Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

45 minuten geleden zei thom:

Wat zijn zogenaamde heidense taferelen kun je je ook afvragen. Ik bedoel daarmee; wie bepaalt dat.

We hebben onder inspiratie van de heilige Geest de complete Bijbel gekregen. Kijk naar wat Jezus zegt. Heeft Hij geboden kerst te vieren, of pasen? Of moeten we enkel zijn dood herdenken? Als dit soort feesten niet in de Bijbel staan, kunnen er vanuit gaan dat ze buitenbijbels zijn, dus heidens. Wat hebben eieren te maken met Jezus bijv? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 491
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eens bracht men Hem een bezetene die blind en stom was. Hij genas hem, zodat de stomme weer sprak en zag. Al het volk was buiten zichzelf en zei: “Zou dit niet de zoon van David zijn?” Maar de Far

Ik heb de eerste  10 minuten van de eerste link gekeken. De goeie man heeft geen idee waar hij het over heeft. Het zou beter zijn als hij bij de bijbel zou blijven. Dat is al verwarrend genoeg, zoals

Posted Images

6 minuten geleden zei sjako:

We hebben onder inspiratie van de heilige Geest de complete Bijbel gekregen. Kijk naar wat Jezus zegt. Heeft Hij geboden kerst te vieren, of pasen? Of moeten we enkel zijn dood herdenken? Als dit soort feesten niet in de Bijbel staan, kunnen er vanuit gaan dat ze buitenbijbels zijn, dus heidens. Wat hebben eieren te maken met Jezus bijv? 

Hadden de Katharen dan dezelfde geschriften dan pakweg de katholieken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Jazeker maar die aanvaardt dat ik dat niet zou vieren. Ironisch wel, want toen ik bijbelstudie bij JG kreeg was ik nog enorm gesteld op kerstmis en zette ik gewoon een boom met stal. Nu niet meer. 

Afgezien van de JG zijn er niet zo heel veel groeperingen die deze feesten niet vieren. https://rcg.org/home.html bijv gaan een heel eind met de JG mee. Zij vieren ook geen kerst etc, geloven ook niet in een drieëenheid (hebben ze best goede serie over). Maar vergeleken met de JG zijn ze maar een kleine groepering. 

De JG zijn soms vrij resoluut, maar ik sta vierkant achter de organisatie. Hoe meer ik het bestudeer, hoe meer ik zie dat ze de waarheid hebben. Ik zeg niet dat ze geen fouten maken, want het blijven ook mensen. Maar ze doen echt hun best om Gods woord zuiver te verbreiden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Ehmm.. eerder de opstanding lijkt mij. Ook zoiets; wie maakt die dood zo gepassioneerd, en wordt de opstanding onderbelicht, ook nog door verschillende 'ooggetuigen verslagen' daarvan op te schrijven...laten.

 

Waar zegt Hij dat dan? Lukas 22:19 zegt Jezus 

Hij nam ook een brood en sprak een dankgebed uit. Daarna brak hij het, gaf het aan hen en zei: ‘Dit betekent mijn lichaam, dat voor jullie gegeven zal worden. Blijf dit doen om mij te gedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Waar zegt Hij dat dan? Lukas 22:19 zegt Jezus 

Hij nam ook een brood en sprak een dankgebed uit. Daarna brak hij het, gaf het aan hen en zei: ‘Dit betekent mijn lichaam, dat voor jullie gegeven zal worden. Blijf dit doen om mij te gedenken.

In mijn vorig leven geloofde ik dat het laatste avondmaal ook een symboliek was voor de laatste trip. Waar Jezus dan door zijn gaves zag wat Hem ging overkomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Die ervaring heb ik ook wel met hen. Maar instinctief is er toch aan grote afstand tussen ons, ligt aan mij maar weet niet waarom. 

Omdat ze veel tegenstand krijgen. Ze zijn nogal zichtbaar en dat roept weerstand op. Wat me opvalt is dat er juist heel veel aandacht wordt besteed aan Christelijke eigenschappen. Gisteren bijv hadden we een mooie studie naar medegevoel voor anderen hebben. Tijdens onze openbare lezing werd een voorbeeld aangehaald van een SS'er. Die persoon zag Hitler als een soort van messias. Hij ging daarom in de Waffen-SS. Hij werd geplaatst als bewaker in een concentratiekamp waar ook Jehovah's Getuigen zaten. Ze hadden een paarse driehoek. Ondanks dat ze in de meest verschrikkelijke omstandigheden verkeerden bleven ze op de een of andere manier hun waardigheid houden. Dat viel op bij hem. Hij vroeg wie de JG nu waren. Het antwoord: een of andere Joodse sekte uit Amerika. Na de oorlog ging hij toch maar eens wat verder informeren en hij ging naar hun bijeenkomsten. Daar kwam hij mensen tegen die hij moest bewaken in het concentratiekamp. Je zou denken, die zullen hem wel in het gezicht spugen..... Maar niets van dat alles. Ze waren blij dat God ze bij elkaar gebracht had en ze vergaven hem 100%. Later is die oud-SS'er ook een Getuige geworden. Hij hoopt naar eigen woorden dat hij de slachtoffers van het concentratiekamp mag begroeten in de Gods Koninkrijk straks. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis

Als je iets doet tot iemands gedachtenis, dan moet je dat blijven doen lijkt me. Hij gaf ook de opdracht om het blijven te herdenken totdat Hij weer terug zou komen. Dat zie je goed in 1Kor 11:25-26: 

Na de maaltijd deed hij hetzelfde met de beker en zei: ‘Deze beker betekent het nieuwe verbond dat wordt bekrachtigd door mijn bloed. Blijf dit, elke keer dat jullie eruit drinken, doen om mij te gedenken.’t 26  Want elke keer dat jullie dit brood eten en uit deze beker drinken, verkondigen jullie de dood van de Heer, totdat hij komt.

Het is duidelijk dat het een herhalende gedachtenis moet zijn toch?

13 minuten geleden zei thom:

Ik had het over het drama groot maken van de dood, terwijl de opstanding onderbelicht blijft.

Zijn dood is ook belangrijk omdat Hij toen het overeenkomstige zoenoffer betaalde voor wat Adam de mensheid had aangedaan. Het nam als het ware alle zonden van de mensheid op zich. Jezus was de enige die dat kon omdat Hij zonder zonde was en Gods zoon. De opstanding is ook belangrijk. Toen heeft Hij de dood overwonnen. Eerst had Hij dus de zonden weggenomen van de mensheid en vervolgens de dood definitief overwonnen als eersteling. Hij was overal het eerste in. Het is allebei belangrijk dus. Maar Jezus heeft gezegd dat we Zijn dood moesten herdenken, niet Zijn opstanding. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Hij ging daarom in de Waffen-SS. Hij werd geplaatst als bewaker in een concentratiekamp waar ook Jehovah's Getuigen zaten.

Ik mag aannemen dat hij als oorlogsmisdadiger voor een tribunaal is gebracht. Bewonderenswaardig hoe die JG's dan toch bereid zijn de grootste beesten uit WOII in hun gelederen op te nemen. Zeker het tuig dat als kampbewaker optrad onder de vrolijke naam SS-Totenkopfverbände. Die hadden vast een goede band met de mensen die ze bewaakten, zeker omdat ze die als onmensen beschouwden. 

Voor wat informatie over de Waffen-SS, Vervolging van de Waffen-SS en SS-Totenkopfverbände

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Mullog:

Ik mag aannemen dat hij als oorlogsmisdadiger voor een tribunaal is gebracht. Bewonderenswaardig hoe die JG's dan toch bereid zijn de grootste beesten uit WOII in hun gelederen op te nemen. Zeker het tuig dat als kampbewaker optrad onder de vrolijke naam SS-Totenkopfverbände. Die hadden vast een goede band met de mensen die ze bewaakten, zeker omdat ze die als onmensen beschouwden. 

Voor wat informatie over de Waffen-SS, Vervolging van de Waffen-SS en SS-Totenkopfverbände

Hier de 'originele' versie, ik zet origineel tussen haakjes omdat er zoveel tegenstrijdigheden en onmogelijkheden in zitten, dat het voor de meesten na één keer kritisch lezen duidelijk is dat dit verhaal nooit zo kan zijn gebeurd. Maar, JG's slikken het als zoete koek, hun kritisch denkvermogen wordt grondig uit verwijderd.
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/101995004 

Grappig is dat de man aan het begin schrijft in februari 42 als Waffen-SS in Leningrad te zitten.
Vervolgens gaat hij terug in de tijd, begint opnieuw en komt zijn eigen lidmaatschap van die groep niet meer aan bod, wordt gewond in Duitsland en zijn herstel aan het werk gezet in Buchenwald. Maar niet als kampbewaarder en ook niet als lid van de Waffen-SS.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus om even terug te komen. Moest even orde in mijn geest scheppen om tot een samenvatting van de discussie te komen. Maar er volgen nog latere gesprekken die mij hierin wijzer zullen maken. 

Lucifer is Christus is de morgenster is Venus. Ik bepleit al sedert het begin dat deze vertaling louter op exegese gebouwd is dan taal. Christus is niet Lucifer. De connectie die de katholieke kerk naar Lucifer legt is de morgenster. Een paus heeft ooit gezegd dat katholieken beter tot Maria bidden en hierin komt dan de vrouwelijkheid die zich symboliseert in Venus. Je ziet Maria ook regelmatig afgebeeld met kinneke Jezus en de referentie naar de zon achter hen. Al voor de Romeinen lopen er mythes van een zoon geboren uit God, en die triniteit in het christendom lijkt behoorlijk veel gemeenschap te hebben met de Egyptenaren. Osiris, Isis, Horus. Daarbij de zonnewende en het is compleet. De Romeinen zaten diep in Egypte. Het Vaticaan heeft niet alleen bijbelse teksten waartoe niemand toegang krijgt. Het gaat terug tot aan het begin der tijden. Al dit zou bij mij meer scepticisme wekken als “eastern” en de winterzonnewende doorheen al die culturen niet centraal stonden. Voor mij, iemand die de waarschuwingen uit de bijbel serieus neemt, is dit behoorlijk anti christelijk. De paus noemt zichzelf heilige vader en als we doorheen de eeuwen aan pausen in de geschiedenis scrollen zien we dat de RKK zichzelf als paus tot God op aarde kroont. Het is maar tot Luther daar in verzet kwam en er een reformatie kwam die waan stopte. Er kwam een breuklijn tussen christenen die niet geloofden dat je enkel via de RKK tot God kon komen en christenen die geloofden dat dit enkel via Christus kon. 

Ze waarschuwden mij als kind altijd voor meneren in kostuum die met veranderingen en strakke plannen afkwamen. Zo ook ben ik behoedzaam wanneer 1 gemeenschap besluit Christus Lucifer te noemen. Dat uitgraven vraagt natuurlijk tijd, als ik dat wel kan afmaken in 1 leven? ?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Ze zullen het ook niet uit hun duim zuigen denk ik?

Jawel, ze zuigen het uit hun duim.

Typisch wel weer voor jouw meten met twee maten. Soms ga je mee met de wetenschap omdat het in je straatje past, maar als lariekoek in je straatje past is de wetenschap opeens niks meer waard.

9 uur geleden zei sjako:

En 'toevallig' komt het aantal dagen van de advent overeen met het aantal dagen van de Romeinse Saturnaliën. Bij mij is 1+1 2. 

Tja, het blijft aanmodderen met jou. De dagen van de Saturnalia komen helemaal niet overeen met die van de Advent.

 

8 uur geleden zei Fundamenteel:

Wie waren die zeer hoog geleerden dan? De ex rector Rik Torfs? Zo slim is hij niet hoor. Veel bla bla niets boom boom bij u. 

Niet interessant voor jou.

 

8 uur geleden zei Fundamenteel:

Vijfde maal: noem zo eens een theoloog die onktracht dat men oudere mythes aan het christendom linkte. Dat jij een lezing gaf boeit me niet, het was klaar en duidelijk niet in theologie want u kan enkel google herkauwen terwijl anderen puntjes verbinden om een beter beeld te krijgen. 

Waarom ga je niet in op het punt dat Horus helemaal niet op de winterzonnewende geboren werd? Waarom geef je niet toe dat je het mis hebt?

 

8 uur geleden zei Fundamenteel:

Sjako, die de bijbel uiteindelijk drukten hadden al allerlei heidense taferelen in de bijbel gemengd. Iedereen deed het nadat men de oorspronkelijke christenen vermoord had.

We hebben bijbels van 1000 jaar voor de uitvinding van de drukkunst, slimmerik.

 

6 uur geleden zei Fundamenteel:

Waarom Jezus symbolisch verwoorden als de morgenster? 

Ja waarom is Jezus de Alfa en de Omega? De Deur? De Wijnstok? De Goede Herder? Het Leven? Het Licht der wereld? Het Woord? Enzovoort. Gewoon omdat beeldspraak betekenissen uitdrukt.

57 minuten geleden zei Fundamenteel:

Lucifer is Christus is de morgenster is Venus. Ik bepleit al sedert het begin dat deze vertaling louter op exegese gebouwd is dan taal.

Dit is flauwekul. Phosphoros = lucifer = morgenster. Dit is de gebruikelijke vertaling, zie het citaat van Cicero dat ik gaf.

 

59 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het Vaticaan heeft niet alleen bijbelse teksten waartoe niemand toegang krijgt.

Hoeoeoeoeo... spannend. En de maanlanding heeft NASA geënsceneerd. En de aarde is plat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

, het blijft aanmodderen met jou. De dagen van de Saturnalia komen helemaal niet overeen met die van de Advent.

Waarom ga je niet in op het punt dat Horus helemaal niet op de winterzonnewende geboren werd? Waarom geef je niet toe dat je het mis hebt?

 

We hebben bijbels van 1000 jaar voor de uitvinding van de drukkunst, slimmerik.

 

Ja waarom is Jezus de Alfa en de Omega? De Deur? De Wijnstok? De Goede Herder? Het Leven? Het Licht der wereld? Het Woord? Enzovoort. Gewoon omdat beeldspraak betekenissen uitdrukt.

Dit is flauwekul. Phosphoros = lucifer = morgenster. Dit is de gebruikelijke vertaling, zie het citaat van Cicero dat ik gaf.

Bij de Romeinen was de winterzonnewende Saturnalia Het moddert bij u aan dat je niet 1 theoloog wil opmerken die heel die mythologie ontkracht. Maar de morgenster is Venus en niet Saturnus. Dus waarom je dat erbij betrekt....?

Waarom moet ik iets toegeven waarvan ik niet overtuigd van het tegendeel ben? Maar om een dan een beter voorbeeld dan Horus te geven. Mithras? Een god van de Romeinen 300 n.Chr. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mithraïsme 

Je gaat verder wel aan veel voorbij om je dan blind te staren op details. Ja er zijn nog veel gaten, maar er is toch meer aan dan het af te wimpelen als flauwekul. 

Al die andere referenties kan ik plaatsen (Alfa, Omega, Heiland, .,.), morgenster vind ik er maar raar uitschieten. Dat dan nog eens tot Lucifer vertalen is iets waar ik in weiger mee te lopen. Ook al speelt alle data tegen mij. Je ziet doorheen de eeuwen de pausen het geloof wel aanpassen en dat daar bibliotheken zijn met teksten die niet in onze bijbel passen is ook algemeen geweten he. Dat zijn daar de Romeinen he, Vaticaanstad is onveranderd gebleven en vrijgesteld van veel. Dat is een wereld op haar eigen.

Edit: ik moet toch toegeven dat ik me wellicht vergis bij Horus en de winterzonnewende. Beetje teveel over gelezen en zal verstrooid geweest zijn. Maar daar is ook wel degelijk een connectie te vinden.

Tjeu van den Berk claimt dat door Egyptologische studies na 1990 steeds duidelijker wordt dat de wortels van het christendom meer in Egypte dan in het jodendom liggen. Het lijdensverhaal van de god Osiris zou een oermythe zijn die precies past op het lijdensverhaal van Christus: een god die als een mens lijdt.[5] Ook blijkt dat in het vroege christendom de mythe en de uitbeelding van Isis en haar zoon Horus model hebben gestaan voor afbeeldingen van Maria met het kindje Jezus. Bron

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Bij de Romeinen was de winterzonnewende Saturnalia 

Nee.

 

23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar de morgenster is Venus en niet Saturnus. Dus waarom je dat erbij betrekt....?

Ik reageer op sjako.

 

23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarom moet ik iets toegeven waarvan ik niet overtuigd van het tegendeel ben? Maar om een dan een beter voorbeeld dan Horus te geven. Mithras?

Ah, de bekende ontwijktaktiek. Als je ergens niet uitkomt snel over iets anders beginnen. Maar je geeft verderop toe dat je je wellicht vergist. Oke.

 

24 minuten geleden zei Fundamenteel:

ithras? Een god van de Romeinen 300 n.Chr. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mithraïsme 

Je gaat verder wel aan veel voorbij om je dan blind te staren op details. Ja er zijn nog veel gaten, maar er is toch meer aan dan het af te wimpelen als flauwekul. 

Ja wat wil je nu weer met Mitras zeggen? 

Tot nu toe heb je nog niet één hard feit naar boven weten te krijgen. Je hebt alleen twee keer toe moeten geven dat je je vergiste. Dus je staat 2-0 achter. Dan kun je mij niet verwijten dat ik jouw hele verhaal afwijs.

27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat dan nog eens tot Lucifer vertalen is iets waar ik in weiger mee te lopen. Ook al speelt alle data tegen mij.

Ja, stel je voor, een vertaling in het Latijn. Dat moeten we niet willen met z'n allen! Wat zijn die pausen toch een boeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Desid:

Nee.

 

Ik reageer op sjako.

 

Ah, de bekende ontwijktaktiek. Als je ergens niet uitkomt snel over iets anders beginnen. Maar je geeft verderop toe dat je je wellicht vergist. Oke.

 

Ja wat wil je nu weer met Mitras zeggen? 

Tot nu toe heb je nog niet één hard feit naar boven weten te krijgen. Je hebt alleen twee keer toe moeten geven dat je je vergiste. Dus je staat 2-0 achter. Dan kun je mij niet verwijten dat ik jouw hele verhaal afwijs.

Ja, stel je voor, een vertaling in het Latijn. Dat moeten we niet willen met z'n allen! Wat zijn die pausen toch een boeven.

Neen ik ontwijk dat niet. Het was een vergissing, maar jij ontwijkt wel al de andere connecties. Het is niet omdat je 8 op 10 negeert 2 - 0 voorstaat he gozer. Get real.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Mullog:

Ik mag aannemen dat hij als oorlogsmisdadiger voor een tribunaal is gebracht.

Ja, en de broeders hebben voor strafvermindering gepleit. Dat is vergeving.

4 uur geleden zei Mullog:

Bewonderenswaardig hoe die JG's dan toch bereid zijn de grootste beesten uit WOII in hun gelederen op te nemen. Zeker het tuig dat als kampbewaker optrad onder de vrolijke naam SS-Totenkopfverbände. Die hadden vast een goede band met de mensen die ze bewaakten, zeker omdat ze die als onmensen beschouwden. 

 

Het verhaal staat in een jaarboek. Ik vertel het nu zo uit mijn hoofd vanuit de lezing. Je ziet wat de kracht van God kan bewerkstellen.

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hier de 'originele' versie, ik zet origineel tussen haakjes omdat er zoveel tegenstrijdigheden en onmogelijkheden in zitten, dat het voor de meesten na één keer kritisch lezen duidelijk is dat dit verhaal nooit zo kan zijn gebeurd.

En waarom zou dat niet zo gebeurd kunnen zijn?

2 uur geleden zei Desid:

Jawel, ze zuigen het uit hun duim.

Je zult wel populair worden met je instelling, maar er zijn ik weet niet hoeveel sites en wetenschappers die hetzelfde zeggen. Bijv https://www.romanports.org/nl/artikelen/human-interest/513-io-saturnalia-een-verhaal-over-kerstmis.html

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

Je zult wel populair worden met je instelling, maar er zijn ik weet niet hoeveel sites en wetenschappers die hetzelfde zeggen. Bijv https://www.romanports.org/nl/artikelen/human-interest/513-io-saturnalia-een-verhaal-over-kerstmis.html

Ik had in de tekst waar je op reageerde het over de mijter. Maar goed, gaan we het weer ergens anders over hebben. Het artikel waar je naar linkt, zegt helemaal niet dat het aantal dagen van advent precies overeenkomt met de Saturnalia. En die site is van hobbyisten, geen wetenschappers.

58 minuten geleden zei Fundamenteel:

maar jij ontwijkt wel al de andere connecties.

Op de connecties waar ik wél op in ben gegaan, ben je steeds volledig nat gegaan.  Ik voorspel je dat het volgende gaat gebeuren:

- vele van de connecties die je naar voren zult brengen, zullen op leugens blijken te zijn gebaseerd;

- of ze zijn triviaal en niet erg relevant.

Dus kom maar op met de volgende vermeende connectie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Desid:

Ik had in de tekst waar je op reageerde het over de mijter. Maar goed, gaan we het weer ergens anders over hebben. Het artikel waar je naar linkt, zegt helemaal niet dat het aantal dagen van advent precies overeenkomt met de Saturnalia. En die site is van hobbyisten, geen wetenschappers.

Op de connecties waar ik wél op in ben gegaan, ben je steeds volledig nat gegaan.  Ik voorspel je dat het volgende gaat gebeuren:

- vele van de connecties die je naar voren zult brengen, zullen op leugens blijken te zijn gebaseerd;

- of ze zijn triviaal en niet erg relevant.

Dus kom maar op met de volgende vermeende connectie.

In plaats van je af te vragen wat ik met Mithras bedoel klik eens op die links. Dat wordt er allemaal haarfijn uitgelegd. Er is wel een connectie af te leiden met de Egyptenaren, Romeinen en het christendom. Ook pasen en kerstmis is gebaseerd op tradities uit die oudere culturen voor het christendom. Jij zei daarop: flauwekul en weerlegd door de meeste theologen. Ik vraag hier al echter tot in de treure toe zo iemand te vermelden zodat we daarop kunnen vergelijken. Het zijn die dat onderzochten juist met de historische Jezus afkwamen om deze te scheiden van de mythologische.

Mithras

De vermeende overeenkomsten tussen Mithras en Jezus worden vaak gepresenteerd als feit, maar zonder gedegen bronvermelding. Het verhaal van de geboorte van Jezus in een kribbe in de buurt van herders in Bethlehem zou overeenkomen met het verhaal over de geboorte van Mithras in een grot. Het geboortefeest van Mithras werd gevierd op de dag van de winterzonnewende, indertijd 25 december. Het symboliseerde de wedergeboorte van Mithras als de sol invictus, de onoverwinnelijke zon. Ook Mithras zou na zijn geboorte bezoek van herders en wijzen uit het Oosten hebben gekregen. Het Nieuwe Testament stelt echter niet dat Jezus op 25 december werd geboren in een grot. Mithras werd niet altijd geboren in een grot, maar ook wel uit een rots. De vermeende herders en wijzen uit het oosten komen niet in de Mithrasiconografie voor. Gary Lease concludeert dat er geen bewijs is dat mithraïsme en christendom directe invloed op elkaar uitoefenden.[6] De classicus Walter Burkert wijst er op dat er vrijwel niets bekend is van de Mithrasliturgie.[7]

Isis, Osiris en Horus

Tjeu van den Berk claimt dat door Egyptologische studies na 1990 steeds duidelijker wordt dat de wortels van het christendom meer in Egypte dan in het jodendom liggen. Het lijdensverhaal van de god Osiris zou een oermythe zijn die precies past op het lijdensverhaal van Christus: een god die als een mens lijdt.[5] Ook blijkt dat in het vroege christendom de mythe en de uitbeelding van Isis en haar zoon Horus model hebben gestaan voor afbeeldingen van Maria met het kindje Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mithras

De vermeende overeenkomsten tussen Mithras en Jezus worden vaak gepresenteerd als feit, maar zonder gedegen bronvermelding. Het verhaal van de geboorte van Jezus in een kribbe in de buurt van herders in Bethlehem zou overeenkomen met het verhaal over de geboorte van Mithras in een grot. Het geboortefeest van Mithras werd gevierd op de dag van de winterzonnewende, indertijd 25 december. Het symboliseerde de wedergeboorte van Mithras als de sol invictus, de onoverwinnelijke zon. Ook Mithras zou na zijn geboorte bezoek van herders en wijzen uit het Oosten hebben gekregen. Het Nieuwe Testament stelt echter niet dat Jezus op 25 december werd geboren in een grot. Mithras werd niet altijd geboren in een grot, maar ook wel uit een rots. De vermeende herders en wijzen uit het oosten komen niet in de Mithrasiconografie voor. Gary Lease concludeert dat er geen bewijs is dat mithraïsme en christendom directe invloed op elkaar uitoefenden.[6] De classicus Walter Burkert wijst er op dat er vrijwel niets bekend is van de Mithrasliturgie.[7]

Dit is precies mijn opvatting. Dus wat wil je hier nu mee zeggen?

 

15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Isis, Osiris en Horus

Tjeu van den Berk claimt dat door Egyptologische studies na 1990 steeds duidelijker wordt dat de wortels van het christendom meer in Egypte dan in het jodendom liggen. Het lijdensverhaal van de god Osiris zou een oermythe zijn die precies past op het lijdensverhaal van Christus: een god die als een mens lijdt.[5] 

Kletskoek. In het Evangelie naar Marcus is Jezus echt geen god.

 

15 minuten geleden zei Fundamenteel:

ok blijkt dat in het vroege christendom de mythe en de uitbeelding van Isis en haar zoon Horus model hebben gestaan voor afbeeldingen van Maria met het kindje Jezus.

Ja so what.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verwatering van de geboorte van Jezus naar een commercieel kerstfeest kunnen we waarnemen , het heeft zich de afgelopen eeuwen voorgedaan, waarom zou het niet kunnen dat de oude volkeren eenzelfde geestegesteldheid aan de dag legden en hun heidense feesten transformeerden naar de laatste dagen van december als het tijdstip van de geboorte van Jezus, evenzo met pasen de konijntjes de eieren  de pasgeboren kuikens een beetje verwijzingen naar vruchtbaarheids godinnen mogelijk heeft Desid gelijk, er is geen absoluut direct bewijs voor allerhande stellingen te vinden, maar het ligt wel voor de hand.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Desid:

Dit is precies mijn opvatting. Dus wat wil je hier nu mee zeggen?

 

Kletskoek. In het Evangelie naar Marcus is Jezus echt geen god.

 

Ja so what.

Wat ja so what? Jij zei niets van Mithras. Je zegt gewoon niets behalve wat niet is. Sommige dingen zijn inderdaad niet, maar het meeste klopte wel. Ik zeg dat er een lopende draad te vinden is in verschillende culturen tot aan de Egyptenaren, jij ontkende dat. Nu ik hier tiental voorbeelden noem en met bonnen kom die aantonen dat die docu geen flauwekul is krijgen we dit.

Je zei dat de meeste theologen dat reeds ontkracht hebben, maar je kan er niet 1 noemen en zou nu met de pluimen gaan lopen? Ik ben nog nooit in discussie geweest met een huichelaar al u. F this sh... ik heb wel wat beters te doen

1 uur geleden zei antoon:

De verwatering van de geboorte van Jezus naar een commercieel kerstfeest kunnen we waarnemen , het heeft zich de afgelopen eeuwen voorgedaan, waarom zou het niet kunnen dat de oude volkeren eenzelfde geestegesteldheid aan de dag legden en hun heidense feesten transformeerden naar de laatste dagen van december als het tijdstip van de geboorte van Jezus, evenzo met pasen de konijntjes de eieren  de pasgeboren kuikens een beetje verwijzingen naar vruchtbaarheids godinnen mogelijk heeft Desid gelijk, er is geen absoluut direct bewijs voor allerhande stellingen te vinden, maar het ligt wel voor de hand.

Ik denk dat er veel meer aan is dan ons gezegd wordt. Als hij dan afkomt “volgens Lukas was Hij geen God” is geen argument he. Volgens de katholieken wel en die staan hier ter discussie.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Desid hier, dit is een uitleg van de kerkvaders die deze connecties poogden uit te leggen. Maar u pocht met je master, lezingen en dat theologen dit volledig ontkrachtten? Wel walk the talk... noem zo eens 1? Of vindt u er geen en ga je de overige 80% blijven negeren om je dan op te trekken alsof je gelijk hebt? Ik zou dat graag eens van een derde vernemen waarachter u zich verschuilt, maar niet bij naam kan noemen.

De opsomming van overeenkomsten tussen de evangeliën en de ‘heidense’ mythen en de daaraan verbonden conclusies kregen ook aandacht van de kerkvaders. Men wees op het fundamenteel anders-zijn van het christendom in vergelijking met heidense mythologieën en bedacht ook verschillende oplossingen om overeenkomsten te verklaren:

Plato zou naar Egypte zijn gereisd en daar een leerling van Mozes zijn geweest, en Mozes kende al de toekomstige plannen van God met Jezus. Via Plato kwam het plan van God met Christus terecht in de heidense religies.

De overeenkomsten zouden het werk van de Duivel zijn. Die was al eeuwen voor de komst van Christus te weten gekomen wat Christus zou gaan openbaren en hij had die kennis ook onder de heidense godsdiensten rondgestrooid, om zo verwarring te zaaien onder de mensen, opdat ze later geen geloof zouden hechten aan Christus zelf. De kerkvaders noemden dat geen nabootsing maar voorbootsing, duivelse imitatie op voorhand.

God zou het zelf zo geregeld hebben met de bedoeling het heidendom op de komst van Christus voor te bereiden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme

Hier, 20 min kort en krachtig.

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat ja so what? Jij zei niets van Mithras. Je zegt gewoon niets behalve wat niet is.

Klopt. Ik geef aan dat verreweg het meeste wat je post, niet klopt. Uiterst nuttige informatie.

 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Sommige dingen zijn inderdaad niet, maar het meeste klopte wel. Ik zeg dat er een lopende draad te vinden is in verschillende culturen tot aan de Egyptenaren, jij ontkende dat. Nu ik hier tiental voorbeelden noem en met bonnen kom die aantonen dat die docu geen flauwekul is krijgen we dit.

Maar het blijken steeds losse flodders te zijn. Je ziet toch ook wel in dat je een spade dieper moet steken? Je geeft de inhoudelijke discussie steeds meteen op nadat ik gereageerd heb. Of je komt weer met een nieuw lijstje.

 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Je zei dat de meeste theologen dat reeds ontkracht hebben, maar je kan er niet 1 noemen en zou nu met de pluimen gaan lopen? Ik ben nog nooit in discussie geweest met een huichelaar al u. F this sh... ik heb wel wat beters te doen

Jij kwam heel stoer met theologen en masters aanzetten. Ik ging daar tegenin door te zeggen dat de mensen die jij zo aanduidde dat niet waren, en dat vrijwel alle theologen (en godsdienstwetenschappers) niet met dit soort onzin mee zouden gaan. Ik wil gerust verwijzen naar wetenschappelijke literatuur, maar als jij de inhoudelijke discussie steeds laat afweten, komen we niet verder natuurlijk.

 

1 uur geleden zei Fundamenteel:

@Desid hier, dit is een uitleg van de kerkvaders die deze connecties poogden uit te leggen. Maar u pocht met je master, lezingen en dat theologen dit volledig ontkrachtten? Wel walk the talk... noem zo eens 1? Of vindt u er geen en ga je de overige 80% blijven negeren om je dan op te trekken alsof je gelijk hebt? Ik zou dat graag eens van een derde vernemen waarachter u zich verschuilt, maar niet bij naam kan noemen.

Ga nou maar gewoon inhoudelijk in op wat ik schrijf. Alleen dan komen we verder.

 

1 uur geleden zei Fundamenteel:

De opsomming van overeenkomsten tussen de evangeliën en de ‘heidense’ mythen en de daaraan verbonden conclusies kregen ook aandacht van de kerkvaders. Men wees op het fundamenteel anders-zijn van het christendom in vergelijking met heidense mythologieën en bedacht ook verschillende oplossingen om overeenkomsten te verklaren:

Plato zou naar Egypte zijn gereisd en daar een leerling van Mozes zijn geweest, en Mozes kende al de toekomstige plannen van God met Jezus. Via Plato kwam het plan van God met Christus terecht in de heidense religies.

De overeenkomsten zouden het werk van de Duivel zijn. Die was al eeuwen voor de komst van Christus te weten gekomen wat Christus zou gaan openbaren en hij had die kennis ook onder de heidense godsdiensten rondgestrooid, om zo verwarring te zaaien onder de mensen, opdat ze later geen geloof zouden hechten aan Christus zelf. De kerkvaders noemden dat geen nabootsing maar voorbootsing, duivelse imitatie op voorhand.

God zou het zelf zo geregeld hebben met de bedoeling het heidendom op de komst van Christus voor te bereiden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme

Ja, dit is wijd en zijd bekend. Het gaat er dan om, om welke opsomming het gaat en om welke conclusies men eraan verbond. Er is niet één bekende 'opsomming van overeenkomsten'. De meeste die jij hebt genoemd zijn flauwekul, of zijn verder niet zo relevant.

Overigens gebruikten de apologeten bepaalde overeenkomsten ook positief: jullie Grieken geloven zus en zo, dan is het toch niet vreemd dat wij christenen dat van Christus geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Desid jij gaat ook niet in op die connectie met Venus terwijl er duizendtal links, bronnen en wel degelijk theologen zich in dat mysterie verdiepte. Het is wellicht wat @TTC bedoelt met gnosticisme. Je blijft gewoon halsstarrig ontkennen en blijft me pakken op enkele details terwijl ik nog duidelijk zoekende ben, dus zeker geen lezing geef. Maar het is duidelijk dat ik ik niet veel wijzer uit u ga worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid