Spring naar bijdragen

Kamer is klaar met scholen die homoseksualiteit afkeuren


Aanbevolen berichten

47 minuten geleden zei sjako:

Over welke wet heb het, die van Christus of de Mozaïsche? Op de Mozaïsche wet beroep ik me niet meer.

Ben je besneden, steel je nooit, heb je nooit de naam van God ijdel gebruikt? Je kan je niet beroepen op de wet want dan accepteer je niet het offer dat Christus heeft gebracht. 

Christus offer is waardeloos voor jou, als je het beschouwt als bevrijding van de normen van de liefde.
Gepraat over Mozaïsche wetten die niet meer gelden zijn kennelijk valstrikken, zelfs voor geoefende bijbellezers als jij.

Want er zijn drie verschillende niveaus van vervulling:
1. Als schaduw van heiliging en reiniging, welk element volmaakt is vervuld door Christus;
2. Als schaduw van de norm en de wil van God, welk element een voorbeeld geeft voor het vlees
van een werkelijkheid in Christus naar de geest;
3. Als schaduw van de kennis van goed en kwaad, welke schaduw in de liefde overbodig wordt;
dat wil zegen: naar mate kennis en heiliging groeit, treedt meer volmaaktheid der liefde op, waardoor ook evenzoveel minder de wet een rol speelt. De volmaakte liefde drijft zo ook de vrees uit, want de ziel is niet meer bang om de heilige Geest te bedroeven en om Gods wil te veronachtzamen en tegen te staan; want de ziel kent God en wordt door God gekend. Er is eenheid.

Maar wat maken de halve zolen ervan: we drijven eerst de vrees uit, en zoeken dan in vrijheid zelf wel uit wat goed en nuttig is, en van God verwachten we alle begrip en toewijding. En de bruutsten rekenen God dan ook nog dienstbaar zijn toe. Ik mag wel toch aannemen dat dit alles niet voor jou geldt?

47 minuten geleden zei sjako:

Ben je besneden?

Is niet de wet van Mozes om besneden te zijn van hart? Heeft niet Christus de wet vervuld en is Hij niet ook voor mij besneden, zodat mij door het geloof in Hem een beroep toekomt op zijn besnijdenis?! Ik dacht van wel, en daarom geld ik evenzo besneden als een Jood, en is het mij laten besnijden een versnijding van de genade die ik in Christus al heb.

47 minuten geleden zei sjako:

steel je nooit?

Nu is het van tweeën een: de norm van de wet geldt niet of zij geldt wel.
Wat is je punt hier: mag ik stelen? Dan is de norm van de wet vervallen, en geldt de wet niet.
Mag ik niet stelen? Dan geldt klaarblijkelijk de norm van de wet nog steeds.
En of je nu steelt of niet steelt; Christus brengt geen blanco volmacht tot het mogen en willen stelen, maar hij neemt de wet weg die alle zonde met de dood straft. Maar wie de zonde kiest, hebbende de bevrijding van de dodelijke straf gekregen, die is slechter af dan de Joden in de verharding in de woestijn, want zo dicht genaderd tot Gods Liefde en de heilige Stad, verwerpen zij die.

47 minuten geleden zei sjako:

heb je nooit de naam van God ijdel gebruikt?

 Sinds wanneer is het niet slagen in perfectie een grond en een excuus om het goede niet meer te zoeken?
Is niet elk mijn tekort, een bewijs en bevestiging van de morele waarheid van de norm?

47 minuten geleden zei sjako:

Je kan je niet beroepen op de wet want dan accepteer je niet het offer dat Christus heeft gebracht. 

Grapjas! Je ontsnapt niet aan de norm van de wet want zonder erkenning van die norm, is Christus ook niet voor jou gestorven!

Door je dood in Christus, erken je dat waarvoor Hij stierf ook voor jou waardevol is en nuttig en Gode zo welgevallig, dat evenals Hij, ook jij treedt tot Gods altaren en na een kortstondig lijden ook komt tot de vreugd van zijn vreugd en tot de heilige tempelpleinen waar je voor eeuwig Gods Naam zult loven en prijzen. Ook jij.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De minister speelt een heel dubieuze rol. Toen vorig jaar op islamitische scholen hommeles ontstond over homo's schakelde hij de onderwijsinspectie in en daar was hij heel fanatiek in. Nu het speelt o

De evolutietheorie is absoluut niet bewezen. Enige dat aangetoond is, is variatie, door sommigen ook wel micro-evolutie genoemd. Alle andere vormen van evolutie zijn niet bewegen, van macro-evolutie t

selectief quoten en leestekens negeren, de reliteit van het maatschappelijk debat 😕

18 minuten geleden zei sjako:

Over welke wet heb het, die van Christus of de Mozaïsche? Op de Mozaïsche wet beroep ik me niet meer.

Het is maar om het even welke wet. Een wet is immers een stelsel van regels waaraan je moet voldoen. En als je daaraan voldoet, dan kan niemand je wat maken. En dan kan je een ander ook op zijn fouten wijzen. Als jij het bij jezelf houdt: ik geloof dat ik op die manier met mijn leven God een welgevallig offer breng, prima. Maar er wordt een beroep op de wet gedaan om daarmee te zeggen: het is niet wat mijn mening is, maar het is Gods wil. De wet als einde van alle tegenspraak. Bevel is bevel. Onder de noemer "God wil het" hebben mensen de meest vreselijke dingen gedaan. En nog steeds. Dat zou toch tot bescheidenheid moeten leiden.

Je zou natuurlijk ook zo kunnen zeggen: ik denk dat God dat wil, omdat ... Je denkt dat homo's beter geen gevolg kunnen geven aan hun verlangen, bijvoorbeeld omdat het een gruwel is voor God. En dan is de vraag: waarom denk je dat het een gruwel is voor God. Is het voor God een gruwel of is het voor mensen een gruwel? Kan het ook zijn dat God rekening houdt met hoe mensen zijn? Mozes schreef de scheidbrief voor. Jezus zei: dat was om de hardheid van de harten, het is van den beginne niet zo geweest. Dit betekent dat er ruimte zit tussen het ideaal (in dit topic man en vrouw) en de uitwerking daarvan (misschien is een relatie aangaan wel minder erg voor het geloofsleven dan te branden van begeerte). De Geest doet veel, maar toch schreef Paulus dat op.

Iemand die Christus aannneemt, geeft daarmee te kennen het leven buiten zichzelf in Jezus Christus te zoeken. Het kruis kan zijn dat je te leven hebt met homoseksualiteit, met het daaraan verbonden begeren, etc. En dan benader ik het nog negatief. We weten immers dat homoseksualiteit in de meeste gevallen al vastligt, voordat jongeren in de puberteit komen. Het is daarmee net zoiets als links- en rechtshandigheid, zwarte of blanke huidskleur etc. Het is waar de Schepper ons mee bedeelt en waar we blij mee mogen zijn. We kunnen dat ontvangen als gaven waarmee we goed kunnen doen of niet. Ook zonder bijbelteksten heeft een homoseksueel al genoeg uitdaging om zijn of haar identiteit te laten vormen. Als christenen kunnen we ook de helpende hand bieden. De gelovige homoseksueel wil zijn leven buiten zichzelf in Christus zoeken, hij of zij kent waarschijnlijk de bijbelteksten, maar hoe helpen we hem om zijn leven in te richten overeenkomstig Gods wil? Want een goede boom gaat ongetwijfeld goede vruchten voortbrengen. Wie weet kan het leven van een homoseksueel stel goed en aangenaam zijn voor God.

23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad, dat dat gewoon zijn schijnheilige gangetje kan gaan en zich een serieuze Bijbelstudiekandidaat vindt. Ondertussen gewoon maling aan wat God wil. Homoseksualiteit is en blijft een gruwel in Zijn ogen. En meneer poneert alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Ga alsjeblieft hulp zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Peter79:

Het is waar de Schepper ons mee bedeelt en waar we blij mee mogen zijn.

Dat is niet correct. Iemand die niet is bedeeld met haar op zijn hoofd,
kan blij zijn met een pruik, maar dat is geenszins een roeping van God.
Laat staan, als het gaat om openbare zonden.

Terwijl elk lichaamsdeel dat tot zonde verleidt, beter was als het werd weggenomen.
Seksualiteit als geheel is daarom onlosmakelijk verbonden met de zonde.
Heel eenvoudig omdat alle begeerte die wordt opgewekt,
pas vervulling vindt in haar vervulling; en niet in liefdewerken.
Zou je in de begeerte gekomen, zoeken te ontsnappen uit de begeerte, om liefdewerken te doen,
dan ben je sterker dan een die een stad inneemt.
De natuurlijke geaardheid van de mens, is dat een opgewekte begeerte, en eraan toegeven,
zonde is. Van elke begeerte moet afstand worden genomen en over elke begeerte moet worden geheerst.

Er bestaat dus niet zoiets als je door God gegeven begeerte tot gemeenschap met wat dan ook.
Het begeren wat niet aan jou gegeven is om te begeren, is zonde.
Als iets eerst gegeven moet worden, door God, door de ander, door de goede zeden, door maatschappij en wet, en noem maar op, dan kun je niet zeggen dat het aangeboren is. Terwijl de oudste beroepen al bewijzen dat ook wat gegeven wordt, geenszins  de begeerte stopt; maar wel een continue beheersing en disciplinering en onthouding vereist. Want begeerte is nu eenmaal geen liefde. Alle begeerte van het vlees is zonde; want het vlees wordt voor dood en ongewenst gehouden opdat de begeerte zich kan richten op het koninkrijk van God. Dat is gewoon andere koek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peter79:

Ga alsjeblieft hulp zoeken.

Ik moet terug denken aan een periode waar ik als groepsbegeleider binnen de RIBW te Zwolle aan het werk was. Er vertoefde daar iemand die elke dag voorzien moest worden van verse paardenmest. Had ie recht op volgens de richtlijnen. Wat hij met die stront deed is niets anders en het paard kon het niks interesseren. Of dat hetzelfde is als met wederzijdse toestemming valt over te discussiëren. Hoe dan ook, er wordt op diverse wijzen hulp verleent, dat garandeer ik je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik moet terug denken aan een periode waar ik als groepsbegeleider binnen de RIBW te Zwolle aan het werk was. Er vertoefde daar iemand die elke dag voorzien moest worden van verse paardenmest. Had ie recht op volgens de richtlijnen. Wat hij met die stront deed is niets anders en het paard kon het niks interesseren. Of dat hetzelfde is als met wederzijdse toestemming valt over te discussiëren. Hoe dan ook, er wordt op diverse wijzen hulp verleent, dat garandeer ik je.

Je kent de weg, breng daar je stront maar heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Peter79:

Je kent de weg, breng daar je stront maar heen.

Wel, nieuwsgierig van aard dat ik ben heb ik een aantal malen hem hierin voorzien. Gepreoccupeerd dat hij was op alles netjes op hetzelfde plekje en voortdurend op bed te luiwammesen. Die heeft de wind van voren gekregen toen ik in de gaten kreeg waarom er voor deze constructie was gekozen en ik heb het vertikt om deze man te verder te bedienen in zijn behoeftes. Zo iemand kan beter op heterdaad betrapt worden en dan PPC krijgen oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Peter79:

En, vind jij dat homoseksuelen die zo met elkaar slapen, gedood moeten worden?

Nog een andere vraag: als jij een zoon krijgt, laat je hem dan besnijden op de achtste dag? Ben jij zelf besneden?

Het is duidelijk dat geen tittel of iota van de wet vervalt - zo is alles besloten onder de zonde. Maar wie met Christus is gestorven en opgestaan, dient niet meer in oudheid van letter (daarom slaagt jouw argumentatie niet), maar in nieuwheid van Geest. En dan ga je er in vrijheid mee om (offeren en stenigen doe je sowieso niet meer) - je bepaalt zelf (door de Geest) dat besneden zijn niet van belang is, een wekelijkse rustdag wel of niet zinvol is en of dat dan op zaterdag of zondag moet zijn, en dat geldt ook ten aanzien van seksualiteit (wees vruchtbaar en word talrijk versus het is beter niet te trouwen), en ook de homoseksuele medemens laat zich leiden door de Heer.

Antwoorden kort, 3x nee.

Ik probeer altijd 2 dingen goed uit elkaar te halen.
Iemand die kind van God is door geloof in Jezus. Iemand die nog niet kind van God is omdat hij Jezus verwerpt. (Door onze zondes zijn we weggegaan van God. Door het bloed van Jezus Christus kan weer verzoening zijn met God, door Gods liefde en genade. Zo zijn we weer kinderen van God)

Een kind van God gehoorzaamt God. Niet de 613 joodse wetten, maar wel de 10 geboden. Jezus heeft er nog bijgezet, hou van je medemens zoals je van jezelf houdt. Zelfs van je vijanden.

Als iemand nog niet in Jezus gelooft, heeft het geen zin om te zeggen wat die wel of niet moet doen. Wel heeft het zin om de evangelie uit te leggen.

Als iemand al wedergeboren is en dus in Jezus gelooft, hoef je die persoon in principe niet eens meer te vertellen om Jezus te volgen en te gehoorzamen, want dat doet deze wedergeboren christen al met behulp van de Heilige Geest die in hem leeft. Wel kun je elkaar bemoedigen als men eens van het  juiste pad dreigt af te vallen. En God zal zijn kinderen disciplineren mochten ze blijven zondigen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Wesley:

Als iemand al wedergeboren is en dus in Jezus gelooft, hoef je die persoon in principe niet eens meer te vertellen om Jezus te volgen en te gehoorzamen, want dat doet deze wedergeboren christen al met behulp van de Heilige Geest die in hem leeft. Wel kun je elkaar bemoedigen als men eens van het  juiste pad dreigt af te vallen. En God zal zijn kinderen disciplineren mochten ze blijven zondigen.

Dank je wel, ik vind dit citaat mooi om af te sluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wesley:

Als iemand al wedergeboren is en dus in Jezus gelooft, hoef je die persoon in principe niet eens meer te vertellen om Jezus te volgen en te gehoorzamen, want dat doet deze wedergeboren christen al met behulp van de Heilige Geest die in hem leeft.

- Wedergeboorte kan een misgeboorte blijken, anders waren er geen eersten die laatsten blijken te zijn.
- Geloof kan een zwak geloof zijn. anders was er geen dwaling, verlijering en afval.
- Jezus volgen kan te zwaar zijn, anders waren smalle weg, kleine deur, en oog van de naald, geen uitdrukkingen,
- Jezus gehoorzamen is al onnatuurlijk, en kan buitengewoon lastig worden als er wolven komen in schaapskleren.
- Wedergeboorte doet niets vanzelf al, zoals de gelijkenissen met rotsgrond, doornenstruiken en goede aarde aangeven.
- De hulp van de heilige Geest kan tegengewerkt worden, omdat de heilige Geest bedroefd kan worden en gelasterd.

Hoe kun je dan in principe niets meer hoeven te vertellen als iemand in Christus gelooft?
 

Lucas 18:8  Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Lucas 21:8  En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt; want velen zullen er komen onder Mijn Naam,
                    zeggende: Ik ben de Christus; en de tijd is nabij gekomen, gaat dan hen niet na.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Tomega:

- Wedergeboorte kan een misgeboorte blijken, anders waren er geen eersten die laatsten blijken te zijn.
- Geloof kan een zwak geloof zijn. anders was er geen dwaling, verlijering en afval.
- Jezus volgen kan te zwaar zijn, anders waren smalle weg, kleine deur, en oog van de naald, geen uitdrukkingen,
- Jezus gehoorzamen is al onnatuurlijk, en kan buitengewoon lastig worden als er wolven komen in schaapskleren.
- Wedergeboorte doet niets vanzelf al, zoals de gelijkenissen met rotsgrond, doornenstruiken en goede aarde aangeven.
- De hulp van de heilige Geest kan tegengewerkt worden, omdat de heilige Geest bedroefd kan worden en gelasterd.

Hoe kun je dan in principe niets meer hoeven te vertellen als iemand in Christus gelooft?
 

Lucas 18:8  Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Lucas 21:8  En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt; want velen zullen er komen onder Mijn Naam,
                    zeggende: Ik ben de Christus; en de tijd is nabij gekomen, gaat dan hen niet na.

 

De eersten die de laatsten blijken te zijn, gaat niet over de wedergeboorte maar over de joden wier harten verhard zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

- Wedergeboorte kan een misgeboorte blijken, anders waren er geen eersten die laatsten blijken te zijn.
- Geloof kan een zwak geloof zijn. anders was er geen dwaling, verlijering en afval.
- Jezus volgen kan te zwaar zijn, anders waren smalle weg, kleine deur, en oog van de naald, geen uitdrukkingen,
- Jezus gehoorzamen is al onnatuurlijk, en kan buitengewoon lastig worden als er wolven komen in schaapskleren.
- Wedergeboorte doet niets vanzelf al, zoals de gelijkenissen met rotsgrond, doornenstruiken en goede aarde aangeven.
- De hulp van de heilige Geest kan tegengewerkt worden, omdat de heilige Geest bedroefd kan worden en gelasterd.

Hoe kun je dan in principe niets meer hoeven te vertellen als iemand in Christus gelooft?
 

Lucas 18:8  Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Lucas 21:8  En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt; want velen zullen er komen onder Mijn Naam,
                    zeggende: Ik ben de Christus; en de tijd is nabij gekomen, gaat dan hen niet na.

 

Negeer mijn opmerking maar. Ik begrijp het punt wat je wil maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

De eersten die de laatsten blijken te zijn, gaat niet over de wedergeboorte maar over de joden wier harten verhard zijn. 


Twee bedelingen, twee testamenten, twee huizen, 
één norm: eerst in schaduwen en dan in werkelijkheid !


Hebreeën 3:5-8
En Mozes is wel getrouw geweest in geheel zijn huis, als een dienaar,
tot getuiging der dingen, die daarna gesproken zouden worden;
Maar Christus, als de Zoon over Zijn eigen huis;
Wiens huis wij zijn, indien wij maar de vrijmoedigheid en den roem der hoop
tot het einde toe vast behouden.

Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: Heden, indien gij Zijn stem hoort,
Zo verhardt uw harten niet, gelijk het geschied is in de verbittering,
ten dage der verzoeking, in de woestijn;

Hebreeën 12
Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;
Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods;
dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.

Dat niet iemand zij een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd;
want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.

Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder,
En tot het geklank der bazuin, en de stem der woorden; welke die ze hoorden,
baden, dat het woord tot hen niet meer zou gedaan worden.
(Want zij konden niet dragen, hetgeen er geboden werd: Indien ook een gedierte den berg aanraakt,
het zal gestenigd of met een pijl doorschoten worden. En Mozes, zo vreselijk was het gezicht, zeide:
Ik ben gans bevreesd en bevende).

Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods,
tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;
Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen,
die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen,
en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;
En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus,
en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.

Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen,
elke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren,
Die van de hemelen is; Wiens stem toen de aarde bewoog; maar nu heeft Hij verkondigd, zeggende:
Nog eenmaal zal Ik bewegen niet alleen de aarde, maar ook den hemel.

En dit woord: Nog eenmaal, wijst aan de verandering der bewegelijke dingen,
als welke gemaakt waren, opdat blijven zouden de dingen, die niet bewegelijk zijn.
Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen, laat ons de genade vast houden,
door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid.

Want onze God is een verterend vuur.

9 uur geleden zei Hermanos2:

Negeer mijn opmerking maar. Ik begrijp het punt wat je wil maken. 

O.K., ook ik begrijp wel welk punt jij maakt. 

Johannes 6:43-45
Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;
en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn.
Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft,
die komt tot Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Tomega:

Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;
en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Dit is geen bewijs voor uitverkiezing. Als een persoon een stap richting God zet, gaat Gods Geest werken in die persoon en wordt die persoon naar God getrokken. Jacobus 4:8 laat dat zien: Nader tot God, dan zal Hij tot jou naderen. Reinig je handen, zondaars, en zuiver je hart, besluitelozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Tomega:

Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;
en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Dit is geen bewijs voor uitverkiezing. Als een persoon een stap richting God zet, gaat Gods Geest werken in die persoon en wordt die persoon naar God getrokken. Jacobus 4:8 laat dat zien: Nader tot God, dan zal Hij tot jou naderen. Reinig je handen, zondaars, en zuiver je hart, besluitelozen.

De tekst bewijst zichzelf, geschreven te zijn. Christus zegt:
maak je niet druk onder elkaar, want het is niet aan jullie. 
Want wie door God getrokken wordt, die komt tot mij.
En wie niet door God getrokken wordt, die komt niet.

Dit evangelie is sterk en krachtig en tweesnijdend.
Want wat er ook fout gaat, en wat je ook doet,
God houdt de regie.

Dus wat de kerken ook doen aan evangeliserende mooimakerij,
zij doen het fout. Want de regie is niet aan hun.

En dan begrijp je waarom er twaalf discipelen zijn: niet vanwege hun kleine getal,
maar vanwege het grote getal der stammen Israëls.

En dan begrijp je dat Christus komt met een 'harde' en 'onverteerbare' rede:
Hij ziet het ongeloof en de onheilige omgang, en zuivert het kaf van het koren.
Hoe zuiver je kaf en koren? Je gooit beide op, en wat waarachtig is heeft gewicht,
en komt terug, omdat het als vanzelf getrokken wordt door de Kracht.

Jezus doet dus niets anders dan een natuurwet benoemen.
Een in een schaduw, der bewegelijke dingen,
die de wetenschap materieel noemt;
en één in werkelijkheid, van de dingen die vast zijn,
die de wetenschap onvast noemt.

Hoe om jij hier dan over uitverkiezing te spreken?
Is niet uitverkiezing als het geroepen worden tot een feestmaal?
Dan weet je dat je verkozen bent, en ook geroepen. 
Maar omdat je weet dat de weg ernaartoe afvallers en toekomers kent,
is elk spreken erover, ijdelheid.

55 minuten geleden zei sjako:

Als een persoon een stap richting God zet, gaat Gods Geest werken in die persoon en wordt die persoon naar God getrokken. Jacobus 4:8 laat dat zien: Nader tot God, dan zal Hij tot jou naderen. Reinig je handen, zondaars, en zuiver je hart, besluitelozen.

Dat is dus duidelijk niet wat de schrift zegt. Jacobus 4 laat zien in vers 5, dat het uitgangspunt is dat de heilige Geest in de mensen woont. En de mens die Gods Geest heeft zal zich laten gezeggen, als hij dan in de Geest is.
Maar; zijn weg is niet alleen dat moment, hoewel elk moment een belangrijk sleutelmoment kan zijn.
Dus weet je daaruit, dat je het niet weet. Maar jij zegt dan:

55 minuten geleden zei sjako:

Als een persoon een stap richting God zet, gaat Gods Geest werken in die persoon en wordt die persoon naar God getrokken. 

Dat klopt dus niet. Echt niet. Dat is hoe de evangelisatie van vrijwel alle kerken tot hun schande en aanvechting is ingericht, maar die ongeestelijk is en onnut, en een omgeeerde evangelisatie bewerkt van de wereld in de kerk.
Op de weg naar God geldt de norm die God stelt. Die norm die geldt allen,
zoals ook het licht schijnt over gelovigen en ongelovigen en over slechten en goeden,
en over goed en over kwaad.

Zou jij uit het zonlicht willen afleiden dat de goddelozen Gods genade deelachtig worden, wanneer zij zich maar voor het zonlicht openstellen? Jawel, Gods genade is er in verwerkt, en elke trekking door de Geest en elk licht uit God is ook echt uit God, maar dat zegt niets over de weg en de wil en de waarde die eraan toegekend moet worden. Dat is ook aan God. Dat kun je uitverkiezing noemen, omdat Christus spreekt over het getrokken worden of het gegeven worden door de Vader. Maar grote zinloosheid is met dit begrip verbonden, want van de tijden en gelegenheden geeft het geen kennis, en van de hoedanigheid in de werkelijkheid Gods zelfs geen norm.

Behalve deze: beproef de geesten of ze wel werkelijk uit God zijn!
Jaag ze maar weg, mits het met heilige stokken en geestelijke slagen is.
Want het waarachtige volgt de weg van het waarachtige,
en het kaf verwaait met de vele winden van leer.
De waarheid wordt van haar eigen kinderen gezocht,
Gods Woord is de waarheid.
Nee; dat is niet Christus; want dan zou Christus als heilig Waarachtig Woord
omgeven worden door onwaarachtigheden en valse woorden.
Maar èlk woord van God is Waarheid. En Christus is méér!

Context:  
Jacobus 4:4-10
Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is?
Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift:
God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.

Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. 
Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; 
uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. 
Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-11-2020 om 14:13 zei Peter79:

Een school kan hoogstens iets versterken of afremmen. Ik heb als leerling nooit de verklaring gezien die mijn ouders ondertekenden. Het lijkt me sterk dat leerlingen van zo'n strenge school die verklaring wel onder ogen krijgen. Leerlingen lopen vooral het risico van eenzijdigheid: er zal waarschijnlijk nooit een leraar voor de klas staan die een partner heeft van hetzelfde geslacht. Maar die kans is sowieso niet zo groot en dan moet iemand zijn privésituatie ook nog eens in de klas gaan vertellen. 

Een school selecteert via de ouderverklaring een bepaald soort mensen en ook via het personeelsbeleid. Dat heeft de school in de hand. Wat de school ook in de hand heeft, is om te sturen hoe seksuele voorlichting plaatsvindt - dit kan de onderwijsinspectie toetsen. En dan heb je nog de mentorgesprekken, daar kan een leraar invloed hebben, zonder dat controle goed mogelijk is. Voor deze en overige situaties kan je vertrouwenspersonen aanstellen. Ik weet dat het moeilijk kan zijn. Kinderen in die leeftijd kunnen onbereikbaar zijn, ze kunnen hun eigen conclusies trekken, etc, waardoor het inderdaad niet goed gaat. Dat is een risico.

Maar de keerzijde is dat je ingrijpt in de vrijheid om anders over seksualiteit te denken dan de meerderheidscultuur. Het zelfbeschikkingsrecht en individuele vrijheid zijn in de meerderheidscultuur het hoogste goed, maar in subculturen waar het hier over gaat, zijn een bepaalde collectiviteit en immateriële waarden belangrijker. De christelijke gemene deler is dat je niet voor jezelf leeft, maar voor elkaar, voor de ander, voor God. En daardoor vallen allerlei afwegingen anders uit. Je kunt visies op seksualiteit daar niet zomaar uit knippen. Ik vind Slobs opstelling zoals die in de pers wordt verwoord verbazend (als je het zo stelt weet je toch dat je iedereen over je heen krijgt), maar ik steun hem wel als hij zoekt naar een balans tussen inmenging in de scholen en vrijheid van onderwijs. Ik ben benieuwd hoe de onveiligheid die er is voor homoseksuelen kan worden gebalanceerd door het scheppen van een veiliger klimaat.

 

Ook Slob moet trouwens nog onderzoek doen (https://www.trouw.nl/nieuws/minister-slob-vindt-antihomoverklaring-scholen-een-brug-te-ver~bd22ac3a3/). Het kan wel weer een storm in een glas water blijken te zijn.

Het probleem zit hem in het goed omgaan met homosexualiteit. De geest die er achter zit. De bijbel is tegen homosexualiteit maar wie er iets aan wil doen moet begrijpen hoe het wel moet. Een school doet er goed aan homosexualitiet af te keuren maar zal alleen succesvol zijn wanneer zij de geest die erachter zit kan verslaan. Gevoelens van homosexualiteit komen voort uit de schepping en hebben te maken met het vermogen van de mens om samen te zijn. De gevoelens die daarbij komen kijken dienen ontwikkeld te zijn. Het gaat om gevoelens van genegenheid en affectie. Omdat er staat "hoe lieflijk is het als broeders tezamen wonen" is het normaal dat er lieflijkheid is ook bij mannen. Wie goed ontwikkeld is heeft evenwicht in deze gevoelens en kan zonder wild te doen relaties onderhouden. Hij kan het fijn vinden om bij andere mensen te zijn, nabijheid te ervaren en daar in rust van genieten. Hij kan genieten van vrouwen en hen respecteren en eren. Hij kan zijn gevoelens van affectei en sexuele drang scheiden. Affectie voor wie nabij is en sexualiteit voor een vrouw. Wanneer de ontwikkeling van een mens onvolledig is lopen deze gevoelens door elkaar.

Jezus zegt niet te oordelen. Veroordeling is niet de houding die Christus voorstaat. Het oordeel is aan de Vader. De Vader kent volkomen en ziet de mens. Hij ziet hoe het met hem gesteld is en oordeelt met barmhartigheid. Toen een vrouw die op overspel betrapt was met steniging bedreigt werd was het Jezus die haar redde en er met een vermaning vanaf liet komen. Hij vergaf vanwege Gods genade (niet omdat het niet fout was maar omdat God goed is). Wanneer iemand besluit tegen de wil van de Vader in te gaan ondanks waarschuwing brengt oordeel over zichzelf. In de Romeinenbrief legt Jezus uit dat God de mensen die hem niet erkennen straft door hen over te geven aan hun eigen zondige verlangens. Zo staat er dat zij het loon van hun zonde in zichzelf ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Het probleem zit hem in het goed omgaan met homosexualiteit. De geest die er achter zit. De bijbel is tegen homosexualiteit maar wie er iets aan wil doen moet begrijpen hoe het wel moet. Een school doet er goed aan homosexualitiet af te keuren maar zal alleen succesvol zijn wanneer zij de geest die erachter zit kan verslaan.

Het belangrijkste is dat we kinderen onderwijzen in de christelijke leer. Zij groeien naar volwassenheid en zullen zelf hun leven vorm moeten gaan geven op basis van hun eigen overtuigingen. We weten dat uiterlijke gedragingen ons niet zullen redden. Alleen als we geloven en ons laten leiden door de Heilige Geest kunnen we leven met God door Jezus Christus.

We kunnen kinderen het geloof niet geven. Wel kunnen we ze voorbereiden op de keuzes die ze gaan maken en hun leren wat christelijk is en wat niet. Ouders mogen, zolang het in Nederland nog kan, verwachten dat de opvoeding op school aansluit bij de opvoeding thuis. Maar geloof komt niet uit dwang. Een school die de ouders laat tekenen, moet er rekening mee houden dat dit het geloof van de ouders is en niet van de kinderen. Het was goed om ook in de krant en op tv kinderen te zien die zich vrij voelen op school om een andere mening te uiten dan die van hun ouders. Dat duidt erop dat er op de school voldoende vrijheid is om afwijkende meningen te uiten.

Het probleem zit denk ik vooral in het feit dat veel kinderen zich niet uiten. Mijn ervaring als volwassene met pubers is toch vaak dat ze niet het achterste van hun tong laten zien. En toen ik die leeftijd had, uitte ik mij ook niet en voelde mij ook niet veilig om dat te doen. Wat ik heel positief aan mijn gereformeerde school vond was een project deed onder het thema "kostbaar mens" en dat je spelenderwijs bezig was met vragen die te maken hebben met eigenwaarde. Juist door aandacht te geven aan dat je allemaal kostbaar bent in Gods ogen kan je geesten van zelfdestructie en minderwaardigheid bestrijden. Daarbij hebben leraren altijd hun afhankelijkheid van God laten zien in woord en gebed. Daarin zijn ze - met lek en gebrek - voorbeelden geweest. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Tomega:

Dat is hoe de evangelisatie van vrijwel alle kerken tot hun schande en aanvechting is ingericht, maar die ongeestelijk is en onnut, en een omgeeerde evangelisatie bewerkt van de wereld in de kerk.

Dus evangelisatie is niet nuttig want mensen worden toch wel tot God getrokken? Maar ik heb gelezen dat Jezus voor ALLE mensen is gestorven, niet enkel voor uitverkorenen.

6 uur geleden zei Tomega:

De tekst bewijst zichzelf, geschreven te zijn. Christus zegt:
maak je niet druk onder elkaar, want het is niet aan jullie. 
Want wie door God getrokken wordt, die komt tot mij.
En wie niet door God getrokken wordt, die komt niet.

Dat lees ik er niet in. Dat zou niet eerlijk zijn. Dus iemand zou al bij zijn geboorte gedoemd zijn om naar de hel te gaan volgens jou? Nee, Jezus zegt eerder, bekeer u, nader tot God en God gaat u helpen. Mattheus 11:28 Kom bij mij als je vermoeid bent en gebukt gaat onder een zware last, dan zal ik je nieuwe kracht geven.  29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtaardig en nederig van hart. Dan zul je nieuwe kracht krijgen.  30 Want mijn juk is makkelijk te dragen en mijn last is licht.’

Dit is een uitnodiging aan iedereen, homo of hetero, blank of zwart, geel, niemand uitgezonderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Chiel Fernig:

Toen een vrouw die op overspel betrapt was met steniging bedreigt werd was het Jezus die haar redde en er met een vermaning vanaf liet komen. Hij vergaf vanwege Gods genade (niet omdat het niet fout was maar omdat God goed is).

Deze geschiedenis laat ook goed zien dat de Farizeeen zelf de wet niet stringent toepasten. Ik heb begrepen dat het Sanhedrin maar weinig mensen ter dood veroordeelde, terwijl de wet toch veel strafbare feiten noemt waarop de doodstraf staat. Ze wilden Jezus laten struikelen, want als Jezus zou zeggen dat de vrouw niet gestenigd hoefde te worden, zou Hij ingaan tegen de wet, maar als Hij wel de vrouw wilde stenigen, zou Hij onbarmhartig zijn of problemen kunnen krijgen met de Romeinen. 

Op dezelfde wijze stellen christenen delen van de wet buiten werking, omdat ze aanvoelen dat ze niet stroken met het evangelie. Maar andere delen die goed aanvoelen, laten ze overeind. 

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Peter79:

Het belangrijkste is dat we kinderen onderwijzen in de christelijke leer. Zij groeien naar volwassenheid en zullen zelf hun leven vorm moeten gaan geven op basis van hun eigen overtuigingen. We weten dat uiterlijke gedragingen ons niet zullen redden. Alleen als we geloven en ons laten leiden door de Heilige Geest kunnen we leven met God door Jezus Christus.

We kunnen kinderen het geloof niet geven. Wel kunnen we ze voorbereiden op de keuzes die ze gaan maken en hun leren wat christelijk is en wat niet. Ouders mogen, zolang het in Nederland nog kan, verwachten dat de opvoeding op school aansluit bij de opvoeding thuis. Maar geloof komt niet uit dwang. Een school die de ouders laat tekenen, moet er rekening mee houden dat dit het geloof van de ouders is en niet van de kinderen. Het was goed om ook in de krant en op tv kinderen te zien die zich vrij voelen op school om een andere mening te uiten dan die van hun ouders. Dat duidt erop dat er op de school voldoende vrijheid is om afwijkende meningen te uiten.

Het probleem zit denk ik vooral in het feit dat veel kinderen zich niet uiten. Mijn ervaring als volwassene met pubers is toch vaak dat ze niet het achterste van hun tong laten zien. En toen ik die leeftijd had, uitte ik mij ook niet en voelde mij ook niet veilig om dat te doen. Wat ik heel positief aan mijn gereformeerde school vond was een project deed onder het thema "kostbaar mens" en dat je spelenderwijs bezig was met vragen die te maken hebben met eigenwaarde. Juist door aandacht te geven aan dat je allemaal kostbaar bent in Gods ogen kan je geesten van zelfdestructie en minderwaardigheid bestrijden. Daarbij hebben leraren altijd hun afhankelijkheid van God laten zien in woord en gebed. Daarin zijn ze - met lek en gebrek - voorbeelden geweest. 

 

Het is ook belangrijk voor jongens om te weten dat zij sterk zijn. Kracht is een mannelijke eigenschap die hen door God gegeven is. Zonder kracht is het niet mogelijk God te dienen. In  1 Johannes spreekt hij er over dat de jonge mannen sterk zijn. Hij schrijft dat zij de boze overwonnen hebben. In die overwinning kun je blijven staan door je geloof actief te maken. Dat houdt in dat je ook op geestelijk niveau sterk bent. Het geloof. Door op je geloof te blijven staan behoudt je de goede weg en laat je je niet afleiden door de boze. Op die manier laat je je niet verleiden maar wordt het mogelijk de goede weg te blijven bewandelen zoals Jezus dat ook deed.

4 uur geleden zei Peter79:

Deze geschiedenis laat ook goed zien dat de Farizeeen zelf de wet niet stringent toepasten. Ik heb begrepen dat het Sanhedrin maar weinig mensen ter dood veroordeelde, terwijl de wet toch veel strafbare feiten noemt waarop de doodstraf staat. Ze wilden Jezus laten struikelen, want als Jezus zou zeggen dat de vrouw niet gestenigd hoefde te worden, zou Hij ingaan tegen de wet, maar als Hij wel de vrouw wilde stenigen, zou Hij onbarmhartig zijn of problemen kunnen krijgen met de Romeinen. 

Op dezelfde wijze stellen christenen delen van de wet buiten werking, omdat ze aanvoelen dat ze niet stroken met het evangelie. Maar andere delen die goed aanvoelen, laten ze overeind. 

God regelt zo dus de genade en de uitvoering van de wet. Er is een verhouding tussen die twee. Aan de ene kant is God genadig en laat Christus het oordeel over aan de Vader. De Vader kan alles tot in de puntjes regelen en heeft er dus voor gezorgd dat zelfs de Farizeeën zich aan zijn barmhartigheid hielden door zuinig met straffen te zijn. Dat is een wonder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Peter79:

Het belangrijkste is dat we kinderen onderwijzen in de christelijke leer. Zij groeien naar volwassenheid en zullen zelf hun leven vorm moeten gaan geven op basis van hun eigen overtuigingen. We weten dat uiterlijke gedragingen ons niet zullen redden. Alleen als we geloven en ons laten leiden door de Heilige Geest kunnen we leven met God door Jezus Christus.

We kunnen kinderen het geloof niet geven. Wel kunnen we ze voorbereiden op de keuzes die ze gaan maken en hun leren wat christelijk is en wat niet. Ouders mogen, zolang het in Nederland nog kan, verwachten dat de opvoeding op school aansluit bij de opvoeding thuis. Maar geloof komt niet uit dwang. Een school die de ouders laat tekenen, moet er rekening mee houden dat dit het geloof van de ouders is en niet van de kinderen. Het was goed om ook in de krant en op tv kinderen te zien die zich vrij voelen op school om een andere mening te uiten dan die van hun ouders. Dat duidt erop dat er op de school voldoende vrijheid is om afwijkende meningen te uiten.

Het probleem zit denk ik vooral in het feit dat veel kinderen zich niet uiten. Mijn ervaring als volwassene met pubers is toch vaak dat ze niet het achterste van hun tong laten zien. En toen ik die leeftijd had, uitte ik mij ook niet en voelde mij ook niet veilig om dat te doen. Wat ik heel positief aan mijn gereformeerde school vond was een project deed onder het thema "kostbaar mens" en dat je spelenderwijs bezig was met vragen die te maken hebben met eigenwaarde. Juist door aandacht te geven aan dat je allemaal kostbaar bent in Gods ogen kan je geesten van zelfdestructie en minderwaardigheid bestrijden. Daarbij hebben leraren altijd hun afhankelijkheid van God laten zien in woord en gebed. Daarin zijn ze - met lek en gebrek - voorbeelden geweest. 

 

Of kinderen zich uiten heeft te maken met de sfeer in huis en de houding van de ouders. Er is een tijd geweest van kritiek dat kinderen zich niet voldoende konden ontwikkelen omdat zijn niet aan het woord mochten zijn. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Kinderen moesten zwijgen wanneer de ouders spraken. Op zich is dat goed maar er werd te weinig aandacht aan de kinderen gegeven om met hen te praten. Daarna werd het mode om de kinderen wel te laten praten. Maar doordat het verboden werd om kinderen fysiek te corrigeren werd het niet beter. Men probeerde kinderen te corrigeren alleen door met hen te praten. Dat is niet voldoende. De bijbel leert dat men de roede niet moet sparen. Dat betekent dat bij de opvoeding niet alleen gecorrigeerd moet worden met praten. Wanneer een kind niet luistert naar goede raad, of niet gehoorzaam is, moet fysiek ingegrepen worden. Niet overmatig, maar met zelfbeheersing. Dat is een manier van gebruik van kracht zoals God dat bedoeld heeft.

Zo is het van kwaad tot erger gegaan.

 

Op 16-11-2020 om 21:30 zei Wesley:

Antwoorden kort, 3x nee.

Ik probeer altijd 2 dingen goed uit elkaar te halen.
Iemand die kind van God is door geloof in Jezus. Iemand die nog niet kind van God is omdat hij Jezus verwerpt. (Door onze zondes zijn we weggegaan van God. Door het bloed van Jezus Christus kan weer verzoening zijn met God, door Gods liefde en genade. Zo zijn we weer kinderen van God)

Een kind van God gehoorzaamt God. Niet de 613 joodse wetten, maar wel de 10 geboden. Jezus heeft er nog bijgezet, hou van je medemens zoals je van jezelf houdt. Zelfs van je vijanden.

Als iemand nog niet in Jezus gelooft, heeft het geen zin om te zeggen wat die wel of niet moet doen. Wel heeft het zin om de evangelie uit te leggen.

Als iemand al wedergeboren is en dus in Jezus gelooft, hoef je die persoon in principe niet eens meer te vertellen om Jezus te volgen en te gehoorzamen, want dat doet deze wedergeboren christen al met behulp van de Heilige Geest die in hem leeft. Wel kun je elkaar bemoedigen als men eens van het  juiste pad dreigt af te vallen. En God zal zijn kinderen disciplineren mochten ze blijven zondigen.

 

 

 

Ik ben het helemaal met je eens dat iemand eerst het evangelie aanneemt en daarna onderwijs ontvangt. Maar ik zou graag aan willen scherpen dat je zegt dat het in principe dan niet meer nodig is om zo iemand te vertellen dat Hij Jezus moet gehoorzamen. Terecht leg je uit dat de Heilige Geest dit doet, zo staat het ook in de bijbel. Maar ben je het ook met me eens dat de Heilige Geest mensen kan gebruiken om uit te leggen dat zij Jezus dienen te gehoorzamen, want gehoorzaam zijn betekent ook naar je werkgever luisteren en dat soort dingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-11-2020 om 23:31 zei Tomega:

- Wedergeboorte kan een misgeboorte blijken, anders waren er geen eersten die laatsten blijken te zijn.
- Geloof kan een zwak geloof zijn. anders was er geen dwaling, verlijering en afval.
- Jezus volgen kan te zwaar zijn, anders waren smalle weg, kleine deur, en oog van de naald, geen uitdrukkingen,
- Jezus gehoorzamen is al onnatuurlijk, en kan buitengewoon lastig worden als er wolven komen in schaapskleren.
- Wedergeboorte doet niets vanzelf al, zoals de gelijkenissen met rotsgrond, doornenstruiken en goede aarde aangeven.
- De hulp van de heilige Geest kan tegengewerkt worden, omdat de heilige Geest bedroefd kan worden en gelasterd.

Hoe kun je dan in principe niets meer hoeven te vertellen als iemand in Christus gelooft?
 

Lucas 18:8  Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Lucas 21:8  En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt; want velen zullen er komen onder Mijn Naam,
                    zeggende: Ik ben de Christus; en de tijd is nabij gekomen, gaat dan hen niet na.

 

Als iemand echt is wedergeboren, leeft de Heilige Geest in die persoon.  Een misgeboorte is geen wedergeboorte. (disclaimer: ik zeg niet dat ik kan zien wie wel/niet wedergeboren is)

Wedergeboorte is een momentopname. God weet precies wanneer dat moment is van ieder wedergeboren Christen, want Hij die ervoor zorgt dat de Heilige Geest in een wedergeboren christen gaat wonen. Wij als mens zien dat niet zoals God dat zo duidelijk ziet.

Niemand die na wedergeboorte nog uit God's handen gegrist kan worden.
Dit neemt niet weg dat een wedergeboren christen constant Jezus moet blijven gehoorzamen en op de smalle weg moet blijven. Dit neemt niet weg dat een wedergeboren christen ook moet volharden en soms ook zal terugvallen. 

Mocht het zo zijn dat je merkt dat je niet volhardt, dat je niet gehoorzaamt, dat je geen problemen hebt met zondigen, dan moet je je niet afvragen wat je kunt doen, maar moet je je afvragen of je werkelijk wedergeboren bent.

Een wedergeboren christen wordt door de Heilige Geest aangestuurd, in principe hoef je die persoon niet eens meer te vertellen dat hij Jezus moet volgen, maar doet hij dat uit dankbaarheid maar al te graag, omdat God hem reeds heeft gered.  (disclaimer: Ik zeg niet dat christenen elkaar niet moeten bemoedigen en waarschuwen als men van het pad af dreigt te raken. Het punt is dat een wedergeboren christen reeds een schaap is van Jezus en Hem zal horen en volgen)

Johannes 10:27 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.

 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-11-2020 om 13:52 zei Chiel Fernig:

Of kinderen zich uiten heeft te maken met de sfeer in huis en de houding van de ouders. Er is een tijd geweest van kritiek dat kinderen zich niet voldoende konden ontwikkelen omdat zijn niet aan het woord mochten zijn. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Kinderen moesten zwijgen wanneer de ouders spraken. Op zich is dat goed maar er werd te weinig aandacht aan de kinderen gegeven om met hen te praten. Daarna werd het mode om de kinderen wel te laten praten. Maar doordat het verboden werd om kinderen fysiek te corrigeren werd het niet beter. Men probeerde kinderen te corrigeren alleen door met hen te praten. Dat is niet voldoende. De bijbel leert dat men de roede niet moet sparen. Dat betekent dat bij de opvoeding niet alleen gecorrigeerd moet worden met praten. Wanneer een kind niet luistert naar goede raad, of niet gehoorzaam is, moet fysiek ingegrepen worden. Niet overmatig, maar met zelfbeheersing. Dat is een manier van gebruik van kracht zoals God dat bedoeld heeft.

Zo is het van kwaad tot erger gegaan.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat iemand eerst het evangelie aanneemt en daarna onderwijs ontvangt. Maar ik zou graag aan willen scherpen dat je zegt dat het in principe dan niet meer nodig is om zo iemand te vertellen dat Hij Jezus moet gehoorzamen. Terecht leg je uit dat de Heilige Geest dit doet, zo staat het ook in de bijbel. Maar ben je het ook met me eens dat de Heilige Geest mensen kan gebruiken om uit te leggen dat zij Jezus dienen te gehoorzamen, want gehoorzaam zijn betekent ook naar je werkgever luisteren en dat soort dingen?

Het was meer het verschil dat ik probeerde te benadrukken van iemand die Jezus verwerpt en iemand die Jezus als Heer en Redder heeft aangenomen.
Bij een ongelovige heeft het geen zin om te vertellen dat deze Jezus moet gehoorzamen. Jezus is niet zijn Heer.
Bij een wedergeboren christen hoeft het in principe niet eens, omdat deze Jezus reeds heeft aangenomen als Heer en Hem zal gehoorzamen met hulp van de Heilige Geest en het Woord. (niet dat christenen elkaar niet moeten waarschuwen of bemoedigen tot gehoorzaamheid, daar ging dit niet over)

prin·ci·pe (het; o; meervoud: principes)1 overtuiging die aan al iemands handelen ten grondslag ligt; beginsel, grondbeginsel, grondregel: uit principe uit innerlijke overtuiging; in principe op zichzelf

Je bekeren en Jezus aannemen als Heer en Redder heeft gehoorzaamheid al ten grondslag.

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-11-2020 om 12:58 zei Chiel Fernig:

Het is ook belangrijk voor jongens om te weten dat zij sterk zijn. Kracht is een mannelijke eigenschap die hen door God gegeven is. Zonder kracht is het niet mogelijk God te dienen. In  1 Johannes spreekt hij er over dat de jonge mannen sterk zijn. Hij schrijft dat zij de boze overwonnen hebben. In die overwinning kun je blijven staan door je geloof actief te maken. Dat houdt in dat je ook op geestelijk niveau sterk bent. Het geloof. Door op je geloof te blijven staan behoudt je de goede weg en laat je je niet afleiden door de boze. Op die manier laat je je niet verleiden maar wordt het mogelijk de goede weg te blijven bewandelen zoals Jezus dat ook deed.

Johannes schrijft over jongeren die de boze overwonnen hebben. Maar de jongeren op de scholen, hebben die de boze overwonnen? Als jongeren belijdenis doen of als volwassene gedoopt worden, is dat niet het moment om van overwinning te spreken? En veel jongeren zijn zover in de leeftijd van 17 t/m 24 jaar, dat is na de middelbare-schooltijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid