigt in de resolutie “haar engagement voor de soevereiniteit, onafhankelijkheid, eenheid en territoriale integriteit van Oekraïne binnen zijn internationaal erkende grenzen, die zich uitstrekken tot de territoriale wateren”.

https://unric.org/nl/vn-eist-dat-russische-troepen-oekraine-verlaten/

Citaat

Dat een referendum wel of niet geldig is, dat bepaalt geen buitenstaander, maar dat bepaalt het volk.

Fout! Dat bepaald de wet en de rechter.

Citaat

Anders zou je op die manier heel het zelfbeschikkingsrecht uitgeschakeld hebben. Het volk bepaalde hier met een driedubbel gekwalificeerde meerderheid. Hier legalistische dingen roepen, terwijl je zelf midden in een burgeroorlog staat, is hypocriet, maar ook ongrondwettelijk. Jij wilt jouw bevolking ombrengen met geweld. Die bevolking zelf, wil alleen maar baas in eigen huis zijn. Blijf dan uit het huis van je broeders! Door teveel te willen krijg je nu de boze beer in je nek. Eigen schuld dikke bult. Jammer dat het pas na dertienduizend doden was. Onnodig broederbloed vergieten. Ik geloof trouwens niet dat het broederbloed is, reden waarom ik ook meen dat je er niets te zoeken hebt met je papieren wetjes en Westerse zegeningen waarmee je loopt te wapperen vanuit de binnenrollende tanks.. Rusland is niet de agressor; maar de Ukraïne. 

Je bent echt een grappenmaker. Je vind het normaal of een soeverein land binnen te vallen, en ja het is een soeverein land, dat heeft de VN bevestigd. Wat Rusland doet mag niet volgens het internationaal recht.

Citaat

Wat Rusland doet is uit solidariteit met de eigen (lees pro-Russische) bevolking; ter bescherming.
Wat de Ukraïne doet is uit hebzucht en naijver; ter verovering.

Of dat het nou Russen zijn of niet boeit niet. De bezette gebieden zijn soeverein Oekraïens grondgebied.

Citaat

De troll, is degene die consequent het kwaad vertegenwoordigt. Dat ben ik hier niet.

Jij bent aardig tegen de haren in aan het strijken. Dat is een kenmerk van een troll. Je neemt het namelijk op voor Rusland, die in dit geval de agressor is. En duidelijk is ook geworden dat Rusland oorlogsmisdrijven in Oekraïne pleegt, door burgerdoelen aanvalt en vermoedelijk ook wapens gebruikt die volgens internationale verdragen niet gebruikt mogen worden. Daarnaast hebben ze ook een kerncentrale aangevallen en proberen op andere manieren de stroomvoorziening uit te schakelen. Dit is een oorlogsmisdaad aangezien je hier de burgerbevolking mee treft, het is dus een buitenproportionele daad. Ook zou het clusterbommen inzetten op woonwijken. Ik heb er maar 1 woord voor, walgelijk! 🤮🤢

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5292546/kerncentrale-rusland-invasie-oekraine-poetin

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/02/algemene-vergadering-vn-veroordeeld-russische-inval-oekraine-a4096207

 

https://nos.nl/index.php/collectie/13888/artikel/2419395-rusland-zou-cluster-en-vacuumbommen-inzetten-maar-wat-zijn-dat

1 uur geleden zei Divine_will:

Wat mij in de winkels en op straat hier in Nederland enorm is opgevallen is dat de mensen 100 procent vriendelijker en geduldiger zijn nu. Nu de vanzelfsprekendheid van welvaart en vrede verdwenen is zijn de mensen beter uitstaanbaar geworden. Ook de mondkapjes zijn nu echt bijna geheel verdwenen, terwijl dat na de afschaffing van de maskerplicht bij ons bepaald nog niet het geval was, velen bleven ermee lopen, zelfs buiten. Maar sinds Oekraine zijn ze af en mensen glimlachen weer tegen elkaar, praten met elkaar. Jammer dat daar zoveel ellende voor nodig is.

Ja we zijn keihard met onze neus op de feiten gedrukt. Je gaat toch anders naar dingen kijken als je ziet dat de mensen in Oekraïne zoveel ellende over zich heen krijgen. 

19 uur geleden zei Tomega:

Dat is een correcte gedachte, lijkt me. Poetin beschikt in zijn ambt niet over zichzelf, maar over anderen.
Maar ik heb het over het zelfbeschikkingsrecht van de Oekraïners die zich tegen de revolutie hebben verklaard,
en voor hun eigen Oekraïens-Russische taal en cultuur, die hun afgenomen wordt door een revolutieregering.

De huidige Oekraïense regering is in 2019 democratisch gekozen.

 

Denk je dat Poetin een democratische gekozen leider is? Je moet voor de grap is googlen op Russische verkiezingen en eerlijk. Kom je alleen berichten tegen dat er gefraudeerd word. Het feit alleen al dat oa Twitter en Facebook worden verboden duid op het feit dat ze niet tegen kritiek kunnen, een typisch kenmerk van een dictatuur.

https://www.nu.nl/buitenland/5140673/rusland-wijst-beschuldigingen-verkiezingen-vs-van-hand.html

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Gaitema:

Ik ben nergens voor Putin opgekomen. Ik denk dat je dat er ingelezen hebt. Ik liet alleen het verhaal van de Russen in Oekraïne zien.

Zelf persoonlijk ben ik niet voor de regering van Oekraine en ook niet voor die van Rusland. Ook niet voor de VN en ook niet voor de EU.

Ik geloof dat de overste van de wereld middels het bieden van  status, heerszucht, decadentie, economisch gewin en onderdrukking van maatschappelijke minderheden overal in al die regionen zijn gelijken vindt en zo in feite de touwtjes in handen heeft. Vandaar oorlogen, armoede, klimaatproblemen, milieuvervuiling, toenemende liefdeloosheid, materialisme etc etc... zoals in de dagen van Noach toen God hem een ark liet bouwen om met zijn gezin, aanhang en dieren in te gaan, omdat de maat van de zonde wat God betreft vol was en Hij de toenmalige wereld door het water vernietigde.

Wat tevens symbool staat voor de water van de doop. De oude mens wordt in het watergraaf begraven en de nieuwe Noach betreed het nieuwe beloofde land.

Waarom zou je niet voor de VN zijn? Ik geef toe dat het systeem niet perfect is, maar de VN heeft in de wereld al wat conflicten voorkomen.

En ook de tweede evacuatie poging van is mislukt. Het laat maar weer zien hoe onbetrouwbaar Poetin is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei 010:

Waarom zou je niet voor de VN zijn? Ik geef toe dat het systeem niet perfect is, maar de VN heeft in de wereld al wat conflicten voorkomen.

En ook de tweede evacuatie poging van is mislukt. Het laat maar weer zien hoe onbetrouwbaar Poetin is. 

Das een heel verhaal. Als je op vele situaties inzoomt, is het een vreemde organisatie. Het deed in Rwanda niks, toen 3/4 van de Rwandese Tutsi's werden afgeslacht. Ze waren op de hoogte, volgen het op de voet, maar deden niks. 

Ook heeft het Nederland niet geholpen bij de genocide op Bosnische mannen, die er alleen voor stonden in de onmogelijke taak hen te beschermen tegen een overmacht aan Serviërs. Wat heeft hun ingrijpen in Irak en Syrië voor effect gehad? Een verdeeld land met geradicaliseerde groepen of stammen die in de naam van de Islam het leven er tot een hel maakt.

In Oekraïne waren grove mensenrechtenschendingen, waar niets aan gedaan werd door de VN.

Maar het belangrijkste is dat ze andere belangen behartigen dan wij christenen.

Het draait allemaal toch om het welzijn van slechts de bovenlaag. Het lijkt wel alsof ze er ook voor de gewone man zijn, maar waarom wordt alles steeds duurder? En onze schulden steeds hoger?

De bijbel zegt niet voor niks: "als je aan iemand wat uitleent, vraag er geen rente over."

Waarom zegt God dat? Omdat rente op rente toren hoge schulden veroorzaakt, wat in feite het weg vloeien van kapitaal uit de hele maatschappij naar de top is, met een steeds grote groep gedupeerden die het achter laat.

De oorlog in Rusland heeft de gasprijs voor snackbarren bijvoorbeeld tot 3 x zo hoog opgedreven, waardoor 70 procent van hen in Nederland drijgt om te vallen.

Het toneel van Openbaringen en het beeld van Nebukadnezar komt uit. De VN lijkt wel op de voeten. Het is intern ook sterk verdeeld. Gods Koninkrijk maait dat allemaal weg.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei 010:
Op 2-3-2022 om 15:09 zei Tomega:

Universum van jou:
Revolutie met geweld is wettig. Referendum in vrijheid is onwettig.
Zeggen met woorden dat je je afscheidt is onwettig. Tanks sturen met geweld is wettig.
Dertienduizend doden en nog voortdurend geweld is gewettigd. Opkomen voor die burgers is onwettig.

Een referendum is alleen wettig als het volgens de wetgeving van Oekraïne mocht. Als Friesland nu zelfstandig een referendum opzet (dus niet vanuit het Rijk) dan is deze onwettig. Een aantal jaren terug is dit ook in Spanje gebeurd en de rechter oordeelde dat het onwettig referendum is.

Hoe kun je met Friesland vergelijken, als je in de hoofdzaak geen zuivere voorstelling geeft? 
De referenda in maart en mei 2014, in Donetsk, Luhanska en De Krim, waren een reactie op de revolutie in Kiev.
Waar jij zegt:

8 uur geleden zei 010:

Een referendum is alleen wettig als het volgens de wetgeving van Oekraïne mocht. 

geef jij de ondemocratische revolutie van 22 februari 2014 gezag als wet en wetgeving van de Oekraïne,
terwijl de wel democratische volksraadpleging die wèl plaatsvond, door jou als onwettig wordt bestempeld.

Dat vind ik geen zuivere voorstelling van zaken.

Of in jouw termen van vergelijking: stel dat de Zwarte-Piet beweging met geweld zich toegang verschaft in de tweede kamer en eist dat het Fries wordt afgeschaft en verboden bij alle provinciale en gemeentelijke diensten, op scholen, manifestaties, en bij sportevenementen, straatnamen en andere culturele uitingen,  en het parlement gaat met de eis mee. De Dokkumers roeren zich en organiseren een referendum, en heel Friesland zegt vrijwel unaniem: hier gaan wij niet in mee.

En dan kom jij, en je zegt:

8 uur geleden zei 010:

Een referendum is alleen wettig als het volgens de wetgeving mocht. 

Wat vind je daar zelf van?
Is niet alleen al het referendum los noemen, een valse of manke vergelijking?

En is ook niet het spreken over de wetgeving/soevereiniteit/autonomie van het land,
een beetje bijzonder in de situatie dat de autonomie slechts geldt
in het geamputeerde deel, waar geen verzet was tegen de revolutie? 

8 uur geleden zei 010:

De VN heeft hier anders over geoordeeld.

Ja, dat weet ik. De VN heeft duidelijk geen beeld bij een deel van de Oekraïne dat de dupe is geworden van de revolutie. Maar dat hoeft de Oekraïners niet te beletten om elkaar niet letterlijk het leven zuur te maken methet afpakken van taal en cultuur met behulp van tanks en artillerie!

8 uur geleden zei 010:
Citaat

Dat een referendum wel of niet geldig is, dat bepaalt geen buitenstaander, maar dat bepaalt het volk.

Fout! Dat bepaald de wet en de rechter.

Graag mee eens. De wet bepaald, dat je een regering niet wegjaagt en vervangt, en een provincie niet met wapens aanvalt.

8 uur geleden zei 010:
Citaat

De troll, is degene die consequent het kwaad vertegenwoordigt. Dat ben ik hier niet.

Jij bent aardig tegen de haren in aan het strijken. Dat is een kenmerk van een troll. Je neemt het namelijk op voor Rusland, die in dit geval de agressor is.

Dat Rusland gewoon de klos is door in te grijpen, snap ik wel. Maar dat is helemaal geen excuus om te blijven loochenen wat er al zeven jaren gebeurt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei 010:

De huidige Oekraïense regering is in 2019 democratisch gekozen.
Denk je dat Poetin een democratische gekozen leider is?

Wees consequent. Het huidige Oekraïne heeft een democratische verkiezing gehouden in het geamputeerde deel, waarbij nog steeds de grensregio's erbuiten werden gehouden omdat er een nood-toestand geldt. Het enige dat kan gelden als volksraadpleging voor de gebieden die autonoom zijn en zichzelf ook autonoom hebben verklaard, is het referendum dat nu juist tegen het huidige Oekraïne heeft gestemd, en dat overigens wel degelijk voldoet aan wet en democratische wetgeving die gelden voor die autonome gebieden.

(Overigens kun je zo in de uitslagen zien dat er tenminste meer dan tien procent nog steeds pro-Russisch is, wat impliceert dat deze de dupe zijn geworden van het niet meegerekend hebben van de wensen of de stemmen in het Oosten. Wat het karakter van de aanval tegen die provincies tot een veroverings- en bezettingsaanval maakt. De burgers tellen niet. Maar wel hun grondgebied.)

Dat jij stelt dat heel de autonomie en heel de wetgeving voor die gebieden onwettig zijn voor de mensen die er wonen, terwijl de rompstaatwetgeving wel wettig is, die geen gezag heeft in die gebieden en ook geen wettige status, is gewoon een beetje absurd. En dan mag je er ook nog wel even bij noemen, dat je die burgers alvast bij voorbaat hun eigen taal en cultuur hebt afgepakt. Hoe zou je dan nog spreken van de rechtsgeldigheid van de rompstaatwetten? 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-3-2022 om 10:18 zei Ricky Tjin:

Je suggestie dat @Tomega vanuit Putin kijkt klopt niet, DBI. Om vanuit Putin te kuiken, moet je Putin zelf zijn.

Zou je het terecht vinden als men zou stellen dat jij vanuit Rutte kijkt? Zo is het dan ook onterecht om te stellen dat Tomega vanuit Putin kijkt.

Zoals jij vanuit westers oogpunt kijkt, zó kijkt Tomega vanuit Russisch oogpunt.

Nee, hij kijkt vanuit Poetin. Wan wat is het Russisch oogpunt; dat van Poetin of dat van de mensen in de die het land uitvluchten? Er is niet één Russisch oogpunt waar alle Russen achter staan.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-3-2022 om 20:35 zei Tomega:
Op 5-3-2022 om 20:27 zei Dat beloof ik:

Poetin en zelfbeschikkingsrecht gaan niet samen. Dat is wat ik er van vind.

Dat is een correcte gedachte, lijkt me. Poetin beschikt in zijn ambt niet over zichzelf, maar over anderen.
Maar ik heb het over het zelfbeschikkingsrecht van de Oekraïners die zich tegen de revolutie hebben verklaard,
en voor hun eigen Oekraïens-Russische taal en cultuur, die hun afgenomen wordt door een revolutieregering.

Ik heb het over de Oekraïners. De Oost-Oekraïners in de eerste plaats, maar ook de West-Ookraïners die door hun regering in deze oorlog getrokken werden. Merk op dat die regering alleen vrouwen en kinderen toestaat om te vluchten. Ook de West-Oekraïners zijn er dus nog lang niet. 

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, jij kijkt vanuit Poetin. Want wat is het Russisch oogpunt; dat van Poetin of dat van de mensen die het land uitvluchten? Er is niet één Russisch oogpunt waar alle Russen achter staan.

Waarom stel jij dat ik vanuit Poetin kijk, als ik zeg dat ik kijk vanuit de situatie in de Oekraïne? Heb je moeite met de vooroordelen in je hoofd of met begrijpend lezen of zo? Wat is het? 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei 010:

 

Je bent echt een grappenmaker.

Jij bent aardig tegen de haren in aan het strijken.

Dat is een kenmerk van een troll. Je neemt het namelijk op voor Rusland, die in dit geval de agressor is.

Ik vroeg het eerder al, wat is je geloof eigenlijk? Of ben je atheïst? Kan ook natuurlijk, dat weet ik niet. Maar een christen dient de waarheid lief te hebben. Ook als hem dat persoonlijk pijn doet want de waarheid mag best door de ziel snijden, gezien de Prijs die er door God voor is betaald aan het Kruis.  Wat jij tegen de haren in strijken noemt is het zwaard der waarheid dat de leugengeest doorklieft.

Je gaat namelijk nergens op een eerlijke en objectieve manier op de waarheid in die Tomega uitlegt en letterlijk aantoont.   En dan noem jij hem troll, grappenmaker, etcetera? Tegen Wiens haren strijk jij dan zelf in? Waarom doe je dat? Welk belang heb jij erbij om Poetin eenzijdig als de vijand te bestempelen? Hou jij niet van de Waarheid dan?

De enige echte vijand leeft in het hart van ieder mens. Dat is de leugengeest, die door Christus, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is,  gedood moet worden opdat de mens daarvoor in de plaats Eeuwig Leven in zich ontvange namelijk Hem die Eeuwig Leven is.

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:
Op 5-3-2022 om 10:18 zei Ricky Tjin:

Je suggestie dat @Tomega vanuit Putin kijkt klopt niet, DBI. Om vanuit Putin te kijken, moet je Putin zelf zijn.

Nee, hij kijkt vanuit Poetin.

Je bovengenoemde suggestie van "Nee, hij kijkt vanuit Poetin" is subjectief, DBI. Bovendien komt je bovengenoemde suggestie bekrompen over, want @Tomega heeft vast en zeker wel meer te doen dan slechts te kijken naar en/of vanuit het Rusland/Oekraïne conflict. Aangezien je in het verleden bekend stond als meneer de taalpurist, ga ik er vanuit dat je je conclusies en suggesties wat meer weet te nuanceren.

Je kunt namelijk het kijken niet invullen voor Tomega, want je bent geen Tomega en weet je dus niet (precies) weke focus hij heeft en ook niet wat er in hem omgaat. Onder de mensen weet namelijk alleen de mens zijn/haar eigen geest zelf wat in hem/haar is en omgaat (1 Korinthiërs 2:11)

1 Korinthiërs 2:11 NBG51
Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.
 

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, hij kijkt vanuit Poetin. Wan wat is het Russisch oogpunt; dat van Poetin of dat van de mensen in de die het land uitvluchten? Er is niet één Russisch oogpunt waar alle Russen achter staan.

Aangezien er meerder Russische oogpunten kunnen zijn, ga ik ervan uit dat @Tomega vanuit een pro-Russisch oogpunt kijkt, in het belang van Rusland en het Russische regime.

Als Tomega vanuit een pro-Russisch oogpunt zou kijken, dan is dat niet hetzelfde als kijken vanuit Putin; er had net zo goed een andere Russische president kunnen zitten.

Vermoedelijk ben je niet direct betrokken bij het Rusland/Oekraïne conflict en kijk je vanaf een afstand toe via MSM. Wie weet welk onrecht of welke schade Rusland is aangedaan in het Rusland/Oekraïne conflict, wat niet door MSM in het nieuws is gebracht, en dat Putin tracht om het te herstellen.

Oorlogen brengen altijd slachtoffers en vluchtelingen met zich mee. We leven nou eenmaal in een wereld die in de macht ligt van de boze (1 Joh 5:19).

1 John 5:19 NKJV
We know that we are of God, and the whole world lies under the sway of the wicked one.

Vertaald
Wij weten dat wij van God zijn, en de hele wereld onder de heerschappij ligt van de boze.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, hij kijkt vanuit Poetin. Wan wat is het Russisch oogpunt; dat van Poetin of dat van de mensen in de die het land uitvluchten? Er is niet één Russisch oogpunt waar alle Russen achter staan.

Voor jou is de wereld  blijkbaar erg simpel. Oekraïne is lief. Wij zijn ook lief. Rusland (of beperk het tot Poetin) is stout.  Was je ook zo bezorgd over het lot van de Oekraïense bevolking tijdens de afschuwelijke burgeroorlog van de afgelopen acht jaar? Laat je maar meeslepen met de waan van de dag en alle oorlogspropaganda van onze leiders. Lekker gemakkelijk. Ver van je bed show! Ik vertrouw Poetin niet maar onze westerse leiders ook niet. Er wordt momenteel een proxy oorlog uitgevochten tussen oost en west, over de hoofden van de bevolking van Oekraïne. Eigenlijk is die oorlog al heel wat jaren aan de gang en wat er nu gebeurt was heel erg voorspelbaar, hoe erg het allemaal ook is. Ik ben wel blij met alle aandacht die er nu voor het Oekraïense volk is maar die komt een beetje laat. En oorlogstuig naar Oekraïne sturen is natuurlijk al helemaal van de zotte. Dat verergert het leed alleen maar. Blijkbaar vinden onze alwetende en alwijze leiders van niet. Misschien vinden ze het stiekem wel fijn om de gevolgen van hun wanbeleid van nu af aan op Poetin af te kunnen schuiven. De problemen begonnen namelijk wel een beetje erg uit de hand te lopen, financieel/economisch en moreel. Vanaf nu is het allemaal niet hun schuld meer en hoeven ze nergens meer verantwoording voor af te leggen want......Poetin. Misschien houdt het me teveel bezig maar ik vind het bijzonder verontrustend allemaal en ontzettend erg voor die mensen die hierbij zijn betrokken. En die domme oorlogspropaganda van nu is zo ontzettend herkenbaar en komt me de neusgaten uit. Walgelijk! Een ander woord heb ik er niet voor.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid