Spring naar bijdragen

alverzoening


Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei Mullog:

@Robert Frans kan dat, volmaakt  gelukkig zijn zonder aanschouwing gods

Je mist dan natuurlijk wel iets essentiëels, iets dat verder gaat dan volmaakt geluk alleen. Maar als je niet beter weet, dan kun je inderdaad alsnog volop tot volmaakt gelukkig zijn, omdat God dan wel liefdevol voor je blijft zorgen. En Hij kan je altijd en overal het volmaakte geluk geven.
Het volle, hemelse leven is dan ook niet enkel een kwestie van volmaakt gelukkig zijn. Dat is 'slechts' de basis. Het is allereerst de totale gemeenschap met God, de voltooiïng van de liefde, een afhankelijkheid die je uiteindelijk juist vrij maakt en de liefde enkel doet vermeerderen.

Vergelijk het met het huwelijk: je kunt prima zeer gelukkig zijn in je eentje, zeker als je je in het bijzonder daarin toewijdt aan God. Maar als je toch nog verliefd wordt en met diegene trouwt, dan kun je niet meer écht gelukkig zijn zonder diegene.
In zeer lang durende huwelijken, dus tot op bejaardenleeftijd, zie je ook niet zelden dat na het overlijden van de ene partner, de andere vrij snel volgt. Er is dan iets bijgekomen, een vorm van totale, liefdevolle afhankelijkheid jegens elkaar, dat verder gaat dan geluk alleen.
Ook zijn vele mensen gelukkig in het leven buiten de kloostermuren. Maar als je eenmaal die roeping hebt, dan is je thuis nergens anders meer dan in het klooster, ook al zou het leven dan misschien veel zwaarder worden.

Gelukkig hoeven we ons daar geen zorgen over te maken; iedereen die sterft, zal voor God verschijnen en Hem dus ten volle zien. Of je daar vervolgens gelukkig van wordt of juist ongelukkig en angstig, zal afhangen van hoe je je hier op aarde verhoudt tot Hem, ofwel tot het volmaakt goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zou je dan consequent willen zijn en het goede voorbeeld geven door dan ook gewoon je mond te houden over mijn vermeende oordelen?

Als nu alverzoening waar zou zijn, waarom zou er dan überhaupt een Bijbel bestaan? Het zou toch absolute onzin zijn om een Bijbel te schrijven met allerlei waarschuwingen en een verhaaltje over Jezus,

Ik heb inderdaad weleens filmpjes van straatevangelisten gezien, waarbij ze voorbijgangers deze vraag stellen. Zodra de voorbijganger dan ook maar iets kleins toegeeft, zoals het weleens denken aan ee

50 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als nu alverzoening waar zou zijn, waarom zou er dan überhaupt een Bijbel bestaan? Het zou toch absolute onzin zijn om een Bijbel te schrijven met allerlei waarschuwingen en een verhaaltje over Jezus, als het allemaal toch niets uitmaakt en uiteindelijk wel goed komt. Echt ronduit belachelijk om met een dergelijke boodschap aan te komen zetten als iedereen ongestraft toch kan doen en laten wat hij wil, want uiteindelijk komt het allemaal toch wel goed.

Het idee van de alverzoening gaat regelrecht tegen rechtvaardigheid in.

Ik ben van mening dat het nog erger is: alverzoening heeft een sadist als "god", een "god" die de wereld maakt, met daarin de mens [met een vrije wil?], een alwetende "god" die het lijden doodleuk toestaat, terwijl alles wel goed komt. Dus, eerst de mens willens en wetens laten lijden, om de mens vervolgens eeuwig te laten leven. Alsof een Goede Vader Zijn kinderen - en andermans kinderen [!] - misbruikt om ze daarna te verwennen.

Ik geloof dat alverzoening een ernstige dwaling is, een satanische misleiding, om mensen willens en wetens van God los te krijgen, met het idee dat het wel goed komt. Een flink deel van de mensheid komt in dat geval bedrogen uit, omdat de Bijbel duidelijk leert dat Jezus Christus de enige Weg is [dus niet "een weg"]. Dat betekent dat alle andere wegen tot de eeuwige dood [hel] voeren. Zoals je elders terecht aangaf is het onze plicht hiertegen te waarschuwen. Alverzoening klinkt leuk en aardig, maar in werkelijkheid is het een liefdeloze filosofie; een gedachte die onstaat bij en door mensen die het niet kunnen begrijpen dat er mensen verloren gaan, een gedachte om zelfs verschillende religies met elkaar te verbinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei WdG:

Is de alverzoening een Bijbelse optie? En zo ja, maakt het uit via welke weg iemand de eeuwigheid ingaat? Zijn er meerdere wegen, of is er slechts één weg?

Welke ene weg bedoel je precies, zouden er dan niet evenveel zijn dan er mensen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Welke ene weg bedoel je precies, zouden er dan niet evenveel zijn dan er mensen zijn?

Van de smalle wel. Van de brede niet, daar is er maar een van. 

Daarom zei Jezus niet dat er maar een weg was, maar dat Hij dé Weg Is.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei WdG:

Ik ben van mening dat het nog erger is: alverzoening heeft een sadist als "god", een "god" die de wereld maakt, met daarin de mens [met een vrije wil?], een alwetende "god" die het lijden doodleuk toestaat, terwijl alles wel goed komt. Dus, eerst de mens willens en wetens laten lijden, om de mens vervolgens eeuwig te laten leven. Alsof een Goede Vader Zijn kinderen - en andermans kinderen [!] - misbruikt om ze daarna te verwennen.

Ik geloof dat alverzoening een ernstige dwaling is, een satanische misleiding, om mensen willens en wetens van God los te krijgen, met het idee dat het wel goed komt. Een flink deel van de mensheid komt in dat geval bedrogen uit, omdat de Bijbel duidelijk leert dat Jezus Christus de enige Weg is [dus niet "een weg"]. Dat betekent dat alle andere wegen tot de eeuwige dood [hel] voeren. Zoals je elders terecht aangaf is het onze plicht hiertegen te waarschuwen. Alverzoening klinkt leuk en aardig, maar in werkelijkheid is het een liefdeloze filosofie; een gedachte die onstaat bij en door mensen die het niet kunnen begrijpen dat er mensen verloren gaan, een gedachte om zelfs verschillende religies met elkaar te verbinden.

Tevens trekt het Gods almacht in twijfel met in een regelrecht verlengde het offer van Jezus Christus. Dat God niet doet wat Hij zou moeten doen volgens de aanhangers van deze filosofie, heeft alles te maken met het onvolmaakte rechtvaardigheidsgevoel van de mens en heeft niets uit te staan met eoa wil van God die beperkt zou zijn. Jezus is niet tevergeefs gestorven voor mensen die verloren gaan, maar de mensen die verloren gaan hebben Zijn offer en aanbod moedwillig afgewezen en zijn daar zelf verantwoordelijk voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is jou standpunt in deze dan?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het niet de boodschap is die Jezus en de apostelen verkondigden en wij dat dus ook niet moeten doen. De Bijbel leert dat onze beslissingen en daden zeer ernstige consequenties hebben, voor nu en later. Daarnaast mag ik natuurlijk wel stiekem hopen, gezien de ongelovigen die ik liefheb en waarvan ik niet wil dat die voor eeuwig verloren gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei WdG:

Is de alverzoening een Bijbelse optie?

Nee, waarbij ik mij baseer op Hebreeën 6

Citaat
  • 4: Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest,
  • 5: wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft
  • 6: en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

 

op basis waarvan het voor mij persoonlijk onmogelijk is om aan iets van alverzoening deel te nemen. En ik zal niet de enige zijn :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het niet de boodschap is die Jezus en de apostelen verkondigden en wij dat dus ook niet moeten doen. De Bijbel leert dat onze beslissingen en daden zeer ernstige consequenties hebben, voor nu en later. Daarnaast mag ik natuurlijk wel stiekem hopen, gezien de ongelovigen die ik liefheb en waarvan ik niet wil dat die voor eeuwig verloren gaan.

Jij hoeft helemaal niet stiekem te hopen dat het goed komt met mensen die niet geloven in God, dat mag je wat mij betreft van de daken schreeuwen. Als dat maar gepaard gaat met de verkondiging van de oplossing: Jezus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jezus is niet tevergeefs gestorven voor mensen die verloren gaan, maar de mensen die verloren gaan hebben Zijn offer en aanbod moedwillig afgewezen en zijn daar zelf verantwoordelijk voor.

Ik geloof dus wel dat Jezus gestorven is voor ALLE mensen. Dat betekent dus ook dat ALLE zonden vergeven zijn, dus ook ALLE zonden van diegenen die zich in de hel bevinden. Enige reden dat mensen verloren gaan, is omdat ze het aanbod van Christus niet AANNEMEN. Ik geloof ook dat er GEEN verschil is tussen "moedwillig" afwijzen of afwijzen. Het woordje "moedwillig" is naar mijn mening overbodig. Niet aannemen is hetzelfde als [moedwillig] afwijzen, omdat IEDER mens meerdere kansen krijgt [door de derde Persoon van de Drie-ene God: de Heilige Geest] het aanbod van Christus [God de Zoon] te aanvaarden.

Veel mensen verzetten zich tegen alle pogingen van de Heilige Geest om hen naar het geloof in Christus te voeren. Stefanus zei tegen de mensen die op het punt stonden hem te vermoorden: "Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook" en in Handelingen 28 deed Paulus een soortgelijke uitspraak tegenover een groep mensen die het evangelie afwezen.

Er zijn mensen die denken dat zij geen God en Verlosser nodig hebben, maar Jezus zei: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij", en dat betekent dat er dus geen andere wegen zijn. Jezus is niet "een" Weg, Hij is DE Weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Ik geloof dus wel dat Jezus gestorven is voor ALLE mensen. Dat betekent dus ook dat ALLE zonden vergeven zijn, dus ook ALLE zonden van diegenen die zich in de hel bevinden. Enige reden dat mensen verloren gaan, is omdat ze het aanbod van Christus niet AANNEMEN. Ik geloof ook dat er GEEN verschil is tussen "moedwillig" afwijzen of afwijzen. Het woordje "moedwillig" is naar mijn mening overbodig. Niet aannemen is hetzelfde als [moedwillig] afwijzen, omdat IEDER mens meerdere kansen krijgt [door de derde Persoon van de Drie-ene God: de Heilige Geest] het aanbod van Christus [God de Zoon] te aanvaarden.

Veel mensen verzetten zich tegen alle pogingen van de Heilige Geest om hen naar het geloof in Christus te voeren. Stefanus zei tegen de mensen die op het punt stonden hem te vermoorden: "Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook" en in Handelingen 28 deed Paulus een soortgelijke uitspraak tegenover een groep mensen die het evangelie afwezen.

Er zijn mensen die denken dat zij geen God en Verlosser nodig hebben, maar Jezus zei: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij", en dat betekent dat er dus geen andere wegen zijn. Jezus is niet "een" Weg, Hij is DE Weg.

Er is genoeg bloed gevloeid voor het behoud van alle mensen inderdaad. Iedereen mag en kan daar een beroep op doen. Echter niet iedereen doet dat en daar zijn de consequenties dan ook naar. De Bijbel is heel duidelijk over de relatie tussen de wil van God en die van de mens:

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild? (Luk.13:34, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jij hoeft helemaal niet stiekem te hopen dat het goed komt met mensen die niet geloven in God, dat mag je wat mij betreft van de daken schreeuwen. Als dat maar gepaard gaat met de verkondiging van de oplossing: Jezus!

Maar wat met mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord? Zijn die bij voorbaat verloren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Maar wat met mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord? Zijn die bij voorbaat verloren?

Ik denk dat ieder mens Jezus geopenbaard krijgt gedurende het leven hetzij door het woord, geest, of natuur.

In de derde wereld landen komen op het moment ontzettend veel mensen tot bekering door dromen en visioenen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Maar wat met mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord? Zijn die bij voorbaat verloren?

De Heilige Geest handelt als Persoon met ieder mens. Er zijn daarom geen mensen die nooit van Jezus gehoord hebben. Ik denk dat je het werk van de Persoon de Heilige Geest niet erkent. En dan kom je tot dit soort conclusies. Er is slechts EEN Weg! Dat betekent ook voor mensen die "nog nooit van....".

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Maar wat met mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord? Zijn die bij voorbaat verloren?

Ik geloof niet dat er mensen bestaan die sterven en nog nooit van Jezus hebben vernomen. Ik geloof wel dat er mensen bestaan die bewust de waarheid ten onder houden. De waarheid die ook wordt verkondigd door het geweten dat bij elk mens aanwezig is.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Thinkfree:

Waarom ga je niet op de knieën ?

Wat voor zin heeft dat, ofwel wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

 

4 uur geleden zei Nicky O:

Wel als we onder stokken heen kunnen dansen.

Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Ja. Het heeft mij jaren gekost om van het geloof af te komen. Je kunt wel stellen dat ik ooit echt geloofde.

Ik kan daar geen oordeel over geven, heb je nog iets van berouw of innerlijk verlangen naar God ?

(Je bent hier niet weg te slaan dus er moet nog iets roken van binnen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als nu alverzoening waar zou zijn, waarom zou er dan überhaupt een Bijbel bestaan? Het zou toch absolute onzin zijn om een Bijbel te schrijven met allerlei waarschuwingen en een verhaaltje over Jezus, als het allemaal toch niets uitmaakt en uiteindelijk wel goed komt. Echt ronduit belachelijk om met een dergelijke boodschap aan te komen zetten als iedereen ongestraft toch kan doen en laten wat hij wil, want uiteindelijk komt het allemaal toch wel goed.

Het idee van de alverzoening gaat regelrecht tegen rechtvaardigheid in.

Als alverzoening waar zou zijn is dat het mooiste bericht om te horen. Want om alleen in God te geloven omdat je anders bang bent in de hel te komen is m.i geen liefde. Dat is angst, en als God alleen angst oproept dan kun je niet spreken van een goede Vader. Mijn aardse vader was een goede liefdevolle vader, de Hemelse vader moet toch minstens die kwaliteiten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid