Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 12 uur geleden zei sjako: Waar staat dat. Een mens vergaat toch tot stof? Ja, het stoffelijke zeker. In het geestelijke is er onderscheidt Prediker 3 20 Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof. 21 Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 3 minuten geleden zei Thinkfree: Ja, het stoffelijke zeker. In het geestelijke is er onderscheidt Prediker 3 20 Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof. 21 Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde? In de NWV staat deze tekst als volgt: 21 Wie weet of de geest van de mensenzonen opstijgt naar boven en of de geest van de dieren neerwaarts daalt naar de aarde? Geniepig en ogenschijnlijk kleine verandering, maar maakt een wereld van verschil. Verderop in Prediker staat nog meer over deze kwestie: En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft. (Pred.12:7, SV) Duidelijke taal van Salomo. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 @Kaasjeskruid Ja er zitten meer lagen in die tekst want, de onrechtvaardigen worden vaak vergeleken met beesten. Die tekst zegt gewoon dat rechtvaardigen naar God gaan en onrechtvaardigen de hel, gelijk na het uitblazen van de laatste adem. 18 minuten geleden zei Thinkfree: 21 Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 (bewerkt) 7 minuten geleden zei Thinkfree: @Kaasjeskruid Ja er zitten meer lagen in die tekst want, de onrechtvaardigen worden vaak vergeleken met beesten. Die tekst zegt gewoon dat rechtvaardigen naar God gaan en onrechtvaardigen de hel, gelijk na het uitblazen van de laatste adem. Volgens mij komt ieder mens voor God te staan en gaat dus elke geest omhoog. Vervolgens wordt men van daaruit verwezen naar de hemel of de hel. 1 april 2020 bewerkt door Kaasjeskruid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 12 minuten geleden zei Kaasjeskruid: En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft. (Pred.12:7, SV) Precies, alleen iets dat onrechtvaardig is keert niet weder tot God, maar stoot hij af indien men zijn offer en liefde nier aangenomen heeft in dit leven. Want vreest hem die macht heeft ziel en lichaam te verderven in hel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 11 minuten geleden zei Kaasjeskruid: In de NWV staat deze tekst als volgt: 21 Wie weet of de geest van de mensenzonen opstijgt naar boven en of de geest van de dieren neerwaarts daalt naar de aarde? Geniepig en ogenschijnlijk kleine verandering, maar maakt een wereld van verschil. In de NBV staat het zo: Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt - naar de aarde? En in de Naardense Bijbel: Wie kan beweren dat de adem van de zonen van de mens, dat die opstijgt naar boven,- en de adem van de dieren, dat die neerdaalt naar beneden, naar de aarde? Willibrordvertaling: En wie weet of de levensgeest van de mens omhoog gaat en die van het dier omlaag naar de aarde? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 1 minuut geleden zei Kaasjeskruid: Volgens mij komt iedereen voor God te staan en gaat dus elke geest omhoog Dat denk ik niet, er zijn op dit moment engelen(geesten) gebonden in hel wachtende het oordeel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 1 minuut geleden zei Thinkfree: Dat denk ik niet, er zijn op dit moment engelen(geesten) gebonden in hel wachtende het oordeel. De hel is vooralsnog leeg m.i. Willempie reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 In de Hebreeuwse grondtekst staat Prediker 3:21 zo: Bron: https://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/qoh3.pdf @Levi @Chaim @nikie90 hoe moeten we dit verstaan? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 4 minuten geleden zei Kaasjeskruid: De hel is vooralsnog leeg m.i. Numeri 32 En de aarde opende haar mond, en verslond hen met hun huizen, en allen mensen, die Korach toebehoorden, en al de have. 33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 1 minuut geleden zei Thinkfree: Numeri 32 En de aarde opende haar mond, en verslond hen met hun huizen, en allen mensen, die Korach toebehoorden, en al de have. 33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente. Ik maak onderscheid tussen het dodenrijk (hades) en de hel (gehenna). Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 17 minuten geleden zei Bastiaan73: In de NBV staat het zo: Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt - naar de aarde? En in de Naardense Bijbel: Wie kan beweren dat de adem van de zonen van de mens, dat die opstijgt naar boven,- en de adem van de dieren, dat die neerdaalt naar beneden, naar de aarde? Willibrordvertaling: En wie weet of de levensgeest van de mens omhoog gaat en die van het dier omlaag naar de aarde? Er zit een diepere betekenis in want wat moet eraf dalen als het al op de aarde is? Enige mogelijkheid is nederdalende in de aarde. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 (bewerkt) 39 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Ik maak onderscheid tussen het dodenrijk (hades) en de hel (gehenna). Waarom zou de zinsnede dan specifiek zo geschreven zijn? 33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle, dit impliceert het behouden van het bewustzijn. Ook spreekt openbaringen dat er geesten uit de afgrond komen als straf, dit is de hel. Gelijkenis van de rijke man en arme lazerus, wekt de indruk dat men gelijk bewust is van hun toestand, na hun dood. 1 april 2020 bewerkt door Thinkfree Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 36 minuten geleden zei Thinkfree: Waarom zou de zinsnede dan specifiek zo geschreven zijn? 33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle, dit impliceert het behouden van het bewustzijn. Ook spreekt openbaringen dat er geesten uit de afgrond komen als straf, dit is de hel. Gelijkenis van de rijke man en arme lazerus, wekt de indruk dat men gelijk bewust is van hun toestand, na hun dood. Ik betwist dan ook niet dat we bij bewustzijn blijven. Maar ik ben van mening dat de grondwoorden in de Bijbel niet altijd terecht worden vertaald met hel. Wellicht geeft het volgende je wat meer zicht op deze kwestie: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdf Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 3 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Ik betwist dan ook niet dat we bij bewustzijn blijven Hoe kun je dan zeggen dat de hel leeg is? Onrechtvaardigen zonder Jezus zijn echt niet waar God is hoor of worden deel in hem. Het meest consistent naar de bijbel is dat het stoffelijke sterft en niet meer is, terwijl het geestelijke onmiddelijk zijn plek weet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 9 minuten geleden zei Thinkfree: Hoe kun je dan zeggen dat de hel leeg is? Onrechtvaardigen zonder Jezus zijn echt niet waar God is hoor of worden deel in hem. Het meest consistent naar de bijbel is dat het stoffelijke sterft en niet meer is, terwijl het geestelijke onmiddelijk zijn plek weet. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. (Op.20:14, SV) Hoe verklaar jij bovenstaande vers dan? Hoe kan de hel nu in de hel worden geworpen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 3 minuten geleden zei Kaasjeskruid: En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. (Op.20:14, SV) Hoe verklaar jij bovenstaande vers dan? Hoe kan de hel nu in de hel worden geworpen? Dat denk ik wel want, het tijdelijke verwisseld zich in het eeuwige,.. definitief. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. 14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. 15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
nikie90 60 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 (bewerkt) 2 uur geleden zei Bastiaan73: In de Hebreeuwse grondtekst staat Prediker 3:21 zo: Bron: https://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/qoh3.pdf @Levi @Chaim @nikie90 hoe moeten we dit verstaan? Ik lees geen vloeiend Hebreeuws hoor bas. Wel weet ik, in de kaballa, als je het interessant vindt , hier zijn dieren zielen geschapen uit een lagere sefirot en wordt o.a. 3:21 daarvoor als bron gebruikt.. wat betekent dat deze vers niet als afvragend wordt verstaan maar als conclusie. 1 april 2020 bewerkt door nikie90 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 6 minuten geleden zei Thinkfree: Dat denk ik wel want, het tijdelijke verwisseld zich in het eeuwige,.. definitief. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. 14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. 15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs Juist deze constructie impliceert dat er dus verkeerd wordt vertaald. Ik ben van mening dat de doden eerst in het dodenrijk terecht komen, deze is dus tijdelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 Zojuist zei Kaasjeskruid: Juist deze constructie impliceert dat er dus verkeerd wordt vertaald. Ik ben van mening dat de doden eerst in het dodenrijk terecht komen, deze is dus tijdelijk. Dan krijg je: Zojuist zei Kaasjeskruid: 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken De dood staat dan apart van het dodenrijk. Ik lees het zo: 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, Zowel de fysiek als geestelijke doden, de zee is fysiek, de dood beide fysiek als geestelijk, de hel, de geestelijke dood. Beide fysiek als geestelijk worden definitief geworpen in de hel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 3 minuten geleden zei Thinkfree: Dan krijg je: De dood staat dan apart van het dodenrijk. Ik lees het zo: 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, Zowel de fysiek als geestelijke doden, de zee is fysiek, de dood beide fysiek als geestelijk, de hel, de geestelijke dood. Beide fysiek als geestelijk worden definitief geworpen in de hel. Dus dan worden ze even uit de hel gehaald om er vervolgens weer in geworpen te worden? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 4 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Dus dan worden ze even uit de hel gehaald om er vervolgens weer in geworpen te worden? Geest en lichaam zullen verenigd worden. De zee in openbaringen staat voor mensenmassa, koninkrijken en aardrijk overigens. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 20 minuten geleden zei Thinkfree: Dan krijg je: 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken Inderdaad, dit is de correcte vertaling. De dood wordt hier voorgesteld als macht en het dodenrijk als een tijdelijke verblijfsplaats. Om een lang verhaal kort te maken: http://www.worldwideweep.nl/doodendodenrijk.htm Tot op bepaalde hoogte kan ik meegaan in het hebben van een andere mening hieromtrent en hoeft het zeker geen breekpunt te zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 528 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 11 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Inderdaad, dit is de correcte vertaling. De dood wordt hier voorgesteld als macht en het dodenrijk als een tijdelijke verblijfsplaats. Om een lang verhaal kort te maken: http://www.worldwideweep.nl/doodendodenrijk.htm Tot op bepaalde hoogte kan ik meegaan in het hebben van een andere mening hieromtrent en hoeft het zeker geen breekpunt te zijn. Heb een stukje uit de link gehaald, dit klinkt toch echt als de hel hoor ook al noemen ze het dodenrijk hier. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen Stelling: dodenrijk is een hel, maar niet de hel zelf? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 april 2020 Rapport Share Geplaatst 1 april 2020 1 minuut geleden zei Thinkfree: Heb een stukje uit de link gehaald, dit klinkt toch echt als de hel hoor ook al noemen ze het dodenrijk hier. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen Dat klinkt als de hel en dus is er in het dodenrijk een plek die daar veel op lijkt. Maar het is niet Gehenna. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.